Wanbeleid politiek in crisistijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:28

En dan zal hij het wel lezen, hij zal het zich niet aantrekken denk ik zo :+
Ik ben het verder met Eliza eens en als je het niet wil zien kan je de foeiknop gebruiken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 10:29

Echwel schreef:
Nare is dat jij overal jouw mening ventileert zonder daarbij na te denken of je mensen kwetst.
Het is op bokt niet de elnienjo show, waar het helaas wel op begint te lijken.
Je kunt ook gewoon een keer niets schrijven, dat zou je sieren.

En wees blij dat je die meningen mag schrijven in een vrij land als Nederland.

Bijzonder dat niemand wordt teruggefloten die bijv. Trump een walgelijke man noemt op dit forum. Wat is dat toch dat met twee maten willen meten op dit forum?

Fitzroy

Re: Wanbeleid politiek in crisistijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:35

Je kunt iemand toch gerust een eng persoon vinden qua denkbeelden. Ik vind daar niets kwetsends aan. Het is de mening van een gebruiker. Zo vinden anderen waarschijnlijk ook Thierry B. een enge man. Ik zie het verschil niet. Allebei hebben ze denkbeelden waar iemand de bibbers van krijgt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 10:37

Klopt, ik zie hier ook vaak Baudet en Trump als eng/walgelijk en weet ik wat beschreven worden. Ook gewoon in Nieuws en Maatschappij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:55

elnienjo schreef:
Dan moeten ze dit topic maar naar huiskamer verplaatsen, das mij om 't even. Ik wist niet dat je op nieuws en maatschappij alleen maar politiek correcte meningen mocht ventileren.
En als ik het over eng heb dan gaat het over gedrag en karakter, niet over uiterlijk.

Het gaat mij om desinformatie.
Of noem het nepnieuws.

Jij roept iets over Jetten,
ik zoek op een paar nieuwssites,
en ik citeerde RTL.

Zo te lezen legde jij Jetten dingen in de mond die hij volgens RTL niet gezegd heeft,
daar zeg ik iets van,
en wellicht dat de telegraaf andere feiten aan kan leveren dan RTL,
maar daar kom je niet mee.

Dus is mijn conclusie dat jij je voor laat liegen.

En even inhoudelijk: het zijn de gemeenten en de woningcorporaties die een groot deel van de huurwoningen moeten isoleren etc.
Het is de taak van minister Jetten om te zorgen dat dit gebeurt.

Het is dus niet 'een deftige meneer uit Den Haag die roept dat mensen met een minimuminkomen moeten bezuinigen' -
het is een minister die zijn taak benoemt.

En nou maar wachten wat hij er van bakt!! (Rechts kabinet, ik heb het er niet op....)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 10-09-22 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:09

Maar Janneke..het gaat er juist om dat zijn doelen onhaalbaar zijn. Hij wil dit op een Te korte termijn realiseren waardoor veel Nederlanders letterlijk in de kou komen te staan. Dus als het zijn taak is om ervoor te zorgen dat de huurwoningen e.d. geisoleerd worden dan moet hij dat EERST doen en dan pas gas prijzen onbetaalbaar maken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 11:18

Elisa2 schreef:
Maar Janneke..het gaat er juist om dat zijn doelen onhaalbaar zijn. Hij wil dit op een Te korte termijn realiseren waardoor veel Nederlanders letterlijk in de kou komen te staan. Dus als het zijn taak is om ervoor te zorgen dat de huurwoningen e.d. geisoleerd worden dan moet hij dat EERST doen en dan pas gas prijzen onbetaalbaar maken.

Precies!
Huurwoningen aanpassen/isoleren is minimaal een tienjarenplan. Dan is de helft van de bevolking allang failliet als er niet wordt ingegrepen.

Bakkers vallen zo bij bosjes om, zwembaden en schaatsbanen staan er ook niet goed voor. Alles gaat in rap tempo kapot als er niet snel iets gedaan wordt.

Overigens ook als je als particulier iets wil laten aanpassen aan je huis heb je maanden wachttijd voor er alleen al maar iemand offerte kan komen maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:40

Elisa2 schreef:

Eh...?

Ik heb mij verbaasd dat 'wij' ons een tijd verzet hebben tegen het prijsplafond, maar inmiddels zijn we door de bocht.

En ja, de gasprijs is in Nederland al jaaaaren hartstikke hoog.
... dat zou de minister ongedaan kunnen maken - maar het verwart mij als een minster die er nog geen jaar zit persoonlijk schuldig zou moeten wezen aan een oeroud feit.

En op zich is het isoleren etc van alle huurwoningen een gigantische klus die niet meer voor het stookseizoen gerealiseerd kan worden, dat is geen reden (zie het citaat RTL) om de lange termijn uit het oog te verliezen.

De kilheid die eigen is aan rechtse kabinetten, dat de minima zelf verantwoordelijk zouden zijn voor hun ellende -
ja.
Zucht.
Het is weer bingo...
Ook Rutte vier doet dit vrolijk.
Om uit je vel te springen...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:02

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:17

Elisa2 schreef:
Ik ben in ieder geval blij dat Omzigt deze vragen stelt, het blijft natuurlijk bizar dat Belgen e1,60 betalen voor een kuub gas uit Nederland en wij e3,-

"Een ander punt waardoor de energietarieven in Nederland hoger zijn dan in andere Europese landen is de belastingheffing. Zo hebben we de energiebelasting, de opslag duurzame energie en de btw. Bij de huidige gasprijzen zijn die heffingen samen goed voor zo'n 30 procent van de totaalprijs."

https://www.vastelastenbond.nl/blog/kam ... nstmarges/

En waarom hebben wij die belastingsheffing en andere landen niet?

