Genderneutraal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 12:34

Het maakt mij in zoverre wat uit, dat het NU makkelijker zoekt :j

Dat als ik een mylittlepony voor mezelf mijn nichtje zoek, omdat ze die dingen supercute vindt, dat ik dan in een winkel niet 75 schappen door hoef te zoeken.
Overigens, volgens mij staan die dingen helemaal niet op gender, maar op merk...
De xbox zaken zijn groen, playstation is blauw bijv..

In welke winkel staat speelgoed op gender?

Bij make up staat ook vaak geen gender vermeld.. alleen bij geuren.
Volgens mij niet eens bij maandverband... bij de etos staat dat gewoon ergens in een rij...
Op de website staat maandverband bij vrouwenzaken.. wel zo makkelijk zoeken..

Ik heb werkelijk nog nooit een winkelbediende horen zeggen bij het kopen van een jongens iets voor een meisje "zou je dat nou wel doen?"

Aan de ene kant kom je blijkbaar HELE tolerante mensen tegen die alles goed vinden, en is er een enorme gemixte vriendenkring. En aan de andere kant kom je de meest onbeleefde winkelbediendes tegen en heb je veel vrienden die ergens benadeeld worden.. dat is op zn minst opmerkelijk..

Ik heb best een brede kennissengroep, maar zo extreem ken ik ze niet...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:04

Cer schreef:

Dat lijkt mij logisch, aangezien dat sowieso voor vrouwen is. Beetje onzinnig om dan een apart hoekje 'make-up voor vrouwelijke mannen' te maken.

Indestal

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:06

Is toch ook voor mannen? Zelfs de mannelijke mannen kunnen heel ijdel zijn..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:07

Ik zou ze niet allemaal een stuiver willen geven, om het maar heel ouderwets te willen omschrijven, die als man make-up gebruiken.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:09

Ongelukkig voelen doe je zelf, niemand is ook in staat om een amder gelukkig te maken..
Je zelfbeeld bepaald hoe je in het leven staat.

In deze moderne geemancipeerde maatschappij wordt niemand verplicht zich uitgesproken mannelijk of vrouwelijk te kleden of te gedragen! En zelfs de kerkelijke vrouwen mogen nu een broek dragen en doen dit ook naar behoefte.

Zelfd modezaak HIJ heeft een seizoen gehad met overwegend roze kleuren en nu heb ik eindelijk mijn vent ook zo ver dat hij een roze polo heeft, staat hen nl erg goed die kleur!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:16

oomens schreef:
Cer schreef:

Dat lijkt mij logisch, aangezien dat sowieso voor vrouwen is. Beetje onzinnig om dan een apart hoekje 'make-up voor vrouwelijke mannen' te maken.

Nou, het is niet sowieso voor vrouwen, maar dat terzijde ;-)

Het ging mij er meer om dat ik me steeds voorbeelden zit te bedenken over dat ENORME onderscheid wat gemaakt wordt tussen mannen en vrouwen spullen, in bijv winkels.. Maar ik kom gewoon niet zo ver..
Misschien zie ik het wel over het hoofd hoor, maar mijn idee is dat het wel meevalt..

Nu kom ik niet dagelijks in een speelgoedwinkel, maar toch..
De productkleur van Barbie is roze, de productkleur van Playmobil is blauw. Maar bij Playmobil hebben ze ook (blijkbaar) de fairy afdeling (echt SUPERcool!! ik wou dat ik die vroeger had :j :') ) en dat lijkt op een meisjesspeelgoeddingetje (een feetje met een koetsje van een bloemkool met een eenhoorn ervoor ofzoiets) en dat is ook gewoon blauw qua productkleur.. niet ineens roze ofzo..

Maar ik zoek nog even verder, misschien vind ik wel wat wat aan de beschuldiging voldoet! :j

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:21

Ik moet zo een cadeautje kopen en het gaat een typisch meisjes ding worden :P meisje is zelf og te jomg om het te beseffen, maar mama zal het wel leuk vinden..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:31

Indestal schreef:
En zelfs de kerkelijke vrouwen mogen nu een broek dragen en doen dit ook naar behoefte.

Euh....dat ligt er maar net aan bij welke kerk je zit. Wij hebben hier een flinke zwaar gereformeerde gemeenschap waarbij vrouwen nog steeds alleen het aanrecht en kinderen baren als recht hebben. Er is ook een wat soepelere stroming waarbij vrouwen wel mogen werken,maar wel in een rok,en tussen de zwangerschappen door...

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:33

Ik wou net zeggen, de Biblebelt laat het tegendeel toch wel zien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:30

Hier lopen ze ook nog allen in rok. Die laten zich niet zo snel wat veranderen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:44

Is ook net waar je kijkt hè, niet alle kerkelijken over één kam scheren ;). Er zijn genoeg christelijke vrouwen met broek en werk en zonder kinderen :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:31

Gender neutraal is toch gewoon unisex en dat bestaat toch al langer?

Als je kijkt naar kleding is het nou eenmaal vaak zo dat mannen en vrouwen een andere bouw hebben. Het is gewoon niet anders.

Het maakt mij niet uit wat iemand is. Ik mag je of niet. Maar ik heb moeite met mensen die overdrijven, aandacht vragen om hun geaardheid etc etc. Als je ''normaal'' gevonden wilt worden, doe dan ook normaal.

In mijn ogen is iemand die gender neutraal is, iemand die zich geen vrouw en geen man voelt, ongeacht hoe hij/zij geboren is. Toch kom je er vaak niet onderuit dat het zich wel laat zien natuurlijk.

Wat er bij mij moeilijk in gaat, is dat ik dan op tv een vrouwtje ziet, die zich als man gedraagt en zit te pleiten voor gender neutrale aanspraak, wc's etc. Je bent geboren vrouw, gedraagt je als man, dus zit er niet tussenin. Maar goed, moet ze zelf weten verder. Doe er alleen niet zo moeilijk over.

Als iemand als man/vrouw is geboren en echt geslachtsverandering wil, vind ik dat echt iets compleet anders.

Onze zoon had een werkbank als speelgoed, maar had daar zelf een keukentje van gemaakt. Had hij wat kleine pannetjes, een winkelwagentje en speelde van alles. Prima. Daarna speelde hij weer met actie figuren. Het een sluit het ander natuurlijk niet uit. Ik was echt gek met mn barbies, maar er niet heel meisjesachtig mee ( wat je dan bij anderen zag ) maar ik vond lego, playmobil en autootjes net zo leuk en dat was prima.

Ik weet zeker dat ik een vrouw ben, maar heb wel moeite met vrouwen dingen zoals tutten, make up, echt vrouwelijke kleding, hoe vrouwen vaak met elkaar praten etc. Tja........

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:54

Century schreef:
Is ook net waar je kijkt hè, niet alle kerkelijken over één kam scheren ;). Er zijn genoeg christelijke vrouwen met broek en werk en zonder kinderen :P
klopt maar de streng gereformeerden gaan niet buiten hun patroon.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:58

Hypericum schreef:
Ik wou net zeggen, de Biblebelt laat het tegendeel toch wel zien.

De fijne niet, nee dat is nog knot, bril en rok over enkels....maar de minder strenge grefo's wel hoor.
Valt me zelfs op dat de strenge nu ook op zondag gewoon buiten komen en de kids ook buiten mogen spelen..

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 18:44

Jehova's getuigen idem. Rok of jurk voor de vrouwen. Anders ben je niet welkom. En de mormonen net zo. Bij beide ben ik verschillende malen uitgenodigd om kennis te komen maken met hun kerk, wel in lange rok of jurk. Zelfs de armen moesten bedekt en tot de hals gesloten. Nou nee, dit man-wijfie zit dat echt niet zitten.

De mannen die make-up gebruiken zijn oa travestieten, punkers, acteurs zowel film als toneel, bandleden (anders zien ze er bleek uit op het podium) fotomodellen en nog zo wat.

En er is speciaal voor mannen foundation :D

Onderzoekje van het AD uit 2014
http://www.ad.nl/lifestyle/steeds-meer- ... ~a42bd1a1/

Fashion icon Tom Ford who launched his own line of men’s make-up

Read more at http://www.thestar.com.my/business/sme/ ... JRZM4AR.99
Laatst bijgewerkt door aikon op 24-08-17 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 18:47

Laat ik nu opgevoed zijn in de tijd dat broeken nog niet bestonden voor meiden en vrouwen...dat kwam pas toen ik eind lagere school zat.....

Haha heb nog de prikmaillot meegemaakt, dan was ik heel de dag sjaggie...toen de spijkerbroeken kwamen, had mijn oma echt de pe in...die vroeg dan als ik op bezoek kwam of ik een rok aan wilde doen en dat was een verboden woord..

Heel gek maar nu vind ik jurken heerlijk in de zomer.....heeft dus wel flink wat decennia geduurd..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 23:42

Indestal, dat hoor ik van mn moeder ook.

Dan blijft het wel apart dat er voor vrouwen broeken werden geintroduceerd en geen rokjes voor mannen bijvoorbeeld. Wat is daarin toen destijds het verschil geweest?
Een vrouw mag wel stoer zijn, maar een man niet zwak? In de zin van lijken op het zwakke geslacht?

Ik ben niet voor uniformen, verplicht hetzelfde dragen etc, maar je hoort wel dat het zo zijn voordelen heeft om op scholen kinderen in tenue te laten komen en daar kan ik me toch wel iets bij voorstellen. Je kan dan niet echt jezelf zijn of onderscheiden, maar gekeken naar alle vooroordelen van mensen en hoe gehard de wereld is, heeft het best voordelen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:42

Voordeel van schooluniform is weer wel dat je niet gepest wordt omdat je ouders geen dure merk kleding kunnen betalen...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:44

Ik zou echt voorstander van een uniform zijn.
Meteen af van het gezeik van merkkleding.
Maar dan wordt er wel gepest omdat je in de verkeerde wijk woont of geen dure telefoon hebt of wat ook. ER wordt altijd wel iets verzonnen ben ik bang.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:51

LadyMadonna schreef:
Voordeel van schooluniform is weer wel dat je niet gepest wordt omdat je ouders geen dure merk kleding kunnen betalen...

Ik betwijfel het. Ik heb bijvoorbeeld niet de indruk dat Engeland, waar het schooluniform standaard is, nou ook het toonbeeld is van weinig pesten / niet gepest worden om je economische achtergrond.
En ook schooluniformen moeten gekocht worden, voor zover ik weet. Dus of het kost ons als maatschappij meer geld voor het onderwijs dat toch niet gaat naar wat meer leerkrachten en minder werkdruk voor die leerkrachten.
Of we leggen het bij de ouders neer en dan hou je het verschil alsnog: dan worden de kinderen die lopen in wat versletenere uniformen, of die net te klein zijn geworden of juist wat op de groei gekocht zijn er wel uitgepikt.

Verder vind ik het best wel bizar: als er geopperd wordt om her en der ietsjes minder de nadruk te leggen op de aanduidingen van man en vrouw is de wereld te klein, en wordt het doembeeld van iedereen in een grijze communistische massa geopperd. Maar schooluniformen roepen dat doembeeld niet op?

En inderdaad. Proberen uiterlijke kenmerken te onderdrukken in de hoop pesten te verminderen is vrij zinloos. Het verschil tussen pesten en niet pesten is een veilig sociaal klimaat en daar aandacht aan besteden. Als de situatie slecht is, en het pesten ontstaat, dan worden de 'redenen' om iemand te pesten er wel bij verzonnen.
(Mieke van Stigt beschrijft bv hoe in een klas waar gepest wordt, de populaire meiden bijvoorbeeld worden beschreven als 'origineel, durven hun eigen mening te volgen.' Maar iemand die niet populair is en ook hun eigen mening volgt, is 'raar'. En iemand die niet populair is en meedoet met de normen in de klas, wordt niet geaccepteerd, maar minachtend weggehoond als 'meeloper.')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:39

Ik ben niet voor of tegen uniformen, maar zie er wel voordelen in. Het scheelt juist kosten. Mijn man krijgt kleding van zijn werk en zijn goede kleding blijft doorgaans heel lang netjes. Hij heeft ook amper ooit wat nodig. Enige nadeel is dat hij vaker iets nieuws zou willen, maar het niet gebruikt of nodig heeft.

Mijn tante had ook berdijfskleding en is nu gestopt, maar merkt dat wel behoorlijk.

Pesten gaat niet altijd om anders zijn. Anders zijn mag best. Het is volgens mij echt een bepaalde houding waarop kinderen reageren en iemand als slachtoffer uitkiezen. Onze zoon is geen pestkop geweest, maar kwam hier en vond een jongen bloed irritant. Hij lag ook buiten de groep, maar hier in het dorp, deden de jongens uit een klas nou eenmaal alles samen, dus hij werd er wel bij gevraagd. Ik heb toen gezegd; vraag jezelf af waar het gedrag vandaan komt etc etc. Misschien heeft hij het thuis niet leuk of wat problemen. Maar dan nog, bleef het een irritante jongen die ook later uit de groep is gevallen toen ze allemaal naar studies buiten het dorp gingen.

Qua wc's zit er gewoon een verschil tussen man en vrouw. Ook als genderneutraal ben je lichamelijk als een van beiden geboren en zul je dat ook ervaren met plassen. Overal maar een extra wc neerzetten is volgens mij praktisch onmogelijk. En alles wc's bij elkaar gooien en 1 grote van maken, zal echt niet gewenst zijn. Moet je eens kijken als een man een dames toilet instapt wat er gebeurt.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 12:40

Wat vinden jullie van het feit dat Trump genderneutralen uit het leger wil weren?

Citaat:
De Amerikaanse regering zal onder geen beding transgenders toelaten op welke post dan ook in het leger. Dat verklaarde president Donald Trump woensdag via Twitter. Onder zijn voorganger Barack Obama mochten transgenders wel dienen in het Amerikaanse leger.

Het is er nog niet door, maar toch te zot voor woorden dat mensen die transgender zijn geweerd worden omdat er een "leider" vind dat het medische kosten en ontwrichting in het leger brengt. Het leger moet gericht zijn op ‘beslissende en overweldigende overwinningen' 8)7 _-:(

Bij scouting hebben we ook uniformen, geen probleem mee. We zijn daar allemaal gelijk. Wij (ik en mijn leiding) spraken veel met de kids over pesten. Dat accepteerde we niet, we zijn er met elkaar en moeten het samen doen. Door er veel over te praten kregen we een stabiele groep. Ook de etterbakjes waren bij gedraaid.
Maar dit mis ik heel erg op basisscholen! Want hier gaat al veel mis waar amper naar gekeken word. Daar zouden ze tijd voor moeten maken, de pesters aanpakken en de gepeste begeleiden.
Dan zal een mens wat zich anders voelt dan het aan de buitenkant is of personen die van het zelfde geslacht houden beter geaccepteerd worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:47

Tja, het is dubbel. Ik snap wel dat er problemen zijn in het leger, maar niet om de redenen die hij noemt. Onze zoon is bezig met aangenomen worden bij defensie en er zijn wel eisen. Maar dat is logisch tegenover het werk dat je moet doen en de situaties waarin je kan komen. Maar die regels moeten wel voor iedereen gelijk zijn, dus man, vrouw en alles ertussen in. Hoewel gender neutraal geboren als vrouw, toch biologisch gezien een vrouw blijft. Maar prima als ze een man uniform wilt. Hoewel.......Dan moet je dus wel de maten hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:50

Hij wil transgenders weren (ik vind de term 'genderneutralen' voor mensen ook niet zo geslaagd eigenlijk.)
Maar verder: als verwacht, toch? Hij heeft vanaf minuut 1 duidelijk gemaakt dat hij overal vooroordelen en haat en verdeeldheid versterkt en gebruikt. De paar keer dat hij deed alsof hij echt heus fan was van LGBT was het overduidelijk een oppervlakkige leugen, waarvan duidelijk was dat 'ie hem zou gaan breken zodra dat hem zinde.

Eens trouwens dat het belangrijk is om veel te praten over pesten, en niet alleen over pesten maar hoe je goed met elkaar omgaat, samenwerkt, respect hebt. Dat valt in het onderwijs inderdaad te vaak een beetje buiten de aandacht - deels omdat je als leerkracht echt veel moet doen en niet altijd veel tijd hebt daarvoor, deels ook omdat leerkrachten het lastig vinden / niet hun zaak / geloven in makkelijke cliches als 'als ik me ermee ga bemoeien wordt het alleen maar erger.' (Dat is zeker niet automatisch waar, het hangt erg af wat je ermee doet. Inzetten op een betere groepssfeer helpt. Af en toe uit het niets straf uitdelen en dan weer tijden niet ingrijpen, dat kan averechts werken.)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:18

Suoerpony, ik ben van de tijd dat of naar een protestant christelikke school ging, of katholieke school...op de katholieke kwam je alleen als je van huis uit ook echt katholiek was, dus bij een kergenootschap hoorde...op de prot-christelijke ook als je van huis uit niet naar de kerk ging...het regime was streng en strak!

Ik ben als kind ooit naar huis gestuurd, was een jaar of 10 denk ik, omdat mijn moeder mij een mouwloos jurkje had aangedaan, ik moest een vestje aan om mijn aanstootgevende blote schoiders te bedekken..de protestante invloed dus...

De sfeer was ook zwaarmoedig in dat dorp...

Mijn jongste broer ging naar de eerste openbare school....dat verschil was echt enorm hoor! Ook het leerplan, alles...

Nu zul je alleen in erg kerkse dorpen zien dat die kinderen naar een speciale school met de bijbel gesuurd worden, desnoods 20 km verder..

Ook heb ik dus meegemaakt dat de damesbroeken de rits anderom had...is dat nog zo? Ook was het model net iets anders, niks flateus hoor :+ .

En wat dacht je van een rok over de lange broek? :j lachuh toch? Zo gefrustreert in die tijd....maar dat was 10 jaar later echt wel anders...met vogelvlucht is de hele maatschappij omgegooid.

Daarom snap ik dat genderneutraal ook helemaal niet, dat is al jaren zo! Alleen wil die groep ineens een podium.

Kijk eens om je heen, hoeveel meiden lopen er niet smakeloos sexeloos gekleed rond?

Dan heb je de verschillende soorten muziekgroupies...mijn middelbare schooltijd, underground, liep ik in blouses en colbertjes van mijn oom rond in de eeuwige levis spijkerbroek! Mannenkleding dus, dat was cool en als je als meisje ook og rokend op straat stond, nou!!! Dat was heftig in mijn protestante dorpje :D