steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 07:48

Loretta schreef:
Je kunt je af gaan vragen hoe lang het nog duurt dat daarvoor ook een hele hoop bureaucratie komt. Nederland is zo langzamerhand kapot gereguleerd. Maar goed als er door zo een zaak als de PAS opeens overal allerlei projecten stil komen te liggen dan mag je je toch ook wel af vragen of zo'n zware bureaucratie nog wel wenselijk is.

Alleen Nederland?

PAS is mislukt omdat het gewoon bij voorbaat geen handig idee was. Echt een polder-oplossing, een compromis. Niet teveel gedoe voor een snelle economische groei maar ook bescherming van de stikstofgevoelige natuurgebieden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 07:58

fransje23 schreef:
Loretta schreef:
Je kunt je af gaan vragen hoe lang het nog duurt dat daarvoor ook een hele hoop bureaucratie komt. Nederland is zo langzamerhand kapot gereguleerd. Maar goed als er door zo een zaak als de PAS opeens overal allerlei projecten stil komen te liggen dan mag je je toch ook wel af vragen of zo'n zware bureaucratie nog wel wenselijk is.

Alleen Nederland?

PAS is mislukt omdat het gewoon bij voorbaat geen handig idee was. Echt een polder-oplossing, een compromis. Niet teveel gedoe voor een snelle economische groei maar ook bescherming van de stikstofgevoelige natuurgebieden.

Maar waarom zijn die stikstofgevoelige gebieden eigenlijk op plaatsen die vrijwel onmogelijk stikstof arm te maken zijn.
De ironie is dat zelfs de renovatie van het binnenhof mogelijk vertraging op loopt vanwege het stikstof probleem.
Ik vraag mij toch serieus af wie ooit bedacht heeft dat er vlakbij grote steden stikstofgevoelige natuurgebieden moesten worden aangewezen. Den haag is overigens niet de enige stad die met dit probleem kampt. In Leiden hebben ze er ook last van.

https://wnl.tv/2019/10/06/verbouwing-bi ... -stikstof/

Met zoveel verkeer, huizen, flatgebouwen bedrijven en winkels vraag ik mij af hoe ze daar ooit de strenge normen willen gaan halen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 08:04

Loretta schreef:
Maar waarom zijn die stikstofgevoelige gebieden eigenlijk op plaatsen die vrijwel onmogelijk stikstof arm te maken zijn.
.

Omdat die stikstofgevoelige gebieden er eerder waren dan de bedrijvigheid.
Zijn gebieden op bijvoorbeeld arme zandgrond waar later veel intensieve veehouderij gekomen is.

Niet alle natura 2000 is standaard stikstofgevoelig. Sommige gebieden kunnen meer stikstof aan, zijn al rijkere gronden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 08:14

fransje23 schreef:
Loretta schreef:
.

Omdat die stikstofgevoelige gebieden er eerder waren dan de bedrijvigheid.
Zijn gebieden op bijvoorbeeld arme zandgrond waar later veel intensieve veehouderij gekomen is.

Niet alle natura 2000 is standaard stikstofgevoelig. Sommige gebieden kunnen meer stikstof aan, zijn al rijkere gronden.

Ik weet dat vooral bos veel meer stikstof aan kan dan duingbeid of heide. Met grote hoeveelheden stikstof groeit het dicht tot bos en verdwijnen bepaalde zeldzame planten uit het gebied. Voordeel is wel weer dat bos veel meer CO2 opslaat en dat lijkt me op dit moment toch wel van hoogste belang. Ik vraag me dan ook af waarom natuurbeheerders in veel gebieden bomen hebben gekapt om plaats te maken voor heidegebied.

Ook vraag ik me af waarom er niet nagedacht worst om deze kwetsbare natuur te realiseren op plekken die daar meer geschikt voor zijn. Vooral pal naast steden verwacht ik niet dat daar ooit de norm gehaald zou worden. Daar zijn veel meer stikstofbronnen dan intensieve veehouderij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 09:05

Die natuur is nu eenmaal heel belangrijk om onze flora en fauna in stand te houden, maar ook voor de mensen uit de stad die graag een de natuur in gaan zonder daar een uur voor moeten te rijden.

