Schoten in tram Utrecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:17

corine1981 schreef:
@Serenity, ik ben met je eens dat afkomst niet aangehaald hoeft te worden, maar je mag tegenwoordig ook geen beschrijvingen meer geven als: donker, licht gekleurd etc, want dat is weer racisme. Hoe doe je dan een net daderprofiel maken??

Oh, maar dat klopt niet helemaal hoor. In het artikel wordt juist aangegeven dat we het bij die feitelijke omschrijvingen moeten houden.

Uiteraard, een daderprofiel hoort feitelijke eigenschappen van de gezochte persoon te omvatten. Huidskleur hoort daarbij. Een correct daderprofiel zal dan ook de huidskleur bevatten, net als haarkleur, kleur ogen, lengte, postuur, kleding, etc. Uiteraard alles onder het mom: indien bekend en relevant.

T. werd echter niet zo aangeduid, er werd een foto van hem geplaatst, zijn leeftijd en naam, en zijn afkomst. Dat is waar de schrijver zich op richt, want dat zien we steeds vaker, dat feitelijke omschrijvingen als haarkleur, huidskleur, worden vervangen door afkomst, en dat is natuurlijk niet alleen een beetje gek, maar ook niet heel erg handig. Immers, als jij iemand ziet lopen waarvan je denkt, goh, die zou het wel eens kunnen zijn, ga je niet vragen; he, waar ben jij geboren? Nee, dan kijk je naar de uiterlijke kenmerken.

Dat trouwens allemaal in het geval van een daderprofiel, dus iemand die wordt gezocht.

Wordt iemand niet meer gezocht, dan zijn dergelijke kenmerken niet meer nodig, en hoeven ze dus ook niet genoemd te worden. "Een 21-jarige man uit Amsterdam moest afgelopen woensdag voor de rechtbank verschijnen....." versus "Een 21-jarige man van Turkse afkomst uit Amsterdam moest afgelopen woensdag voor de rechtbank verschijnen...."

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:18

corine1981 schreef:
SplashIsLief schreef:
Over de verkiezingen loopt een ander topic; [NM] Op wie stem jij 20 maart?
Lijkt me goed om de discussie omtrent de politiek en verkiezingen daar te doen en het hier te laten bij de gebeurtenissen in Utrecht.

Volgens mij gaat dit nog steeds direct over de gebeurtenissen in Utrecht welke een rare draai kunnen geven aan de verkiezingen. Aangezien de discussie hier ook gespekt wordt met meningen en ideeën over indirect het immigratiebeleid vind ik het nog steeds, met mate, passend.

Hier ben ik het wel mee eens. Tot nu toe wordt er op een respectvolle manier met elkaar gepraat over ieders bevindingen.
Maar opmerkingen als 'Rutte spoort niet' en iemand die dan vervolgens wil weten waarom, vind ik hier niet op zijn plaats.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:28

Serenity350 schreef:
Oh, maar dat klopt niet helemaal hoor. In het artikel wordt juist aangegeven dat we het bij die feitelijke omschrijvingen moeten houden.

Uiteraard, een daderprofiel hoort feitelijke eigenschappen van de gezochte persoon te omvatten. Huidskleur hoort daarbij. Een correct daderprofiel zal dan ook de huidskleur bevatten, net als haarkleur, kleur ogen, lengte, postuur, kleding, etc. Uiteraard alles onder het mom: indien bekend en relevant.

T. werd echter niet zo aangeduid, er werd een foto van hem geplaatst, zijn leeftijd en naam, en zijn afkomst. Dat is waar de schrijver zich op richt, want dat zien we steeds vaker, dat feitelijke omschrijvingen als haarkleur, huidskleur, worden vervangen door afkomst, en dat is natuurlijk niet alleen een beetje gek, maar ook niet heel erg handig. Immers, als jij iemand ziet lopen waarvan je denkt, goh, die zou het wel eens kunnen zijn, ga je niet vragen; he, waar ben jij geboren? Nee, dan kijk je naar de uiterlijke kenmerken.

Dat trouwens allemaal in het geval van een daderprofiel, dus iemand die wordt gezocht.

Wordt iemand niet meer gezocht, dan zijn dergelijke kenmerken niet meer nodig, en hoeven ze dus ook niet genoemd te worden. "Een 21-jarige man uit Amsterdam moest afgelopen woensdag voor de rechtbank verschijnen....." versus "Een 21-jarige man van Turkse afkomst uit Amsterdam moest afgelopen woensdag voor de rechtbank verschijnen...."

