Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 22:09

Rivendell schreef:
nieky1993 schreef:
Het is idd niet onmogelijk dat ze een groot paard pakken. Maar er lopen ong 20 paarden buiten met een camera erop gericht. Als die in paniek raken heb je het sowieso gezien. Buiten het feit dat we uiteraard 5 draden + gaas hebben en een sterke klok. Goed ze springen er overheen en houd ze niet tegen, die illusie heb ik ook niet dat ze er niet door gaan. Maar als ze in de weide geraken en er gaan 20 paarden lopen heb je het gezien op de camera. De shetties staan in de buitenste weide dus dat vertrouw ik niet meer. Daar zie je het minst snachts ook op de camera in die hoek. In echte nood kunnen ze naar binnen, dan wordt er plek gemaakt. Maar dan zouden ze meer binnen staan als buiten. Voor paarden die gewend zijn 24/7 buiten te staan is dat al haast geen doen. Zeker niet de trekpaarden.

Maar kijkt iemand dan 24 uur per dag op die camera?

Er staat een tv in de keuken, woonkamer en slaapkamer met beeld op de camera buiten. En die staan 24/7 op. Uiteraard kijkt er niemand 24/7 maar er staat een motion detection optie aan en die kan specifiek op wolven of zelfs mensen afgesteld worden. Dus dan krijgen we alarm. Buiten dat feit woont degene waarmee ik de paarden heb bij de paarden. Hij heeft ook 6 honden op het erf die aanslaan. Dus als er iets is in de weide hebben we het heel snel door.

Overigens moeten ze hier eerst door de maïs, door de prikdraad van de buren, door gaas + 5 draden en dan zitten ze in de buitenste weide. En dan moeten ze nog eens door 5 draden met gaas om bij de 1ste kudde te geraken. Want de buitenste weide stonden de shetties en die zijn dus nu binnen gehaald. Ik zeg niet dat ze het niet zouden doen. Maar het is ontzettend veel moeite voor een wolf terwijl, cru gezegd, de buurman zijn schapen ,50 meter verderop in de straat, achter een draadje van een meter heeft staan.

En ja dan kan er nog steeds vanalles mis gaan. Maar denk dat we alle maatregelen genomen hebben die genomen kunnen. Paarden ineens 14u op stal zetten terwijl ze 24/7 buiten gewend zijn is niet in het welzijn van het paard. Opgevreten worden door wolven uiteraard ook niet maar moet de risico's afwegen en het is niet allemaal zwart-wit. Het is gewoon ontzettend k*t dat we ons zo zorgen moeten maken om onze dieren. Je wilt ze diervriendelijk houden maar als je ze 100% wilt beschermen gaat dat niet. Zelfs wandelen of buitenrijden kun je niet meer met een gerust gevoel doen.

MyChoice

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 22:14

Helemaal eens met jouw laatste alinea.
Gisteren bos gereden, en oren en ogen maken overuren. Veel alerter dan vroeger.
En idd, de paarden 14 uur op stal ga ik liever ook niet doen. Maar men, wat een zorgen elke dag weer :-(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-25 22:14

Maar dat zegt niets, dat schapen een makkelijkere prooi zou zijn.

Ik weet van een Fries paard wat aangevallen is, heeft het gelukkig overleefd, mede dankzij dat het in een koud voorjaar is gebeurd en het een deken op had, dat er 200 meter verder liepen schapen met lammeren achter een wat vroeger normale afrastering was om een tijdelijke schapenweide.
Geen wolf tussen de schapen, maar wel tussen een kleine kudde paarden.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 22:19

Ik denk wel dat je mits je genoeg camera’s hebt
De wolven wel een keer of 2 op de camera’s spot voor ze toe happen.. ze zullen niet gelijk de eerste keer dat ze langskomen gelijk aanvallen. Observeren of eerst prooi van afstand bekijken hoort vaak wel bij hun patroon
Dus zie je ze een keer op camera ( ook op afstand ) dan zou ik de paarden niet meer zonder toezicht buiten zetten

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 22:22

tienus63 schreef:
Maar dat zegt niets, dat schapen een makkelijkere prooi zou zijn.

Ik weet van een Fries paard wat aangevallen is, heeft het gelukkig overleefd, mede dankzij dat het in een koud voorjaar is gebeurd en het een deken op had, dat er 200 meter verder liepen schapen met lammeren achter een wat vroeger normale afrastering was om een tijdelijke schapenweide.
Geen wolf tussen de schapen, maar wel tussen een kleine kudde paarden.

Oh jakkes daar gaat mijn (verschrikkelijke ik weet het) theorie dat ze onze schapen eerder zouden pakken dan de pony’s ..

