Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:39

Ninx schreef:
ruitje schreef:
Heb je mijn posts later ook gelezen? Mijn punt is dat ik mensen niet met dieren te vergelijken vind.

Je hebt dan een volstrekt ander bewustzijnsniveau.
Ik zeg niet dat je dom bent, maar emotie, empathie, inzicht in het wezen dier en de lineaire overeenkomsten tussen mensen en dieren gaan langs je heen.
Dat is niet uniek, er zijn immers velen met jou.... anders is het bijna niet te begrijpen dat zoveel mensen zo ontzettend veel dieren heel veel geweld aan doen.

Of jouw 'punt' klopt is echter een tweede. De bewijsvoering voor de intelligentie en het zelfbewustzijn van dieren is immers overweldigend. Weinigen verdiepen zich daar echter in.

Nee, je zegt eigenlijk wel dat ik dom ben.

Dat is het lastige in de discussie, zoals je ook ziet op deze laatste pagina.

Mensen die anders over dieren denken zijn meteen dom of harteloos, word meteen op de persoon.

Waarom kan er niet geaccepteerd worden dat er mensen zijn die daar anders over denken zonder ze meteen zo weg te zetten?

Ik accepteer dat ook, zonder de ander persoonlijk aan te vallen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:42

Als ex actievoerder (nooit ingebroken hoor bij mensen en ik was en ben ook geen dierenactiviste) was ook ik geschokt over het niveau en verhaal bij Pauw van de activisten. Dat had ik zelf echt veel beter gedaan :o .
Ik vond het tenenkrommend, gênante vertoning en het leek wel of er kinderen aan tafel zaten in plaats van mensen die een goed zakelijk verhaal te vertellen hadden.
Dat verhaal had moeten zijn, dat ze voor meer dierenwelzijn zijn en dat deze manier van grootschalige varkenshouderij slecht is voor de dieren en voor het milieu. Dat ze daar de aandacht op hadden willen vestigen en mensen een bewustzijnsprikkel hadden willen geven.
Nu hebben ze mensen zich kapot laten schrikken, hebben ze dieren met foute benadering aan risico blootgesteld als het om hun welzijn gaat, kortom was de hele actie al fout, het verhaal dat ze erover vertelden ook. Ik heb het met stijgende verbazing bij Pauw gadegeslagen en opeens zei ik tegen mijn man: "het lijkt wel of Pauw met een stel kinderen aan tafel zit", waarop één biologische boer vlak daarna aangaf→ iets in de trant van dat ze met een stel slecht geïnformeerde kinderen aan tafel zaten.
Met name dat meisje dat zat te "blubberen" over het biggetje dat zich zo ziek voelde en dat ze water had gegeven :oo , waarop de biologische boer aangaf, daar mee heb je waarschijnlijk al zijn kansen om het te reden verspeeld want je liet de boer er niet bij en je gaf hem water terwijl dat beestje biest nodig had. Welk een onwetendheid. Echt tenenkrommend.

Blijft staan voor mij, dat het goed zou zijn als mensen minder vlees gaan eten, dat de boeren meer biologisch gaan boeren met aandacht voor de belangen van dieren→ dus stijgende vleesprijs. Maar als iedereen minder vlees gaat eten en daar eens wat bewuster mee omgaat, is dat geen enkel probleem en beter voor het milieu!. Als iedereen 2x per week vlees gaat eten (50 gram bijvoorbeeld in plaats van al die gigantische lappen) en 1 x per week vis, dan kunnen ze de overige dagen verder zonder enige vleesvervanging of extra's gewoon gezond door leven. Nog één dag een omelet bijvoorbeeld en dan 3x iets anders (bonen of pasta met groente en kaas etc) en dat zou al een heleboel schelen.
Niet iedereen hoeft streng veganistisch te worden om het goede te doen voor de dieren en voor de wereld. Maar als we allemaal iets doen, zou dat een goede zaak zijn.

