Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 20:45

Shadow0 schreef:
Dan misken je vooral het hele concept van kansrekening en risicoinschatting. Dan kom je bij de voorzienigheid uit - niets wat je zelf kunt doen heeft enige invloed en het is allemaal de wil van God ofzo. Het maakt niet uit of je eerst uitkijkt voor je de straat oversteekt, want mensen die wel uitkijken worden soms aangereden, en mensen die niet uitkijken soms niet, dus het is allemaal hetzelfde ofzo.

Dat kan ongetwijfeld je mening zijn, maar als rationele overweging is het in elk geval niet te verantwoorden en slaat het helemaal nergens op.

Citaat:
dan is het Pietje zijn goed recht om te zeggen dat hij die potentiële voordelen niet op vindt wegen tegen de potentiële nadelen.

Ik zou dat recht op keuzevrijheid graag verdedigen... alleen er wordt zo achteloos mee omgegaan. Het is zo vaak een volkomen egoistisch standpunt zonder enige interesse in de werkelijkheid. Ik zou in principe graag willen dat we die keuzevrijheid behouden, maar... niet om niets. Niet vanuit het idee dat dat een consequentievrije keuze is.

Dat maakt het ook lastig. Enerzijds snap ik dat principe wel degelijk. Ik heb ooit ethiek als keuzevak kunnen volgen, en ik had het daar enorm aan de stok met de docent over een medische casus waarbij ik nogal fel was dat je het recht niet had om op bepaalde manieren over iemands autonomie heen te walsen. Dus die kant snap ik, en het liefst zou ik me daarbij aansluiten.

Maar. Anderzijds zie ik hoeveel schade dit geeft. Hoeveel oplichters, fraudeurs, fascisten en leugenaars het anti-vaccinverhaal promoten. Hoeveel mensen helemaal niet de mogelijkheden hebben om een eerlijke afweging te maken, omdat ze helemaal niet bekend zijn met het soort kansrekening dat je hierbij gebruikt, en in dit soort abstracte discussies steeds de indruk krijgen dat het om min of meer gelijkwaardige kansen en min of meer gelijkwaardige alternatieven gaat... tot een deel van hen op een zeker moment daadwerkelijk dood gaat. En dan houdt mijn begrip dus op.

En de enorme agressie die met corona meegekomen is helpt ook niet. Iedere mogelijkheid tot redelijke afwegingen is hardhandig kapotgeslagen door wappies. De indruk die daarbij overblijft is: nee, de meeste mensen kunnen dit dus niet zelf bedenken. Dus hoog tijd om de misinformatie zo ver mogelijk neer te slaan.

Als we dan de misinformatie actiever aanpakken, kunnen we hopelijk de daadwerkelijke vaccinaties vrij houden van verdere verplichtingen, maar daarvoor hebben we echt nodig dat de gerichte misinformatie en slechte argumenten stoppen. Dan pas kunnen we de vrije keuze weer meer ruimte geven.

Ja dictatuur en censureren *\o/* dat zal het land helpen. :j :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 20:58

Elisa, dat is gewoon flauw, ze geeft duidelijk aan : gerichte misinformatie ! En dat zijn bvb al die 51 jarige neven, nichten die dood in de bosjes zijn gevallen t.g.v. de vaccinatie ( en zo zijn er nog honderden voorbeelden) jij trapt er misschien niet in maar er zijn dus mensen die dit voor waarheid aannemen en dat kan grote gevolgen hebben .
Ik weet al van 3 mensen die FvD ers waren en Baudet geloofden over zijn gifspuit , ze zijn alle drie dood. In de 60, 55 en 30. Niet gevaccineerd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:13

Elisa2 schreef:
Ja dictatuur en censureren *\o/* dat zal het land helpen. :j :+

Weet je wat het punt is? Dat er heel veel mensen heel vaak roepen over censuur en dictatuur, en dat ze dan volledig negeren waar het werkelijk gebeurt. Ik heb een blocklist van honderden en honderden accounts die zich zo enorm druk maken over dit en steeds maar roepen over vrijheid... en dan massaal Poetin-onzin gaan toejuichen.

Iedereen die vrijheid en anticensuur werkelijk belangrijk vindt, kan zich wellicht iets meer inzetten voor manieren waarop we die kunnen waarborgen zonder dat het leidt tot de rechtstreekse ondermijning van de democratie. Als het uitsluitend gaat om de vrijheid voor bots en criminelen om haatzaaiende misleidende ondermijnende onzin te posten... sorry. Niet mijn stijl. Daarvoor vind ik onze maatschappij te belangrijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:39

Ja maar zo ken ik een aantal ongevaccineerden die covid hebben gehad en er niks aan over hebben gehouden. Ik vind het eng als iemand heel sterk wil bepalen wat er wel en niet gezegd mag worden en wat de absolute waarheid is en wat niet. Zeker als de wetenschap erbij gehaald wordt alsof de wetenschap een vaststaand feit is ipv iets wat altijd in ontwikkeling en beweging is.