Ik weet hoe slecht dit klinkt. Ik hou van de schapen. Ze hebben allen een naam en hun eigen karakter. Maar als ik dan moet kiezen -O-

Dit voelt heel slecht om hard op te zeggen.
Hoe dan ook. Ik ben paranoïde op dit moment. Vind het zelf al spannend om in het donker de wei in te gaan..

Heb ze vast staan. Op hoop van zegen dat de nieuwe merrie niet over de rooie gaat ..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:54

Citaat:
2025 in Nederland: Tot nog toe 17 pony's ‼️bewezen (door DNA) gedood door 1 of meerdere wolven ‼️

Gegevens gaan van 01-01-2025 t/m 19-08-2025. Verder:

22 meldingen bij BIJ12 van aanvallen op pony's en/of paard(-en)

Daarbij:

23 gedode pony's en/of paard(-en) bij die aanvallen

10 gewonde pony's en/of paard(-en) bij die aanvallen

In totaal werden in het eerste half jaar dus: 33 paarden/pony's slachtoffer van wolven !!!

.

Resultaten over de gedode paarden/pony's:

17 inmiddels ZEKER WOLF (door DNA en 1 vermoedelijk-zeker)

6 gedode pony's nog in onderzoek'

Bij 1 gewond paard geen DNA afname - dus geen onderzoek

Bij 1 gewonde pony geen resultaat

Bij 2 gewonde pony's is wolf aangetoond

Bij 6 gewonde pony's/paarden loopt het onderzoek nog.

.

Nogmaals dit is 2025 Nederland ‼️

Mensen, let op uw dieren ...

.

Zie voor gegevens het "bronbestand"op BIJ12

https://www.bij12.nl/wp-content/uploads ... -2025.xlsx

.

Volg "Wolf en paard" op Facebook.

Afbeelding

Bron wolf en paard
https://www.facebook.com/share/p/19mgMn ... tid=wwXIfr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:16

Rivendell schreef:
Daarom moet je je bovenste draad ook aarden. Dan staat er wel stroom op als hij die aanraakt

Draden zijn altijd geaard anders doen ze het niet. :) Maar iets moet altijd wel de grond raken om de 'kring' rond te houden.

De enige manier om iets los van de grond een klap stroom te laten krijgen is een zgn. plus-minus afrastering. Simpel gezegd hebben dan de aanwezige stroomdraden om en om een plus of een min aansluiting.
Nadeel is dan dat de draden dicht op elkaar moeten zitten en er minimaal 2 (een + en een -) geraakt moeten worden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:32

De statjes van Femke worden gewoon 1 op 1 overgenomen valt mij op.

Nu nog een voet tussen de deur bij DPG voor eerlijke verslaggeving....

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:41

Bericht van Geen Wolf om het filmpje van de wolf met die kinderwagen met Kees weg te halen. Why? Mes op de keel gehad? Zo bijzonder weer dit.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:43

Anne_GTI schreef:

Die zijn gebaseerd op publieke data van Bij12 (en anderen?), dus die zijn ook reproduceerbaar door anderen in principe.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:55

waar doen ze dat?

Maar het zijn inderdaad gewoon feiten!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:32

Anne_GTI schreef:

Mooi, dan hebben ze nut :')

Dr komt nog een wat groter overzicht aan.

Mochten hier verslaggevers meelezen, mijn pb staat open... :+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:34

Knuffeldier schreef:
Anne_GTI schreef:

Die zijn gebaseerd op publieke data van Bij12 (en anderen?), dus die zijn ook reproduceerbaar door anderen in principe.

Precies, en dat vind ik belangrijk.
Maar dat wist je al.

Er mag zelfs door de fanatiekste voorstander van honderden wolven in Nederland die ze als super wenselijk zien geen speld tussen mijn gegevens te krijgen zijn.

Dan doe ik mijn klusje goed ;)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:37

Precies! Keep up the good work!

Er wordt van alle kanten meegelezen hier.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:38

MyChoice schreef:
Bericht van Geen Wolf om het filmpje van de wolf met die kinderwagen met Kees weg te halen. Why? Mes op de keel gehad? Zo bijzonder weer dit.

Waarom weghalen (wil iemand hem even opslaan voor me als dat kan?)