Maar het gaat niet alleen om die natuurgebieden. De luchtkwaliteit is ook voor ons zelf en onze dieren erg belangrijk. Een slechte luchtkwaliteit zoals rondom de randstad verhoogt de kans op allerlei aandoeningen als astma, longkanker, copd enz.
Als we niet zo veel regeltjes hadden dan zou half Nederland inmiddels met mondkapjes rond moeten lopen :=

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 09:16

8nnemiek schreef:
Maar het gaat niet alleen om die natuurgebieden. De luchtkwaliteit is ook voor ons zelf en onze dieren erg belangrijk. Een slechte luchtkwaliteit zoals rondom de randstad verhoogt de kans op allerlei aandoeningen als astma, longkanker, copd

dat klopt ja. Zelf woon ik in een regio die als Agrarisch aangeduid wordt. Hier is de lucht gewoon schoon. Ik kom regelmatig in de randstad en daar vind ik de lucht op sommige plaatsen gewoon smerig. Volgens mij is dat niet aan de boeren te wijten trouwens.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 09:19

In de grote steden komt dat vooral door de stikstofoxide die vrij komt bij het verbranden van fossiele brandstoffen. En natuurlijk de overige stoffen als ozon en fijnstof die daarbij vrij komen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 09:22

Loretta schreef:
8nnemiek schreef:
Maar het gaat niet alleen om die natuurgebieden. De luchtkwaliteit is ook voor ons zelf en onze dieren erg belangrijk. Een slechte luchtkwaliteit zoals rondom de randstad verhoogt de kans op allerlei aandoeningen als astma, longkanker, copd

dat klopt ja. Zelf woon ik in een regio die als Agrarisch aangeduid wordt. Hier is de lucht gewoon schoon. Ik kom regelmatig in de randstad en daar vind ik de lucht op sommige plaatsen gewoon smerig. Volgens mij is dat niet aan de boeren te wijten trouwens.

Weet niet of ergens de lucht nog schoon is. Ik woon ook agrarisch, maar in kippenregio, en die lucht staat ook niet bepaald als schoon aangemerkt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 09:23

8nnemiek schreef:
In de grote steden komt dat vooral door de stikstofoxide die vrij komt bij het verbranden van fossiele brandstoffen. En natuurlijk de overige stoffen als ozon en fijnstof die daarbij vrij komen.

en ook daar zijn kwetsbare natura 2000 gebieden. Ik zal niet weten hoe die ooit succesvol kunnen worden. Probleem met Nederland is dat wij gewoon een ontzettend dichtbevolkt landje zijn. Met name de Randstad heeft nog het meeste weg van een stadsstaat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 09:23

verootjoo schreef:
Weet niet of ergens de lucht nog schoon is. Ik woon ook agrarisch, maar in kippenregio, en die lucht staat ook niet bepaald als schoon aangemerkt.

Relatief schone lucht. vergeleken met de randstad is het hier gewoon schoon.
Maar ik geef toe dat het natuurlijk schoner was als hier bossen waren.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 10:37

verootjoo schreef:
Weet niet of ergens de lucht nog schoon is.

Hier in het oosten van IJsland is de lucht nog redelijk fris (zolang de vulkanen zich rustig houden :D )

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 11:05

Afbeelding
Stikstof uitstoot vandaag.

Afbeelding
CO2 uitstoot vandaag.

8nnemiek

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 11:14

Best interessant inderdaad, dat windy dat laat zien :j
Je ziet zo ook goed hoe veel invloed het weer en lage drukgebieden erop hebben.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 11:21

16 oktober komen er nieuwe acties.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 11:29

8nnemiek schreef:

Ik vind de Straat van Gibraltar heel erg opvallend.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 11:33

tienus63 schreef:
8nnemiek schreef:

Ja inderdaad. Ook die lijn over de oceaan langs Frankrijk :?

