Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:43

996:
Dat is niet wat er staat, dat is wat je er zelf van maakt.

Bovendien, waarom staan er dan zoveel Nederlanders in de kou die ook zorg nodig hebben? Waarom is dat nooit erg? Dat meten met twee maten snap ik dus echt niet.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:44

Elisa2 schreef:
996:

Bovendien, waarom staan er dan zoveel Nederlanders in de kou die ook zorg nodig hebben? Waarom is dat nooit erg? Dat meten met twee maten snap ik dus echt niet.

Dat is ook erg. Alleen ging het in dit geval om ernstig zieke kinderen die anders komen te overlijden. Die gevallen hebben in NL ook gewoon voorrang. En door dat handjevol kinderen niet te laten komen, verandert er niets voor Nederlanders die in de kou staan. Dat is het resultaat van jarenlang marktwerking in de zorg.
Laatst bijgewerkt door Gruis op 30-10-25 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:44

_San87_ schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe er gestemd is in de gezinnen van Bokkers, als men dat wil delen, uiteraard.

Hier als volgt:
Ik - D66, Hanneke van der Werf
Hij - Ja21, Annabel Nanninga

Gaat dat samen in een huishouden? :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:46

Elisa2 schreef:
996:

Dat is wel wat er staat. Die kinderen zijn niet in Nederland geboren en moeten hier dus niet geholpen worden, omdat dit ten kostte gaat van Nederlanders. Dat is letterlijk wat er staat. Dat is sowieso de algehele tendens van MvdEnde. Ikke ikke ikke.

Nederlanders die zorg nodig hebben en in de kou staan? Waar heb je het over? Welke zorg? Welke mensen? Hoeveel mensen? Liggen die mensen letterlijk op straat? Worden ze gebombardeerd?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:47

Mvdende: Ja want de PVV heeft het ook zo goed gedaan de vorige verkiezingen :+

De PVV heeft tegen de bevriezing van de huren gestemd...
Afschaffen eigen risico zal je meer gaan kosten in je portemonee en als je nog vaak met vakantie wilt of je auto wilt behouden lijkt me dat ook een slecht plan :+

Stel ze schaffen het ER af. Dan ben je dus om het ER te compenseren iets meer dan 30 euro per maand extra kwijt. Tel daar nog het normale wat er bij de stijging van de premie bij komt ongeveer 10 a 15 euro per maand, nou dan heb je het helemaal niet meer...

Bovendien kan de PVV wel van alles willen mbt asielstops enz, maar daar moet ie voor in Brussel zijn omdat er daar verdragen en wetten zijn gevormd. En Brussel gaat dat never nooit niet veranderen.

Dus je kan beter je energie op belangrijkere en waardevollere zaken richten dan op iets wat nooit meer gaat veranderen. Face it, drop it, het rit of it...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:47

Benzz schreef:
_San87_ schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe er gestemd is in de gezinnen van Bokkers, als men dat wil delen, uiteraard.

Hier als volgt:

Mijn vriend mag niet stemmen in NL, maar heeft ook een héél ander perspectief op politiek. Zijn hele familie overigens. Allemaal super fijne mensen die zich inzetten voor de maatschappij :j

Dus ja, hier gaat een vergelijkbare situatie samen in 1 huishouden :))

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:48

mvdende schreef:
Edit: die kinderen hadden ook gewoon naar een Saudi-Arabië, Dubai, VAE oid kunnen gaan, geld zat. Maar die landen doen helemaal niets aan geld verspilling aan asiel enz. Genoeg landen ter wereld waar die kinderen heen hadden gekund, waarom dan hier als we hier al in de problemen zitten financieel én kwa druk op onze zorg.

Die vangen al heel veel kinderen en mensen op. Maar die konden het niet aan en hebben hulp gevraagd.

Een ander wat gunnen en al helemaal betreft zieke kinderen is echt niet erg hoor!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:49

Gruis schreef:
Elisa2 schreef:
996:

Dat is ook erg. Alleen ging het in dit geval om ernstig zieke kinderen die anders komen te overlijden. Die gevallen hebben in NL ook gewoon voorrang. En door dat handjevol kinderen niet te laten komen, verandert er niets voor Nederlanders die in de kou staan. Dat is het resultaat van jarenlang marktwerking in de zorg.

