Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:45

En dat terwijl een vriendin van mij, die 19 is zometeen alles mag gaan bereken wat ze uit kan geven omdat ze begeleid op kamers gaat wonen in een goedkope stad!! (zwolle).
Straks als ze 21 is wordt het wel wat makkelijker, dan wil ze trouwens al lang weer aan het werk zijn... maar ik snap bij god niet hoe mensen een paard kunnen onderhouden terwijl zij al financiële hulp van haar ouders nodig heeft om alleen haar woning + eten te kunnen betalen.

Ze heeft trouwens wel gerbils als huisdieren in plaats van een paard.

Oja geryon, ik doe je een PB.

Anoniem

Tendance schreef:
[naam] schreef:
Daar zit wat in.

Dan snap ik je hele reactie op Celien niet, want dit is volgens mij precies waar zij juist op doelt.
Dan moet ze dat anders formuleren, want zo komt het niet over.

LadyMadonna

Wat wordt dit, as usual, weer een verschrikkelijk eenrichtingsverkeer topic....
*haalt schouders op *

oji

KoudbloedKim schreef:
Oke, laat ik het dan eens anders stellen.

Persoon A heeft een Wajong en géén paard.
Persoon B heeft een betaalde baan, wordt verliefd op persoon A en heeft 3 eigen paarden.
Deze personen krijgen een relatie, moet persoon B dan de paarden wegdoen omdat persoon A een Wajong heeft?
Als je toch stelt dat het inkomen samengesteld is als je samenwoont.

Nee, want uitganspunt is dan dat persoon B een inkomen heeft waarbij hij en het huishouden en de 3 paarden kan betalen. De uitkering is daarbij niet noodzakelijk om dat te bekostigen en dus zou de uitkering mogen stoppen bij samenwonen.
Als persoon B het niet allebei kan bekostigen met een extra inwoner...tja, zo is het leven, je kan nu eenmaal niet alles hebben en moet je dus keuzes maken.

Anoniem

Geryon schreef:
[naam] ook bij jou vraag ik me af wat je dan hebt, dat je een wajong zou kunnen krijgen?

Ik heb me er nooit in verdiept maar toen ik bovenop mijn ADHD verhaal kwam halen over mijn PTSS kreeg ik te horen dat als ik het zou willen ik in aanmerking zou komen voor wajong.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:46

Nou...toch maar naar de uitkeringskampen in Groningen denk ik dan? allemaal idd dezelfde hoeveelheid eten, dezelfde kleding en dezelfde aantal vierkante meters. GEEN luxe-artikelen, want dat " hoort" niet.

Aantrekkelijk idee mensen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:47

oji schreef:
[naam] schreef:
Oke, laat ik het dan eens anders stellen.

Persoon A heeft een [***] en géén paard.
Persoon B heeft een betaalde baan, wordt verliefd op persoon A en heeft 3 eigen paarden.
Deze personen krijgen een relatie, moet persoon B dan de paarden wegdoen omdat persoon A een [***] heeft?
Als je toch stelt dat het inkomen samengesteld is als je samenwoont.

Nee, want uitganspunt is dan dat persoon B een inkomen heeft waarbij hij en het huishouden en de 3 paarden kan betalen. De uitkering is daarbij niet noodzakelijk om dat te bekostigen en dus zou de uitkering mogen stoppen bij samenwonen.
Als persoon B het niet allebei kan bekostigen met een extra inwoner...tja, zo is het leven, je kan nu eenmaal niet alles hebben en moet je dus keuzes maken.
Dus als mijn vriend genoeg zou verdienen om 3 paarden en een huis te betalen, zou dat wel oke zijn? :?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:47

Hiltje86 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Wajong uitkering krijg je al vrij snel vind, ik tenminste wat mijn persoonlijke ervaringen zijn. Maar die zijn dan meer ter ondersteuning zodat mensen weer de maatschappij in kunnen. In plaats van dat ze verder "zinken".

Een WAJONG uitkering krijg je bijna niet meer. Omdat ze maar moeten kunnen werken. En tja, je ziet het niet bij iedereen aan de buitenkant. |( Dus dan zullen ze zich wel aanstellen...

Je woont in dezelfde plaats als ik, maar in onze kleine stadje lopen er velen met een Wajong, die gewoon nog prima aan het werk kunnen hoor. En die dit zeer eenvoudig gekregen hebben.
Ze zijn in staat om zonder problemen een diploma te halen en zelfs binnen een klas met lager niveau een vak op hoger niveau te doen en dit behoorlijk op eigen houtje te moeten doen, maar vervolgens zijn ze geslaagd en een paar jaar later hebben ze gewoon een Wajong uitkering.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:48

Ayasha schreef:
Ik zou soms wel eens een weekje willen ruilen met iemand die gezond genoeg is om te werken. En dan heeft die persoon toch ook ineens mijn zogenaamd luxe-leven?

