Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:51

En nog 1,

Mensen nooit eerder in gevangenis gezeten, géén strafblad,

En níets tegen te doen.
Moeders die hun kinderen herkennen van de foto's in de media op basis van de tatoeages die ze hebben.
(Die níet bendelif-tatoeages zijn)

Gedeporteerd, en nergens in beroep of bezwaar kunnen, géén rechtszaak geweest, niets

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/04/01 ... ngenis-el/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:52

Thanks!

Ik vond dit ook nog inderdaad
https://edition.cnn.com/2025/03/31/us/w ... index.html

Maar gaat het dan voornamelijk om ongedocumenteerden?
"De belastingdienst heeft juist jarenlang migranten zonder legale status aangemoedigd"

Heel technisch gezien lijkt het mij niet helemaal 'zomaar'.. Ik weet niet precies wat undocumented inhoudt trouwen. Kan dat in NL ook, is dat een soort halve immigratiestatus ofzo?

Trouwens, ik laat het even, voordat mijn vragen teveel aversie opwekken. Ik bedoel het puur om te kijken naar hoe het gaat, niet het waarom en of dat wel of niet goed is. Maar ik ga even aan het werk, ik zit anders weer veel te lang te googlen :D

Edit, uit het stuk van Femke
27 onder hen wachtten niet op een uitzetting, maar op een zitting in de immigratierechtbank over hun recht om al dan niet in de VS te blijven. 10 Venezolanen werden gevangengenomen toen ze naar een opvolggesprek met de immigratiedienst gingen terwijl hun rechtszaak of asielprocedure liep.
Bizar echt.. :n
Laatst bijgewerkt door Cer op 08-04-25 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:54

Cer schreef:
Thanks!

Ik vond dit ook nog inderdaad
https://edition.cnn.com/2025/03/31/us/w ... index.html

Maar gaat het dan voornamelijk om ongedocumenteerden?
"De belastingdienst heeft juist jarenlang migranten zonder legale status aangemoedigd"

Heel technisch gezien lijkt het mij niet helemaal 'zomaar'.. Ik weet niet precies wat undocumented inhoudt trouwen. Kan dat in NL ook, is dat een soort halve immigratiestatus ofzo?

Trouwens, ik laat het even, voordat mijn vragen teveel aversie opwekken. Ik bedoel het puur om te kijken naar hoe het gaat, niet het waarom en of dat wel of niet goed is. Maar ik ga even aan het werk, ik zit anders weer veel te lang te googlen :D

Maar het gaat dus niet alleen om illegale immigranten...

Dat is nu net een deel van het probleem.

Overigens, stel vooral vragen. Bij mij wekt dat geen aversie op, maar juist de opening tot gesprek ;)

Sintara

Cer schreef:
Hm, is het in amerika ook niet gewoon "innocent until proven guilty"?

Nee helaas, dat is wat te kort door de bocht. Kijk maar naar de Laken Riley Act bijvoorbeeld.

Officieel gaat dat alleen om illegale immigranten die de fout in zijn gegaan.

Maar omdat het niet verplicht is te bewijzen dat diegene illegaal is, en het ook niet verplicht is om te bewijzen dat diegene het strafbare feit daadwerkelijk heeft begaan voordat mensen onder het mom van deze Act worden vastgezet en gedeporteerd, gaat het nu nogal los daar
Laatst bijgewerkt door Sintara op 08-04-25 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

ja thanks voor je info FT ! :j
Dat tweede artikel maakte dat idd duidelijk.. helaas..

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:57

Het gaat ook echt om een heleboel mensen met een geldige verblijfsvergunning/visum.
Mensen met een tattoo "Mom" of "Dad" die ze dan linken aan een bepaalde bende, etc.

Femke_Tweety schreef:
Overigens, stel vooral vragen. Bij mij wekt dat geen aversie op, maar juist de opening tot gesprek ;)
Dit zal misschien op mij gericht zijn. Bij mij wekt vragen stellen ook absoluut geen aversie op, maar uitspraken doen die het werk van de ICE medewerkers goed praten omtrent de deportaties, staat wel echt haaks op mijn normen en waarden.
Nu blijkt dat Cer niet op de hoogte was van de onterechte deportaties, ondanks de cijfers die al meerdere keren genoemd waren, vind ik die uitspraken beter te begrijpen.
Laatst bijgewerkt door Polar op 08-04-25 11:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:01

Sintara schreef:
Cer schreef:
Hm, is het in amerika ook niet gewoon "innocent until proven guilty"?

Nee helaas, dat is wat te kort door de bocht. Kijk maar naar de Laken Riley Act bijvoorbeeld.

Officieel gaat dat alleen om illegale immigranten die de fout in zijn gegaan.

