Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:40

MoniqueT schreef:
Hetzelfde zien we hier in Spanje soms, het ligt er maar net aan waar het water een weg kan vinden. Wij kennen ook extreme regenval, huizen die veel hoger liggen dan wij hadden enorme schade. Wij niets, omdat het water links en rechts van ons perceel de laagste weg kon nemen.

Zo dan had je ook mazzel zeg! Zoiets lijkt mij toch wel heel spannend -O-

Anoniem

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 19:59

Zover als ik het nu begrijp krijgen wij aan de Lek alleen wat hoger water dan wat gewoon is in de zomer.
De sluizen die normaal gesproken na april openstaan zijn weer dicht gezet.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:01

Daarnet was het op het nieuws. In Jalhay in België is op 48u tijd 271 liter water per vierkante meter gevallen. Als je weet dat daar op een normale maand 100 liter valt, dan kan je wel begrijpen wat voor drama dat is. Bijna 3x zoveel als een normale maand. Wat een drama :(

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:10

ApplePapple schreef:
MoniqueT schreef:
Hetzelfde zien we hier in Spanje soms, het ligt er maar net aan waar het water een weg kan vinden. Wij kennen ook extreme regenval, huizen die veel hoger liggen dan wij hadden enorme schade. Wij niets, omdat het water links en rechts van ons perceel de laagste weg kon nemen.

Vorig jaar was er toch ook veel regen in Spanje gevallen? Kan me nog filmpjes herinneren dat het water ook zo door de straten suizen.

September 2019, ook dramatisch op veel plekken. Maar niet zo erg als nu in Duitsland en België met zoveel doden …

@Telpeva: inmiddels weten we dat we gewoon heel gunstig zitten, maar het was doodeng!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:12

MoniqueT schreef:

Dat zie je ook vaak in Griekenland.
Soms veroorzaakt het modderstromen, die alles meesleuren, wat ze tegenkomen.

Natuurrampen zijn vreselijk, je kan er weinig tegen doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:15

Karin schreef:
Natuurlijk is je huis vervangbaar, maar het is over het algemeen wel je veilige thuisbasis die je kwijt bent. Daar mag je wat mij betreft heel verdrietig om zijn als het je overkomt.

Nou ik vind het je groot recht verdrietig te zijn. Al je mooie spulletjes waar je hard voor gewerkt hebt, al je herinneringen...alles wat van jou is!!
En vervangbaar? Jij hebt morgen niet zomaar alles nieuw en schoon he!? Eerst maar zien of wat je überhaupt vergoed krijgt.
En wat dacht je van je tijdelijke onderkomen? Waar moet je heen voor zo lang?
Nee, lijkt mij een nachtmerrie

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:17

Dat is ook gaaf zeg, als het water zo om je huis heen stroomt +:)+

Zoiets is ook wel lastig te plannen. Als je puur naar hoogte kijkt dan zou je in Limburg beter zitten dan bij ons aan zee. Maar zo simpel is het dan natuurlijk niet....

Het is wel iets waar ik op heb gelet bij het zoeken naar een huis. We wilden sowieso wat kopen in deze regio, en ons huis ligt minimaal 1 of 2 meter hoger dan de huizen om ons heen. Wel lager dan de dijk waar we aan wonen, maar toch ook weer hoger dan de achterliggende akker en omgeving en het dorp ligt ook ongeveer op akkerhoogte of lager dacht ik. Buren een stuk lager....

Bij de Watersnoodramp is hier in de regio veel leed geweest maar is het ons dorp ook voorbij gegaan.
Maargoed op zeeniveau zitten we nog steeds triest laag hier natuurlijk...als het water van zee komt zijn wij hier ook gewoon aan de beurt....

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:19

Suzanne F. schreef:
Echt heel bizar. Misschien heel stom maar er rijzen dan vragen bij mij op van: Hoe kan dit nou gebeuren? Is het echt een kwestie van veel regen of waren er nog andere omstandigheden? Kan iemand uitleggen hoe het water zo’n snelheid en hoeveelheid kan bereiken dat het dorpen wegvaagt? Moeten er dan dijken doorbreken of hoe werkt dat? Bij veel regenwater kunnen rivieren buiten hun oevers treden, dat snap ik. Maar hoe ontstaan dan die verwoestende kolkende stromen? Ligt Limburg zo laag?
Sorry dat ik misschien domme vragen stel maar ik probeer het te begrijpen. En ook waarom nu, wat was er nu zo speciaal dat dit gebeurde?

