Kahawa schreef:Ik lees de post van Chevax toch echt anders dan de meesten hier. Imo:
Chevax raadt nergens af niet naar je lichaam te luisteren. Niemand 'moet' zichzelf overvragen of uitputten, in tegendeel. Ook suggereert ze niet dat het enkel doorzetten is als je jezelf overvraagt en je eigen grenzen overschrijdt. Wel is haar ziektebeeld misschien een beetje onduidelijk (maakte werken haar ziekte erger? maar dat helderde ze later op), maar in principe ook niet relevant voor haar punt.
In mijn ogen heeft chevax het sowieso ook nergens over absolute mogelijkheden (je kan dit, dús je kan dat), maar enkel de manier waarop over mogelijkheden wordt nagedacht. Haar punt in mijn ogen is dat sommigen in ieder geval al voldoende vaardigheid tonen om een bijdrage te kunnen leveren.
En dat is gewoon waar het begint, je kan iets waar een ander iets aan zou kunnen hebben. Van daaruit kun je denken in mogelijkheden of vanuit 'Ja maar....'.
edit: Chevax onderstreept ook meerdere keren dat haar weg de enige goede is of dat dat voor iedereen weggelegd zou zijn, maar ze waardeert enorm dat ze hem heeft afgelegd en vroeger niet heeft gedacht 'Ja maar...'. En ik denk (aanname van mijn kant) dat Chevax haar verhaal doet, omdat ze anderen het ook gunt om hun toekomst in een breder perspectief te zien en zichzelf te verbazen over wat ze in hun mars hebben.
Thanks Kahawa, dat is inderdaad een goede samenvatting.