Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moeten allochtonen zich aan passen?

Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
298 (31%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
293 (30%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
170 (17%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
169 (17%)
Geen mening.
3 (0%)
Geen mening.
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 948

Cer

Re: Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:27

Whiz schreef:
@ cer, Denk je dat? Ik denk dat ik op deze plaats beter zit.. veel geld de maatschappij inpompen zodat iedereen zijn sociale voorzieningen heeft.

Ja, maar ze doen het niet goed... dat is zonde van je geld toch?
En die sociale voorzieningen zijn niet voldoende, want er vallen er nog tussen de wal en het schip.

@Chevax: Als die moskee bij jou op de hoek staat, zodat je mee kan genieten van de gezangen/gebeden die door de luidsprekers schallen?

chevax

@dees_daan: waarom is Engels wel goed? Is net zo goed een buitenlandse taal? En zeg niet dat Engels meer wordt gebruikt, want procentueel gezien spreekt toch een groter deel van de NL-bevolking een Arabische taal Knipoog

Danielle_1

En toch denk ik dat dat makkelijk praten is als je je er niet dagelijks tussen begeeft.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:28

@Cer: dat zou ik dat net zo vervelend of niet vinden als de gereformeerde kerk hier in de straat of het café hier recht tegenover (op 10 meter afstand) dat bij voorkeur tot onder de morgen Hollandse meezingers draait.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:30

chevax schreef:
@dees_daan: waarom is Engels wel goed? Is net zo goed een buitenlandse taal? En zeg niet dat Engels meer wordt gebruikt, want procentueel gezien spreekt toch een groter deel van de NL-bevolking een Arabische taal Knipoog

omdat meerdere mensen dat wel kunnen verstaan, als iemand in zn eigen taal tegen mij begint te brabbelen, heb ik zo iets bekijk het maar, maar als ze echt hun best doen om het uit te leggen, en dat in het engels kunnen doen, vind ik het goed, want dat versta ik, ja van de nederlandse bevolking dat zijn dan de allochtonen, want iedereen die ik ken die spreekt engels, mischien niet heel vloeiend, maar ik ken niemand die arabisch kan praten hoor..

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:32

Cer schreef:
Whiz schreef:
@ cer, Denk je dat? Ik denk dat ik op deze plaats beter zit.. veel geld de maatschappij inpompen zodat iedereen zijn sociale voorzieningen heeft.

Ja, maar ze doen het niet goed... dat is zonde van je geld toch?
En die sociale voorzieningen zijn niet voldoende, want er vallen er nog tussen de wal en het schip.

@Chevax: Als die moskee bij jou op de hoek staat, zodat je mee kan genieten van de gezangen/gebeden die door de luidsprekers schallen?

Waah ik woon vlak bij de grote kerk in deze stad. Ik werk in het weekend en dan op zondag.. die klokken.. OM GEK van te worden.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:34

dees_daan schreef:
chevax schreef:

omdat meerdere mensen dat wel kunnen verstaan, als iemand in zn eigen taal tegen mij begint te brabbelen, heb ik zo iets bekijk het maar, maar als ze echt hun best doen om het uit te leggen, en dat in het engels kunnen doen, vind ik het goed, want dat versta ik, ja van de nederlandse bevolking dat zijn dan de allochtonen, want iedereen die ik ken die spreekt engels, mischien niet heel vloeiend, maar ik ken niemand die arabisch kan praten hoor..

Chinees: 1223 miljoen
Spaans: 332 miljoen
Engels: 322 miljoen
Bengaals: 189 miljoen
Hindi: 182 miljoen
Arabisch: 174 miljoen
Portugees: 170 miljoen
Russisch: 170 miljoen
Japans: 125 miljoen
Duits: 98 miljoen

Arabisch is toch de 6e meest gesproken taal ter wereld.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:34

Ja dat ken ik ja!
Bah hier staat ook zo'n ding vlakbij,een kerk dus.
Allemaal leuk en aardig hoor,maar niet als ik wakker word geklingelt door die klokken op zondagmorgen.
Ik zat er zelfs over te denken om die bellen te saboteren Clown

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:38

Merilyn schreef:
Whiz:Het valt mij gewoon op dat jij gewoonweg nooit iets ergs meemaakt met mensen van niet Nederlandse afkomst. En je laat zeker door je nogal agressieve manier van benaderen en discusseren zeker het gevoel achter dat iedereen die een andere mening heeft dan jij onwaarheden verteld. Erg jammer, want de problemen zijn er helaas echt. Of je dit nu niet wil zien, of dat je ze in jouw regio gewoonweg niet meemaakt laat ik dan maar in het midden. Echt ik ben vreselijk blij voor je dat jij slechts goede ervaringen hebt en ik hoop dat je niet mee hoeft te maken wat vele anderen meemaken. Ik kan me voorstellen dat je zo reageert als je deze dingen niet hebt gezien of meemaakt. Jij kan er ook niks aan doen dat je dan een andere kijk hebt op dingen. Geeft niks, maar wieweet is het mogelijk om eens te luisteren naar de omgeving dan met hand en tand iets te verdedigen wat alleen in jouw omgeving voorkomt..