Je gaat dat toch nooit tegenhouden Shadow. Als je het verbiedt gaat het ondergronds. Ik denk door juist niet stellig te zijn, mensen te horen, hun zorgen te erkennen en dan een eigen goed onderbouwde mening geven zonder de ander de mond te willen snoeren en met ruimte voor verschillende visies dat men een stuk verder komt.

BigOne

Re: Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 21:57

Natuurlijk zijn er genoeg ongevaccineerden die probleemloos door een infectie komen, het gaat juist om die ongevaccineerden die de desinformatie van Baudet geloofden en WEL dood zijn gegaan. Ook al zijn er 100.000 ongevaccineerden goed vanaf gekomen, deze drie zijn dood, dat doet ertoe.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 22:00

BigOne schreef:
Elisa, dat is gewoon flauw, ze geeft duidelijk aan : gerichte misinformatie ! En dat zijn bvb al die 51 jarige neven, nichten die dood in de bosjes zijn gevallen t.g.v. de vaccinatie ( en zo zijn er nog honderden voorbeelden) jij trapt er misschien niet in maar er zijn dus mensen die dit voor waarheid aannemen en dat kan grote gevolgen hebben .
Ik weet al van 3 mensen die FvD ers waren en Baudet geloofden over zijn gifspuit , ze zijn alle drie dood. In de 60, 55 en 30. Niet gevaccineerd.

Ik moet Elisa gelijk geven. In dit topic bestaat de 'gerichte misinformatie' vooral uit andere meningen. Die mogen gewoon gegeven worden, vrijheid van meningsuiting enzo...

Dan de herhaalde opmerking dat mensen niet voor zichzelf zouden kunnen denken, vind ik ook behoorlijk denigrerend.

En als deze aanhangers van Baudet er niet meer zijn, nou, dan scheelt dat alweer een hoop aan misinformatie toch? Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes. Ik heb ook een hele lieve dame gekend die pertinent tegen reguliere geneeswijze was. Als iemand dan geen reguliere medicatie wenst te gebruiken en daardoor komt te overlijden is dat voor velen onbegrijpelijk. Toch was dit haar keuze en dan heb je dat maar te respecteren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 22:12

Precies, eigen verantwoordelijkheid. Iedereen heeft het recht om een eigen mening te volgen en te doen wat zij denken dat goed is. Hoe sneu het ook kan uitpakken. Adviseren kan, maar het is aan hen wat ze ermee doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 22:14

Tja, dan ben je dus uitgepraat.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 22:26

Cer schreef:
Jup, de natuur blijft zeggen “jullie zijn met teveel, jullie verrampeneren de aarde, stop ermee” en dankzij wetenschap kunnen we er gewoon mee doorgaan :j

Maar goed staks zijn we alleen nog maar met bejaarden en dat houdt ook een keer op

Nou, das ook een mooie complot theorie :D

Heb er nog een :+
Namelijk dat die Chinezen het virus hebben laten ontsnappen om hun eigen populatie te verminderen, nadat de een-kind maatregel helemaal verkeerd was uitgepakt...

Geen idee meer, waar ik dat toen gelezen heb, maar dat moet zo rond die tijd geweest zijn dat de vleermuizen van de markt plaats makten voor het lab

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 22:38

journee schreef:
BigOne schreef:

Ik moet Elisa gelijk geven. In dit topic bestaat de 'gerichte misinformatie' vooral uit andere meningen. Die mogen gewoon gegeven worden, vrijheid van meningsuiting enzo...

Dan de herhaalde opmerking dat mensen niet voor zichzelf zouden kunnen denken, vind ik ook behoorlijk denigrerend.

En als deze aanhangers van Baudet er niet meer zijn, nou, dan scheelt dat alweer een hoop aan misinformatie toch? Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes. Ik heb ook een hele lieve dame gekend die pertinent tegen reguliere geneeswijze was. Als iemand dan geen reguliere medicatie wenst te gebruiken en daardoor komt te overlijden is dat voor velen onbegrijpelijk. Toch was dit haar keuze en dan heb je dat maar te respecteren.

