Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Borstvoeding, het taboe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:50

ik heb het echt heel vaak gehoord.
Jeetje, slaapt ie NOG niet door (3 maanden oud), je bv is vast niet genoeg. Geef toch fv!
Mijn hemel, drinkt ze nog steeds zo vaak? is niet normaal hoor. Je bv is vast niet genoeg. Geef toch fv!
het geven van borstvoeding is egoistisch, je ontneemt de vader een kans met het kind op te bouwen
Oh, je mag natuurlijk geen glaasje wijn. Dom hoor dat je geen fv geeft, nu mis je al dit lekkers...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:53

Maar Bangelique dat is naar aanleiding van iets (niet doorslapen/(te) vaak moeten voeden/energieniveau van 0.0 etc) en niet dat dat niet erg is maar dat is iig goed bedoeld (en misschien onwetendheid). Niemand zal toch zeggen tegen een zwangere vrouw: BV? Nee joh moet je nooit doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:54

Ik zei toch het is maar net wat je er zelf voor over hebt maar dat maakt dan de kunstvoeding nog steeds niet beter voor de baby dan borstvoeding . Dat maakt de situatie voor de moeder makkelijker. Dat is wat anders dan kv beter dan bv.
Iedereen moet voor zichzelf weten wat zij doet, maar de voordelen die ik eerder hier neerzette krijg je daardoor niet on de kV.
Het gaat om de samenstelling. In geen enkele kV vind je antistoffen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:55

jawel hoor sees. Om de redenen die ik tijdens het voeden heb gehoord;
- geen wijntje kunnen drinken
- fv kinderen zouden sneller doorslapen
- vader kan dan ook eens een voeding doen
- vader kan daardoor een band opbouwen met het kind en door bv geven ontneem je die kans
etc

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:56

Ik snap ook dat je er niet aan ontkomt met die kwijlende kleuters, maar ik kijk er niet naar uit.
Ik ben ook niet van plan om om zo'n half doorgekwijlt stukje zelf te gaan opeten zoals veel ouders doen. Als ik het zie krijg ik al kokhalsreflexen.
Zo ga laatst een tante hier de fles aan de kleine en als ze temperatuur gechecked had likte ze de melk van haar hand. Maar dat spul is me een partij smerig (vind ik).....ik neem daar gewoon een doekje (of mijn broek) voor hoor.

Benangelique, met 2x pw 100g roofvis zit je al ruim over je adh kwik.
Pas dus echt op daarmee (ook als je niet zwanger bent).

Viva, ik heb 1x iemand voorzichtig gevraagd of deels kv geen optie was. Deze persoon was tot 6 maanden een volle 9 uur per dag met voeding bezig. Kwam dus nergens, vind het niet meer de moeite zich volledig aan te kleden etc etc. Ze had volledig zwarte gaten onder haar ogen. Ik ben toen echt bang geweest dat ze ppd zou krijgen. Achteraf zegt ze nu zelf ook dat ze te obsessief was wat bv betrof.

Dat van dat doorslapen hoor je ook met fv hoor.
Dan gaan mensen zeuren dat je moet indikken.
Hier trouwens een doorslaper vanaf 6 weken op moedermelk.

benangelique

bij fv weet je precies hoeveel er in gaat
bij fv weet je precies wat er aan stoffen in zitten
bij fv hoef je geen vitamines bij te geven dus dat is beter

Sees

Beangelique, ja tijdens het voeden maar niet als er dus nog geen eens een baby is. Snap je het verschil?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:57

Afgekauwd eten zal ik zelf ook echt niet nog in mijn mond stoppen.. zal veel voor mijn kids overhebben maar dat.. nee :=

Ik zie zelf zeker de voordelen van BV in, maar voor mij zal het het toch niet worden :n maar daar is iedereen ook vrij in natuurlijk, die keuze maken. Ik zal mezelf ook echt nooit opdringen aan anderen wat mijn mening betreft :n

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:58

ik ben helemaal niet tegen fv. Ik ben wel absoluut voor bv. Als ik moeders ten gronde zie gaan of ik zie dat een moeder zich echt heel ongelukkig voelt met het geven van bv (ja, die vrouwen zijn er natuurlijk ook, wel proberen maar zich er echt niet senang bij voelen), dan zou fv een prima oplossing kunnen zijn.
m.i. heeft een kindje namelijk vooral heel veel aan een ontspannen moeder. vergeet niet wat stress met een kindje doet (en met de bv!!)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:59