Maar hoe kan de overheid dat dan verantwoorden door dit wel te betalen en de zorg in NL steeds meer achteruit te laten gaan en mensen in de kou te zetten? Waardoor sommigen ook overlijden omdat ze niet de juiste medicijnen of behandelingen krijgen en niet zelf het geld hebben om het te kunnen betalen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:49

L_iek schreef:
Hier thuis zijn wij eensgezind. Al durf ik het hier bijna niet te vertellen omdat men mij ziet als laagopgeleid, tokkie en ga zo maar door. Wilders dus.

Tjah, zo werkt stemrecht: het is jouw keuze. Maar ik ben wel nieuwsgierig waarom het dan PVV is geworden. Zeker ook met het klappen van het vorige kabinet.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:52

BigOne schreef:
_San87_ schreef:

Hier als volgt:

Ik PvdA Lisa Westerveld
Hij cda .
En ik respecteer elke stem waar partner op zou stemmen maar radicaal rechts? Slaap maar op de bank voorlopig }>

Haha dat. Hier hetzelfde, maar man is naar D66 gegaan, eerder VVD. Ik kom uit een zeer rood nest, veel van mijn familieleden werken in zorg of onderwijs. Mijn moeder D66, vader weet ik niet.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:53

MarlindeRooz schreef:
karuna schreef:
Los van waar ik heen rijd nu. Zonder bus ben ik kansloos om ergens te komen. En met rekeningrijden wordt het fors duurder omdat het goedkope tarief wegvalt voor rolstoelbussen. Een oeps daar hadden we geen rekening mee gehouden en zijn vanuit patientengroepen al vragen over geweest.

Taxibusjes heb je niet zomaar recht op. Dat is een enorme procedure met veel papierwerk die rustig maanden kan duren. En die moet je lang van tevoren reserveren. Als je ergens accuut heen moet heb je pech. Been there done that helaas is dat speciaalvervoer geen pretje en vaak niet toereikend.

Ik moest eens van een eerdere woonplaats met de trein ergens heen accuut Regiovervoer en buurtbus kon niet want het station ligt in een andere regio 8 km verderop. Gewone bus stopte 1,5 km verderop. Uiteindelijk heeft een buurvrouw me gebracht en gehaald nadat ik ruim een uur tevergeefs had rondgebeld voor een optie.

Dat is niet waar. Taxivervoer kan in een paar dagen geregeld zijn.
Bron: iemand die dit regelt voor 9 gemeentes

Haha nou hier een bron die dat absoluut niet herkend, het is bij de meeste gemeentes een enorm gedoe om dat vervoer rond te krijgen, dat zie ik zowel prive, en vanuit mijn werk als zorgbemiddelaar merk ik dat ook.
Ik ken meer gemeentes waar dat niet goed is geregeld, als wel, en wij werken met behoorlijk wat gemeentes samen ( heel Zuid Holland)

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:56

Elisa2 schreef:
Maar hoe kan de overheid dat dan verantwoorden door dit wel te betalen en de zorg in NL steeds meer achteruit te laten gaan en mensen in de kou te zetten? Waardoor sommigen ook overlijden omdat ze niet de juiste medicijnen of behandelingen krijgen en niet zelf het geld hebben om het te kunnen betalen.

Omdat, nogmaals, dit handjevol kinderen geen enkel verschil gaat maken voor de rest van de mensen in NL. Wat nu speelt in de zorg zijn onder meer de gevolgen van jarenlang vrije marktwerking. Of die kinderen nu wel of niet komen gaat hiervoor geen verschil maken. Om die problemen die jij benoemt op te lossen (ik weet niet in hoeverre die problemen bestaan) is ander beleid nodig. Niet 5 kinderen wel of niet laten komen.
Het helpen van kinderen uit Gaza gaat niet ten koste van de zorg voor Nederlanders. Afgezien van de relatief lage kosten voor deze behandeling heeft overheid verschillende budgetten en verantwoordelijkheden: noodhulp in crisissituaties komt uit het buitenland- of humanitaire hulpbudget, niet uit het zorgbudget.

De problemen in de Nederlandse zorg lossen we niet op door geen humanitaire hulp meer te bieden. Om de zorg te verbeteren is ander beleid nodig; betere organisatie, minder bureaucratie, meer personeel. Het opvangen van een klein aantal kinderen uit Gaza maakt daar geen enkel wezenlijk verschil in. Het is gewoon een kwestie van menselijkheid naast binnenlands beleid.
Laatst bijgewerkt door Gruis op 30-10-25 11:58, in het totaal 2 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:57

MizzMontana schreef:
Ik lees meer de achterliggende vraag: waarom wordt er niet meer gedaan aan opvang in en door de regio?