Ik zeg deal!
Het zegt namelijk niet dat ik gezond genoeg ben om te werken maar ik mezelf genoeg acht m te werken.
Oftewel; ik doe gruwelijk veel consessies......

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:48

dems75 schreef:
Nou...toch maar naar de uitkeringskampen in Groningen denk ik dan? allemaal idd dezelfde hoeveelheid eten, dezelfde kleding en dezelfde aantal vierkante meters. GEEN luxe-artikelen, want dat " hoort" niet.

Jaa, want in Noord Korea zijn ze ook allemaal zo gelukkig.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:49

KoudbloedKim schreef:
Dat bedoel ik.
Ik heb ook al aangegeven dat het mij niet echt uitmaakt hoe je het wil noemen of verdelen.
Maar mijn persoonlijke mening is dat de situatie waarin ik leef met mijn partner, gewoon acceptabel is.

Maar dat betekent, dus dat als je daar in Duitsland prima rond zou komen, je nu eigenlijk overhoud aan je uitkering om een paard te kunnen bekostigen. Oftewel het is extra wat je eigenlijk niet nodig hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:49

Celiien schreef:
Wat bedoel je met nuttig en niet nuttig werk? Ik volg je even niet :=

Een paar voorbeeldjes van nutteloos werk: Shadow0 @ [NM] Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Wat mij betreft is nuttig werk, werk wat de maatschappij een helpt om leuker te worden en beter te functioneren. Niet nuttig werk is werk dat alleen maar bestaat om de illusie te houden dat je werkt maat dat eigenlijk niet iets beter of leuker maakt.

Maar wij vinden het nu niet erg, als je werkt is het goed. Wat dat werk ook is. Of je werk nu bestaat uit het verhandelen van kleding die gemaakt is door kinderhanden (en het verzinnen van manieren om te doen alsof je dat niet weet), of het verkopen van zinloze verzekeringspolissen aan makkelijk te beinvloeden mensen (zoals ouderen of mensen met een lager iq), of het maken van hele verkeerde inschattingen in een verantwoordelijke functie... je werkt, dus het zal wel goed zijn en we stellen er geen vragen over. En dan is het ook niet erg als je de regels uitbuit om zoveel mogelijk voor jezelf te houden en zo min mogelijk bij te dragen aan de maatschappij (door belastingen bv.)

Tigear

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:50

joyenbeau schreef:
Emmaa_ schreef:
Vind ik ook. Ik zou als ik lief met mijn ogen zou knipperen in aanmerking komen voor een wajong, mijn huisgenootje met anorexia (die overigens gewoon studeerde en daarnaast ontzettend veel maar zwart werkte) kreeg een wajong van een paar honderd euro per maand, bovenop haar studiefinanciering.

Dat meen je niet? Dat vind ik echt inderdaad een geval die dat absoluut niet nodig heeft en dat stoort mij inderdaad wel echt.

Meen ik absoluut wel. Denk dat mijn afgunst voor het systeem ook wel gedeeltelijk daar vandaan komt. Is natuurlijk 1 geïsoleerd geval en ik weet absoluut dat er meer dan genoeg mensen zijn die hun wajong wel nodig hebben, maar hier werd ik gewoon een beetje naar van. Was ook intens trots op haar uitkering, schreeuwde het het liefst van de daken. En oh nee zij zou het eten en de wijn wel trakteren vanavond, want ze had toch net wajong gekregen...[/quote]

Dat vind ik echt walgelijk....
Zeker omdat ik meerdere mensen met Wajong ken die ik alle paarden van de wereld gun als dat hun leven beter maakt, ik vind het ook verschrikkelijk dat door zulke mensen die jij beschrijft de mensen die de Wajong echt nodig hebben en door het zuinig zijn een paard hebben die van veel mensen niet mogen hebben.
Je kan trouwens die persoon aangeven bij de politie als je dat wilt, want het is gewoon fraude en dat pakken ze snel op.

Celiien

Geryon schreef:
Celiien schreef:
Ik denk dat een Wajong geschikt moet zijn voor je eigen levensonderhoud. Daar moet ook in principe een dagje weg bij kunnen. Paarden onderhouden vind ik daarvoor niet geschikt. Maar om dan te zeggen 'dat je met de Wajong ook leuke dingen moet doen', komt dan bij mij heel verkeerd over, en dan zeg ik neenee, daar is imo de Wajong niet voor bedoeld, zeker niet icm die situatie.

