steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:28

elnienjo schreef:
Het is niet de boers fout als het vervoersbedrijf zich niet aan de regels houdt natuurlijk. Dan moet je de vervoersbedrijven aanpakken, niet de boeren.

Ik vind het van beide niet ok.

Zonder boer heeft de vervoerder geen bestaansrecht. Misschien moeten de gezamenlijke varkensboeren eens een vuist maken tegen misstanden bij transport en slacht. Ik vind het jammer dat de boer dan zegt, tja zodra ze van het erf zijn, is het niet meer mijn probleem.

prompter

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:32

Ik heb sowieso het idee dat koeien boeren veel meer met hun dieren op hebben dan varkensboeren. Dat zie je hier op bokt ook, met hoeveel sympathie de hier aanwezigen over hun koeien spreken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:36

Mede door dit soort schandelen ben ik inderdaad vegetarisch gaan eten ;(

Janine1990 schreef:
Exitium schreef:
Het kan ook wel, maar niet altijd. Chauffeurs zitten vast aan vaste rij- en rusttijden, dus als hij tegen het eind van z'n rijblok aankomt moet hij stoppen. Gedurende de rusttijd mag een chauffeur niet eens z'n vrachtwagen verplaatsen (om 'm bijvoorbeeld goed te zetten voor het lossen), laat staan rondjes blijven rijden. Daar staan flinke boetes op.

In geval van mijn zwager valt dit reuze mee, ze sturen gewoon iemand met een gewone auto om de chauffeur af te lossen. Langere transporten met twee personen.

Ik heb een baan die nauw samenvalt met transportlogistiek en ben er zelf redelijk bekend mee.

Niet alle bedrijven hebben het goed geregeld.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:40

prompter schreef:
Ik heb sowieso het idee dat koeien boeren veel meer met hun dieren op hebben dan varkensboeren. Dat zie je hier op bokt ook, met hoeveel sympathie de hier aanwezigen over hun koeien spreken.

Ik eet bewust geen varkens vlees vanwege het leed. Koeien boeren hebben inderdaad veel meer sympathie voor mij.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:40

suffie schreef:
De slachthuizen hebben vorige week al aangegeven eerder open te willen en te kunnen, alleen kregen zij dan geen nvwa DA die wilde keuren. Ze willen dit graag voor zijn.

Enkel voor roodvlees slachterijen gelden regels omtrent het slachten op vroegere tijden tijdens extreem weer. Daar zal wel gekeurd worden.

Wat keuring voor transport betreft word er bij een temperatuur vanaf 35 graden niet gekeurd door de NVWA en kunnen dieren dus ook niet vervoerd worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:43

F_Orumster schreef:
Mede door dit soort schandelen ben ik inderdaad vegetarisch gaan eten ;(

Janine1990 schreef:
In geval van mijn zwager valt dit reuze mee, ze sturen gewoon iemand met een gewone auto om de chauffeur af te lossen. Langere transporten met twee personen.

Ik heb een baan die nauw samenvalt met transportlogistiek en ben er zelf redelijk bekend mee.

Niet alle bedrijven hebben het goed geregeld.

Ik wil er vooral mee aangeven dat het kán...
En dat dus niet alle vleesbedrijven en hun transporteurs over dezelfde kam kunnen worden geschoren als die van de varkens in het filmpje dat hier stond...

Als ik heel brutaal vragen mag, waarom alleen om deze schandalen? Er zijn toch voldoende ambachtelijke vleesverwerkers die hun eigen dieren slachten? Zou je daar wel vlees van willen eten bijvoorbeeld?
Even een stap verder, maar in mijn optiek zou het verhogen van de consumptie van dergelijk vlees (en dat kan jij niet in je eentje natuurlijk, ik wil je niets opleggen) een heel duidelijk signaal afgeven richting de grote 'boemannen'.

In mijn beleving is de tijd van meer, meer, meer, een beetje voorbij en wordt men kritischer op het wat meer, hoe meer, waarom meer. En is de mindset van meer, meer, meer echt achterhaald en zullen de bedrijven die zich hierin niet gaan aanpassen binnen een paar jaar de deksel op de neus krijgen. Maar dat is een gevoel hoor, niet te staven naar cijfers.

Nogmaals, ik zou niemand willen verplichten om vlees te eten, ik vind het gewoon een interessante ontwikkeling en hoor graag hoe mensen er in staan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:44

Benzz schreef:
prompter schreef:

Ik eet bewust geen varkens vlees vanwege het leed. Koeien boeren hebben inderdaad veel meer sympathie voor mij.

