Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruine

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 07:34

niet leuk loulou , sterkte met je schaap ! hopelijk komt ze er door heen .

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 08:01

Ieder die er mee te maken heeft wil ik sterkte wensen. We dachten dat het met vaccinatie klaar was...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:38

Ik was gisteren bij iemand die alpaca’s heeft. Hij had nog geen last van blauwtong bij zijn gevaccineerde alpaca’s.
Maar de schapen van de buurman vielen bij bosjes om aan de blauwtong.
Vriend van ons heeft blauwtong bij zijn Hereford koeien.
Ik weet niet of die koeien geënt zijn, hij heeft ze pas een week of 6.
Koeien erg stram.

Ten noorden van Zwolle.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 18:23

Het lijkt hier toch mee te vallen. Vanochtend stond alles rustig gras te eten. Nu liggen ze allemaal in de schaduw, maar dat doen ze altijd met dit weer. Benieuwd hoe het vanavond is

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:20

Rizette schreef:
Ieder die er mee te maken heeft wil ik sterkte wensen. We dachten dat het met vaccinatie klaar was...

Dat hoopte ik dus ook

tienus63 schreef:
Ik was gisteren bij iemand die alpaca’s heeft. Hij had nog geen last van blauwtong bij zijn gevaccineerde alpaca’s.
Maar de schapen van de buurman vielen bij bosjes om aan de blauwtong.
Vriend van ons heeft blauwtong bij zijn Hereford koeien.
Ik weet niet of die koeien geënt zijn, hij heeft ze pas een week of 6.
Koeien erg stram.

Ten noorden van Zwolle.

Dat zei m'n dierenarts ook, nog geen gevallen gezien bij alpaca's. Ik hou ze toch extra in de gaten. Ze zijn ook wel geënt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:49

wij houden onze koeien nu ook met argusogen in de gaten. De neuzen zijn nog goed, niemand ziek, wel wat stram sommigen. En dan twijfel ik over de kroonranden, zijn die nou dikker of niet?? zorgelijk. We houden alles nu s nachts ook binnen, ook de droge koeien. Hopelijk scheelt dat, ook al kunnen die knutten ook in de stal komen natuurlijk.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 18:32

wij hebben nu bij de schapen likstenen met knoflook neer gelegd , misschien helpt het om ze onaantrekkelijker te maken voor die kl....knut.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:28

hadden jullie ook geënt Juval?

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 00:08

Hoii, helaas meld ik mij hier. We hebben 3 schapen. Allen met de fles opgevoed en de 1e is ziek door blauwtong. Begins sloom en kop naar beneden hangen, stroef lopen.
Inmiddels met draxxin en niglumine door de DA gespoten. Ze ligt er als een hoopje ellende bij. Eet af en toe wat paardenbloem blad en wilgenblad. Morgen weer de pijnstillers spuiten en later op de week op de paracetamol over.
Het is hier zoeken wat ze wil eten zo lang er maar wat inkomt . Maak me wel zorgen. De andere 2 zijn ook vast gespoten door de dierenarts. Ik hoop dat dit goed komt.
Onze schapen en geiten zijn eind mei gevaccineerd

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:14

Kinke schreef:

ja, 2x

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:37

juval schreef:
Kinke schreef:

ja, 2x

Jullie schapen 2x?
Hier 1 x en de geiten 2x (die trouwens flinke bijwerkingen hadden na de 2e en met novem heb moeten behandelen)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:41

Lianne007 schreef:
Hoii, helaas meld ik mij hier. We hebben 3 schapen. Allen met de fles opgevoed en de 1e is ziek door blauwtong. Begins sloom en kop naar beneden hangen, stroef lopen.
Inmiddels met draxxin en niglumine door de DA gespoten. Ze ligt er als een hoopje ellende bij. Eet af en toe wat paardenbloem blad en wilgenblad. Morgen weer de pijnstillers spuiten en later op de week op de paracetamol over.
Het is hier zoeken wat ze wil eten zo lang er maar wat inkomt . Maak me wel zorgen. De andere 2 zijn ook vast gespoten door de dierenarts. Ik hoop dat dit goed komt.

Probeer of ze geweekte bietenpulp willen eten. 1 schep op een 6 a 7 liter water. Het voed goed, ze krijgen vocht meteen binnen en over het algemeen eten ze het vaak nog. Sterkte ermee.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:57

Rizette schreef:
Lianne007 schreef:

Probeer of ze geweekte bietenpulp willen eten. 1 schep op een 6 a 7 liter water. Het voed goed, ze krijgen vocht meteen binnen en over het algemeen eten ze het vaak nog. Sterkte ermee.

