God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:14

sommige dingen hebben geen verklaring nodig...

ik kan ook niet alles verklaren en bewijzen waar ík in geloof
maar voor mij is het waar, voelt het goed. een gevoel.

en ik heb niet de behoefte om het aan mijzelf te verklaren, dus waarom aan een ander?

dus dat kan ik mijzelf wel voorstellen als je in God gelooft dat je denkt waarom moet ik dat verklaren aan anderen?

_Henrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:26

celticpony schreef:
en hoelang leefden die dino's dan?? toch niet 4 dagen??? schepping was toch in7 dagen??? sorry begrijp niet

God schiep op de vierde dag de Zon, de Maan en de Sterren als aanduiding van tijd.

In feite kunnen de eerste 3 'dagen' miljoenen jaren beslagen hebben.

'God schiep de lichten aan het hemelgewelf, zon, maan en sterren als markering voor seizoenen, dagen en jaren

Het grote licht (de zon) om over de dag te heersen, het kleine (de maan) om over de nacht te heersen.
'

_Henrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:27

Ilsemarie schreef:
@celticpony: Ik geloof ook niet dat God ergens als soort mensfiguur op een wolkje zit Clown In die zin hoeft god voor mij ook niet te bestaan om erin te geloven. Voor mij persoonlijk is het meer iets om kracht uit te putten. Niemand hoeft te bewijzen dat hij bestaat voordat ik erin geloof. Voor het bestaan van de ware liefde is ook geen bewijs en toch geloof ik daarin Lachen

Hier ben ik het zó mee eens.
Laatst nog een discussie gehad met een zeer gelovige jongen.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:29

ik kan me niet voorstellen dat ik ergens geen verklaring voor zou willen hebben....als ik me geen dingen zou afvragen en alleen maar aannemen, weet ik niets....dat gaat tegen mijn natuur in..zou ik echt doodongelukkig zijn, dat is mijn gevoel.

niemand hoeft mij iets te verklaren als ze dat niet willen,maar ik denk dat dat jammer is, want leren willenwetoch allemaal(kijk bijvoorbeeld maar naarkinderen)
...anderen dachten er gelukkig ook zo over...anders dachten we nog steeds dat de aarde plat was Knipoog

als dieren in God gaan geloven dandenk ikdat ik te overtuigen ben,maar zolang de meest natuurlijke wezens dat niet doen (denk ik Knipoog ,blijft God voor mij een menselijke gedachtegang.
ok, nou bedankt OK dan! voor de reacties op mijn vraag (blijf wel gefrustreerd achter zonder antwoord, dat is dan wel een voordeel als je geen verklaring nodig hebt,heb je daar tenminste geen last van Clown )

@_henricke....dus die tijdsbepaling kwam na of voor de schepping van de dieren?
Laatst bijgewerkt door celticpony op 20-12-07 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

_Henrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:30

juniper schreef:
spettic schreef:
Sim0ne... Dat God mensen naar de hel stuurt is heel erg.
Maar als je in God gelooft mag je naar de hemel.
ALLEEN mensen die NIET in God geloven gaan naar de hel( vind dit best erg om te schrijven).

Waarom gaan ze naar de hel?

Toen Adam en Eva gezondigd hadden hebben ze alles dus verpest. Ook voor hun nakomelingen.
Daar kunnen wij niks aan doen, hun moesten zonodig van die verboden vrucht eten.
Maar God bedacht iets heel moois.( even offtopic hoor om het ea uit te leggen)
Hij stuurde Zijn zoon Jezus naar de aarde( het kerstverhaal) om voor de zonden van ALLE mensen te sterven. Hij zou de straf dragen.
En IEDEREEN die dat geloofd, die dus geloofd dat Jezus voor hem/haar is gestorven mag in de hemel komen.

Deze reactie heb je al een paar dagen geleden geplaatst en ik weet niet of je nog actief bent in dit topic, maar ben je dat wel, wil je dan mijn vraag beantwoorden?
Je zegt dat iedereen die niet in God of Jesus geloofd. niet de hemel in mag en naar de hel gaat. Maar wat gebeurd er met mensen die nooit met het Christendom in aanraking zijn gekomen? zoals mensen van een stam ergens diep in de Amazone, mensen die ergens diep in het binnenland van China wonen, of mensen met een beperking die daardoor niet in staat zijn om dingen als geloof te kunnen interpreteren (bijvoorbeeld mensen die en doof, en blind zijn)
Wat gebeurd daarmee?