Sees schreef:
Beangelique, ja tijdens het voeden maar niet als er dus nog geen eens een baby is. Snap je het verschil?

dat snap ik maar in mijn laatste 2 posts geef ik reacties weer die ik gehoord heb toen ik nog zwanger was en de bekende vraag kreeg 'ga je bv of fv geven?'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:59

Oh oke zo bedoel je benangelique..
Ik dacht idd zoals sees zegt.
Maar ik denk wel sat als je bijv met 1 jaar nog bv geeft, en mensen zeggen "waarom stop je er niet mee", ze dit meer zeggen voor jou zodat jij het makkelijker krijgt en je niet schuldig hoeft te voelen. Dus goed bedoeld.
Echter wanneer het andersom is dan word je een schuldgevoel aangepraat Hoe slecht je wel niet bent voor je kind. . (Mijn ervaring hoor)
Vind dat zo jammer.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:00

wat ik altijd jammer vind is dat mensen er zo vanuit gaan dat moeders die bv geven het zwaar hebben. Ik heb het tijdens mijn bv periode echt niet zwaarder gehad dat een fv moeder. Mensen bedoelen het goed, maar dat soort dingen voegen niets toe. Het maakt onzeker of recalcitrant.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:03

Ik dronk trouwens wel een wijntje hoor, kwestie van goed plannen. Na een uur is dat weer afgebroken namelijk.

Het enige wat echt onvoldoende aanwezig is in bv is vitD.
Zolang een kindje nog niet onbeschermt dagelijks in de zon komt is het o.a. ivm botontwikkeling erg onverstandig om dat niet bij te geven. In kv zit dat uiteraard toegevoegd.

Benangelique, voor sommige moeders is het wel zwaarder.
Voor sommige vaders ook. Ik ken een vader die door de stress bij de bv problemen in een kliniek opgenomen moest worden. Bij de tweede kozen ze dus direct voor fv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:03

Ja maarja hor vaak hoor je een bv moeder zeggen " bij mij ging het makkelijk? "

Je hoort altijd over borstonstekingen, bv is doorzetten, je moet de pijn ovet hebben voor je kind, etc.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:07

Bij sommige lijkt het ook heel makkelijk te gaan hoor.
Zo stond een vriendin van mij met 1 hand haar paard te verzorgen en hield met de andere haar 1 maand oude kind aan de borst.
Dat vond ik trouwens wel een situatie waarin ik me als toeschouwer ongemakkelijk voelde. Waarom niet even in de auto gaan zitten of zo.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:08

vit. D is toch ook niet voldoende in fv aanwezig? weet ik eigenlijk niet hoor. Volgens mij moet een kind een bepaalde hoeveelheid fv drinken om aan die vit. d te voldoen?

sizzle, voor sommige moeders is het ook zwaarder. dat geloof ik direct. maar dat is dan altijd gelinkt aan andere problemen als ontstekingen ed.

vivalavida, je hoort inderdaad altijd 'adviezen' van vrouwen die al moeder zijn. die zijn zowel positief als negatief. En aanvankelijk gaat het over voeding, maar daarna over basale zaken als keuze voor een matrasje etc. weer wat later wordt er vooral opgeschept over wat haar kleintje allemaal wel niet kan.
heel irritant, maar op de een of andere manier schijnt dat er bij te horen ofzo.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:08

Sizzle schreef:
Bij sommige lijkt het ook heel makkelijk te gaan hoor.
Zo stond een vriendin van mij met 1 hand haar paard te verzorgen en hield met de andere haar 1 maand oude kind aan de borst.
Dat vond ik trouwens wel een situatie waarin ik me als toeschouwer ongemakkelijk voelde. Waarom niet even in de auto gaan zitten of zo.

gevaarlijk vooral. hoe discreet het misschien ook gedaan werd

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:14

Dat paard van haar is niet gevaarlijk, maar vond het gewoon een onprettig gezicht waar niet omheen te kijken viel ivm heen en weer lopen naar de zadelkamer e.d.

