Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:39

De handeling is juist hetzelfde, neemt even veel tijd in beslag.
Het gaat jullie om het principe, ook goed maar geef het dan toe.

In de tijd dat jullie hier je zo druk maakt, had je je al 10 keer kunnen afmelden. As je zo in zit met je familie is die 5 minuten toch een peulschil en is het toch niet zo moeilijk om je principe 5 minuten naast u neer te leggen en daarna terug je principe op te nemen, maar dan pas denk je aan je familie, en laat je ze niet "bestoken".

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:44

verootjoo schreef:
Ik heb die vraag destijds niet gehad hoor := bij het overlijden van een naaste

Het zou kunnen dat die vraag niet gesteld is omdat je naaste al was overleden. Ze oogsten (naar woord eigenlijk) de organen als de donor nog in leven is. (zgn hersendood)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 10:44

verootjoo schreef:
Die spammail vraagt mij niet mijn organen af te staan en bestookt mijn familie niet als ik er niet op reageer...

Daarom zeg ik: de hándeling is hetzelfde...

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 12:03

bridgetF schreef:
verootjoo schreef:
Ik heb die vraag destijds niet gehad hoor := bij het overlijden van een naaste

Het zou kunnen dat die vraag niet gesteld is omdat je naaste al was overleden. Ze oogsten (naar woord eigenlijk) de organen als de donor nog in leven is. (zgn hersendood)

dat is niet waar... er zijn ook andere doodsoorzaken waarbij donatie ook mogelijk is.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 13:59

bridgetF schreef:

Als je hersendood bent ben je morsdood....als de donorgever nog in leven is, heet dat coma en wordt er zeer beslist geen orgaan verwijdert. Wel kan een nier (met toestemming) van een levend persoon verwijdert worden en geplaatst bij een patiënt. In de kinderschoenen staat het levend doneren van een stukje lever aan de ander, 10 keer in 2016, als ik goed geïnformeerd ben.

Het merendeel is niet geschikt als donor en er wordt zeker niet op je sterfbed gevraagd of je donor wil zijn (iets wat ik eerder las). Zelf heb ik de dood in ogen gekeken , ik had een donorcodicil, maar niemand is benaderd . Alles wordt in het werk gesteld iemand beter te maken.

In het algemeen...Met de vraag of je donor wil zijn, komen er ook altijd horror verhalen die zogenaamd wetenschappelijk bewezen zijn. Niet na te trekken, omdat betrokkenen dood of onzichtbaar zijn. Het staat iedereen vrij wel of niet donor te zijn, maar die leugens over hoe men in Nederland te werk gaat, maken mij razend.
Professor Smalhout , die ik hoog waardeerde, heb ik nooit uitlatingen horen doen over het transplanteren/ orgaandonaties, dus het artikel van de NRC uit 1991 was misschien een redelijke bericht voor die tijd , maar er is echt wel wat verandert. Jammer vind ik dat niet na te trekken berichten naar boven floepen, bij een belangrijke vraag die voor velen zeer gevoelig ligt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 15:14

verootjoo schreef:
Dat je verplicht wordt een keuze te maken... Je hebt mi ook het recht om geen keuze te maken en het is belachelijk dat die keuze dan bij je nabestaanden komt te liggen. Alsof die niks beters te doen hebben als jij ligt dood te gaan :\

Maar mensen die nu geen keuze maken, staan niet geregistreerd en dan moet (!) een arts toestemming vragen aan de nabestaanden. Het is dus beter om je wens juist wel vast te leggen, want als jij je zo hecht aan het recht om geen keuze te maken staan je nabestaanden op het moeilijkste moment voor een van de moeilijkste vragen die er bestaan.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:06

gohya

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:40

Beide filmpjes bekeken.
Vind het zeer Respectloos,ik zie het als: bij een levende dode [hersendood] de organen eruit plukken en de rest kan weg.En de buit is weer binnen voor de chirurg en het ziekenhuis.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:49

Ik zie echt niet in wat daar onrespectvol aan is. Ze nemen gewoon die organen er uit. Daar staat ook een tijdspanne op dus ze kunnen niet voor elke extractie van een orgaan een minuut stilte houden ofzo.

