steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:14

Spenk schreef:
Misschien moet jij ophouden met de berichten steeds editten zodat iemand ook kan reageren op wat je schrijft.

Die edit had precies níks te maken met wat jij schrijft..
Dan nog staat er niks over gevrijwaard, maar ga rustig door met woorden verdraaien...

ik doe weer mee als mensen gewoon antwoord kunnen geven op vragen...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:22

Cer schreef:
nou ja er mag toch wel geregeld worden dat het transport en het wachten een beetje goed verloopt, denk? En als dat aan de keten ligt, en dat begint bij NVWA, dan moet er daar wat gebeuren...

Als je even terug leest dan zie je mijn posts daar over

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:23

Cer schreef:
ik doe weer mee als mensen gewoon antwoord kunnen geven op vragen...

Ik wacht al 2,5 jaar op een antwoord op een vraag van mij in dit topic. Ik denk niet dat het nog komt :+ .
En mijn vraag aan Loretta van een 2-3 weken geleden is ook nog niet beantwoord.

Dus ik wens je daar veel succes bij :D .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:24

Popstra schreef:
suffie schreef:
De slachthuizen hebben vorige week al aangegeven eerder open te willen en te kunnen, alleen kregen zij dan geen nvwa DA die wilde keuren. Ze willen dit graag voor zijn.

Enkel voor roodvlees slachterijen gelden regels omtrent het slachten op vroegere tijden tijdens extreem weer. Daar zal wel gekeurd worden.

Wat keuring voor transport betreft word er bij een temperatuur vanaf 35 graden niet gekeurd door de NVWA en kunnen dieren dus ook niet vervoerd worden.

ah oke, thanks :j

Gister was de temperatuur hoger (toch?) en konden de dieren dus eigenlijk niet vervoerd worden.
Hoe komen die dieren dan toch op de vrachtwagens? Dan zijn er regels overtreden, of hoe werkt dat dan?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:25

Spenk schreef:
Dus dan is de boer en transportbedrijf meteen gevrijwaard? Van dieren met 38 graden meegeven?

Alle partijen zijn hier fout... het slachthuis , de nvwa , de transporteur en de boer die met 38 graden gewoon de varkens overdag op transport stuurt.

Het is walgelijk dat dit anno 2022 nog steeds gebeurt :n gaat alleen maar om geld dierwelzijn staat ver onderaan.

Spenk moet ook even terug lezen of wellicht zelf even de info op de site van de NVWA lezen...

Maar nogmaals, met 35 graden is het verboden om dieren te vervoeren in ons land

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:27

Cer schreef:
ah oke, thanks :j

Gister was de temperatuur hoger (toch?) en konden de dieren dus eigenlijk niet vervoerd worden.
Hoe komen die dieren dan toch op de vrachtwagens? Dan zijn er regels overtreden, of hoe werkt dat dan?

Wss zijn die dieren snachts vervoerd. Dat mag namelijk.
Zij moeten dan wachten bij het abatoir en daar gaat het mis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:30

Ja popstra ik kan lezen :j Heb je de reacties van transportbedrijf en viom gezien? Ze zijn vetrokken om half 10 toen het nog 33 graden was. Maar iedereen kon op zn klompen aanvoelen dat het bij wachten al veel en veel warmer zou zijn bleek in elk geval uit de uitzending zembla gisteren. Nu denken ze er gelukkig over na of er een wet moet komen die vanaf 30 graden transport al verbied.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:33

Ah oke :)

Overigens, als je dieren snachts vervoert, dan kan je er eigenlijk toch wel een beetje vanuit gaan dat ze overdag ergens aankomen, en daar dan in de hitte staan? Is er dan voordeel aan het s nachts vervoeren?

Ik lees dat bij slachterijen schaduwplekken (zouden) moeten zijn, maar misschien is dat niet overal zo?
En ik lees dat het vnl (maar dat weet ik niet zeker) bij Viom is. Die keten zal daar dan toch voor beboet worden als dat frequent gebeurt?

Anoniem

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:36

De viom zegt zelf schaduw plekken te hebben maar dat volgens hun de chauffeurs veel te vroeg waren en dat ze daarom urenlang op 4 kilometer afstand gestaan hebben.