Maar omdat het niet verplicht is te bewijzen dat diegene illegaal is, en het ook niet verplicht is om te bewijzen dat diegene het strafbare feit daadwerkelijk heeft begaan voordat mensen onder het mom van deze Act worden vastgezet en gedeporteerd, gaat het nu nogal los daar

Ah ik zie het, dat is specifiek rondom illigal immigrants, en dan ook nog charged (wat een stap eerder is dan convicted) |
Dan ben ik nog benieuwder naar wat andere legal immigrants daar ondertussen van vinden, want het kan dan inderdaad iedereen betreffen

Overigens is het innocent until proven guilty soms ook een wassen neus, maar dat is het altijd al geweest, dat is niet iets wat voorbehouden is aan MAGA ofzo
(bijv de Karen Read)
Soms gaat het gelukkig wel goed, deze heb ik ook gevolgd:
https://abcnews.go.com/US/guatemalan-mi ... =108169697
dit was ook een bizar verhaal. Ik weet alleen niet of hij nu mag blijven

Polar

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:05

Dit is dus inderdaad waarom ik gisteren schreef dat ik niet begrijp waarom bepaalde mensen die in de VS wonen, overduidelijk een voor- en achternaam + uiterlijk hebben van de mensen die het doelwit zijn, zo voor die deportaties zijn.
Zij zien blijkbaar niet in dat zij ook nog aan de beurt kunnen komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:11

Ik las dat er een impeachment wordt voorbereid door de democraten (Al Green).

Ook een grappig draadje: _O-
China beperkt de export van zeven zeldzame aardmetalen naar alle landen.

En dan het intellect van de MAGA discipelen:
k vind dit geweldig. Het bewijst dat @POTUS weer 100% gelijk heeft. Amerika moet alles wat het nodig heeft hier thuis produceren.

Reacties daarop:
En hoe ga je de zeldzame aardmetalen produceren die niet in Amerika te vinden zijn?
---
Je kunt een zeldzaam aardelement niet zelf produceren.
---
Zeldzame aardmetalen worden niet 'gefabriceerd' en worden op een beperkt aantal plaatsen op aarde gevonden. Vandaar de aanduiding 'zeldzaam'.
---
Je weet toch dat er in Amerika heel wat mineralen niet verkrijgbaar zijn? Ze bestaan ​​daar gewoon niet. Daarom blijft Trump maar over Groenland praten.

Gelukkig heeft Trump flink ruzie gemaakt met Canada en Denemarken. Die zullen nu met alle liefde hun zeldzame aardmetalen met de US delen :D
De deal met Oekraine lukt ook niet al te best.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:21

Ik ben benieuwd naar de uitkomst van die impeachment.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:23

Babootje schreef:
Ik las dat er een impeachment wordt voorbereid door de democraten (Al Green).

Ook een grappig draadje: _O-
China beperkt de export van zeven zeldzame aardmetalen naar alle landen.

En dan het intellect van de MAGA discipelen:
k vind dit geweldig. Het bewijst dat @POTUS weer 100% gelijk heeft. Amerika moet alles wat het nodig heeft hier thuis produceren.

Reacties daarop:
En hoe ga je de zeldzame aardmetalen produceren die niet in Amerika te vinden zijn?
---
Je kunt een zeldzaam aardelement niet zelf produceren.
---
Zeldzame aardmetalen worden niet 'gefabriceerd' en worden op een beperkt aantal plaatsen op aarde gevonden. Vandaar de aanduiding 'zeldzaam'.
---
Je weet toch dat er in Amerika heel wat mineralen niet verkrijgbaar zijn? Ze bestaan ​​daar gewoon niet. Daarom blijft Trump maar over Groenland praten.

Gelukkig heeft Trump flink ruzie gemaakt met Canada en Denemarken. Die zullen nu met alle liefde hun zeldzame aardmetalen met de US delen :D
De deal met Oekraine lukt ook niet al te best.

Groenland zelf is ook niet al te blij met de VS.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:26

Polar schreef:
Dit zal misschien op mij gericht zijn. Bij mij wekt vragen stellen ook absoluut geen aversie op, maar uitspraken doen die het werk van de ICE medewerkers goed praten omtrent de deportaties, staat wel echt haaks op mijn normen en waarden.

hoho, waar zeg ik dat?
"goedpraten" is een sterk woord .. ik ben me er niet van bewust dat ik het goed praat, waar vind je dat ik dat doe?

Citaat:
Nu blijkt dat Cer niet op de hoogte was van de onterechte deportaties, ondanks de cijfers die al meerdere keren genoemd waren, vind ik die uitspraken beter te begrijpen.