Omdat je als land ergens je inkomen uit moet halen dmv belastingen. Hoe je dat doet als land verschilt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 08:53

Ja dus Nederland naait de bevolking gewoon 3x meer dan overige landen...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:23

Zo kun je het zien. Maar je kunt het ook zien dat bv werklozen, arbeidsongeschikten, gepensioneerden en andere niet-werkenden hier een veel beter bestaan hebben dan in andere landen vd EU. En dat wordt nog wel eens vergeten. In Zuid-Europese landen draait het veel meer om gemeenschapszin.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:08

Maar is dat echt zo? want gepensioneerden kunnen tegenwoordig haast niet meer rondkomen..Nederlanders werken veel langer door dan in sommige andere landen. Ligt dat niet wat genuanceerder?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:18

Ik ben dan weer benieuwd waar jij op baseert dat de gemiddelde pensionado moeite heeft om rond te komen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:22

Nou een hoop ouderen die ik ken wel! Ik heb werk gedaan waarbij we de oudere mensen vercoerden en dat was echt geen vetpot wat de meesten kregen hoor.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 09:26

Pensioenen zijn nooit geïndexeerd. AOW is laag. De energierekening is verviervoudigd binnen een jaar tijd.
Dat is niet weg te poetsen met een schamper belastingverlaginkje. Zeker niet als ze schaamteloos de BTW weer naar 21% verhogen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:29

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:29

benoem "inkomen".
Veel ouderen hebben een eigen woning die hypotheekvrij is. Daardoor omgerekend veel spaargeld, wat bijvoorbeeld betekend dat zij een hoge eigen bijdrage moeten betalen voor WLZ. Maar dat is geen "vrij" geld waar ze iets mee kunnen. Partner leeft in die woning, terwijl 1 van de 2 naar een instelling moet. Dan kom je financieel aardig in de knel.
Statistisch gezien is het spaargeld en inkomen onder ouderen hoog. Maar dat geldt niet voor de oudere die leeft op een AOW'tje met een dure huurwoning of een stel dat gescheiden is door instellingszorg via de WLZ bijvoorbeeld.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/10 ... end%20euro.

Elisa, die bron zegt op geen enkele manier dat ouderen moeite hebben met rondkomen? Alleen dat de indexatie is losgelaten?
Laatst bijgewerkt door secricible op 12-09-22 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:30

'Het hangt er van af.'

Er is een tamelijk grote groep ouderen die een hypotheekvrij huis bezitten en een ruim pensioen naast de AOW.

En er is een groep mensen in een huurwoning met alleen of vrijwel alleen AOW.

Ofwel: 'de' oudere bestaat niet.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:43

En als zij in een verzorgingshuis komen betalen ze de hoofdprijs.
Er is veel stille armoe onder de ouderen want klagen doen ze niet zo snel.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 09:45

Qerty schreef:
Ik ben dan weer benieuwd waar jij op baseert dat de gemiddelde pensionado moeite heeft om rond te komen.

Ik ken er 1. Een collega van mij is al echt wel op leeftijd dat ze met pensioen mag. Maar ook een klein AOW dus ze werkt nog partime door.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 14:14

secricible schreef:
benoem "inkomen".
Veel ouderen hebben een eigen woning die hypotheekvrij is. Daardoor omgerekend veel spaargeld, wat bijvoorbeeld betekend dat zij een hoge eigen bijdrage moeten betalen voor WLZ. Maar dat is geen "vrij" geld waar ze iets mee kunnen. Partner leeft in die woning, terwijl 1 van de 2 naar een instelling moet. Dan kom je financieel aardig in de knel.
Statistisch gezien is het spaargeld en inkomen onder ouderen hoog. Maar dat geldt niet voor de oudere die leeft op een AOW'tje met een dure huurwoning of een stel dat gescheiden is door instellingszorg via de WLZ bijvoorbeeld.

Elisa, die bron zegt op geen enkele manier dat ouderen moeite hebben met rondkomen? Alleen dat de indexatie is losgelaten?

https://www.pzc.nl/geld/onderzoek-armoe ... gle.com%2F

Zo beter dan?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:07

secricible schreef:
benoem "inkomen".

De man die afgelopen week via bouwbedrijf bij ons bezig was.
Hij is 69 jaar en werkt nog 2 dagen per week omdat hij anders niet rond kan komen. Hij krijgt alleen AOW. Met minimaal pensioen. Duurt nog 2 jaar voordat zijn vrouw pensioen krijgt. Hij was met 14 jaar al aan het werk en heeft altijd in de bouw gezeten. Zwaar werk dus.
Met alleen zijn aow, klein pensioen. En zorgtoeslag kan hij niet rondkomen.
Daarom werkt hij nog 2 dagen,dat is triest vooral omdat hij met 14 jaar al werkte. Terwijl tegenwoordig mensen beginnen met werken op 24 jaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:08

oke, blijkbaar is er ook een verschil van visie op "gemiddeld" hier :D

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:10

Janneke2 schreef:
'Het hangt er van af.'

Er is een tamelijk grote groep ouderen die een hypotheekvrij huis bezitten en een ruim pensioen naast de AOW.

En er is een groep mensen in een huurwoning met alleen of vrijwel alleen AOW.

Ofwel: 'de' oudere bestaat niet.

Een hypotheekvrij huis is leuk. Maar zit in de stenen.
Daar kun je de energierekening niet van betalen