Ik ben het hier echt helemaal mee eens hoor. Maar heb ook de zwartepietendiscussie in mijn achterhoofd en van die groep mag je geen zwart meer zeggen :x

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:42

corine1981 schreef:
Serenity350 schreef:

Ik ben het hier echt helemaal mee eens hoor. Maar heb ook de zwartepietendiscussie in mijn achterhoofd en van die groep mag je geen zwart meer zeggen :x

Ik snap je associatie wat betreft het onderwerp. En hoewel het natuurlijk echt wel overeenkomsten heeft, staat dit verder los van het zwartepieten verhaal.

Vind het wel tof om te merken trouwens dat de langer we in gesprek zijn, de meer begrip ik vanuit elkaar voel en het idee heb dat we allemaal echt niet zo verschillend denken als we soms kunnen ervaren.

Top ook dat een dergelijk gevoelige discussie hier zo constructief gevoerd kan worden. Daar had ik namelijk nog mijn twijfels bij toen het topic gestart werd. Echt fijn. :j

corine1981

Re: Schoten in tram Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:44

Eens, ik denk ook dat typen wat dat betreft toch al meer uitnodigt om elkaar verkeerd te begrijpen, of in ieder geval langer om elkaar heen te blijven draaien. Ook al overdenk je het nog zo goed, het blijft interpretatie van de andere kant zonder al die lichamelijke communicatie die zo belangrijk is...

Anyway, ik ben ook wel lichtelijk verbaasd over een topic op Bokt zonder groen ertussendoor, haha, chapeau!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:45

Precies wat de partijen moeten doen samen over de ideeen praten zoals wij hier doen. Ze hebben allen een bepaald punt alleen niet altijd juist gebracht of doordacht door deze samen te brengen komen we veel verder in de maatschappij. We denk zoveel in hokjes

En ik zie het niet als eromheen draaien maar je punten uitleggen doorvragen etc een mooie respectvolle discussie
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 20-03-19 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:54

Soms denk ik dat de partijen of iig de voorzitters expres zo lomp en ´grappig´ tegen elkaar doen omdat er een camera voor staat.
Even leuk doen voor het publiek ofzo.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:00

StalNollie schreef:
Precies wat de partijen moeten doen samen over de ideeen praten zoals wij hier doen. Ze hebben allen een bepaalde pubt alleen niet altijd juist gebracht of doordacht door deze samen te brengen komen we veel verder in de maatschappij. We denk zoveel in hokjes

Eens hoor, veel te veel.
Ik heb jaren in de stad op de bus gereden en het zou makkelijk zijn om te hokken en profileren.
Je ziet veel dingen gebeuren en ik hoor soms verhalen van collega's (vol met vooroordelen) dat ik alleen maar denk: wanneer je er, al is het slechts in gedachte, al zo in gaat, is het niet wonderlijk dat het ook zo gaat gebeuren (soort van self-fullfilling profecy ).

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik maandag een situatie had die er ook mee te maken had, dat ik me erop betrapte dat ik ook niet vrij ben van vooroordelen (gek, lijk bijna een mens).

Ik kwam uit Utrecht en reed naar huis, ging nog even snel boodschappen doen en had de foto's van de dader gezien.
Bij de supermarkt stond een licht getinte man en zijn gedrag week af van de andere boodschappers... Hij leek wat afwezig, kocht sigaretten, liep naar binnen om koffie te halen en zonder verder iets weer naar buiten liep waar hij nonchalant naast zijn auto ging staan kijken op zijn mobieltje...
Ik zag verschillende mensen verontrust naar hem kijken, waardoor ook ik ging twijfelen of hij niet erg veel op de dader leek.

