Godsdienstig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:32

Shadow0 schreef:
En Rusland is relevant omdat...?

Omdat religie ook wereldwijd is?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:36

Resistance schreef:
Maar als je geen voorbehoedsmiddel hebt gebruikt en toch zwanger bent geworden en écht niet op een kind zit te wachten en weet dat je het niet de liefde kan geven die het verdient, is abortus dan niet óók in het belang van het kind? :)

Nee ik vind dat niet (mijn mening even voorzichtig geformuleerd :) vind je een paar posts eerder).
Het leven is een stuk weerbarstiger dan zo'n beslissing die vooral uit je eigen perspectief wordt genomen.
Jij zit niet op een kind te wachten, jij denkt vervolgens dat je de liefde die het verdient niet kan geven. Vervolgens is het doden van het kind de legitimatie ervoor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:37

Babootje, Weet je wat trouwens goed helpt tegen abortussen?
- goede voorlichting
- toegang tot betrouwbare anticonceptie
- actieve bescherming van rechten van vrouwen om nee te zeggen tegen seks
- het bieden van bestaanszekerheid aan toekomstige moeders en hun kinderen.

En laten we niet allerlei statistieken van ergens op de wereld uit context trekken om maar een doembeeld te creeren.

(Verder is toegang tot legale veilige abortus nog steeds nodig, in geval voorgaande zaken niet genoeg zijn maar ook in geval van medische complicaties die tot de dood van de moeder kunnen leiden.)

Als je geeft om mensenlevens zijn dit allemaal nobrainers.

Ibbel, nee, sorry, geen idee welk punt je nu probeert te maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:39

Shadow0 schreef:
Babootje, Weet je wat trouwens goed helpt tegen abortussen?
- goede voorlichting
- toegang tot betrouwbare anticonceptie
- actieve bescherming van rechten van vrouwen om nee te zeggen tegen seks
- het bieden van bestaanszekerheid aan toekomstige moeders en hun kinderen.

Absoluut met je eens!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:42

Babootje schreef:
Ik geloof niet in een leven bij God Verootjoo, Ik geloof niet in de hemel; ik geloof niet in de hel.
Ik geloof wel dat we God (en de manier waarop hij tegen dingen aankijkt) kunnen leren kennen uit wat in de bijbel staat opgetekend. En ik geloof zeker dat God het beste met ons voor heeft en weet wat goed voor ons is. Net als een vader dat met zijn kinderen heeft.

Het leven is weerbarstig. Je kunt het nooit voorspellen. Misschien ga ik morgen dood en is mijn kind (die overigens inmiddels prima voor zichzelf zou kunnen zorgen) ook wees en dan moet ze het ook zelf rooien.
Zo zie je kinderen in erbarmelijke omstandigheden opgroeien en toch wat goeds maken van hun leven, Soms niet.
Maar door op voorhand te besluiten dat jouw kind geen toekomst heeft omdat het niet in ideale omstandigheden opgroeit ga je in feite op Gods stoel zitten.

Ik wist niet dat Jehovahs getuigen (dat ben jij toch?) niet in de hemel geloven. Ik geloof dat dus wel, en ik geloof dat we na onze dood een eeuwig perfect leven krijgen bij God. Dat is het belangrijkste; dit leven is maar tijdelijk, waar het om gaat is om het echte leven bij God.

Ik geloof ook dat God weet wat goed voor ons is, en dat alles wat mij overkomt ten goede gekeerd kan worden door God, en dat als het moeilijk wordt God mij ook de kracht geeft om het te kunnen dragen. Dat is waarom ik (waarschijnlijk) nooit een abortus zou overwegen. Maar een kind is bij mij ook altijd gewenst.
Als een kind geboren wordt uit ouders die het kind geen leven kan geven, gun ik het kind het allerbeste en dat is een leven bij God. En natuurlijk hoort het niet zo, en denk ik ook van ‘zorg dan dat je niet zwanger wordt’ en rol ik een paar keer met mijn ogen. Want ik vind ook niet dat je zoiets moois van God kapot mag maken.