Bij fv ligt het inderdaad aan de hoeveelheid of je vitD moet geven :j maar zodra ze het maximum drinken zit er genoeg in.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:18

benangelique schreef:
Sees schreef:

dat snap ik maar in mijn laatste 2 posts geef ik reacties weer die ik gehoord heb toen ik nog zwanger was en de bekende vraag kreeg 'ga je bv of fv geven?'

Ah oké, dan snap ik het nu :o. Goh... dat kan ik me dan weer niet voorstellen dat iemand zoiets zou zeggen voordat überhaupt het kind geboren is. Ik bedoel, dat je er naar vraagt oké.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:23

Hier heb ik beiden kanten al gehoord, wat ga je geven en in het begin twijfelde ik nog en kreeg ik te horen borstvoeding is beter, en daar de voordelen van maar ook van mensen de voordelen van kunstvoeding. Nu ik besloten heb zelf te willen gaan voeden en zo min mogelijk opvang te willen en als het even kan zo veel mogelijk voedingen ook zelf te geven, krijg ik vooral commentaar van pro kv mensen. Maak het jezelf niet zo moeilijk, moet het ook nog maar lukken en krijg je dadelijk ook zo'n zeurbaby die de hele dag wil drinken. Tot je kunt nergens meer heen want die borstvoeding kun je alleen thuis geven. Of het lukt en hoe het loopt zie ik wel als die kleine er is, maar ik heb goede hoop en weet zeker dat ik er alles aan zal doen om het te laten slagen wat in mijn macht ligt althans. Maar commentaar krijg je inderdaad al als je zwanger bent.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:41

Commentaar krijg je hoe dan ook wel.
Slaapt het kind op je kamer is het niet goed, staat het op zijn eigen kamer is het ook niet goed :+

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:52

Comentaar krijg je altijd inderdaad. OOk de keuze thuis of in het ziekenhuis bevallen doet stof opwaaien.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:55

benangelique schreef:
Sees schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
EINDELIJK een tolerante reactie van een moeder!

Of iemand wel of geen BV geeft is helemaal aan iemand zelf. Ook al heeft iemand totaal geen reden om geen bv te geven, dat is dan nog steeds hun eigen keuze. Ik ben zonder bv groot geworden en geen enkel 'nadeel' in dat lijstje wat eerder gepost is, slaat op mij. Ik denk dat het voordelenlijstje van kv misschien wel net zo lang is?

Tolerantie werkt beide kanten op. Zo hoeft niet alles te wijken voor het kind van een ander!! En als iemand gewoon normaal en discreet bv geeft in een openbare ruimte dan zou in feite niemand daar aanstoot aan moeten nemen en zo wel; iig het fatsoen moeten hebben dat voor zich te houden. Als iemand daarentegen bewust zit te provoceren, vind ik best dat men daar wat van mag zeggen.

volgens mij is dit niet de eerste tolerante reactie hoor. Volgens mij zeggen alle bv-moeders hier dat zij ook discreet willen voeden en er ook niet halfnaakt (provocerend) bij gaan zitten

Ik kan er eindelijk op in haken, de vorige reactie is een aantal pagina's geleden langs gekomen (ik heb wel geknipt tot het relevante stuk)
djinnie schreef:
Uiteraard kun je rekening met elkaar houden. Maar in een hoekje gaan zitten, in een aparte ruimte, een doek over mijn kind gooien vind ik respectloos naar mijn kind. En die is voor mij toch even net wat belangrijker dan de gemiddelde onbekende. Daarnaast werkt een doek bij veel kinderen dus gewoon niet.

De vergelijking met roken gaat mank natuurlijk. Met roken veroorzaak je bij anderen schade. Meeroken is minstens net zo ongezond als zelf roken. Met het voeden van een kind veroorzaak je geen mogelijke gezondheidsproblemen bij een ander.

Maar het verbaasde mij dat niemand hier over viel. Want dacht dat veel mensen het er over eens waren dat discreet inhoudt dat je bijvoorbeeld in een hoek van een ruimte gaat zitten, of een sjaal oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:57

Bij bv geef je vit. K bij geloof ik. In fv zit dat al vitD geef je tot 4 jaar (of tenminste dat staat er geloof ik op)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:02

Wat je respectloos vindt naar een kind hangt van jezelf af. Je kind denkt echt niet "oh nee, we gaan naar een andere ruimte omdat mama zich voor mij schaamt" ofzoiets.