Een man naast mij keek erg opvallend, wat de bekeken man ook op was gevallen.
Ik stapte in mijn auto, wilde mijn telefoon pakken om de foto te vergelijken, toen de bekeken man op de auto van de man naast mij afstormde, ik deed snel mijn auto op slot en startte de motor, tot ik zag dat hij de andere man alleen maar wilde weerhouden van het gaan rijden met allemaal boodschappen op het dak 8)7 8)7

Ik kon er achteraf wel om lachen, maar was toch weer een eye-opener voor mezelf hoe je dan beïnvloed wordt door de buitenwereld.
Laatst bijgewerkt door corine1981 op 20-03-19 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:01

StalNollie schreef:
Precies wat de partijen moeten doen samen over de ideeen praten zoals wij hier doen. Ze hebben allen een bepaald punt alleen niet altijd juist gebracht of doordacht door deze samen te brengen komen we veel verder in de maatschappij. We denk zoveel in hokjes

En ik zie het niet als eromheen draaien maar je punten uitleggen doorvragen etc een mooie respectvolle discussie

Ik bedoel eromheen draaien niet negatief, slechts dat je langer rondjes om elkaar loopt terwijl je misschien anders allang bij elkaar was geweest :o

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:10

corine1981 schreef:
Ik kwam uit Utrecht en reed naar huis, ging nog even snel boodschappen doen en had de foto's van de dader gezien.
Bij de supermarkt stond een licht getinte man en zijn gedrag week af van de andere boodschappers... Hij leek wat afwezig, kocht sigaretten, liep naar binnen om koffie te halen en zonder verder iets weer naar buiten liep waar hij nonchalant naast zijn auto ging staan kijken op zijn mobieltje...
Ik zag verschillende mensen verontrust naar hem kijken, waardoor ook ik ging twijfelen of hij niet erg veel op de dader leek.

Een man naast mij keek erg opvallend, wat de bekeken man ook op was gevallen.
Ik stapte in mijn auto, wilde mijn telefoon pakken om de foto te vergelijken, toen de bekeken man op de auto van de man naast mij afstormde, ik deed snel mijn auto op slot en startte de motor, tot ik zag dat hij de andere man alleen maar wilde weerhouden van het gaan rijden met allemaal boodschappen op het dak 8)7 8)7

Ik kon er achteraf wel om lachen, maar was toch weer een eye-opener voor mezelf hoe je dan beïnvloed wordt door de buitenwereld.

_O-

Sorry, maar hier heb ik toch echt heel erg hartelijk om gelachen. :')

Niet dat ik voorbij wil gaan aan het serieuze deel wat eronder ligt (de verhoogde spanning tussen mensen, waardoor je inderdaad dit soort situaties kunt krijgen, wat dan weer voor ervaringen zorgt waardoor het vertrouwen onderling nog verder keldert). Maar het is ook herkenbaar, voor denk ik iedereen, want vooroordelen zijn ook iets waar we niet aan kunnen ontkomen. Ons brein is deels zo geprogrammeerd, we scannen de omgeving constant (onbewust) en dat wat opvalt is vaak gelinkt aan "gevaar". Van een heel andere orde maar een soortgelijke reactie t.a.v. associatieve reacties: als ik een schaap in de weide zie liggen zonder dat ik het hoofd direct zie kijk ik meteen nog een keer goed omdat mijn eerste instinct zegt; ligt die op zn rug?! Nou, dat maak ik heel vaak mee (veel schapen hier om ons heen) en heb het maar twee keer echt meegemaakt sinds we hier wonen (3 jaar).

Het heeft ook wel degelijk een functie, immers, zouden we gevaar niet snel spotten dan zou het met onszelf nog wel eens slecht af kunnen lopen. Echter, dat stukje zelfreflectie, dus bewust zijn van deze gedachtegang en daarop kunnen relativeren is mijns inziens veel belangrijker dan probeer vooroordeelloos door het leven te gaan. Het voorkomen van oordelen is namelijk psychisch vrijwel onmogelijk, aangezien het een mechanisme is dat we ook vanuit nut in onszelf dragen. Daarom jezelf aanleren kritisch naar je gedachten en associaties te kijken, en durven bij te stellen op het moment dat het niet van toepassing is. Ervaringen zoals de jouwe omschrijven zo'n proces op een fijne en bijna vermakelijke manier. En laat dat nu juist de manier zijn waarop we lessen veel makkelijker leren dan wanneer het vanuit een moeten en elkaar opleggen gaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 13:01

Dat je, ondanks een open blik op alle mensen, na zo iets alerter bent is logisch. Een week na 9/11 moest ik vliegen. En dan zit er een donkere onverzorgde lichtelijk zwetende man een paar plaatsen naast je. Vliegtuig bleef ook extreem lang wachten met opstijgen . Nou, kan je vertellen dat er meer mensen aan het zweten waren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:26

Vrijdag stille tocht lees ik net op NOS.nl. Vanaf 19.00 vertrekt een stoet vanaf Utrecht CS naar het 24 Oktoberplein.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:47