Als het gaat om niet-besmettelijke ziektes dan heeft iedereen het volste recht om zich wel of niet en op welke wijze te laten behandelen. Maar zoiets als corona was heel besmettelijk en als iemand zich dan niet wil laten enten en ook geen maatregelen wil nemen om anderen niet te besmetten dan vind ik dat asociaal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 22:42

Meestal zijn de echte diehards believers van figuren als Baudet ook diegenen die zich aan de maatregelen onttrekken. Koffiedrinken en zo . En dat is verwerpelijk gedrag waarmee anderen in gevaar gebracht worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 22:52

Nu niet alles over een kam gaan scheren. Niet iedereen die niet gevaccineerd is hield zich niet aan de maatregelen en niet iedereen die wel gevaccineerd waren deden dat wel. Juist niet, want velen deden dat alleen maar voor zichzelf en dat ze weer konden feesten.

Het niet aan de maatregelen houden staat los van wel of niet vaccineren.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 22:55

Edit: reactie getypt voor Elisa.

Ja dat vind ik dus bullshit en polarisatie.

Er is heel hard geroepen dat vaccinatie voor een ander is en dat je minder besmettelijk bent. Daarom mocht je met een vaccinatie lekker gaan feesten en ongevaccineerd moest je testen.

Al vrij vroeg is duidelijk geworden echter dat vaccinatie vooral werkt om klachten bij jezelf te verminderen. Ook nuttig, maar laten we alsjeblieft niet de schuld geven aan de ongevaccineerde risiconemers.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7eb2e94/

https://www.rivm.nl/corona/coronaprik/v ... ng-vaccins

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 23:05

anjali schreef:
journee schreef:

Als het gaat om niet-besmettelijke ziektes dan heeft iedereen het volste recht om zich wel of niet en op welke wijze te laten behandelen. Maar zoiets als corona was heel besmettelijk en als iemand zich dan niet wil laten enten en ook geen maatregelen wil nemen om anderen niet te besmetten dan vind ik dat asociaal.

Niet vaccineren is niet asociaal, zeker niet als hier met goede reden voor word gekozen. Je niet aan maatregelen houden zodat je anderen mogelijk besmet is inderdaad wel asociaal. Daar is naar mijn idee zo'n beetje iedereen het wel over eens. Mondkapje gebruiken en afstand kost je niets, maar leverde wel veel op. Naar mijn idee hield vrijwel iedereen zich ook wel aan de regels, persoonlijk heb ik weinig mensen zonder mondkapje betrapt en ook op de teststraten was het naar mijn idee razend druk.
Laatst bijgewerkt door journee op 31-08-24 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 23:09

BigOne schreef:
Meestal zijn de echte diehards believers van figuren als Baudet ook diegenen die zich aan de maatregelen onttrekken. Koffiedrinken en zo . En dat is verwerpelijk gedrag waarmee anderen in gevaar gebracht worden.

Daar heb je gelijk in. Maar dat was maar een heel klein groepje en deze mensen hebben zelf (zoals jij al aangaf) ook de consequenties van hun keuzes mogen ervaren.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 23:18

Elisa2 schreef:
Zeker als de wetenschap erbij gehaald wordt alsof de wetenschap een vaststaand feit is ipv iets wat altijd in ontwikkeling en beweging is.

Dit vind ik zo’n aparte uitspraak. Wetenschap bouwt verder en er zal voortschrijdend inzicht zijn ja. We krijgen een beter begrip van hoe dingen werken.

Maar bij goed onderzoek, zeker dat van de tegenwoordige tijd, gaat het niet zo zijn dat harde conclusies die v/u onderzoeken getrokken worden ineens niet meer kloppen. Hooguit zal de nuance net wat anders liggen.

Jij hebt deze stelling vaker gebruikt en daarmee onderschat je de wetenschappelijke methode toch behoorlijk. Ik heb zelf het gevoel -en daar kan ik uiteraard fout in zitten en wellicht bedoel je het niet zo- dat dit een makkelijke manier is om zonder verdere inhoud een goede bron aan de kant te kunnen schuiven. Ja het is in beweging. Ja het is in ontwikkeling. Maar uitkomsten gaan niet ineens een rechtsomkeert maken…

Zo voelt het bijvoorbeeld:

“Onderzoek heeft aangetoond dat de hart ontstekingen zeer zeldzaam zijn, dus het is voor alle gezonde bevolkingsgroepen statistisch zo dat je minder risico loopt bij vaccinatie t.o.v. het risico om COVID op te lopen gecombineerd met het risico hier bijwerkingen van te ervaren”.

“Nee nee wetenschap is continu in beweging dus ze kunnen dit nu wel zeggen maar misschien komt er straks wel uit dat die bijwerkingen veel vaker voorkomen en dat vaccineren veel gevaarlijker is”.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 23:23

Douce schreef:
Edit: reactie getypt voor Elisa.