Meer dan 90% van alle vluchtelingen in de wereld worden sowieso opgevangen in de regio.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:00

Als de westerse landen, waaronder zeer zeker Nederland, Israël die continu internationale verdragen overtreedt eerder op de vingers had getikt was het misschien niet nodig geweest deze twee kinderen te helpen.
Had misschien ook de levens gespaard van veel gewone burgers waaronder veel kinderen.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:01

Elisa2 schreef:
996981 schreef:
Je moet je kapot schamen mvdende….

Pardon? Heb getemd..dit soort persoonlijke en niet inhoudelijke reacties horen hier niet thuis. Iedereen heeft recht op zijn of haar eigen mening.

Vinden dat iemand zich kapot moet schamen is ook een mening.. eentje die ik deel in dit geval.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:03

Elisa2 schreef:
Gruis schreef:

Begroten is een keuze. Vrije marktwerking en rechts beleid zorgt voor het duurder worden van producten (denk energie) en het versoberen van zorg en onderwijs (want we willen nergens belasting heffen). Dan kan je ook nog eens kiezen het begrotingetekort op te laten lopen. Het is niet of/of - als je geld uitgeeft aan het bujtenland, krijgt de gemiddelde NL’er niet automatisch minder. Waar je geld ophaalt en geld aan uitgeeft zijn allemaal beleidskeuzes. Rechts economisch is traditioneel meer marktwerking, meer zelfredzaamheid en minder investeren - want minder belasting heffen - links voor meer belasting heffen bij de sterkste schouders, maar ook meer investeren in zorg, en onderwijs, de buurt en gelijke kansen. Als je wil weten hoeveel geld je onderaan de streep in je portemonnee houdt door alle begroting- en beleidskeuzes bij elkaar opgeteld voor de verschillende inkomensgroepen kan je het beste kijken naar de eerder gedeelde staatjes en het kopje “koopkracht” in de doorberekeningen van het SCP. Je kan én investeren in NL én je verplichtingen nakomen en barmhartig zijn.

Denken dat je automatisch minder lrijgt als anderen wél iets krijgen is veel te simpel gedacht en onwijs gebaseerd op de onderbuik. En vinden dat je zelf per definitie meer recht hebt op dingen dan een ander. En anderen de schuld geven van je eigen situatie.

Mensen hebben wél empathie voor boeren en hun situatie, maar erkennen ook dat er iets nodig is qua natuur en overproductie. Dat is NIET boeren bashen, en wordt heel vaak door elkaar gemaakt. Ik vind het hartstikke poedersuiker dat sommige boeren hun bedrijf kwijt zullen raken, en nog poedersuiker dat ze al decennialang hard moeten werken voor weinig. Maar ik ben erg blij met de winst qua ruimte, natuur en minder veevoer wat geproduceerd moet worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:04

Gruis schreef:
Elisa2 schreef:

Omdat, nogmaals, dit handjevol kinderen geen enkel verschil gaat maken voor de rest van de mensen in NL. Wat nu speelt in de zorg zijn onder meer de gevolgen van jarenlang vrije marktwerking. Of die kinderen nu wel of niet komen gaat hiervoor geen verschil maken. Om die problemen die jij benoemt op te lossen (ik weet niet in hoeverre die problemen bestaan) is ander beleid nodig. Niet 5 kinderen wel of niet laten komen.
Het helpen van kinderen uit Gaza gaat niet ten koste van de zorg voor Nederlanders. Afgezien van de relatief lage kosten voor deze behandeling heeft overheid verschillende budgetten en verantwoordelijkheden: noodhulp in crisissituaties komt uit het buitenland- of humanitaire hulpbudget, niet uit het zorgbudget.

De problemen in de Nederlandse zorg lossen we niet op door geen humanitaire hulp meer te bieden. Om de zorg te verbeteren is ander beleid nodig; betere organisatie, minder bureaucratie, meer personeel. Het opvangen van een klein aantal kinderen uit Gaza maakt daar geen enkel wezenlijk verschil in. Het is gewoon een kwestie van menselijkheid naast binnenlands beleid.

Maar waar is die menselijkheid dan als iemand moet crowdfunden om een medische behandeling of kosten te kunnen betalen?

Zoals dit:
https://www.facebook.com/rtvutrecht/vid ... 892877936/

Ben het met je eens dat de martkwerking in de zorg verschrikkelijk is hier en problemen daarmee opgelost moeten worden. Ik snap dan alleen niet dat de overheid bij de ene wel menselijkheid kan tonen en bij de ander niet zeg maar. Hoe is dit te verkopen aan mensen?