Ik zie zojuist een heel goed artikel op de NOS langskomen over maandag: https://nos.nl/artikel/2276799-terroris ... andig.html

Past ook wel erg bij wat we in de laatste pagina's in dit topic hebben besproken. De snelheid en het gemak waarmee we tegenwoordig kunnen communiceren is erg fijn, maar het legt ook nog meer extra druk bovenop de al bestaande spanning bij de autoriteiten om "iets te zeggen". Daardoor kunnen fouten ontstaan. Ik vind het zelf ook erg goed dat het benoemd wordt dat het ongebruikelijk is dat Rutte het woord terreur in de mond nam, persoonlijk vond ik het grootste deel van zijn toespraak tenenkrommend als je bedenkt hoe weinig we toen (en nu nog) wisten. Persoonlijk voelde het eerder escalerend dan de-escalerend, terwijl (maar dat is mijn bescheiden mening) je als persoon op een dergelijke positie een enorm voorbeeld bent voor een heleboel mensen, en daar werd voor mijn gevoel maar heel weinig rekening mee gehouden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:00

Serenity350 schreef:
Persoonlijk voelde het eerder escalerend dan de-escalerend, terwijl (maar dat is mijn bescheiden mening) je als persoon op een dergelijke positie een enorm voorbeeld bent voor een heleboel mensen, en daar werd voor mijn gevoel maar heel weinig rekening mee gehouden.

Ik ben het wel met je eens. persoonlijk vind ik de zaak ook vanaf het begin enorm is opgeklopt. Het is heel ernstig wat er in die tram is gebeurd. Aan de andere kant denk ik hoeveel verkeersdoden en gewonden vallen. Of je nu om komt in het verkeer, bij een terroristische aanslag voor de nabestaanden is het altijd een ellendig drama.

De nuchterhied is gewoon ver te zoeken. De kans dat je om komt in een alledaags verkeersongeval is nog altijd vele malen groter dan dat je om komt bij een terreur aanslag.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:31

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die dat had. Ik vond het ook bizar harde uitspraken. Net als de strekking: dit zullen we niet tolereren etc...
Zo'n soort oog om oog, tand om tand verhaal. We zijn er nu toch wel achter dat dat nooit werkt.

En inderdaad gelijk de aanname terrorisme..... Waarom zijn we daar zo snel mee terwijl we tot op heden nog steeds zijn motief niet kennen? Bedoel, een briefje met moslimbroeders erop?? Is dat wat er onder terrorisme geschaard wordt tegenwoordig?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:32

Onbewust profileren we allemaal. Ik zal mij ook minder veilig voelen als een man met een wilde uitstraling als in baard, hoodie, sneakers etc onopvallend savonds mijn richting uit loopt dan dat een hoogzwangere vrouw dit doet xD helemaal niet gek om dat te doen. We hebben het wel over je eigen veiligheid. Ik heb ook wel eens dat ik mijn deur op slot doe als ik ergens wacht en een groep jongeren komt luidruchtig aanstormen. Duh :+ maar zou diezelfde groep in nette kleding, met boeken in hun handen aan komen lopen is het weer een compleet andere situatie. Wij kijken naar lichaamshouding, gedrag en uitstraling en geeft dit een onveilig gevoel zal je hier ook op reageren. Heel normaal. Er moet alleen wel een aanleiding zijn voor en niet puur op huidskleur of afkomst gebeuren want dan gaat het fout.

Ik woon zelf in een buitenwijk van den haag. Weinig Nederlanders. Er woont in mijn portiek nog 1 Nederlandse dame en de rest is Marrokaans, Antilliaans, Turks, Pools en Surinaams. Ik heb van niemand last, heb mij nooit onveilig gevoeld ondanks dat er veel hangjongeren zijn en iedereen groet elkaar. Het hangt ook echt af van de omgeving waar in je bent opgevoed.