Het is geen in scene gezet iets, gewoon een weergave van wat er daadwerkelijk gebeurt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:40

Je hebt het inmiddels ontvangen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:11

Citaat:
22 augustus 2025/België
Minister Weyts stelt bescherming van wolf in Vlaanderen in vraag: “Prijs is te hoog”
Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) stelt het huidige beschermde statuut van de wolf in Vlaanderen in vraag. Aanleiding is het stijgend aantal aanvallen van wolven op dieren. “Is het echt (nog) te verantwoorden om de levens van de ene diersoort zoveel belangrijker te achten dan het leven van andere diersoorten? Tot waar mag de tol van het beschermd statuut reiken?”, vraagt de N-VA-minister zich af.

Het Vlaams Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) heeft in de eerste helft van 2025 17 procent meer meldingen ontvangen over aanvallen van wolven op dieren in Vlaanderen. De voorbije weken werden in Limburg ook verschillende pony's het slachtoffer van een aanval. Door die aanvallen groeit ook de kritiek op het beschermde statuut van de wolf. De wolf wordt namelijk zowel door Europese als door Vlaamse wetgeving beschermd. Ze mogen niet meer gedood, gevangen of gestoord worden.

Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts heeft wel oren naar de kritiek. “Ik vind het gewoonweg niet evident dat men het leven van een wolf zo veel belangrijker schijnt te achten dan de levens van zoveel pony's, schapen, geiten enzovoort. Op een bepaald moment moet je vanuit het oogpunt van dierenwelzijn toch ook eens durven zeggen dat de prijs voor de bescherming van de ene soort te hoog is omdat al te veel andere dieren die prijs moeten betalen, met hun leven”, legt de N-VA-minister uit aan Belga.

“Ik vind het niet evident dat men het leven van een wolf zo veel belangrijker schijnt te achten dan delevens van zoveel pony’s, schapen, geiten”

Ben Weyts
Vlaams minister van Dierenwelzijn (N-VA)

Het gaat om een persoonlijk standpunt van de minister. Maar nu er op Europees niveau is beslist om de bescherming van de wolf een trapje te verlagen van 'streng beschermde diersoort' naar 'beschermde diersoort' is er volgens Weyts wel een kans voor de lidstaten “om huidige maatregelen te evalueren en eventueel nieuwe maatregelen te overwegen”.

https://www.gva.be/binnenland/minister- ... uu-xvXgqKw

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1CFzAD ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:14

Citaat:
22 augustus 2025/de Stentor
Wat is er gebeurd met het advies: hou honden aangelijnd dan komt de wolf niet in de buurt. Het gaat alleen maar om de hond Lelieveld? Jij durf dat nog te bewerend na 5 bijtincidenten op mensen?

---
Wolvenexpert waarschuwt na incident: ga niet met je hond naar de hei
Wolvenexpert Glenn Lelieveld waarschuwt hondenbaasjes: neem je hond in de zomermaanden niet mee de hei op. Dat heeft te maken met de wolf, de tijd van het jaar en de hond.
De aanleiding van zijn waarschuwing is een incident in natuurgebied de Renderklippen dat vorige week gebeurde. Daarbij werd een hond gebeten en hadden meerdere wandelaars een aanvaring met een wolf.
Volgens Lelieveld zijn wolven juist nu, tussen juni en september, heel veel op de hei. Hun jongen worden namelijk groot en verlaten rond juni het hol.

„In de regel gaan ze dan met de welpen de hei op. Daar kunnen ze gevaar van een grote afstand zien aankomen en zich makkelijk verstoppen onder de heidestruiken.”
Achtervolging

Daarom verbaast het incident van vorige week op de Renderklippen – een groot heidegebied tussen Epe en Heerde – Lelieveld niet. Voordat de hond van schaapherder Lammert Niesing werd gegrepen, ging er nog het een en ander aan vooraf.

Gisette Fernhout-Bunte uit Wapenveld werd minuten voordat het gebeurde al gevolgd door de wolf. „Hij liep op een paar meter afstand achter mij”, zegt ze. Ze was aan het wandelen met haar hond aan de lijn en dochter in de kinderwagen.

De wolf droop af en toe af, om vervolgens op hoge snelheid op haar af te rennen.
Het gaat om de hond

Volgens Lelieveld gaat de wolf niet op de mens af in zo’n situatie, maar op de hond. „Die herkent hij als soortgenoot die niet bij de roedel hoort, midden in zijn kerngebied, waar zijn welpen zijn.”

Die wil hij wegjagen om zijn welpen te beschermen, zegt de expert. „Dat kan best intimiderend zijn, met rennen en afdruipen.”

Maar de kans dat de wolf aanvalt is klein, zegt Lelieveld. „Dat is voor de wolf gewoon risicovol. Ze zijn en blijven risicomijdend.”

