Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:10

irmaz schreef:
Daar ga je fout. Wanneer Rusland het zegt is het helemaal niet de vraag of het klopt :=

Dat was duidelijk sarcastisch, het lijkt er dus op dat we het eens zijn dat je kritisch moet kijken naar zowel de Russische als Oekraïense bronnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:11

irmaz schreef:
Nou wat let je? :Y)

Niets. Dat doe ik nu al, vandaar dat ik jou naar een link vroeg over je eerdere bericht om te zien of het uit een betrouwbare bron kwam.
En dat kwam het dus niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:12

pien_2010 schreef:
Dit bericht keek ik wel van op en zag het paar dagen geleden langs komen op twitter maar wilde meer bronnen.
Nu schrijft ook de Volkskrant en anderen hierover en het gaat over een hoge Russische diomaat die bij de NAVO werkt en een vernietigende brief heeft geschreven waarin hij schrijft zich te schamen voor zijn land.
Ik kijk hier toch wel vanop eerlijk gezegd en in eerste instantie kon ik het niet geloven vandaar twitter link niet geplaatst
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bf5f9da4/

Ik citeer
Citaat:
Bondarev, die sinds 2019 voor de missie van Rusland bij de Verenigde Naties in Zwitserland werkte, is de eerste Russische diplomaat die publiekelijk opstapt en afstand neemt van de oorlog. Hij zegt niet langer deel te willen uitmaken van ‘deze bloedige en absoluut onnodige schande’. Voorlopig wil hij in Genève blijven want een terugkeer naar Moskou is onmogelijk geworden.

En iets grappigs over hondje patron, zie hilarisch filmpje in de link, de bommenvinder van Oekraïne. Wij hadden vroeger zo'n hondje en ze zijn zo vreselijk grappig.
Dus ik begrijp wel dat hij wordt ingezet als propaganda held. Hij wordt in het filmpje, als een pakketje gedragen en dat deden wij ook wel eens met onze Sjors <3 _O-

https://twitter.com/nexta_tv/status/152 ... OP-UFwYz6g

Ik zie Irmaz post die de draad post die ik vanmiddag vroeg al posten en waarvan ik me net realiseerde dat door "dat gemierenneuk" zoals Bigone haar vader dit noemt, deze draad wel dreigt onder te sneeuwen. Waarvan ik zelfs het idee meer en meer krijg dat dit wel eens bewust door Enzino geënsceneerd wordt want dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt bij dit soort opvallende berichten.

Deze man kent het nieuws vanuit Rusland, neemt een groot risico vanwege dictator Poetin en doet zo'n actie en roept landgenoten op om dit ook te doen. Ik vind het nogal wat. Ik vind deze man moedig!

Wat vinden jullie daarvan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:14

pien_2010 schreef:

Heel moedig.
(gevaar voor eigen toekomst, hij gaat hier persoonlijk niet beter van worden)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:20

enzino schreef:
bigone schreef:
Dus wanneer Rusland het zegt klopt het en wanneer Oekraïne het zegt is het maar de vraag of het klopt.

Nee, wanneer Rusland het zegt is het maar de vraag of het klopt. En wanneer Oekraïne het zegt is het ook maar de vraag of het klopt. Dat lijkt me toch geen rare insteek.

En wanneer het over hetzelfde gaat, het neerschieten van Oekraïense helicopters, door beide toegegeven is het maar de vraag of het klopt ? :+

Eigenlijk voeg je totaal niets toe aan de hele discussie behalve elke keer proberen om zaken onderuit te halen. Niet alleen over de Oekraïne kwestie, ook in het verkiezingstopic in de USA deed je exact hetzelfde.
Pien gaf al aan dat ze meestal wacht met zaken posten om te zien of er meer bevestiging komt.
En dat maakt volgens mij voor jou geen bal uit want jij vind blijkbaar geen enkele bron betrouwbaar.
Behalve zaken die allang gebeurd zijn en waar tot uit den treure over is geschreven. Bvb WO 1 en 2 .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:24

enzino schreef:
pien_2010 schreef:

Heel moedig.

