Klimaatverandering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:19

Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de Boktregels geformuleerd. Uitspraken met een racistische toon zijn op Bokt niet toegestaan

Mungbean

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:22

Ik mis nu een specifieke nare smiley

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:27

In 5/10/20 jaar tijd een complete volksverhuizing van de halve planeet? Ik mag hopen dat je snapt dat dat niet zo makkelijk is.
In 2021 is het in het noorden van Nederland sneeuw gevallen als ik het goed heb, maar hier in het zuiden hebben we nauwelijks sneeuw gezien. Zeker niet genoeg om sneeuwpoppen en iglo's te bouwen, zoals vroeger. Het is toen ongeveer een week lang overdag net onder nul geweest, en de rest van het voorjaar was het zo warm dat de bloesem weken te vroeg was.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:28

Sizzle schreef:
Ik mis nu een specifieke nare smiley

Er bestaat idd geen smiley die omvat hoeveel domheid elnienjo uitkraamt. Misschien komt zoiets in de buurt 8)7

Er is tegenwoordig een type mens ontstaan die beroepsmatige ontkenners van zo ongeveer alles zijn. Klimaatverandering door de mens bestaat niet, corona bestaat niet, en zo meer. Als het buiten regent ontkennen ze nog dat je nat wordt als je erin loopt. ‘Je wordt niet nat van regen, is allemaal WEF en NWO etc etc.’ Niet mee te discussiëren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:30

8nnemiek schreef:
In 5/10/20 jaar tijd een complete volksverhuizing van de halve planeet? Ik mag hopen dat je snapt dat dat niet zo makkelijk is.
In 2021 is het in het noorden van Nederland sneeuw gevallen als ik het goed heb, maar hier in het zuiden hebben we nauwelijks sneeuw gezien. Zeker niet genoeg om sneeuwpoppen en iglo's te bouwen, zoals vroeger. Het is toen ongeveer een week lang overdag net onder nul geweest, en de rest van het voorjaar was het zo warm dat de bloesem weken te vroeg was.

Ik woon in het zuidwesten en hier was veel sneeuw en ijs vorig jaar, ik vond 't vreselijk en ben blij dat we dit jaar de dans ontsprongen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:39

8nnemiek schreef:
Als ik door onze fotoboeken van vroeger blader dan kom ik haast bij elk jaar wel sneeuwpop-foto's tegen. En wanneer kunnen we tegenwoordig nog sneeuwpoppen maken? Heel plaatselijk valt wel eens een dag genoeg sneeuw, maar de laatste keer in ons dorp was die koude winter in 2010 (?).
Ik ga er ook niet vanuit dat we ooit nog een elfstedentocht zullen krijgen.

vorig jaar?

7 april
ruim een week in februari
enkele dagen in januari

2en 19 Jan 2019 kom ik tegen in mijn fotoboek
16 dec 2018
10-11 dec 2017
10 nov 2017
december 2016 enkele dagen

verder terug scrollen had ik geen zin in.
Weet wel dat 2009 en 2012 ook veel sneeuw lag en zelfs -20 is geweest

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:42

Ik hou ook niet van kou, maar dat maakt het klimaatprobleem niet anders. Ik kan immers in alle rust emigreren als ik daar behoefte aan heb (gelukszoeker). Echter is dat voor de echte klimaatvluchtelingen (zo rond de 30 miljoen geloof ik) geen optie meer, die hebben alles verloren.
De schatting is dat er in 2050 over de 200 miljoen klimaat vluchtelingen zijn en daar zou Nederland wel eens bij kunnen horen als de zeespiegel stijgt, idem met Zuid Italie vanwege droogte.

Dat er al jaren in NL geen sneeuw meer valt is inderdaad gewoon niet waar. Daarom ga ik niet graag in de winter naar mijn schoonouders, daar is het iedere keer weer bal :+
Het is wel een feit dat de extremen toenemen en de algemene temperatuur en droogte stijgt.

Als normale mens is dat proces ook niet te keren, die hoop heb ik dan ook niet eerlijk gezegt. Ik probeer er wel naar te leven maar dat is een neveldrupje op een gloeiende aarde.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 26-07-22 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:45

Citaat:
Er is tegenwoordig een type mens ontstaan die beroepsmatige ontkenners van zo ongeveer alles zijn. Klimaatverandering door de mens bestaat niet, corona bestaat niet, en zo meer. Als het buiten regent ontkennen ze nog dat je nat wordt als je erin loopt. ‘Je wordt niet nat van regen, is allemaal WEF en NWO etc etc.’ Niet mee te discussiëren.

Nee, er is een groep mensen die niet gehersenspoeld is door alles wat de MSM probeert te pushen.
En als je serieus eens zou onderzoeken hoe de wereld waarin we leven in elkaar zit, wie de macht heeft en welk doel die elite heeft met deze wereld, dan kom je mogelijk zelf ook tot een andere conclusie.