Werd net uitgelegd op de televisie
Vooral al de hoogtes in die gebieden het water krijgt daardoor enorme snelheden doordat het zo bergaf gaat ..door die kracht krijg je dus die meegesleurde auto's

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:20

Hier staan de eerste zakken en kratten al klaar om morgen mee te gaan naar mijn vrienden in Duitsland. Ik heb kleding, voedsel, schoenen en verzorgingsspullen verzameld in de hoop maar een klein beetje te kunnen helpen :(:)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:20

Sansevieria schreef:
SusanneF, in onze gemeente is er op een etmaal zoveel neerslag gevallen die een keer in de 100 jaar voorkomt.
Tot 200mm extreem veel water dus van boven.
Had daar ergens kaarten van gezien, vind die nu niet meer...maar het was buitengewoon.

In Belgie 270 mm ;(

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:23

Popstra schreef:
Karin schreef:
Natuurlijk is je huis vervangbaar, maar het is over het algemeen wel je veilige thuisbasis die je kwijt bent. Daar mag je wat mij betreft heel verdrietig om zijn als het je overkomt.

Nou ik vind het je groot recht verdrietig te zijn. Al je mooie spulletjes waar je hard voor gewerkt hebt, al je herinneringen...alles wat van jou is!!
En vervangbaar? Jij hebt morgen niet zomaar alles nieuw en schoon he!? Eerst maar zien of wat je überhaupt vergoed krijgt.
En wat dacht je van je tijdelijke onderkomen? Waar moet je heen voor zo lang?
Nee, lijkt mij een nachtmerrie

Ik ben het helemaal met je eens hoor, maar ik ben niet degene die stelde dat een huis vervangbaar was. Ik reageerde ook op iemand (ik weet al niet eens meer wie). In materieel opzicht is een huis vervangbaar, puur als je het als 'dak boven je hoofd' ziet. Maar mijn huis is mijn huis omdat ik mij er prettig voel, omdat ik er heerlijk woon en omdat mijn spulletjes er staan. Ja, die zijn vast ook vervangbaar, in materieel opzicht. Maar in emotioneel opzicht moet ik er even niet aan denken om mijn 'veilige thuisbasis' te verliezen, ook al is het 'maar' een verzameling stenen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:34

besita schreef:
Suzanne F. schreef:
Echt heel bizar. Misschien heel stom maar er rijzen dan vragen bij mij op van: Hoe kan dit nou gebeuren? Is het echt een kwestie van veel regen of waren er nog andere omstandigheden? Kan iemand uitleggen hoe het water zo’n snelheid en hoeveelheid kan bereiken dat het dorpen wegvaagt? Moeten er dan dijken doorbreken of hoe werkt dat? Bij veel regenwater kunnen rivieren buiten hun oevers treden, dat snap ik. Maar hoe ontstaan dan die verwoestende kolkende stromen? Ligt Limburg zo laag?
Sorry dat ik misschien domme vragen stel maar ik probeer het te begrijpen. En ook waarom nu, wat was er nu zo speciaal dat dit gebeurde?

Werd net uitgelegd op de televisie
Vooral al de hoogtes in die gebieden het water krijgt daardoor enorme snelheden doordat het zo bergaf gaat ..door die kracht krijg je dus die meegesleurde auto's

Was inderdaad heel boeiend van die Duitse weerkundige. Vooral het deel dat eerder in het jaar in het verre oosten van Duitsland veel meer regen gevallen is dan nu hier, maar dan op vlak terrein waardoor het water zich niet kon ‘bundelen’ en snelheid maken. Goed uitgelegd.

Edit: en vergeet niet dat de Ardennen en de Eiffel serieus veel heuvelachtiger zijn dan de Limburgse heuvels. Smallere dalen ook.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 16-07-21 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:38

pmarena schreef:
Dat is ook gaaf zeg, als het water zo om je huis heen stroomt +:)+

Zoiets is ook wel lastig te plannen. Als je puur naar hoogte kijkt dan zou je in Limburg beter zitten dan bij ons aan zee. Maar zo simpel is het dan natuurlijk niet....

Het is wel iets waar ik op heb gelet bij het zoeken naar een huis. We wilden sowieso wat kopen in deze regio, en ons huis ligt minimaal 1 of 2 meter hoger dan de huizen om ons heen. Wel lager dan de dijk waar we aan wonen, maar toch ook weer hoger dan de achterliggende akker en omgeving en het dorp ligt ook ongeveer op akkerhoogte of lager dacht ik. Buren een stuk lager....

Bij de Watersnoodramp is hier in de regio veel leed geweest maar is het ons dorp ook voorbij gegaan.
Maargoed op zeeniveau zitten we nog steeds triest laag hier natuurlijk...als het water van zee komt zijn wij hier ook gewoon aan de beurt....

Gevaar hoeft niet alleen in de vorm van water te komen....