Dat klopt, ik had het over de gevangenen die van gevangenis naar gevangenis verplaatst waren.
waar de kapper tussen zat, die onterecht opgepakt was onder de Biden administratie, maar dit terzijde.
Nu heb je het over onterechte deportaties, maar je had het eerder over 'onterecht van straat plukken', wat beiden onterecht is, maar wat wel verschillende handelingen zijn. Het is denk makkelijker om toch steeds helder te stellen waar we het over hebben, zodat we geen onjuiste aannames doen

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:32

Ik zeg niet dat jij het goedpraat, maar dat je uitspraken doet die het werk van die medewerkers goed praat.
Als in: je verzint redenen waarom ze doen wat ze doen: brood op de plank, niet op de hoogte zijn...
Ze worden door niemand gedwongen om dit werk uit te voeren.

Die kapper is overigens ook weer vrijgelaten door een rechter, op voorwaarde dat hij een tracker droeg.
Laatst bijgewerkt door Polar op 08-04-25 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:32

Ik ben gisteren op een te grappig filmpje gebotst van een influencer die de fanshop van Trump bezocht in de Trump tower.

Alles, maar dan ook alles wat ze vast pakten (mokken, shirts, petten, sokken, beeldjes, you name it...) was MADE IN CHINA!

:')

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:33

Voor zover ik weet wordt vance dan president mocht de impeachement slagen.
Je kunt je afvragen of we daar veel mee op schieten.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:35

Loretta schreef:
Voor zover ik weet wordt vance dan president mocht de impeachement slagen.
Je kunt je afvragen of we daar veel mee op schieten.

Ja, van de regen in de drup. Die vent is nogal een vechthaantje dat niet gehinderd wordt door menselijkheid of geduld

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:36

Nog een leuk weetje:
Donald Trump heeft de economie laten kelderen op basis van een boek dat zijn schoonzoon op Amazon vond.
https://x.com/RetroAgent12/status/1909257157142516008
Hij vertelde Jared Kushner dat hij een economisch adviseur voor hem moest zoeken, iemand die hem er “stoer uit kon laten zien” en stoer kon praten over China. Jared zocht op Amazon, zag een boek met de titel Death by China en vond de titel “cool”. Dus belde hij de auteur, Peter Navarro en gaf hem een ​​baan.

Navarro had geen echte economische geloofwaardigheid, alleen een obsessie met tarieven en een verzonnen expert genaamd “Ron Vara”, die hij herhaaldelijk in zijn boeken citeerde.
Wie is Ron Vara? Een fictieve econoom die Navarro bedacht. Het is een anagram van zijn eigen naam.
Dit is geen grap. Dit is letterlijk hoe de Trump-regering haar handelsbeleid heeft gecreëerd: een beleid dat 11 biljoen dollar aan rijkdom heeft weggevaagd, markten heeft doen crashen en de wereld bijna in een nieuwe Grote Depressie heeft gestort.
Een nep-expert. Een boekomslag. Een Amazon-zoekopdracht.
Dat is het. Zo zijn we hier gekomen.

Deze Peter Navarro is nu de belangrijkste economisch adviseur in het Witte Huis. De man achter de non boeken "Death by China’ en ’The Coming China Wars’. Dit zijn geen thrillers, maar non-fictie boeken van de Amerikaanse econoom Peter Navarro. Hij is ook dé man achter de handelsoorlog van president Trump.
De econoom was in de eerste termijn van Trump in beeld als handelsadviseur. Hij werd door Politico al snel gedoopt tot de ’gevaarlijkste man in de Trump-wereld’. Dat vond China ook, die hem een ban oplegde.
De topadviseur is namelijk ook de schrijver van de handelsparagraaf in Project 2025, het oerconservatieve draaiboek van de denktank Heritage Foundation dat de leidraad is van Trumps beleidsagenda in zijn tweede termijn.
Wat schrijft Navarro in Project 2025 over de handel? De overeenkomsten met Trumps beleid zijn verbluffend. In een dertig pagina’s tellend hoofdstuk zet hij uiteen dat het cruciaal is voor de VS om de industriële productie naar eigen land terug te halen, teneinde de dominante wereldpositie te behouden. De econoom rept in dat verband van een ’industriële renaissance’, net als het Witte Huis nu doet, en spreekt van ’een nationaal veiligheidsbelang. Handelspolitiek, in het bijzonder importheffingen, moeten het wapen zijn waarmee die productie- en defensiebasis in de VS wordt versterkt.
Ook stelt Navarro dat het Amerikaanse handelstekort tot de uitstroom van rijkdom leidt, met als gevolg dat buitenlandse partijen machtiger worden en gaandeweg bezit nemen van cruciale Amerikaanse bedrijven. Ook hier is China de grote boeman, want dat land streeft volgens Navarro ’agressief’ naar wereldhegemonie.

