Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 14:17

Ik denk dat er sowieso heel veel dingen een rol spelen in hoe deze verkiezingen verlopen. Simpelweg zeggen dat Harris een slechte campagne voert vind ik ook niet terecht. Er zijn zeker dingen die ze goed doet en bepaalde groepen die ze weet aan te spreken, en binnen de early voting statistics is de opkomst van de Democraten wel degelijk hoger dan voorheen, maar van de Republikeinen idd ook. Vraag is ook vooral of dit een extra groep is die aangesproken wordt die normaal niet zou stemmen, of dat dit kiezers zijn die normaal op 5 november zouden stemmen en nu om wat voor reden dan ook dat al eerder doen. Het eerste is een goed teken voor de opkomst, wat vooral positief is voor de Democraten omdat die historisch gezien moeite hebben om hun achterban te activeren. In het tweede geval verandert er dus niks ten opzichte van eerdere verkiezingen behalve de timing.

Ben het wel met Karl eens dat Harris harder en duidelijker in had moeten zetten op de economie. Als je ziet in welke groepen ze onderpresteert is dat met name de witte kiezers, meer man dan vrouw, wiens grootste zorg op dit moment is dat wonen en boodschappen duur zijn. Daar heeft ze plannen voor, en daar zitten ook goede oplossingen bij, maar die komen pas de laatste weken mondjesmaat naar buiten omdat de focus daar niet op heeft gelegen. Ondertussen roept Trump: "Er komen hoge tarieven voor producten uit het buitenland waar de Amerikanen niet voor betalen en dan kan ik de inkomstenbelasting afschaffen." Dat is niet hoe tarieven werken en zijn eigen campagne krabbelde later al terug over die inkomstenbelasting, maar dat tweede deel komt bij een heel deel van de kiezers helemaal niet terecht. Trump roept een oplossing die hun goed in de oren klinkt, en Harris komt ipv een one-liner met een lang verhaal wat niet voor alle kiezers even begrijpelijk is.

Sowieso is het one-liners roepen en fact-checken natuurlijk wel een probleem. Trump komt bijna alleen op plekken waar hij weinig tegengas krijgt en kan roepen wat hij wil (want als dat niet zo is dan komt hij simpelweg niet). Fact-checken gebeurt in meerdere media wel achteraf, maar de mensen die zijn townhall of rally hebben gekeken zien dat vaak simpelweg niet. Het zijn niet de media die zij volgen, en ze hebben hem al zien spreken dus hebben ook niet de noodzaak om achteraf op te zoeken wat hij gezegd heeft. Als ze Harris dan al een keer zien spreken, zoals het foxnews interview, dan is dat 1 interview tegen heel veel herhaling van trump zijn uitspraken, en is de kans dat haar plannen uberhaupt doordringen klein.

Je ziet nadat Harris de campagne heeft overgenomen dat er wel meer ingezet wordt op reageren op Trump, ook met korte taal en feiten. Dat gebeurde onder Biden weinig en dat vond ik een gemiste kans. Maar de mensen die die reacties zien zijn mensen die waarschijnlijk toch al op Harris zouden stemmen.

Ik denk dat een man als kandidaat misschien een verschil had gemaakt. Juist in die groep witte kiezers, overwegend man, die Harris niet aan weet te spreken zitten conservatieve mensen die niet specifiek achter Trump staan maar wel voor een meer traditionele rolverdeling e.d. zijn. Voor een deel daarvan zal het feit dat Harris een vrouw is, ook nog van buitenlands afkomst, een behoorlijke rol spelen in hun vertrouwen en echt een stap te ver zijn. Tegelijkertijd spreekt ze wel veel vrouwen en mensen van buitenlandse afkomst aan die weer minder op zullen hebben met een meer standaard, gematigde, mannelijke kandidaat.

Persoonlijk vind ik Harris geen slechte kandidaat. Ik vind Tim Walz een slimme keuze voor VP die bepaalde groepen aanspreekt waar Harris minder aansluiting vindt. Ik weet ook niet of een andere kandidaat echt een oplossing was geweest. Het grootste probleem is dat alles steeds verdeelder wordt, en het gat in het midden zo groot wordt dat het zowel van de ene als de andere kant in veel gevallen niet meer te overbruggen is. Er zijn best Republikeinen die niet achter Trump staan maar waarvoor de policies van de Democraten gewoon heel veel stappen te ver zijn. Andersom zijn er Democraten die niet achter Harris staan maar zich niet kunnen vinden in voorstellen van de Republikeinen. Grootste verschil lijkt te zijn dat die Republikeinen vaak wel op komen dagen en die Democraten verstek laten gaan bij de verkiezingen.

