DaniBanani schreef:Ik vind het respectloos als iemand mij vertelt dat mijn rode haar 'lelijk en stom is' en dat ik 'een vuurtoren' ben.
Ik vind het respectloos als iemand mij uitlacht, uitscheldt of negeert omdat ik een andere mening heb dan zij.
Ik vind het respectloos als iemand conclusies over mij trekt die ze nooit kunnen weten, of mij woorden in de mond legt die ik nooit heb uitgesproken.
Ik vind het respectloos als iemand een groep waar ik toe behoor generaliseert.
Ik vind het respectloos als iemand niet kan accepteren dat ik een andere mening heb.
Ik vind het níet respectloos als iemand een andere mening heeft dan ik, andere normen en waarden, anders denkt over wetenschap, religie, politiek, straf, opvoeding, of huwelijk. Iemand mag dat namelijk denken, daar zijn ze vrij in.
Ik vind het ook niet respectloos als iemand die mening uitdraagt, want dat doen we allemaal. Ik schrijf in dit berichtje mijn mening. Alle anderen hier doen dat ook. Een mening dat het homohuwelijk zondig is, is niet méér of mínder mening dan dat het hartstikke oké is. En als er politieke besluiten zouden worden genomen aan de hand van die eerste mening dan is dat voor homoseksuelen heel erg vervelend. Maar voor mensen met psychische problemen is de eigen bijdrage ook heel erg vervelend, en die krijgen nu ook het gevoel dat ze 'slecht' zijn, of minder dan hun medemens. Voor zeer jonge immigranten is het heel vervelend als partijen denken "jammer joh, terug naar je eigen land!" Voor de mensen in Syrië is het heel erg vervelend dat partijen denken "jammer joh, ingewikkeld hier in Europa dus zoek 't even zelf uit!"
Maar zodra een mening een religieuze achtergrond heeft lijken er allerlei generalisaties bijgehaald te worden: over slaafsheid, niet zelf kunnen nadenken, gedachtes over de ongelovige medemens, ideeën over homoseksuelen, opvoeding, wetenschap, en nog zo wat (valt me allang mee dat iets met priesters en kindjes nog niet langs is komen zeilen), nu komt de PVV erbij, als we nog wat langer wachten ongetwijfeld Hitler ook nog.
Ik vraag me dan af wie er respectlozer is. Degene die een mening heeft over het leven en over mensen, die deze mening uitdraagt, eerlijk zegt dat het lastige dilemma's zijn en een verschrikkelijke last voor sommige mensen? Of degene die denkt dat het uitsluitend aan religie is voorbehouden om allerlei idiote beperkingen te willen opleggen aan mensen, en die niet doorheeft dat we dat dag in dag uit al doen? Die generaliseert, bekritiseert, en uitsluitend vanuit een eigen zogenaamde tolerante en 'vrije' visie de wereld kan zien?
Hoe tolerant ben je nu werkelijk als niet in de gaten hebt hoe intolerant dat is?
Wat verwoord je dit goed. Exact wat ik al een paar pagina's probeer te zeggen, maar blijkbaar niet fatsoenlijk uitgelegd krijg.