Volgens mij is dit geen antwoord op je vraag. Waarom kan iemand met een wajong wel leuke dingen doen plus een paard onderhouden, en 99% van de mensen niet? Dat is in ieder geval niet omdat mensen met een wajong meer krijgen dan die 99% verdient, want mensen met een wajong krijgen juist minder dan die 99%. Waarom zou een wajong in hemelsnaam te hoog zijn als mensen die MEER geld krijgen (verdienen) al niet leuke dingen kunnen doen en een paard kunnen onderhouden?

Je kan niet stellen dat een bedrag te hoog is als er mensen zijn die er slim mee om kunnen gaan en zo een paard te kunnen houden. Het mereldeels van de uitkeringstrekkers kan er namelijk GEEN paard van onderhouden. Moet het allemaal nog krapper? Moeten ze als zwervers leven?

Aah, sorry, op zon'n manier.
Nee, maar ik vind wel dat er restricties op moeten komen. ik bedoel ieder zijn hobby's, uiteraard, maar je kan ook een verzorgpaard nemen bij wijze van, ipv een eigen paard wat gewoonweg een luxe goed is en veel geld kost. zij zijn inderdaad misschien beter in het verdelen van inkomsten, maar zoals ik al zei, Wajong is om van te leven, niet om luxe goederen te van onderhouden.

KoudbloedKim schreef:
Daar zit wat in.

KoudbloedKim schreef:
Tendance schreef:

Dan snap ik je hele reactie op Celien niet, want dit is volgens mij precies waar zij juist op doelt.
Dan moet ze dat anders formuleren, want zo komt het niet over.

Zo komt het precies over, alleen gebruiken we nu een andere situatie, maar in principe op hetzelfde neerkomt als die van jou.

oji

@kbk, als daarbij jouw uitkering gestopt of flink gekort zou worden in het samengestelde huishouden, DAN zou ik het ok vinden ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:51

Tendance schreef:
[naam] schreef:
Dat bedoel ik.
Ik heb ook al aangegeven dat het mij niet echt uitmaakt hoe je het wil noemen of verdelen.
Maar mijn persoonlijke mening is dat de situatie waarin ik leef met mijn partner, gewoon acceptabel is.

Maar dat betekent, dus dat als je daar in Duitsland prima rond zou komen, je nu eigenlijk overhoud aan je uitkering om een paard te kunnen bekostigen. Oftewel het is extra wat je eigenlijk niet nodig hebt.
Ik kan dat zo niet zeggen, maar dat zou best kunnen.
Maar vind jij daadwerkelijk dat mijn vriend, omdat hij zich uit de naad werkt en hierdoor goed verdiend, mij moet onderhouden omdat ik de pech heb gehad om chronisch ziek te worden?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:51

dems75 schreef:

Nee, daar zei ik ook geen ja op!
Ik zei de minimuminkomens omhoog, zodat zij meer hebben dan iemand met een uitkering (plus hun extra toeslagen).
Alle leeftijden hebben andere zorg nodig, dus ook dat is niet hetzelfde.
Jij trekt hierin conclusies die kant nog wal raken.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:52

Shadow0 schreef:
Celiien schreef:
Wat bedoel je met nuttig en niet nuttig werk? Ik volg je even niet :=

Een paar voorbeeldjes van nutteloos werk: Shadow0 @ [NM] Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Wat mij betreft is nuttig werk, werk wat de maatschappij een helpt om leuker te worden en beter te functioneren. Niet nuttig werk is werk dat alleen maar bestaat om de illusie te houden dat je werkt maat dat eigenlijk niet iets beter of leuker maakt.

Maar wij vinden het nu niet erg, als je werkt is het goed. Wat dat werk ook is. Of je werk nu bestaat uit het verhandelen van kleding die gemaakt is door kinderhanden (en het verzinnen van manieren om te doen alsof je dat niet weet), of het verkopen van zinloze verzekeringspolissen aan makkelijk te beinvloeden mensen (zoals ouderen of mensen met een lager iq), of het maken van hele verkeerde inschattingen in een verantwoordelijke functie... je werkt, dus het zal wel goed zijn en we stellen er geen vragen over. En dan is het ook niet erg als je de regels uitbuit om zoveel mogelijk voor jezelf te houden en zo min mogelijk bij te dragen aan de maatschappij (door belastingen bv.)

Op die fiets :j

Tjah, nuttig is het niet, maar je verdiend je geld; je bent op werk, doet wat je geacht wordt te doen, en gaat weer naar huis.

Anoniem

oji schreef:
@[naam], als daarbij jouw uitkering gestopt of flink gekort zou worden in het samengestelde huishouden, DAN zou ik het ok vinden ja.
Dan ook voor jou de vraag die ik hierboven stel aan Tendance.

Lepeltje

Emmaa_ schreef:
MarlindeRooz schreef:
Wajong uitkering krijg je al vrij snel vind, ik tenminste wat mijn persoonlijke ervaringen zijn. Maar die zijn dan meer ter ondersteuning zodat mensen weer de maatschappij in kunnen. In plaats van dat ze verder "zinken".

Vind ik ook. Ik zou als ik lief met mijn ogen zou knipperen in aanmerking komen voor een wajong, mijn huisgenootje met anorexia (die overigens gewoon studeerde en daarnaast ontzettend veel maar zwart werkte) kreeg een wajong van een paar honderd euro per maand, bovenop haar studiefinanciering.

Ik had net eens opgezocht wat de bedragen nu precies zijn aangezien iedereen het erover heeft dat het zoveel is. :P Maar er stond bij dat je bij een wajong geen studie kan hebben.. :? Als je kan studeren kan je in principe ook werken neem ik aan?
Dus ik weet niet of het een officiele studie was maar anders heeft ze dat wel sneaky gedaan. :P

Maar goed, als je echt ziek/gehandicapt/whatever bent en je kan niet werken, dan lijkt me dat al erg genoeg. De rest van je leven moet je het maar doen met een minimum achtig iets, geen kans op een beetje een net loon, een leuk baantje (en op heel veel andere manieren ws een beperkt leven)... En dan mag je er volgens sommigen hier ook nog eens maar net van kunnen leven.

Ik leef op het moment van veel minder dan zo'n uitkering trouwens maar dat is mijn eigen schuld en daar kan ik iets aan doen.

Mensen die hard werken voor een minimum inkomen die net boven de grens van de extra's zitten houden inderdaad minder over uiteindelijk trouwens, dat mag van mij wel eens veranderd worden, een percentage van de social benefits erbij of iets dergelijks.
Laatst bijgewerkt door Lepeltje op 17-05-15 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:53

Als he een bihstandsuitkering moet gaan krijgen, bijvoorbeeld na WW, en je partner werkt full-time dan krijg je niks aan uitkering. Een bijstandsuitkering is ruim 900 euro dacht ik voor een alleenstaande dus moeten degenen die roepen dat dat minder moet maar eens zeggen waar die mensen dan van moeten leven. Wie weet wie dat paard betaalt en dat vind ik ook niet belangrijk.De regels zijn al zo ver aangescherpt en degene die fraudeert komt vanzelf een keer aan de beurt.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:53

KoudbloedKim schreef:
Dat bedoel ik.

KoudbloedKim schreef:
Tendance schreef:

Ik kan dat zo niet zeggen, maar dat zou best kunnen.
Maar vind jij daadwerkelijk dat mijn vriend, omdat hij zich uit de naad werkt en hierdoor goed verdiend, mij moet onderhouden omdat ik de pech heb gehad om chronisch ziek te worden?

Liefde is in voor en tegenspoed toch? Hard gezegd, maar ja dat vind ik dan wel ja.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:54

Mijn antwoord daarop is ja.

Anoniem

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:54

Apart... dan zijn we dus een andere mening aangedaan. :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:55

Emmaa_ schreef:
Geryon schreef:
Emma ook bij jou vraag ik me af wat je dan hebt, dat je een wajong zou kunnen krijgen?

Ik heb me er nooit in verdiept maar toen ik bovenop mijn ADHD verhaal kwam halen over mijn PTSS kreeg ik te horen dat als ik het zou willen ik in aanmerking zou komen voor wajong.

Van wie kreeg je dat te horen? Vanaf 2010 kreeg je enkel een uitkering als zo'n stoornis je leven ernstig zou beïnvloeden en met de verwachting voor langere tijd. En dat is zo te horen bij jou niet aan de orde geweest dus zou jij helemaal niet in aanmerking zijn gekomen voor een wajong. Vanaf januari al helemaal niet meer, daarvoor moet je ziek zijn voor alitjd.

Dat er veel mensen rondlopen met een wajong kan kloppen, want voor 2010 kreeg je best makkelijk een wajong. Nu echter totáál niet meer.