Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:30

SusanH schreef:
Jessix schreef:
Het is gezellig druk op de Heuvelrug!

Waar zal ik morgen eens gaan wandelen? Ik weet het zo ongeveer niet meer... :')

Nou ik dus ook niet. Meed de Veluwe al deels maar ben nu in "mijn" eigen bos ook niet meer ontspannen aan het wandelen.

Rhenen rondom Kwintelooijen is volgens mij nog prima, haha ik rijd daar nog met mijn paard zonder angst. Ook geen rare dingen gehoord nog.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:30

Laat die voorstanders maar lekker banketstaaf.
Er komt echt een tijd dat ze afgeknald gaan worden.
Kan ook niet anders.
Hier om ons heen zijn ook al veel schapen het slachtoffer geworden. Er zijn hier veel bedrijven met pluim en ander klein vee wat buiten loopt. Mensen gaan dit niet meer tolereren!

JasmijnCW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:46

Hebben jullie ervaring met rijden in de gebieden met de wolven? Merk je dat de paarden daarop anders anticiperen?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:06

dierenfan schreef:
Ja voor de honden wel maar voor mij niet. Liep ik op fietspad langs de provinciale weg terwijl ik kilometers uitgestrekt bosgebied had...
Als het aan mij ligt is de veluwe voorlopig exit als vakantie gebied. Mijn man krijg ik (nog) niet om maar voor mijzelf moet ik toch echt wat anders zoeken.

Wij hebben een eigen plek (stacaravan) aan de Veluwe sinds vorig jaar, waar we elke vakantie en elk weekend zijn. En sinds hondje Bruno ben ik inderdaad ook het bos niet meer echt in geweest met de hond. Gelukkig vind ik het dan even goed nog wel fijn om er omheen en door de bebouwde kom te lopen, hoe dan ook altijd in de buurt van bewoond/bemensd gebied zodat hulp in geval van nood nooit ver weg is. En altijd legaal bewapend. Het scheelt wel dat onze hond sowieso altijd al aangelijnd loopt en ik in het bos toch al goed moet opletten ivm andere wel loslopende honden maar toch. Ik heb inmiddels al veel mensen gesproken die normaal wel altijd met hun hond(en) het bos in gingen en ook niet meer durven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:09

@JasmijnCW: De Veluwe is mijn 'achtertuin' en ik merk heel goed aan mij paard dat ze er op reageert. Buiten dat ik er al 2 IRL gezien heb terwijl ik op het paard zat (+/- 100 mtr afstand) merk ik ook dat ze soms heel lang naar een bepaalde plek kan blijven kijken, drukker wordt (sneller daar weg willen) of juist 'met stijven benen' door loopt (er niet naar toe willen).

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 10:22

Aanval Harskamp, 3 schapen gedood
Citaat:
Harskamp Gelderland
25-09-2024

Aanval op schapen in Harskamp, 3 schapen gedood

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/XBRDNq ... tid=K35XfP

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:44

Sandra_H schreef:
dierenfan schreef:
Ja voor de honden wel maar voor mij niet. Liep ik op fietspad langs de provinciale weg terwijl ik kilometers uitgestrekt bosgebied had...
Als het aan mij ligt is de veluwe voorlopig exit als vakantie gebied. Mijn man krijg ik (nog) niet om maar voor mijzelf moet ik toch echt wat anders zoeken.

Wij hebben een eigen plek (stacaravan) aan de Veluwe sinds vorig jaar, waar we elke vakantie en elk weekend zijn. En sinds hondje Bruno ben ik inderdaad ook het bos niet meer echt in geweest met de hond. Gelukkig vind ik het dan even goed nog wel fijn om er omheen en door de bebouwde kom te lopen, hoe dan ook altijd in de buurt van bewoond/bemensd gebied zodat hulp in geval van nood nooit ver weg is. En altijd legaal bewapend. Het scheelt wel dat onze hond sowieso altijd al aangelijnd loopt en ik in het bos toch al goed moet opletten ivm andere wel loslopende honden maar toch. Ik heb inmiddels al veel mensen gesproken die normaal wel altijd met hun hond(en) het bos in gingen en ook niet meer durven.

Mijn herder is mens en dier agressief helaas. Dat geeft ook veel extra beperkingen. Juist diep bos in is onze beide ontspanning. Hoewel hij nu met bijna 8 jaar richting mensen stukken makkelijker wordt

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 10:56

dierenfan schreef:
Tja waar aan wennen...wennen aan de aanwezigheid van een wolf is 1. Wennen aan het idee dat mijn hond tijdens een ontspannen wandeling mogelijk een maaltijd wordt daar zou ik nooit aan kunnen wennen. Wennen aan het idee dat er enkel maar meer en sterkere roedels wolven komen met minder wild en meer brutaliteit lijkt mij ook niet iets om aan te kunnen wennen. Het blijft gewoon onmogelijk.

Niet dat ik wilde dieren geen (fijn) leven gun maar hoe moet je hiermee leren leven??? Voorstanders roepen vaak dat we moeten leren samenleven. Hoe moet je leren samenleven met een diersoort dat zelf niet kan samenleven maar jou (huis)dieren en jou gewoon op zijn menukaart heeft staan en de aanval gewoon in zet al dan niet gedreven door honger/natuurlijk instinct? Er zijn geen afspraken te maken met wilde dieren. Toch moeten we wennen en leren samen (ja samen!) Leven

Precies dit dus.
Geen idee hoe "ze" dat voor zich zien.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 11:02

dierenfan schreef:
Tja waar aan wennen...wennen aan de aanwezigheid van een wolf is 1. Wennen aan het idee dat mijn hond tijdens een ontspannen wandeling mogelijk een maaltijd wordt daar zou ik nooit aan kunnen wennen. Wennen aan het idee dat er enkel maar meer en sterkere roedels wolven komen met minder wild en meer brutaliteit lijkt mij ook niet iets om aan te kunnen wennen. Het blijft gewoon onmogelijk.

Niet dat ik wilde dieren geen (fijn) leven gun maar hoe moet je hiermee leren leven??? Voorstanders roepen vaak dat we moeten leren samenleven. Hoe moet je leren samenleven met een diersoort dat zelf niet kan samenleven maar jou (huis)dieren en jou gewoon op zijn menukaart heeft staan en de aanval gewoon in zet al dan niet gedreven door honger/natuurlijk instinct? Er zijn geen afspraken te maken met wilde dieren. Toch moeten we wennen en leren samen (ja samen!) Leven

Hier beschrijf je precies mijn gevoel en zorgen. We hebben het niet meer over een wolf, diep in het bos, schuw voor de mens en amper waarneembaar. Naïef als ik was dacht ik dan een paar jaar geleden wel. Een dier wat je nooit te zien zo krijgen en op een enkele aanval op schapen na geen weidedieren zou pakken, laat staan huisdieren.

Een deel teruggeven aan de natuur ben ik ook nog best voor in. Alleen hebben we die ruimte gewoon niet. Wolven blijven niet in de kleine postzegel bosjes die wij aanwijzen en op een enkele auto na hebben ze geen vijanden. Ik zie niet in hoe we hiermee kunnen samenleven zonder beheer. En dan natuurlijk als eerste de wolven eruit halen met zorgelijk gedrag. Of we moeten inderdaad maar dierloos allemaal op een flat gaan wonen in de Randstad…

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 11:20

En daar zit meteen het grote probleem, en de 'stomme' fout die een hoop 'wolvenkenners' lijken te maken.

Alle info over wolven waar mee gewerkt wordt komt van wolven in situaties met heel veel ruimte, heel veel wild, relatief weinig vee en soms uit gebieden waar gejaagd en gestroopt wordt.

Die wolven blijven (veelal) weg bij mensen.
1 ze hebben geen reden om er in de buurt te komen (genoeg wild, minder vee)
2 er treedt veel minder gewenning op richting mensen
3 ze hebben (in sommige gevallen) wèl reden om voorzichtig/angstig te zijn richting mensen.

Maar nu gaan veel wolvekenners er blijkbaar vanuit dat datzelfde voorzichtige angstige gedrag richting mensen 1 op 1 hetzelfde blijft in Nederland.

Maar hier is er écht veel vee (ik reis heel Europa door, er is haast geen plek met zoveel vee in weilanden als Nederland...)
Relatief weinig wild, kleinere natuurgebieden, hoge bevolkingsdichtheid.

Dus
1 ze hebben nu wél reden om in de buurt te komen (voedsel minder wild, veel vee)
2 ze komen veel meer in aanraking met mensengeur, sporen, geluiden, ze zien vaker mensen. Dus meer gewenning
3 Ze hebben in nl eigenlijk (nog) geen enkele reden om bang voor mensen te zijn. Ze worden niet bejaagd, niet weggejaagd. En in het geval van simmige extreem onverstandige knuffelwaps of zelfbenoemde experts soms wel gelokt of vriendelijk sussens toegesproken (filmpjes daarvan zijn in dit topic wel te vinden)

In mijn ogen is het daarmee belachelijk om hetzelfde gedrag van wolven hier te verwachten als in de uitgestrekte bossen in bijvoorbeeld Zweden...

Ik weet wel waar ik persoonlijk liever in wolven gebied kom, en waar ik me met mijn hond veiliger voel.

En ik vind wolven an sich dus prachtige dieren, wolf zelf heeft voor mij geen negatieve lading.

Maar we hebben wel een probleem in Nederland.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 11:24

Precies.
Daarbij landen die al altijd leven met wolven knallen de wolven die dichtbij boerderijen komen af.

Ik heb diverse kennissen in Canada.
die zeggen allemaal die niet schuw zijn zijn, 1 vaak niet eens wolf maar hybride, maar alles wat niet schuw is is gevaarlijk en moet je doden.

ja dan blijven vanzelf de schuwere over.

Maar nee nederland moet weer eens naar een paar procent extremistische onnozelaars luisteren...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 11:45

Jij vat het goed samen Femke_Tweety.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 12:44

Laatst bijgewerkt door tienus63 op 25-09-24 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 12:50

tienus63 schreef:
Aanval pony in Spanje vandaag.

Citaat:

Ik durf het filmpje niet aan te klikken in de bron. De doods angst van de pony op de still van het filmpje zegt genoeg.

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/v/42aiTb ... tid=WC7FNe

die angst is omdat pony zodanig gewond is en door achterkant zakt omdat filmer zonodig de wonden wil filmen en hem overeind heeft getrokken, gaat ook behoorlijk ruw en emotieloos om met dat arme dier.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 12:57

Afschuwelijk die arme pony!

Precies, Femke_Tweety. De wolven hier kunnen niet om mensen heen en hebben ook niets van ze te vrezen. Maar helaas dringt dat nog steeds niet door bij de mensen die er wat aan kunnen doen.

Ik denk ook dat ik me veiliger zou voelen met mijn hond in een ander land waar wolven zich wel schuw gedragen en zelden in contact komen met mensen. Ook met de wetenschap dat de wolven die dat gedrag wel vertonen opgeruimd worden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 13:04

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 13:07

speurneusc schreef:
die angst is omdat pony zodanig gewond is en door achterkant zakt omdat filmer zonodig de wonden wil filmen en hem overeind heeft getrokken, gaat ook behoorlijk ruw en emotieloos om met dat arme dier.

Het is goed om dat op film te hebben als bewijsmateriaal.
Ik vermoed zo maar dat dit iemand is die is ingehuurd om de pony daar weg te halen, niet per se de eigenaar.

Verder een meer dan gruwelijk filmpje en precies wat wolven ook met schapen, koeien en geiten doet: van achter aanvreten terwijl het dier nog leeft. Misselijk word ik er van.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 13:12

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 13:15

Wilde net zeggen. Voorzichtig stapje in de goede richting!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 13:15

Citaat:
EU voor minder bescherming van wolven: nieuwe status maakt jacht mogelijk in uitzonderlijk geval
De wolven in Europa krijgen zeer waarschijnlijk een lagere beschermingsstatus. Door de wolf van ‘strikt beschermd’ een ‘beschermde’ soort te maken, wordt bijvoorbeeld in uitzonderlijke gevallen jacht mogelijk.

De ambassadeurs van de 27 EU-landen willen de beschermingsstatus van de wolf in Europa verlagen, blijkt uit een stemming woensdag. Volgende maand nemen de EU-landen hierover een definitief besluit. Nederland heeft voor gestemd.

De Europese Commissie had eerder voorgesteld om de status van de wolf te verlagen van ‘strikt beschermde’ naar ‘beschermde’ soort. Voorzitter Ursula von der Leyen zei daar destijds over dat de comeback van wolven ‘goed nieuws’ is voor de biodiversiteit in Europa. ,,Maar de concentratie van wolvenroedels in sommige Europese regio’s is een reëel gevaar geworden, vooral voor de veestapel", aldus Von der Leyen.

In de laatste tien tot twintig jaar is het aantal wolven rap gegroeid, ook in Nederland. Een lagere beschermingsstatus helpt de lokale autoriteiten om wolvenconcentraties actiever te beheren. Als een soort ‘beschermd’ is - in tegenstelling tot ‘strikt beschermd’ - kan de jacht worden toegestaan. De jacht op een dergelijke soort moet zorgvuldig worden gereguleerd door de lidstaten, die nog steeds verplicht zijn om de wolf te behouden.

Discussie
Het afzwakken van de status van de wolf veroorzaakte voor de stemming van woensdag veel discussie. Europarlementariër Michal Wiezik (Slowakije, liberalen) denkt dat de status van bevers, otters en lynxen snel zal volgen. Hij benadrukte tijdens een conferentie van wolvenexperts en Europarlementariërs in het Europees Parlement aan de vooravond van de stemming, dat de mens voldoende kennis heeft om samen met de wolf te leven. Er is volgens hem meer tijd nodig om dat aan te tonen.

Er is onder meer nog weinig ervaring opgebouwd hoe dat samenleven moet in dichtbevolkte gebieden als Nederland. ,,Wolven benaderen mensen alleen maar als ze denken dat ze voedsel vinden. Wandelaars of natuurfotografen leggen voedsel neer voor een mooi shot of een selfie. Zo verdwijnt de natuurlijke schuwheid van de wolf”, zei schaapsherder op de Veluwe Edo Gommers in het Europarlement. ,,We kunnen er met elkaar voor zorgen dat die schuwheid blijft.”

De wolf is dankzij de Europese bescherming terug in Europa, maar de aantallen zijn niet enorm en het genetisch materiaal van de wolvenpopulatie is nog niet overtuigend, aldus de aanwezige deskundigen. ,,De wetenschap is duidelijk”, zei Europarlementariër Anja Hazekamp (Partij voor de Dieren) op de conferentie.

Er leven ongeveer 20.000 wolven in Europa. De beschermde status van het dier is in de jaren zeventig vastgelegd in de Conventie van Bern, een internationaal verdrag waarin afspraken zijn gemaakt over het behoud van dieren- en plantensoorten. In 1992 werd die status nog eens vastgelegd in de Europese Habitatrichtlijn. Na aanpassing van de Conventie van Bern waarbij de status van de wolf wordt verlaagd van ‘strikt beschermde’ naar ‘beschermde’ soort, kan de EU daarna eventueel ook haar eigen wetgeving aanpassen.

Bron Tubantia

https://www.tubantia.nl/binnenland/eu-v ... bokt.nl%2F

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 14:07

De stemming is vervroegd en waarschijnlijk vindt die morgen plaats.
Citaat:
EU-lidstaten stemmen voor verlaging beschermingsstatus wolf

BRUSSEL - Tijdens een spannende stemming hebben EU-lidstaten groen licht gegeven voor de verlaging van de beschermingsstatus van de wolf. Daarmee is een belangrijke horde genomen op een lange weg naar minder strikte regels.

25.09.2024

Steeds meer Europese landen willen maatregelen nemen tegen de wolf, maar het dier geniet reusachtige juridische bescherming. Bijna niets is mogelijk. Een afgezwakte beschermde status zou het makkelijker moeten maken om de wolf in bepaalde omstandigheden te verjagen of te bejagen. In het uiterste geval betekent dat afschot.

Na een jarenlange lobby vanuit het Europees Parlement kwam voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie vorig jaar met een voorstel om de beschermingsstatus af te zwakken.

Volgens het Wereld Natuur Fonds zijn er veel spookverhalen over de wolf die niet kloppen en kunnen boeren hun vee beschermen door hun dieren te beschermen met bijvoorbeeld wolfwerende rasters en kuddebewakingshonden. Toch heeft een meerderheid van EU-ambassadeurs van de 27 lidstaten woensdag goedkeuring uitgesproken voor Von der Leyens plan. Duitsland, uitgerekend het land waar pony Dolly is doodgebeten, was lang tegen. Uiteindelijk hebben onze oosterburen woensdag ingestemd. Waarschijnlijk vellen EU-ministers donderdag een definitief oordeel over deze cruciale stap in het spraakmakende dossier.

De EU heeft nu toestemming om het namens alle EU-lidstaten in te brengen tijdens een vergadering van de Conventie in december in Straatsburg. Aldaar moeten ook landen die niet lid zijn van de EU akkoord gaan met het plan.

Bron stichting Nowolves Benelux
https://www.facebook.com/share/p/pfsUjL66N2bTkUbm/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 14:10

Verslag van informatieavond over wolf, gisteravond gehouden in Austerlitz.
Citaat:
Informatieavond 'met bite' om polarisatie in wolvendebat tegen te gaan: 'Hoop dat mensen erover nadenken'

Provincie Utrecht - In Austerlitz was gisteravond een bijzondere informatieavond over de wolf. Onder het genot van een drankje konden mensen bij podium Beauforthuis luisteren naar een wolvendeskundige en een bijzondere podcast, met muzikale omlijsting. Volgens de organisatie was het 'een inhoudelijke avond met een bite'. "Het wolvendebat is zo gepolariseerd."

RTV Utrecht 25.09.2024
<<"Zeg roodkapje waar ga je heen, zo alleen, zo alleen." Vanaf het podium van de grote zaal in muziek- en theaterpodium Beauforthuis wordt de kinderklassieker uit volle borst meegezongen. Ondertussen stromen de mensen binnen. Zo'n zestig deelnemers zijn op deze 'verdiepende avond over de wolf' afgekomen. "Het is belangrijk om bruggen te slaan, aan te sluiten bij wat er gebeurt in de samenleving", zegt journalist en medeorganisator Martijn van Tol.

Interview met de wolf

Vandaar deze informatieavond in een informele setting. Want juist op de Utrechtse Heuvelrug, en in het bijzonder in Austerlitz, is de wolf actief. Het leidt tot verhitte discussies. "De samenleving polariseert", zegt Lidwien Vork van het Beauforthuis. "Er zijn zoveel gesprekken waarbij mensen vooringenomen standpunten hebben. Het is heel lastig om dan nog een dialoog te zoeken. Dat is een ernstig probleem. Ik hoop dat mensen na vanavond, in bed of later, een standpunt innemen over de wolf."