Maar vooral ben ik voor hulp voor zwangere vrouwen die geen abortus willen ondergaan en geen middelen hebben om een goede moeder voor het kind te zijn.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 10-08-18 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:43

Buiten uiteraard de goede voorlichting, toegang tot anticonceptie, weerbaar maken van vrouwen denk ik zeker dat als vrouwen - toekomstige moeders - meer steun zouden krijgen om de toekomst van hun kind te waarborgen minder snel naar abortus als oplossing wordt gegrepen. Heel wat werk te doen, zeker ook voor humanistische instanties als kerken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:56

verootjoo schreef:
Ik wist niet dat Jehovahs getuigen (dat ben jij toch?) niet in de hemel geloven. Ik geloof dat dus wel, en ik geloof dat we na onze dood een eeuwig perfect leven krijgen bij God. Dat is het belangrijkste; dit leven is maar tijdelijk, waar het om gaat is om het echte leven bij God.

Klopt Verootjoo. Ik ben 1 van Jehovahs getuigen en inderdaad geloof ik niet in een hemel of een hel. Ik geloof er wel in - net als jij - dat dit leven niet alles is wat er is. Maar in plaats van een 2e leven in de hemel geloof ik in een opstandig van mensen op aarde. De hemel is er voor hemelse schepselen (engelen). De aarde was bedoeld voor mensen, om daar eeuwig op te wonen. Dat was Gods voornemen: Adam en Eva kregen de opdracht de aarde te vullen, tot een paradijs te maken waar zij voor eeuwig op zouden verblijven. En dat dat nog steeds zijn voornemen is, vind je op diverse plaatsen in de bijbel maar ook vooral in Openbaring 21 : 3 en 4 waar hij belooft hoe het zal zijn als hij zijn voornemen heeft verwezenlijkt. Een mooi vooruitzicht.

verootjoo schreef:
Ik geloof ook dat God weet wat goed voor ons is, en dat alles wat mij overkomt ten goede gekeerd kan worden door God, en dat als het moeilijk wordt God mij ook de kracht geeft om het te kunnen dragen. Dat is waarom ik (waarschijnlijk) nooit een abortus zou overwegen. Maar een kind is bij mij ook altijd gewenst.
Als een kind geboren wordt uit ouders die het kind geen leven kan geven, gun ik het kind het allerbeste en dat is een leven bij God. En natuurlijk hoort het niet zo, en denk ik ook van ‘zorg dan dat je niet zwanger wordt’ en rol ik een paar keer met mijn ogen. Want ik vind ook niet dat je zoiets moois van God kapot mag maken.

Maar vooral ben ik voor hulp voor zwangere vrouwen die geen abortus willen ondergaan en geen middelen hebben om een goede moeder voor het kind te zijn.

Daar vinden we elkaar wel. Behalve dat ik denk dat een leven bij God een andere vorm heeft. Geloof ik zeker dat ook kinderen die voor de geboorte zijn overleden in Gods gedachten blijven en een opstandig zullen krijgen.

verootjoo

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:03

Ik denk dat we er dan toch wel een soort van hetzelfde over denken. Ik geloof ook dat deze aarde de nieuwe aarde met het nieuwe leven zal worden :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:08

verootjoo schreef:
Ik denk dat we er dan toch wel een soort van hetzelfde over denken. Ik geloof ook dat deze aarde de nieuwe aarde met het nieuwe leven zal worden :j

En een hoop kinderen om voor te zorgen :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:13

Beetje jammer dat mensen hier zo rot over mij denken terwijl ik gewoon netjes vragen terug stel en vragen zo goed mogelijk beantwoord...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:14

Babootje schreef:
verootjoo schreef:

Interessant. Als ik naar de huidige aarde kijk zie ik overbevolking, oorlog, steeds ergere vervuiling, honger (en dat zal meer worden want deze aarde kán niet al die monden vullen t.z.t) ,klimaatproblemen, dieren die uitsterven dankzij de mens, etc, etc.

Eén van mijn redenen om geen kind te willen is dat ik geen goede toekomst zie op deze weteld.
Een toekomst met honger, geweld en vervuiling noem il geen toekomst.
Hoe zien jullie deze weteld over bv 100 jaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:17

Ik zie een aarde die over 50/100 jaar gewoon onbewoonbaar is. Ik zie een ongelofelijke plaag; de mensheid. Is ook een natuurlijk fenomeen, hoor. Maar het punt is dat plagen uiteindelijk uitsterven of uitdunnen, omdat het ecosysteem totaal uit balans is en de aarde een manier zoekt om die balans weer te herstellen. :)