Ik geloof dat je als je bewust of onbewust naar de 10 geboden leeft ( Heb je laatste lief als uzelf, heb eerbied voor uw schepper etc etc. ) dat God je echt wel naar de hemel stuurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:31

het is altijd goed om kritisch te zijn en vragen te stellen en op onderzoek uit te gaan denk ik Ja

maar soms mag je ook best naar je gevoel luisteren Lachen

_Henrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:34

celticpony schreef:
@_henricke....dus die tijdsbepaling kwam na of voor de schepping van de dieren?

De 'dagen' erna.
Dag 5&6

'God liet het water wemelen van levende wezens, en boven de aarde liet hij vogels vliegen.
En God zegende hen, opdat de vogels en de vissen talrijk zouden worden'
'God schiep de landdieren: het vee, kruipende dieren en wilde dieren.

Vervolgens besloot God mensen te maken, naar zijn evenbeeld, om heerschappij te voeren over alle andere schepselen.
God schiep de mens, mannelijk en vrouwelijk.
Hij zegende ze met de woorden, "Wees vruchtbaar en wordt talrijk" en heers over de vissen, vogels en alle dieren die op aarde rondkruipen.
'

Heb dit topic niet geheel door gelezen trouwens, maar reageer alleen op posts nu Nagelbijten / Gniffelen

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:39

eehhh...maar dan is de tijd bepaald voor het onstaan van de dieren en heeft dat dan toch geen jaren meer kunnen duren dat de inmiddels uitgestorven dieren hebben kunnen leven?? he, dacht ik eindelijk antwoord te hebben Huilen

_Henrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:40

celticpony schreef:
eehhh...maar dan is de tijd bepaald voor het onstaan van de dieren en heeft dat dan toch geen jaren meer kunnen duren dat de inmiddels uitgestorven dieren hebben kunnen leven?? he, dacht ik eindelijk antwoord te hebben Huilen

Misschien leefden ze wel voor dat God begon met de schepping?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:44

en zo zijn er ook bij de mensen die in God geloven weer verschillende ideeën en meningen Lachen

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 23:58

_Henrieke schreef:
celticpony schreef:

Misschien leefden ze wel voor dat God begon met de schepping?

Ehmm God heeft de aarde gemaakt.. Waar hebben die dieren dan op geleefd?
Wat mij betreft klopt de bijbel van geen kanten.. Hij is opgeschreven door mensen met ideeen uit die tijd. Zoals dat de zon zou worden stilgezet. Het is écht bewezen dat de zon al stilstaat.
Ook slavenhandel.. dat was in die tijd normaal. Nu niet meer zo. Maar toch mag het in de bijbel.

Ik vind het geloof een geweldig iets als bron van kracht en als het je helpt: Zeker blijven geloven! Maar de bijbel vind ik een waardeloos boek, waar meer dan 2000 jaar geleden een hoop onzin in is geschreven en waar 300 na christus weer een hoop is bij GEKOZEN. De kerk heeft toen zelf bepaald wat er wel en niet in de bijbel kwam. En dat er dus verhalen over Jezus zijn (waarin hij afgeschilderd is als een normaal mens, naar het schijnt) die er niet in kwamen, omdat de verhalen met Jezus als halfgod de kerk simpelweg beter uitkwamen...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 08:42

Citaat:
Maar ik bedoel dat er toch wel ergens bewijs moet zijn van het feit dat de God van de christenen een verzinsel is?

Hoe wil je iets dat verzonnen is bewijzen dan?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:15

Citaat:
Idd, is al antwoord opgegeven.
Dino's zijn ook gewoon geschapen net als de andere dieren.
Alleen de dino's zijn nu uitgestorven en de katten nog niet.

Bedoel je dat alle levende wezens op het zelfde moment zijn geschapen? Dat is namelijk iets dat imo echt onzin is.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:17

Jus_dOrange schreef:
Citaat:

Bedoel je dat alle levende wezens op het zelfde moment zijn geschapen? Dat is namelijk iets dat imo echt onzin is.
dat vind jij

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:41

spettic schreef:
@juniper:

Tsja....moeilijke vraag, die ik trouwens ook al eerder heb beantwoord.
Dat zijn heidenen net zoals wij vroeger waren.
God eist van ons in zijn geboden dat we geen andere (af-)goden mogen dienen dan God zelf.
De heidenen dien(d)en afgoden en geloven niet in God.
Helaas gaan mensen die niet in God geloven verloren.
Maar hun zullen minder gestrafd worden dan mensen die wél van God weten en Hem links laten liggen.
Deze heidenen zijn immers onwetend.