Ik woon bovenop de Brabantse Wal, dus natte voeten krijgen we hier niet zomaar. Maar mijn dorp is wél aan alle kanten omringd met een groot bos en heide gebied. Als daar een bosbrand uitbreekt :x :x (wat met de droogtes zoals van 2018-2019 een reële kans is)

En als kers op de taart liggen de kernreactoren van Doel op 9km hemelsbreed.

Ik woon hier prima, maar ben me wel bewust van eventueel gevaar.

Ik denk dat er erg weinig plekjes in Nederland zijn waar je 100% "veilig" zit wat dat betreft. En veilig voor een Supercel met bijbehorende sh*t zoals in Leersum ben je nooit..

Edit: klimaatverandering brengt extremen met zich mee, in een land wat tot niet al te lang geleden eigenlijk zéér zelden extremen kende. Maar we zullen er mee moeten leren leven. En we moeten gaan nadenken hoe we in de nabije toekomst met deze extremen en hun gevolgen gaan omgaan, zodat er geen rampen ontstaan zoals nu in Limburg

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:49

speurneusc schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Ik zal toch moeten werken, fokkerij met 200+ paarden moet toch eten, veulens moeten hun medicatie, verband moet gewisseld en in het ergste geval paarden verplaatsen. In dit gebied kreeg mijn baas gisteren een sms dat ze rekening moesten houden met evacuatie. Waar ga je met 200+ paarden en 180 veulens naartoe?

al iets bekend?

de weilanden bij Heppeneert staan helemaal onder. De stal zelf is godzijdank nog droog gebleven. Wel vliegen de hele dag al helicopters over en zijn er echt veel ramptoeristen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 20:53

Die toeristen kan ik echt allemaal de nek omdraaien. Hoeveel telefoontjes en vragen wij vandaag al gekregen heb, man man man!

"Wij hebben morgen een reservering bij de kabelbaan en de Valkenier, die zal nu toch wel al doorgaan?" Echt, hoe kunnen mensen zo egoïstisch ingesteld zijn.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:02

KimD schreef:
Die toeristen kan ik echt allemaal de nek omdraaien. Hoeveel telefoontjes en vragen wij vandaag al gekregen heb, man man man!

"Wij hebben morgen een reservering bij de kabelbaan en de Valkenier, die zal nu toch wel al doorgaan?" Echt, hoe kunnen mensen zo egoïstisch ingesteld zijn.

Ik snap bést dat mensen duidelijkheid willen hebben.

Een "nee, gaat nog niet open, wanneer wél weten we nog niet, kaartjes kunnen op een ander moment gebruikt worden"

Is toch óók simpel?

Ik zit nét op Loopings te lezen dat GaiaZoo in Kerkrade vandaag alweer is open gegaan voor het publiek.

Had ik persoonlijk óók niet verwacht en is misschien wel een beetje vroeg.

Maar ik heb zn idee dat ieder park er alles aan zal doen om weer open te kunnen gaan. Dicht= geen omzet draaien namelijk.

Als een GaiaZoo alweer open is en dit vermeld op social media, dan is het toch niet gek als mensen vragen gaan stellen over de andere dagattracties in de omgeving?

Het centrum van Valkenburg zijn ze ook alweer kneiterhard bezig met opruimen en schoonmaken zag ik. Waarschijnlijk willen de horecazaken daar óók weer zo snel mogelijk mensen kunnen ontvangen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:03

Klopt hier zijn ze keihard aan het werk maar de schade is groot, het water stond 1 1/2 meter hoog.
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 16-07-21 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:04

Ongelooflijk hè :x

Ik zag ook filmpjes van de plunderingen , wat een tuig ben je dan
De Lidl was echt helemaal leeggeplunderd , tuig kwam zo buitengewandeld alsof ze gewoon boodschappen hadden gedaan en betaald
Je ziet ze nu ook gewoon door de deels opgedroogde straten stappen opzoek naar verzopen maar misschien wel waardevolle spullen

Edit antwoord op Kimd

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:14

mvdende schreef:
KimD schreef:

Een "nee, gaat nog niet open, wanneer wél weten we nog niet, kaartjes kunnen op een ander moment gebruikt worden"

Is toch óók simpel?

Ik zit nét op Loopings te lezen dat GaiaZoo in Kerkrade vandaag alweer is open gegaan voor het publiek.

Maar ik heb zn idee dat ieder park er alles aan zal doen om weer open te kunnen gaan. Dicht= geen omzet draaien namelijk.

Als een GaiaZoo alweer open is en dit vermeld op social media, dan is het toch niet gek als mensen vragen gaan stellen over de andere dagattracties in de omgeving?

Het centrum van Valkenburg zijn ze ook alweer kneiterhard bezig met opruimen en schoonmaken zag ik. Waarschijnlijk willen de horecazaken daar óók weer zo snel mogelijk mensen kunnen ontvangen.