Dus nee, ik zie niet een hoop kinderen om te verzorgen. Ik zie vooral een heleboel kinderen om te begraven, over een tijdje. En dat is niet medogenloos, dat is hoe de natuur in elkaar zit. En dat is niet goed of slecht; de natuur is gewoon. Die maakt geen onderscheidt of je je wel of niet aan de regeltjes houdt, of je hetero of homo bent, zwart of wit of rijk of arm. De natuur doet gewoon, en daar kan je helemaa niets tegen beginnen. :) Dát stelt mij gerust, veel meer dan dat er een bepaald soort eeuwig leven na de dood zou zijn.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:19

Babootje schreef:
Daphara schreef:
Begrijp me goed, ik ken de 10 geboden, maar die kun je interpreteren zoals je wilt. Dan kom je dus weer terug op de vraag wanneer is iets leven? Is het leven zodra een ei en spermacel samen smelten? Is het leven zodra er een hartslag is? Is het leven, zodra het levensvatbaar buiten de baarmoeder is of is het leven als het adem haalt?

De bijbel is daar helemaal niet specifiek over, religie zegt dat abortus moord is, maar dat staat nergens in de bijbel, dus wie bepaald dat?

de bijbel is daar redelijk specifiek over.
- In Gods ogen is leven, en vooral dat van mensen, heilig (Genesis 9:6)
- Dit principe geldt ook voor een baby in de baarmoeder, de plek die God heeft ontworpen als veilige haven voor een groeiend kind. Een Bijbelschrijver zei: ‘Gij hebt mij afgeschermd gehouden in de buik van mijn moeder. (...) Uw ogen zagen zelfs het embryo van mij, en in uw boek waren alle delen ervan beschreven, met betrekking tot de dagen dat ze werden gevormd’ (Psalm 139:13, 16).
- Gods kijk op het leven van een ongeboren kind zien we ook terug in zijn Wet voor het volk Israël en in ons geweten dat we van God hebben gekregen. In Gods Wet stond dat iemand die een zwangere vrouw mishandelde en haar ongeboren kind doodde, de doodstraf verdiende. De moordenaar moest met zijn eigen leven betalen voor het leven dat hij genomen had (Exodus 21:22, 23). Uiteraard hielden de rechters wel rekening met iemands motief en de omstandigheden (Numeri 35:22-24, 31).

Blijft over de vraag: wanneer is er "leven"? Wetenschappelijk gezien (NASA definitie) is er sprake van leven op het moment dat een molecuul zich vermenigvuldigt en ontwikkelt. In het geval van een zwangerschap dus op het moment dat ei- en zaadcel zijn verenigd en zich gaan delen.

Maar meen je dit werkelijk? Dan moet je ook tegen anticonceptie als de pil of spiraaltje zijn, want daarmee voorkom je innesteling van het bevruchte eicelletje. Is dat dan ook moord in jouw ogen?

Daarnaast is alles wat je aanhaalt oude testament, en nergens staat iets over de weloverwogen keuze van een vrouw om een zwangerschap af te breken.

Bijna zou ik nu de flauwe discussie aan willen van dat groenten en fruit ook leeft per jouw definitie.

“Gij zult niet doden” kun je dan heel ver doortrekken.

Je hebt heel handig het laatste deel van mijn quote weg gelaten, maar hoe christelijk vind jij het om anderen te beschuldigen van moord op hun ongeboren kind? Hoe christelijk vind jij het om daar zelf een oordeel over te mogen hebben en die zo bot uit te dragen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:20

Janinevv schreef:
Beetje jammer dat mensen hier zo rot over mij denken terwijl ik gewoon netjes vragen terug stel en vragen zo goed mogelijk beantwoord...

Ik denk niet dat dat zo is hoor. Dat heb ik in ieder geval niet zo gelezen (bij jou). Ook bij mij niet. Hoewel soms best harde woorden vallen die mij ook gevoelig zijn vind ik dat iedereen zijn/haar eigen mening mag hebben. Dat kan soms prikkelen, aan beide kanten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:22

Daarnaast zijn de psalmen gedichten, deze moet je niet altijd letterlijk nemen en ook de hele context zien.

Ik vind leven niet altijd waardevoller, mits een foetus vroeg wordt weggehaald. Zenuwen zijn dan sws nog niet aangesloten, het kan dus niks voelen of waarnemen. Ik weet niet of ik het zelf zou kunnen. Maar in sommige gevallen is abortus beter, mits in belang van het kind (zoals ernstige ziekte).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:27

Babootje schreef:
Buiten uiteraard de goede voorlichting, toegang tot anticonceptie, weerbaar maken van vrouwen denk ik zeker dat als vrouwen - toekomstige moeders - meer steun zouden krijgen om de toekomst van hun kind te waarborgen minder snel naar abortus als oplossing wordt gegrepen. Heel wat werk te doen, zeker ook voor humanistische instanties als kerken.

