Informatieavond 'met bite' om polarisatie in wolvendebat tegen te gaan: 'Hoop dat mensen erover nadenken'
Provincie Utrecht - In Austerlitz was gisteravond een bijzondere informatieavond over de wolf. Onder het genot van een drankje konden mensen bij podium Beauforthuis luisteren naar een wolvendeskundige en een bijzondere podcast, met muzikale omlijsting. Volgens de organisatie was het 'een inhoudelijke avond met een bite'. "Het wolvendebat is zo gepolariseerd."
RTV Utrecht 25.09.2024
<<"Zeg roodkapje waar ga je heen, zo alleen, zo alleen." Vanaf het podium van de grote zaal in muziek- en theaterpodium Beauforthuis wordt de kinderklassieker uit volle borst meegezongen. Ondertussen stromen de mensen binnen. Zo'n zestig deelnemers zijn op deze 'verdiepende avond over de wolf' afgekomen. "Het is belangrijk om bruggen te slaan, aan te sluiten bij wat er gebeurt in de samenleving", zegt journalist en medeorganisator Martijn van Tol.
Interview met de wolf
Vandaar deze informatieavond in een informele setting. Want juist op de Utrechtse Heuvelrug, en in het bijzonder in Austerlitz, is de wolf actief. Het leidt tot verhitte discussies. "De samenleving polariseert", zegt Lidwien Vork van het Beauforthuis. "Er zijn zoveel gesprekken waarbij mensen vooringenomen standpunten hebben. Het is heel lastig om dan nog een dialoog te zoeken. Dat is een ernstig probleem. Ik hoop dat mensen na vanavond, in bed of later, een standpunt innemen over de wolf."
Nadat de glazen gevuld zijn, worden de lichten gedimd. Mensen luisteren vervolgens aandachtig naar een podcastaflevering uit de serie 'Groene Oren'. Daarin wordt Eva de Wolf geïnterviewd, een vrouwtjeswolf met een Vlaams accent. Ze vertelt wat het betekent om een wolf te zijn in een door mensen bevolkt gebied. Ook verklaart ze haar gedrag. Uiteindelijk wordt de interviewer opgegeten. De podcast is onderhoudend en informatief.
Vorm van beheer
Een muzikaal intermezzo volgt. Als de pianomuziek ophoudt, is het de beurt aan Hans van Eijden van Faunabeheer Midden Nederland. De wolvendeskundige, die het gedrag van het dier al jaren bestudeert en ook op de Utrechtse Heuvelrug actief is met het monitoren van de wolf, wordt live op het podium geïnterviewd.
Van Eijden spreekt zijn bewondering uit voor de wolf. "Het is een bijzonder intelligent beest." Hij benadrukt dat je niet bang hoeft te zijn. "Maar vermijd bepaalde gebieden en ga voorbereid op pad. Neem een paraplu of fluitje mee." Tegelijkertijd uit hij zijn zorgen over de komst van de wolf. "Dit kan niet zonder een vorm van beheer doorgaan, anders gaat het een keer fout. Het is lastig om in een dichtbevolkt gebied als dit met de wolf samen te leven."
Er komen veel vragen uit de zaal. Kan ik het bos nog wel in? Zijn mijn paarden wel veilig? Hoe zit het met de regelgeving rondom de wolf? Vragen waarop Van Eijden duidelijke antwoorden kan geven. Na het interview is er weer muziek en kunnen de toehoorders napraten.
Bredere kijk
"Ik vond het leuk omdat er meerdere kanten belicht werden", zegt Karin uit Doorn. "Ook de culturele vorm, daar houd ik ook wel van. Ik heb wel het gevoel dat ik hier m'n eigen standpunt kan bepalen. Ik ben naar aanleiding van de dingen die ik heb gehoord nog nieuwsgieriger geworden. Ik heb een bredere kijk gekregen op dit onderwerp." Dora uit Doorn: "Ik durf nu wel makkelijker in het bos te wandelen. Ik weet nu wat ik moet doen als ik de wolf tegenkom."
"Ik vond het heel goed", zegt Tineke uit Baarn. "Hans (van Eijden) was heel duidelijk. Ik heb ook wat geleerd. Ik vroeg me altijd af waarom al die boeren hun schapen niet beschermen met hekken. Maar ik hoorde dus ook dat zo'n hek andere dieren kan schaden."
Reinder uit Austerlitz vond de avond 'onderhoudend'. "Maar ik kom met een minder positieve kijk op de wolf naar buiten. Ik vind dat we de morele plicht hebben om met alle dieren in ons land samen te leven, maar dat wordt met de wolf wel lastig. Ik wil in het bos kunnen wandelen en daar de kinderen zonder mijn toezicht kunnen laten spelen. Dat botst nu. Ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen."
Niet zo zwart-wit
Is het ook gelukt om de polarisatie in het wolvendebat weg te nemen? Frits uit Driebergen denkt in ieder geval van wel. "Het is niet zo zwart-wit, al vind ik ook wel dat er wat moet gebeuren, er komen er steeds meer bij. Ik denk dat als meer mensen hier zouden gaan zitten, en zouden luisteren dat ze een genuanceerder beeld krijgen over de wolf. Het was een oprecht verhaal.">>
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/379005 ... r-nadenken