Ik dacht bij het openklikken van de filmpjes wat anders te zien, aan het commentaar van Gohya.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:20

Respectloos (onrespectvol is volgens mij geen Nederlands woord ;) )vind ik niet direct het juiste woord, want ik denk dat deze mensen oprecht geloven dat ze goed werk doen. En zij geloven ook dat de hersendode echt dood is en niets meer voelt. Dus vanuit dat uitgangspunt bekeken is het niet respectloos.
Voor mij is het echter geen absolute zekerheid dat iemand die hersendood verklaart is daadwerkelijk dood is en niets meer voelt. (Het feit dat de hartslag verhoogt... een reflex? Waarom dan nog...?)
Ik heb na bijna 20 jaar `JA` nu `NEE` geregistreerd. Ergens voelde dat best een beetje ongemakkelijk: ik gun degene die een donor nodig heeft die transplantatie! Maar voor mij is het een te essentieel punt, waar ik niet even overheen kan stappen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:03

Als je zo onzeker bent over dingen, kun je ook wel stoppen euthanasie, want hoe weet je nou of dat nou zo lekker is?

@gohya Wat wil je dan, dat ze er een liedje voor gaan zingen? Eerbestoon is aan de nabestaanden. Die zorgen daarvoor, niet chirurgen, die zijn er om te opereren.

Persoonlijk vind ik elke vorm van "afscheid" belachelijk en dat doe je voor de levenden. Mijn lichaam mogen ze op de mesthoop gooien, bij wijze van spreke. Overigens doneer ik mijn lichaam aan de wetenschap, hier in Portugal is een gruwelijk tekort aan snijlijken voor studenten.

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:23

Ersina schreef:
Als je hersendood bent ben je morsdood....als de donorgever nog in leven is, heet dat coma en wordt er zeer beslist geen orgaan verwijdert.

Wat een mooi en duidelijk gesteld feit. Het zou makkelijker worden als we de term zouden vervangen door "onherstelbaar hersenfalen".

Vanuit de filosofische gedachte kun iemand zich afvragen of we wel voldoende weten om deze vaststelling te doen. Vanuit het statistische perspectief kan ook niet iedere menselijke handeling voor 100% goed zijn. Ik heb nog niet helemaal kunnen terugvinden waarom begin van dit jaar het wettelijke hersendoodprotocol is aangepast en heb nog niet de moeite genomen de exacte aanpassingen te bekijken. Misschien zijn alleen de spelvouten er uit gehaald.

Jouw stelling is absoluut waar, maar de horrorverhalen komen uit de marge van de mogelijkheden.

Linkje
Citaat:
De term hersendood is er ook alleen gekomen vanwege de transplantatiegeneeskunde. Je verklaart een patiënt na zorgvuldig onderzoek op goede gronden dood om een hoger doel, transplantatie van organen, te kunnen realiseren. We bedenken soms constructies om ons handelen moreel te rechtvaardigen. Dat is op zich juist, maar daardoor werken we onszelf ook een beetje in de nesten.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:29

tamary schreef:
chanel1985 schreef:
Dus wat veranderd er eigenlijk in wezen?

Wat de politiek denkt te mogen beslissen hoewel dat tegen de grondwet en dus hun eed ingaat.

Dit dus...
En de andere dingen die de minister er stiekum doorheen wil drukken, zoals dat het medisch dossier voor zorgverzekeringen openbaar is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 18:57

tamary schreef:
chanel1985 schreef:
Dus wat veranderd er eigenlijk in wezen?

Wat de politiek denkt te mogen beslissen hoewel dat tegen de grondwet en dus hun eed ingaat.

Welk deel van de grondwet en welke eed?

Daarbij er wordt niks over personen zelf beslist omdat ze nog steeds kunnen uit opteren.

En "de politiek", je hebt het over democtratisch gekozen mensen die dus staan voor het volk. En er zijn er binnen de politiek die voor en tegen stemmen, het is meeste stemmen gelden.
Het is niet zo dat er even iets beslist wordt.