Dus als ongewenst zwangere moet je bij de kerk aan kunnen kloppen voor hulp en wat denk je dan wat negen van de tien kerken zeggen???? Dat dus. Ik snap de situatie van de ts in dat andere topic, ze verwachtte onvruchtbaar te zijn, heeft de relatie met haar flink verslaafde vriend verbroken, studeert nog en komt er achter zwanger te zijn. Er zijn mensen die gewoon met alleman de koffer in duiken , zwanger raken en dan zonder enig bezwaar het weg laten halen. Daar heb ik geen enkel respect voor alhoewel ook zo'n levenswijze eigen keuze is. Ik heb wel diep respect voor de ts, ze weet ook dat ze vast blijft zitten aan een nu nog verslaafd persoon als vader van het kind, ze is er totaal niet klaar voor om een kind op de wereld te zetten. En er zijn maar weinig vrouwen die het kind afstaan voor adoptie. wanneer je al werkt, een liefdevol thuisfront wat betreft ouders/broers en zussen hebt dan is de keus misschien iets makkelijker. Maar wij weten niet en kunnen dus niet tegen ts zeggen houden of weghalen. En ja, dan is een opmerking out of the blue van iemand die het gezellig vind een kind echt totaal misplaatst.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:44

Rocamor schreef:
Je weet dat dat in Ikzelf ben tegen de doodstraf. Maar was echt verbijsterd toen een streng gereformeerde bekende (geen sex voor het huwelijk, niet ongetrouwd samenwonen, geen abortus of actieve euthanasie, tegen homoseksualiteit) van me aangaf gaf hier niet tegen te zijn. Net als dat ik niet snap dat veel Amerikanen sterk gelovig zijn, maar wel voor de doodstraf of wapens hebben om te schieten.

Dat komt op mij heel tegenstrijdig over.

Hoe is dat voor jullie hier?

Ik vind het op het onbegrijpelijke af.
Let wel: ondanks alles is het toch een andere cultuur. Weliswaar een verwante cultuur (de oorspronkelijke bewoners zijn vrijwel uitgeroeid, 'oh brave new world') maar toch anders.
Wapens staan voor 'vrijheid' en 'patriottisme'. (Brrr, denk aan de rode volkeren die er niet meer zijn.)
En daar dan bij een simpele, 'platte', "letterlijke" opvatting van de bijbel.
Gij zult niet moorden - dat geldt niet voor Rode Volkeren, voormalige slaven, bewoners van landen waar olie wordt opgepompt en geëxporteerd, dat soort raar gedoe. (In mooi Sudafrikans: "de door Christus geafbreekte skeidsmuur weer opbou". Waar Christus mensen verenigt, doen dit soort lui krek het omgekeerde.)
Maar abortus en euthanasie als gericht op beperken van leed: foute boel...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 20:57

Babootje schreef:
verootjoo schreef:

Palmera schreef:
Interessant. Als ik naar de huidige aarde kijk zie ik overbevolking, oorlog, steeds ergere vervuiling, honger (en dat zal meer worden want deze aarde kán niet al die monden vullen t.z.t) ,klimaatproblemen, dieren die uitsterven dankzij de mens, etc, etc.

Eén van mijn redenen om geen kind te willen is dat ik geen goede toekomst zie op deze weteld.
Een toekomst met honger, geweld en vervuiling noem il geen toekomst.
Hoe zien jullie deze weteld over bv 100 jaar?

Generaties gaan, generaties komen, maar de aarde blijft altijd bestaan.” — KONING SALOMO, ELFDE EEUW V.CHR
Het is een belofte van God (prediker 1:4) dat de aarde altijd zal blijven bestaan.
De Bijbel spreekt over een tijd waarin mensen „de aarde vernietigen” (Openbaring 11:18, Willibrordvertaling). Maar dat hij degenen zal vernietigen die de aarde vernietigen
Daarbij belooft God ook (op verschillende plaatsen in de bijbel) dat de zachtaardigen /de rechtvaardigen de aarde zullen beerven Mt 5:5 en Psalm Psalm 37:29 De rechtvaardigen zullen de aarde bezitten en ze zullen er eeuwig leven

