Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:42

Het probleem met het begrip want Navo verhaal is dat om te beginnen er helemaal geen plannen waren om Oekraïne toe te laten. Om dat te voorkomen was het genoeg om onrust in Oost Oekraïne te hebben, aangezien de Navo daar nooit zijn handen aan zou willen branden. Daarnaast is het helemaal geen verklaring die Poetin geeft. Die geeft een hele andere verklaring, die wil een soevereine staat demilitariseren en denazificeren, omdat ze volgens hem genocide plegen op Russische burgers. En dat is niet veel meer dan propaganda en dikke onzin om toch een legitimatie van deze inval te hebben.

Er is daarom helemaal geen begrip nodig voor het Russische standpunt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:44

enzino schreef:
BeFunny schreef:
Ook het "Begrip" heb ik niet. Ook niet zoals jij het omschrijft.

Je begrijpt dus niet wat de motivatie van Putin is? Maar zelfs binnen dit topic zijn er toch al meerdere mensen geweest die uitleg hebben gegeven over de geschiedenis van het land, de afsplitsing van de Oekraine, het mogelijke doel wat Putin voor ogen heeft en de manier hoe de Russen hun versie weergeven?

Vooral de eerste pagina's zouden anders nog eens erg interessant kunnen zijn om beter te begrijpen wat er aan de hand is. Dit topic verschoof pas bij de daadwerkelijke inval, daarvoor was het vooral informatieve achtergronden. Lees dat anders nog eens door als je beter wilt begrijpen wat er gaande is.

Het probleem is enzino, dat Poetin een psychopaat is. Daar ben ik al jaren van overtuigd. Net als Assad. Dus iedere provocatie van uit het westen, en het klopt dat die er echt wel zijn geweest (denk alleen maar aan die twee euro parlementariërs die in de Oekraïne stonden te blaten voor TV dat deze bij de EU kon komen en meer van dat soort taal 8)7 → zo afschuwelijk→ zo vreselijk dom→ ) geeft een tsunami terug bij dit soort gasten.
En dat is waar we nu naar kijken.
Trump is een narcist imo, ik ben ervan overtuigd dat Poetin een psychopaat is en dat is echt een stap verder. Biden heeft het goed gezien toen hij bij kennismaking tegen Poetin zei: "U hebt geen ziel waarop Poetin antwoordde→ met u kan ik zaken doen"

Biden is geen van beiden wat niet zegt dat we het dus met alles maar eens moeten zijn met Biden.
Rutte heeft net als Biden ze allemaal goed op een rijtje. Je kunt het hooguit politiek niet eens met hen zijn. Maar onder deze omstandigheden doen al die "marginale" verschillen er eigenlijk niet meer toe. Er is een grens zo zwaar overschreden dan stopt voor mij alle begrip . Maar ik begrijp wel wat je zegt en volgens mij kijken we er tot op bepaalde hoogte hetzelfde naar.

Ik denk , nu VS heeft bewezen dat de inlichtingendienst tot nu toe alles goed heeft voorspeld, dat we de uitspraken van Biden zeer serieus moeten nemen. Dus als Biden zegt, dat het niet stopt bij de Oekraïne dan denk ik dat hij meer weet en dat ons nog heel wat te wachten staat.
En als we het er dan toch over hebben, dan denk ik dat we beter de VS ten vriend kunnen houden. Want de NAVO in zijn geheel kan echt wel wat doen.
MAAR met een psychopaat is het zeer moeilijk oorlog te voeren, die zijn je altijd 1 stap voor en doen dingen waar wij alleen maar van kunnen huiveren (gelukkig maar want dat noemen we beschaving, en fatsoenlijk gedrag). Kijk maar eens hoe niets ontziend in Syrië 4 ziekenhuizen zijn gebombardeerd door Poetin. https://nos.nl/artikel/2305977-rusland- ... ekenhuizen
Dat zijn oorlogsmisdaden!