Daarbij volgen ze gewoon het voorbeeld van tientallen andere landen. Nederland is juist een uitzondering (samen met nog een klein aantal landen). In de andere landen zijn geen misstanden, dus er is geen enkele reden om het voorbeeld niet te volgen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:04

gohya schreef:
Beide filmpjes bekeken.
Vind het zeer Respectloos,ik zie het als: bij een levende dode [hersendood] de organen eruit plukken en de rest kan weg.En de buit is weer binnen voor de chirurg en het ziekenhuis.

Ik zie een operatie.... Maar met die link van dat boek over hersendood en donoren, eerder in dit topic genoemd, lijkt t me geen fijn gevoel als je er ligt... Je leest dat er zgn verkeerde diagnoses zijn gesteld....mensen die later toch weer bij kwamen....maar al wel op die operatietafel lagen. Als dat klopt kun je je eigen dood volgen dankzij de artsen...

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:18

Lusitana schreef:
Welk deel van de grondwet en welke eed?

Daarbij er wordt niks over personen zelf beslist omdat ze nog steeds kunnen uit opteren.

En "de politiek", je hebt het over democtratisch gekozen mensen die dus staan voor het volk. En er zijn er binnen de politiek die voor en tegen stemmen, het is meeste stemmen gelden.
Het is niet zo dat er even iets beslist wordt.

Daarbij volgen ze gewoon het voorbeeld van tientallen andere landen. Nederland is juist een uitzondering (samen met nog een klein aantal landen). In de andere landen zijn geen misstanden, dus er is geen enkele reden om het voorbeeld niet te volgen.

Goeie vraag.... waar gaat het nu over.
Artikel 11 van de grondwet over de onaantastbaarheid van het lichaam. En zoals gebruikelijk zit er ook de exonatie in dat we er vanaf kunnen wijken.

Ja, mensen die het kunnen, kunnen een keuze maken. Daar is niets raars aan. Je hebt ook een keuze om geen belasting te betalen. Niet meewerken heeft consequenties die gehandhaafd moeten worden. Juist in dit pressiemiddel is heel raar standpunt ingenomen : je wordt geacht de sociale verplichting na te komen om organen te geven, werk je niet mee door een keuze te maken, dan mogen ze gepakt worden.

Immers, vanuit de sociale gedachte is het belang van de zieke in nood belangrijker dan het belang van de stervende.

Heb je de toelichting wel gelezen? Met name het kamerdebat en de memorie van toelichting geven een paar explicite antwoorden

1) in andere landen gaat het anders
2) we weten niet zo heel goed waarom dat meer donoren oplevert

Het is dus wel heel simplistisch om te zeggen dat het "in andere landen" ook zo gaat terwijl we juist onderzocht hebben dat het inderdaad daar anders gaat en we het hier juist weer anders gaan doen. Daarnaast, in genoeg landen krijg je de doodstraf als je homo bent. Zullen we dat ook maar gelijk invoeren? Want als het in een ander land ook gebeurt.....

We gaan denk ik wel langzaam off-topic omdat we het meer over de inrichting van de tweede kamer gaan hebben.

Stemmen.... dat gaat wel helpen. Heeft iedereen met een mening gestemd? Detail voor de snelle lezers : er is ook 1 land ( volgens wikipedia ) die wel met regelgeving de volledige wachtlijst heeft opgelost. Want welk systeem er in de meeste landen wordt gebruikt, ze lossen niet de volledige wachtlijsten op.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:43