Of zoals mijn zoon laatst zei (slager!), "maar elke dag vlees eten is helemaal niet zo gezond hoor en ook helemaal niet zo goed voor het milieu en de aarde. Ik eet twee dagen op dit moment geen vlees, mam, en ik denk erover om dit uit te gaan breiden naar drie ". Mooi vond ik dat en voor mij totaal onverwacht om ook uit die hoek kritische geluiden te horen. Kan namelijk best , ook als je onderdeel bent van die sector→lees boer of slager etc.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:49

@pien_2010
fijne reactie! hoop dat je de volgende kritische noten niet vervelend vind.

Biologisch is echt NIET beter voor de wereld. opbrengsten zijn beduident lager, terwijl het qua uitstoot zet zo belastend is als gangmaar. dan moet er morgen echt een heel groot deel van de wereldbevolking omvallen wil je met alleen biologische teelten de wereld voeden. verstandig en efficient omgaan met gewasbeschreming ect. is natuurlijk wel key.

50gr vis is al te veel. voor nl zou 25gr per week het best zijn. klein beetje vaker vlees eten (dan jou scenario) is dan beter

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:56

Precies Pien!
Ze hebben zichzelf wel erg voor schut gezet. Die zogenaamde woordvoerder van die stichting hadden ze wel mogen ontslaan, die is echt funest als ze wel iets willen bereiken :n
En zo bizar slecht geïnformeerd idd... Een ziek biggetje water geven 8)7 Je weet toch dat alle jonge dieren biest/moedermelk nodig hebben... En de boer vertellen dat het voor hun toch niet uitmaakt dat er af en toe wat biggetjes overlijden omdat ze anders na 6mnd toch wel naar de slacht gaan. Over varkens die niet eens slachtvarkens zijn.

Zorg gewoon dat je een goed verhaal hebt voor je in de media verschijnt :=

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:59

Na een paar dagen stil mee gelezen te hebben, beginnen mijn handen toch te jeuken.

In eerste instantie vond ik het (ook) geen goed idee om deze mensen een podium te geven zoals gisteren bij Pauw. Maar, ik heb me kostelijk vermaakt tijdens de uitzending. Het is bijna (!) aandoenlijk om te zien en te horen hoe dom deze criminelen werkelijk zijn. Ze zien het verschil niet tussen een fokzeug en een vleesvarken. Zeugen staan 4 jaar lang in deze kooien. Een gemummificeerde big op de foto zetten. Een zieke big naar buiten zeulen en blootstellen aan plotselinge temperatuurverandering, goed bezig joh! De biologische varkensboer "complimenteren" omdat hij, itt zijn gangbare collega's, wél enigszins een minimaal gevoel voor dierenwelzijn heeft. Geëmotioneerd de zieke big Rosie noemen, omdat ze roze is.

Raap me op. Deze mensen zijn niet bij machte om in te zien dat niet iedereen denkt zoals zij. En dat is niet erg. Wat wél erg is, is de arrogantie om jezelf boven de wet te verheffen en met 100 man in te breken in een bedrijf met levende, stressgevoelige dieren. In deze tijd waarin de Afrikaanse varkenspest om zich heen grijpt. Want ach, deze dieren gingen over 6 maanden toch naar het slachthuis. Hoe respectloos kun je zijn? En het komt toch door de bio-industrie dat er steeds vaker epidemieën uitbreken, dus het is sowieso de schuld van de bio-industrie. Even voor het gemak vergeten dat besmettelijke dierziekten zich minder snel kunnen verspreiden in een gebied met weinig (maar grote = bio-industrie) veehouderijen dan in een gebied met heel veel, dicht bij elkaar liggende (kleine, kneuterige Ot en Sien-)boerderijtjes zoals dat 100 jaar geleden in Nederland het geval was. Ik vind het zo verdrietig voor deze varkenshouder en zijn gezin en ik hoop dat zijn dieren er niet al te veel aan overhouden. En daarbij, wat is er nu werkelijk voor een schokkend nieuws naar buiten gebracht over de varkenshouderij? Vraag bij de eerste de beste varkensboer die je tegenkomt of je een keer een kijkje mag nemen en je treft hetzelfde aan. De grote meerderheid staat er kerngezond bij, in een systeem waar je voor of tegen kunt en mag zijn. En een aantal dieren redt het niet. Lees de vakbladen en je zult zien hoeveel inspanningen er gedaan worden in de sector om biggensterfte terug te dringen. Een uitspraak die ik hier eerder las over dat er niets verandert én beweren dat je erg goed weet hoe de veehouderij in elkaar steekt, ongelooflijk.

