Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bridgetF schreef:verootjoo schreef:Ik heb die vraag destijds niet gehad hoorbij het overlijden van een naaste
Het zou kunnen dat die vraag niet gesteld is omdat je naaste al was overleden. Ze oogsten (naar woord eigenlijk) de organen als de donor nog in leven is. (zgn hersendood)
bridgetF schreef:Het zou kunnen dat die vraag niet gesteld is omdat je naaste al was overleden. Ze oogsten (naar woord eigenlijk) de organen als de donor nog in leven is. (zgn hersendood)
verootjoo schreef:Dat je verplicht wordt een keuze te maken... Je hebt mi ook het recht om geen keuze te maken en het is belachelijk dat die keuze dan bij je nabestaanden komt te liggen. Alsof die niks beters te doen hebben als jij ligt dood te gaan
Ersina schreef:Als je hersendood bent ben je morsdood....als de donorgever nog in leven is, heet dat coma en wordt er zeer beslist geen orgaan verwijdert.
Citaat:De term hersendood is er ook alleen gekomen vanwege de transplantatiegeneeskunde. Je verklaart een patiënt na zorgvuldig onderzoek op goede gronden dood om een hoger doel, transplantatie van organen, te kunnen realiseren. We bedenken soms constructies om ons handelen moreel te rechtvaardigen. Dat is op zich juist, maar daardoor werken we onszelf ook een beetje in de nesten.
tamary schreef:chanel1985 schreef:Dus wat veranderd er eigenlijk in wezen?
Wat de politiek denkt te mogen beslissen hoewel dat tegen de grondwet en dus hun eed ingaat.
tamary schreef:chanel1985 schreef:Dus wat veranderd er eigenlijk in wezen?
Wat de politiek denkt te mogen beslissen hoewel dat tegen de grondwet en dus hun eed ingaat.
gohya schreef:Beide filmpjes bekeken.
Vind het zeer Respectloos,ik zie het als: bij een levende dode [hersendood] de organen eruit plukken en de rest kan weg.En de buit is weer binnen voor de chirurg en het ziekenhuis.
Lusitana schreef:Welk deel van de grondwet en welke eed?
Daarbij er wordt niks over personen zelf beslist omdat ze nog steeds kunnen uit opteren.
En "de politiek", je hebt het over democtratisch gekozen mensen die dus staan voor het volk. En er zijn er binnen de politiek die voor en tegen stemmen, het is meeste stemmen gelden.
Het is niet zo dat er even iets beslist wordt.
Daarbij volgen ze gewoon het voorbeeld van tientallen andere landen. Nederland is juist een uitzondering (samen met nog een klein aantal landen). In de andere landen zijn geen misstanden, dus er is geen enkele reden om het voorbeeld niet te volgen.
Ersina schreef:Ik heb het filmpje niet bekeken. Als mensen een operatie zien, klopt er iets niet. Als je hersendood bent (morsdood) heb je geen reflexen meer. Er hoeft geen anesthesist bij, maar een patholoog anatoom komt het lichaam ontleden. Overigens , als je dood bent verklaard en je wil niet je organen afstaan, mag je nabestaanden een begrafenis/crematie regelen.
Het transplantatieteam heeft de organen zo snel mogelijk nodig, omdat de organen niet te lang buiten het lichaam kan.De gemeentelijke lijkschouwer verklaart of je dood bent. De transplantatiecoördinator neemt telefonisch contact op met de officier van justitie om toestemming te vragen. Alleen als de overledene geschikt is voor donatie EN heeft aangegeven donor te willen zijn, wordt overwogen of men daadwerkelijk de organen gaat verwijderen. Meestal zijn meerdere organen geschikt (lever/nieren/hart) en redt de dode dus een doodziek persoon.
Angst weerhoudt de meeste mensen om donor te worden. Daarom ben ik een voorstander dat het automatisch geregeld is , tenzij je bezwaren maakt. Je gaat hoe dan ook begraven of gecremeerd worden als je hersendood wordt verklaard.
Ik hoop wel dat de mensen die niets af willen staan, zelfs niet als ze morsdood zijn, er bij stil staan dat ook zij ooit in een levensgevaarlijke situatie kunnen komen , waarbij een orgaan de reddende factor is.
Natuurlijk laten die mensen, anderen die wel een codicil getekend hebben, dan voorgaan?!
Lusitana schreef:@Resistance Ersina is iemand die met een donor orgaan leeft en ik ben blij voor haar al kan ze niet met de Olypisce spele mee doen en ik weet dat zij ook blij is dat haar leven niet plotseling is afgelopen ondanks het feit dat het nu ook geen pretje is.
@ Gloa, reflexen kunnen ok optreden bij een dood iemand. Ik weet niet of je ooit in een slachthuis bent geweest of er bij bent geweest dat een dier werd ingeslapen, maar dan weet je dat er nog flink bewogen kan worden als er al een pin door de hersens is gegaan en het hart gestopt....
En artsen ruiken helemaal niks, omdat een en ander wat donatie betreft buiten de behandelende artsen omgaat.
In eerste instantie zijn ze er om levens te redden.
@link2thepast Als je uit opteert, wordt je niet gepakt. Je moet dit wel laten registreren, zoals voorheen juist de donors juist geregistreerd werden. Er is geen verschil, het is nog steeds een keuze alleen moet je nu wat doen als je het niet wil ipv als je het wel wilt.
Je voorbeeld van homos slaat natuurlijk volkomen de plank mis. Het gaat hier niet om een misstand, maar een registratiesysteem verandering. Meer niet.
Orgaandonatie bestaat al. Als je daar tegen wil vechten moet je dat anders doen dan je verzetten tegen een registratiesysteem verandering.
Het is onzin om te denken dat er nooit wachtlijsten zouden zijn omdat je nu eenmaal ook te maken hebt met matching. Je kunt niet zomaar elk orgaan in elk lichaam zetten...
Maar de wachtijden kunnen wel enorm verkort als er meer donors komen.
En nogmaals, ik snap niet waarom zo veel van jullie doen alsof je kunt kiezen hoe je dood gaat en het altijd maar een pretje is behalve als er organen geoogst worden.
Alsof dat het ergste is wat je kan overkomen.
Je bent dood of aan het doodgaan, wat maakt het uit?
@Bravura die mensen waren dan niet hersendood, en hoe dan ook als er ook maar wat voor een reactie is, gaat het gewoon niet door.
Resistance schreef:Waarom probeer je mensen om te praten die geen donor willen zijn? Dat is toch hun keuze? Je komt nu weer met een excuus over een of andere sportster met een donororgaan. Ja, heel fijn voor haar. Maar ik wil zo niet leven.
Lusitana schreef:@ Gloa, reflexen kunnen ok optreden bij een dood iemand. Ik weet niet of je ooit in een slachthuis bent geweest of er bij bent geweest dat een dier werd ingeslapen, maar dan weet je dat er nog flink bewogen kan worden als er al een pin door de hersens is gegaan en het hart gestopt....