Ik eet zo weinig mogelijk varkensvlees omdat ik er vreselijk cystes van krijg in mijn gezicht. Maar ik moet wel zeggen, goed koeienvlees krijg je niet in de supermarkt. Daarvoor moet je gewoon naar een goede slager gaan, weet je ook weer beter wat er op je bord ligt!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:54

Vion slacht bijna alleen maar voor het buitenland dus die krijgen we hier niet in de supermarkt. Ik de k dat wanneer hier een grote markt voor paardenvlees zou zijn en het waren paarden die dan stonden te creperen er grote schande van werd gesproken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:13

Mindim schreef:
elnienjo schreef:
Het is niet de boers fout als het vervoersbedrijf zich niet aan de regels houdt natuurlijk. Dan moet je de vervoersbedrijven aanpakken, niet de boeren.

Ik vind het van beide niet ok.

Zonder boer heeft de vervoerder geen bestaansrecht. Misschien moeten de gezamenlijke varkensboeren eens een vuist maken tegen misstanden bij transport en slacht. Ik vind het jammer dat de boer dan zegt, tja zodra ze van het erf zijn, is het niet meer mijn probleem.

Dat is wat ik stel, vanuit bedrijfskunde. Geen idee wat boeren wel-of-niet vinden. Maar normaal gesproken worden de varkens bij de boer geladen en verloopt het (niet zo prettige proces vanuit het perspectief van de varkens) soepel. Nu verloopt dat proces niet goed. Geen discussie: het verloopt niet goed. Het verloopt zelfs dramatisch.

Maar wat is de rol van de boer hierin? Moet hij het verhaal fysiek gaan opvolgen? Zijn varkens terughalen (waar ie geen plaats meer voor heeft?). Ik moet in elke bedrijfstak erop kunnen vertrouwen dat de vervoerder en de verwerker doen wat ze doen moeten. Dat geldt voor varkens, auto’s of elektronische componenten of whatever. De zwakte in elk proces is de overdracht van producent A naar B en naar C (en misschien zelfs D en E en F). De vraag is wat je A kunt verwijten als B of C (of verderop in de keten) faalt.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:34

Het is te belachelijk voor woorden dat hier gewoon de boer zelf de schuld wordt gegeven! Bah! Wat een stel nare mensen zitten hier!

Een transporteur heeft er zijn bevoegdheden voor, daar hoor je op te kunnen vertrouwen. Anders is een diploma/bewijs/bevoegdheid whatever helemaal niks waard...ook niet voor een dokter, leraar enz.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:56

tammiebels schreef:
Het is te belachelijk voor woorden dat hier gewoon de boer zelf de schuld wordt gegeven! Bah! Wat een stel nare mensen zitten hier!

Een transporteur heeft er zijn bevoegdheden voor, daar hoor je op te kunnen vertrouwen. Anders is een diploma/bewijs/bevoegdheid whatever helemaal niks waard...ook niet voor een dokter, leraar enz.

Het is zo lekker makkelijk om de boeren weer de schuld te geven.
Ik vindt ook dat die vervoersbedrijven beter aangepakt moeten worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 06:45

Zijn er dan boeren die hun dieren laten vertrekken op zulke dagen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:25

Jessix schreef:

Zijn de boeren op dat moment überhaupt nog eigenaar? Hebben ze nog zeggenschap? Ik weet niet hoe het zit, maar ik kan me zo voorstellen dat de dieren op het moment van vertrek al verkocht zijn. Er is vast iemand hier die dit weet.

Volgens mij zijn dat de cruciale vragen en niet jouw retorische vraag.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:28

Nou, ik heb het zelf maar weer even opgezocht want de informatie uit dit topic hielp me niet veel verder.. discussie voeren is dus inderdaad een beetje zeggen wat je zelf wil, en verder nergens op ingaan, maar prima :+

Als ik het goed heb is Vion een vleesproductiebedrijf / slachterij (niet perse transporteur?) die wel vaker negatief in het nieuws komen. Althans, gisteren zijn er door varkensfluisteraar/veearts/biologisch varkensboer filmpjes gemaakt bij Vion van varkens die in de hitte in vrachtwagens stonden.
Vion is van het ZLTO, wat vervolgens weer van de boeren/tuinders is.
Ik vraag me af in hoeverre boeren dan iets over het ZLTO en dus over Vion te zeggen hebben, maar wellicht valt daar nog winst te behalen?

Overigens, boeren, veeboeren, koeienboeren, varkensboeren, transportbedrijven, landbouw'boeren'en slachterijen, worden die voor het gemak op 1 hoop gegooid of zit er ergens nog een beetje onderscheid in?

En ik denk dat de mensen die het weten, geen antwoord meer gaan geven...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:29

bigone schreef:
Dan moeten ze hun planning wat betreft hoeveelheid te slachten dieren naar beneden bijstellen.