Eens met Karl zijn post. Die is kort maar krachtig en waar.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-02-22 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:45

karuna schreef:
Enzino laat ik nu op school helaas zijn bekogeld met de russische geschiedenis. En zelfs met die kennis vind ik de man een gestoorde levensgevaarlijke gekke dictator. Dat er ooit een groot russisch rijk is geweest nou en. Resultaten in het verleden geven geen rechten in de toekomst. Hitler, Napoleon en dhr Ceasar hebben ook ooit een deel van europa "gehad". Of dhr Kahn grotere delen van de wereld. Zullen we dan maar vast meteen beginnen met die grenzen aanhouden. Met of zonder bloedvergieten?

Hier filosofeer ik wel eens over voor mijzelf. Ik eindig dan altijd in de prehistorie, toen er nog geen grenzen waren. Maar ook daarmee de realisatie dat landen en grenzen door de geschiedenis heen fluide zijn en geen vast gegeven. En dat landjepik ging soms door trouwen, maar dat is een beetje uit de tijd geraakt. Blijft oorlog over.
En jouw opsomming leert ook dat als je een voor jezelf een plekje in de geschiedenisboeken wil veroveren je of een genie moet zijn zoals Einstein, Newton, Edison, Tesla, Cury. Of, als je dat niet bent, "krijgsheer / veroveraar" moet zijn.

996981 schreef:
De komende uren wordt het denk ik heel spannend in Kiev… vreselijk
Ja, echt verschrikkelijk voor alle mensen daar. Zo intens triest dit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:47

Nos liveblog
Citaat:
Er zijn geluidsopnames vrijgegeven van de communicatie gisteren tussen de Russische marine en dertien Oekraïense grenswachten op Slangeneiland, een piepklein eilandje in de Zwarte Zee. De Russen willen dat de Oekraïners zich overgeven: "Ik stel voor dat jullie wapens inleveren en capituleren. Zo niet, dan zal ik het vuur openen. Hebben jullie dat begrepen?"

De grenswachten overleggen met elkaar: "Dit is het dan. Zal ik zeggen dat hij de klere kan krijgen?" Hierop draait een van hen aan de volumeknop en zegt luid en duidelijk: "Krijg de klere."

|(

Het filmpje kan ik niet delen maar de transscriptie wel. Helden zijn het, :(:) wat een verschrikkelijk weten dat je doodgeschoten gaat worden. En dan deze laatste woorden kunnen opbrengen.

Hier kun je gewoon als fatsoenlijk mens geen begrip voor opbrengen :n
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-02-22 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:47

Ik zat net even op fb te lezen, maar echt mijn mond valt open als ik daar lees.

Uitspraken als, dit is allemaal al zo beraamd voor de great reset
Dit is enkel om alles af te leiden van het covid 19 gebeuren en alle zaken die ze erdoor willen drukken als: geen contant geld, totale overheersing, alles via qr code en noem maar op.

Maar ook schrik ik ervan hoeveel mensen er achter Poetin staan (let wel Nederlanders). Alles is de schuld van de Navo die wilt Rusland kapot maken. Gelukkig heeft Rusland China als bondgenoot.

Nos live blog:
Citaat:
China: sancties lossen niets op, maar Oekraïne is soeverein
China zegt dat sancties tegen Rusland nooit een goed middel zijn voor oplossing van het conflict. "Het maakt de problemen voor landen en betrokken regio's alleen maar groter", zegt het ministerie van Buitenlandse Zaken in Peking. China is een trouwe bondgenoot van Rusland.

Wel erkennen de Chinezen Oekraïne als soevereine staat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:51

nikkel schreef:
Stoppen doet Poetin echt niet beng ik bang voor, de twee volgende landen kunnen zich alvast opmaken.

Moldavie heeft hij al bijna in de pocket omdat Moldavie als een van de armste landen, de gasrekening van Rusland niet kan betalen, daarna Georgie want daar zijn al twee provincies ingelijfd.

Dan is er nog: Kaliningrad aan de baltische zee.