Ik geloof dus op basis wat in de bijbel staat, dat God zal ingrijpen in het huidige samenstel en het paradijs op aarde - zoals hij dat ooit heeft bedoeld - zal herstellen. Want zijn voornemen mbt tot zijn schepping is niet veranderd: Jesaja 45:18: Want dit zegt Jehovah, de Schepper van de hemel, de ware God, degene die de aarde heeft gevormd, haar Maker die haar stevig heeft gefundeerd, die haar niet voor niets* heeft geschapen, maar haar gemaakt heeft om bewoond te worden. numeri 23:19: God liegt niet, zoals mensen doen,
hij is geen mensenzoon die van gedachten verandert. Als hij iets zegt, zal hij het dan niet doen?
Als hij spreekt, zal hij het dan niet uitvoeren?

Ik kan me heel goed voorstellen dat je in dit huidige samenstel geen kind op de wereld wil zetten. Je hoeft maar om je heen te kijken om te weten dat het 1 minuut voor 12 is. De natuur houdt dit afbraakproces niet vol. Maar ik heb het vaste vertrouwen dat God niet zal toelaten dat zijn schepping door mensen wordt vernietigd.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:12

Babootje schreef:
Daar gaat het dus om Kadankovitch. Gelovigen leggen anderen niet op wat ze mogen zeggen en doen. Gelovigen leggen zich dat vooral zichzelf op. Als jij anders denkt en dat voor jezelf kunt rechtvaardigen dan is dat jouw goed recht. Maar net zo goed is het mijn goed recht en dat van Anjali om er anders over te denken. (Niet dat Anjali en ik precies hetzelfde denken) |Maar ook haar manier van denken is haar goed recht.

En dat bestrijd ik nou. Door het gebruik van beladen woorden worden andersdenkende toch gekrenkt. Zo kan ik mij heel wel voorstellen dat het vreselijk in de oren van een vrouw die abortus heeft gepleegd om haar, en alleen haar moverende redenen. Zij wordt voor moordenares uitgemaakt. Als u dat niet inziet, dan vind ik dat heel spijtig. Men had even goed andere woorden kunnen gebruiken die hetzelfde uitdrukken, Of in een meer op zichzelf betrokken zinsverband.
En voor het overige ben ik de vaste overtuiging dat zodra welk geloof dan ook, hetzij het Joodse, de Islam, de Christelijke kerken, dus ook zeker uw geloofsgemeenschap het idee zou krijgen dat zij in het maatschappelijk bestel een meerderheid zouden uitmaken, zij onmiddellijk zou uitmonden in een vreselijke tirannie. Alle 'geloven' doen dat.
En ik gebruik met opzet woord 'geloven', als zelfstandig naamwoord. Daarmee bedoel ik dan ook allen overtuigingen die betrekking hebben op de inrichting van een maatschappelijke bestel. Zij het 't geloof van de Heilige Moederkerk, of het Heilige Communisme, de Heilige Islam, het Heilige Economische Liberalisme, of uw persoonlijke overtuiging. Ze denken dat zij de enige waarheid hebben en de andersdenkende zich vergist [en misschien zelfs met dwang op het rechte pad gebracht zou moeten worden]. Allemaal staan ze rotsvast en willen niet wijken voor de ratio. De ratio [=de reden] ziet namelijk gebreken in alles, immers niets is perfect. Maar deze gelovigen doen alsof hun redenering wel perfect is. En daar gaat het mis. Door die overtuiging zijn ze, zodra ze denken over de meerderheid te beschikken, zo gevaarlijk intolerant. Zie maar wat de vervolgde Christenen deden, toen ze merkten dat ze in Alexandrië de macht konden grijpen; een bloedbad werd aangericht. En later in Rome. Van een godsdienst waar ook de vrouw een rol kon spelen, paste zij zich onvoorwaardelijk aan, aan de paternalistische maatschappij van de Romeinen. Het evangelie van Maria Magdalena [waarschijnlijk het, op een na, enige evangelie dat door een apostel = Maria Magdalena [en niet de prutsmuts, die teksten over haar verschenen pas 300-400 na Christus] zelf geschreven, werd grotendeels vernietigd. De rang van de vrouw werd gelijk gesteld met die het had in de Romeinse maatschappij. En dat was weinig. Alles om de macht.
Neen geloven en gelovigen, denken dat ze waarheid in pacht hebben en daarom streven ze naar macht. Om die reden wantrouw ik hen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:20

Ibbel schreef:
Shadow0 schreef:
Er zijn overigens, ondanks dat iedereen wel iemand kent of in elk geval wel eens heeft gehoord van, helemaal niet zo heel veel vrouwen die een abortus nemen alleen omdat het makkelijker is dan anticonceptie. Ze zijn er ongetwijfeld maar de meeste vrouwen nemen dat helemaal niet zo lichtzinnig op. Dat is echt een verhaal dat met enige graagte wordt aangehaald om toch het wantrouwen levend te houden.