Zijn we het met elkaar eens . Wat dat denk ik dus ook. Mooie afsluiting van de Bokt dag , Pien en Enzino zijn het eens met elkaar eens _O- . Ik gooi hem in mijn onderschrift _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:29

bigone schreef:
En wanneer het over hetzelfde gaat, het neerschieten van Oekraïense helicopters, door beide toegegeven is het maar de vraag of het klopt ? :+

In dat geval lijkt het me wel redelijk betrouwbaar. Wat die helicopters daar deden, of de bemanning dacht dat ze veel risico namen, etc, daar kunnen we echter alleen maar over speculeren.

pien_2010 schreef:
Zijn we het met elkaar eens . Wat dat denk ik dus ook. Mooie afsluiting van de Bokt dag , Pien en Enzino zijn het eens met elkaar eens _O- . Ik gooi hem in mijn onderschrift _O-

Haha. Volgens mij is mijn onderschrift ook een quote van jou, dus het zou inderdaad grappig zijn als jij dat in jouw onderschrift zet.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:33

enzino schreef:
pien_2010 schreef:

Heel moedig.

mmm.... voor hetzelfde geld is het gewoon de eerste rat die het zinkende schip verlaat. Aan het einde van WOII waren er ook NSB-ers die probeerden bij de BS of het verzet te komen 8-)

Mocht hij wel eerlijk zijn dan vind ik hem een fatsoenlijk man die nog principes heeft en daar voor uit durft te komen <3

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:53

Oh zeker, niet alleen nsb'ers maar ook hoge Nazi's die in het geheim met de geallieerden onderhandelden of daar pogingen toe deden. Enfin, de man kan ook goudeerlijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:10

Ik snap die man wel.. die zit niet in een bubbel van Russische verzinsels. Aan de ene kant heeft hij met die informatiestroom en gedachtengoed van doen. En aan de andere kant heeft hij een hele andere informatiestroom. Moedig dat hij zich dan zo open durft uit te spreken tegen Rusland/Poetin. Hij kent de schimmige zelfmoordverhalen van wat andere gezinnen ook tenslotte..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:37

idinn schreef:
Ik snap die man wel.. die zit niet in een bubbel van Russische verzinsels. Aan de ene kant heeft hij met die informatiestroom en gedachtengoed van doen. En aan de andere kant heeft hij een hele andere informatiestroom. Moedig dat hij zich dan zo open durft uit te spreken tegen Rusland/Poetin. Hij kent de schimmige zelfmoordverhalen van wat andere gezinnen ook tenslotte..

Dat heeft de Russische ambasadeur ook en die blijft bij het Kremlin onzin retoriek. Dus het niet in de bubbel zitten zegt niet alles.
Ik vind de man met die hoge positie dapper en hoop dat hij het overleeft.

Pareltjes

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:02

Wat niet weg neemt dat hij alle voorafgaande jaren toch heeft deel genomen aan dezelfde pratijken. En een oorlog kennelijk pas een brug te ver was. Vind het altijd erg dubbel.

Inmiddels begint het tussen USA en China ook weer te rommelen. Nu weer mbt de Oeigoeren. Dat er ineens een lijn moet worden getrokken mbt een de heropvoedings kampen van 2 miljoen oeigoeren. Mag hopen dat Taiwain en deze kwestie de relaties met China niet op scheep gaat zetten. Er is tenslotte al geuit dat de USA zich goed moest bedenken of ze het op wilde nemen tegen 1,4 miljard Chinezen...

Nu Rusland zich steeds meer zal moeten richten op China ben ik er niet gerust op...

Bobbejaan

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:09

Ik lees al een tijdje met jullie mee.....helaas eerst een hoop onzin berichten moeten plaatsen om te kunnen posten :o .

Interessante posters zitten er in dit topic.
Ik volg alles heel nauwgezet en ik ben ook niet meteen een goedgeloviger.

Mochten jullie het interessant vinden dan kan ik wat informatieve links plaatsen.

Bv over het vermeende nazi zijn van Ukraine. Dat vond ik echt interessant, de historie dus. Want dit is nl een stukje geschiedenis. De geschiedenis van rusland, de ussr en ukraine is best diepgaand en wij in het westen weten daar te wei ig over...doordat het zo oppervlakkig is, oordelen we snel en ook makkelijk uit onze eigen visie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:13

Pareltjes schreef:
Wat niet weg neemt dat hij alle voorafgaande jaren toch heeft deel genomen aan dezelfde pratijken. En een oorlog kennelijk pas een brug te ver was. Vind het altijd erg dubbel.

Inmiddels begint het tussen USA en China ook weer te rommelen. Nu weer mbt de Oeigoeren. Dat er ineens een lijn moet worden getrokken mbt een de heropvoedings kampen van 2 miljoen oeigoeren. Mag hopen dat Taiwain en deze kwestie de relaties met China niet op scheep gaat zetten. Er is tenslotte al geuit dat de USA zich goed moest bedenken of ze het op wilde nemen tegen 1,4 miljard Chinezen...

Nu Rusland zich steeds meer zal moeten richten op China ben ik er niet gerust op...