Poetin heeft gewoon een compleet andere zienswijze dan de meesten van ons. Het enige is dat hij via allerlei instituten een bijna onbeperkte macht heeft. Maar daar hebben wij door onze energieafhankelijk hem een handje bij geholpen.

Hij weet nu dat die lekker ongestraft door kan gaan.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:58

Loretta schreef:
Inmiddels zijn er ook al Russische verkeersregels ingevoerd in de Oekraine

https://twitter.com/AlchevskUA/status/1 ... 3531239439

De militairen zijn net zo erg als hun baas.

Kon me niks voorstellen bij jouw tekst en nieuwsgierig....helaas....Bizar...

Filmpje verder zag ik dat de man het heeft overleefd en werd geholpen, hopelijk ook zonder gewond te zijn, arme man ;(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:03

Pareltjes schreef:
Loretta schreef:
Dat kan nog spannend worden als Poetin Finland binnen valt. Finland is niet bij de Navo, maar wel bij de EU

Finland heeft na WOII zowieso al een vreemde status gehad in de herverdeling van landen en neutrale zones. Rusland heeft het niet aanvalsverdag met Finland in 1932 ook opgeschort. Het gaat spannend worden. Maar hij wil eerst de Oekraine dat maakt hem strategisch vele malen sterker. De strijd gaat in de media om Kiev, daar kan hij de regering omgooien. Maar strategisch is Odessa veel belangrijker.

Het westen grijpt niet in zolang hij geen voet op Navo grond zet. Poetin gaat eerst Oekraine innemen. Daarna neemt hij een korte pauze kijkt wat het westen doet en gaat dan knabbelen aan Navo grondgebied of misschien idd eerst Finland.
Gek genoeg gebruikt hij hele oude oorlogstechnieken en de geschiedenis is een redelijk draaiboek wat zijn plannen zijn. We zitten erbij en kijken er naar.

Russische soldaten hebben licence to kill gekregen. Ze maaien alles neer wat ze niet zint. Daar is niets tegen opgewassen.....

Dat was in WO II toch ook zo? Noemden ze dat niet "appeasement politiek"? Voor er in gegrepen werd hadden ze ook al lang door dat het goed fout zou gaan. Kennelijk is ingrijpen in dit soort dingen een erg logge trage "machine". En ergens ie het begrijpelijk want ingrijpen betekent dat je de oorlog naar eigen land haalt. Hoe je het ook draait of keert.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:05

Niet helemaal, Chamberlain kwam uit München terug met de woorden: 'Peace for our time'.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:07

Karl66 schreef:
Het probleem met het begrip want Navo verhaal is dat om te beginnen er helemaal geen plannen waren om Oekraïne toe te laten. Om dat te voorkomen was het genoeg om onrust in Oost Oekraïne te hebben, aangezien de Navo daar nooit zijn handen aan zou willen branden. Daarnaast is het helemaal geen verklaring die Poetin geeft. Die geeft een hele andere verklaring, die wil een soevereine staat demilitariseren en denazificeren, omdat ze volgens hem genocide plegen op Russische burgers. En dat is niet veel meer dan propaganda en dikke onzin om toch een legitimatie van deze inval te hebben.

Gelazer is dat geen van de NAVO landen/EU of verdere westerse wereld dat stomweg heeft gezegd. Het is allemaal geblaat over interne aangelegenheid, etc. geweest, terwijl er zat interne beslissingen zijn waar je toch terecht commentaar van je buren op krijgt (wat gooi je in de rivier die daar heen stroomt, waar bouw je die kerncentrale, enz.) Maar nu kwam het wel goed uit om daar zo stom over te blaten. Gezien de verklaringen vanuit EU etc. Was Rusland ook binnengevallen als er stomweg gezegd was dat Oekraine niet bij de navo kon horen?