Is er al meer bekend over de reden waarom hij heeft geschoten? Ik hoor nog steeds alleen maar theorieën maar geen feiten... of heb ik iets gemist?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:33

Nou ik vind als het werkelijk om een terroristosche aanslag gaat dit in omvang wel een stuk ernstiger dan een verkeersongeluk. Bedoel er niet mee te zeggen dat het minder is voor de overledene helemaal niet, maar een aanslag is wel bedreigend en een ongeluk niet

Wel mee eens dat ze inmddels wel duidelijker mogen zijn wat er nu speelde maar misschien word dit om wat voor rede dan ook weer achter gehouden

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:45

StalNollie schreef:
Nou ik vind als het werkelijk om een terroristosche aanslag gaat dit in omvang wel een stuk ernstiger dan een verkeersongeluk. Bedoel er niet mee te zeggen dat het minder is voor de overledene helemaal niet, maar een aanslag is wel bedreigend en een ongeluk niet

Wel mee eens dat ze inmddels wel duidelijker mogen zijn wat er nu speelde maar misschien word dit om wat voor rede dan ook weer achter gehouden

De definitie van terrorisme:Terrorisme (van het Latijnse terror, paniek) is het zonder wettige grond plegen van ernstig geweld, of ernstige dreiging daarmee, met een politiek doel.

Dit was en is nog steeds niet 100% duidelijk, dus een gevaarlijke, onrust veroorzakende uitspraak in mijn ogen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:52

Niet helemaal correct Corine.

Wij hanteren in NL deze definitie:
Terrorisme is het uit ideologische motieven dreigen met, voorbereiden of plegen van op mensen gericht ernstig geweld, dan wel daden gericht op het aanrichten van maatschappijontwrichtende zaakschade, met als doel maatschappelijke veranderingen te bewerkstelligen, de bevolking ernstige vrees aan te jagen of politieke besluitvorming te beïnvloeden.

Het is dus niet alleen maar politiek, het kan ook voor angst zaaien (ernstige vrees aanjagen) of maatschappelijke verandering gebruikt worden en hoeft dus geen politiek doel te dienen.

Daarbij geeft StalNollie aan
StalNollie schreef:
Nou ik vind als het werkelijk om een terroristosche aanslag gaat dit in omvang wel een stuk ernstiger dan een verkeersongeluk.

In mijn ogen is dit geen gevaarlijke, onrust veroorzakende uitspraak. En vind ik je reactie wat overdreven.

Ik ben heel benieuwd of we ooit horen wat de exacte motieven van T. zijn geweest.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 15:52

Het kan zijn dat ze het nog niet vertellen omdat de dader niet spreekt. Het kan ook zijn dat ze het niet vertellen en wij het nooit te weten komen om rust te bewaren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:53

Men roept al jaren dat terroristen al gewonnen hebben als we alleen maar in paniek raken. In dat geval hebben de terroristen jaren geleden al gewonnen. Ze hoefden alleen maar boeh te roepen en we waren allemaal al in paniek van angst. Het is zo erg dat iedereen het inmiddels al normaal is gaan vinden dat we in een maatschappij leven met draconische maatregelen. Nu het er dan na al die jaren iets is gebeurt dat in alles op een aanslag lijkt worden we met zijn allen nog panischer.
Ik vraag me al af wat voor draconische maatregelen er nu weer genomen gaan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:02

Loretta schreef:
Serenity350 schreef:
Persoonlijk voelde het eerder escalerend dan de-escalerend, terwijl (maar dat is mijn bescheiden mening) je als persoon op een dergelijke positie een enorm voorbeeld bent voor een heleboel mensen, en daar werd voor mijn gevoel maar heel weinig rekening mee gehouden.

Ik ben het wel met je eens. persoonlijk vind ik de zaak ook vanaf het begin enorm is opgeklopt. Het is heel ernstig wat er in die tram is gebeurd. Aan de andere kant denk ik hoeveel verkeersdoden en gewonden vallen. Of je nu om komt in het verkeer, bij een terroristische aanslag voor de nabestaanden is het altijd een ellendig drama.

De nuchterhied is gewoon ver te zoeken. De kans dat je om komt in een alledaags verkeersongeval is nog altijd vele malen groter dan dat je om komt bij een terreur aanslag.

En toch zit hier wel degelijk verschil in.
Hier zowel familieleden en bekenden verloren aan noodlottige ongelukkig maar ook 1 familie-lid aan een zogenaamde vergismoord.

Dat iemand de keuze heeft gehad of ons familie lid bleef leven of juist niet heeft er wel degelijk op een extra pijnlijke wijze ingehakt.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:14

Robijntjah schreef:
Loretta schreef:

En toch zit hier wel degelijk verschil in.
Hier zowel familieleden en bekenden verloren aan noodlottige ongelukkig maar ook 1 familie-lid aan een zogenaamde vergismoord.