Als je nu kijkt, is het al wat opgeklaard gelukkig :=
Frankrijk heeft meestal wel schonere lucht vanaf iets onder Parijs.
Wij hier in belgie zitten echt niet goed :x

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 11:35

juval schreef:
16 oktober komen er nieuwe acties.

Ik hoop dat deze actie zelfde respons en verloop krijgt als die van afgelopen dinsdag.
De Franse boeren gaan morgen actie voeren.

Ik had trouwens een opmerking geappt naar het ministerie, 06-5500 1400. De email van de minister is niet meer bereikbaar.
Kreeg een net, weliswaar een ambtelijk antwoord erop.

Dit was deel van mijn opmerking:

Citaat:
Geachte minister Carola Schouten,

De boeren wordt 42-46% van de stikstof uitstoot aangerekend.
Diezelfde boeren nemen met hun enorme grondarsenaal vol grassen en gewassen
ook weer heel veel stikstof op uit het milieu.
Waar zijn de cijfers van deze STIKSTOF OPNAME !!!
Na saldering van uitstoot en opname zijn de boeren bij lange na niet zo
vervuilend als nu gesuggereerd wordt.

Vriendelijke groeten,

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 11:37

Ik hoop dat de nieuwe actie op 16 oktober nog meer respons krijgt.

De franse boeren morgen ? Dat gaat vonken geven denk ik. :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 11:38

Pandora2 schreef:
tienus63 schreef:

Ja inderdaad. Ook die lijn over de oceaan langs Frankrijk :?

Als je nu kijkt, is het al wat opgeklaard gelukkig :=
Frankrijk heeft meestal wel schonere lucht vanaf iets onder Parijs.
Wij hier in belgie zitten echt niet goed :x

Een vaarroute, en een drukke ook, me dunkt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 11:40

_San87_ schreef:
Een vaarroute, en een drukke ook, me dunkt.

:)* Dat zal het idd zijn.
Wel heel erg druk dus -O-

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 11:44

Dat bedoel ik _San87_

Aan de andere kant als die schepen weer uitwaaieren, wordt de uitstoot ook weer verdeeld.
Behalve dan dat er weer nieuwe vloot bij de Straat van Gribraltar ligt.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 11:44

Ik ben heel benieuwd naar wat je als antwoord krijgt tienus. Als je al antwoord krijgt.
Ik ben ook heel benieuwd naar de cijfers met de stikstof opname

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 11:45

tienus63 schreef:
8nnemiek schreef:

Dat zijn drukke vaarroutes inderdaad: https://www.marinetraffic.com/nl/ais/ho ... 9.2/zoom:7

Maar ik denk dat het bij de straat van gibraltar ook met de wind te maken heeft. Die draait daar vaak precies doorheen waardoor alle lucht van allebei de landen naar die plek wordt geblazen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 11:48

Diertjec schreef:
Ik ben heel benieuwd naar wat je als antwoord krijgt tienus. Als je al antwoord krijgt.

Hier het ambtelijke antwoord:

Hoi ........ik begrijp dat je het vervelend vindt. Vooral als het gaat om familie en een kind van nog zo een jonge leeftijd. Bedankt voor de kennisgeving van jouw mening. Als je vragen hebt waar ik jou wellicht van informatie kan voorzien, dan hoor ik het graag. Groet, ........

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 11:53

tienus63 schreef:
Diertjec schreef:

Hier het ambtelijke antwoord:

Hoi ........ik begrijp dat je het vervelend vindt. Vooral als het gaat om familie en een kind van nog zo een jonge leeftijd. Bedankt voor de kennisgeving van jouw mening. Als je vragen hebt waar ik jou wellicht van informatie kan voorzien, dan hoor ik het graag. Groet, ........

Wauw, ook echt een antwoord op je vraag, zie ik.