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:05

fransje23 schreef:
Als de westerse landen, waaronder zeer zeker Nederland, Israël die continu internationale verdragen overtreedt eerder op de vingers had getikt was het misschien niet nodig geweest deze twee kinderen te helpen.
Had misschien ook de levens gespaard van veel gewone burgers waaronder veel kinderen.

En ipv gewoon in principe "foei Israel, dat mag niet" te zeggen ook echt wat doen. Ik hoor in ieder geval niet veel maatregelen om er echt wat te veranderen aan de acties van Israel, behalve erkennen dat ze tegen internationale verdragen in gaan

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:08

Winged schreef:
_San87_ schreef:

Hier als volgt:

familie:
Ouders: BBB
Zus 1: VVD, zwager BBB
Zus 2: CDA, zwager BBB of PVV
Ik: D66

Context: Beide zwagers willen graag verder in de agrarische sector, ik denk dat door in de agrarische sector kán maar dat het ánders moet. Dus meer richting biologisch, kleinschaliger en gericht op duurzaamheid. Dat wil mijn CDA-stemmende zus ook. Ouders zijn van oudsher boer. (inmiddels 70+)

Edit: ik ga bij voorkeur bij verjaardagen ook geen politieke discussies aan ;)

Zus en jij zijn de 'zwarte schaapjes' dus eigenlijk. De stemmen van je ouders en zwager kan ik prima snappen in deze context.

BigOne schreef:
_San87_ schreef:

Hier als volgt:

Ik PvdA Lisa Westerveld
Hij cda .
En ik respecteer elke stem waar partner op zou stemmen maar radicaal rechts? Slaap maar op de bank voorlopig }>

Wij hebben een volwassen relatie waarin we elkaars standpunten uitdagen, maar ook respecteren.

juliedo24 schreef:
Mijn vriend is geen Nederlander maar heb hem wel een stemwijzer laten invullen en daar kwam volt uit :D . Ik kan je over mijn ouderlijk gezin vertellen: Mijn moeder, vader en zusje hebben GL-PvdA (Esmah Lahlah), D66 (Podt) en nog een keer GL-PvdA (weet niet wie, wel een vrouw) gestemd.
Progressiviteit en solidariteit is ons ook met de paplepel ingegoten :) en ik heb over de afgelopen paar jaar mijn vader blijkbaar weten te overtuigen ook op een vrouw te stemmen!

San87 ik ben ook wel benieuwd hoe dat is voor jullie dat hij uitgerekend op Nanninga heeft gestemd?

Ik kom ook uit een PvdA/D66 gezin, ik stem dus ook eigenlijk altijd centrum(links).

Wij gaan echt prima samen door een deur. Ik heb begrip voor zijn stem op JA21, hij begrijpt mij helemaal dat ik voor D66 ben gegaan, ziet ook veel voordelen in hun plannen en vindt Jetten een uitstekend politicus. Hij heeft JA21 gestemd omdat hij asiel het belangrijkste punt vindt en omdat hij het toeslagensysteem helemaal anders zou willen en het liefst een kabinet over rechts ziet.

Gruis schreef:
_San87_ schreef:

Hier als volgt:

Wauw, wat een verschil. Bij mij in de familie ben ik duidelijk ook het zwarte schaap :+
Vader: PVV
Moeder: PVV
Broer: VVD
Schoonzus: VVD
Vriend: VVD
Ik: SP

}:0

Haha, dat is ook wel echt een extreem verschil :)).

juval schreef:
Hier voor zover ik weet allemaal BBB.
Van mijn 2e dochter ben ik niet zeker, maar verwacht eigenlijk dat zij niet heeft gestemd :o
Schoonfamilie ook allemaal BBB

Niet onverwacht en gezien je beroep ook begrijpelijk :j.

L_iek schreef:
_San87_ schreef:

Hier als volgt:

Hier thuis zijn wij eensgezind. Al durf ik het hier bijna niet te vertellen omdat men mij ziet als laagopgeleid, tokkie en ga zo maar door. Wilders dus.

+:)+. Mijn partner heeft de vorige verkiezingen ook PVV gestemd.

Benzz schreef:
_San87_ schreef:

Hier als volgt:

Zeker. Het zou je verbazen, maar wij liggen met heel veel dingen echt wel op één lijn. Alleen qua (asiel)migratie niet. Zijn voornaamste reden om (voorheen PVV) nu JA21 te stemmen.