Dit zegt genoeg over de 'kennis' hier. Moeten de varkensboeren dan hun zeugen vragen om de biggetjes nog ff te laten zitten en niet te bevallen? Waar laat je dan de dieren die later geslacht worden dan normaal?

Ik heb wel iets geleerd hier. Iedere Bokker die z'n paard meegeeft of haalt via een transporteur is schuldig als er iets mis gaat onderweg. Gaat er iets mis bij het bekappen of bij de veearts? Jammer dan, jouw schuld.
Overigens herken ik dat verhaal van slachthuis die niet vroeger kan beginnen bij hitte want NVWA veearts wil/mag niet vroeger beginnen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:30

Jessix schreef:

Wat doe je er dan mee Jessix? Ter plekke even een extra stal uit de lucht toveren? Zeugen mogen ff geen biggen krijgen want het is ff vol?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:33

nou ja er mag toch wel geregeld worden dat het transport en het wachten een beetje goed verloopt, denk? En als dat aan de keten ligt, en dat begint bij NVWA, dan moet er daar wat gebeuren...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:34

De varkensboer zal inderdaad geen keus hebben, maar het geeft wel weer aan dat er een systeemfout in zit.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:51

Cer schreef:
Overigens, boeren, veeboeren, koeienboeren, varkensboeren, transportbedrijven, landbouw'boeren'en slachterijen, worden die voor het gemak op 1 hoop gegooid of zit er ergens nog een beetje onderscheid in?

En ik denk dat de mensen die het weten, geen antwoord meer gaan geven...

Onderscheid tussen koeien- en varkensboeren wordt door meerdere mensen letterlijk bovenaan deze pagina nog gemaakt.

Wat mij betreft kun je dit niet op boeren afschuiven. Je kan er hooguit wat vraagtekens bij zetten als een boer zou weten dat een specifieke vervoerder elke keer weer de regels overtreedt en z'n dieren mee blijft geven, maar zelfs dan kan het zijn dat de boer geen keus heeft. Uiteindelijk blijft de vervoerder daar volledig verantwoordelijk voor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:56

Exitium schreef:
Onderscheid tussen koeien- en varkensboeren wordt door meerdere mensen letterlijk bovenaan deze pagina nog gemaakt.

klopt,. daar wel.. eerder niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:04

Kinke schreef:
Jessix schreef:

Wat doe je er dan mee Jessix? Ter plekke even een extra stal uit de lucht toveren? Zeugen mogen ff geen biggen krijgen want het is ff vol?

Jij wil dus zeggen je deze beelden normaal vindt? Want de arme boer heeft geen plek voor die varkens dus dan maar zo?

Het gaat om 3 warme dagen... geen 6 weken. Lijkt mij dat dat prima in overleg kan. En als zelfs dat al niet meer mogelijk is dan is er dus wel een heel groot lop band varkens probleem in ons land.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:07

Spenk schreef:
Jij wil dus zeggen je deze beelden normaal vindt? Want de arme boer heeft geen plek voor die varkens dus dan maar zo?

Het gaat om 3 warme dagen... geen 6 weken. Lijkt mij dat dat prima in overleg kan. En als zelfs dat al niet meer mogelijk is dan is er dus wel een heel groot lop band varkens probleem in ons land.

het wordt toch gecontroleerd? door de NWVA?
Er zijn toch gekoelde vrachtwagens? er zijn toch aangepaste rijtijden? er zijn toch schaduwplekken?

Hoe ga je van 'waar moeten deze dieren dan blijven' naar 'dus je vind dit normaal'? Ik snap die redenatie nooit zo...

en dan 'want de arme boer heeft'.. Die boer (niet die 'arme' boer) zet die dieren op transport, omdat ze verkocht zijn, er een schema is, iemand ze op komt halen.. weet ik veel.
hoe werkt dat?

oh, wacht, die vraag is al gesteld...
Laatst bijgewerkt door Cer op 20-07-22 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:09

Dus dan is de boer en transportbedrijf meteen gevrijwaard? Van dieren met 38 graden meegeven?

Alle partijen zijn hier fout... het slachthuis , de nvwa , de transporteur en de boer die met 38 graden gewoon de varkens overdag op transport stuurt.

Het is walgelijk dat dit anno 2022 nog steeds gebeurt :n gaat alleen maar om geld dierwelzijn staat ver onderaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:11

jezem, hoe kan jij woorden verdraaien zeg... :n
Er staat toch HE LE MAAL niks over gevrijwaard... wat een irritante manier van een discussie voeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:13

Misschien moet jij ophouden met de berichten steeds editten zodat iemand ook kan reageren op wat je schrijft.