Ja dat vind ik dus bullshit en polarisatie.

Er is heel hard geroepen dat vaccinatie voor een ander is en dat je minder besmettelijk bent. Daarom mocht je met een vaccinatie lekker gaan feesten en ongevaccineerd moest je testen.

Al vrij vroeg is duidelijk geworden echter dat vaccinatie vooral werkt om klachten bij jezelf te verminderen. Ook nuttig, maar laten we alsjeblieft niet de schuld geven aan de ongevaccineerde risiconemers.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7eb2e94/

https://www.rivm.nl/corona/coronaprik/v ... ng-vaccins

Elisa geeft niemand de schuld. Zij wijst op het punt dat iemand die ongevaccineerd was zich vaak juist wel aan de regels hield en degene die gevaccineerd was dit vaak deed om te feesten (dus risico's nam) en vaak zoals achteraf bleek, nog steeds besmettelijk was. (waar je het zelf dus mee eens bent?)

En als je gezellig met mede ongevaccineerde of gevaccineerde risiconemers wilde afspreken, moet je dat zelf weten.

Geen mondkapjes dragen, geen afstand houden en hierdoor bewust anderen in gevaar brengen die hier niet voor kiezen is echter niet oké. Maar dat staat zoals Elisa2 al aangaf, los van de keuze wel of niet te vaccineren.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 23:44

IMANDRA schreef:
Elisa2 schreef:
Zeker als de wetenschap erbij gehaald wordt alsof de wetenschap een vaststaand feit is ipv iets wat altijd in ontwikkeling en beweging is.

Dit vind ik zo’n aparte uitspraak. Wetenschap bouwt verder en er zal voortschrijdend inzicht zijn ja. We krijgen een beter begrip van hoe dingen werken.

Maar bij goed onderzoek, zeker dat van de tegenwoordige tijd, gaat het niet zo zijn dat harde conclusies die v/u onderzoeken getrokken worden ineens niet meer kloppen. Hooguit zal de nuance net wat anders liggen.

Jij hebt deze stelling vaker gebruikt en daarmee onderschat je de wetenschappelijke methode toch behoorlijk. Ik heb zelf het gevoel -en daar kan ik uiteraard fout in zitten en wellicht bedoel je het niet zo- dat dit een makkelijke manier is om zonder verdere inhoud een goede bron aan de kant te kunnen schuiven. Ja het is in beweging. Ja het is in ontwikkeling. Maar uitkomsten gaan niet ineens een rechtsomkeert maken…

“Onderzoek heeft aangetoond dat de hart ontstekingen zeer zeldzaam zijn, dus het is voor alle gezonde bevolkingsgroepen statistisch zo dat je minder risico loopt bij vaccinatie t.o.v. het risico om COVID op te lopen gecombineerd met het risico hier bijwerkingen van te ervaren”.

“Nee nee wetenschap is continu in beweging dus ze kunnen dit nu wel zeggen maar misschien komt er straks wel uit dat die bijwerkingen veel vaker voorkomen en dat vaccineren veel gevaarlijker is”.

Elisa2 wijst op het feit dat medische wetenschap geen vaststaand feit is. Soms komen bijwerkingen pas een generatie later te voorschijn. Denk maar aan de DES dochters.

Nu zal het met vaccinatie niet zo'n vaart lopen, toch worden bijwerkingen en werkzaamheid continue gemonitord. En met een goede reden. Soms blijken er meer bijwerkingen dan verwacht en de werking minder dan verwacht. Dan verdwijnen vaccins zoals Janssen en astrazenica dus uit de roulatie ten gunste van vaccins zoals Pfizer, dat een betere werkzaamheid laat zien met minder risico's op bijwerkingen.

En dat wil toch iedereen? Tenslotte wordt een vaccin gebruikt om ziekte te voorkomen, dus het risico dat mensen er wel ziek van worden wil je zo klein mogelijk houden. Roepen dat risico's bij vaccinatie kleiner zijn dan bij besmetting vind ik dan weer zo'n dooddoener. Als dit niet zo was, was vaccinatie zinloos.

Een vaccin zal nooit 100% veilig zijn, maar de veiligheid zal wel zo groot mogelijk moeten zijn, zeker voor mensen die zelf al heel weinig risico lopen bij besmetting en dus vooral 'voor een ander' vaccineren.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 00:00

sasja0705 schreef:
Cer schreef:
Jup, de natuur blijft zeggen “jullie zijn met teveel, jullie verrampeneren de aarde, stop ermee” en dankzij wetenschap kunnen we er gewoon mee doorgaan :j

Maar goed staks zijn we alleen nog maar met bejaarden en dat houdt ook een keer op

Namelijk dat die Chinezen het virus hebben laten ontsnappen om hun eigen populatie te verminderen, nadat de een-kind maatregel helemaal verkeerd was uitgepakt...