Dat neemt niet weg dat de wolf wil intimideren, legt Lelieveld uit. „De wolf wil die andere honden gewoon weg hebben.”
Niet met je hond de hei op

In Nederland zijn we verleerd hoe we moeten recreëren in de buurt van wolven, zegt de wolvenexpert. Hij vindt dat de overheid daar verantwoordelijkheid voor draagt. „Dit is niet nieuw, zeker niet voor Gelderland.”

Maar de provincie doet er te weinig mee, zegt hij. „Dat vind ik heel raar, gezien de hoeveelheid recreatie op de Veluwe en hoeveel wolven er zitten. Het is vragen om problemen.” Zeven van de elf wolvenroedels in Nederland hebben zich op de Veluwe gevestigd.

„Ongeacht of je wolven nou wel of niet leuk vindt, het gaat om veiligheid. Het is geen populariteitswedstrijd”, benadrukt Lelieveld, al hoeven de heidegebieden wat hem betreft niet te sluiten voor recreatie. „Maar ga er gewoon even niet met honden heen.”

Lelieveld vindt dan ook dat dit duidelijk gemaakt moet worden aan wandelaars. „Je kunt wel wegkijken, maar dat creëert problemen.”
Tijdelijke sluiting paden?

Volgens hem moet de overheid na gaan denken over de communicatie naar de buitenwereld. „Stel, we weten dat ergens welpen zitten, moeten er dan een paar paden gesloten worden? Dat je er nog wel omheen, maar niet doorheen kunt lopen? Dat soort dingen.”

Dat kan prima een tijdelijke afsluiting zijn, zegt hij. Zodat je er nog steeds kunt wandelen, maar alleen dat specifieke pad even niet kan gebruiken.

Woordvoerder Rob Heetland van de provincie Gelderland zegt dat de mens moet leren samenleven met de wolf. „Dat betekent bijvoorbeeld dat je je hond kort aangelijnd houdt. Of, als je dat niet wilt, dat je gebieden waar wolven leven mijdt.”
Informatiebordjes

Naar aanleiding van het incident op de Renderklippen heeft de provincie contact gezocht met de gemeente Heerde. „Heerde heeft inmiddels besloten op de Renderklippen informatiebordjes op te hangen, waarin aandacht wordt besteed aan de aanwezigheid van wolven.”

Er is ook een gebied waar honden los mogen lopen. Heetland zegt dat Heerde is geadviseerd dat tijdelijk buiten gebruik te stellen.

https://www.destentor.nl/heerde/wolvene ... rWBPUPRkxw

https://www.facebook.com/share/p/1CAcnm ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:17

Citaat:
Hier vertelde ik nog dat de waakhond van de wolf BIJ12 niet Woo-baar was, maar ik kwam erachter dat ik via de provincies wel alle documenten kon opvragen van BIJ12. Dat vond BIJ12 niet zo leuk en waren ze daar niet gewend in Utrecht, jammer dan. Zo heb ik toch al heel wat leugens van BIJ12 aan kunnen tonen. BIJ12 heeft jarenlang zonder enig toezicht en controle kunnen doen wat ze willen. Die tijd is voorbij. Er zit niet voor niets een nieuwe waarnemend directeur die nu puin aan het ruimen is.

Bron Annemieke van Straaten/ respectvee.nl
https://www.facebook.com/share/p/18xsNY ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:20

Citaat:
22 augustus 2025/Peer/België
Paardenhouders razend door ‘moordlustige’ wolf: “Er wordt nog altijd lacherig gedaan over onze bezorgdheden”

PeerDoodsbang en geëmotioneerd boos. Zo voelen paardenliefhebbers zich in Noordoost-Limburg waar de wolf zopas zijn zesde pony heeft opgevreten. “Hoeveel gemeenschapsgeld moet er nog gaan naar de bescherming van een roofdier dat ons dierbaarste beestje komt doden”, vragen ze zich af.
“De emoties lopen zo hoog op dat niet meer alle taalgebruik netjes is, maar ik wil wel een stem zijn voor de paardenliefhebbers”, zegt Josiane Aegten van de Pony Express in Grote-Brogel. “We houden allemaal van de natuur en we vinden ook dat de wolf een prachtig beest is, maar het hoort hier niet thuis. Als de wolven een paar kilometer lopen, zitten ze tussen de mensen. In die woongebieden vallen ze nu de kleine pony’s aan. Iedereen is ongerust en bang. Het loopt hier vol paarden, van de hobbyist tot de topfokkers. Ze voelen zich in de steek gelaten door de overheid.”