Mijn complimenten gaan naar de 2 varkensboeren die zich logischerwijs op zaten te vreten aan de andere kant van de tafel, maar toch rustig en eerlijk hun verhaal deden. Ik denk dat ik al 5 keer uit mijn vel was gesprongen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:10

Tiepfoudt schreef:
Na een paar dagen stil mee gelezen te hebben, beginnen mijn handen toch te jeuken.

In eerste instantie vond ik het (ook) geen goed idee om deze mensen een podium te geven zoals gisteren bij Pauw. Maar, ik heb me kostelijk vermaakt tijdens de uitzending. Het is bijna (!) aandoenlijk om te zien en te horen hoe dom deze criminelen werkelijk zijn. Ze zien het verschil niet tussen een fokzeug en een vleesvarken. Zeugen staan 4 jaar lang in deze kooien. Een gemummificeerde big op de foto zetten. Een zieke big naar buiten zeulen en blootstellen aan plotselinge temperatuurverandering, goed bezig joh! De biologische varkensboer "complimenteren" omdat hij, itt zijn gangbare collega's, wél enigszins een minimaal gevoel voor dierenwelzijn heeft. Geëmotioneerd de zieke big Rosie noemen, omdat ze roze is.

Maar he, rosie knapte duidelijk op toen ze haar water had gegeven :+
En ze werden te erg bedreigd, zodat ze niet naar buiten konden gaan met rosie en haar een grassprietje laten ruiken :')
De criminelen voelden zichzelf wel erg slachtoffer.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:11

Palmera schreef:
Winged, ik hoef geen adem te halen. Iemand die zichzelf zó boven een ander durft te plaatsen is een harteloos mens.

Ik moet eens het lef hebben hetzelfde te zeggen over bv donkere mensen.

Ik snap niet dat je zelf niet ziet dat die vergelijking met donkere mensen echt nergens op slaat.

Veronica2

Re: Dierenactivisten bezetten varkensstal in Boxtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:15

Beetje donkere mensen vergelijken met dieren, dan is de beschaving toch wel met een bloedgang langs je heen gegaan. Schandalig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:38

bettyvn schreef:
Biologisch is echt NIET beter voor de wereld. opbrengsten zijn beduident lager, terwijl het qua uitstoot zet zo belastend is als gangmaar. dan moet er morgen echt een heel groot deel van de wereldbevolking omvallen wil je met alleen biologische teelten de wereld voeden. verstandig en efficient omgaan met gewasbeschreming ect. is natuurlijk wel key.

50gr vis is al te veel. voor nl zou 25gr per week het best zijn. klein beetje vaker vlees eten (dan jou scenario) is dan beter

Dat is maar de vraag, dus leg dat maar eens uit, want als het om mest etc gaat heb jeminder die je gewoon op je eigen land gebruikt (zoals ik het toen gezien heb op een biologische dynamisch gemend bedrijf). De opbrengsten zijn lager, want er wordt minder gespoten met gif. Doordat er minder gespoten wordt met gif, komt dit de biodiversiteit van dieren en plantjes te goede→ dus beter voor het milieu.
Als je dan ook nog eens kijkt naar de bilologische dynamische landbouw, hier erg onbekend, dan zie je dat er amper of geen uitstoot is, alles heel kleinschalig gehouden wordt, dat er via een soort "kosmische zaaikalender" gezaaid wordt, dat er allerlei preparaten worden toegevoegd volgens de ideeën van Rudolf Steiner, waaraan ten grondslag ligt dat de boer niet alleen neemt, maar iets toevoegt aan de aarde waardoor deze beter en rijker wordt. (Heel kort door de bocht vanuit een rondleiding die ik ooit gehad heb op een BD boerderij, waar toen al → 40 jaar gelden→ voorspeld werd door de boer dat we grote problemen zouden krijgen met oa de biodiversiteit van de planten en dieren op aarde en dat de aarde meer en meer uitgeput zou gaan worden en dierenwelzijn een belangrijk item.

