Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:04

Ik ben heel benieuwd. Hij zal vast veel kiezers achter zich krijgen. Ik denk zeker ook veel BBB stemmers die daar voor de provincie op gestemd hebben als stem tegen het huidige kabinet of beleid. En wellicht ook van veel andere partijen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:19

Janneke2 schreef:
Cer schreef:
Niemand wil dat medelanders in armoede leven, denk ik?

Voor sommige liberalen en (andere) rechtse lui valt dat onder 'eigen verantwoordelijkheid' en hoeft de overheid er niets mee.

(Ik plaag die mensen altijd met dat ze anarchist zouden zijn. Gewoon de overheid afschaffen... :') )

Klopt, en dat is een heel rechts idee. Eigen broek ophouden. Van origine was dat niet eens zo'n slecht idee, toen het basisinkomen óók bij dat idee kwam kijken. Een basisinkomen is een maandelijks bedrag wat je zonder voorwaarden krijgt, wat je zelf ook verdient, en wat je ermee doet moet je zelf weten. Maar als het op is moet je zelf weten hoe je de maand door komt. Geen toeslagen, geen uitkeringen vol voorwaarden, gewoon een vast bedrag (wat je ook verdient) en daarbuiten houdt je volledig zelf je eigen broek op.

Ik denk niet of ik dat nou een goede oplossing vind hoor, maar ik weet wel dat ik de rechtse 'je eigen broek ophouden' instelling mét basisinkomen een stuk menselijker vind dan zonder basisinkomen. Met is het "zoek het uit nadat we je op weg helpen", zonder is het "zoek het uit". Tenzij je natuurlijk een groot inkomen hebt of een groot bedrijf bent, dan helpen ze je maar al te graag.

Daarom zal hemel en aarde moeten bewegen voordat ik weer rechts stem.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:25

nps schreef:
ruitje schreef:
Hij heeft toch al een boek geschreven waar zijn partij programma uitgehaald word? Er word nu net gedaan alsof hij inhoudelijk helemaal niets heeft.

Hiermee suggereer je inderdaad helemaal niet dat als je meer over zijn partijprogramma wil weten je eigenlijk zijn boek moet lezen. Een boek is geen partijprogramma, een persoon is geen partij.

Oh oke, dan suggereer jij niet dat hij geen standpunten heeft.

Iemand zonder standpunten schrijft geen heel boek over hoe hij Nederland zou willen verbeteren.

Het is niet zo dat hij deze week nog even moet bedenken waar hij voor staat ofzo...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:33

nps schreef:
Cer schreef:
De regulering van Social Media.. wat zou zoiets moeten behelzen?

Een aantal verschillende dingen. Regelgeving op Europees niveau over omgang met privacy en data van de gebruikers, regelgeving over het modereren van verspreiding van mis- en desinformatie (denk aan russische trollenlegers die invloed hebben gehad op zowel de Brexit stemming als bijvoorbeeld de Amerikaanse presidentsverkiezingen). Regelgeving rondom delen en openbaar maken van algoritmes. Regelgeving rondom het kunnen verplichten van tech giganten om openbaarheid te geven rondom data die van invloed is op de maatschappij (denk nu bijvoorbeeld X die niet wil meewerken aan rechtszaken rondom Trump. Of de explosieve stijging van haatberichten, racisme en complottheorieen nadat Elon Musk de moderatie van Twitter de deur uit heeft gegooid). Zelf zou ik het fijn vinden als er op de middelbare school een stukje digitalisering wordt opgenomen in maatschappijleer. Hoe werkt social media, hoe werkt journalistiek, hoe werkt wetenschap, wat gebeurt er met je data.

De invloed van social media op het publieke en maatschappelijke debat is niet te onderschatten, de invloed van digitalisering op het dagelijkst leven en de verantwoordelijkheid die komt kijken met databeheer ook niet. En dan ben ik ook benieuwd naar de ontwikkelingen van ChatGPT, deepfaken van beelden en / of geluiden of ChatGPT in het onderwijs. Regelgeving loopt mijlenver achter op de digitale ontwikkelingen. Daarom vind ik het écht heel belangrijk dat een politieke partij de invloed van digitalisering onderkent, zowel op vlak van social media als het verbeteren van digitale processen voor de burger en er naar handelt. Een partij die hier geen aandacht aan besteed in zijn programma valt voor mij dus al af.

Dit word behandeld bij Maatschappijleer en Geschiedenis.

Hitler bijvoorbeeld was een meester in het inzetten van media, het is niet dat er voor Social Media geen desinformatie of manipulatie was vanuit de media naar 'het volk' .

Ook kun je uit de vervolging van de Joden parallellen trekken over war overheden kunnen doen met je data ( in Nederland was het bijvoorbeeld heel makkelijk om de Joden te vinden, dankzij onze uitmuntende registratie).

Maatschappijleer gaat meer in over je eigen social media gebruik.