In NL niet, maar in Rusland is dat wel degelijk de praktijk. Omdat andere voorbehoedsmiddelen er niet of nauwelijks te krijgen zijn. En zo zijn er vermoedelijk wel meer landen.

Niet alleen Rusland.

We zijn het fonds 'She Decides' toch niet vergeten?
Amerikaanse 'ontwikkelingshulp' is al tientallen jaren in de greep van 'born again christians' en alles wat mogelijk zou kunnen leiden tot het voorkomen van conceptie is daar beslist taboe.

AIDS epidemie...? Niets mee te maken, taboe.
(En die huidige bewoner van het Witte Huis, 'may he be a blessing in disguise' deed er nog een schepje bovenop.)

En toen startte minister Ploumen 'She Decides'. Dat is hard nodig.

En het Vaticaan heeft zich in deze onder een aantal pausen ook niet onbetuigd gelaten mbt diplomatieke druk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:23

Babootje schreef:
Daar gaat het dus om Kadankovitch. Gelovigen leggen anderen niet op wat ze mogen zeggen en doen. Gelovigen leggen zich dat vooral zichzelf op. Als jij anders denkt en dat voor jezelf kunt rechtvaardigen dan is dat jouw goed recht. Maar net zo goed is het mijn goed recht en dat van Anjali om er anders over te denken. (Niet dat Anjali en ik precies hetzelfde denken) |Maar ook haar manier van denken is haar goed recht.

Kadankovitch schreef:
En dat bestrijd ik nou. Door het gebruik van beladen woorden worden andersdenkende toch gekrenkt. Zo kan ik mij heel wel voorstellen dat het vreselijk in de oren van een vrouw die abortus heeft gepleegd om haar, en alleen haar moverende redenen. Zij wordt voor moordenares uitgemaakt. .

Nee dat zeg ik niet. Als je goed leest, staat er dat een leven dat je beëindigt, impliciet is aan een leven doden. Dat is toch een logisch gevolg. Het is aan de lezer zelf om er moord van te maken. Ik maak ook niemand ergens voor uit. Ik belicht alleen wat de zienswijze van de bijbel hierin is. Dat ik deze zienswijze volgt is mijn vrijheid en mijn goed recht. Ik leg ook niemand iets verder op. Ieder heeft zn eigen keuze en afweging te maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:28

Klopt Babootje , jij en iedereen mag in Nederland gelukkig leven zoals ze willen. Maar sommigen uiten hun levens/geloofsovertuiging op een soms kwetsende manier. Om vol overtuiging te zeggen dat een aantal cellen verwijderen(waar het bij een hele vroege zwangerschap op neer komt) het dood maken van een levend wezen is, dat is heel naar om te horen voor mensen die voor een zeer ingrijpende beslissing staan. Impliciet worden vrouwen door deze mening beschuldigd van moord. Dan denk dat een opmerking van een gelovige veel beter en minder weerstand oproepend kan zijn dat je zelf anders zou kiezen maar diegene veel sterkte wenst en voor haar zal bidden(en dan niet zoals ik wel eens gehoord heb, ook voor je kindje dat nu al naar de heilige vader moet gaan)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:31

Kadankovitch schreef:
En voor het overige ben ik de vaste overtuiging dat zodra welk geloof dan ook, hetzij het Joodse, de Islam, de Christelijke kerken, dus ook zeker uw geloofsgemeenschap het idee zou krijgen dat zij in het maatschappelijk bestel een meerderheid zouden uitmaken, zij onmiddellijk zou uitmonden in een vreselijke tirannie. Alle 'geloven' doen dat.