Follow the money en je zult versteld staan ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:46

DuoPenotti schreef:
8nnemiek schreef:
Als ik door onze fotoboeken van vroeger blader dan kom ik haast bij elk jaar wel sneeuwpop-foto's tegen. En wanneer kunnen we tegenwoordig nog sneeuwpoppen maken? Heel plaatselijk valt wel eens een dag genoeg sneeuw, maar de laatste keer in ons dorp was die koude winter in 2010 (?).
Ik ga er ook niet vanuit dat we ooit nog een elfstedentocht zullen krijgen.

vorig jaar?

7 april
enkele dagen in januari

16 dec 2018
10-11 dec 2017
10 nov 2017

[ Afbeelding ]
Ik bedoelde eigenlijk echt die dikke laag sneeuw, dat had ik wat duidelijker erbij moeten zetten :j
Hier lag de afgelopen jaren ook wel zo nu en dan wat sneeuw, maar dat was dan altijd maar een dun laagje van een paar centimeters, dat inderdaad maar een dag bleef liggen. Niet te vergelijken met de 'sneeuwpoppen-sneeuw' van vroeger, waarbij je tot halverwege je laarzen in de sneeuw weg zakte <3
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 26-07-22 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:47

8nnemiek schreef:
Hier lag ook wel zo nu en dan wat sneeuw, maar dat was dan altijd maar een dun laagje van een paar centimeters, dat inderdaad maar een dag bleef liggen. Niet te vergelijken met de 'sneeuwpoppen-sneeuw' van vroeger, waarbij je tot halverwege je laarzen in de sneeuw weg zakte <3

daarom heb ik er expres foto's bij geplaats
ijzel, dikke laag sneeuw, niet alleen een enkele dag.
Ik woon een gooi bij jou vandaan, dus dat is het niet :)

maart 2013 en jaar met veel sneeuw tot bijna pasen toe
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 26-07-22 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:51

Ja Mirranda dat zou ik graag doen maar er is nogal een groot gebrek aan daadwerkelijk betrouwbare bronnen voor die geheimzinnige elite en waar ze me mee hersenspoelen. Verder dan ‘doe je eigen onderzoek’ of dergelijke vage uitspraken komt men niet.

En misschien heb ik dat al lang gedaan? Me verdiept in de conspiracy theorieën, de bewijzen en weerleggingen afgewogen en besloten dat ik er niet in geloof. Dat kan ook nog he?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 11:56

Ik zag hem weer voorbijkomen. “Klimaatverandering wordt niet veroorzaakt door menselijke activiteiten.” Nonsens. Dit is ooit door een wetenschapper die geen klimaatwetenschapper is in de wereld geholpen. Het is vrij eenvoudig te identificeren wat de herkomst is van CO2-emissies
https://www.climate.gov/news-features/c ... sed-humans

Hier een uitleg. Voor de liefhebber heb ik nog diepgaande onderzoeken hierover.
Climate.gov schreef:
In addition, fossil fuels are the only source of carbon consistent with the isotopic fingerprint of the carbon present in today’s atmosphere. That analysis indicates it must be coming from terrestrial plant matter, and it must be very, very old. These and other lines of evidence leave no doubt that fossil fuels are the primary source of the carbon dioxide building up in Earth’s atmosphere.

Ik las ook een uitspraak dat we tropisch weer hadden in 75 en 76. Weer is geen klimaat. Sterker nog, het wordt niet eens op dezelfde wijze gemeten.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:03

Er wordt volgens mij al jaren steeds minder waarde gehecht aan wetenschappelijk onderzoek (helaas). Het zou wel een interessante zijn om te onderzoeken of dat echt zo is en waarom dan.

Ik geloof dat de waarheid altijd ergens in het midden ligt. Maar soms is er ergens zoveel bewijs voor dat je er niet onderuit kunt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:04

Ik maak ook altijd foto's zodra er sneeuw ligt, kan ik echt van genieten <3
Maar hier lag echt veel minder in 2021.
Afbeelding

Die heel dikke laag sneeuw kan ik me ook nog goed herinneren. Ik dacht dat dat in 2009/2010 was, maar kan ook best 2013 zijn geweest ja. In ieder geval heel uitzonderlijk tegenwoordig, terwijl dat vroeger zo veel vaker voor kwam.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:05

Spoiler:
Biks2 schreef:
Er wordt volgens mij al jaren steeds minder waarde gehecht aan wetenschappelijk onderzoek (helaas). Het zou wel een interessante zijn om te onderzoeken of dat echt zo is en waarom dan.