Geen idee meer, waar ik dat toen gelezen heb, maar dat moet zo rond die tijd geweest zijn dat de vleermuizen van de markt plaats makten voor het lab

Nu schommelt de theorie voornamelijk nog tussen laboratorium en markt, met de laatste als meest waarschijnlijke theorie. In een eerdere post heb ik hier wat linkjes over staan. Helaas zijn de onderzoeken gestopt, dus zekerheid zal er waarschijnlijk nooit komen, helaas.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 00:47

journee schreef:
IMANDRA schreef:

Elisa2 wijst op het feit dat medische wetenschap geen vaststaand feit is. Soms komen bijwerkingen pas een generatie later te voorschijn. Denk maar aan de DES dochters.

Nu zal het met vaccinatie niet zo'n vaart lopen, toch worden bijwerkingen en werkzaamheid continue gemonitord. En met een goede reden. Soms blijken er meer bijwerkingen dan verwacht en de werking minder dan verwacht. Dan verdwijnen vaccins zoals Janssen en astrazenica dus uit de roulatie ten gunste van vaccins zoals Pfizer, dat een betere werkzaamheid laat zien met minder risico's op bijwerkingen.

En dat wil toch iedereen? Tenslotte wordt een vaccin gebruikt om ziekte te voorkomen, dus het risico dat mensen er wel ziek van worden wil je zo klein mogelijk houden. Roepen dat risico's bij vaccinatie kleiner zijn dan bij besmetting vind ik dan weer zo'n dooddoener. Als dit niet zo was, was vaccinatie zinloos.

Een vaccin zal nooit 100% veilig zijn, maar de veiligheid zal wel zo groot mogelijk moeten zijn, zeker voor mensen die zelf al heel weinig risico lopen bij besmetting en dus vooral 'voor een ander' vaccineren.

Sorry maar de DES dochters valt volgens niet onder de huidige wetenschappelijke methode, dat is jaren 40-75 of zo? dus imo geen goed voorbeeld.

Wetenschap is in beweging ja, maar soms wordt zo’n statement gebruikt om een goed wetenschappelijk onderzoek onderuit te halen. De bijwerkingen die je noemt kwamen inderdaad niet uit het onderzoek, maar dat zegt niks over de resultaten uit het onderzoek zelf. Die zijn niet ineens anders. Er gaan niet ineens 1000x meer bijwerkingen voorkomen, of een effectiviteit die ver beneden peil ligt. Zoals ik zei, verdieping, meer nuance, niet ommekeer. Monitoren is alleen maar goed natuurlijk. Ik meen dat de effectiviteit van Jansen op de geteste corona variant ook niet per se afweek? Alleen op nieuwere varianten deed deze het minder goed. Dus de conclusies van de wetenschap zijn niet per se veranderd —de context wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 05:41

Shadow0 schreef:
Maar de werkelijkheid is er een waarin Pietje wel of niet wordt blootgesteld aan vaccins, maar hoe dan ook wordt blootgesteld aan corona - dat is namelijk echt niet te vermijden. En dat Pietje daarbij een reele kans heeft, groter dan op die allergie, om langdurig ziek of ernstig ziek te worden.

pmarena schreef:
Nouja, dat weten jij of ik volgens mij helemaal niet.
Ja wel dat je bij een enigszins normaal leven vroeg of laat in aanraking komt met zo'n virus.
Maar je kan helemaal niet stellen dat een zeldzaam pechgevalletje reactie op vaccin, altijd minder erg zal zijn voor Pietje dan effect van het virus.

Shadow0 schreef:
Ja, dat weet ik dus wel, want daarvoor hebben we dus de medische wetenschap die dat netjes heeft becijferd.

Goh, wat aardig van de medische wetenschap dat ze speciaal voor Pietje netjes zijn persoonlijke risico hebben becijferd! Hoe heeft hij dat voor elkaar gekregen := Maar, ik vermoed dat je het gewoon weer over een algemeen risico hebt dat voor de hele populatie geldt. En dat je vindt dat Pietje niet moet zeuren over hoe dat in zijn geval misschien net even anders ligt.

