Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:(....) dat is weer die spijkers op laag water zoeken.. die band met het verleden is overigens nog steeds discutabel, maar dat terzijde. Ik was er toen niet en ik weet niet wat het algemene gedachtegoed was toen. Uiteraard is het verleden belangrijk (dat heb ik ook al een paar keer aangegeven maar selectief negatief lezen is ook een dingetje natuurlijk) maar het is niet zo zwart-wit () als dat hier gesteld wordt. In het hele leven, overal, zijn zoveel meer tinten en net zoals in alle discussies moet het grotere geheel in beeld blijven..
Citaat:Wat mij dwars zit in deze discussie is dat er voor mijn gevoel 'gezocht' is naar een probleem, de zogenaamde stok om mee te slaan. En dat er dan een aantal mensen vol in meegaan, dat begrijp ik niet.
Citaat:En vind je zelf ook niet dat partijen zich inderdaad druk moeten maken over jeugzorgstelsel en ouderenzorg en dergelijke, in plaats van de naam van een tunnel? (....)
Citaat:En over de rapportage van de ombudsman wordt het volgende gezegd: "Onder druk van klagers wordt er een standpunt ingenomen." en dát is pas een kwalijke ontwikkeling...
Citaat:Zwarte Piet is de laatste, pak m beet... 80 jaar gewijzigd van imago (waarbij, nogmaals, over de oorsprong nog steeds geen eenduidig oordeel is geveld) van (wellicht) negatief naar positief.
Citaat:Let wel he, er wordt verkapt gezegd "jullie vieren Sinterklaas met Zwarte Piet, jullíe discrimineren!" terwijl de mensen zich waarschijnlijk van geen kwaad bewust waren. Dus ten eerste moesten er uit de archieven bewijzen opgeduikeld worden waarmee geschermd kon worden, en ten tweede moest dat allemaal nogal rap en nogal luid gemeld worden én gewijzigd worden...
ja, dat valt niet altijd even lekker.. ik snap dat wel..
Citaat:Het gaat dus niet over het uiterlijk van zwarte piet, en het niet willen aanpassen, maar om de manier waarop dit aangepakt wordt. Dat denk ik.. en ik denk dat daar steeds overheen gestapt wordt.
"Jullie willen niet veranderen, jullie blijven discrimineren" ten opzichte van
"nou ja misschien willen we wel veranderen, maar noem ons geen racisten en geef het een beetje tijd"
Citaat:als het voor een ander mens 'iets groots is
Laten we het wel een beetje in perspectief blijven zien...Citaat:En de zeehonden en de ijsberen en de Iqmana indianen en nog heul veul meer ellende die ook onze aandacht verdienen. ...
Ik lees het en denk .."..eh.." Geeeen idee wat je hiermee bedoeld..Citaat:Halve waarheid is soms hele leugen.
Die roe - niemand is echt bang voor een flink pak slaag.
Die zak - mee naar Spanje, buiten de orde.
Dat klopt als een bus - maar daar gaat het niet om.
Citaat:Laat ik eerst luid en duidelijk herhalen, dat ik geen seconde heb beweerd dat "mensen die Sinterklaas vieren, racist zouden zijn". Jammer, dat dit kennelijk wel zo gevoeld wordt.
Dit is ook weer een zinsconstructie waar ik niks mee kan...Citaat:(Terwijl het nog eens fijntjes belachelijk wordt gemaakt, want "het moet uit de archieven worden opgediept" - terwijl we allemaal die liedjes kennen van "wie stout is krijgt de roe"
Cer schreef:Citaat:als het voor een ander mens 'iets groots is
Nou weet je wat dat een beetje is ook.. ken je van die kinderen die vallen, en dan gewoon opstaan, en dan kijken of iemand ze ziet .. en als er iemand kijkt dán pas gaan huilen?? Nooit gezien zeker?
Citaat:Je hoeft niet in alle drama mee te gaan... maar daarin verschillen jij en ik gewoon, dat is niet anders..
Citaat:Laten we het wel een beetje in perspectief blijven zien...
Citaat:Volgens mij gaat het in dit verhaal ook niet om JOU, Janneke...
maar die stelling wordt wel gemaakt, het wordt gesuggereerd en ik persoonlijk word daar ENORM recalcitrant van.. en ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben. Ik heb heel lang geprobeerd dit te negeren door bijv. selectief nieuws te kijken en te lezen, maar ondertussen kan mijn gematigd persoontje er ook niet echt meer onderuit.... "De witte nederlander is racist".. nou, en bedankt he.
Cer schreef:Nou weet je wat dat een beetje is ook.. ken je van die kinderen die vallen, en dan gewoon opstaan, en dan kijken of iemand ze ziet .. en als er iemand kijkt dán pas gaan huilen?? Nooit gezien zeker?
Dus ja, ik heb sterke twijfels over die 'pijn' die ze voelen..
Janneke2 schreef:Citaat:En over de rapportage van de ombudsman wordt het volgende gezegd: "Onder druk van klagers wordt er een standpunt ingenomen." en dát is pas een kwalijke ontwikkeling...
Oneens.
Wat kwalijk zou zijn, is als iemand, wie dan ook "de oren paat hangen naar".
Dat mensen klagen en gehoor vinden is prima.
Citaat:Gesteld dat het niet om mij zou gaan, dan zou ik het op prijs stellen als je je gal zou bewaren voor diegenen die jou kennelijk wel voor racist uitmaken en mij met elementair respect zou behandelen.
Sizzle schreef:Cer schreef:Nou, dat de media een vertekend beeld geeft, roep ik al een heel poosje.. dat zijn we zeker met elkaar eens
Neemt iemand het nieuws dan voor waarheid?
Nieuws is gewoon een commercieel bedtijd sprookje voor volwassenen
Een pieterig beetje ter lering en een boel ter vermaak.
Sizzle schreef:Neemt iemand het nieuws dan voor waarheid?
Nieuws is gewoon een commercieel bedtijd sprookje voor volwassenen
Een pieterig beetje ter lering en een boel ter vermaak.
Shadow0 schreef:Kunnen we die kracht van herhaling dan niet gebruiken om te benadrukken welke dingen wel belangrijk zijn? (Zoals democratie, vrijheid, respect voor elkaar? Zijn dat normen waar we het over eens kunnen zijn?)
De kracht van herhaling betekent herhalen wat we wel met onze maatschappij willen. Daar zijn genoeg dingen die het verdienen om vaak herhaald te worden.
Citaat:Er zijn namelijk ook contrageluiden geweest over deze demonstratie en hoe de mensen zich gedroegen. Dus ook in deze moeten er twee kanten belicht worden en moet er niet klakkeloos vanuit gegaan worden dat de politie 'de big bad' is in deze. Zij krijgen behoorlijk vaak commentaar op wat ze doen.