Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:27

Is dat hetzelfde ziekenhuis waar Israël nu al meerdere malen had opgeroepen om te evacueren of niet?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:27

mysa schreef:
Nikass schreef:
En je kunt je natuurlijk afvragen wie op wie reageert.. (er was al agressie vanuit Israël voor het ontstaan van Hamas)

Vóór Hamas was er de PLO met o.a. Fatah.
Net zo onverzoenlijk als de huidige deelnemers in het conflict.
Ook bij hen was het Jihad voor en Jihad na. Met bijbehorende aanslagen op vliegtuigen, bussen, scholen en de moord op de Israëlische sporters tijdens de Olympische Spelen in München. (Zwarte September, onderdeel van de PLO).

Ik ben een stuk ouder dan de meesten hier, vermoed ik. Ik kan me de gebeurtenissen uit het verleden nog voor de geest halen. Destijds was dat nog schokkender dan nu, toen was het nog uitzonderlijk, nu bijna gemeengoed.

Ik plaats dit niet ter verdediging van het Israëlische beleid, zeker niet. Maar voor een beetje begrip voor het ontstaan van de ellende, is het ook wel goed om de voorgeschiedenis mee te wegen.

Je mist alleen wel een behoorlijk gedeelte van die geschiedenis.
Volgens de VN verlieten ruim zevenhonderdduizend Arabische Palestijnen tussen 1947 en 1949 huis en haard. Velen van hen belandden in vluchtelingenkampen op de Westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook.
Zij werden verdreven door Zionistische milities.

De PLO kwam (pas) tot stand op 28 mei 1964. Het initiatief voor de oprichting van de PLO was genomen in Caïro door Gamal Abd-el Nasser, de president van Egypte.
Een belangrijke reden voor de oprichting van de Palestijnse Bevrijdingsorganisatie was de oprichting van Israël in 1948, die ertoe leidde dat ruim 750.000 Palestijnen van hun geboortegrond verdreven werden of die verlieten. Deze Palestijnen raakten verspreid over diverse landen, waaronder Jordanië, Libanon, Syrië en Egypte.

Dit was al ná de suezcrisis (1956) > Israël viel Egypte aan en bezette onder andere de Sinaï woestijn. Israël werd hierin gesteund door Engeland.

Aanvankelijk domineerde Egypte de PLO, maar na de Zesdaagse Oorlog (1967) infiltreerde de beweging Fatah onder Yasser Arafat de PLO en werd Arafat, in 1969, de leider van de organisatie.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 17-10-23 22:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:29

Het IDF heeft de aanval zelf opgeeïst op hun fb pagina door te zeggen dat ze de mensen in het ziekenhuis euthanasie gegeven hebben uit genade…
Het bericht is ondertussen verwijderd maar wij en vele andere hebben printscreens.
Dit is voer voor het ICC…

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:31

Al ma’madani Hospital maar in het artikel staat een andere naam.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:33

Wat kun je nu nog geloven????

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:34

Ik heb een filmpje waarop je de raket ziet vliegen en hoort suizen. Ammehoela verkeerde lancering

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:36

Mbt 'Hamas en de Gazanen als menselijk schild':
aan de ene kant is dat zo. |(

... er blijft natuurlijk wel staan dat Gaza klein is.
40km lang en wisselend 6 tot 12km breed.
Twee keer Texel, op zijn Hollands.

En daar dan een miljoen mensen, die wegens hoge muren en gesloten grensovergangen (zo is de situatie |( al jarenlang, dat is niet iets van 7 oktober af)
... mensen die geen kant op kunnen.

In Gaza valt het slagveld dus bijna per definitie samen met de bewoonde wereld.
Of zeg maar: het slagveld is binnen de bebouwde kom.
|(

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:38

Het is overigens een christelijk ziekenhuis. Volgens mij heeft het ook een kerk ernaast geraakt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:38

hwn schreef:
Ik wil trouwens iedereen in dit topic complimenteren met de beschaafde en volwassen manier van discussiëren. Waar Bokt vaak nogal drammerig en ondiplomatiek kan zijn op de onnozelste onderwerpen, kunnen we hier nu feitelijk praten over een heel wat beladener onderwerp, en gaan pro en contra niet aan het schelden of zo. Er zitten enkele mensen in dit topic die van mij zo de politiek of de diplomatie in mogen. Fijn zo, en ik merk dat ik me minder opjaag in de situatie doordat ik weet dat ik hier met mensen kan praten die het ook iets kan schelen, en die ook weten wat er speelt.