Ik geloof dat de waarheid altijd ergens in het midden ligt. Maar soms is er ergens zoveel bewijs voor dat je er niet onderuit kunt.

Wetenschap is nooit zwart wit. Dat maakt het lastig te bevatten voor veel. Werken vaccins? “Ja, maar..”
(Nee wilde deze discussie niet openen, maar slechts een voorbeeld).
Wij zijn dieren en willen zekerheid. Daarom kunnen veel weinig met een uitkomst van een onderzoek. Veel te grijs.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:06

Waar wordt minder onderzoek aan gedaan?
Klimaat?
Dat klopt echt niet hoor :o

Afbeelding

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:11

Sizzle schreef:
Klimaat?

[ [url=m/rFn4zx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nee ik bedoelde dat er minder waarde wordt gehecht aan de wetenschap door burgers. Ik heb het idee dat er vroeger meer respect voor was

@Danique, ik denk dat je gelijk hebt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:13

Zelfs al zou het niet zo zijn, we hebben als mens zoveel natuurlijke buffers gesloopt die de klappen van zware stormen, etc. vroeger opvingen dat we er door alleen al die stommiteit meer last van hebben dan nodig is. En het ontkennen van eigen schuld is net zo goed funest als alles op die hoop gooien ipv de bijkomende! factoren aanpakken.
Dat trouwens naast het aanpakken van de oorzaak : fossiele brandstoffen. Die zullen dus exit moeten en aangezien helaas er geen vervanger is met de energie concentratie per eenheid die fossiel heeft betekent dat ook een forse reductie in energie verbruik. De cijfers van voor duurzaam is een reductie van 75% nodig in energie gebruik & populatie kwam hier dik 20 jaar geleden al langs. Maar het eerste deel van die boodschap is al te pijnlijk om mee aan te komen, en het 2e deel heeft heel andere problemen, naast dat dat proces al gaande is, maar niet snel genoeg om verschil te maken nu. Als die snelheid wel zo hoog was, dan zaten daar zoveel negatieve bijeenkomsten aan dat het voor het einddoel eerder fors negatief zou zijn.
Ik zie het alles bij elkaar niet positief in qua overheden en multinationals die werkelijk inzetten op wat nodig is, dus zorg dat je waar mogelijk doet wat je kan en kijk wat daarvoor de beste plek is, waar je zit of elders? Er zou een heel interessante mix mogelijk zijn van simpel agrarisch + internet en kleine high tech toepassingen voor kennis delen, transport (chocolade verslaafd en dat groeit niet in Europa), etc. maar veel van wat wij nu denken dat luxe is, zou weg moeten. Die boodschap krijg je niet verkocht, blijft mooie praatjes en creatief groen boekhouden over, met de zich al aankondigende gevolgen.

Biks2 schreef:
Sizzle schreef:
Klimaat?

[ [url=m/rFn4zx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nee ik bedoelde dat er minder waarde wordt gehecht aan de wetenschap door burgers. Ik heb het idee dat er vroeger meer respect voor was.

Verslechtering onderwijs, basis kritisch denken is foetsie, maakt het makkelijker voor politici om herkozen te worden [/sarc modus].

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:15

8nnemiek schreef:
[ [url=m/lEL1yS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die heel dikke laag sneeuw kan ik me ook nog goed herinneren. Ik dacht dat dat in 2009/2010 was, maar kan ook best 2013 zijn geweest ja. In ieder geval heel uitzonderlijk tegenwoordig, terwijl dat vroeger zo veel vaker voor kwam.

daar ligt echt en stuk minder, terwijl we idd dicht bij elkaar wonen.

2012 lag ook veel sneeuw. Heb nog een mooie sleeënd achter mijn pony 8 dec
2010 ook heel dik pak
20 dec 2009 hebben we een grote iglo gebouwd waar we met 8 man inzaten.
9 jan 2009 was het heel koud, erg lang sneeuw gelegen -23 toen in Ell.
Was de elfstedentocht in het zuiden geweest had makkelijk gereden kunnen worden. Herriner me toen iets van een tweedeling van weer noord en zuid.

Dus sneeuw genoeg wel hoor.
Dus de uitspraak geen sneeuw meer ga ik niet in mee. :D
Buiten om dat het weer veranderd.
Zoals in 2016 dat er zowat verzopen in juni.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:22

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:37

Biks, ah ok verkeerd begrepen :j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:40

DuoPenotti schreef:
8nnemiek schreef:
[ [url=m/lEL1yS.jpg]Afbeelding[/url] ]

daar ligt echt en stuk minder, terwijl we idd dicht bij elkaar wonen.