Het vervoersbedrijf zegt op zijn beurt weer ze helemaal niet te vroeg waren maar de viom achter liep.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:40

Dank voor een gewoon antwoord Spenk :j

Dus het is een beetje wijzen naar elkaar... Wat het dus níet goedpraat, integendeel.
Ik vraag me alleen af hoe de varkensboer (en ik sluit me aan bij Prompter, ik heb ook het idee, misschien onterecht, dat die minder met hun dieren lijken te hebben dan bijv koeienboeren (mits wellicht biologisch)) dat kan voorkomen?
Behalve ze simpelweg niet mee te geven, wat misschien niet kan/mag oid?

het lijkt mij dat Vion het gewoon niet voor elkaar heeft, en gezien dat indirect van veehouders is, zouden die daar wel een punt van moeten kunnen maken, denk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:43

Wat ik begreep is dat het een schakel is en communicatie. Dat de boer het zo kan regelen dat zijn varkens gewoon niet op de warmste dag weggaan omdat het al poos bekend was het zo warm werd. En de vervoerders en viom ook veel beter moeten plannen en samenwerken om dit te voorkomen.

Maar een verbod op vervoer boven de 30 is denk ik de beste oplossing...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:43

Ik zag op maandag bij 30 graden nog wel transport van varkens en kippen, oké dat is dus blijkbaar binnen de gestelde grenzen maar als zo’n vrachtwagen stil komt te staan, wat toch nogal eens gebeurd met vrachtwagens zoals door een klapband dan loopt de temperatuur snel op. Al helemaal als de motor van de vrachtwagen het begeeft.
Om dan op die warmste dagen te vroeg (?) bij de slager aan te komen.. of niet te vroeg maar door oponthoud (fout in de planning? Teveel dieren slachten en te weinig ruimte overhouden?) is wat mij betreft een teken dat eea te scherp in een schema is gepropt.
De varkens zelf, hun levensdoel is slacht, het cirkeltje gaat de hele tijd door. De dieren die aan de beurt zijn mee te gaan naar de slacht worden al eerder geselecteerd.
Ik weet zelf ook niet of de boer dan nog kan zeggen jongens het is onverantwoord met deze warmte, neem ze volgende week maar mee.
Want in zo’n varkensbedrijf heb je vaak een gesloten systeem, de grootsten gaan weg en de rest schuift weer een stal vooruit.
Dus het is dan waarschijnlijk vanaf vertrek niet meer de verantwoording van de boer, maar boer krijgt wel betaald naar geslacht gewicht denk ik. Dus wat dat betreft zijn de dieren onderweg nog van de boer?
Hopelijk komt er nog iemand in het topic voorbij die hier meer vanaf weet.
Het is in elk geval wel zo dat een varkenshouder fokt voor de slacht en die weet dat daar dus transport en slacht bijhoort.
Je moet het maar willen. Ik zou zelf liefst de huisige varkenshouderij zien verdwijnen. Lekker hoor, bbq, weten mensen dan niet dat varkens vergast worden en hoe lang dat duurt, het is echt zo zielig, bah.
Ooit gaan we ons schamen hiervoor. Ook al zijn er nu zulke goede systemen in de vrachtwagens en alles maar dan nog.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:53

prompter schreef:
De varkensboer zal inderdaad geen keus hebben, maar het geeft wel weer aan dat er een systeemfout in zit.

Deze haal ik er even uit. Deze varkens zijn geen dieren meer maar dingen die van A naar B worden vervoerd. Die uit de stallen moeten omdat de volgende lading eraan komt. Het verschil met dingen is alleen dat varkens een hartslag hebben en ook nog eens intelligent zijn.

Hoe lang laten we dit proces nog in stand? De misstanden bij de varkensboeren en in de slachterijen zijn niet meer op één hand te tellen. In mijn ogen gaat het structureel fout in dit deel van de branche. Daarom heb ik zo’n moeite met steun aan alle boeren. Dit soort boeren die industrieel hun dieren houden, steun ik zeker niet. Zelfs de NVWA medewerkers worden bedreigd bij de boeren en in de slachthuizen, met o.a. het resultant dat niemand meer voor de NVWA wil werken.

Ik lees dat de regels voor de bio varkens anders zijn, dat is fijn om te horen. Ik vind de manier waarop wij met deze dieren omgaan stuitend. Wat mij betreft worden de bio varkens de norm. Vanwege alle misstanden in de sector eet ik al jaren geen varkensvlees meer.