Begrijp me goed hé, ik heb ook niet DE oplossing, maar ik vind wel dat we met zijn allen wel iets kritischer om kunnen gaan met onze aarde, meer biologische producten zouden kunnen eten (dus minder maar meer kwaliteit) wat niet alleen onze eigen gezondheid maar ook de dieren en aarde ten goede zou komen).

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:59

pien_2010, volgens de geleerden is het voor het milieu veel erger als een dier buiten in de wei schijt dan binnen op roosters.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:11

dakplaat schreef:
pien_2010, volgens de geleerden is het voor het milieu veel erger als een dier buiten in de wei schijt dan binnen op roosters.

Kun je dit onderbouwen? IK zie nl hier in de Limousin alleen maar de koeien buiten in de wei ook in de winter (land is hier geen probleem want er is een overschot aan land). Ik geloof niet dat dit zo nadelig is voor het milieu als ik kijk hier naar alle vlindersoorten, diversiteit van insecten , de diversiteit in de bermen die barsten van de verschillende soorten bloemen plantjes én de enorme schone lucht die barst van de buizerds, haviken, valken, uilen , kiekendieven etc etc

Dakplaat lees een onderstaande artikelen . Met name het laatste vind ik een interessante en ik heb het dan over stoppen 1 dag per week met vlees eten, cq of een week of zoals ik zelf helemaal . Ik heb de NRC hoog als nieuwsbron en de positieve effecten voor het milieu zijn gigantisch!

https://www.bedrock.nl/een-dag-per-week-geen-vlees/

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/19/ee ... 9-a1555184

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/10/25/wa ... n-a2752737

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:15

Loretta schreef:
Palmera schreef:
Winged, ik hoef geen adem te halen. Iemand die zichzelf zó boven een ander durft te plaatsen is een harteloos mens.

Ik moet eens het lef hebben hetzelfde te zeggen over bv donkere mensen.

Ik snap niet dat je zelf niet ziet dat die vergelijking met donkere mensen echt nergens op slaat.

Hoezo, zijn (zwarte) mensen geen dieren misschien?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:16

Schemerdier schreef:
Hoezo, zijn mensen geen dieren misschien?
Neen!

Mensen hebben een biografie en een ik. Dieren hebben geen biografie en hebben een groepsidentiteit dus geen "IK"en leven vanuit het instinkt.

Maar het feit dat een mens totaal anders als een dier, maakt de mens niet superieur ten opzichte van het dier. Dat geeft de mens heel veel verantwoordelijkheid om het goede te doen voor het dier. Daar valt ook nog wel een slag te maken :)* !

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:17

Wat zijn mensen dan wel?

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:19

Dat is heel iets anders PdM. Ik heb het over de berekeningen van de uitstoot van dieren. Jij zegt dat BD geen uitstoot heeft, maar volgens onderzoeken is intensief beter voor het milieu. Terwijl iedereen wel beter weet, want een dier dat rechtstreeks buiten schijt is altijd beter voor het complete plaatje.
De meeste onderzoeken nemen ook niet het complete plaatje mee, zorgt voor hele scheve uitkomsten, zoals ook bij het drinkwater en CO2 verhaal.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:29

Dakplaat je reageert op een heel klein stukje. Ik kijk, althans dat probeer ik meer naar het geheel en dan met name naar omslag naar (bd ) biologische landbouw in combinatie met minder eten van vlees of stoppen met vlees ad kant vd consument. Dat stukje negeer je vandaar mijn links van gerenomeerde kranten om je te laten zien wat het effect is .

Of anders gezegd, ook al is de actie imo mislukt, kritisch kijken naar onze vleesindustrie en consumeer gedrag is helemaal niet zo verkeerd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 19:27

ruitje schreef:
:') koud hart.

Ik ben inderdaad vreselijk voor dieren :+ .

Palmera, dat is precies mijn punt. Je kan mensen niet vergelijken met dieren, want ik ben daar inderdaad niet voor gefokt.

Ik zie het precies zoals je het zegt: dat dier word gefokt als mijn eten. En ja, dat mag onder betere omstandigheden als dat kan.

