Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 10:23

ilayda schreef:
Van mij mag hij lekker lang in de bak zitten, en als hij eruit zou komen dan heeft hij denk ik niey langer dan een week te leven.
Dat sommige hier nog zo rustig zijn begrijp ik niet.

En degene die dat dan op zijn geweten heeft moet ook weer lekker lang de bak in en als die dan vrijkomt moet hij ook weer worden omgelegd, waarna de dader daarvan ook weer lekker lang moet zitten... jee ingewikkeld hoor! Of is moord dan opeens wèl acceptabel?

Fijne samenleving heb jij voor ogen ;)

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 10:25

Nikass schreef:
ilayda schreef:
Van mij mag hij lekker lang in de bak zitten, en als hij eruit zou komen dan heeft hij denk ik niey langer dan een week te leven.
Dat sommige hier nog zo rustig zijn begrijp ik niet.

En degene die dat dan op zijn geweten heeft moet ook weer lekker lang de bak in en als die dan vrijkomt moet hij ook weer worden omgelegd, waarna de dader daarvan ook weer lekker lang moet zitten... jee ingewikkeld hoor! Of is moord dan opeens wèl acceptabel?

Fijne samenleving heb jij voor ogen ;)

Acceptabel is het inderdaad nooit.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 10:25

ilayda schreef:
benangelique schreef:

Mijn dochter is 14 en als zij iemand zou vermoorden dan krijgt ze van mij echt geen tweede kans.

Wat houdt dat in?

Damned: vergelding is wel degelijk ook een belangrijk onderdeel van straf.
Dit is ook nodig voor de slachtoffers en de samenleving.
Recidive voorkomen lukt bijna niet door gevangenis straf alleen (al is dit ook een doel). Daarvoor wordt vaak behandeling en begeleiding in gezet.

Magrathea

Re: Vermiste meisjes uit Achterveld/Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 10:42

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 10:45

Artikel is niet te lezen helaas.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 10:52

Nikass schreef:
benangelique schreef:

Mijn dochter is 14 en als zij iemand zou vermoorden dan krijgt ze van mij echt geen tweede kans.

Wat houdt dat in?

Damned: vergelding is wel degelijk ook een belangrijk onderdeel van straf.
Dit is ook nodig voor de slachtoffers en de samenleving.
Recidive voorkomen lukt bijna niet door gevangenis straf alleen (al is dit ook een doel). Daarvoor wordt vaak behandeling en begeleiding in gezet.[/quote]

Dat ik haar nooit meer hoef te zien. Dat het gewoon klaar is voor mij

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 10:55

Niet helemaal juist geruite, het is mijn opmerking niet :n

Ik denk dat je dat pas kunt weten als je in de situ2zit eigenlijk.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:01

Ilayda, ik denk dat je dat dan wel heel kort door de bocht roept. Het is niet menselijk om 'opeens' afstand te doen van eigen vlees en bloed.
Daarmee zeg ik niet dat je het als ouder maar kunt/moet accepteren wat je kind gedaan heeft.
Maar het moet voor de ouders echt ontzettend zwaar zijn om hier door te gaan. Het houden van kan niet opeens stoppen, hoe erg zijn daad ook is.
Je kind laten vallen en volledig uit je leven bannen is niet zo makkelijk als je zelf in die situatie zit lijkt mij.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:08

Jolien87 schreef:
Janine1990 schreef:
Je bent 17....
En weet duidelijk vrij weinig van de verschillende soorten problematiek waar in dit topic over wordt gesproken... Je bent heus niet de enige met een verleden die mensen pijn doet, maar nooit zal gaan moorden. :+ Want NEWSFLASH: De meeste mensen zijn nog altijd géén moordenaar...

Newsflash: menig 17-jarige kan volwassener reageren dan iemand van 26. Ik vind jouw aandeel aan dit topic op dit moment ook niet heel top. Het is niet aan jou om te oordelen over andermans levenservaringen. Als Yvette zich zo voelt dan is dat schijnbaar zo en dat mag ze gerust met ons delen, er is niemand die ze daarmee kwetst. Dus trek alsjeblieft je handschoentjes weer aan of ga je nagels vijlen.

Dat aandeel is niet heel top omdat ik het erg vind hoe Idylle zich voelt en daarom probeer aan te geven dat ze niet te veel moet hopen omdat de meeste feiten niet aan het publiek gepresenteerd worden? Dat is toch gewoon eerlijk zijn, nota bene in het belang van mensen die dichtbij de zaak staan? Ik zeg nergens dat ik niet ook hoop dat zo iemand de hoogst mogelijke straf krijgt.

En ja, dat ik nu een 17-jarige op een minder vriendelijke manier er uit pik... Tsjah, ik heb het echter al meer gelezen. Damned verwoord het (op de jaloezie na, want dat is denk ik niet de juiste bewoording en dat woord zal Damned waarschijnlijk ook flink over hebben getwijfeld) eigenlijk heel goed, mensen die het niet makkelijk hebben gehad vergelijken zichzelf met moordenaars en verwachten een schouderklopje (ik heb het toch ook niet gedaan? Waarom hij wel?)... Dat getuigt toch simpelweg van weinig kennis, terwijl het topic er eigenlijk best al wel vol van staat. Mensen die uitleggen dat misdaad best wel vaak vooraf wordt gegaan door vervelende zaken. Dat heus niet iedereen met een slechte jeugd crimineel wordt, maar dat dit wel mee kan spelen. Dat iedereen weer anders reageert op bepaalde ervaringen. Etc. etc.
Ik sta echter nog steeds achter mijn woorden, er zijn zoveel mensen met een slechte jeugd of psychische problemen die niet de criminaliteit in zijn gegaan. Dat betekent niet dat je ze met elkaar kan vergelijken :n

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:10

Nikass schreef:
JoycexLynn12 schreef:
Echter is iemand seksueel misbruiken, vermoorden en dumpen wel een heel ander verhaal.
Als een kind van 14 overgaat tot zoiets dan moet daar heel wat aan vooraf gegaan zijn.

Dat lijkt me een juiste veronderstelling.

Maar in welke mate hij toerekeningsvatbaar is bepaald een psychiater na grondig onderzoek.
Dat is niet iets wat jij even kunt vaststellen op basis van media gegevens.

Maar ook andersom niet.. en er zijn hier wel een aantal berichten die laten door schemeren dat die gegevens niet mee hoeven tellen. Als iemand tenslotte toch niet meer naar buiten hoeft..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:12

Er zijn ook volledig gezonde blije mensen die een moord plegen. Peter Repelsteeltje de Vries in een interview in de Linda: "De meeste moorden worden begaan door normale mensen in een opwelling."

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:13

Popke schreef:
Ilayda, ik denk dat je dat dan wel heel kort door de bocht roept. Het is niet menselijk om 'opeens' afstand te doen van eigen vlees en bloed.
Daarmee zeg ik niet dat je het als ouder maar kunt/moet accepteren wat je kind gedaan heeft.
Maar het moet voor de ouders echt ontzettend zwaar zijn om hier door te gaan. Het houden van kan niet opeens stoppen, hoe erg zijn daad ook is.
Je kind laten vallen en volledig uit je leven bannen is niet zo makkelijk als je zelf in die situatie zit lijkt mij.

Klopt helemaal, en dit is hoe ik het nu zie en hoop nooit in zo een situatie te komen natuurlijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:14

Die mensen willen helemaal geen schouderklopje en ik vraag me in godsnaam ook af hoe je dat uit die berichten kunt halen?!
Die mensen geven aan dat er veel mensen zijn met problemen, Gewoon als feit meer niet, maar dat die ook niet moorden of zelfs maar crimineel gedrag vertonen. Dat als je wel moord er heel wat draadjes kortsluiting geven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:16

Bokts beste pseudopsychologen geven hier een lesje.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:26

@ Bruintje:

yvettt02 schreef:
Ik ben het eens met bruintje. Heb zelf ook veel mee gemaakt vroeger en nog steeds. Heb een lastige jeugd gehad wat waarschijlijk heeft gezorgd voor wat ik nu allemaal heb. Heb de meest idiote en domme dingen gedaan, zo veel mensen pijn gedaan (mentaal dan, absoluut niet fysiek!) (heb zo veel spijt nu achter af maar zou het toch zo weer opnieuw doen)...
Maar geeft dit alles mij het recht om te moorden? Of op strafvermindering?
Ik vind van niet, ik zou het noet eens willen. Als ik het ooit in mn kop haal zo iets te doen mogen ze me levenslang op sluiten. Zou niet anders willen en niet anders verwachten. Ik weet hardstikke goed wat wel en niet kan, zelfs als ik mentaal helemaal van de wereld af ben.
(Ik ben ook voor de invoering van de doodstraf maar dat is niet wat bokt wil horen)

Dit zie ik als een vergelijking. 'Als ik ooit iets doe, moeten ze me voor altijd opsluiten en geen strafvermindering geven.' etc.

Dan vraag ik me oprecht af of je überhaupt enig idee hebt van het profiel van een gemiddelde TBS'er. Dan wel enig idee van de rechtsgang in deze... Want we kunnen zelf heel wat willen, maar dat betekent niet dat degene die oordeelt over jouw gemoedstoestand wanneer je verdacht wordt van het een of ander, dat ook wil.

Er zijn gevallen van criminelen die op termijn vrij zijn oid, die in de gevangenis of waar ze ook zitten, een daad begaan zodat ze toch niet vrij mogen of op verlof mogen. Omdat ze zichzelf niet vertrouwen, waar de leiding zich wel vertrouwt. Zo kan je zien hoe relatief het allemaal is en dat er over oordelen heel erg lastig is. Zeker als je niet alle feiten kent, want niet alle feiten worden gepresenteert aan het publiek.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:29

Jij ziet dat als vergelijking, ik absoluut in de verste verte niet.

En steeds die sneren naar mensen of ze wel enig idee hebben van: yuk. :r
Zo enorm neerbuigend.
Dat haalt elke keer weer het topic neer en kapot.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:32

bruintje123 schreef:
Jij ziet dat als vergelijking, ik absoluut in de verste verte niet.

En steeds die sneren naar mensen of ze wel enig idee hebben van: yuk. :r
Zo enorm neerbuigend.
Dat haalt elke keer weer het topic neer en kapot.

Nouja, zo vind ik elke vorm van behandeling afketsen en prediken voor levenslange opsluiting een enorme dooddoener voor het topic.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:37

Dat was me al lang duidelijk en dat vind ik ook prima. Ieder zijn mening. Daarvoor een forum.
Maar ik doe de mening van een ander niet af dat hij/zij die niet mag hebben of zelfs maar dom is. Ook al kijk ik er anders tegen aan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:42

bruintje123 schreef:
Dat was me al lang duidelijk en dat vind ik ook prima. Ieder zijn mening. Daarvoor een forum.
Maar ik doe de mening van een ander niet af dat hij/zij die niet mag hebben of zelfs maar dom is. Ook al kijk ik er anders tegen aan.

Tja.

yvettt02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 12:00

Janine1990 schreef:
@ Bruintje:

yvettt02 schreef:
Ik ben het eens met bruintje. Heb zelf ook veel mee gemaakt vroeger en nog steeds. Heb een lastige jeugd gehad wat waarschijlijk heeft gezorgd voor wat ik nu allemaal heb. Heb de meest idiote en domme dingen gedaan, zo veel mensen pijn gedaan (mentaal dan, absoluut niet fysiek!) (heb zo veel spijt nu achter af maar zou het toch zo weer opnieuw doen)...
Maar geeft dit alles mij het recht om te moorden? Of op strafvermindering?
Ik vind van niet, ik zou het noet eens willen. Als ik het ooit in mn kop haal zo iets te doen mogen ze me levenslang op sluiten. Zou niet anders willen en niet anders verwachten. Ik weet hardstikke goed wat wel en niet kan, zelfs als ik mentaal helemaal van de wereld af ben.
(Ik ben ook voor de invoering van de doodstraf maar dat is niet wat bokt wil horen)

Dit zie ik als een vergelijking. 'Als ik ooit iets doe, moeten ze me voor altijd opsluiten en geen strafvermindering geven.' etc.

Dan vraag ik me oprecht af of je überhaupt enig idee hebt van het profiel van een gemiddelde TBS'er. Dan wel enig idee van de rechtsgang in deze... Want we kunnen zelf heel wat willen, maar dat betekent niet dat degene die oordeelt over jouw gemoedstoestand wanneer je verdacht wordt van het een of ander, dat ook wil.

Er zijn gevallen van criminelen die op termijn vrij zijn oid, die in de gevangenis of waar ze ook zitten, een daad begaan zodat ze toch niet vrij mogen of op verlof mogen. Omdat ze zichzelf niet vertrouwen, waar de leiding zich wel vertrouwt. Zo kan je zien hoe relatief het allemaal is en dat er over oordelen heel erg lastig is. Zeker als je niet alle feiten kent, want niet alle feiten worden gepresenteert aan het publiek.

Ik snap wel wat je bedoeld hoor. En nee ik weet niet precies wat het gemiddelde profiel is. Het is ook absoluut niet mijn bedoeling om een vergelijking te maken. Ik wil alleen zeggen dat er zoveel mensen zijn met een lastig verleden (welke dan ook) die ook niet tot zo iets over gaan. Dus dat dit niet altijd maar gelijk een excuus moet zijn. ik vind dat dat wel vaak zo wordt aangeboden, ondanks dat we de werkelijke situatie helemaal niet kennen. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en jullie hebben ook al het recht om het niet met die van mij eens te zijn. Net zoals dat mijn mening ook niet met elk ander gegeven mening hier overeen komt. Maar goed, dat ter laatste toevoeging ik volg nu wel weer gewoon in stilte mee..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 12:07

Ik vind iemands mening beoordelen op zijn leeftijd op zijn minst discutabel.

Yvettt het is geen excuus, soms wel een verklaring.

Volgens mij is er nog altijd geen antwoord op hoe het komt dat binnen een gezin met dezelfde omstandigheden en dezelfde opvoeding het ene kind het fantastisch doet en de ander ontspoort.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 10-06-17 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 12:09

Nikass schreef:
JoycexLynn12 schreef:
Echter is iemand seksueel misbruiken, vermoorden en dumpen wel een heel ander verhaal.
Als een kind van 14 overgaat tot zoiets dan moet daar heel wat aan vooraf gegaan zijn.

Dat lijkt me een juiste veronderstelling.

Maar in welke mate hij toerekeningsvatbaar is bepaald een psychiater na grondig onderzoek.
Dat is niet iets wat jij even kunt vaststellen op basis van media gegevens.

Dat kan ik sowieso niet vast stellen aangezien ik daar niet voor geleerd heb.
Ik deel alleen mijn ervaring.
Een kind doet of zegt (vrijwel) nooit iets 'zomaar'.
En nogmaals uitzonderingen daar gelaten he, wat net zoals Lieveli zegt, misschien was er met deze iongen niets aan de hand.
Hoewel dat ook lastig is want niemand weet hoe hij zich vanbinnen voelt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 12:11

Maar dat is wel wat je zegt in je post.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 12:22

yvettt02 schreef:
Ik snap wel wat je bedoeld hoor. En nee ik weet niet precies wat het gemiddelde profiel is. Het is ook absoluut niet mijn bedoeling om een vergelijking te maken. Ik wil alleen zeggen dat er zoveel mensen zijn met een lastig verleden (welke dan ook) die ook niet tot zo iets over gaan. Dus dat dit niet altijd maar gelijk een excuus moet zijn. ik vind dat dat wel vaak zo wordt aangeboden, ondanks dat we de werkelijke situatie helemaal niet kennen. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en jullie hebben ook al het recht om het niet met die van mij eens te zijn. Net zoals dat mijn mening ook niet met elk ander gegeven mening hier overeen komt. Maar goed, dat ter laatste toevoeging ik volg nu wel weer gewoon in stilte mee..

Oooh, maar dat is ook een verkeerde veronderstelling. Ik denk dat ik voor iedereen in dit topic spreek, als ik zeg dat wat iemand heeft meegemaakt geen excuus is voor moord. Niemand zal dat kwalificeren als een excuus. Zoals Nikass ook zegt, het kan echter wel een verklaring zijn.
Als je het dossier van de meeste TBS'ers leest, is er sprake van misbruik, mishandeling etc. etc. in de jeugd. Dat is absoluut geen excuus of rechtvaardiging. Maar het maakt wel dat er een duidelijk aanleiding is wanneer zo iemand de fout in gaat. En dat zo iemand niet geholpen is met levenslang tussen vier muren, een vloer en een plafond. Sterker nog, ze worden dan écht onhandelbaar.
Vroeger werd dit nog wel gedaan, en ik ben nu even op zoek naar de gevolgen, alleen kan ik die even niet meer vinden :+ Gaat om de jaren 20.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 12:23

bruintje123 schreef:

Ik zeg nergens dat iemand dom is. Ergens weinig/niets vanaf weten is toch niet dom zijn?
Ik ben toch ook niet dom omdat ik niet weet wat cricket is en hoe het werkt?
Ik stel enkel dat iemand er weinig vanaf weet, dat oordelen dan moeilijk is. Meer niet. Ik zal ook nergens pretenderen dat ik er alles vanaf weet, ik denk dat er Bokkers zijn die veel beter weten hoe de rechtsgang en behandeling werkt. Die hebben zich hier trouwens ook al wel laten zien.