Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 09:45

Wat vinden jullie van de reclame van denkvooruit?

En ik dacht te horen dat mensen een folder binnen kregen over wat er in een noodpakket moet zitten. Heeft iemand die gekregen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 10:06

Ik was benaderd door de PR afdeling van de Rijksoverheid voor hun campagne naar aanleiding van een artikel in de Jan waar ik aan mee heb gedaan, uiteindelijk niet geselecteerd omdat ik 1 dag minder bereikbaar was in de week dat ze de media gingen aanschrijven...

Ze zijn nog maar net begonnen met de campagne, loopt tm december.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 11:34

Zolala schreef:
Ik heb zojuist bij Wibra een Denver noodradiootje gekocht, voor € 15 :)
Het is hetzelfde rode radiootje waar Dirk een poos geleden mee adverteerde, maar die toen uiteindelijk helemaal niet aangeleverd was.

https://www.wibra.nl/assortiment/denver ... -scr-2005/

Net getest: radio ontvangt prima, zaklamp eveneens (heeft ook een SOS functie). Heeft een ingebouwde oplaadbare batterij, die hoef je dus niet te vervangen.
USBkabeltje om op te laden nog niet geprobeerd, netzomin als het zonnepaneeltje - maar ik heb ook een los powerbankje.
Al met al een geinig en handig klein ding, dus ik ben er blij mee!

Ik dacht: 'top! Die ga ik halen!'. Maar ik heb bij voorkeur 1 met batterijen. Als er geen stroom is, is opladen via usb geen optie.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 11:50

Via het Sinterklaasjournal bieden ze nu ook noodpaketten aan, maar je kunt je dus alleen aanmelden en niet zien wat erin zit.xD

Oké hij is wat flauw.xD

Mijn werk verkoopt nu ook de powerstation’s zag ik laatst. De grote variant, maar daar heb je wel een grote zonnepaneel voor nodig. Dan is die hier eerder heeft aangehaald stukken handzamer.

Zoolgangster

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 12:44

Ik heb meteen de Wibra noodradio besteld. Die is waarschijnlijk nergens goedkoper te krijgen. Donderdag heb ik bij Ikea een soort knijpkat gekocht.(zaklantaarn die je oplaadt door aan een touwtje te trekken.)

Verder heeft mijn wederhelft een lading theelichtjes gehaald. Overal goed voor.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 12:48

Ik heb het aardig voor elkaar.

Alleen de agregaat die hier al stond vrees ik is niet al te best weggezet door de vorige bewoner. We zijn al een beste tijd bezig deze weer werkend te krijgen maar alle draai delen zijn vettig en erg vervuild.

Misschien is investeren in een ander systeem beter, maar wat? Het liefst combineer ik een brandstof agregaat met een dikke accu/powerbank. Vooral bedoeld om een tot twee vriezers/koelkasten aan de praat te houden en eventueel een telefoon op te laden. Al dan niet met zonnepaneel als backup voor laden,

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 12:58

friezenfan2 schreef:

En ik dacht te horen dat mensen een folder binnen kregen over wat er in een noodpakket moet zitten. Heeft iemand die gekregen?

Niets nada gekregen. Komt misschien door onze nee/ja sticker. Niet iedere bezorger is even handig in het begrijpen daarvan...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:17

In nederland ook geen folder gehad, maar daar zie ik hoe dan ook nooit meer iemand door de straat komen, ook de locale regiobodes al maanden niet ontvangen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 14:45

friezenfan2 schreef:

Niks via post en gewone tv zenders heb ik niet.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 16:31

Als ik het goed begrepen heb, worden die folders vanaf volgende week verspreid. Even opgezocht:

Citaat:
Wat houdt de campagne in?
De kernboodschap is: Bereid je voor op een noodsituatie. Burgers worden aangemoedigd om een noodpakket samen te stellen, een noodplan te maken en hierover in gesprek te gaan met anderen.
Een belangrijk moment in de campagne is een landelijk event medio november. Daarnaast ontvangen vanaf 25 november ruim 8,5 miljoen huishoudens het informatieboekje ‘Bereid je voor op een noodsituatie’.

Bron; https://www.vo-raad.nl/nieuws/landelijk ... -op-school

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 17:02

Speelt dit alleen in Nederland? Ik hoor in Hongarije in iedergeval niemand erover. Als ik ernaar vraag kijken ze mij echt aan van waar heb je het over?