Het westen zit in een zelfvernietigingsmodus volgens mij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:14

Ik vind de macht van Poetin over de oligarchen ( waar ook de ministers bij horen in mijn optiek) heel apart. Deze man neemt de stap om zich openlijk te uiten tegen Rusland . Maar zoals een Lavrov , ondanks zijn gigantische staat van dienst en jaren in de usa gewoond, dochter die daar hele studie heeft gevolgd, hoe kun je je dan zo onderwerpen om ipv van een invloedrijke en misschien wel de beste diplomaat ter wereld, zo gedegradeerd worden de laatste 8 jaar ??? Onbegrijpelijk.

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:15

enzino schreef:
bigone schreef:
Dus wanneer Rusland het zegt klopt het en wanneer Oekraïne het zegt is het maar de vraag of het klopt.

Nee, wanneer Rusland het zegt is het maar de vraag of het klopt. En wanneer Oekraïne het zegt is het ook maar de vraag of het klopt. Dat lijkt me toch geen rare insteek.

Dit klopt wel, maar begrijp wel dat de inlichtingendiensten nauw samenwerken en de informatie echt wel gecheckt wordt, immers er worden nu miljoenen gepompt, zowel geleend als geschonken.
Dat wij als burgers de helft maar weten, is ook logisch, alleen in geheim kan men operaties uitvoeren. Achter de schermen worden tot ni detail zaken voorbereid, besproken en onder de loep gelegd.

Helaas door gebrek aan alle informatie gaan de beste stuurlui aan wal speculeren.

Propaganda is er zeker van beide zijden, maar niet naar de beslissende koppen die het doen, de Nato en de Ukrainse regering.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:19

Bobbejaan schreef:
Ik lees al een tijdje met jullie mee.....helaas eerst een hoop onzin berichten moeten plaatsen om te kunnen posten :o .

Interessante posters zitten er in dit topic.
Ik volg alles heel nauwgezet en ik ben ook niet meteen een goedgeloviger.

Mochten jullie het interessant vinden dan kan ik wat informatieve links plaatsen.

Bv over het vermeende nazi zijn van Ukraine. Dat vond ik echt interessant, de historie dus. Want dit is nl een stukje geschiedenis. De geschiedenis van rusland, de ussr en ukraine is best diepgaand en wij in het westen weten daar te wei ig over...doordat het zo oppervlakkig is, oordelen we snel en ook makkelijk uit onze eigen visie.

Nou welkom in het land der zinnige posts dan..... :o

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:20

Pareltjes schreef:
Geen idee wat de strafmaat in Oekraine is. Sec gezien heeft die knul een moord gepleegd. Opgedragen van hogerhand maar de daad blijft hetzelfde.

Dit is de andere kant van de oorlog, jonge soldaten, kinderen haast nog. Die moeten moorden van hogerhand. Hun levens zijn ook naar de klote, getraumatiseerd en hun vrijheid ontnomen.

Het blijkt dus zo dat hij door een medesoldaat gezegd werd, zelfde rang dus, dat hij die man dood moest schieten. De man had zijn telefoon in de hand op de fiets en werd verdacht van informatie waar de russen zaten op dat momemt door te spelen.
Juist omdat hij geen order opvolgde door een hogere rang kreeg hij geen verzachtende omstandigheden.

Schieten op onbewapende burgers is een oorlogsmisdaad en daar staan hoge straffen op, hoger dan in normaal strafrecht, misschien telt mee dat hij meerderjarig is mee? Er zijn ook 17 jarige soldaten aan het front, als ze al niet zijn gevlucht, overgegeven of gedood. Deze jomgens dachten op oefening te gaan en alleen met de tank te moeten gaan rijden.
Laatst bijgewerkt door Bobbejaan op 24-05-22 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:22

@ pareltjes, ;) :D . Ik zal proberen wat zinnigs bij te brengen aan sommigen.....het doet mij verdriet sommige posten te lezen. Maar ben blij met de nuchtere verstandelijk nagedachte posts van enkelen hier.....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:22

Pareltjes schreef:

Klopt pareltjes het was op TV en die hele opvoedingskampen blijkt zo grootschalig te zijn en willens en wetens vanuit de overheid geïnitieerd dat dit na WOII nog niet vertoond is en het veel verder gaat en grootschaliger is als men tot nu toe dacht.
Een hacker heeft de foto's en info gehacked en gegeven aan internationale deskundigen in de USA die dit materiaal hebben onderzocht en volgens hen klopt het.
China wijst het als laster vd hand.

Welkom Bobbejaan.