Ik vond geschiedenis daarom een ontzettend leuk vak om te geven. Je hoopt uit te kunnen leggen dat we moeten leren van de fouten uit het verleden...

Maar dat lukt nog niet erg :o

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:42

Lughnassadh schreef:
Marije_jiplover schreef:
Ben wel benieuwd hoe hij in de hand wil houden dat hij niet te groot wil worden?
Als 1/5 van de kiezers op zijn partij stemt, maar hij niet meer dan 20 zetels wil bezetten, geeft hij die andere 10 dan terug?

Door bijvoorbeeld niet in elke kieskring mee te doen kun je dus het aantal te behalen zetels beperken. Nederland heeft 20 kieskringen en je moet je dus voor elke kieskring waar je mee wil doen opgeven. Anders kunnen mensen in die kring niet op jouw partij stemmen.

Bedankt voor je reactie, dat is informatie die ik niet wist, voor wat betreft de landelijke verkiezingen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:03

ruitje schreef:

Hitler bijvoorbeeld was een meester in het inzetten van media, het is niet dat er voor Social Media geen desinformatie of manipulatie was vanuit de media naar 'het volk' .

Ook kun je uit de vervolging van de Joden parallellen trekken over war overheden kunnen doen met je data ( in Nederland was het bijvoorbeeld heel makkelijk om de Joden te vinden, dankzij onze uitmuntende registratie).

Ik vond geschiedenis daarom een ontzettend leuk vak om te geven. Je hoopt uit te kunnen leggen dat we moeten leren van de fouten uit het verleden...

Ha, wist ik niet en helemaal eens. Ik vind dat zelf dus super interessant, de methodieken worden al sinds het begin der tijden gebruikt. Speel in op de onvrede, benoem een gezamenlijke vijand (de joden, de EU, de buitenlanders, de elite, verzin maar iets) en verkoop "het volk" het idee dat alles echt helemaal volkomen poedersuiker is en dat jij de énige bent die wél luistert en alle problemen op kan lossen. Trump is er ook meester in. Je zou inderdaad verwachten dat men ervan leert, maar dat lijkt helaas niet het geval. In Nederland loopt een groot gedeelte ook vrij gemakkelijk achter de eerste de beste persoon met een grote waffel aan.

Ik heb hier zelf niks over gehad bij geschiedenisles trouwens, erg jammer. En weet niet of digitalisering wordt meegenomen in het huidige lespakket. Als ik me ooit nog omschool zou ik wel politicoloog of socioloog willen worden ;).

ruitje schreef:
Oh oke, dan suggereer jij niet dat hij geen standpunten heeft.

Iemand zonder standpunten schrijft geen heel boek over hoe hij Nederland zou willen verbeteren.

Het is niet zo dat hij deze week nog even moet bedenken waar hij voor staat ofzo....

Ik blijf erbij dat een boek geen partijprogramma is maar precies wat je zegt - een verzameling van standpunten :) Uiteindelijk zal het partijprogramma vermoedelijk samen met anderen moeten worden geformuleerd, en dat zou ik zelf willen afwachten. Hoe realistisch zijn de ideeën, in hoeverre zijn alle nieuwe partijleden het 100% eens, moet er dan geschaafd worden, komt er ruzie...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:05

ruitje schreef:

Verhaal doet mij denken aan de Volksempfänger. Een goedkope radio die vanaf 1933 over het Duitse volk werd uitgestort.
Deurwaarders mochten alles in beslag nemen maar moesten de Volksempfänger laten staan. De radio had maar 3 buizen inplaats van de gebruikelijke 8. Dit maakte hem niet alleen goedkoper maar hierdoor was die ook niet in staat om buitenlandse zenders te ontvangen. En voor de zekerheid werd er later bij nieuwe toestellen nog een waarschuwing meegeleverd dat luisteren naar Buitenlandse zenders toch echt verboden was.

https://historiek.net/volksontvanger-of-i-hitler/45322/
https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Volksempfanger

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:08

Dat was de voorloper van de huidige algoritmes :j

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:15

Loretta schreef:
ruitje schreef:

Verhaal doet mij denken aan de Volksempfänger. Een goedkope radio die vanaf 1933 over het Duitse volk werd uitgestort.
Deurwaarders mochten alles in beslag nemen maar moesten de Volksempfänger laten staan. De radio had maar 3 buizen inplaats van de gebruikelijke 8. Dit maakte hem niet alleen goedkoper maar hierdoor was die ook niet in staat om buitenlandse zenders te ontvangen. En voor de zekerheid werd er later bij nieuwe toestellen nog een waarschuwing meegeleverd dat luisteren naar Buitenlandse zenders toch echt verboden was.

https://historiek.net/volksontvanger-of-i-hitler/45322/
https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Volksempfanger

Ander voorbeeld: toen de oorlog uitbrak kreeg het Duitse publiek in het wekelijkse nieuwsoverzicht (Die Deutsche Wochenschau) week na week beelden van Duitse tanks die door het landschap scheurden en honderden kilometers vijandelijk gebied per week veroverden.