Alle partijen hier hebben boter op hun hoofd in dit verhaal en zeker EU/NAVO heeft een grote misrekening gemaakt met dit soort stoken en nu huilie huilie doen dat de andere partij ook echt doorpakt ipv blijven dreigen en praten. Wel de mond vol over multicultureel, maar geen besef dat dat aan de andere kant wel een andere reactie kan geven op wat je doet dan wat jij zou doen?!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:07

kiki1976 schreef:
Ik zat net even op fb te lezen, maar echt mijn mond valt open als ik daar lees.

Uitspraken als, dit is allemaal al zo beraamd voor de great reset
Dit is enkel om alles af te leiden van het covid 19 gebeuren en alle zaken die ze erdoor willen drukken als: geen contant geld, totale overheersing, alles via qr code en noem maar op.

Maar ook schrik ik ervan hoeveel mensen er achter Poetin staan (let wel Nederlanders). Alles is de schuld van de Navo die wilt Rusland kapot maken. Gelukkig heeft Rusland China als bondgenoot.

Ja erg he?

Ik vind het sowieso te gek voor woorden dat Rusland Putin meent inzeg te hebben over een soeverein land. Wat Oekraïne wel of niet wil doen, daar heeft Rusland Putin geen k*t mee te maken en het is dus onzinnig om NAVO of de EU of de VS de schuld te geven van wat er nu gebeurt. Als Oekraïne de NAVO in wilde, en voldoet aan de eisen die de NAVO stelt, dan is het hun goed recht om dat aan te vragen. Ik vind een Oekraïne in de NAVO ook totaal geen reden voor Rusland om daarover te zeiken. Wat is het probleem? Zoals we nu zien is de NAVO liever passief als het niet om NAVO-landen gaat. Dus wat denkt Rusland voor negatieve dingen te krijgen als Oekraïne in de NAVO komt, buiten dat ze geen invloed kunnen uitoefenen op het regime van Oekraïne? De angst dat de NAVO Rusland (ongeprovoceerd) in zou vallen is dus ook de grootst mogelijke onzin. Als Rusland zich gedraagt en zich bij zijn eigen zaken houdt, heeft NAVO daar niks te zoeken.

Ik kan er ook geen begrip voor opbrengen. Begrijpen doe ik het ook niet, Putin kan misschien denken dat hij het Russisch rijk weer herstelt, maar de Russische burgers zijn er net zo goed de dupe van. Oorlog is duur. Kost mensenlevens. Het leidt af van de economische problemen die Rusland heeft, in plaats van ze aan te pakken. Grootheidswaanzin, waar Oekraïne en het Russische volk de dupe van zijn.

Een leider moet in landsbelang handelen. Niet in eigenbelang.

En dat Oekraïne niet corruptieloos is, wat maakt het uit? Het ís en blíjft een soeverein land en er is geen enkele reden die het goedpraat om binnen te vallen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:13

Gaan we nu ook oorlogwappies krijgen?

Ze moeten toch ook iets van voer hebben

Al denk ik stuur ze er maar heen laat ze het maar zien. Vraag mij af als hier oorlog uitbreekt of ze dan ook zeggen ik volg de regels niet.

Vindt dat soort mensen ook zorgwekkend die zijn soms net zo gestoord als Poetin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:13

Karl66 schreef:

Ik geloof ook niet dat de Russen om begrip vragen. Ze zijn al binnen gevallen en nu mag de NAVO reageren.

En begrijpen wat de consequenties zijn dat doen we vanzelf wel, daar kunnen we hier namelijk weinig aan veranderen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:14

tamary schreef:
Karl66 schreef:

Gelazer is dat geen van de NAVO landen/EU of verdere westerse wereld dat stomweg heeft gezegd. Het is allemaal geblaat over interne aangelegenheid, etc. geweest, terwijl er zat interne beslissingen zijn waar je toch terecht commentaar van je buren op krijgt (wat gooi je in de rivier die daar heen stroomt, waar bouw je die kerncentrale, enz.) Maar nu kwam het wel goed uit om daar zo stom over te blaten. Gezien de verklaringen vanuit EU etc. Was Rusland ook binnengevallen als er stomweg gezegd was dat Oekraine niet bij de navo kon horen?