Ik heb het filmpje niet bekeken. Als mensen een operatie zien, klopt er iets niet. Als je hersendood bent (morsdood) heb je geen reflexen meer. Er hoeft geen anesthesist bij, maar een patholoog anatoom komt het lichaam ontleden. Overigens , als je dood bent verklaard en je wil niet je organen afstaan, mag je nabestaanden een begrafenis/crematie regelen.
Het transplantatieteam heeft de organen zo snel mogelijk nodig, omdat de organen niet te lang buiten het lichaam kan.De gemeentelijke lijkschouwer verklaart of je dood bent. De transplantatiecoördinator neemt telefonisch contact op met de officier van justitie om toestemming te vragen. Alleen als de overledene geschikt is voor donatie EN heeft aangegeven donor te willen zijn, wordt overwogen of men daadwerkelijk de organen gaat verwijderen. Meestal zijn meerdere organen geschikt (lever/nieren/hart) en redt de dode dus een doodziek persoon.
Angst weerhoudt de meeste mensen om donor te worden. Daarom ben ik een voorstander dat het automatisch geregeld is , tenzij je bezwaren maakt. Je gaat hoe dan ook begraven of gecremeerd worden als je hersendood wordt verklaard.
Ik hoop wel dat de mensen die niets af willen staan, zelfs niet als ze morsdood zijn, er bij stil staan dat ook zij ooit in een levensgevaarlijke situatie kunnen komen , waarbij een orgaan de reddende factor is.
Natuurlijk laten die mensen, anderen die wel een codicil getekend hebben, dan voorgaan?!

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:16

Volgens mij heb je al vele nee stemmers hierover op dit forum een uitspraak over zien doen.
In mijn geval absoluut geen andermans organen in mijn lichaam.
Ik heb er vrede mee als ik dan niet verder kan leven.
Zelf heb ik een mooi leven, nergens spijt van en ben niet bang om deze wereld achter mij te laten.
Ben overigens 50 jaar.
Dus wees gerust, je organen gaan niet naar deze nee stemmer.
En ja ik heb al eens in een levensbedreigende situatie gezeten waarin ik heb moeten tekenen omdat ik bloed weigerde.
Niet iedere niet donor heeft nog nooit wat meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:22

Ersina schreef:
Ik heb het filmpje niet bekeken. Als mensen een operatie zien, klopt er iets niet. Als je hersendood bent (morsdood) heb je geen reflexen meer. Er hoeft geen anesthesist bij, maar een patholoog anatoom komt het lichaam ontleden. Overigens , als je dood bent verklaard en je wil niet je organen afstaan, mag je nabestaanden een begrafenis/crematie regelen.
Het transplantatieteam heeft de organen zo snel mogelijk nodig, omdat de organen niet te lang buiten het lichaam kan.De gemeentelijke lijkschouwer verklaart of je dood bent. De transplantatiecoördinator neemt telefonisch contact op met de officier van justitie om toestemming te vragen. Alleen als de overledene geschikt is voor donatie EN heeft aangegeven donor te willen zijn, wordt overwogen of men daadwerkelijk de organen gaat verwijderen. Meestal zijn meerdere organen geschikt (lever/nieren/hart) en redt de dode dus een doodziek persoon.
Angst weerhoudt de meeste mensen om donor te worden. Daarom ben ik een voorstander dat het automatisch geregeld is , tenzij je bezwaren maakt. Je gaat hoe dan ook begraven of gecremeerd worden als je hersendood wordt verklaard.
Ik hoop wel dat de mensen die niets af willen staan, zelfs niet als ze morsdood zijn, er bij stil staan dat ook zij ooit in een levensgevaarlijke situatie kunnen komen , waarbij een orgaan de reddende factor is.
Natuurlijk laten die mensen, anderen die wel een codicil getekend hebben, dan voorgaan?!

Als ik in een levensgevaarlijke situatie kom en er een donororgaan nodig is, laat me dan maar lekker doosgaan. Veel mensen schijnen niet te beseffen dat je ook met donororgaan nog steeds een ongelofelijk zware patiënt bent en je elke dag tientallen pillen moet slikken zodat dat orgaan maar niet afgestoten wordt. Nee, mij niet gezien. Als mijn tijd komt, dan komt die.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:52

Precies, zo denk ik er ook over. Als ik ergens niet achter sta, sta ik er niet achter en mij een schuldgevoel aan proberen te praten gaat daar al helemaal geen verandering in brengen. Daarnaast heeft het helemaal niets te maken met angst en de vergelijking met begraven/cremeren gaat sowieso niet op omdat ze dat pas na 36 uur doen, juist omdat het nog weleens voor kwam dat mensen achteraf toch maar niet dood bleken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:56

Ersina wat is jouw achtergrond?

Want hoe verklaar je dat er wel degelijk een anesthesist wordt ingeschakeld en dat er spierverslappers worden gegeven terwijl de reflexen die artsen zeggen te willen onderdrukken eigenlijk helemaal niet meer kunnen optreden? En waarom wordt er in sommige gevallen wel een narcose gegegeven? Als ze dat zogezegd doen om stresshormonen te voorkomen dan kletsen ze uit hun nek of zijn ze bezig met moord. Want zowel de afgifte van adrenaline als cortisol (2 stress hormonen) vanuit de bijnieren wordt toch echt aangestuurd door de hersenen........... Diezelfde adrenaline die ervoor zorgt dat de hartslag oploopt bij donoren op het moment dat ze worden geopend...........

Ik ben geen donor en wens ook niets te ontvangen, omdat ik niet wil dat een ander voor mij op die manier moet sterven. Ben ook heel blij dat mijn partner als nee geregistreerd blijkt te staan.

Mijn ervaringen door de jaren heen zijn dat er gigantisch veel arrogante lompe slagers als arts werken die geen enkel respect hebben voor jouw lichaam of begrip voor jouw intristieke gevoel. Daarnaast hebben ze in mijn ogen als het aankomt op orgaandonatie een dubbele agenda waarbij jij als zwaar gewond persoon aan het kortste eind trekt zodra ze losse organen ruiken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:37

@Resistance Ersina is iemand die met een donor orgaan leeft en ik ben blij voor haar al kan ze niet met de Olympische spelen mee doen en ik weet dat zij ook blij is dat haar leven niet plotseling is afgelopen ondanks het feit dat het nu ook geen pretje is.

@ Gloa, reflexen kunnen ok optreden bij een dood iemand. Ik weet niet of je ooit in een slachthuis bent geweest of er bij bent geweest dat een dier werd ingeslapen, maar dan weet je dat er nog flink bewogen kan worden als er al een pin door de hersens is gegaan en het hart gestopt....

En artsen ruiken helemaal niks, omdat een en ander wat donatie betreft buiten de behandelende artsen omgaat.
In eerste instantie zijn ze er om levens te redden.

@link2thepast Als je uit opteert, wordt je niet gepakt. Je moet dit wel laten registreren, zoals voorheen juist de donors juist geregistreerd werden. Er is geen verschil, het is nog steeds een keuze alleen moet je nu wat doen als je het niet wil ipv als je het wel wilt.

Je voorbeeld van homos slaat natuurlijk volkomen de plank mis. Het gaat hier niet om een misstand, maar een registratiesysteem verandering. Meer niet.

Orgaandonatie bestaat al. Als je daar tegen wil vechten moet je dat anders doen dan je verzetten tegen een registratiesysteem verandering.

Het is onzin om te denken dat er nooit wachtlijsten zouden zijn omdat je nu eenmaal ook te maken hebt met matching. Je kunt niet zomaar elk orgaan in elk lichaam zetten...
Maar de wachtijden kunnen wel enorm verkort als er meer donors komen.

En nogmaals, ik snap niet waarom zo veel van jullie doen alsof je kunt kiezen hoe je dood gaat en het altijd maar een pretje is behalve als er organen geoogst worden.
Alsof dat het ergste is wat je kan overkomen.
Je bent dood of aan het doodgaan, wat maakt het uit?

@Bravura die mensen waren dan niet hersendood, en hoe dan ook als er ook maar wat voor een reactie is, gaat het gewoon niet door.

typefouten verwjderd
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 21-09-16 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:44

Lusitana schreef:
@Resistance Ersina is iemand die met een donor orgaan leeft en ik ben blij voor haar al kan ze niet met de Olypisce spele mee doen en ik weet dat zij ook blij is dat haar leven niet plotseling is afgelopen ondanks het feit dat het nu ook geen pretje is.

@ Gloa, reflexen kunnen ok optreden bij een dood iemand. Ik weet niet of je ooit in een slachthuis bent geweest of er bij bent geweest dat een dier werd ingeslapen, maar dan weet je dat er nog flink bewogen kan worden als er al een pin door de hersens is gegaan en het hart gestopt....

En artsen ruiken helemaal niks, omdat een en ander wat donatie betreft buiten de behandelende artsen omgaat.
In eerste instantie zijn ze er om levens te redden.

@link2thepast Als je uit opteert, wordt je niet gepakt. Je moet dit wel laten registreren, zoals voorheen juist de donors juist geregistreerd werden. Er is geen verschil, het is nog steeds een keuze alleen moet je nu wat doen als je het niet wil ipv als je het wel wilt.

Je voorbeeld van homos slaat natuurlijk volkomen de plank mis. Het gaat hier niet om een misstand, maar een registratiesysteem verandering. Meer niet.

Orgaandonatie bestaat al. Als je daar tegen wil vechten moet je dat anders doen dan je verzetten tegen een registratiesysteem verandering.

Het is onzin om te denken dat er nooit wachtlijsten zouden zijn omdat je nu eenmaal ook te maken hebt met matching. Je kunt niet zomaar elk orgaan in elk lichaam zetten...
Maar de wachtijden kunnen wel enorm verkort als er meer donors komen.

En nogmaals, ik snap niet waarom zo veel van jullie doen alsof je kunt kiezen hoe je dood gaat en het altijd maar een pretje is behalve als er organen geoogst worden.
Alsof dat het ergste is wat je kan overkomen.
Je bent dood of aan het doodgaan, wat maakt het uit?

@Bravura die mensen waren dan niet hersendood, en hoe dan ook als er ook maar wat voor een reactie is, gaat het gewoon niet door.

Waarom probeer je mensen om te praten die geen donor willen zijn? Dat is toch hun keuze? Je komt nu weer met een excuus over een of andere sportster met een donororgaan. Ja, heel fijn voor haar. Maar ik wil zo niet leven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:03

Resistance schreef:
Waarom probeer je mensen om te praten die geen donor willen zijn? Dat is toch hun keuze? Je komt nu weer met een excuus over een of andere sportster met een donororgaan. Ja, heel fijn voor haar. Maar ik wil zo niet leven.

Grappig dat je het zo ziet.
Ten eerste gaat het helemaal niet om een sportster, ik bedoel alleen dat haar leven nu wel beperkt is, maar dat er wel meer is dan een perfect lichaam hebben. Het is geen excuus, maar je quote toevallig haar, dus heb ik het ook over haar...
Als jij het niet wil is dat prima, maar de keuze is ook aan degene die het wel wil, ondanks alle pillen.
Je zei dat mensen niet beseffen wat het inoudt. Ik maak duidelijk dat Ersina het aan de lijve ondervindt en weet wel wat het inoudt.
En elke donor ontvanger weet dondersgoed wat het inhoudt, maar vinden het toch beter dan jong doodgaan.
Bokkers hoeven niet voor hen te bepalen dat ze maar geen donor moeten accepteren "omdat het geen pretje is".

Ik probeer niemand om te praten, ik geef juist steeds aan dat je gewoon een keuze hebt en ik vind het prima dat die er is. Ik heb meerdere malen genoemd dat als iemand er bang voor is, die het vooral niet moet doen.
Maar waar ik op reageer zijn de dingen die neergezet worden om donor donatie en alles er omheen in een kwaad daglicht te stellen.

En het gaat niet om afschaffing of niet van donor gebeuren, maar om een simpele registratie verandering.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:12

Lusitana schreef:

Dieren hebben stuiptrekkingen als ze sterven. Dat kunnen wij ook hebben. Reflexen heb je niet meer als je dood bent.

Ik ben niet tegen donatie, maar ben wel wat voorzichtiger geworden met mijn JA, ik twijfel om dit om te zetten zodat mijn partner dit mag beslissen.

Dit heeft er mee te maken met het feit dat je dus niet dood bent, maar hersendood en ik vind dat nog wel een twijfelachtige term. Het menselijk lichaam zet vaak nog artsen met de mond vol tanden over wat het kan. En ook over de hersenen is nog lang niet alles bekend. Zet dat naast het feit dat fouten nog steeds gemaakt worden en dat veel artsen moeite hebben met "out of the box" denken.