Oei! Nagelbijten / Gniffelen Knipoog

Dit bevestigt trouwens wel weer mijn idee dat het op angst is gebaseerd en de twijfelaars (om ze zo maar ff te noemen) 'moeten' dus wel geloven, naar zijn wetten leven enz omdat ze anders 'verloren' zullen gaan?!

Daarnaast vind ik het dan weer grappig dat de kerk (en eigenlijk iedereen) een hoop heidense gebruiken heeft overgenomen!
De datum van kerst en de kerstboom, bijvoorbeeld!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:52

spettic schreef:
Niemand heeft nog een antwoord op mijn vraag?
Ik wil ook graag antwoorden en niet steeds zelf antwoorden hoeven geven.
Dus hier nogmaals mijn vraag

We gaan het omdraaien.
Hoe weet jij nu zeker dat er GEEN god is.
Graag jou uitleg en je bewijs.
Heb je ook een soort bijbel waarin dat staat?
Misschien ook wel een boek dat al eeuwen oud is?
Graag ook met bewijs van mensen die eeuwen geleden leefden en dat óók zeker wisten dat er absoluut géén god is.

Ken je Hans Teeuwen? Die schreef een briefje waarop stond: "God bestaat niet"
En iedere keer als een gelovige hem zei dat God bestond omdat dat beschreven staat in een heel oud boek, liet hij z'n briefje zien en zei: "O? Nou hier staat iets anders!" Knipoog

Voor de rest is het natuurlijk een onzin vraag! Bewijs jij maar eens dat de Kerstman en Sinterklaas niet bestaan. Dat de paashaas niet bestaat enz.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 11:56

spettic schreef:
celticpony schreef:
en hoelang leefden die dino's dan?? toch niet 4 dagen??? schepping was toch in7 dagen??? sorry begrijp niet

ja je hebt de natuurgoden...maar wie heeft ooit god echt gezien???? processen in natuurlijke ontwikkeling kunnen we testen,meten,etc. god is nog nooit ergens gezien,getest of gemeten???
ik weet(wetenschap)...jijgelooft (gelooft)het blijft een lastige discussie...het zijn zulke tegenstrijdige gedachtengangen...en ach zolang we elkaar er maar niet op veroordelen prima toch

De schepping was in 6 dagen.
De dino's zijn toch inmiddels uitgestorven?
En wanneer precies weet ik niet.
Maar ik bedoelde dat ze gewoon tegelijk met de andere dieren zijn geschapen..
God is wel gezien!
Door Abraham persoonlijk in de gedaante van een man
Door Jakob persoonlijk in de gedaante van een man.
Door Mozes middels de brandende braambos en persoonlijk op de berg Sinaï.
Sla de bijbel maar eens open dan kun je het allemaal lezen.
Trouwens vanuit de bijbel leer je God kennen.

Lieve schat, zie mijn quote van Hans Teeuwen!
En nogmaals, ik probeer je niet te overtuigen ofzo! Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:01

suze_ schreef:
en zo zijn er ook bij de mensen die in God geloven weer verschillende ideeën en meningen Lachen

... wat bij fanatiekelingen aan verschillende kanten weer leidt tot spanningen (en erger!)
Dus wát moet ik nou geloven?
Hier zitten natuurlijk het meest Christenen maar als we deze discussie ergens anders in de wereld houden, wordt ons het idee van de Islam meer uitgelegd. Of dat van de Joden, Hindoe enz enz.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:04

ik denk dat je helemaal niks kan bewijzen.
jij kan niet bewijzen dat hij niet bestaat en wij kunnen niet bewijzen dat hij wel bestaat.
Ik GELOOF dat hij bestaat.
over hans teeuwen ik vind die man geweldig en ook in dat stukje vind ik hem super.
maar hij is een performer ook hij kan niks bewijzen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:05

Ik ga ff iets anders doen, discussieer en geloof gerust verder!
Kom nog wel ff terug maar heb weinig tijd dusssss...

Blijf het fascinerend en op zich een mooi iets vinden dat mensen kracht putten uit hun geloof (wat dat dan ook is) maar soms / vaak ook een beetje eng en af en toe belerend.
Doei!