Maar het blijft een dier wat uiteindelijk mijn eten word, niet te vergelijken met mensen.

Ik probeer dit stuk echt respectvol te brengen, maar ik probeer te laten zien dat je ook anders naar dieren kunt kijken.

Iets wat volgens mij niet snel gebeurd, want je bent al snel een koud mens/geen dierenliefhebber als je zo denkt.

Terwijl ik denk, als je naar het koopgedrag van de consument kijkt, er meer mensen zijn die zo denken :)

Ik denk dat het hele probleem is, dat mensen naar dieren kijken alsof het mensen zijn en helemaal niet vanuit het dier denken. Dat zie je bij de paarden al vrij lange tijd en dat verspreidt zich steeds meer onder ook de andere dieren.

Dierenwelzijn is denken vanuit het dier en niet vanuit: Oh wat zou ik het vreselijk vinden om zo te leven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:04

Pipodipo schreef:
Beetje donkere mensen vergelijken met dieren, dan is de beschaving toch wel met een bloedgang langs je heen gegaan. Schandalig.

Inderdaad.

Ik snap niet hoe iemand bij die vergelijking komt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:09

Benzz schreef:
Ik denk dat het hele probleem is, dat mensen naar dieren kijken alsof het mensen zijn en helemaal niet vanuit het dier denken. Dat zie je bij de paarden al vrij lange tijd en dat verspreidt zich steeds meer onder ook de andere dieren.

Dierenwelzijn is denken vanuit het dier en niet vanuit: Oh wat zou ik het vreselijk vinden om zo te leven.

Sommige mensen hebben teveel naar disney films gekeken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:11

Loretta schreef:
Pipodipo schreef:

Inderdaad.

Ik snap niet hoe iemand bij die vergelijking komt.

Ik snap überhaupt niet hoe en waarom er dieren met mensen vergeleken worden.

Idd, dieren worden ‘verdisneyd’

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:37

ruitje schreef:
Dat is een stevige uitspraak. Er is de afgelopen jaren toch heel veel van belang gerealiseerd door gewoon de wet te volgen. Daar is eigenlijk onze gehele democatie op gestoeld.

Ik vind het eigenlijk een beetje spannend dat je zo denkt, dat belangrijke zaken alleen door radicalisme veranderd kunnen worden?

Is het echt zo dat je denkt dat het anders geheel niet veranderd, of meer dat hetvdan te langzaam gaat naar je zin?

Niet alleen door radicalisme. Mensen worden door verschillende dingen aangesproken. In dit geval kan dat voor de één een ruime beschikbaarheid aan vleesvervangers zijn, of een goede speech. Weer andere mensen zullen zich geroepen voelen zich in de politiek in te zetten. Anderen zullen pas echt door hebben dat het menens is als er radicale acties worden uitgevoerd. Dat hoeft natuurlijk niet per se een stal bezetten te zijn (ik denk dat we aan de publieke opinie kunnen zien dat dit eerder een averechts effect heeft gehad).

Misschien goed om toe te voegen dat ik met radicaal vooral bedoel dat het buiten de norm van wat men gewend is bevalt, niet per definitie buiten de wet. Ik denk wel als je naar grote (emancipatie)issues kijkt dat er altijd een vorm van radicalisme bij komt kijken, zoals bijvoorbeeld bij de suffragette beweging.
Verandering zonder radicalisme is uiteraard wel mogelijk, maar gaat inderdaad te langzaam (in mijn ogen).

robert45 schreef:
Even hypothetisch: Dus wanneer ik tegen veganisten ben mag ik met een radicale actie bijvoorbeeld een veganistischrestaurant bezetten om aandacht te vragen voor mijn standpunt? Hierbij schade makend en mijzelf hardhandig toegang verschaffen tot het pand?

Want dat is wat je feitelijk zegt, wanneer een bepaalde groep vind dat iets moet veranderen mag dit plaatsvinden d.m.v een radicale actie. Het maakt niet uit wat het doel is, immers wat voor de ene ontzettend belangrijk is vind een ander zinloos.