Dat is een aanname. ik schat u hoger in :)

Kadankovitch schreef:
En ik gebruik met opzet woord 'geloven', als zelfstandig naamwoord. Daarmee bedoel ik dan ook allen overtuigingen die betrekking hebben op de inrichting van een maatschappelijke bestel. Zij het 't geloof van de Heilige Moederkerk, of het Heilige Communisme, de Heilige Islam, het Heilige Economische Liberalisme, of uw persoonlijke overtuiging. Ze denken dat zij de enige waarheid hebben en de andersdenkende zich vergist [en misschien zelfs met dwang op het rechte pad gebracht zou moeten worden]. Allemaal staan ze rotsvast en willen niet wijken voor de ratio. De ratio [=de reden] ziet namelijk gebreken in alles, immers niets is perfect. Maar deze gelovigen doen alsof hun redenering wel perfect is. En daar gaat het mis. Door die overtuiging zijn ze, zodra ze denken over de meerderheid te beschikken, zo gevaarlijk intolerant. Zie maar wat de vervolgde Christenen deden, toen ze merkten dat ze in Alexandrië de macht konden grijpen; een bloedbad werd aangericht. En later in Rome. Van een godsdienst waar ook de vrouw een rol kon spelen, paste zij zich onvoorwaardelijk aan, aan de paternalistische maatschappij van de Romeinen. Het evangelie van Maria Magdalena [waarschijnlijk het, op een na, enige evangelie dat door een apostel = Maria Magdalena [en niet de prutsmuts, die teksten over haar verschenen pas 300-400 na Christus] zelf geschreven, werd grotendeels vernietigd. De rang van de vrouw werd gelijk gesteld met die het had in de Romeinse maatschappij. En dat was weinig. Alles om de macht.
Neen geloven en gelovigen, denken dat ze waarheid in pacht hebben en daarom streven ze naar macht. Om die reden wantrouw ik hen.

Wat u nu allemaal aanhaalt is grotendeels waar. Maar het zijn mensen die de bijbel hebben gebruikt als legitimatie van hun gedrag. Heeft niets te maken met de boodschap van de bijbel zelf.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:38

[quote="Babootje"
Blijft over de vraag: wanneer is er "leven"? Wetenschappelijk gezien (NASA definitie) is er sprake van leven op het moment dat een molecuul zich vermenigvuldigt en ontwikkelt. In het geval van een zwangerschap dus op het moment dat ei- en zaadcel zijn verenigd en zich gaan delen.[/quote]

Mevrouw Babootje, zodra men het onwetenschappelijk tracht te bewijzen met het wetenschappelijke begeeft u zich op glad eis.
Analoog aan Witgenstein, in zijn Tractatus Logico Philosophicus, schreef;"Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen" vertaald; Van dat, waarover niet kan worden gesproken, moet men zwijgen." [zevende stelling].
Globale uitleg: volgens Wittgenstein kan over ethiek en waarden logischerwijze helemaal niets gezegd worden (stelling 7). De reden hiervoor is, volgens Wittgenstein, dat men in de taal niets kan uitdrukken dat niet 'in de wereld' is. Ethiek is transcendentaal en laat zich dus niet 'uitspreken' (Zie stelling 6.4 en verder). Wittgenstein wordt vaak verkeerd begrepen, alsof hij ethiek niet belangrijk zou vinden. Het tegendeel is echter waar.
Mijn punt is; u hinkt op twee benen tegelijker tijd: Enerzijds klampt u zich vast aan het metafysische van een 'godsgedachte' anderzijds wilt u op wetenschappelijke wijze bewijzen dat er een Goddelijk gezag is. Dat werkt niet. Want diezelfde wetenschap heeft zover mogelijk alleen bewijzen gevonden dat er geen god is en dat het verzinsels zijn om mensen onder controle te houden. Daar bestaat namelijk heel veel geschiedkundige en theologische literatuur over.

Mijn advies; houdt u zich aan hetgeen uw geloofsovertuiging u voorschrijft en redeneer volgens die lijnen. Zodra u wetenschappelijk wordt gaat het mis, want dan kan met recht en reden het bestaan van God en in ieder geval de goddelijke oorsprong van de boeken waarop u zich baseert, weerlegd worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 21:41

Kadankovitch schreef:
Mijn advies; houdt u zich aan hetgeen uw geloofsovertuiging u voorschrijft en redeneer volgens die lijnen. Zodra u wetenschappelijk wordt gaat het mis, want dan kan met recht en reden het bestaan van God en in ieder geval de goddelijke oorsprong van de boeken waarop u zich baseert, weerlegd worden.

Waarom zou wetenschap strijdig moeten zijn mt Godsdienst?