Tja...dan is het ook niet zo gek dat Pietje dat niet meer serieus kan nemen en zijn eigen plan gaat trekken.

pmarena schreef:
Ja wel dat je bij een enigszins normaal leven vroeg of laat in aanraking komt met zo'n virus.
Maar je kan helemaal niet stellen dat een zeldzaam pechgevalletje reactie op vaccin, altijd minder erg zal zijn voor Pietje dan effect van het virus.

Shadow0 schreef:
Dan misken je vooral het hele concept van kansrekening en risicoinschatting. Dan kom je bij de voorzienigheid uit - niets wat je zelf kunt doen heeft enige invloed en het is allemaal de wil van God ofzo.

Nee hoor. Dat misken ik helemaal niet :)
Alleen: ik besef wel dat er een behoorlijk verschil kan zijn tussen een kansbereking en risico-inschatting voor een hele populatie, of voor een individu. Iemand die veel tussen allerlei verschillende mensen loopt, misschien ook zelfs wel snotterende mensen, niet aan bescherming doet en dicht bij anderen op hun lip zit....zal meer risico lopen dan gemiddeld. En iemand die heel voorzichtig is en zoveel mogelijk contacten mijdt, zal minder risico lopen dan gemiddeld.

Als een Pietje voorzichtig leeft, altijd met een degelijk mondkapje buiten de deur loopt. Weet dat zijn lijf snel raar kan reageren op medicatie (en dat hoeft echt niet alleen maar een soort allergie op 1 specifiek stofje te zijn) en ook weet dat een virus over het algemeen dan weer geen probleem geeft, dan kan ik me prima voorstellen dat hij graag probeert die vaccinatie te vermijden.... en zijn kansen daarnaast óók laag houdt om het virus op te pikken.

Het is immers niet "prikken of ziekenhuisopname" maar er zijn ook heel veel mensen die geen prik èn geen ziekenhuisopname hebben gehad. En voor Pietje kan ik me voorstellen dat hij die optie graag een goede kans wil geven om waarheid te worden, en hij liever niet nu direct het probleem op gaat zoeken met die prik waarvan hij vreest dat die bij hem wel eens verkeerd kan vallen. Maar dat HIJ in ZIJN situatie liever het risico neemt om in de toekomst dan een keer dat virus te krijgen waarvan hij denkt dat zijn lijf dat beter aankan.

Dat kunnen jij of ik stom vinden omdat wij dat risico van het virus groter vinden (daarom kozen we zelf ook voor die prik) maar dan hoef je Pietje nog niet belachelijk te maken dat die nu eenmaal de ervaring heeft dat zijn lijf het niet goed doet op medicatie die meer in gang zet dan de bedoeling was.

Dan kan jij wel zeggen "ja maar het virus zou dat nog veel erger doen!" maar dat wéét je helemaal niet. Pietje kent zijn lijf het beste. Pietje moet dealen met zijn keuzes. Als hij gewoon de informatie heeft. Hij kent zijn lijf, zijn leven, zijn mogelijkheden. Wie ben JIJ dan om zich boven hem te stellen en te denken dat jij een betere keuze voor hem kan maken dan hijzelf.....

Of van mijn part is Pietje dermate gelovig dat zijn geloof zegt van joh nee we gaan niet met medicatie aan de gang, en dat hij het daarom niet doet. Wat iemand zijn reden ook is, als diegene denkt dat het voor hem beter is om het niet te doen, hoef je diegene nog niet uit te maken voor idioot ofzo.

De overweging is gewoon anders.
En dan zit je op het zelfbeschikkingsrecht.

Niet iedereen die een "onverstandige" keuze maakt doet dat zonder besef van de risico's.
Men weegt het soms gewoon anders af voor de persoonlijke situatie.

Shadow0 schreef:
Citaat:
dan is het Pietje zijn goed recht om te zeggen dat hij die potentiële voordelen niet op vindt wegen tegen de potentiële nadelen.

Ik zou dat recht op keuzevrijheid graag verdedigen... alleen er wordt zo achteloos mee omgegaan. Het is zo vaak een volkomen egoistisch standpunt zonder enige interesse in de werkelijkheid. Ik zou in principe graag willen dat we die keuzevrijheid behouden, maar... niet om niets. Niet vanuit het idee dat dat een consequentievrije keuze is.

Het hoeft toch ook geen consequentie-vrije keuze te zijn?
In het geval van een dergelijke pandemie waarbij je in een lockdown-situatie zit, is het imo prima om dan eerst alleen mensen rond te laten lopen die statistisch gezien hun besmettingsrisico verlaagd hebben. Door te vaccineren. Door te testen. Helemaal prima die QR-code (in die extreme situatie).

