Shadow0 schreef:Dan misken je vooral het hele concept van kansrekening en risicoinschatting. Dan kom je bij de voorzienigheid uit - niets wat je zelf kunt doen heeft enige invloed en het is allemaal de wil van God ofzo. Het maakt niet uit of je eerst uitkijkt voor je de straat oversteekt, want mensen die wel uitkijken worden soms aangereden, en mensen die niet uitkijken soms niet, dus het is allemaal hetzelfde ofzo.
Dat kan ongetwijfeld je mening zijn, maar als rationele overweging is het in elk geval niet te verantwoorden en slaat het helemaal nergens op.Citaat:dan is het Pietje zijn goed recht om te zeggen dat hij die potentiële voordelen niet op vindt wegen tegen de potentiële nadelen.
Ik zou dat recht op keuzevrijheid graag verdedigen... alleen er wordt zo achteloos mee omgegaan. Het is zo vaak een volkomen egoistisch standpunt zonder enige interesse in de werkelijkheid. Ik zou in principe graag willen dat we die keuzevrijheid behouden, maar... niet om niets. Niet vanuit het idee dat dat een consequentievrije keuze is.
Dat maakt het ook lastig. Enerzijds snap ik dat principe wel degelijk. Ik heb ooit ethiek als keuzevak kunnen volgen, en ik had het daar enorm aan de stok met de docent over een medische casus waarbij ik nogal fel was dat je het recht niet had om op bepaalde manieren over iemands autonomie heen te walsen. Dus die kant snap ik, en het liefst zou ik me daarbij aansluiten.
Maar. Anderzijds zie ik hoeveel schade dit geeft. Hoeveel oplichters, fraudeurs, fascisten en leugenaars het anti-vaccinverhaal promoten. Hoeveel mensen helemaal niet de mogelijkheden hebben om een eerlijke afweging te maken, omdat ze helemaal niet bekend zijn met het soort kansrekening dat je hierbij gebruikt, en in dit soort abstracte discussies steeds de indruk krijgen dat het om min of meer gelijkwaardige kansen en min of meer gelijkwaardige alternatieven gaat... tot een deel van hen op een zeker moment daadwerkelijk dood gaat. En dan houdt mijn begrip dus op.
En de enorme agressie die met corona meegekomen is helpt ook niet. Iedere mogelijkheid tot redelijke afwegingen is hardhandig kapotgeslagen door wappies. De indruk die daarbij overblijft is: nee, de meeste mensen kunnen dit dus niet zelf bedenken. Dus hoog tijd om de misinformatie zo ver mogelijk neer te slaan.
Als we dan de misinformatie actiever aanpakken, kunnen we hopelijk de daadwerkelijke vaccinaties vrij houden van verdere verplichtingen, maar daarvoor hebben we echt nodig dat de gerichte misinformatie en slechte argumenten stoppen. Dan pas kunnen we de vrije keuze weer meer ruimte geven.
Ja dictatuur en censureren