Ik vind wel met name de rol die de media speelt echt heftig. Incidenten met Biden en een slecht debat en aan alle kanten wordt geroepen dat hij te oud is en zich terug moet trekken (en zeker niet onterecht), maar heel veel incidenten van Trump zijn niet of weinig in het nieuws geweest. Toespraken waarbij hij van de hak op de tak springt werden in veel media, ook de "linksere" kanalen, teruggebracht tot 2-3 begrijpelijke zinnen. Bij Fox en Newsmax, media die veel gevolgd worden door republikeinse kiezers, is er sowieso weinig pushback geweest, terwijl richting Harris en Walz op elke slak zout wordt gelegd. Het is goed mogelijk dat er een hele groep mensen is die op Trump stemt die geen idee hebben wat voor rare dingen er allemaal zijn gezegd door zowel hem als zijn campagne. In de (gekleurde) media die zij volgen zien ze wat headlines voorbij komen waar wat redelijk klinkende uitspraken voorbij komen, een hoop posts over alle problemen van Harris (waar of niet) en weinig over rare speeches die van het onderwerp afwijken, nazi-rhetoriek en oproepen tot geweld en het opsluiten van je tegenstanders. Wat overblijft is 1 kandidaat die roept wat ze willen horen, en 1 kandidaat die in vergelijking heel ongeschikt lijkt.

In een aantal gevallen zie je de media daar de laatste weken wat op terugkomen (en in een aantal ook niet), maar dat is wel erg laat en in veel gevallen nadat mensen hun keuze al hebben gemaakt, plus dat het de kiezers die Harris nodig heeft vaak niet bereikt.

mylittlejoy

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 15:07

Ik kan me heel erg vinden in jouw reactie TeSzZZ. Qua andere kandidaten was Pete Buttigieg inhoudelijk denk ik nog wel een sterke keuze geweest, maar ik vrees dat de gemiddelde kiezer daar nog niet klaar voor was geweest. Zeker als je dan probeert om Republikeinen weg te snoepen, lukt dat (nog) niet met een gay man. Maar ik vind hem in zijn interviews wel sterk overkomen.

Karl66Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 15:28

Die 64% van september en de 46% van nu zijn een waarschijnlijkheid berekening over bijna alle peilingen die er in die periode gedaan zijn. De cijfertjes op zich zijn ook niet zo interessant, de trendlijk wel en die is negatief voor Harris. En ja, het zit nog steeds binnen de foutenmarge, maar dat verandert de trend niet.

Ik heb er echt twijfel over in hoeverre haar vrouw zijn of haar kleur meespeelt. Het zal zeker spelen, maar dan vooral onder de mensen die toch al nooit op een democraat zouden stemmen. Wat je wel ziet is een verschuiving tussen de Democraten en de Republikeinen. Waar de arbeider steeds meer Republieks gaat stemmen, gaan de rijkere steeds meer Democratisch stemmen. Maar dat heeft veel meer met sociaal economische redenen te maken en was ook met een mannelijke Democratische kandidaat gebeurd.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 15:35

Electra63 schreef:
IMANDRA schreef:
Nou ja ik snap Karl wel hoor. Je kan goede plannen hebben maar als je dat niet over kan brengen? Trump versimpelt alles ook (te ver, maargoed) –dan werkt het niet als Kamala haar punt niet kort en krachtig kan maken in de interviews die ze doet. Heb er een paar gezien, ook campagnes op tiktok, maar het blijft niet echt hangen.

Maar komt dat door de slechte campagne van Harris?
Of is het niet gewoon de trend overal? Populisten winnen, of ze nu liegen of bedriegen, het maakt niet uit.
Dat zie je hier ook tenslotte ;)

Slechte campagne in de zin van dat ze haar boodschap niet af kan stemmen op de doelgroep.
Niet zozeer slechte campagne qua focus of qua inhoud.

Al ben ik het ook zeker eens met het statement dat ze aan andere standaarden wordt gehouden. Al is het al omdat ze een andere doelgroep heeft dan Trump (de MAGA-groep slikt alles van Trump als zoete koek, op Harris is men kritischer).

Cowboy55 schreef:
IMANDRA schreef:
Nou ja ik snap Karl wel hoor. Je kan goede plannen hebben maar als je dat niet over kan brengen? Trump versimpelt alles ook (te ver, maargoed) –dan werkt het niet als Kamala haar punt niet kort en krachtig kan maken in de interviews die ze doet. Heb er een paar gezien, ook campagnes op tiktok, maar het blijft niet echt hangen.