2012 lag ook veel sneeuw. Heb nog een mooie sleeënd achter mijn pony 8 dec
2010 ook heel dik pak
20 dec 2009 hebben we een grote iglo gebouwd waar we met 8 man inzaten.
9 jan 2009 was het heel koud, erg lang sneeuw gelegen -23 toen in Ell.
Was de elfstedentocht in het zuiden geweest had makkelijk gereden kunnen worden. Herriner me toen iets van een tweedeling van weer noord en zuid.

Dus sneeuw genoeg wel hoor.
Dus de uitspraak geen sneeuw meer ga ik niet in mee. :D
Buiten om dat het weer veranderd.
Zoals in 2016 dat er zowat verzopen in juni.

Is ook niet te voorspellen (weer). Weer is geen klimaat. er worden meer extremen verwacht en we kunnen stellen dat de extremen nu vaker voorkomen. Het toeschrijven aan klimaatverandering is lastig. Lukt wel steeds beter. Nooit meer sneeuw zal niet gebeuren. Wel minder vaak een dik pak. De natte klimaten zullen enkel natter worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:07

purny schreef:
Ik ben eigenlijk wel geschrokken van het feit dat er op de noordpool zelfs plastic zwerft.
Ook zag ik ooit eens iemand met een plastic tasje van de C1000 lopen, terwijl die keten al toen 6 jaar weg was en het tasje nog steeds intact was

Of dat is juist goed (dat tasje nog in gebruik zien he, niet het vinden op de noordpool). Ik hergebruik ook alle plastic zakken. Dus heb zeker ook nog oude liggen van ketens die er allang niet meer zijn.
Verder gebruik ik de plastic zakken waarin kleding en schoenen komen als afvalzakken. Al tijden geen grijze zak meer hoeven kopen. Ook de dozen worden gebruikt als afvalbak.

En dat we nu al sinds 1997 geen 11stedentocht meer gehad hebben is op zich ook niet uitzonderlijk. Tussen 1986 en 1997 zat er ook 22 jaar tussen. Dat we in 85 en 86 1 hadden was echt uitzonderlijk.
2 jaar achter elkaar komt niet vaak voor, 3 jaar is nog maar 1 keer voorgekomen. Dus strenge winters in Friesland zijn er ook niet elk jaar.
1987 was wel streng genoeg voor een Noorderrondrit, een vergelijkbare tocht als de 11stedentocht. Maar dan in Groningen. Dus per provincie verschilt het ook nog eens.
Nederland is verder ook niet echt het land van altijd maar sneeuw. Wij hebben ook wel droge vorst immers.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:15

8nnemiek schreef:
DuoPenotti schreef:
vorig jaar?

7 april
enkele dagen in januari

16 dec 2018
10-11 dec 2017
10 nov 2017

[ Afbeelding ]
Ik bedoelde eigenlijk echt die dikke laag sneeuw, dat had ik wat duidelijker erbij moeten zetten :j
Hier lag de afgelopen jaren ook wel zo nu en dan wat sneeuw, maar dat was dan altijd maar een dun laagje van een paar centimeters, dat inderdaad maar een dag bleef liggen. Niet te vergelijken met de 'sneeuwpoppen-sneeuw' van vroeger, waarbij je tot halverwege je laarzen in de sneeuw weg zakte <3

Dat bedoelde ik idd ook. En sowieso niet meer de duur van vroeger. Waarbij het echt lang winter was.

Mirranda schreef:
Nee, er is een groep mensen die niet gehersenspoeld is door alles wat de MSM probeert te pushen.
En als je serieus eens zou onderzoeken hoe de wereld waarin we leven in elkaar zit, wie de macht heeft en welk doel die elite heeft met deze wereld, dan kom je mogelijk zelf ook tot een andere conclusie.

Follow the money en je zult versteld staan ;)

Pro-tip: doe dat 'follow the money' eens bij de kanalen die jij volgt. Gaat grof geld in om, die kanalen die dit soort misinformatie verspreiden. Zal je versteld van staan en wie weet kom je dan zelf ook tot een andere conclusie :j

tamary schreef:
Verslechtering onderwijs, basis kritisch denken is foetsie, maakt het makkelijker voor politici om herkozen te worden [/sarc modus].

Vergeet ook niet de toegang tot internet. Meeste mensen zijn makkelijk beïnvloedbaar door gebrek aan kennis, en door internet dénken ze dat ze de kennis hebben. Daarbij het gebrek aan bronnen kunnen beoordelen.

Vroeger was die eenvoudige toegang tot dit soort kennis er niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:26

Maar Imandra, juist de laatste 30 jaar is er niet zoveel veranderd met de sneeuw.

Ik ben van 74 en mijn jeugdjaren zou dan meer sneeuw liggen.
maar kijk ik vanaf 1990 is het best wel gelijk.
Een paar pieken, maar best wel gelijk.
Dus lijkt het meer kinder beleving dan wat anders :)

Afbeelding