Maar om nu te stellen dat een ieder die een andere keuze maakt, wel een wap zal zijn die niet weet waar die mee bezig is.... dat is natuurlijk ook niet fair. Er zijn onwetende mensen die domweg die prikken gaan halen. Er zijn onwetende mensen die ze domweg niet gaan halen. En er zijn mensen die heel bewust de afweging maken en dan voor ja of nee of iets anders kiezen.

Shadow0 schreef:
Dat maakt het ook lastig. Enerzijds snap ik dat principe wel degelijk. Ik heb ooit ethiek als keuzevak kunnen volgen, en ik had het daar enorm aan de stok met de docent over een medische casus waarbij ik nogal fel was dat je het recht niet had om op bepaalde manieren over iemands autonomie heen te walsen. Dus die kant snap ik, en het liefst zou ik me daarbij aansluiten.

Maar. Anderzijds zie ik hoeveel schade dit geeft. Hoeveel oplichters, fraudeurs, fascisten en leugenaars het anti-vaccinverhaal promoten. Hoeveel mensen helemaal niet de mogelijkheden hebben om een eerlijke afweging te maken, omdat ze helemaal niet bekend zijn met het soort kansrekening dat je hierbij gebruikt, en in dit soort abstracte discussies steeds de indruk krijgen dat het om min of meer gelijkwaardige kansen en min of meer gelijkwaardige alternatieven gaat... tot een deel van hen op een zeker moment daadwerkelijk dood gaat. En dan houdt mijn begrip dus op.

En de enorme agressie die met corona meegekomen is helpt ook niet. Iedere mogelijkheid tot redelijke afwegingen is hardhandig kapotgeslagen door wappies. De indruk die daarbij overblijft is: nee, de meeste mensen kunnen dit dus niet zelf bedenken. Dus hoog tijd om de misinformatie zo ver mogelijk neer te slaan.

Als we dan de misinformatie actiever aanpakken, kunnen we hopelijk de daadwerkelijke vaccinaties vrij houden van verdere verplichtingen, maar daarvoor hebben we echt nodig dat de gerichte misinformatie en slechte argumenten stoppen. Dan pas kunnen we de vrije keuze weer meer ruimte geven.

Misinformatie aanpakken: helemaal top +:)+
Maar de hardheid van dingen die jij stelt ("Pietje moet gewoon die prik halen, dat is veiliger voor hem") dat helpt ook niet :=

Als je net doet alsof de risico-afweging voor iedereen hetzelfde is, dan lieg je gewoon keihard.
Ook al doe je dat met de beste bedoelingen: mensen zijn niet helemaal achterlijk, en dan krijgen ze een "niet pluis gevoel" en gaan ze verder zoeken naar informatie.

Er zijn gelukkig zat mensen die het allemaal wel geloven als er vanuit het torentje, een campagne van het RIVM en bij de dokter gezegd wordt dat ze maar het beste die en die prikken kunnen gaan halen. Maar mensen die zich terecht afvragen of er ook potentiële nadelen zijn, moet je dan niet afschepen met "nee joh niks aan de hand, je kunt met een gerust hart die prik halen, meer dan hooguit een stijve arm zal je niet krijgen!"

Want als ze dan vervolgens de bijsluiter gaan lezen. En er achter komen hoe er in zeldzame gevallen toch hele vervelende dingen kunnen gebeuren. Dat het halen van de prik helemaal geen garantie geeft dat ze daarna beschermd zijn. Dat de producent zichzelf indekt tegen claims en aangeeft dat je die prik op eigen risico laat zetten. Dat soort dingen. Dan voelen ze zich voorgelogen.

Terwijl al die dingen op zich helemaal geen dealbreaker hoeven te zijn als je er gewoon eerlijk voor uit komt en eerlijk zegt hoe het zit. Met je kansberekening enzo ;) Maar op het moment dat mensen het zèlf moeten ontdekken voelt dat als voor de gek gehouden worden en durven sommigen niet meer, want wat wordt er nog meer "verborgen gehouden".

En dan gaan ze op zoek en komen ze in allerlei konijnenholen terecht -O-

Dus ik vind: misinformatie aanpakken: jazeker :j +:)+
Maar ook: wees dan vanuit de officiële kanalen eerlijk en open en doe niet net alsof het alleen maar een 100% Halleluja verhaal is.

Ik snap natuurlijk ook wel dat je gewoon wilt dat zoveel mogelijk mensen die prikken gaan halen.
En dat je liever geen slapende honden wakker wilt maken door in de oproep te zetten dat er een kansje is dat het slecht kan vallen. Maar zet dan op zijn minst er in van als je meer info over deze prik wilt, kijk dan op "link".