Dat is even waar als verontrustend. Dan gaan we van democratie naar dumbasscratie. Degene die zijn boodschap het beste kan uitleggen aan de zwakken van geest krijgt het voor het zeggen.

Zeker eens hoor. Maar het duidelijk communiceren is een kunst –het is dus jammer dat er geen gewiekste PR- of communicatiepersoon bij Kamala zit die haar helpt hierbij. Of in ieder geval, merkbaar helpt :))

Er staat me ook iets van bij dat Trump ook had opgeroepen tot early voting? Terwijl hij in 2016 natuurlijk fel tegen was. Dus zou niet durven zeggen dat een grote early voting opkomst gelijk staat aan een grote opkomst voor de democraten...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 15:40

Nou als ze als iemand op haar positie geen gewiekste pr persoon zou kunnen regelen is het helemaal een sneue zaak … daar zou het echt niet aan moeten liggen..

En, trump krijgt ook niet al te beste publiciteit.. waar het vandaan komt dat hij overal fluitend doorheen fietst?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 15:46

mylittlejoy schreef:
I…... Deze week nog zegt hij bij Rogan dat dictators hele slimme mensen zijn en het evil binnen Amerika zit. Waar valt MAGA over: Harris zegt dat hij Hitler is.

1. Dat is niet wat ze zegt; ze zegt dat hij hem adoreert.
2. Hij zegt verdorie zelf telkens positieve dingen over dictators en zijn eigen personeel bevestigt dat hij Hitler adoreert.

Het is zo twisted allemaal, ik verbaas me nergens meer over.

Ik ben nu bijna aan het eind.. over een dictator zei hij dat het een “brilliant” iemand was, niet dat ie m adoreert..
de uitspraak over Hilter heb ik nog niet van hem zelf gehoord.

Er was sprake van dat Kamala wellicht de podcast zou doen, dat zou ook erg interessant zijn denk

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:36

Cer schreef:
mylittlejoy schreef:
I…... Deze week nog zegt hij bij Rogan dat dictators hele slimme mensen zijn en het evil binnen Amerika zit. Waar valt MAGA over: Harris zegt dat hij Hitler is.

1. Dat is niet wat ze zegt; ze zegt dat hij hem adoreert.
2. Hij zegt verdorie zelf telkens positieve dingen over dictators en zijn eigen personeel bevestigt dat hij Hitler adoreert.

Het is zo twisted allemaal, ik verbaas me nergens meer over.

Ik ben nu bijna aan het eind.. over een dictator zei hij dat het een “brilliant” iemand was, niet dat ie m adoreert..
de uitspraak over Hilter heb ik nog niet van hem zelf gehoord.

Er was sprake van dat Kamala wellicht de podcast zou doen, dat zou ook erg interessant zijn denk

Even voordat er onduidelijkheid ontstaat: General John Kelly en andere former staff hebben dit naar buiten gebracht. Trump is nog wel slim genoeg om zulke dingen niet en publiek te zeggen. Ik heb ook niet in mijn comment gezegd dat hij zelf heeft aangegeven hem (Hitler) te adoreren.

Over Xi had Trump zelf laatst het volgende te zeggen:

Citaat:
Former US President Donald Trump on Tuesday lavished praise on China's President Xi Jinping, calling him a "brilliant guy."

Speaking to US Fox News, Trump described Xi as an exceptionally intelligent individual who governs China’s population of 1.4 billion people with “iron” authority.

“Think of President Xi. Central casting, brilliant guy. You know, when I say he’s brilliant, everyone says, ‘Oh that’s terrible',” said Trump.

Trump added: “Well, he runs 1.4 billion people with an iron fist. Smart, brilliant, everything perfect. There’s nobody in Hollywood like this guy.”

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:42

Ja, brilliant… dat zegt hij. Hij deed geen uitspraak of dat goed of slecht was qua persoon verder, maar iemand die 1,4 biljoen mensen regeert is niet achterlijk.. zoiets

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:46

...'with an iron fist'... zie je over het hoofd?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 16:48

Ik had het over de Rogan uitzending ..

Maar regeert de man niet met een Iron fist? Jawel toch?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 17:03

https://www.bbc.com/news/articles/c39l89j10e1o

Citaat:
He told the Wall Street Journal’s editorial board he would not have to use military force to prevent a blockade of Taiwan, because President Xi “respects me and he knows I’m [expletive] crazy”.