Nadat de glazen gevuld zijn, worden de lichten gedimd. Mensen luisteren vervolgens aandachtig naar een podcastaflevering uit de serie 'Groene Oren'. Daarin wordt Eva de Wolf geïnterviewd, een vrouwtjeswolf met een Vlaams accent. Ze vertelt wat het betekent om een wolf te zijn in een door mensen bevolkt gebied. Ook verklaart ze haar gedrag. Uiteindelijk wordt de interviewer opgegeten. De podcast is onderhoudend en informatief.

Vorm van beheer

Een muzikaal intermezzo volgt. Als de pianomuziek ophoudt, is het de beurt aan Hans van Eijden van Faunabeheer Midden Nederland. De wolvendeskundige, die het gedrag van het dier al jaren bestudeert en ook op de Utrechtse Heuvelrug actief is met het monitoren van de wolf, wordt live op het podium geïnterviewd.

Van Eijden spreekt zijn bewondering uit voor de wolf. "Het is een bijzonder intelligent beest." Hij benadrukt dat je niet bang hoeft te zijn. "Maar vermijd bepaalde gebieden en ga voorbereid op pad. Neem een paraplu of fluitje mee." Tegelijkertijd uit hij zijn zorgen over de komst van de wolf. "Dit kan niet zonder een vorm van beheer doorgaan, anders gaat het een keer fout. Het is lastig om in een dichtbevolkt gebied als dit met de wolf samen te leven."

Er komen veel vragen uit de zaal. Kan ik het bos nog wel in? Zijn mijn paarden wel veilig? Hoe zit het met de regelgeving rondom de wolf? Vragen waarop Van Eijden duidelijke antwoorden kan geven. Na het interview is er weer muziek en kunnen de toehoorders napraten.

Bredere kijk

"Ik vond het leuk omdat er meerdere kanten belicht werden", zegt Karin uit Doorn. "Ook de culturele vorm, daar houd ik ook wel van. Ik heb wel het gevoel dat ik hier m'n eigen standpunt kan bepalen. Ik ben naar aanleiding van de dingen die ik heb gehoord nog nieuwsgieriger geworden. Ik heb een bredere kijk gekregen op dit onderwerp." Dora uit Doorn: "Ik durf nu wel makkelijker in het bos te wandelen. Ik weet nu wat ik moet doen als ik de wolf tegenkom."

"Ik vond het heel goed", zegt Tineke uit Baarn. "Hans (van Eijden) was heel duidelijk. Ik heb ook wat geleerd. Ik vroeg me altijd af waarom al die boeren hun schapen niet beschermen met hekken. Maar ik hoorde dus ook dat zo'n hek andere dieren kan schaden."

Reinder uit Austerlitz vond de avond 'onderhoudend'. "Maar ik kom met een minder positieve kijk op de wolf naar buiten. Ik vind dat we de morele plicht hebben om met alle dieren in ons land samen te leven, maar dat wordt met de wolf wel lastig. Ik wil in het bos kunnen wandelen en daar de kinderen zonder mijn toezicht kunnen laten spelen. Dat botst nu. Ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen."

Niet zo zwart-wit

Is het ook gelukt om de polarisatie in het wolvendebat weg te nemen? Frits uit Driebergen denkt in ieder geval van wel. "Het is niet zo zwart-wit, al vind ik ook wel dat er wat moet gebeuren, er komen er steeds meer bij. Ik denk dat als meer mensen hier zouden gaan zitten, en zouden luisteren dat ze een genuanceerder beeld krijgen over de wolf. Het was een oprecht verhaal.">>

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/379005 ... r-nadenken

Bron stichting Nowolves in Benelux
https://www.facebook.com/share/p/2EY9nEVfLGTTVTw4/?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 14:15

Nou Dora uit Doorn, veel succes alvast. Hopelijk is het geen roedel die je tegenkom!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 14:17

De belangrijkste 'les' van de informatieavond..
Citaat:
Uiteindelijk wordt de interviewer opgegeten.....

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 14:39

:+ :D :D :D