Mee eens :)

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:40

Daar heb je zeker gelijk in Janneke, ook met de evacuaties is dat een heel moeilijk punt. Miljoenen mensen moeten vluchten, maar kunnen nergens naartoe. Hopelijk krijgt Biden het voor elkaar om de grensovergang bij Egypte te openen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:43

Luckystory schreef:
Het IDF heeft de aanval zelf opgeeïst op hun fb pagina door te zeggen dat ze de mensen in het ziekenhuis euthanasie gegeven hebben uit genade…
Het bericht is ondertussen verwijderd maar wij en vele andere hebben printscreens.

Heb je de screenshot voor ons?

Echt vreselijk van het ziekenhuis… zoveel onschuldige levens…

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:46

Janneke, meer dan 2 miljoen
Luckystory wat is ICC? Misschien afkortingen even uitschrijven.
Ik ben ook benieuwd naar jouw bronnen van de filmpjes en screenshots?
(Omdat er ook zoveel propaganda en misinformatie wordt rondgestuurd, kijk ik heel goed naar welke bronnen iets beweren).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 23:05

Luckystory schreef:

Dat lijkt me sterk. Zo dom zijn ze nou ook weer niet. En bovendien hebben ze getrainde communicatie-experts. Over dat vak weet ik toevallig wel wat. En die plempen iets dergelijks echt niet op de sociale media.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 23:15

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 23:20

Lau07 schreef:
Daar heb je zeker gelijk in Janneke, ook met de evacuaties is dat een heel moeilijk punt. Miljoenen mensen moeten vluchten, maar kunnen nergens naartoe. Hopelijk krijgt Biden het voor elkaar om de grensovergang bij Egypte te openen.

Ik weet niet of dat wenselijk is? Aan de ene kant wel natuurlijk, maar ik begrijp dat Egypte bang is voor problemen met de Moslimbroederschap. En ook dat zij vinden dat ze Israël dan helpen om "gemakkelijk van het probleem Gaza af te komen"
En dan nog het imo reële risico dat de Palestijnse bevolking nooit meer terug zal kunnen keren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 23:21

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 23:45

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 23:51

Hier moet heel snel duidelijkheid over komen, ben bang dat morgen overal de vlam in de pan slaat .

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 23:56

BigOne schreef:
Hier moet heel snel duidelijkheid over komen, ben bang dat morgen overal de vlam in de pan slaat .

Ik keek net naar Al Jezeera en daar gaat het nog gewoon over een raket afkomstig vanuit Israel.
Is wel de nieuwszender die het meest gekeken wordt in die regio.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 00:01

Loretta schreef:
BigOne schreef:

Ik keek net naar Al Jezeera en daar gaat het nog gewoon over een raket afkomstig vanuit Israel.
Is wel de nieuwszender die het meest gekeken wordt in die regio.

Al Jazeera wordt niet door iedereen als even onbevooroordeeld gezien. Dat komt onder meer omdat ze voornamelijk door de Qatarese overheid worden gefinancierd.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 00:02

Het is echt vreselijk allemaal! :n ik denk dat de komende dagen cruciaal zijn in het verdere verloop! Ik hoop in ieder geval dat ze morgen of overmorgen de grenzen kunnen openen voor humanitaire hulp.

Afbeelding

Hulp staat klaar in Egypte mits de grens geopend wordt en de aanvallen stoppen.

Afbeelding

Nóg een ziekenhuis wat moet evacueren volgens de Israeliers, notabene in het gebied waar de meeste palestijnen naartoe gevlucht zijn nadat ze verzocht werden te evacueren vanuit het noorden van Gaza.

Afbeelding

.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 03:51

Rennie89 schreef:
Luckystory schreef:

Heb je de screenshot voor ons?

Echt vreselijk van het ziekenhuis… zoveel onschuldige levens…

Ja, ik heb dat.
Ik wil het gerust hier plaatsen maar ik weet niet hoe.

Het ICC is het Internationale gerechtshof in Den Haag

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 07:09

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 07:19

Popstra schreef:
Hier zie je een filmpje van de mislukte lancering.
Zelfs dit vind ik niet geloofwaardig...

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0494597043

Nou ja, je ziet een raket een verkeerde afslag pakken om het zo maar te zeggen. Maar zonder wie, waar, wanneer, hoe heb je geen bal aan dat filmpje......

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 07:59