Gaiazoo heeft ook niet onder water gestaan zoals de Valkenier. Gaiazoo had ‘alleen maar’ last van het vele regenwater zoals wij hier thuis ook dus geen schade, dat is het grote verschil.

Vreselijk al die plunderingen, en dan Duitsland en België, verschrikkelijk dat dit zo dichtbij gebeurd ;(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:17

mvdende schreef:
KimD schreef:

Is toch óók simpel?

Als je je afvraagt of een activiteit in een gebied dat bij wijze van spreken een uur geleden nog onder water stond, waar nog steeds buitenstaanders worden geweerd en wat nog steeds een rampgebied is, wel doorgaat, dan mis je een aantal essentiële eigenschappen :).

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:18

mvdende schreef:
KimD schreef:

Is toch óók simpel?

Ben jij op je hoofd gevallen? Lees je bericht nog een keer en dan besef je wat je schrijft, zo niet, herhaal stap. Heb jij enig idee wat een nationale RAMP betekend? Valkenburg is helemaal niet bezig met 'wanneer kunnen we nog open', die zijn bezig met schoonmaken en zorgen dat alles weer op orde komt zodat mensen de schade in hun huis kunnen opnemen. Besef je wel dat er gewoon nog honderden mensen zonder gas, stroom en water zitten in Valkenburg?! Mensen die niet geëvacueerd konden worden die sinds vandaag überhaupt weer eens van de bovenverdieping konden komen? Valkenburg ziet uit alsof er 2 jaar oorlog is geweest en de dorpen voor Valkenburg staan nog gewoon onder water.

Er komen vanuit de Eifel nu gewoon kadavers bovendrijven ín de steden en dorpen en dan moeten WIJ ons zorgen maken om duidelijkheid voor de toeristen? Blijf appelflap weg man! Wat interesseert het die mensen in Valkenburg dat je als toerist niet even gebruik kunt maken van de kabelbaan of de Valkenier?! Die maken zich druk over het feit of ze de komende weken / maanden überhaupt in hun eigen huis kunnen wonen. Mafkees! 8)7

GaiaZoo heeft lang niet zo'n last gehad van water, die hadden wat vijvers die hoog kwamen te staan maar hebben geen schade of niks. Logisch dat die open gaan.

Zocht je nog een camping? Anders zou ik eens even het VVV in Schuld mailen of ze nog plek voor je hebben. ;)
Laatst bijgewerkt door KimD op 16-07-21 21:19, in het totaal 2 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:18

sterregoud schreef:
@poes, is dit in Limburg ? Kan de brandweer deze hondjes niet in veiligheid brengen ?
Ik hoop dat het nog goedkomt met ze.

Geen idee was een foto van de VRT blog. Mijn hart brak er echt bij. Redden zal niet simpel zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:19

besita schreef:
Ongelooflijk hè :x

Ik zag ook filmpjes van de plunderingen , wat een tuig ben je dan
De Lidl was echt helemaal leeggeplunderd , tuig kwam zo buitengewandeld alsof ze gewoon boodschappen hadden gedaan en betaald
Je ziet ze nu ook gewoon door de deels opgedroogde straten stappen opzoek naar verzopen maar misschien wel waardevolle spullen

Edit antwoord op Kimd

In het Limburgs noemen we dat krapuul (tuig). Geen goed woord voor over.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:19

_Tarzan schreef:
mvdende schreef:

Is toch óók simpel?

Gaiazoo heeft ook niet onder water gestaan zoals de Valkenier. Gaiazoo had ‘alleen maar’ last van het vele regenwater zoals wij hier thuis ook dus geen schade, dat is het grote verschil.

Vreselijk al die plunderingen, en dan Duitsland en België, verschrikkelijk dat dit zo dichtbij gebeurd ;(

Jij zegt het, ik denk het.

Gaiazoo en wat er in Valkenburg afspeelde en nog steeds afspeelt is echt niet vergelijkbaar inderdaad.

Ik vind het ook echt heel naar om te zien dat mensen meer op hun in de water gevallen vakantie plannen gefocust zijn als medeleven tonen en aanpassen aan het ramp scenario wat zich afspeelt voor de mensen die hier wonen. Echt, ze moeten zich schamen. Hoe kun je verwachten dat je zeker in Valkenburg vandaag of morgen alweer rond kunt lopen alsof er nooit wat is gebeurd. Die mensen zijn echt koekoek.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 21:23

KimD schreef:

“Zeker meneer/mevrouw, onze stad staat blank een deel van onze medewerkers hebben geen huis meer maar u bent zo belangrijk dat we speciaal voor u het park open gooien”.

:roll: