Verlaging van de wajong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 08:56

Dit verhaal ligt heel gevoelig, en dat snap ik wel. Er is ook al van alles geschreven in deze 30 pagina's..

wat ik dan wel apart vind is dat we allemaal (okee, niet allemaal, maar wel veel) mensen kennen die 'iets' mankeren en daardoor niet kunnen werken, een uitkering + subsidies ontvangen, vervolgens een prima leventje leiden met vakanties en huisdieren (soms zelfs idd een paard :oo ) maar uiteraard heeft iedereen hier echt wat aan de hand :+
Wat ook logisch is, want niemand gaat hier toegeven 'ja ik kan wel wat, maar ik zit mezelf in de weg dus ik doe maar niks'... :+
waarmee ik niemand beschuldig natuurlijk, maar het is wel bijzonder :j

Overigens, de mensen die menen 'ja ik heb het zwaar, ik heb geen geld maar ik heb wel een paard, ik heb recht op ontspanning'.. ik heb daar geen goed woord voor over... :n hoe verzin je het.. En al helemaal met vakanties..

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 09:14

Morganlefay schreef:
Waar ik het meest tegenaan loop is het feit dat werken in sommige gevallen niet loont. Met allerhande toeslagen en regeltjes kan je een redelijk inkomen binnenhalen. Maar zit je met je inkomen 10 euro boven de bovengrens waarop al die regeltjes worden toegepast val je tussen de 800 en 1800 euro op jaarbasis naar beneden. De zg armoedeval. Krijg nog steeds het gevoel dat werken op de grens van het minimumloon gewoon wordt afgestraft.

Werken loont imho altijd (mits het lukt een passende baan te vinden). Niet alleen op financieel vlak. Er zijn ook werkenden die minder krijgen dan de WaJong of mensen met een uitkering of toeslagen maar wel met plezier werken.

Je toeslagen verdwijnen trouwens toch niet ineens als je een laag inkomen hebt?

@bruintje is er echt helemaal niks waar je een beetje blij van word, of plezier uit haalt?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 09:29

Tmr,
Ik heb mijn werk eerder altijd met plezier gedaan, ik ben ook iemand die werken op zich fijn vind. Ik heb een baan waarmee ik onder de mensen ben en dat is prettig. Daarom het denk ik ook zo lang nog vol kunnen houden maar ik merk nu dat die emmer over is gelopen. Of de leeftijd, iig de rek is er uit.
En mijn paarden, dat was vroeger mijn way of life, ook toen ik ziek was, ook daar heb ik mezelf door gepushed tijden lang want dat wilde ik niet opgeven.
Ik was gisteren nog bij een arts in het ziekenhuis die ook vroeg heb je het geld nodig want ik denk dat stoppen met werken beter voor je is zei hij. Maar verassing, de uitslagen waren wel weer helemaal goed.

Ik ben dus erg aan het denken wat voor werk wil ik anders gaan doen. Maar schrijven zoals sommige hier kunnen kan ik niet.
Zo goed ben ik onze taal niet eens machtig en ik denk dat iedereen die mijn berichtjes leest dat al lang in de gaten heeft.
Anders zou ik best artikelen willen schrijven, maar dat valt dus af.
Ik zou dus ook best aan een receptie willen zitten, telefonisch heb ik ook een tijd gedaan en dat gaat/ging prima, maar komt er brieven schrijven bij valt dat dus ook af. Ook al het te hectisch is want de helt van de tijd zit ik met migraine pillen aanwezig te zijn en dan heb je nogal een duf hoofd, maar ik ben er :)
En ik zie steeds (bijna) fulltime banen staan. 16 uur steeds minder lijkt wel.
Dus blijf nu zitten waar ik zit 2 dagen in de nacht, lekker rustig, maar de nacht is eigenlijk te zwaar, maar goed ik heb een baan, dat is al heel wat. Tot het contract voorbij is en dan begrint de stress weer.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 09:34

Ik lees de post van Chevax toch echt anders dan de meesten hier. Imo:

Chevax raadt nergens af niet naar je lichaam te luisteren. Niemand 'moet' zichzelf overvragen of uitputten, in tegendeel. Ook suggereert ze niet dat het enkel doorzetten is als je jezelf overvraagt en je eigen grenzen overschrijdt. Wel is haar ziektebeeld misschien een beetje onduidelijk (maakte werken haar ziekte erger? maar dat helderde ze later op), maar in principe ook niet relevant voor haar punt.

In mijn ogen heeft chevax het sowieso ook nergens over absolute mogelijkheden (je kan dit, dús je kan dat), maar enkel de manier waarop over mogelijkheden wordt nagedacht. Haar punt in mijn ogen is dat sommigen in ieder geval al voldoende vaardigheid tonen om een bijdrage te kunnen leveren.

En dat is gewoon waar het begint, je kan iets waar een ander iets aan zou kunnen hebben. Van daaruit kun je denken in mogelijkheden of vanuit 'Ja maar....'.

edit: Chevax onderstreept ook meerdere keren dat haar weg de enige goede is of dat dat voor iedereen weggelegd zou zijn, maar ze waardeert enorm dat ze hem heeft afgelegd en vroeger niet heeft gedacht 'Ja maar...'. En ik denk (aanname van mijn kant) dat Chevax haar verhaal doet, omdat ze anderen het ook gunt om hun toekomst in een breder perspectief te zien en zichzelf te verbazen over wat ze in hun mars hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 09:59

Eigenlijk he Cer, zijn dat jouw zaken helemaal niet. :D
Ik heb er momenteel drie (ik kom van zes. Hier is een soort uitsterf-beleid nu en eentje is weg gegeven. Maar wat nu nog over is, is de oudste 12 van dus als alles goed gaat zijn ze er nog wel even).
En daar mag je van vinden wat je wil. Maar het zijn je zaken niet. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:02

Hier zijn de paarden er alleen omdat we
1 geen kinderen hebben (dat mag namelijk wel als je ziek bent terwijl die duurder zijn)
2 nooit op vakantie gaan, ook geen behoefte aan hebben.
3 mijn man betaald. Zonder hem had ik geen paard meer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:04

Dat zijn in zoverre mijn zaken niet, dat wanneer mensen gaan zitten klagen dat ze niet genoeg geld hebben om een paard te betalen, of de medicijnen voor de hond of weet ik veel wat, dat ik dan wel denk 'dat gaat een beetje ver'.. Sommige dingen zijn een luxe en geen recht.

Als iemand met zn subsidies en dingen wel uitkomt om een paard of hond te betalen en daar goede (!) zorg voor kan betalen, moeten ze dat inderdaad zelf weten :j

Maar niet 'ik ben zo zielig ik heb geen geld en ik wil graag een paard maar mn toeslagen zijn te laag', dat zijn dan misschien mijn zaken niet maar daar vind ik inderdaad wat van :j

Eigenlijk wat bruintje dan aangeeft.. :j dus keuzes maken inderdaad en als het dan uitkan, is het prima

Edit: en als mensen de boel zitten te flessen dan vind ik daar ook wat van :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:13

Ook hier geen kinderen of vakanties en ook hier helpt de man daarin mee. En ja, ik héb recht op ontspanning. Als ik elke dag door de pijn moet mag ik verdorie ook wel een uurtje afleiding daarvan. De enige momenten van relatieve rust van de pijn die ik heb zijn in het zadel. Bovendien houden ze mijn lijf én mijn geest soepel. Mijn dokters en kinesist weten precies wanneer ik een week niet heb kunnen rijden. Hoef hen dat niet te vertellen. Ik kan meer dan ik 'zou moeten kunnen' en ze zijn het er allemaal over eens: de paarden. Ik heb ze zo ongeveer op dokters advies gezien ze allemaal zeggen 'blijven doen, zij kunnen nu meer voor jou dan wij en ze zijn gezonder dan pijnstillers'
:')

Overigens is de Belgische uitkering voor chronisch zieken lager en wij vallen ook overal tussen schip en wal. :+ en dat is soms moeilijk... (Dat mag ik wel zeggen toch?) maar de voordelen wegen ruimschoots op tegen de nadelen, ze zijn mijn sociaal contact, ze voorkomen dus mijn isolement, ze zijn mijn dagelijkse therapie fysiek en mentaal. :)

Edit: nu ik had de paarden toen ik ziek werd. Ik weet niet of ik er nu eentje zou aanschaffen als ik ze nooit gehad had eigenlijk.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:18

Ik vind het een beetje een dooddoener "recht op ontspanning" in combinatie met "ik heb paarden/andere luxe hobby/bezigheid". Iedereen heeft recht op ontspanning maar als je het niet kan betalen, dan kan je het niet betalen. Ik maak nu ook (financiële) keuzes zodat ik paard kan blijven rijden, want het is mijn ontspanning. Maar geen recht.

Het is geweldig dat jij die mogelijkheid hebt, maar het is geen recht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:20

Snorlex schreef:
Ik vind het een beetje een dooddoener "recht op ontspanning" in combinatie met "ik heb paarden/andere luxe hobby/bezigheid". Iedereen heeft recht op ontspanning maar als je het niet kan betalen, dan kan je het niet betalen. Ik maak nu ook keuzes zodat ik paard kan blijven rijden, want het is mijn ontspanning. Maar geen recht.

Het is geweldig dat jij die mogelijkheid hebt, maar het is geen recht.

Ik denk dat je hem dan wat te letterlijk neemt. Als ik zeg dat ik recht heb op ontspanning bedoel ik niet dat dat in de grondrechten staat. :+

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:24

Joh :')

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:27

minikatje schreef:
Gewoon nieuwsgierig, hoe zit dat dan met de belastingaangifte? Krijg je als je naast je wajong werkt en gekort wordt dan nog wat terug?

Iemand?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:30

Ja Ayasha en ik zeg ook niet dat jij dat zegt, maar het wordt gezegd, en dat snap ik niet...
Hoezo 'recht'.. en waarom perse paardrijden.. schilderen bijv is een stuk goedkoper.. om maar eens wat te noemen.

Nogmaals, als iemand het binnen zn mogelijkheden kan realiseren, prima hoor. Dat kan dan.
maar het is wel een luxe dingetje en er zijn genoeg mensen die zich dat niet kunnen veroorloven ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:38

minikatje schreef:
minikatje schreef:
Gewoon nieuwsgierig, hoe zit dat dan met de belastingaangifte? Krijg je als je naast je wajong werkt en gekort wordt dan nog wat terug?

Iemand?

Alleen je medische kosten die je niet vergoed krijgt vanuit je Ziektekosten.
Maar niet het ER dat is niet aftrekbaar. Reiskosten(medisch)
Verder is het altijd handig om aangifte te doen alleen al vanwege de inhoudingen door de werkgever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:39

Nouja, misschien komt het dan inderdaad door je manier van uitdrukken Chevax want ik VIND je manier van communiceren erg hard.
Citaat:
Geloof me, ik ben ernstig ziek genoeg hoor. Omgekeerde wereld: ik zou niet ernstig genoeg ziek zijn voor een uitkering maar mensen die hier overduidelijke vaardigheden tentoonspreiden zijn wel ziek genoeg?

Dit soort opmerkingen kan ik niet opvatten als 'ik deel alleen maar mijn verhaal' en zo komt dus ook o.a. je eerste gedeelte over als 'ik werk tussen de thuiszorg en de fetanypomp door'.
De manier waarop je het omschrijft komt op mij (en blijkbaar ook op anderen) veroordelend over.

Nogmaals; superfijn dat jij het wel werkend krijgt en houdt voor je! Heb ik alleen maar respect voor.
Maar ik zou je wel willen vragen om eens objectief naar je eigen bijdrages in dit topic te kijken, want die brengen iets anders over dan 'dit is mijn verhaal en iedereen heeft zijn eigen verhaal'.

Edit; en dat is dus puur hoe het op mij en dus anderen overkomt, dus ook dát mag ik delen toch?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-02-18 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:39

Ik teken toevallig ook. Dat heeft toch niet de voordelen van de paarden hoor. :D
En als het kan op een legale manier heeft niemand daar zaken mee. :)
Maar IMO mag niemand klagen over kosten van vrijwillige hobby's óf iedereen. :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:40

Die laatste zin snap ik niet :D

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:42

Soms heb je al huisdieren voordat je ziek wordt.
Misschien betaald je partner of oma wel mee.

Al vind ik het voor mezelf niet verstandig om nu zoiets duurs als een paard te kopen.
Heb er het geld niet voor en kan het lichamelijk niet aan.

Een hond kan wel. Op mijn scootmobiel (die krijg je niet die betaal je in 4 wekelijkse termijnen terug afhankelijk van je inkomen) kom ik buiten met de honden. Spreek ik eens iemand.
Voorkomt een isolement.

Ontspanning is voor iedereen belangrijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:44

Cer schreef:
Die laatste zin snap ik niet :D

Of je nu werkt of een uitkering hebt. Hobby's zijn vrijwillig, is het je te duur moet je er mee stoppen. Ik zie daarin niet het verschil Tussen iemand die werkt of iemand met een uitkering. Dus óf ze mogen allebei een keer hun hart luchten als het ze hoog zit of ze moeten allebei niet zeuren en leven naar wat ze kunnen uitgeven. :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:46

Oh zo, ja precies dat :j

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 10:58

Kahawa schreef:
Ik lees de post van Chevax toch echt anders dan de meesten hier. Imo:

Chevax raadt nergens af niet naar je lichaam te luisteren. Niemand 'moet' zichzelf overvragen of uitputten, in tegendeel. Ook suggereert ze niet dat het enkel doorzetten is als je jezelf overvraagt en je eigen grenzen overschrijdt. Wel is haar ziektebeeld misschien een beetje onduidelijk (maakte werken haar ziekte erger? maar dat helderde ze later op), maar in principe ook niet relevant voor haar punt.

In mijn ogen heeft chevax het sowieso ook nergens over absolute mogelijkheden (je kan dit, dús je kan dat), maar enkel de manier waarop over mogelijkheden wordt nagedacht. Haar punt in mijn ogen is dat sommigen in ieder geval al voldoende vaardigheid tonen om een bijdrage te kunnen leveren.

En dat is gewoon waar het begint, je kan iets waar een ander iets aan zou kunnen hebben. Van daaruit kun je denken in mogelijkheden of vanuit 'Ja maar....'.

edit: Chevax onderstreept ook meerdere keren dat haar weg de enige goede is of dat dat voor iedereen weggelegd zou zijn, maar ze waardeert enorm dat ze hem heeft afgelegd en vroeger niet heeft gedacht 'Ja maar...'. En ik denk (aanname van mijn kant) dat Chevax haar verhaal doet, omdat ze anderen het ook gunt om hun toekomst in een breder perspectief te zien en zichzelf te verbazen over wat ze in hun mars hebben.

Thanks Kahawa, dat is inderdaad een goede samenvatting.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:27

Anoniem schreef:
Nouja, misschien komt het dan inderdaad door je manier van uitdrukken Chevax want ik VIND je manier van communiceren erg hard.
Citaat:
Geloof me, ik ben ernstig ziek genoeg hoor. Omgekeerde wereld: ik zou niet ernstig genoeg ziek zijn voor een uitkering maar mensen die hier overduidelijke vaardigheden tentoonspreiden zijn wel ziek genoeg?

Dit soort opmerkingen kan ik niet opvatten als 'ik deel alleen maar mijn verhaal' en zo komt dus ook o.a. je eerste gedeelte over als 'ik werk tussen de thuiszorg en de fetanypomp door'.
De manier waarop je het omschrijft komt op mij (en blijkbaar ook op anderen) veroordelend over.

Nogmaals; superfijn dat jij het wel werkend krijgt en houdt voor je! Heb ik alleen maar respect voor.
Maar ik zou je wel willen vragen om eens objectief naar je eigen bijdrages in dit topic te kijken, want die brengen iets anders over dan 'dit is mijn verhaal en iedereen heeft zijn eigen verhaal'.

Edit; en dat is dus puur hoe het op mij en dus anderen overkomt, dus ook dát mag ik delen toch?

Ja hoor, dat mag je vinden, geen enkel probleem. Ik vind niks mis met mijn bijdrages, laten we het er maar op houden dat we er een andere kijk op hebben. Ik heb inmiddels in vrijwel elke post gezegd dat dit mijn verhaal is en dat iedereen zijn eigen verhaal heeft. Ook heb ik me in mijn eerste post al verontschuldigd dat ik botter over kan komen dan de bedoeling is, dus meer dan dat kan (en wil) ik er ook niet aan doen.
Ik denk dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt om veroordelingen te lezen die er niet zijn.

*edit* wat is er voor jou nu veroordelend aan dat ik typ dat ik werk tussen de thuiszorg en de pijnstilling in? Hoezo veroordeel ik daar iemand mee? Ik vertel hoe ik het doe en snap werkelijk niet wat daar veroordelend aan is. Ik vertel hoe ík het doe en dat is nu eenmaal mijn actuele situatie.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:35

Ik heb heel bewust een hondje aangeschaft een tijdje terug.
Wel heb ik heel goed gekeken naar energielevel en ben ik gegaan voor een type wat niet bij wijze van spreken gelijk je halve huis opvreet van frustratie als ik een slechte dag heb en hem niet kan uitlaten.
Dankzij hem kom ik nu vaker de deur uit en onder de mensen en wanneer ik het echt niet trek doet hij zijn behoefte in de tuin.
Naast de hond zijn er 2 katten welke hopelijk nog minimaal 5 jaar mee gaan maar na hen komt er wsl geen nieuwe kat meer.

Een paard gaat niet mogelijk zijn, of mss op een doe-het-zelfstal maar dan heb ik alsnog een probleem als er een dierenarts bij moet komen ofzo.
Om maar niet te spreken over de slechte dagen, paard verzorgen terwijl je de toko onderkotst en amper op je benen kunt staan is niet zo'n strak plan. :+

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:36

Ik ben altijd erg nieuwsgierig naar die enorme groep mensen met een uitkering die ermee op vakantie gaat en er paarden van kan houden. Ik ken ze namelijk niet... Ik snap sowieso niet hoe je dat kan doen van 75/70% van het mimimumloon, zelfs niet met alle toeslagen en kwijtscheldingen.
Ik krijg een wajong, ben daar overigens superdankbaar voor, en ik woon vrijstaand met paarden. Dat kan ik alleen omdat mijn man goed verdiend en 50-60 uur per week werkt. Ik ben blij met mijn uitkering, op die manier ben ik namelijk niet 100% afhankelijk van hem, alhoewel ik dit leven absoluut niet zou kunnen zonder zijn salaris. Hoe kan je in godsnaam met zoveel luxe leven van minder dan het minimumloon??

Maar volgens mij is dat het punt hier ook helemaal niet. Ik heb er persoonlijk dus totaal geen last van omdat ik een vangnet heb. Die paar procent merk ik niet echt. Ik klaag er dus ook niet over. Maar het principe is imo wel ontzettend vreemd! Je kan werken volgens het uwv (die hele keuring is een wassen neus maar dat terzijde...) dus krijg je minder. Of je dat nou in de praktijk ook kan uitvoeren is totaal niet relevant. Eigenlijk alleen als je goed functioneert kan je boven die 70% gaan komen en dus weer terug naar je 'oude' niveau. En volgens mij kunnen verrekte weinig wajongers dat. En degene die het misschien wel kunnen krijgen de kans meestal niet eens. Dus omdat het uwv vind dat je best een doekje over een tafel kan halen (was in hun woorden ongeveer het criterium voor werkvermogen!), krijg je elke maand wat minder. Hoe is dat in vredesnaam een stimulans om te gaan werken?
Als het draait om geld besparen, zijn er veel meer mogelijkheden die veel meer zouden opleveren. Hiermee maak je het mensen die het al niet makkelijk hebt nog wat moeilijker en het nut is mij echt niet duidelijk.

Het is imo niet relevant wat je van de uitkering an sich vind en wat voor gajes je kent die er misbruik van maakt. Volgens mij gaat de discussie hier over de onlangs ingevoerde verlaging van de bestaande wajong en ik vind dat dus een hele vreemde maatregel. En ik vind het terecht dat de mensen die echt afhankelijk zijn van hun wajong hier over klagen. Je krijgt geen extra hulp, er komen geen banen voor je vrij, je klachten zijn niet ineens minder geworden en toch krijg je minder op je rekening. Uiteraard moet je dankbaar zijn dat de wajong uberhaupt bestaat, maar dat veranderd toch niks aan het punt dat de maatregel nergens op slaat?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 11:48

@Zwerte, goed dat je de discussie even terug naar de essentie brengt. Het is inderdaad een maatregel die, zoals helaas zoveel maatregelen, wetten en regels, nergens op slaat.