Alle partijen hier hebben boter op hun hoofd in dit verhaal en zeker EU/NAVO heeft een grote misrekening gemaakt met dit soort stoken en nu huilie huilie doen dat de andere partij ook echt doorpakt ipv blijven dreigen en praten. Wel de mond vol over multicultureel, maar geen besef dat dat aan de andere kant wel een andere reactie kan geven op wat je doet dan wat jij zou doen?!

Oekraïne is een soeverein land, dat eigen keuzes mag maken, waar Rusland niks over te zeggen heeft. De rest is allemaal bullshit om de Russische agressie goed te praten.

En dan nog, als er één van de twee landen wel een reden heeft om meer afstand van de buurman te nemen, dan is het Oekraïne wel. Ze zijn bezet geweest door de Russen, er is een genocide op de Oekraïners gepleegd (Homodor) en ze zijn onderworpen aan russificatie. Dan kan je als Rusland wel klagen dat ze bescherming willen zoeken bij een andere partij, maar heb je als Rusland echt geen enkele poot om op te staan.

Rusland is in dit geval de agressor en de rest is niet veel meer dan een rookgordijn om dat te verhullen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:15

Ik vind het ook gewoon zo zonde dat in een oorlog alles zomaar kapot wordt gemaakt.
Ben paar jaar terug in Polen (noord, Pomeria) geweest.
Daar worden met EU subsidie nieuwe wegen aangelegd en alles.
De oude wegen liepen trouwens soms ineens dood maar dat terzijde. Ik zag daar zulke positieve ontwikkelingen, vriendelijke gastvrije mensen. Heel veel maïs trouwens en graan.
Gdansk is heel goed bezig met water, heel veel watertappunten in de stad, water is daar echt een thema. Gewoon een regio in een land in positieve flow.
En nu zo dichtbij oorlog.
Ze hebben in Polen al zoveel meegemaakt. Op de begraafplaatsen liggen altijd bloemen.

Las op Twitter dat er niet alleen veel mensen (vrouwen en kinderen) vluchten uit Oekraïne, maar er ook heel veel mensen juist daarheen terugkeren. Denk dus om te vechten.
En wij kunnen niet komen helpen terwijl Oekraïne daar wel om vraagt..

Ik had nog een vraagje misschien weet iemand hier dat, of Oekraïners ook Pools verstaan?
En nog een vraagje ze melden dat vrachtwagen chauffeurs uit Oekraïne geen geld meer kunnen pinnen met de oproep ze te ondersteunen als je ze treft hier in NL, maar wat zijn de letters van dat land op het nummerbord?

Voor nu ademloos volgen wat er in Kiev gebeurt, de president zit daar ook…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:17

IMANDRA schreef:
Ja erg he?

Ik vind het sowieso te gek voor woorden dat Rusland Putin meent inzeg te hebben over een soeverein land.

Te gek voor woorden inderdaad. Gelukkig zijn de Nederlandse troepen net terug uit Afghanistan, anders zou het wat hypocriet kunnen klinken.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:17

Marigold schreef:
Ik vind het ook gewoon zo zonde dat in een oorlog alles zomaar kapot wordt gemaakt.
Ben paar jaar terug in Polen (noord, Pomeria) geweest.
Daar worden met EU subsidie nieuwe wegen aangelegd en alles.
De oude wegen liepen trouwens soms ineens dood maar dat terzijde. Ik zag daar zulke positieve ontwikkelingen, vriendelijke gastvrije mensen. Heel veel maïs trouwens en graan.
Gdansk is heel goed bezig met water, heel veel watertappunten in de stad, water is daar echt een thema. Gewoon een regio in een land in positieve flow.
En nu zo dichtbij oorlog.
Ze hebben in Polen al zoveel meegemaakt. Op de begraafplaatsen liggen altijd bloemen.

Las op Twitter dat er niet alleen veel mensen (vrouwen en kinderen) vluchten uit Oekraïne, maar er ook heel veel mensen juist daarheen terugkeren. Denk dus om te vechten.
En wij kunnen niet komen helpen terwijl Oekraïne daar wel om vraagt..