Veehouders krijgen voor de duizendste keer het advies om hun omheining wolfwerend te maken. Want een stroomdraad zou de wolf doen stoppen. Menno Palmans (18) uit Linde-Peer heeft dit advies tot in detail opgevolgd en uitgevoerd. Anderhalve hectare weiland heeft hij met stroomdraadjes - op de juiste hoogte, afgemaakt. “Elke dag test ik het voltage op de draad om zeker te zijn dat er nergens verlies is door te hoog gras. Vandaag is het 6,8 volt, en dat is goed. ‘s Nachts zetten we onze drie pony’s, een shetlander, een falabella, twee ezels en zes zwartneusschapen op stal. Pas bij zonsopgang mogen ze weer in de weide. Het vraagt echt veel werk en aandacht.”
Menno’s Little Farm krijgt veel hulp van oma. “De wolven zitten vlakbij en ze kunnen kilometers ver hun prooidieren ruiken. We doen er echt alles aan om een aanval te vermijden. Want één ding is zeker: als we niks doen, zijn we ze kwijt”, zegt oma.

Massamoordenaar

Zo geschiedde het helaas bij Jean Janssen, die een eind verderop woont. “Die wolf is een massamoordenaar. Die kan je toch niet langer in woongebieden laten lopen.” De emoties en de woede komen omhoog als Jean vertelt over zijn pony’s. “Die beestjes waren mijn dada. Gans verscheurd was er eentje, een bloedspoor van 15 meter, levend opgevreten. En dat in de kerstnacht. Foei, foei! Ik ben er nog niet over. Mijn overlevende pony was zo zwaar getraumatiseerd dat hij ontzettend schuw werd. Vreselijk om te zien, zo alleen in die weide. Ik heb hem naar een kinderboerderij in Antwerpen gebracht. Het waren mijn vriendjes, elke dag ging ik ze een klopke geven. En nu heb ik niks meer, door die wolf.”

Jean had geen wolfproof omheining en hij wordt kwaad als mensen hem erover aanspreken. “Wat is dat toch? Ik heb goed voor mijn dieren gezorgd in een weide met een omheining. Dat is mijn taak. Die wolf heb ik hier niet neergezet”, zegt hij.
Veel paardenliefhebbers trekken de efficiëntie van de wolfwerende omheining ook in twijfel. “Zo’n draad werkt niet. Als die wolf honger heeft, gaat die over alles heen. Bij mijn schoonbroer kroop die over een draad van bijna 2 meter want onder de draad zaten betonplaten in de grond. We weten het niet meer. Ik kan mijn pony’s niet op stal zetten, want in dit agrarisch gebied mag ik geen gesloten stal in de weide bouwen, enkel een schuilhok”, zegt Pia Diehl uit Ellikom. Ze heeft vier pony’s waaronder haar kleine Dixie die ze met de papfles optrok. “Bij het opstaan kijk ik meteen door het raam of ze nog leven. Ik wil er niet aan denken dat de wolf hen beetneemt. Die wilde beesten hebben blijkbaar geen zin in everzwijnen. Eerst namen ze de schapen en nu de pony’s, dat vlees is zoeter. En zo komen ze steeds dichter bij de mens. Onze natuurgebieden zijn te klein voor de wolf. Ze horen thuis in een groot natuurreservaat. Haal ze hier weg en laat ze daar vrij. Iedereen zit vol angst.”

Paardenfokkerij

Ook de professionele paardenfokkers zijn er niet langer gerust in. “Het is gewoon verschrikkelijk. Zeg maar gerust dat bij de fokkers de woede overheerst boven de angst”, zegt Wim Aegten uit Linde-Peer. Uit zijn stal kwamen al succesvolle sportpaarden. “Tegen die wolf kan je niks doen. Als we onze weilanden - hectaren groot - wolfwerend omheinen dan moet ik nadien iemand voltijds in dienst nemen voor het onderhoud, zoals het maaien van het gras onder de draad opdat er geen stroomverlies is. Bovendien is nu al bewezen dat die omheining niet altijd werkt. En de wolven hebben al bewezen dat ze nergens bang voor zijn. Het loopt nu echt de spuigaten uit. En nog altijd wordt er lacherig gedaan over onze bezorgdheden”, zegt de paardenfokker.