Wij hebben regelmatig enórme discussies, maar wel altijd respectvol naar elkaar, waarbij we elkaar uitdagen vanuit en ander perspectief naar dingen te kijken. Eigenlijk zijn we alleen maar dichter naar elkaar gegroeid.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:09

_San87_ schreef:
Zeker. Het zou je verbazen, maar wij liggen met heel veel dingen echt wel op één lijn. Alleen qua (asiel)migratie niet. Zijn voornaamste reden om (voorheen PVV) nu JA21 te stemmen.

Wij hebben regelmatig enórme discussies, maar wel altijd respectvol naar elkaar, waarbij we elkaar uitdagen vanuit en ander perspectief naar dingen te kijken. Eigenlijk zijn we alleen maar dichter naar elkaar gegroeid.

Heel mooi om te lezen dat dit zo kan, en zo zou het ook moeten zijn :j .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:10

996981 schreef:
Elisa2 schreef:

Pardon? Heb getemd..dit soort persoonlijke en niet inhoudelijke reacties horen hier niet thuis. Iedereen heeft recht op zijn of haar eigen mening.

Je doet maar.

Doodzieke kinderen laten verekken in een land in oorlog, omdat ze geen Nederlander zijn, terwijl je zelf vindt dat je overal recht op hebt, enkel omdat je in Nederland geboren bent is om je kapot te schamen.

Ja, hier ben ik het mee eens. Die kinderen zijn doodziek, wij kunnen ze helpen. We hebben, imo, de morele plicht dat te doen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:13

Gruis schreef:
Elisa2 schreef:

Nu is mijn mening ook dat er geen geld meer naar ontwikkelingshulp enz mag gaan. Omdat ik ondertussen 31 ben en het al minimaal 31 jaar hetzelfde liedje is: geld wordt in een bodemloze put gegooid en komt bijna uitsluitend bij de corrupte overheden terecht en niet bij de burgers zelf.... er is in al die jaren werkelijk waar NIETS veranderd aan de armoede in het midden-oosten en Afrika. Dus ik vind het tijd die miljoenen/ miljarden te gaan investeren in Nederland. Kan het geld mooi naar Defensie bijvoorbeeld.

En natuurlijk maken die duizenden euro's van de kinderen wél uit! De kosten voor vervoer naar NL, kosten voor verblijf in NL met het toch al grote huisvestingprobleem gaande, de kosten van de behandeling zelf én dan nog maar hopen dat de kinderen en overgekomen familie na de genezing of eventueel helaas overlijden van de kinderen weer netjes terug gaan naar Gaza en niet hier blijven plakken (en dus gewoon wéér meer statushouders die en huis moeten enz)

Wij Nederland kunnen niet de hele wereld helpen en blijkbaar lukt het óók niet om de problemen in de 3e wereld met ons geld op te lossen en ja, dan is mijn mening: Nederland is van de Nederlanders en ja, ik ben heel blij dat mijn wieg hier gestaan heeft.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:18

Heb je enig idee hoeveel (hoe weinig) een aantal duizend euro's percentueel uitmaakt op de begroting van de ziektekosten in NL?

Edit 1: Google vertelt mij 114 miljard euro. Ik heb geen idee hoeveel nullen er komen achter de komma voordat het eerste cijfertje verschijnt als je dat deelt door -pak 'm beet- 10.000 euro.

Ik ga weer Googlen....

Edit 2 is in de maak. Hebbes: 0,00000877%
Laatst bijgewerkt door rien10 op 30-10-25 12:22, in het totaal 3 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:19

Gruis schreef:
_San87_ schreef:

Heel mooi om te lezen dat dit zo kan, en zo zou het ook moeten zijn :j .

Vind ik ook. Ik vind Annabel Nanninga zo sympathiek als een stoeptegel, echter zie ik door hem wel dingen bij JA21 waar ik ook wel achter zou kunnen staan, bijvoorbeeld het afschaffen van allerhande toeslagen en er één huishoudpot van te maken. Duidelijkheid.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:20

Elisa2 schreef:
996981 schreef:
Je moet je kapot schamen mvdende….

Je temt maar hoor, jouw mening. Mijn mening: mvdende heeft een nare mening over de opvang van deze zieke kinderen die echt haar portemonnee niet leeg trekken. Waar is het empathisch vermogen??

Best en beetje medelijden met mvdende , zo bozig en negatief over hulpverlening aan zieke kinderen.
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 30-10-25 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt