Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:22

Ik heb sowieso nog nooit een donker iemand vergeleken met Zwarte Piet, Zwarte Piet is er namelijk alleen in december en gaat wel heel uitzonderlijk gekleed. Ook als kind niet nee ;)

Shadow0: Dan kan je alles toch wel opvatten als belediging? Het is maar net hoe je het zelf oppakt. Ik ''scheld'' ook vaak genoeg met dom blondje. Ben er zelf ook één. ;)
Daarnaast ben ik ook gediscrimineerd met blanke... ik kan dan gaan zitten zeuren over blanke vla oid, maar dat lost toch niets op?

Brainless

WilmaBoy schreef:
neen, maar die 77% maakt er ook geen probleem van dat vuurwerk bestaat en dat het wordt afgeschoten en dat het licht/lawaai maakt ;)

60% van de Nederlanders is VOOR een verbod op vuurwerk.
Maar dat is dus blijkbaar niet genoeg om een traditie te veranderen.

Dus waarom mensen bang zijn dat door zo'n kleine minderheid, die tegen zwarte piet is, dit zouden kunnen laten veranderen.

Air

Shadow0, ga jij dat kinderen uitleggen? :')

Air

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:24

Brainless: ik neem aan dat bij de Negerzoen ook geen meerderheid voor het veranderen van de naam was.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:25

Shadow0 schreef:
Winged: dat het een utopie is betekent niet dat we het goed moeten keuren. Het is en blijft respectloos. Dat jij ertegen kan, maakt het aanspreken van iemand op accent of huidskleur ofzo toch echt niet een compliment of een prima manier van doen.

Prima. Maar is het aanspreken als 'hey zwarte piet' ook dan niet een stukje opvoeding?
Een kind die nog niet weet dat Sint niet bestaat: ok. Maar zodra het grote geheim gemeld is....

Verder heb ik eigenlijk praktisch nooit een kind die vergelijking horen maken. Misschien ook wel omdat het in het hoge Noorden niet zo'n groot issue is.

Winged

Air schreef:
Brainless: ik neem aan dat bij de Negerzoen ook geen meerderheid voor het veranderen van de naam was.

Negerzoen was een marketingstunt.

FlyAway

Brainless schreef:
WilmaBoy schreef:
neen, maar die 77% maakt er ook geen probleem van dat vuurwerk bestaat en dat het wordt afgeschoten en dat het licht/lawaai maakt ;)

60% van de Nederlanders is VOOR een verbod op vuurwerk.
Maar dat is dus blijkbaar niet genoeg om een traditie te veranderen.

Dus waarom mensen bang zijn dat door zo'n kleine minderheid, die tegen zwarte piet is, dit zouden kunnen laten veranderen.

Die 60% wordt niet gesteund door een VN commissie ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:26

ach, we vergeten voor het gemak dat er vroeger ontzettend veel witte slaven waren die heel vervelend behandelt zijn. waarom elke keer weer die excuses gemaakt worden naar donkere mensen?
slechts een deel, maar wat ik zo snel kon vinden.
http://researchnews.osu.edu/archive/whtslav.htm
Als blanke ben je nog steeds niet echt veilig in Afrika.
Duitsland hebben we ook vergeven, moeten wij nu nog boeten voor iets wat honderden jaren geleden was?
geloof dat "I have a dream" ging over gelijkheid, niet dat we elkaars cultuur moesten afzeiken. :)
over hele oude koeien uit de sloot halen gesproken.

mogen wij ons feestje houden voor 1 dag in het jaar? Gewoon Sinterklaas en zijn pieten, lieve mensen die een oude man helpen voor niets om kinderen blij te maken ;)
Zwarte piet is een held voor veel kinderen, dat kun je toch niet als racisme zien?

kunnen we nu dan protesteren over dingen die wel belangrijk zijn zoals vrouwenhandel, homo's die in elkaar geslagen worden, thuiszorg die verdwijnt (of ze moeten werken als alfahulp voor 2 euro per uur)
Laatst bijgewerkt door minikatje op 22-10-13 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:26

WilmaBoy schreef:
de vraag welke ik mij stel, hebben wij al eens aan een kind gevraagd wat zij ervan denken?
Of zij dat ook al 'racisme' zien? Hoe denken/gaan zij ermee om?

Het valt mij op dat het enkel de volwassenen zijn die er blijkbaar een probleem van maken

Staat ook al in het topic :j Piet is zwart door het roet en Piet is lief.
Ik kan mij ook niet heugen dat ik er anders over heb gedacht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:27

Shadow0 schreef:
Overigens: de VN-voorzitter is niet de hele commissie, en diens mening is niet automatisch de eindconclusie. Ook gaat het om afschaffen, niet om verbieden, en daar zit wel wat verschil tussen.

Winged: dat het een utopie is betekent niet dat we het goed moeten keuren. Het is en blijft respectloos. Dat jij ertegen kan, maakt het aanspreken van iemand op accent of huidskleur ofzo toch echt niet een compliment of een prima manier van doen.

En typeringen zijn makkelijker op te vangen als je er meestal geen last van hebt. Optimisme is daarbij niet het hoofdpunt, het heeft meer te maken met zelfbeeld en zelfvertrouwen. Maar als je te weinig hebt om je zelfbeeld goed te ontwikkelen, dan komen zulke dingen aan. En daar kunnen wij best wat rekening mee houden, ipv zeggen dat het 'eigenlijk' misschien wel als compliment bedoeld is om iemand te typeren als vrolijke goedzak, alleen op grond van z'n huidskleur.

Volgens mij bedoel je mij? Want ik had het over utopie...

Ik zeg nergens iets over goedkeuren. Maar er wordt naar mijn mening vrij heftig gereageerd wanneer (mogelijke) discriminatie om de hoek komt kijken. Bij de minste of geringste indicatie van mogelijke discriminatie staat bij bepaalde mensen de nekharen al overeind en worden de nagels gescherpt. Lighten up... Denk ik dan.

Ik blaak ook niet van het zelfvertrouwen, het heeft lang geduurd voor ik mezelf überhaupt geaccepteerd heb voor hoe ik ben. Ook bij mij kwamen dingen aan. Maar hé, ik heb net zo hard vooroordelen gehad over de persoon die vooroordelen had over mij. En zo is het cirkeltje weer rond.

En dat gedoe over respect en respectloos... Respect moet je ook verdienen. En datzelfde respect komt van twee kanten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:28

Air schreef:
Shadow0: Dan kan je alles toch wel opvatten als belediging? Het is maar net hoe je het zelf oppakt. Ik ''scheld'' ook vaak genoeg met dom blondje. Ben er zelf ook één. ;)

Het hangt een beetje van de context af, maar realiseer je toch dat het inbreukmakend is, en dat et wel zo vriendelijk is om het niet te doen, tenzij je zeker weet dat het kan, ipv andersom.

En wat betreft het opvatten als belediging: ja, je kunt heel veel opvatten als belediging. Dat is niet altijd handig, maar het is heel makkelijk om vanuit een veilige positie daar een oordeel over te hebben. Als je het veel vaker meemaakt (en bedenk, het gaat niet om 1 keer zwartepiet, maar elke keer weer) raak je gevoeliger voor dat soort dingen. Zoals gezegd: daar kunnen we best een beetje meer begrip voor hebben.

Citaat:
ik kan dan gaan zitten zeuren over blanke vla oid, maar dat lost toch niets op?

Dat is een beetje een flauwe manier van reageren, en ik denk dat je dat ook wel weet :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:28

Sinterklaas -> Sint Nicolaas -> Nicolaas van Myra.

Myra (dichtbij het hedendaagse Demre (Turks: Kaleüçağiz)) is een klein dorp bij Bucak tussen Finike (25 km) en Kas (48 km), ten zuidwesten van Antalya in de zuidwestelijke kuststreek van Lycië, Turkije.

Zwarte Piet -> Moor.

De Moren waren voornamelijk Marokkaanse Berbers en Arabieren.

De Nederlandse kids krijgen kado's van een TURK en een bende MAROKKANEN! WEES BLIJ GVD!

Spoiler:
Grapje, he. Grapje :D.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:29

Uiteindelijk draait het allemaal om keuzes maken. De keuze om te geloven dat Zwarte Piet over racisme gaat, of de keuze dat Zwarte Piet niet om racisme gaat. Want er zijn verschillende lezingen over Zwarte Piet en afhankelijk van de lezing is hij een vrij man, een blanke, een knecht of een slaaf en is hij bruin, zwart, of blank met roet. Géén van de lezingen kan feitelijk worden onderbouwd, oftewel, er is niet 1 waarheid. Dus dan komt het neer op de keuze die je maakt, kies je er voor om te geloven in de lezing dat Zwarte Piet over racisme gaat, of kies je er voor dat Zwarte Piet niet over racisme gaat. Voor beide keuzes zijn voldoende argumenten. Het is maar net waar je voorkeur ligt....

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:29

Kan alleen maar zeggen --> dag democratie, 91 % heeft absoluut geen probleem met sint en piet, 5 % wil het aanpassen en 4 % wil het weg en nu gaat 1 miep het voor die 4% afschaffen. bah bah en nog eens bah! wat is het volgende bruin brood?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:30

_San87_ schreef:
Sinterklaas -> Sint Nicolaas -> Nicolaas van Myra.

Myra (dichtbij het hedendaagse Demre (Turks: Kaleüçağiz)) is een klein dorp bij Bucak tussen Finike (25 km) en Kas (48 km), ten zuidwesten van Antalya in de zuidwestelijke kuststreek van Lycië, Turkije.

Zwarte Piet -> Moor.

De Moren waren voornamelijk Marokkaanse Berbers en Arabieren.

De Nederlandse kids krijgen kado's van een TURK en een bende MAROKKANEN! WEES BLIJ GVD!

Spoiler:
Grapje, he. Grapje :D.

Hallelujah!

Christendom en Islam united, praise the lord!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:30

Miepie77 schreef:
Kan alleen maar zeggen --> dag democratie, 91 % heeft absoluut geen probleem met sint en piet, 5 % wil het aanpassen en 4 % wil het weg en nu gaat 1 miep het voor die 4% afschaffen. bah bah en nog eens bah! wat is het volgende bruin brood?

Tarwe, volkoren of donker brood? ;)
Correct gezien is bruinbrood tarwebrood.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:31

@S_San87_, was inderdaad jouw reactie.

Wat mij betreft hoef je respect niet te verdienen, maar verdient elk mens het omdat hij of zij mens is. En heeft ieder mens er recht op om gewoon als individu gezien te worden. In deze discussie alleen al blijkt dat heel veel mensen dat heel moeilijk vinden, 'jamaar hun' en soms gaat de discussie ineens over moslims... Ik vind dat een verkeerde manier van omgaan met elkaar.

labyrinth

Pfoee, wat laat dit onderwerp toch maar weer eens zien hoe een groot deel van de Nederlanders in elkaar zit zeg, wauw.. :n

sallandval

Volgens mij zijn het met name blanke moraalridders die aanhanger zijn van de stelling 'zwarte piet is racisme' niet 'zij' of 'hun' (whoever that may be).

Wie wordt er mee geholpen als zwarte piet of het hele sinterklaasfeest wordt afgeschaft? Worden zwarte mensen dan minder gediscrimineerd? Is er dan plotseling meer gelijkheid voor minderheidsgroeperingen? Is het slavernijverleden van Nederland dan ineens niet erg meer?

Volgens mij is het enige dat er kan komen van deze hele discussie dat er een verbod komt op een traditie. En dan? Opa's en oma's wordt verboden hun kleinkinderen liedjes te leren over zwarte piet? Alle foto's van deze duistere praktijken worden verbannen? Komt er een soort underground scene als enige plek waar de traditie in ere wordt gehouden?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:32

minikatje schreef:
ach, we vergeten voor het gemak dat er vroeger ontzettend veel witte slaven waren die heel vervelend behandelt zijn. waarom elke keer weer die excuses gemaakt worden naar donkere mensen?
slechts een deel, maar wat ik zo snel kon vinden.
http://researchnews.osu.edu/archive/whtslav.htm
Als blanke ben je nog steeds niet echt veilig in Afrika.
Duitsland hebben we ook vergeven, moeten wij nu nog boeten voor iets wat honderden jaren geleden was?
geloof dat "I have a dream" ging over gelijkheid, niet dat we elkaars cultuur moesten afzeiken. :)
over hele oude koeien uit de sloot halen gesproken.

mogen wij ons feestje houden voor 1 dag in het jaar? Gewoon Sinterklaas en zijn pieten, lieve mensen die een oude man helpen voor niets om kinderen blij te maken ;)
Zwarte piet is een held voor veel kinderen, dat kun je toch niet als racisme zien?

kunnen we nu dan protesteren over dingen die wel belangrijk zijn zoals vrouwenhandel, homo's die in elkaar geslagen worden, thuiszorg die verdwijnt (of ze moeten werken als alfahulp voor 2 euro per uur)

Eindelijk iemand die het begrijpt!

sloffiee

Brainless schreef:
little_king schreef:
Er is weinig fatsoen aan om een oud feest de kop in te willen drukken.
Dus als we het daar over gaan hebben.

-O-
35% van de gezinnen met kinderen viert geen Sinterklaas...
Maar blijkbaar is dat een heel groot probleem?!

dit gaat toch niet over verbieden.. iedereen moet zelf weten wat ze willen vieren wat voor feest ook
maar dit oud hollandse feest moet niet verboden worden en laat iedereen zelf kiezen of ze willen kijken en mee doen ja of nee

Angeliquee18

Ik vind het echt te walgelijk voor woorden. Het is een nederlandse traditie in NEDERLAND.
Mogen we dan niks meer in nederland zelf bepalen?
Maar goed als dat verboden word.
Verbieden wij ook de suikerfeesten, de ramadan, de moskee's, de tempels en alle andere geloven uit het buitenland.
Ik hoop echt dat het nederlandse volk een keer opstaat.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:33

sallandval schreef:
Volgens mij zijn het met name blanke moraalridders die aanhanger zijn van de stelling 'zwarte piet is racisme' niet 'zij' of 'hun' (whoever that may be).

Wie wordt er mee geholpen als zwarte piet of het hele sinterklaasfeest wordt afgeschaft? Worden zwarte mensen dan minder gediscrimineerd? Is er dan plotseling meer gelijkheid voor minderheidsgroeperingen? Is het slavernijverleden van Nederland dan ineens niet erg meer?

Volgens mij is het enige dat er kan komen van deze hele discussie dat er een verbod komt op een traditie. En dan? Opa's en oma's wordt verboden hun kleinkinderen liedjes te leren over zwarte piet? Alle foto's van deze duistere praktijken worden verbannen? Komt er een soort underground scene als enige plek waar de traditie in ere wordt gehouden?

ik stem voor!
kunnen we er gelijk alcohol en drugs aankoppelen, hebben we een echte underground.
Misschien ook vuurwerk toelaten ;-)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:34

Ik ben echt gewoon boos dat het word afgeschaft per 2015. Las op twitter dat 91% tegen het verbod is, en ik hoor daarbij. Als je tegen onze traditie bent moet je maar verhuizen, interesseert me niet waar naar toe.
Zwarte piet is zwart door het roet in de schoorsteen, niet omdat hij donker is. En omdat die buitenlanders dat niet snappen word het maar afgeschaft? Pardon hoor maar ga lekker naar je eigen land.
Laatst bijgewerkt door fourseasons op 22-10-13 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:34

FlyAway schreef:
Killyenn schreef:

Pardon, verkeerde bewoording. In een groot deel van de wereld/in de academische wereld (social sciences)/in social justice organisation.

En waarom is deze nuancering van belang?

En waarom plaats je de perzische cultuur daar buiten?

... Omdat mijn statement simpelweg incorrect was? Ik was te snel met schrijven en had niet genoeg nagedacht over mijn woorden, dus herschreef ik wat ik bedoelde. Blackface is een traditie die in de social sciences, door mensen die zich inlezen en vechten voor social justice en een groot deel van de weld als racistisch gezien. Nederlanders zijn minder bekend met blackface dan bijvoorbeeld Amerika, maar ingorance is geen argument. Het is een kwalijk stereotype en appropriatie van iets waar wij geen enkel recht op hebben. Het gebruiken van de cultuur of eigenschappen voor een ander, of dat nu een indianenkostuum voor halloween of zwarte Pieten schmink voor Sinterklaas is. Beide zijn vormen van racisme. De intentie maakt daarbij niet uit. Dat is juist het gevaar van passief racisme.

Overigens is er een groot verchil tussen discriminatie en racisme. Iedereen kan gediscrimineerd worden, maar racisme is een combinatie van discriminatie en controle over de dominerende cultuur. Als blanke ervaar je dus geen racisme in Nederland, want je wordt niet sociaal, economisch of institutioneel gediscrimineerd op basis van je huidskleur of eigenschappen die met ras te maken hebben.