Dit ligt niet alleen bij de boeren, het is de hele sector en als belangrijke schakel de consument. Als er geld in om gaat, dan trekken dieren altijd aan het kortste einde. Als wij goedkoop vlees op ons bord willen, dan is het heel goed mogelijk dat hier dierenleed aan te pas komt. Ik heb mijn ogen er jarenlang voor gesloten omdat mijn familie bestaat uit boeren en slagers. Alleen ben ik er nu wel echt anders over na gaan denken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:08

Ik ga echt geen discussie voeren met mensen die tegen vleeseten zijn en vinden dat een hele sector moet verdwijnen. Daar gaan we toch nooit uitkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:17

ruitje schreef:
Ik ga echt geen discussie voeren met mensen die tegen vleeseten zijn en vinden dat een hele sector moet verdwijnen. Daar gaan we toch nooit uitkomen.

Waar lees jij dat? De post hierboven zegt dat volgensmij helemaal niet die zegt dat de huidge sector zo niet langer in stand kan blijven en is ook niet tegen vleeseten. Wel tegen dit varkensvlees eten.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:26

ruitje schreef:

Dan kun je door blijven gaan, want ik eet wel degelijk vlees. Alleen van een bioboer die hier om de hoek woont en waarbij ik zo de stallen in kan kijken en die niet op dit soort dagen zijn dieren laat vervoeren.

Edit; koeien dus, geen varkens.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:42

Ik ook alleen van koeien. Gehakt uit NL komt zover ik weet van oude melkkoeien. En die hebben het nergens beter dan in NL.
Ik hoorde nog van een boer die ik sprak dat de grotere melkveehouderijen in DLD en Polen ook voornamelijk door NLers worden gerund.
De rassen zijn niet voor niets Fries Holstein en Holstein Frisian. Nederlandse koeien zijn de beste ter wereld voor de melk.
Ik erger me dan ook kapot aan het reclamespotje van Wakker dier over de Nederlandse melkkoe.
Kalfjesverhaal wordt vaak ook te zielig neergezet, zodra de koe gemolken wordt en het kalf zijn melk krijgt zijn de dieren in no time weer tevreden.

Dus onderscheid tussen de verschillende houderijen is wat mij betreft wel zinvol.
Er zitten echt heeeeel veel varkens in gesloten bedrijven (letterlijk en figuurlijk), ook daar is dierenwelzijn beter dan in andere landen maar doordat alles geïndustrialiseerd is geraakt is het lopendebandwerk geworden.
Die varkens zien nooit iets van buiten, behalve op hun laatste reisje naar de slacht en daar worden ze vergast, een proces dat tot 2 minuten kan duren. Allemaal aan onze ogen onttrokken. En de mensen maar lekker genieten van de bbq.

Vroegah woonde ik naast een zelfslachtende slager en die doode de varkens met stroom. Dat ging echt snel.
Er zijn ook biologische varkenshouders die met een mobiele slachterij thuis slachten volgens mij, of in elk geval die intentie hebben dat voor elkaar te krijgen.
Trouwens was het niet zo dat veel varkensvlees naar China wordt verkocht? Daar eten ze echt veel varkensvlees.
Wat mij betreft zetten we meer lamsvlees op het menu, want waar blijven al die onwijs veel lammetjes nu? Buitenland?
En minderen we de varkensvlees productie in NL drastisch.
Transport voor export buiten EU gaat naar verwachting straks toch een dingetje worden ivm brandstof voor schepen enzo.
O en vlees uit Amerika is ook een no go. Er zou gewoon wat aan bewustwording moeten worden gedaan. Veel meer info over herkomst op de boodschappen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:46

De meeste export is toch voor binnen de EU, ik meende daar laatst een plaatje van gezien te hebben..
(ook iets over produceren op plekken waar dat kan, voor plekken waar dat niet kan, en dan weer die oorspronkelijke ruilhandel enzo..)

Varkensvlees probeer ik zoveel mogelijk te vermijden, maar dat heeft meer met mn eetpatroon te maken.. niet perse met varkens. Kreeft, dat eet ik principieel niet bijvoorbeeld

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:00

Er zijn hele protocollen voor de vervoerders. Niet alleen bij extreme weersomstandigheden maar ook voor als ze stranden tijdens een rit.

