Wie heeft er SGP gestemd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:55

Lante schreef:
Sommige mensen moeten gewoon werken op zondag. Denk aan zorg, denk aan horeca, denk aan bijvoorbeeld pompbedienden.
Ik denk zelf ook niet dat de bijbel bedoeld is om strak na te leven, maar als rode draad met voorbeeldverhalen uit het verleden al dan niet berust op waarheid, maar meer bedoeld om het moraal aan te geven.

maar uit verhalen van Jezus blijkt dat het niet per se gaat om de zondagsrust, dat je niks mag doen op zondag. Het gaat erom dat je niet altijd maar door moet gaan, dat je tijd voor jezelf nodig hebt en tijd voor anderen moet maken. Of je dat nou op zondag doet of op een andere dag maakt m.i. niet veel uit. De boodschap is dat het belangrijk is om af en toe even te onthaasten en even uit het stressritme van alledag bent :) Ik persoonlijk vind het wel prettig om op zondag even niks te 'moeten' en rust om me heen heb, dan kan ik me weer lekker opladen voor een nieuwe week.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:58

Blue_Eyes schreef:
Een video met die titel wil ik al niet bekijken, Storrum, want de toon is dan al gezet. Sorry hoor. Ik moest eens een filmpje plaatsen met de titel 'Everyone who is not a christian, is stupid'.

Toch vind ik het een eyeopener en is het ook nog eens een heel leuk filmpje (vind ik, maar ook verschillende christenen die op YT op de film reageren).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 08:59

Lepeltje schreef:
Zoiets had ik al begrepen, dus als je het hele verhaal eromheen leest en in die tijdsgeest denkt dan is het opzich geen belachelijke regel.. Al denk ik ook dat er veel prutsmuts/overspel/verkrachtingen met vrouwen was maar daar zullen ze het vast ook over gehad hebben.

Daar staan ook regels over in, alleen daar valt niemand over :=

En idd, het is van het grootste belang de Bijbel in zijn context te lezen. Van lukraak teksten eruit plukken en tot waarheid bombarderen komt de grootste ellende.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:01

verootjoo schreef:
Lante schreef:
Sommige mensen moeten gewoon werken op zondag. Denk aan zorg, denk aan horeca, denk aan bijvoorbeeld pompbedienden.
Ik denk zelf ook niet dat de bijbel bedoeld is om strak na te leven, maar als rode draad met voorbeeldverhalen uit het verleden al dan niet berust op waarheid, maar meer bedoeld om het moraal aan te geven.

maar uit verhalen van Jezus blijkt dat het niet per se gaat om de zondagsrust, dat je niks mag doen op zondag. Het gaat erom dat je niet altijd maar door moet gaan, dat je tijd voor jezelf nodig hebt en tijd voor anderen moet maken. Of je dat nou op zondag doet of op een andere dag maakt m.i. niet veel uit. De boodschap is dat het belangrijk is om af en toe even te onthaasten en even uit het stressritme van alledag bent :) Ik persoonlijk vind het wel prettig om op zondag even niks te 'moeten' en rust om me heen heb, dan kan ik me weer lekker opladen voor een nieuwe week.

Zo vat ik het ook op inderdaad. :) En zo denk ik dat je de hele bijbel ongeveer moet lezen.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:05

Anoniem schreef:
Ik hang geen religie aan hoor :n , dus dat is elke mens-1 iig

Maar even wat anders...
paranormaliteit, groepsgebeden, alle mysterieuze dingen waarvan toch een soort "werking" bewezen is dmv onderzoeken blijken in de wetenschap verklaard te worden door de aanwezigheid van het nulpuntsveld en fotonen. Hoe verklaard het geloof dan het nulpuntsveld en fotonen? Dat is allang geen hocus pocus meer.

Jammer dat hier geen antwoord op komt, daar ben ik ook nieuwsgierig naar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:09

storrum schreef:
Blue_Eyes schreef:
Een video met die titel wil ik al niet bekijken, Storrum, want de toon is dan al gezet. Sorry hoor. Ik moest eens een filmpje plaatsen met de titel 'Everyone who is not a christian, is stupid'.

Toch vind ik het een eyeopener en is het ook nog eens een heel leuk filmpje (vind ik, maar ook verschillende christenen die op YT op de film reageren).

Nou, ik vind het inderdaad een bijzonder grappig filmpje. Maar ik denk voor iemand die echt gelooft het geen eyeopener is. Voor een twijfelaar mischien. Ik denk dat iemand die gelooft wel beledigt zou kunnen zijn door zijn uitspraken.

Voor mensen die twijfelen en daar iets over willen lezen beter Richard Dawkins kunnen lezen. Daar staan echt onderbouwde redenen in waarom hij niet in God geloofd. Daar heb je dan denk ik meer aan.

Maar iemand die echt in God gelooft help je er echt niet vanaf. En ach waarom zou je?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:10

Lauren_ schreef:
Anoniem schreef:
Ik hang geen religie aan hoor :n , dus dat is elke mens-1 iig

Maar even wat anders...
paranormaliteit, groepsgebeden, alle mysterieuze dingen waarvan toch een soort "werking" bewezen is dmv onderzoeken blijken in de wetenschap verklaard te worden door de aanwezigheid van het nulpuntsveld en fotonen. Hoe verklaard het geloof dan het nulpuntsveld en fotonen? Dat is allang geen hocus pocus meer.

Jammer dat hier geen antwoord op komt, daar ben ik ook nieuwsgierig naar.

Ik heb nog nooit gehoord van een nulpuntsveld en fotonen, misschien kun je daar wat meer over uitleggen?
Zelf ben ik ook best nuchter voor mysterieuze dingen en ik geloof ook niet in hocus pocus. Ik geloof wel in gebedsgenezing door God. Ik geloof ook in paranormaliteit en ik geloof ook dat iedereen een talent heeft (al dan niet paranormaal) om in te zetten in de gemeente van Jezus. Dus dat je je talenten moet gebruiken tot eer van God en niet om er alleen maar zelf beter van te worden.

NatasjavE

Re: Wie heeft er SGP gestemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:13

Van gebedsgezezing is nu juist bewezen dat het averechts werkt. Daar is een hele grote studie naar gedaan waaruit bleek dat mensen waar voor gebeden werd vaker dood gingen en meer bijwerkingen en complicaties hadden na een hartoperatie.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:16

Het gevaar van gebedsgenezers is volgens mij vooral dat ze zoveel (valse) hoop geven dat mensen niet meer voor 100% gaan voor een reguliere behandeling.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:16

NatasjavE schreef:
Van gebedsgezezing is nu juist bewezen dat het averechts werkt. Daar is een hele grote studie naar gedaan waaruit bleek dat mensen waar voor gebeden werd vaker dood gingen en meer bijwerkingen en complicaties hadden na een hartoperatie.

Ik weet niet of je het hebt over alleen gebedsgenezing, maar ik bedoel wel gebedsgenezing i.c.m. medische behandeling, niet het Jomanda/ Sylvia Millecam verhaal...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:21

Lante schreef:
Het gevaar van gebedsgenezers is volgens mij vooral dat ze zoveel (valse) hoop geven dat mensen niet meer voor 100% gaan voor een reguliere behandeling.

Dat denk ik ook. Dat zit hem niet in het bidden, maar in het feit dat mensen daarna soms alle andere behandelingen afwijzen 'want God zal mij genezen'. En dat is dan weer net niet handig natuurlijk :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:23

verootjoo schreef:
NatasjavE schreef:

Ik weet niet of je het hebt over alleen gebedsgenezing, maar ik bedoel wel gebedsgenezing i.c.m. medische behandeling, niet het Jomanda/ Sylvia Millecam verhaal...

Nee ik heb het ook over reguliere behandeling.

Ze hebben een aantal groepen mensen genomen waarvoor gebeden werd na een hartoperatie in een normaal ziekenhuis. compleet met een blinde groep en en controle groepen.
Was een valide onderzoek.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:25

Blue_Eyes schreef:
Lante schreef:

Dat denk ik ook. Dat zit hem niet in het bidden, maar in het feit dat mensen daarna soms alle andere behandelingen afwijzen 'want God zal mij genezen'. En dat is dan weer net niet handig natuurlijk :+

Ik zou dan eerder denken al ik in deze god geloofde: 'Wat mooi dat God ervoor gezorgd heeft dat er een behandeling is die ik kan volgen', maar jah; wie ben ik ... :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:27

Blue_Eyes schreef:
Lante schreef:

Het ging dus nadrukkelijk niet om mensen buiten de reguliere geneeskunde. Dit waren mensen die normaal onder behandeling waren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:57

Blue_Eyes schreef:
Deze regels hadden vooral te maken met wat het volk israel om zich heen zag. Bij de andere volken in kanaan werden kinderen geofferd en jonge jongens in de tempels geprostitueerd. En dat wil God tot elke prijs uitbannen.

Hmm. Je voelt wel een zekere ironie daarin...

