Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:Cer schreef:Niemand wil dat medelanders in armoede leven, denk ik?
Voor sommige liberalen en (andere) rechtse lui valt dat onder 'eigen verantwoordelijkheid' en hoeft de overheid er niets mee.
(Ik plaag die mensen altijd met dat ze anarchist zouden zijn. Gewoon de overheid afschaffen...)
nps schreef:ruitje schreef:Hij heeft toch al een boek geschreven waar zijn partij programma uitgehaald word? Er word nu net gedaan alsof hij inhoudelijk helemaal niets heeft.
Hiermee suggereer je inderdaad helemaal niet dat als je meer over zijn partijprogramma wil weten je eigenlijk zijn boek moet lezen. Een boek is geen partijprogramma, een persoon is geen partij.
nps schreef:Cer schreef:De regulering van Social Media.. wat zou zoiets moeten behelzen?
Een aantal verschillende dingen. Regelgeving op Europees niveau over omgang met privacy en data van de gebruikers, regelgeving over het modereren van verspreiding van mis- en desinformatie (denk aan russische trollenlegers die invloed hebben gehad op zowel de Brexit stemming als bijvoorbeeld de Amerikaanse presidentsverkiezingen). Regelgeving rondom delen en openbaar maken van algoritmes. Regelgeving rondom het kunnen verplichten van tech giganten om openbaarheid te geven rondom data die van invloed is op de maatschappij (denk nu bijvoorbeeld X die niet wil meewerken aan rechtszaken rondom Trump. Of de explosieve stijging van haatberichten, racisme en complottheorieen nadat Elon Musk de moderatie van Twitter de deur uit heeft gegooid). Zelf zou ik het fijn vinden als er op de middelbare school een stukje digitalisering wordt opgenomen in maatschappijleer. Hoe werkt social media, hoe werkt journalistiek, hoe werkt wetenschap, wat gebeurt er met je data.
De invloed van social media op het publieke en maatschappelijke debat is niet te onderschatten, de invloed van digitalisering op het dagelijkst leven en de verantwoordelijkheid die komt kijken met databeheer ook niet. En dan ben ik ook benieuwd naar de ontwikkelingen van ChatGPT, deepfaken van beelden en / of geluiden of ChatGPT in het onderwijs. Regelgeving loopt mijlenver achter op de digitale ontwikkelingen. Daarom vind ik het écht heel belangrijk dat een politieke partij de invloed van digitalisering onderkent, zowel op vlak van social media als het verbeteren van digitale processen voor de burger en er naar handelt. Een partij die hier geen aandacht aan besteed in zijn programma valt voor mij dus al af.
Lughnassadh schreef:Marije_jiplover schreef:Ben wel benieuwd hoe hij in de hand wil houden dat hij niet te groot wil worden?
Als 1/5 van de kiezers op zijn partij stemt, maar hij niet meer dan 20 zetels wil bezetten, geeft hij die andere 10 dan terug?
Door bijvoorbeeld niet in elke kieskring mee te doen kun je dus het aantal te behalen zetels beperken. Nederland heeft 20 kieskringen en je moet je dus voor elke kieskring waar je mee wil doen opgeven. Anders kunnen mensen in die kring niet op jouw partij stemmen.
ruitje schreef:Dit word behandeld bij Maatschappijleer en Geschiedenis.
Hitler bijvoorbeeld was een meester in het inzetten van media, het is niet dat er voor Social Media geen desinformatie of manipulatie was vanuit de media naar 'het volk' .
Ook kun je uit de vervolging van de Joden parallellen trekken over war overheden kunnen doen met je data ( in Nederland was het bijvoorbeeld heel makkelijk om de Joden te vinden, dankzij onze uitmuntende registratie).
Maatschappijleer gaat meer in over je eigen social media gebruik.
Ik vond geschiedenis daarom een ontzettend leuk vak om te geven. Je hoopt uit te kunnen leggen dat we moeten leren van de fouten uit het verleden...
Maar dat lukt nog niet erg
ruitje schreef:Oh oke, dan suggereer jij niet dat hij geen standpunten heeft.
Iemand zonder standpunten schrijft geen heel boek over hoe hij Nederland zou willen verbeteren.
Het is niet zo dat hij deze week nog even moet bedenken waar hij voor staat ofzo....
ruitje schreef:Dit word behandeld bij Maatschappijleer en Geschiedenis.
Hitler bijvoorbeeld was een meester in het inzetten van media, het is niet dat er voor Social Media geen desinformatie of manipulatie was vanuit de media naar 'het volk' .
Ook kun je uit de vervolging van de Joden parallellen trekken over war overheden kunnen doen met je data ( in Nederland was het bijvoorbeeld heel makkelijk om de Joden te vinden, dankzij onze uitmuntende registratie).
Ik vond geschiedenis daarom een ontzettend leuk vak om te geven. Je hoopt uit te kunnen leggen dat we moeten leren van de fouten uit het verleden...
Loretta schreef:ruitje schreef:Dit word behandeld bij Maatschappijleer en Geschiedenis.
Verhaal doet mij denken aan de Volksempfänger. Een goedkope radio die vanaf 1933 over het Duitse volk werd uitgestort.
Deurwaarders mochten alles in beslag nemen maar moesten de Volksempfänger laten staan. De radio had maar 3 buizen inplaats van de gebruikelijke 8. Dit maakte hem niet alleen goedkoper maar hierdoor was die ook niet in staat om buitenlandse zenders te ontvangen. En voor de zekerheid werd er later bij nieuwe toestellen nog een waarschuwing meegeleverd dat luisteren naar Buitenlandse zenders toch echt verboden was.
https://historiek.net/volksontvanger-of-i-hitler/45322/
https://wiki.beeldengeluid.nl/index.php/Volksempfanger
prompter schreef:Er is regelmatig kritiek op Timmermans over zijn rol bij MH17, maar de rol van Omtzigt destijds vond ik nog een stukje kwalijker met zijn nepgetuige:
https://nos.nl/artikel/2202237-kamerlid ... -over-mh17