Helaas wil ze niet, ook geen seniores, geweekte brok …. We zijn nu over op gras en paardenbloem blad plukken en wilgen bladeren. Vandaag nog een injectie pijnstillers en dan over op 3x daags paracetamol. Ook krijgt ze electrolyten. Ze heeft geen slijm. Vooral erg sloom en ziek koorts en stram op de benen als ze staat. Dan denk je met zo’n enting dat het nog enigszins gaat meevallen. Nou helaas

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 09:36

Helaas wil ze niet, ook geen seniores, geweekte brok …. We zijn nu over op gras en paardenbloem blad plukken en wilgen bladeren. Vandaag nog een injectie pijnstillers en dan over op 3x daags paracetamol. Ook krijgt ze electrolyten. Ze heeft geen slijm. Vooral erg sloom en ziek koorts en stram op de benen als ze staat. Dan denk je met zo’n enting dat het nog enigszins gaat meevallen. Nou helaas[/quote]
hier voeren wij BMP mix , is ook zacht en wat vochtig , degene die echt niet willen eten hebben vaak koorts en een zere bek . die geef ik hier meerdere keren per dag een aantal spuiten (drench spuit) water en 2x per dag ethyleenglycol , dat is vergelijkbaar met druivensuiker voor ons , zodat ze toch wat energie hebben .

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 09:37

Lianne007 schreef:
juval schreef:

ja, 2x

Jullie schapen 2x?
Hier 1 x en de geiten 2x (die trouwens flinke bijwerkingen hadden na de 2e en met novem heb moeten behandelen)

nee sorry, wij hebben melkkoeien.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:43

juval schreef:

Dat had ik net gemist, duidelijk :)
Ook heftig onder de koeien?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:59

Lianne007 schreef:
juval schreef:

Dat had ik net gemist, duidelijk :)
Ook heftig onder de koeien?

bij ons gelukkig nog niet, maar ik sprak gister de veearts en die vertelde dat het toch wel heel hard gaat ook in onze regio. Veel koeien ziek, kreupel, minder melkproductie, vruchtbaarheidproblemen en vroeggeboortes... heel naar allemaal.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:20

Memuska schreef:
Dat zei m'n dierenarts ook, nog geen gevallen gezien bij alpaca's. Ik hou ze toch extra in de gaten. Ze zijn ook wel geënt

Met welke vaccin zijn de alpaca's geënt?
Ik heb de koeien en schapen met Bultavo geënt maar durfde de alpaca's en geitjes niet enten off label.
Maar als jullie het wel doen, overweeg ik het ook.

Vandaag is ondanks de vaccinatie toch een schaap gestorven aan blauwtong :(
De overige stellen het nog goed. Hout vasthouden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:43

Zo sneu om hier te lezen over alle zieke of overleden dieren. Fietste gisteren langs een melkboer en er lag in een apart weitje vooraan bij de oprit een koe alleen en gestut door strobalen om rechtop te blijven liggen. Dan weet ik wel hoe laat het is door alle verhalen hier. Heel veel sterkte allemaal, vreselijk dat het zo uit de hand loopt ondanks inenten. Hopelijk komt er snel een betere.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:08

Naast de schapen heb ik sinds vandaag onze bejaarde geit van 18 ook ziek. Vrees het ergste, toont ook als blauwtong …. Alles gevaccineerd, heel erg balen dit . Hoop dat we ze er door krijgen . Dan haal je ze weg bij de slacht voor een goed leven en verlies je ze straks aan deze rotziekte

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:26

Oude geit van een vriend is er wel doorgekomen. Mede omdat zij nog wel geweekte hooibrok wilde eten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:35

ach jeetje, 18 jaar... dat is echt heel oud. veel sterkte met je geit. ik zal duimen dat ze erdoorheen komt.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:21

juval schreef:
ach jeetje, 18 jaar... dat is echt heel oud. veel sterkte met je geit. ik zal duimen dat ze erdoorheen komt.

Ben nu wel behoorlijk pissig. Om 8 u dierenarts gebeld, 14.00 uur. En nu 16.30 zijn ze er nog niet

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 17:13

Lianne007 schreef:
juval schreef:

Ben nu wel behoorlijk pissig. Om 8 u dierenarts gebeld, 14.00 uur. En nu 16.30 zijn ze er nog niet

Spreken ze geen tijd af? Nog een keer bellen voor een tijdsindicatie.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 17:30

Rizette schreef:
Spreken ze geen tijd af? Nog een keer bellen voor een tijdsindicatie.

Dat kon deze assistente niet zeggen, en ook niet tot wanneer de ronde was. Bij de 3e keer bellen gezegd dat ik er anders wel spoed van maak. Ze waren er toen heel vlot. Draxxin en novem er in en afwachten nu.
Snap dat ze het druk hebben maar bel toch niet voor niks al om 08.00 uur.

Dank jullie wel voor de beterschap wensen ! Hetzelfde van mij voor alle zieken en baasjes