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:24

anneliesdj schreef:
cam schreef:
Man en man past ook precies :j
En vrouw en vrouw ook. Het enige is dat er geen kinderen van komen.
Misschien is dat het probleem.

Een groot deel van het probleem zal idd daar zitten.
Hoezo passen man en man, vrouw en vrouw ook precies?
Ik heb het over geslachtsdelen hé?

Ik neem aan dat deze vraag provocerend bedoelt is en jij niet echt hier uitgelegd wil krijgen hoe mannen in mannen passen en vrouwen in vrouwen.
Vind het moeilijk te geloven dat je zo naïef bent dat je zelf niet kan verzinnen hoe het past. Een techniek die ook hetero echtparen wel toepassen.
Je doet veronderstellen dat geslachtdaad er enkel is om kinderen te verwekken en in sommige gelovige kringen is dat idd zo. Maar de meeste mensen in de wereld bedrijven de liefde om heel andere reden en zolang echtparen beide tevreden zijn met de manier hoe dat gebeurt past het in mijn ogen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 10:37

De meeste ménsen doen dat, ja. Verreweg de meeste dieren niet, en dat geeft al een beetje aan wat het doel is van seks: kindjes maken, meer niet. Het is dan ook geen toeval dat homoseksualiteit niet bepaald standaard is, want daar komen geen kindjes van. Het is gewoon afwijkend, en ik begrijp nooit goed waarom daar zo spastisch over gedaan moet worden. En ik weet dat het in de natuur ook voorkomt, maar dat maakt het niet minder afwijkend, het geeft alleen aan dat sommige dieren dezelfde afwijking hebben.

Voor de duidelijkheid: ik heb absoluut geen enkel probleem met homoseksualiteit. Een afwijking is helemaal niet per sé negatief, het is alleen anders-dan-anders.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:47

DaniBanani schreef:
De meeste ménsen doen dat, ja. Verreweg de meeste dieren niet, en dat geeft al een beetje aan wat het doel is van seks: kindjes maken, meer niet.

Maar dat hangt dus wel erg van de soort af. Bovendien is de huwelijkse trouw zoals mensen die wensen bijna net zo ongewoon in het dierenrijk. (Zelfs dieren die een vaste partner hebben blijken toch nog wel eens avontuurtjes buiten de deur te hebben.)

Citaat:
Voor de duidelijkheid: ik heb absoluut geen enkel probleem met homoseksualiteit. Een afwijking is helemaal niet per sé negatief, het is alleen anders-dan-anders.

Tsja. Woorden krijgen een lading door het gebruik. Afwijking is niet meer een neutrale term, al tijden niet. Als je iets een afwijking noemt, dan betekent dat in het huidige taalgebruik dat het niet alleen anders-dan-normaal is, maar ook een negatieve afwijking van de norm, van het wenselijke beeld. Niemand zal bv ooit het woord 'afwijking' gebruiken voor uitzonderlijk sport- of muzikaal talent.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:48

Dus nu is plots wat dieren doen de standaard.
Veel dieren hebben enkel gemeenschap in het voorjaar.
Veel dieren hebben gemeenschap met meerdere partners.
En ook dieren hebben gemeenschap met partners van de zelfde geslacht.
Dus snap niet helemaal wat je bedoelt met je opmerking @Danibanani

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:56

DaniBanani schreef:
Ik vind het respectloos als iemand mij vertelt dat mijn rode haar 'lelijk en stom is' en dat ik 'een vuurtoren' ben.
Ik vind het respectloos als iemand mij uitlacht, uitscheldt of negeert omdat ik een andere mening heb dan zij.
Ik vind het respectloos als iemand conclusies over mij trekt die ze nooit kunnen weten, of mij woorden in de mond legt die ik nooit heb uitgesproken.
Ik vind het respectloos als iemand een groep waar ik toe behoor generaliseert.
Ik vind het respectloos als iemand niet kan accepteren dat ik een andere mening heb.

Ik vind het níet respectloos als iemand een andere mening heeft dan ik, andere normen en waarden, anders denkt over wetenschap, religie, politiek, straf, opvoeding, of huwelijk. Iemand mag dat namelijk denken, daar zijn ze vrij in.

Ik vind het ook niet respectloos als iemand die mening uitdraagt, want dat doen we allemaal. Ik schrijf in dit berichtje mijn mening. Alle anderen hier doen dat ook. Een mening dat het homohuwelijk zondig is, is niet méér of mínder mening dan dat het hartstikke oké is. En als er politieke besluiten zouden worden genomen aan de hand van die eerste mening dan is dat voor homoseksuelen heel erg vervelend. Maar voor mensen met psychische problemen is de eigen bijdrage ook heel erg vervelend, en die krijgen nu ook het gevoel dat ze 'slecht' zijn, of minder dan hun medemens. Voor zeer jonge immigranten is het heel vervelend als partijen denken "jammer joh, terug naar je eigen land!" Voor de mensen in Syrië is het heel erg vervelend dat partijen denken "jammer joh, ingewikkeld hier in Europa dus zoek 't even zelf uit!"

Maar zodra een mening een religieuze achtergrond heeft lijken er allerlei generalisaties bijgehaald te worden: over slaafsheid, niet zelf kunnen nadenken, gedachtes over de ongelovige medemens, ideeën over homoseksuelen, opvoeding, wetenschap, en nog zo wat (valt me allang mee dat iets met priesters en kindjes nog niet langs is komen zeilen), nu komt de PVV erbij, als we nog wat langer wachten ongetwijfeld Hitler ook nog.

Ik vraag me dan af wie er respectlozer is. Degene die een mening heeft over het leven en over mensen, die deze mening uitdraagt, eerlijk zegt dat het lastige dilemma's zijn en een verschrikkelijke last voor sommige mensen? Of degene die denkt dat het uitsluitend aan religie is voorbehouden om allerlei idiote beperkingen te willen opleggen aan mensen, en die niet doorheeft dat we dat dag in dag uit al doen? Die generaliseert, bekritiseert, en uitsluitend vanuit een eigen zogenaamde tolerante en 'vrije' visie de wereld kan zien?

Hoe tolerant ben je nu werkelijk als niet in de gaten hebt hoe intolerant dat is?

_/-\o_ _/-\o_ Wat verwoord je dit goed. Exact wat ik al een paar pagina's probeer te zeggen, maar blijkbaar niet fatsoenlijk uitgelegd krijg.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:30

cam schreef:
anneliesdj schreef:
Een groot deel van het probleem zal idd daar zitten.
Hoezo passen man en man, vrouw en vrouw ook precies?
Ik heb het over geslachtsdelen hé?

Ik neem aan dat deze vraag provocerend bedoelt is en jij niet echt hier uitgelegd wil krijgen hoe mannen in mannen passen en vrouwen in vrouwen.
Vind het moeilijk te geloven dat je zo naïef bent dat je zelf niet kan verzinnen hoe het past. Een techniek die ook hetero echtparen wel toepassen.
Je doet veronderstellen dat geslachtdaad er enkel is om kinderen te verwekken en in sommige gelovige kringen is dat idd zo. Maar de meeste mensen in de wereld bedrijven de liefde om heel andere reden en zolang echtparen beide tevreden zijn met de manier hoe dat gebeurt past het in mijn ogen.

Ik dacht dat het wel duidelijk was wat ik bedoelde en daarom zeg ik hier ook expliciet bij dat het mij om geslachtsdelen gaat, je anus, mond en vingers zijn niet bedoeld om seks mee te hebben.
Iemand had het over recht maken wat krom is, zo kun je alles wel passend maken

Maar ik doelde niet alleen seksueel, ook lichamelijk een geestelijk passen man en vrouw perfekt bij elkaar.
En nee, ik geloof niet dat God seks puur voor de kindjes gemaakt heeft, seks hoort bij liefde en mag dan ook gerust een lust zijn.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:46

Nou, deze vrouw heeft ondervonden dat ze geestelijk lang niet bij elke man past! Ik vind dat stukje eigenlijk onzin. Als je homo/lesbisch bent, dan kan iemand van hetzelfde geslacht net zo goed geestelijk wel goed bij je passen, anders waren er vast niet zoveel homo stellen gelukkig met elkaar. Met veel vriendinnen heb ik geestelijk meer een klik dan met heel veel mannen, hoewel dat natuurlijk een platonische klik is, maar toch.

Ook het stukje dat vingers, mond en anus niet bedoeld zijn voor sex vind ik wel heel erg jaar nul zeg maar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:54

Nou..ook in het jaar nul eerden die lichaamsdelen al voor sex gebruikt hoor :+

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:55

Zou het denk je? :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:55

Waarom? Ik heb het over hoe de mens gemaakt is, niet over wat wij zelf allemaal hebben verzonnen om te gaan doen met ons lichaam. Dan kun je ook seks met dieren en kinderen wel goedpraten (past toch ook?).

Dat het kan is prima en daar stoor ik me ook helemaal niet aan, het ging mij echt even om basic seks.