“I had a very strong relationship with him,” Trump said of President Xi. “He was actually a really good, I don’t want to say friend - I don’t want to act foolish, ‘he was my friend’ - but I got along with him great.”

“He’s a very fierce person,” Trump added.

The former president also cast his relationship with Russian President Vladimir Putin in a positive light, saying: “I got along with him great.”

But Trump - who has previously been criticised for praising the Russian leader - said he had threatened him not to invade Ukraine.

He told the Journal that he said to Putin: “'I’m going to hit you right in the middle of fricking Moscow.’ I said, ‘We’re friends. I don’t want to do it, but I have no choice.’ He goes, ‘No way.’ I said, ‘Way.’

“I said, ‘You’re going to be hit so hard, and I’m going to take those [expletive] domes right off your head.’ Because, you know, he lives under the domes.”

Ik lees dit op een manier, maar oordeel zelf of hij positief of negatief staat tegenover een Xi en een Putin.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 17:11

Ik hoef er niet perse een oordeel over te hebben.. wat hij zelf vertelde is dat het handiger is om op goede voet te staan dan op kwade voet, want als je op “goede” voet staat, dan valt er nog wel eens wat te overleggen of te onderhandelen.. zo interpreteerde ik het “we got along”..die mensen die zijn er, ze “doen mee” in de wereld, je kan er moeilijk omheen. Om vrede te bewaren moet je kunnen schipperen denk (dat laatste is mijn interpretatie). Hij zei ook iets over handels embargo’s maar dat heb ik niet goed gehoord

En dat hij er dan ook nog “great” achter plaatst snap ik wel, want Trump..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 17:43

Zijn hele taalgebruik en houding stralen uit dat hij opkijkt tegen zulke figuren. De volledige macht hebben over je volk en eigen rechter en opperbaas spelen, boven de wet staan, iedereen die je tegen durft te spreken of iets onaardigs over je zegt, in de gevangenis kunnen donderen (of erger...) .... Trump kwijlt werkelijk bij het idee.

En heel veel MAGA's helaas ook. Die vinden een dictator prima. Want hij wil wat zij willen. DENKEN ze.... lekker makkelijk -O-

Trouwens we weten helemaal niet of Harris / de Democraten hun basis niet genoeg weten te activeren.
Daar zullen we in november achter komen :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 18:00

Nou volg ik m niet op de voet maar tijdens de drie uur podcast maar zo kwam hij niet perse over…
Maar ik heb daar dan denk niet genoeg voor gezien …

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 18:07

Cer schreef:
Nou volg ik m niet op de voet maar tijdens de drie uur podcast maar zo kwam hij niet perse over…
Maar ik heb daar dan denk niet genoeg voor gezien …

Je hoeft niet veel gezien te hebben, om te zien en te weten dat Trump en zijn 2e man, beiden gestoord zijn.
Wie had 15 jaar geledenen gedacht, dat dit ooit een serieuze kandidaat zou kunnen zijn.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 18:09

Ik durf niet (heel) stellig te beweren hoe hij wel of niet denkt, maar ik heb wel een bepaalde interpretatie van hoe hij zich voordoet en de dingen die hij zegt en plaatst. Van onderstaand bericht op Truth Social krijg ik persoonlijk de kriebels:

Citaat:
CEASE & DESIST: I, together with many Attorneys and Legal Scholars, am watching the Sanctity of the 2024 Presidential Election very closely because I know, better than most, the rampant Cheating and Skullduggery that has taken place by the Democrats in the 2020 Presidential Election. It was a Disgrace to our Nation! Therefore, the 2024 Election, where Votes have just started being cast, will be under the closest professional scrutiny and, WHEN I WIN, those people that CHEATED will be prosecuted to the fullest extent of the Law, which will include long term prison sentences so that this Depravity of Justice does not happen again. We cannot let our Country further devolve into a Third World Nation, AND WE WON’T! Please beware that this legal exposure extends to Lawyers, Political Operatives, Donors, Illegal Voters, & Corrupt Election Officials. Those involved in unscrupulous behavior will be sought out, caught, and prosecuted at levels, unfortunately, never seen before in our Country.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 18:10

Oh ja, dat zei hij wel, dat tijdens zn eerste run veel mensen m aanmoedigden, zoals Oprah

Over z’n tweede man weet ik niks, wel een klein beetje over die Kennedy, en dat die vooral begaan is met gezondheid, dat lijkt me best belangrijk voor Amerika. Ze zijn daar over het algemeen niet super gezond. Misschien heeft hij met het aantrekken van Kennedy ook stemmen gewonnen?

Edit: verkiezingensfraude zei hij ook wat over, maar dat zou ik terug moeten luisteren. Dat hij met hulp van de Russen z’n eerste overwinning gekocht zou hebben, maar dat dat niet waar was. En iets over de laptop van Hunter, maar dat was een beetje gewauwel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 18:16

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 18:29

mylittlejoy schreef:
Ik durf niet (heel) stellig te beweren hoe hij wel of niet denkt, maar ik heb wel een bepaalde interpretatie van hoe hij zich voordoet en de dingen die hij zegt en plaatst. Van onderstaand bericht op Truth Social krijg ik persoonlijk de kriebels:

Citaat:
CEASE & DESIST: I, together with many Attorneys and Legal Scholars, am watching the Sanctity of the 2024 Presidential Election very closely because I know, better than most, the rampant Cheating and Skullduggery that has taken place by the Democrats in the 2020 Presidential Election. It was a Disgrace to our Nation! Therefore, the 2024 Election, where Votes have just started being cast, will be under the closest professional scrutiny and, WHEN I WIN, those people that CHEATED will be prosecuted to the fullest extent of the Law, which will include long term prison sentences so that this Depravity of Justice does not happen again. We cannot let our Country further devolve into a Third World Nation, AND WE WON’T! Please beware that this legal exposure extends to Lawyers, Political Operatives, Donors, Illegal Voters, & Corrupt Election Officials. Those involved in unscrupulous behavior will be sought out, caught, and prosecuted at levels, unfortunately, never seen before in our Country.

Als je het een beetje volgt wat Trump allemaal uitspookt, dan staan zijn uitlatingen echt bol van dit soort dingen die echt een heel erg "alsof je Hitler aan de macht ziet komen" gevoel geven....

En ja dat klinkt heel zwaar maar het komt helaas niet uit de lucht vallen dat mensen dat gevoel hebben.

In 2016 dacht ik nog van Oeps Trump gewonnen???? Mja okee.... nou.... positief denken...wie weet schudt Trump de boel wel op een goede manier op, heeft hij een frisse blik op het geheel en kan met onconventionele oplossingen wel wat goeds bereiken. Is hij niet zo slecht als de andere kant beweert.

Maar toen wist ik nog totaal niet wie hij was. Dat heeft hij sindsdien wel heel goed laten zien.
Hij wil het liefst dat iedereen voor hem buigt en juicht. En wie dat niet doet noemt hij gewoon een landverrader.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 18:42

Alleen al het feit dat hij, wanneer hij wint alleen hondstrouwe regeringsmedewerkers wil, de rest moet bestreden worden. En the law officers kunnen niet vervolgd worden mochten ze iemand per ongeluk afknallen.
I can’t breathe ? Jammer dan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 19:05

Overigens.. ik vrees dat het niet uitmaakt wie er wint, een bende wordt t waarschijnlijk toch wel.. geen van beide kanten gaat het verlies makkelijk accepteren .. :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 19:11

Als Harris verliest dan gaat die niets raars doen hoor, behalve heel erg teleurgesteld zijn in haar volk.
Maar hopelijk hebben ze wat "guardrails" in plaats voor als Trump full-dictator gaat zodat ze hem kunnen stoppen als hij wil gaan doen wat hij aan het beloven is: wraak nemen op iedereen die hem tegengewerkt heeft.....

Je lijkt toch echt behoorlijk onder invloed van de Trump retoriek hoor Cer :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 19:15

Ik denk dat Harris idd niks geks doet, maar haar aanhangers.. als je ziet hoe boos sommigen zijn op trump, denk jij dat die het makkelijk accepteren dat hij aan de macht komt?

Ik ben wel benieuwd waar je op baseert “dat ik onder invloed ben van Trump retoriek”?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 19:18

Harris aanhangers ? Volgens mij verwar je iets.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 19:23

Mensen die op Harris stemmen.. daar zitten ook best boze mensen tussen. Niet allemaal natuurlijk (maar ook niet alle republikeinen zijn kniftig toch)
Ik denk dat daarvan best een aantal kunnen gaan zeggen dat Trump de verkiezingen gestolen heeft, als hij wint. En wat volgt er dan?

Maar wat denk jij dan? Jij volgt alles op de voet. Denk jij dat als Trump wint, dat de democraten dan doen alsof er niks aan de hand is? Ik heb het idee dat de sfeer nu grimmiger is dan de vorige keren, heb jij dat niet?