Wij hebben hier zowat alles, solarsysteem met batterij (genoeg voor telefoon, staafmixer ect.), aggregaat, wat voedsel op voorraad, een waterfilter en IBC tank met drinkwater. Ik kan koken op het houtgestookte fornuis (doe ik nu al :)) is een groot voordeel van echt off grid wonen. En natuurlijk mensen waar je mee kan samen werken. We zijn nu al op elkaar aangewezen. Anwb of iets komt hier namelijk niet. We hebben elkaar al meerdere keren geholpen met lekke banden, auto's die niet starten en lostrekken van een auto in de modder.
Alleen een eigen waterbron is echt heel belangrijk. Dat missen we hier nu wel, maar komt volgend jaar.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 21:12

Als ik zo naar die positie kijk vind ik het van de Hongaren ook niet heel erg gek dat ze daar minder mee bezig zijn. Het platte land daar komt nog steeds op mij over als meer zelfvoorzienend inderdaad dan in Nederland. Misschien dat het daar in zit? Dat zij al meer gewend zijn op dat gebied? (In de zin van afgelegen plaatsen)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 21:51

Hongarije zal ook niet bang zijn dat Rusland de nutsvoorzieningen platlegt. Daarvoor zijn ze te goed bevriend.
Daarbij: plattelanders zijn meestal in het voordeel bij narigheid. Hier ook twee houtkachels waarop gekookt kan worden, grondwaterpomp, stromende beek in de buurt etc.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 22:01

Zelfvoorzienend zijn is denk ik ook niet hetzelfde als een noodpakket hebben, veel mensen in Nederland (en ongetwijfeld ook andere landen) hebben de mogelijkheid niet om zelfvoorzienend te leven. Een noodpakket om te zorgen dat je jezelf voor 3 dagen kan redden, kan dan wel.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 18:28

Hier iets over het vermaak van Russen op een verjaardag. Filmpjes over noodpakketten in Nederland worden vertoond op de Russische TV. De draai die de Russen eraan geven is dat Nederland Rusland wil aanvallen. Daarna bul der lach van de aanwezigen en de opmerking dat met 1 Poseidon geheel Nederland en Engeland van de kaart wordt geveegd. Hoezo noodpakket. Daar blijft het niet bij, volgend onderwerp is de Nederlandse verkiezingen die gewonnen zijn door een buitenlandse homo. Zijn ze weer plat van het lachen over Nederland. Uiteraard sta ik niet achter de mening/ juistheid hierover maar het zegt wel wat over wat propaganda kan doen.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 17-11-25 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 18:29

Wat voor nut heeft dit bericht? @Nico12

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 18:33

friezenfan2 schreef:
Wat voor nut heeft dit bericht? @Nico12

Staat er toch: Hoezo noodpakket c.q. onzin

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 19:38

Wij hebben nog geen noodpakket of iets in huis.

Kom het topic toch maar eens volgen en natuurlijk vragen om tips.

Petroleumstelletje heb ik wel staan met lampen olie. Nooit gebruikt misschien eens gaan proberen en lonten kopen.

Water natuurlijk eens gaan kopen.

Waar koop je goede lonten?

Is zo een camping storm lamp niet fijner dan bv kaarsen in huis?

Wat voor verlichting hebben jullie in huis?
En hoe verwarmen jullie het huis?
Waar koken jullie eventueel op.

Moet ik ook al aan waterfilters gaan denken?

Radio staat ook nog op het lijstje.

Eten hebben wij altijd wel in huis.
Lang houdbaar kan ik altijd nog aanschaffen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 19:46

Paar pakken rijst en wat blikken/potten, dat blijft lang goed.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 19:47

Wat hebben jullie in jullie noodpakket?

Natuurlijk is water belangrijk, zaklampen met voldoende batterijen. Een radio die niet op stroom werkt?

Maar wat qua eten?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 19:47

Hier nog steeds niets aangeschaft en vind het ook niet nodig. Het is net of ze graag willen dat er een blackout komt en wie weet wordt dat wel met opzet in gang gezet.

Ik vind het dus een beetje onzin en bangmakerij en doe dus niet aan de hype mee.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 19:53

Misschien is het onzin en bangmakerij. Maar better safe than sorry hoor. Zeker omdat je dit gewoon kan inslaan en geen brood vreet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 19:55

Zertab schreef:
Wat hebben jullie in jullie noodpakket?

Natuurlijk is water belangrijk, zaklampen met voldoende batterijen. Een radio die niet op stroom werkt?

Maar wat qua eten?

Qua eten kies je wat je al koopt/hebt voor als je geen zin hebt om te koken zoals een blik soep, pak pastamix die enkel heet water nodig heeft, brood of crackers met beleg, ...
Kijk alleen naar de hoeveelheid per verpakking (hoe snel moet het op zonder stroom en dus geen koelkast?) en kan het koud gegeten worden. Alles in blik is bv al gaar en dus veilig te eten zonder verhitting.
Geen aparte dingen voor aanschaffen, wel even goed kijken naar wat je bij nu al hebt in kader ziek, geld op voor de maand, enz. situaties. Voorraadje achter de hand hebben voor als je van baan wisseld, werkgever vergeet loon over te maken, boodschappengeld in noodzakelijke autoreparatie zit ... Noodgevallen zijn veel breder dan idioot elders die burgers probeert te raken wegens ruzie willen zoeken met hun overheid. Kans op persoonlijke miniramp is veel groter en vraagt net zo goed aandacht vooraf om niet geheel uit elkaar te galopperen.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 19:57

Welke radio hebben jullie dan?
Ik zag op bol een goedkoop mini ding voor weinig hij zal verder nooit echt gebruikt worden dus een mega duur ding is toch jammer geld denk ik

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 19:58

En hoe wil je pasta en soep opwarmen/koken dan????