De waarheid was dat het over- over- overgrote deel van de Duitse soldaten op dezelfde manier ten oorlog trokken als hun ouders in 1914-1918: gewoon te voet, met de fiets of met paard en wagen.

Maar dat was niet sexy dus dat liet niet zien in beeld.

Cer

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:28

maar dan is het toch zo dat je bij veel 'nieuws'berichten je kunt afvragen of het wel helemaal klopt?
maar de ene keer nemen we iets voor precies wat er staat, en de andere keer niet...
Ik denk dat je altijd moet opletten met wat je leest/hoort, en altijd vragen moet stellen..
Vooral nu, met AI en Deepfake.. (ik snap zelf niet heel goed dat veel mensen alles maar voor waar aannemen :o )

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:32

Ik ben eigenlijk ook best benieuwd hoe Omtzigt op vlakken als Abortus en Euthanasie is, gezien hij van het CDA komt / Christenlijke achtergrond. Weet iemand dat? Zie dat hij in ieder geval tegen heeft gestemd toen ze de 5 dagen beraadstermijn wilden afschaffen

En dingen als klimaat?
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 21-08-23 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:32

Zo zie je maar dat de invloed van (social) media niet te onderschatten is.

Voor de liefhebbers hier nog een filmpje over de invloed van social media op bijvoorbeeld verkiezingen: https://pointer.kro-ncrv.nl/de-invloed- ... gscampagne.

Samengevat - het belangrijkste doel van Social Media is om mensen zo lang mogelijk naar hun platform te laten kijken en daarbij zoveel mogelijk data te verzamelen. Omdat social media totaal niet transparant zijn over hun algoritmes krijgt iedere persoon totaal andere dingen voorgeschoteld. Niemand weet dus precies hoe dat werkt en iedereen denkt dat wat hij of zij ziet waar is. Radicale inhoud scoort veel beter dan gematigde, inhoudelijke inhoud dús kom je al helemaal op YouTube vrij snel in controversiele filmpjes terecht. Imho is regulering van die algoritmes plus het afdwingen van transparantie erg belangrijk.

Einde stokpaardje, sorry.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:34

@Cer

Dat is ook zo, je moet gewoon zoveel mogelijk bronnen verzamelen en daaruit het meest aannemelijke destilleren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 12:38

en vragen stellen :D

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:02

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:51

Omtzigt heeft heel vaak met SGP mee gestemd, dat geeft een beetje een idee over zijn denkbeelden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:55

Hij heeft vaker - in mijn ogen - raar gestemd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:57

Cer schreef:
en vragen stellen :D

Pcies. Als je geblockt wordt/geen onderbouwd antwoord krijgt, nav vragen is de bron onbetrouwbaar.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:01

prompter schreef:
Omtzigt heeft heel vaak met SGP mee gestemd, dat geeft een beetje een idee over zijn denkbeelden.

Oei. Krijgen we zo weer zondagsrust? :(

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:07

Hmm niet erg veelbelovend dus. Hoop dan ook echt dat mensen in ieder geval de moeite nemen om de aspecten die ze belangrijk vinden even te checken in zijn partijprogramma straks :=

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:08

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:12

Ik heb wel eerder begrepen dat hij discutabele dingen had gedaan, en dat hij eigenlijk alleen bij de toeslagenaffaire goed tot zn recht kwam.
Maar ik weet er niet genoeg van eigenlijk..

Edit: er staat wel veel "zou hebben" in het artikel..
ja, is het nou wel of is het nou niet zo gegaan?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:38

prompter schreef:
Er is regelmatig kritiek op Timmermans over zijn rol bij MH17, maar de rol van Omtzigt destijds vond ik nog een stukje kwalijker met zijn nepgetuige:

https://nos.nl/artikel/2202237-kamerlid ... -over-mh17

Moeilijk te zeggen of dit met opzet of door naiviteit is gebeurd. Bij RTL deed Omtzigt destijds zelf zijn versie van het verhaal uit de doeken.

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/poli ... a-fout-met

Het klinkt mij wel geloofwaardig. Met een dergelijk dossier kun je ook wel heel snel in de fout gaan natuurlijk. Vergeet niet dat er ook allerlei inlichtingendiensten waaronder de Russische op de achtergrond aanwezig zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:43

Ik vind dit een mooi voorbeeld van 'het halve verhaal' (even kort door de bocht) en framing van nieuws outlets ... Woordkeuze is alles.
En daarnaast, als iets zo belangrijk en zo gevoelig ligt, ja, dan moet er wel goed gekeken worden hoe er met diverse informatie moet worden omgegaan...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 14:49

Het was een flinke uitglijder, zonder goed brononderzoek. Ik geloof niet in boze opzet, maar het was "iets te graag willen" imo.