Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mysa schreef:Nikass schreef:En je kunt je natuurlijk afvragen wie op wie reageert.. (er was al agressie vanuit Israël voor het ontstaan van Hamas)
Vóór Hamas was er de PLO met o.a. Fatah.
Net zo onverzoenlijk als de huidige deelnemers in het conflict.
Ook bij hen was het Jihad voor en Jihad na. Met bijbehorende aanslagen op vliegtuigen, bussen, scholen en de moord op de Israëlische sporters tijdens de Olympische Spelen in München. (Zwarte September, onderdeel van de PLO).
Ik ben een stuk ouder dan de meesten hier, vermoed ik. Ik kan me de gebeurtenissen uit het verleden nog voor de geest halen. Destijds was dat nog schokkender dan nu, toen was het nog uitzonderlijk, nu bijna gemeengoed.
Ik plaats dit niet ter verdediging van het Israëlische beleid, zeker niet. Maar voor een beetje begrip voor het ontstaan van de ellende, is het ook wel goed om de voorgeschiedenis mee te wegen.
hwn schreef:Ik wil trouwens iedereen in dit topic complimenteren met de beschaafde en volwassen manier van discussiëren. Waar Bokt vaak nogal drammerig en ondiplomatiek kan zijn op de onnozelste onderwerpen, kunnen we hier nu feitelijk praten over een heel wat beladener onderwerp, en gaan pro en contra niet aan het schelden of zo. Er zitten enkele mensen in dit topic die van mij zo de politiek of de diplomatie in mogen. Fijn zo, en ik merk dat ik me minder opjaag in de situatie doordat ik weet dat ik hier met mensen kan praten die het ook iets kan schelen, en die ook weten wat er speelt.
Luckystory schreef:Het IDF heeft de aanval zelf opgeeïst op hun fb pagina door te zeggen dat ze de mensen in het ziekenhuis euthanasie gegeven hebben uit genade…
Het bericht is ondertussen verwijderd maar wij en vele andere hebben printscreens.
Dit is voer voor het ICC…
Luckystory schreef:Het IDF heeft de aanval zelf opgeeïst op hun fb pagina door te zeggen dat ze de mensen in het ziekenhuis euthanasie gegeven hebben uit genade…
Het bericht is ondertussen verwijderd maar wij en vele andere hebben printscreens.
Lau07 schreef:Daar heb je zeker gelijk in Janneke, ook met de evacuaties is dat een heel moeilijk punt. Miljoenen mensen moeten vluchten, maar kunnen nergens naartoe. Hopelijk krijgt Biden het voor elkaar om de grensovergang bij Egypte te openen.
Loretta schreef:BigOne schreef:Hier moet heel snel duidelijkheid over komen, ben bang dat morgen overal de vlam in de pan slaat .
Ik keek net naar Al Jezeera en daar gaat het nog gewoon over een raket afkomstig vanuit Israel.
Is wel de nieuwszender die het meest gekeken wordt in die regio.
Rennie89 schreef:Luckystory schreef:Het IDF heeft de aanval zelf opgeeïst op hun fb pagina door te zeggen dat ze de mensen in het ziekenhuis euthanasie gegeven hebben uit genade…
Heb je de screenshot voor ons?
Echt vreselijk van het ziekenhuis… zoveel onschuldige levens…
Popstra schreef:Hier zie je een filmpje van de mislukte lancering.
Zelfs dit vind ik niet geloofwaardig...
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0494597043