Let wel: Dit is een visie van man zonder aantoonbare ervaring in de globale wereldeconomie en zonder diplomatieke kennis. De wereldeconomie is gebaseerd op vertrouwen en stabiliteit. Ecnomische experts waarschuwen voor een economisch nucleaire winter.

https://x.com/RealPNavarro

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:38

Polar schreef:
Ik zeg niet dat jij het goedpraat, maar dat je uitspraken doet die het werk van die medewerkers goed praat.
Als in: je verzint redenen waarom ze doen wat ze doen: brood op de plank, niet op de hoogte zijn...
Ze worden door niemand gedwongen om dit werk uit te voeren.

Die kapper is overigens ook weer vrijgelaten door een rechter, op voorwaarde dat hij een tracker droeg.

Ik probeer me iets voor te stellen, waarom mensen doen wat ze doen. Dat jij dat als 'verzinnen' afdoet, vind ik irritant merk ik. Maar dat is mijn gevoel bij het woord 'verzinnen', wat toch een wat negatieve lading heeft.
Ze worden door niemand gedwongen vind ik zelf wat kort door de bocht, maar blijkbaar weet jij wel precies wat zich daar afspeelt. Dat deze mensen hun baan op kunnen zeggen bijvoorbeeld, en wat anders kunnen gaan doen.

Ik snap overigens niet waarom iemand die onschuldig vast zit, een tracker op moet. Ik zie nu trouwens dat ik de make up artist bedoelde, Andry. Die zat onschuldig vast en is naar El Salvador verplaatst, ik vrees dat hij niet terug is?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:41

Dat kan, het is niet met een negatieve lading bedoeld. Je kunt het vervangen voor bedenkt.
Ik denk ook niet dat het verstandig is om deze discussie verder voort te zetten.

Ik vrees dat geen van alle onschuldige mensen die momenteel in El Salvador zitten of er naar toe gebracht gaan worden, terug zullen komen...
Laatst bijgewerkt door Polar op 08-04-25 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:44

Als het lukt om Trump af te zetten omdat hij de grondwet niet respecteert ofwel schade toebrengt aan de US, dan zou Vance wel gek zijn om datzelfde beleid voort te zetten.
Ik las ook dat Republikeinen zelf een voorstel voorbereiden om de armslag die Trump heeft t.a.v. het bepalen van de tarieven te beperken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:48

Babootje schreef:
Als het lukt om Trump af te zetten omdat hij de grondwet niet respecteert ofwel schade toebrengt aan de US, dan zou Vance wel gek zijn om datzelfde beleid voort te zetten.
Ik las ook dat Republikeinen zelf een voorstel voorbereiden om de armslag die Trump heeft t.a.v. het bepalen van de tarieven te beperken.

Afgezien van de achterlijke handelspolitiek is Vance ook gewoon een fascist.
Dan gaan we van een hele domme naar een intelligente fascist.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:50

Loretta schreef:
Babootje schreef:

Afgezien van de achterlijke handelspolitiek is Vance ook gewoon een fascist.
Dan gaan we van een hele domme naar een intelligente fascist.

Vance zou ik - alhoewel hij heeft gestudeerd - niet intelligent willen noemen.
Een facist zou kunnen. Een narcist - ook gezien zijn problematische achtergrond - lijkt me zeker.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 08-04-25 11:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:51

Van sommige mensen weet je ook niet of ze zich zo gedragen door de rol die van ze verwacht wordt of dat ze echt zo zijn.
Sommige mensen slaan als een blad aan een boom om als dat in hun voordeel is of wanneer ze geen 'rol' meer hoeven te vervullen en zichzelf kunnen zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:54

Babootje schreef:
Vance is verre van intelligent.

Dat hoop ik dan maar. Ik ken die hele vance niet erg goed. Maar zo extreem onnozel als Trump komt die mij niet over.

Hij lijkt mij in ieder geval niet zo dom om hetzelfde halfgare importbeleid voort te zetten.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:56

Polar schreef:
Van sommige mensen weet je ook niet of ze zich zo gedragen door de rol die van ze verwacht wordt of dat ze echt zo zijn.
Sommige mensen slaan als een blad aan een boom om als dat in hun voordeel is of wanneer ze geen 'rol' meer hoeven te vervullen en zichzelf kunnen zijn.

Vance was tot een paar jaar geleden fel tegenstander van Trump, een bekende uitspraak van hem is dat hij een 'Never Trump guy' is en dat kan voordelig uitpakken. Nadeel is dat hij nog veel meer anti-Europa schijnt te zijn.