Ik vind niet dat zij hier mensen agressief benaderd maar goed dat ben ik haha Bloos

Ooh sorry beetje laat, dacht dat ik al op de laatste pagina zat!
Laatst bijgewerkt door Espoir_ op 21-11-06 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:39

Danielle_1 schreef:
Ja dat ken ik ja!
Bah hier staat ook zo'n ding vlakbij,een kerk dus.
Allemaal leuk en aardig hoor,maar niet als ik wakker word geklingelt door die klokken op zondagmorgen.
Ik zat er zelfs over te denken om die bellen te saboteren Clown

Jah maar dan ook niet 1 keer neeeeh wel 2 a 3 keer op een dag dat geklingel... en dan wil je slapen... Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:39

@ whiz en engels staat daar boven, en dan het in de top 6 van wereldtaal staan, maar we zijn hier in NL dus hier praten we nederlands, en in friesland fries (al vind ik het niet erg dat ze hier nederlands praten)
maar ik vind het onbeschofd om in je eigen taal tegen een nederlander te praten, en dat is mijn mening..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:41

En in hoeverre worden die talen ook over de landsgrenzen gesproken... ?? Dat is nl interessant Ja Niet dat een groot land veel inwoners heeft die die taal spreken...

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:41

dees_daan schreef:
@ whiz en engels staat daar boven, en dan het in de top 6 van wereldtaal staan, maar we zijn hier in NL dus hier praten we nederlands, en in friesland fries (al vind ik het niet erg dat ze hier nederlands praten)
maar ik vind het onbeschofd om in je eigen taal tegen een nederlander te praten, en dat is mijn mening..

Tegen iemand dat jou taal niet spreekt jah.. Maar wie doet dat nou? Ik bedoel als ze boodschappen aan het doen zijn en ze zitten onderling in hun eigentaal te praten over wat ze vandaag nou weer eens zullen eten.. Daar irriteer ik me echt niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:42

Cer schreef:
En in hoeverre worden die talen ook over de landsgrenzen gesproken... ?? Dat is nl interessant Ja Niet dat een groot land veel inwoners heeft die die taal spreken...

precies

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:44

dees_daan schreef:

Ja zo heb je in elke provincie wel een eigen taaltje toch? Hier praten ze ook zeeuws, wat boeit mij het, als ik ze niet versta vraag ik of ze gewoon nederlans willen banketstaaf hoor.. haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:49

Whiz schreef:
dees_daan schreef:

Tegen iemand dat jou taal niet spreekt jah.. Maar wie doet dat nou? Ik bedoel als ze boodschappen aan het doen zijn en ze zitten onderling in hun eigentaal te praten over wat ze vandaag nou weer eens zullen eten.. Daar irriteer ik me echt niet aan.

gister nog 2 hongaren die tegen ons in et hongaars aan het praten waren , en in discotheeks maar ook daarbuiten maak ik het vaker mee dat ze in hun eigen taal tegen mij beginnen Knipoog

@ debbieY als dat in zeeland is vind ik dat logisch, hier praat ik ook gewoon fries in de winkel oid en tegen vrienden, dat is onze taal, en het is in friesland, het zou helemaal te gek worden als we hier niet meer fries mogen praten omdat anderen het niet kunnen verstaan, fries in friesland praten vind ik logisch, buiten friesland praat ik nederlands

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:50

Hoe weet je nou dat ze staan te praten over wat ze gaan eten als je ze niet verstaat: Lachen

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:50

@dees_daan
misschien waren ze wel op vakantie.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:51

of misschien ook niet,dat zal je nooit weten

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:51

chevax schreef:
Hoe weet je nou dat ze staan te praten over wat ze gaan eten als je ze niet verstaat: Lachen

Ik versta sommige talen wel.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:52

ja ik versta ook engels,frans duits en een beetje zweeds,maar dan nog vind ik het gewoon niet netjes.

ik heb er misschien overheen gelezen Whiz,maar wat is jouw achtergrond,welke talen spreek jij dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:53

Whiz schreef:
@dees_daan
misschien waren ze wel op vakantie.

zou kunnen, maar het lijkt me logisch dat ik geen hongaars spreek Clown dus ze hadden wel kunne verwachten dat wij ze niet konden helpen, wees eerlijk hoeveel nederlanders spreken er nou hongaars

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:54

Whiz schreef:
dees_daan schreef:

Wel als de hele winkel het kan horen of als je in de bus zit en je je muziek niet kan horen, omdat ze zo hard zitten te kakelen in hun eigen taal. Als je er wat van zegt krijg je een groot smoelwerk terug.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:54

Bij ons in het dorp is een speciale peuterspeelzaal (gesubsidieerd door de overheid) waar peuters komen die speciaal Nederlandse les krijgen omdat ze geen woord Nederlands spreken. Dit is omdat ze direct op de basisschool zo min mogelijk achterstand oplopen. Deze kinderen zijn kinderen van Marokkaanse en Turkse echtparen die n.b. hier in Nederland geboren zijn en hier dus ook de scholen gevolgd hebben. Zij vertikken gewoon om thuis tegen hun eigen kinderen Nederlands te praten.

Is toch eigenlijk te gek..... Zou een boete op moeten staan in plaats van subsidie !!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 14:56

ja inderdaad!het is triest dat kinderen daar de dupe van worden