We zijn echt bang voor wat de gevolgen zijn als de wolvenpopulatie verder uitbreidt. Dan is het op een keer gedaan met de paardenfokkerij

Wim Aegten (Linde-Peer)

Hij zet de volwassen paarden in grote kuddes samen. “De veulentjes durven we niet meer hier laten. Die gaan naar een weide in Alken. We zijn echt bang voor wat de gevolgen zijn als de wolvenpopulatie verder uitbreidt. Dan is het op een keer gedaan met de paardenfokkerij. Niet alle paarden kunnen ‘s nachts op stal worden gezet omdat ze voor hun gezondheid beweging nodig hebben. En trouwens, we kunnen toch niet alles aanpassen aan de wolf? We hadden al eens een wolf in onze weide met tweejarige hengsten. Die kreeg de paarden niet te pakken, maar die zijn toen wel door de omheining gevlogen, op hol geslagen en in paniek een grote baan overgestoken. Wie is er dan verantwoordelijk als er iets gebeurt? We voelen ons echt aan ons lot overgelaten. En ik herhaal het nog maar eens: we spreken hier niet over een afgelegen gebied maar over weides tussen de huizen.”

https://www.hbvl.be/regio/limburg/peer/ ... hmFs6FgUpQ

Filmpje via:
https://www.facebook.com/share/v/1HGYyp ... tid=wwXIfr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:05

We mogen nu liever de hele zomer niet meer met de hond de natuur in, want dat is wat Lelieveld zegt in principe.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:15

En over twee maanden wordt er dan vast gezegd, gun de wolven rust in het bos want de jong volwassen wolven zoeken een eigen plek en partner.

Kortom jaarrond op je afgesloten erf blijven, dieren ophokken. Je hond moet maar uitrazen op een loopband of omheinde hondenuitlaatplek.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:46

Citaat:
21 augustus 2025/de Volkskrant
Verbeter de verkeersveiligheid, nu een belangrijke doodsoorzaak van de wolf volgens Lelieveld
''Lelieveld, het leven zit vol risico's, daar leert de wolf maar mee leven''. Zo was het toch ook, dat mensen met wolven moesten leren leven?
---
Hoe moeten we omgaan met de wolf in probleemgevallen? Wolvenexpert Glenn Lelieveld schreef een plan. ‘Er is geen tijd om de probleemwolf van Den Treek langer zijn gang te laten gaan, anders vallen er dodelijke slachtoffers
Glenn Lelieveld, ecoloog en bekend wolvenexpert die overheden en andere partijen adviseert inzake het roofdier, is zelf in Nederland nog nooit een wolf in het wild tegengekomen. Hoeft ook niet, zegt hij: ‘Als ik dat had gewild, had ik dat allang kunnen doen. Maar ik zoek hem niet op. Het gaat mij om het hele dossier wolf en onze omgang met het dier. Een fascinerend wezen, maar ik vind herten en eekhoorns ook leuk. Laatst lag er een vossendrol op mijn oprit. Een geweldige natuurbeleving.’
Lelieveld groeide op met honden en natuurdocumentaires en deed voor zijn afstudeeronderzoek aan de VU een habitat-analyse voor wolven in Nederland. Wanneer zou de oprukkende wolf vanuit Duitsland ons land bereiken? ‘Wij voorspelden dat het tussen 2016 en 2020 zou gebeuren. Het werd 2018.’

Was toen al duidelijk welke gebieden geschikt waren voor de wolf?

‘Zijn wensen bestaan uit weinig mensen en voldoende voedsel. In mijn analyse sprong de Veluwe eruit, net als de hele provincie Drenthe. Precies waar nu de roedels zitten. Alleen de Utrechtse Heuvelrug kwam niet direct naar voren, maar wel als je een beetje schuift met parameters, zoals bevolkingsdichtheid.’

Desondanks leek Nederland niet erg voorbereid op de wolf.

‘Ecologen waren er al jaren mee bezig. Het platform Wolven in Nederland was ook opgericht om Nederland voor te bereiden. Het interesseerde toen hooguit wat mensen van natuurinstellingen, maar geen bestuurders. Journalisten en columnisten deden er wat lacherig over. Bestuurders zagen in de wolf al snel een olifant in de kamer. Je kunt er ook niet mee scoren, het is een splijtzwam in de maatschappij en dus doet een bestuurder het nooit goed.’
De populatie breidt zich nog steeds gestaag uit, het zijn er nu naar schatting honderd. Zijn er meer geschikte gebieden?

‘Eigenlijk alle hogere zandgronden. Uit de analyse kwamen grote delen van Noord-Brabant, Limburg, Gelderland en Overijssel naar voren. In Nederland is in principe ruimte voor zo’n driehonderd wolven, oplopend tot wel zestig roedels.’
Is Nederland daar niet veel te klein en druk voor? Tegenstanders zeggen dat nu al.

‘Nederland is drukker geworden, maar we wonen behoorlijk geconcentreerd en blijven doen wat we altijd al deden. Ook de wensen van de wolf zijn gelijk gebleven. Zolang we ’s avonds uit de natuur- en buitengebieden blijven, kunnen we prima hetzelfde landschap delen.’