Ik had nog een vraagje misschien weet iemand hier dat, of Oekraïners ook Pools verstaan?
En nog een vraagje ze melden dat vrachtwagen chauffeurs uit Oekraïne geen geld meer kunnen pinnen met de oproep ze te ondersteunen als je ze treft hier in NL, maar wat zijn de letters van dat land op het nummerbord?

Voor nu ademloos volgen wat er in Kiev gebeurt, de president zit daar ook…

UA volgens mij

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:19

enzino schreef:
IMANDRA schreef:
Ja erg he?

Ik vind het sowieso te gek voor woorden dat Rusland Putin meent inzeg te hebben over een soeverein land.

Te gek voor woorden inderdaad. Gelukkig zijn de Nederlandse troepen net terug uit Afghanistan, anders zou het wat hypocriet kunnen klinken.

Want Nederland heeft Afghanistan ingevallen met als doel eigen grondgebied te maken? >;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:20

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:21

Het verschil tussen Afghanistan en Oekraïne is een stukje papier, maar wel een heel belangrijk stukje papier, genaamd VN-resolutie. In tegenstelling tot de inval van Oekraïne was er bij Afghanistan een wereldwijde consensus dat er iets moest gebeuren. Niet te vergelijken met de inval in een soeverein land, waar je als Rusland al een een trackrecord van bezetting, russificatie en genocide hebt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:21

kiki1976 schreef:
Bron Twitter
JUST IN: Hacking group #Anonymous launches 'full-scale' cyberattacks on Russian government websites in retaliation for #Russia's invasion of #Ukraine. #OpRussia #StandwithUkraine
https://twitter.com/YourAnonTV/status/1 ... 34/photo/1

*\o/*

Fantastisch! Dit is een georganiseerde hack groep die zich inzet voor goede doelen toch? De naam komt me bekend voor.

Ik ga even Googlen

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:22

enzino schreef:
IMANDRA schreef:
Ja erg he?

Dat had toch een iéts andere aanleiding en had schijnbaar ook een provocatie in de zin van het aanvallen van de VS, een NAVO land. Buiten dat maak je nu de aanname dat ik daarachter zou staan, natuurlijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:34

996981 schreef:
kiki1976 schreef:
Bron Twitter
JUST IN: Hacking group #Anonymous launches 'full-scale' cyberattacks on Russian government websites in retaliation for #Russia's invasion of #Ukraine. #OpRussia #StandwithUkraine
https://twitter.com/YourAnonTV/status/1 ... 34/photo/1

*\o/*

Fantastisch! Dit is een georganiseerde hack groep die zich inzet voor goede doelen toch? De naam komt me bekend voor.

Ik ga even Googlen

Die websites lagen er gisteravond al uit. Weet niet of ze al hersteld zijn. Hoop dat ze de militaire communicatie ook plat kunnen leggen maar dat zal wel ingewikkeld zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:42

Ik vind het altijd een beetje bijzonder dat mensen excuses blijven zoeken en vergelijkingen maken voor de inval door Rusland.

Gewoon afkeuren. Er is geen reden.

Maar ja, dat zijn ook de mensen die Trump wel kunnen waarderen.
Heel bijzonder :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:43

Karl66 schreef:
Het verschil tussen Afghanistan en Oekraïne is een stukje papier, maar wel een heel belangrijk stukje papier, genaamd VN-resolutie. In tegenstelling tot de inval van Oekraïne was er bij Afghanistan een wereldwijde consensus dat er iets moest gebeuren. Niet te vergelijken met de inval in een soeverein land, waar je als Rusland al een een trackrecord van bezetting, russificatie en genocide hebt.

Eens en fijn dat je dit zo duidelijk omschrijft!

Over de taal vraag. De Oekraïnische president heeft zijn speech zowel in het Russisch als in eigen taal gedaan vannacht. Of alle Oekraïners Russisch spreken weet ik niet. Dat ga ik vragen.