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:30

bigone schreef:
Ik vind de macht van Poetin over de oligarchen ( waar ook de ministers bij horen in mijn optiek) heel apart. Deze man neemt de stap om zich openlijk te uiten tegen Rusland . Maar zoals een Lavrov , ondanks zijn gigantische staat van dienst en jaren in de usa gewoond, dochter die daar hele studie heeft gevolgd, hoe kun je je dan zo onderwerpen om ipv van een invloedrijke en misschien wel de beste diplomaat ter wereld, zo gedegradeerd worden de laatste 8 jaar ??? Onbegrijpelijk.

Tja...dat snap ik ook niet en toch weer wel.....wil je blijven leven...
De oligarchen zijn veel al FSB vriendjes van Putin en kennen elkaar veelal van de academie tijdens de geheime dienst, zelfde leeftijd, geen fris volk. Moorden is iets wat ze met gemak doen. Macht en geld...maar de ruskies hebben ook een voor ons onbegrijpelijke cultuur....het volgzame op deze manier zit niet in onze genen. Overigens hebben de oligarchen maar een aantal % eigen geld, nog even goed voor miljoenen, maar de bulk is van Putin, zij zijn beheerders...nog niet zo lang geleden moesten ze de helft van hun vermogen afstaan aan Putin anders kregen ze de dood, dus dan wordt je wel volgzaam...vergeet niet dat ze anti westers ademen en dit is nu nog erger geworden....je ziet dus wat haatzaaien tot gevolg heeft....in een echte democratie kan ditgelukkig niet, iedereen mag schreeuwen en heeft allemaal gelijk :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:32

China leeft in dezelfde stijl als Rusland , het zijn beide geen democratieën en ze houden de bevolking met de knoet onder controle. Alleen pakt China het qua buitenland beleid veel slimmer aan. Die hebben zich de afgelopen jaren overal ingekocht, van alles opgekocht qua bedrijven over de hele wereld dus hebben ze gewoon vele malen meer kennis en macht dan de Russen. Rusland heeft olie, gas en graan. China heeft bijna alles.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:34

Bobbejaan schreef:
bigone schreef:

Tja...dat snap ik ook niet en toch weer wel.....wil je blijven leven...
De oligarchen zijn veel al FSB vriendjes van Putin en kennen elkaar veelal van de academie tijdens de geheime dienst, zelfde leeftijd, geen fris volk. Moorden is iets wat ze met gemak doen. Macht en geld...maar de ruskies hebben ook een voor ons onbegrijpelijke cultuur....het volgzame op deze manier zit niet in onze genen. Overigens hebben de oligarchen maar een aantal % eigen geld, nog even goed voor miljoenen, maar de bulk is van Putin, zij zijn beheerders...nog niet zo lang geleden moesten ze de helft van hun vermogen afstaan aan Putin anders kregen ze de dood, dus dan wordt je wel volgzaam...vergeet niet dat ze anti westers ademen en dit is nu nog erger geworden....je ziet dus wat haatzaaien tot gevolg heeft....in een echte democratie kan ditgelukkig niet, iedereen mag schreeuwen en heeft allemaal gelijk :D

Heb je daar bronnen van? Over de oligarchen en geld afstaan? En dat het eigenlijk van Poetin is?

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:37

@Pareltjes, als China en Rusland samen gaan spannen, dan zijn de poppen aan het dansen.

Op dit moment droogte en voedselschaarste in Afrika en India en Pakistan...China is groot geldlener aan de arme landen tegen hoge rente, kunnen ze niet betalen dan verliezen ze onderpanden. Zo komt China aan belangrijke bezittingen in het buitenland,goed voor 25% van alle leningen. Deze landen kunnen niet betalen. Bovenop coronaverliezen touristen, meer schulden...een ramp dit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:39

Citaat:
Heb je daar bronnen van? Over de oligarchen en geld afstaan? En dat het eigenlijk van Poetin is?

Wat grappig dit, want gisteren was in een Franse nieuwsprogramma een man die vertelde dat in Rusland die oligarchen allemaal verbonden zijn met Poetin in die zin dat bij elke transactie een aantal procent minstens naar hem gaan. Poetin zou geobserdeerd zijn door geld en door die afdrachten ongelooflijk rijk waarvan de echte bedragen niet eens bekend zijn.
Ik wist dat dus ook niet.

De vraag is of China wel op die problemen zit te wachten.

Laatste nieuws van Nu.nl waarin oa het verdrietige bericht dat in een kelder ve appartement van Mariupol de lichamen gevonden zijn van 200 mensen die er al langer liggen

https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... redirect=1
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 24-05-22 20:43, in het totaal 2 keer bewerkt