Waar je dan ook weer gewoon een gezapig verhaaltje neer kan zetten maar dan wel met een link naar de bijsluiter enzo, zodat het misschien niet "in your face" is dat er ook nadelen kunnen zijn. Maar het ook niet aanvoelt alsof het echt verstopt werd zeg maar.

Want nu kun je de informatie natuurlijk wel vinden als je wat graaft op het RIVM maar je moet dan zelf op zoek gaan en dat voelt toch anders dan wanneer je door de oproep zelf er op gewezen wordt zeg maar.

Ik vind het iig. heel kwalijk dat er zo sussend gedaan wordt.... tegen het misleiden aan, wanneer mensen met vragen komen. Wees gewoon eerlijk :j Dat zou echt goed genoeg moeten zijn voor de meeste mensen. Daarmee voorkom je dat mensen wappies worden die instanties niet meer vertrouwen.....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 06:23

Elisa2 schreef:
Nu niet alles over een kam gaan scheren. Niet iedereen die niet gevaccineerd is hield zich niet aan de maatregelen en niet iedereen die wel gevaccineerd waren deden dat wel. Juist niet, want velen deden dat alleen maar voor zichzelf en dat ze weer konden feesten.

En de complotdenkers stemden ook absoluut niet allemaal op Baudet.
Dat zijn wel echt vooroordelen.
Maar kennelijk is er een vooroordeelprofiel van 'DE complotdenker'. :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 07:14

BigOne schreef:
Natuurlijk zijn er genoeg ongevaccineerden die probleemloos door een infectie komen, het gaat juist om die ongevaccineerden die de desinformatie van Baudet geloofden en WEL dood zijn gegaan. Ook al zijn er 100.000 ongevaccineerden goed vanaf gekomen, deze drie zijn dood, dat doet ertoe.

Dat is ook een soort natuurlijke selectie hoor, je kan niet iedereen in bubbeltjes plastic bewaren. Mensen mogen over het algemeen zelf bepalen wat ze doen, ze mogen zich dood roken, drinken, gevaarlijke sporten doen, auto rijden.. allemaal dingen met risico.. je kan niet 15 miljoen mensen vast gaan leggen omdat een aantal voor zichzelf de verkeerde keus maken (volgens jou).

En zolang ze met elkaar koffie gaan zitten drinken zie ik het probleem niet. Jij zit er toch niet bij? Dat “gevaar voor anderen” is ook relatief hoor..
ik zie meer gevaar soms in mensen die menen voor alle anderen te moeten bepalen hoe die hun leven moeten leven, dat is pas eng. Met inderdaad censuur (omdat niemand behalve zij kan nadenken) en dictatuur (je mag doen wat je wil als het maar is wat wij goed vinden)

En daarnaast is 3 op de grote getallen verwaarloosbaar.. net als die 600 waar het eerder over ging .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 07:33

sasja0705 schreef:
Cer schreef:

Dan hadden ze beter een virus kunnen vrijlaten dat alleen mannen omlegt, gezien er daarvan te veel schijnen te zijn ten opzichte van de vrouwen. Door die 1-kind politiek :=

IMANDRA schreef:
Elisa2 schreef:

Je beseft je neem ik aan wel dat dit scenario helemaal niet per-sé onmogelijk hoeft zijn....?

Want testen in een controlegroep is leuk, maar pas als het echt op grote schaal op de gehele populatie met al zijn variabelen gebruikt wordt, zal je kunnen gaan zien of er dan nog andere effecten zullen gaan zijn. Of dat blijkt dat iets in de algemene populatie toch vaker voor komt dan in de beperkte, gecontroleerde setting.

En dan is het de vraag hoe lang het duurt voordat we dat goed in kaart gebracht hebben.
ALS het al duidelijk in kaart gebracht kan worden en aan zo'n vaccinatie gelinkt kan worden.
Kan je zo jaren verder zijn voordat dat beeld een beetje duidelijk wordt.

Ik heb destijds voor die prikken gekozen omdat ik het risico het waard vond.
Maar ik ben niet zo naïef om te denken dat er absoluut niet nog een konijn uit de hoge hoed zou kunnen komen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 07:49

Elisa2 schreef:

Dat vind ik ook. Wij hadden een niet gevaccineerde die de gîte mee poetste. De enige maatregel die we namen om haar te beschermen , was dat zij pas mocht komen als het huis een uur goed gelucht was. Om het risico voor haar te verkleinen iets wat van haar niet hoefde.
Maar ze heeft niemand in gevaar gebracht. Ze maakte gewoon haar eigen keuzes en moest daar veel voor laten (geen dorpsfeesten bv want ze kwam niet door de qr controle, niet uiteten etc etc...