We leven in een democratie, normaliter bewandel je dus de maatschappelijke wegen en probeer je op die manier om je standpunt op een ander over te brengen. Dit alles binnen de kaders van de wet.
Lukt het niet om voldoende mensen te overtuigen en blijft je groep te klein dan zullen je inspanningen geen gevolg hebben, het draagvlak is dan niet groot genoeg. Dat kan dat moet je accepteren.

Ja, als jij denkt dat jouw strijd gerechtvaardigd is dan zou dat moeten kunnen. Ik zou het er absoluut niet mee eens zijn waarschijnlijk en geneigd zijn om te meten met twee maten, maar hypotetisch sta ik daar wel achter. Voor het tweede deel van je vraag geldt wat ik in de tweede alinea hierboven typte wel.

Bubblewrap schreef:
Mag ik een knuppel in het hoenderhok gooien?
Ook ik vergelijk dieren niet met mensen. Tuurlijk moet er gekeken worden naar dierwelzijn, want het zijn levende wezens. En stalmanagement zorgt ook voor goede of slechte inkomsten. Maar soms heb ik het idee dat men dieren menselijke eigenschappen geeft. En in dit topic krijg ik ook steeds meer dat gevoel. Of zit ik daar in mis?

Ik zou een dier niet zo snel vergaande menselijke eigenschappen toedichten. Wat ik echter wel zeker weet is dat ze pijn kunnen voelen, kunnen lijden en dat ze niet willen sterven (geen enkel dier/mens wil dat over het algemeen). Daarnaast kunnen we in dit rijke westerse land relatief simpel zonder dierlijke producten leven. Dat is voor mij persoonlijk the main reason om diergebruik zo ver als mogelijk af te wijzen. Daar zijn veel mitsen en maren aan, en ik ben ook absoluut niet perfect, maar het heeft eigenlijk vrij weinig met het vermesnelijken van dieren te maken.

Winged schreef:
Zo Palmera haal even adem zeg. Zelf eet ik echt niet elke dag vlees, grootste gedeelte ben ik zelf flexitariër, om het zo maar te noemen. Maar ja, ik zie een dier wel als consumptiemiddel. Ja, tuurlijk ben blij met paarden, honden, katten etc. Allemaal even lief en leuk. Ik kan enorm genieten van dieren in de wei. Kan enorm blij zijn wanneer mijn zus op de schapenhouderij weer lammeren heeft. Maar ja, het zijn wel dieren voor consumptie.

Wat is voor jou het grote verschil tussen een hond en een lam? Of om het wat the chargeren: Waarom aai je de een en eet je de ander?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:50

PlantsTho schreef:
Wat is voor jou het grote verschil tussen een hond en een lam? Of om het wat the chargeren: Waarom aai je de een en eet je de ander?

Daar zijn onze voorouders mee begonnen?
Die maakten het verschil tussen gebruiksdieren en dieren houden om te eten en te gebruiken, wol en leer.

Wat ik trouwens ook begrijp is dat roofdieren een hele aparte smaak hebben in tegenstelling tot prooidieren.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:52

Bubblewrap schreef:
Mag ik een knuppel in het hoenderhok gooien?
Ook ik vergelijk dieren niet met mensen. Tuurlijk moet er gekeken worden naar dierwelzijn, want het zijn levende wezens. En stalmanagement zorgt ook voor goede of slechte inkomsten. Maar soms heb ik het idee dat men dieren menselijke eigenschappen geeft. En in dit topic krijg ik ook steeds meer dat gevoel. Of zit ik daar in mis?

Ik denk dat je daar gedeeltelijk mis mee zit. Het zijn de mensen die zich als beesten gedragen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:53

Onali schreef:
PlantsTho schreef:

Daar zijn onze voorouders mee begonnen?
Die maakten het verschil tussen gebruiksdieren en dieren houden om te eten en te gebruiken, wol en leer.

Wat ik trouwens ook begrijp is dat roofdieren een hele aparte smaak hebben in tegenstelling tot prooidieren.

Ja goed, maar onze voorouders zijn met nog wel meer dingen begonnen die we niet meer doen toch? :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:00

Het is wat we gewend zijn te eten.

In andere landen eten ze weer andere dieren juist wel en juist niet.