Dat iemand de keuze heeft gehad of ons familie lid bleef leven of juist niet heeft er wel degelijk op een extra pijnlijke wijze ingehakt.

Ik zou er ook wel even op in willen haken dat ik het moeilijk vind om uitspraken te doen over wat erger is. Ervaring is namelijk altijd subjectief, maar de ervaring is wel voor de persoon die het ondergaat waarheid. Een bepaalde gebeurtenis hoeft niet bij iedereen even zwaar/hard/heftig aan te komen, toch zijn al die verschillende ervaringen allemaal even waar voor de persoon die het ervaart. Juist het afvragen wat meer of minder erg is vind ik een enorm lastig punt. Ik heb met mensen gewerkt die echt flink getraumatiseerd waren maar zich constant voorhielden dat ze zich niet zo moesten aanstellen want ...vulmaarin.. Die gedachtegang zie je best vaak nog, meer dan we zelf door hebben, en we kunnen ongelooflijk hard voor onszelf zijn. Dat levert echter gigantische blokkades op mbt de verwerking ervan. Het is een beetje als wanneer een nabestaande van 1 van de slachtoffers van maandag tegen zichzelf zou zeggen; "het is vreselijk, maar er zijn 'maar' drie mensen omgekomen en niet tientallen zoals toen bij..... dus ik moet me niet teveel aanstellen ook." Geen haar op het hoofd van iemand anders die een dergelijke gedachte okey zou vinden, toch komt het gedachtenmechanisme erachter veel breder voor.

Dat gezegd hebbende, de reactie van een minister-president zou juist kalmerend, veiligheid en geborgenheid moeten uitstralen. (In mijn ogen). Niet omdat we ons niet druk mogen maken, maar omdat ons druk maken kan leiden tot een verergering van al gevoelige situaties en meer afstand tussen mensen. Het had hem gesierd als hij niet zo fel in de aanval was gegaan maar juist rust had uitgestraald. Niet alleen met in het achterhoofd dat alle paniek er toch wel was, en dus maar beter verzacht kon worden, maar ook omdat voor nabestaanden het weinig nut heeft als een minister-president ongefundeerde escalerende uitspraken gaat doen waar ze toch echt niks mee kunnen en misschien juist hun onmacht alleen maar vergroot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:18

Ik wou net edit-en Serenity, dat dit voor ons, in deze bewuste situatie zo was. En dus niet voor iedereen, in elke situatie zo is.

Iets genuanceerder dus, het schoot mij alleen even verkeerd, juist door de pijnlijkheid van de hele situatie.

Ik heb maandag ook gemerkt dat ik, in tegenstelling tot mijn collega´s die in die zin niet iets soortgelijks hebben meegemaakt, het veel lastiger los kon laten. Alles met schietpartijen of iets in die strekking heeft een zeer naar effect op een aantal mensen binnen ons gezin opgeleverd... Dat werd wel even heel duidelijk.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:20

MarliesV schreef:
Niet helemaal correct Corine.

Wij hanteren in NL deze definitie:
Terrorisme is het uit ideologische motieven dreigen met, voorbereiden of plegen van op mensen gericht ernstig geweld, dan wel daden gericht op het aanrichten van maatschappijontwrichtende zaakschade, met als doel maatschappelijke veranderingen te bewerkstelligen, de bevolking ernstige vrees aan te jagen of politieke besluitvorming te beïnvloeden.

Het is dus niet alleen maar politiek, het kan ook voor angst zaaien (ernstige vrees aanjagen) of maatschappelijke verandering gebruikt worden en hoeft dus geen politiek doel te dienen.

Daarbij geeft StalNollie aan
StalNollie schreef:
Nou ik vind als het werkelijk om een terroristosche aanslag gaat dit in omvang wel een stuk ernstiger dan een verkeersongeluk.

In mijn ogen is dit geen gevaarlijke, onrust veroorzakende uitspraak. En vind ik je reactie wat overdreven.

Ik ben heel benieuwd of we ooit horen wat de exacte motieven van T. zijn geweest.

Uhm, maar ik heb het over de uitspraak van Rutte, niet die van StalNollie...

Je kunt natuurlijk net zolang zoeken op verschillende betekenissen van een woord tot je je passende inhoud vindt. Een snelle zoektocht en overal staat het woord politiek in...
En ik mis tot nog toe nog steeds het politieke doel van deze mafkees.