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:06

sflj schreef:
spettic schreef:
Niemand heeft nog een antwoord op mijn vraag?
Ik wil ook graag antwoorden en niet steeds zelf antwoorden hoeven geven.
Dus hier nogmaals mijn vraag

We gaan het omdraaien.
Hoe weet jij nu zeker dat er GEEN god is.
Graag jou uitleg en je bewijs.
Heb je ook een soort bijbel waarin dat staat?
Misschien ook wel een boek dat al eeuwen oud is?
Graag ook met bewijs van mensen die eeuwen geleden leefden en dat óók zeker wisten dat er absoluut géén god is.

Ken je Hans Teeuwen? Die schreef een briefje waarop stond: "God bestaat niet"
En iedere keer als een gelovige hem zei dat God bestond omdat dat beschreven staat in een heel oud boek, liet hij z'n briefje zien en zei: "O? Nou hier staat iets anders!" Knipoog

Voor de rest is het natuurlijk een onzin vraag! Bewijs jij maar eens dat de Kerstman en Sinterklaas niet bestaan. Dat de paashaas niet bestaat enz.

Ok dat is wel heel simpel he, die quote van HT erbij halen...

Voor mij is het antwoord op die vraag een kwestie van redenatie:
Totdat het tegendeel met bewijzen geleverd is,
geloof ik er gewoon niet in Lachen
En dan bedoel ik niet een geschrift waarvan de oorsprong ook maar dubieus is.

Verder heb ik genoeg aan geloof in mijzelf,
en geloof in mijn naasten en vrienden.
Daar heb ik geen god voor nodig!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:07

Oke, nog ff dit
Moniek schreef:
jij kan niet bewijzen dat hij niet bestaat en wij kunnen niet bewijzen dat hij wel bestaat.
over hans teeuwen ik vind die man geweldig en ook in dat stukje vind ik hem super.

Hij wil ook niks bewijzen, hij heeft gezegd dat hij de mensen aan het denken wil zetten.
m.a.w; als iemand 2000 jaar geleden een boek had geschreven waarin werd uitgelegd dat God níet bestond, had je dat geloofd? Knipoog

Doei! Doei!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:15

sflj schreef:
Oke, nog ff dit
Moniek schreef:

Hij wil ook niks bewijzen, hij heeft gezegd dat hij de mensen aan het denken wil zetten.
m.a.w; als iemand 2000 jaar geleden een boek had geschreven waarin werd uitgelegd dat God níet bestond, had je dat geloofd? Knipoog

Doei! Doei!

weet ik niet.
er zijn ook veel dingen geeurt die je niet aan de wetenschap kan uitleggen tot op de dag vanvandaag niet.
het geloof word vaak misbruikt om kwade dingen te kunnen doen dat is verkeerd,maar eigenlijk is geloof heel goed.
of dit nu in god is of in de mensheid of waar dan ook in.
waar geloof jij in? en dan heb ik het niet zo zeer over een god.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:41

spettic schreef:
Jus_dOrange schreef:

dat vind jij[/quote]

Lieve schat Haha! Het is toch echt wetenschappelijk bewezen, via archeologische vondsten, dat er nog geen mensen waren ten tijde van de dinosaurussen.
Ook hier kun je de bijbel dus mee onderuit halen. Volgens de bijbel is de aarde meteen gemaakt zoals hij 2000 jaar geleden was. Het ding is echter 65 miljoen jaar oud en dat is gewoon een feit. Ook is het een feit dat de dinosaurussen er eerst waren en er toen nog geen mensen waren. Daar kun je niet onderuit.
Nogmaals: ik vind met geloven niks mis (zolang je het mij maar niet opdringt), maar dat o zo geweldige boek van jullie is een beetje... prut..

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:54

spettic schreef:
Jus_dOrange schreef:

dat vind jij[/quote]

Lieve schat Haha! Het is toch echt wetenschappelijk bewezen, via archeologische vondsten, dat er nog geen mensen waren ten tijde van de dinosaurussen.
Ook hier kun je de bijbel dus mee onderuit halen. Volgens de bijbel is de aarde meteen gemaakt zoals hij 2000 jaar geleden was. Het ding is echter 65 miljoen jaar oud en dat is gewoon een feit. Ook is het een feit dat de dinosaurussen er eerst waren en er toen nog geen mensen waren. Daar kun je niet onderuit.
Nogmaals: ik vind met geloven niks mis (zolang je het mij maar niet opdringt), maar dat o zo geweldige boek van jullie is een beetje... prut..[/quote]

beetje flauw om te zeggen dat jij feiten hebt waarmee de bijbel onderuit gehaald zou worden.
ik heb mijn antwoord al gegeven een paar pagina's terug.
je kan de bijbel op zoveel verschillende manieren opvatten.