Zeker na de incidenten met ‘probleemwolven’ is de vraag hoe we met het fenomeen wolf moeten omgaan.

‘Nederland begon best goed: we hadden al een wolvenplan voordat de eerste territoriale wolf zich gevestigd had. Daarmee waren we het eerste en enige land van Europa. Sindsdien geeft de politiek niet thuis, zeker niet wanneer een plan voor preventieve maatregelen geld kost. Opleidingen voor boeren, proefopstellingen met wolfwerende hekken: er was steeds geen geld voor. In 2020 hadden wij met een groep ecologen een groot projectvoorstel gedaan waarvoor de Europese Commissie 75 procent van de benodigde 4,5 miljoen euro wilde subsidiëren. Voor de rest klopten we aan bij provincies en het ministerie, niemand wilde budget vrijmaken. Ironisch genoeg vroeg het ministerie onlangs aan Wageningen Environmental Research de mogelijkheden te onderzoeken voor Europese subsidiëring van een wolvenaanpak. Bizar. Kennelijk waren de problemen met wolven eerder nog niet groot genoeg.’

Die zijn er nu volop. Wat moeten we doen?

‘Wij adviseren allang wat internationaal gemeengoed is: wolven die dichter dan 30 meter bij mensen komen, moet je afschrikken met paintballen. Vangen en zenderen, zodat je ze in de gaten kunt houden. Als een situatie escaleert, ben ik vóór ingrijpen. In het uiterste geval afschieten, maar dat is vergunningsplichtig. Dat kost tijd. Na een incident kan het wel een week duren voor er feiten op tafel liggen. Dan duurt het nog een week voordat bestuurders besloten hebben wat er moet gebeuren. Een vergunningsaanvraag is een stuk van al gauw veertig pagina’s, die moeten worden geschreven; dan moet de provincie er een besluit over nemen en volgt een bezwaarprocedure waarin dierenactivisten steevast naar de rechter stappen.

‘Ik heb een voorstel geschreven aan alle wolvenprovincies: kern is dat je die vergunning ook vooraf kunt verlenen, als je maar een stappenplan hebt uitgevoerd waardoor afschieten onvermijdelijk is. Ik pleit voor een ‘SMP Wolf’, een soortenmanagementplan voor de wolf. Dat kennen we al rond beschermde soorten als vleermuizen, gierzwaluwen en bevers: bij problemen moet je eerst zorgen voor alternatieven, zoals vervangende nestruimte, voordat je de probleemsituatie mag aanpakken. Het afschieten van bevers haalt de media, maar er zitten veel stappen vóór dat moment. Dat kan dus ook met de wolf.’

Hoe ziet dat eruit in de praktijk?

‘Neem de provincie Utrecht, waar een probleemwolf leeft. Met een SMP Wolf inventariseer je hoeveel wolven er rondlopen – dat weten we al. Je bent verplicht maatregelen te nemen ten gunste van deze beschermde soort, dus zou je kunnen zorgen voor rustgebieden, zonering van recreatiegebieden. Géén hondenuitlaatzones of mountainbike-routes midden in het kerngebied van een wolf.

‘Je hoeft een gebied niet te sluiten, je kunt wel mensen een andere kant opsturen. Verbeter de verkeersveiligheid, nu een belangrijke doodsoorzaak voor de wolf. Kijk naar het wildbeheer en vraag je af of je nog wel reeën moet schieten in een natuurgebied, wat ik altijd al onzin heb gevonden. In Utrecht zou je zelfs edelherten kunnen uitzetten – goede grazers en een belangrijke prooisoort voor de wolf. Goede communicatie kan bijdragen aan draagvlak voor de wolf, want draagvlak en stroperij zijn sterk aan elkaar gelinkt.

‘Als je zo’n pakket aan maatregelen vóór de wolf hebt genomen, kun je op een ander moment makkelijker besluiten tot bijvoorbeeld zenderen en paintballen. Het SMP is dan een vergunning vooraf. Wolvenexperts staan klaar om te adviseren, desnoods in piketdiensten. De dag na het laatste bijtincident in Den Treek zaten experts van de Zoogdiervereniging om 4 uur ’s middags al met twaalf internationale experts in een digitale meeting om dit geval te duiden.’

Zenderen van wolven is deel van uw aanpak. Dan moet je de wolf wel eerst zien te vangen.