Nu was dit toevallig aan het licht gekomen maar ik denk er dagelijks wel het een en ander flink mis gaat met die beesten. We hebben daar geen weet van.
En dat is diep triest.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:12

Sakura789 schreef:
prompter schreef:
De varkensboer zal inderdaad geen keus hebben, maar het geeft wel weer aan dat er een systeemfout in zit.

Deze haal ik er even uit. Deze varkens zijn geen dieren meer maar dingen die van A naar B worden vervoerd. Die uit de stallen moeten omdat de volgende lading eraan komt. Het verschil met dingen is alleen dat varkens een hartslag hebben en ook nog eens intelligent zijn.

Hoe lang laten we dit proces nog in stand? De misstanden bij de varkensboeren en in de slachterijen zijn niet meer op één hand te tellen. In mijn ogen gaat het structureel fout in dit deel van de branche. Daarom heb ik zo’n moeite met steun aan alle boeren. Dit soort boeren die industrieel hun dieren houden, steun ik zeker niet. Zelfs de NVWA medewerkers worden bedreigd bij de boeren en in de slachthuizen, met o.a. het resultant dat niemand meer voor de NVWA wil werken.

Ik lees dat de regels voor de bio varkens anders zijn, dat is fijn om te horen. Ik vind de manier waarop wij met deze dieren omgaan stuitend. Wat mij betreft worden de bio varkens de norm. Vanwege alle misstanden in de sector eet ik al jaren geen varkensvlees meer.

Dit ligt niet alleen bij de boeren, het is de hele sector en als belangrijke schakel de consument. Als er geld in om gaat, dan trekken dieren altijd aan het kortste einde. Als wij goedkoop vlees op ons bord willen, dan is het heel goed mogelijk dat hier dierenleed aan te pas komt. Ik heb mijn ogen er jarenlang voor gesloten omdat mijn familie bestaat uit boeren en slagers. Alleen ben ik er nu wel echt anders over na gaan denken.

Dank en hulde.
Dit is EXACT waarom ik de varkensvleesindustrie hekel.
Net als pluimveefabrieken en kalveropfokfabrieken.

En zolang melkveehouders en landbouwbedrijven zich hiervan niet distantiëren, kan ik niet "100% achter de boer staan".

Wat "boer" is voor mij inclusief de aangehaalde, imo verwerpelijke bedrijven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:23

Hm, is dat dan in het geval van de boeren niet iets met slechte appels?
Omdat een aantal zich niet aan regels houden, is de hele groep slecht?

Of is dat omdat ze dan invloed (zouden moeten) hebben op de rest van de keten, en dat niet doen?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:40

Als ik het zo lees is het eerder 'wel achter de goede boeren maar niet achter de slechte staan', en vandaar dus niet 100% support.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:45

Nou, zo lees ik het niet, maar het zou kunnen.
Ik lees 'zolang ..'de rest'... zich niet distantieert' en 'boer is inclusief aangehaalde bedrijven' maw: allemaal.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:54

"Boeren" zoals ze zichzelf nu graag als groep presenteren, dat is dus inclusief die vermaledijde rotbedrijven waar dieren worden verwerkt al ware het dingen. En dus sta ik niet 100% achter "boeren".

Ik kan uitsluitend achter "boeren" staan, als dat betekent melkveebedrijven en land/tuinbouwbedrijven.
Waarbinnen die groep ook nog wel discutabele onderdelen zitten want niet iedere melkveehouder is goed voor zijn dieren en niet ieder land/tuinbouwbedrijf is okee (waarom hebben we nog een actieve kassen-industrie als gas zo'n knelpunt aan het worden is en we daarom steenkoolcentrales volop laten draaien? Serieus.... voor bloemen?!)

"Boeren" omvat nu ook alle bedrijven waar imo best een behoorlijke saneerslag in gemaakt mag worden.
Laten welwillende boeren afstand nemen van bedrijven waar vee gehouden wordt "alsof het gevangenen zijn in een land zonder mensenrechten". Dat zou voor mij, en velen met mij, behoorlijk schelen in de beeldvorming.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:59

maar.... presenteren 'ze' zichzelf zo graag als groep?
Want ik lees genoeg over verdeeldheid binnen die groep....

Overigens, wat zijn dan de goede boeren en de gevangenisbewaarders (waarbij mensenrechten voor dieren weer wat vreemd is, want.. dat is gewoon niet hetzelfde, maar oke) .. Want niet alle 'goeie' boeren zijn perse bioboer, toch? Of wat is dan de graadmeter daarvoor?