‘Zowel de Zoogdiervereniging als Wageningen Environmental Research heeft al een vergunning voor het vangen en het gebruik van een verdovingsgeweer bij alle zoogdieren, dus ook de wolf. Probleem is dat een verdovingspijl vrij zwaar is. Je moet met een boogje schieten, dat lukt alleen tot zo’n 30 meter afstand, idealiter wanneer de wolf stilstaat. In principe blijft een wolf uit de buurt. In het buitenland gebruiken ze daarom pootklemmen. Dat kan diervriendelijk, met rubberen randen om de tanden. De ergste verwonding is een blauwe plek. Je kunt de klem afstellen op gewicht, zodat die bij andere dieren dan een volwassen wolf niet dichtklapt. Er zou een hond in kunnen lopen, maar je kunt die klem plaatsen waar honden verboden zijn, zoals een militair oefenterrein of bij wildwissels.’

Hebben de provincies al gereageerd op uw plan?

‘In enkele gevallen heb ik een bevestiging van ontvangst gekregen. Verder is het tamelijk stil. Maar het was ook midden in de zomervakantie.’
Intussen mogen de probleemwolven van Utrecht en De Hoge Veluwe worden afgeschoten. Dat blijkt zo makkelijk niet. Hoe komt dat?

‘In het geval van De Hoge Veluwe denk ik dat het niet gaat lukken. De betrokken wolf was afgegaan op een hardloper die was weggerend. Dat laatste is precies wat je niet moet doen: snelle beweging triggert elke wolf, net als bij een hond. Sowieso is hardlopen in een wolvengebied niet verstandig, daar zou een gebiedsbeheerder wel meer op mogen wijzen.

‘Maar het gaat erom dat dit natuurlijk gedrag is van élke wolf, en dat de zogenaamd specifieke uiterlijke kenmerken van deze wolf veel te vaag zijn om deze ene te herkennen. De expert die een rapport schreef voor De Hoge Veluwe is ook niet betrokken bij de Zoogdiervereniging of bij het Wolvenmeldpunt. De kenmerken die hij noemde zie je bij de helft van alle Veluwse wolven. Diezelfde expert schreef een rapport voor Den Treek, met vijftien uiterlijke kenmerken van de probleemwolf. Op basis van foto’s zou ik die echt niet in een split second kunnen herkennen. Het enige opmerkelijke is dat de wolf door een auto-ongeluk wat stram loopt. Maar dat zie je niet in stilstand.

‘Naast deze ‘Bram’ zijn er een teefje en drie welpen. De teefjes zijn ranker en hebben een smallere kop. De welpen onderscheid je nu nog, maar dat wordt lastiger naarmate ze ouder worden. Dan zijn er nog wat jongen van vorig jaar, waartussen ook twee mannetjes zitten.’

De roedel is dus vrij exact in beeld.

‘Ja. Samen met de territoriumcoördinator van het Wolvenmeldpunt hadden we de vaste patronen en routes van de probleemwolf exact in kaart, mede dankzij vijftig wildcamera’s. Toen de provincie een afschotvergunning ging voorbereiden, werden we er niet meer bij betrokken. De opgebouwde gebiedskennis was kennelijk niet meer nodig. Dat afschieten had in principe binnen een dag gekund, nu is dat moeilijker. De patronen zijn doorbroken door onrust in het gebied. Die wolf heeft echt wel door dat er iets aan de hand is. We hebben ook signalen dat dierenactivisten de werkzaamheden proberen te frustreren.’

Er gingen filmpjes rond van de probleemwolf met drie jongen. Liefhebbers maken zich zorgen over die welpen. Is dat terecht?

‘We moeten een individuele wolf niet heilig verklaren. Zelfs als jagers de verkeerde wolf schieten, zeg ik: dat moet maar. Er is geen tijd om de probleemwolf van Den Treek langer zijn gang te laten gaan, anders vallen er dodelijke slachtoffers. Zielig voor de overblijvende welpen? De helft van de wolven overlijdt in de eerste twee jaar van hun leven, bijvoorbeeld door aanrijdingen. Dat overleeft een populatie wel. Ook deze jongen: er is nog een teefje, jaarlingen helpen mee met voedsel zoeken. Dat zien we ook op camerabeelden.’

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/de ... gle.com%2F

https://www.facebook.com/share/p/1BEWnx ... tid=wwXIfr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:08

Compleet van het pad af, alles moet zich aanpassen, zelfs verkeer rondom wolfgebieden. En prima joh 300 wolven, heeft het gros geen last van, enkel wat boerenpummels uit de provincie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:22

Citaat:
Er zou een hond in kunnen lopen, maar je kunt die klem plaatsen waar honden verboden zijn, zoals een militair oefenterrein
Idd want wie loopt er nu nog in een militair oefenterrein....
Defensie gaat vast mee in deze stelling 8-)