Abortus: voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Re: Abortus: voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:45

Mee eens, ik vind het een privézaak.... Geen zaak van algemene aard. Ik zou niet weten waarom ik me zou moeten bemoeien met de keuze danwel reden van een ander om al dan niet abortus te laten plegen.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:24

Niet het hele topic doorgelezen, gelijk op de eerste pagina staat al heel ongenuanceerd "VOOR" gepost door diverse mensen en ook "dat zo'n klompje cellen nog geen bewustzijn heeft".

Ik behoorde ook altijd tot het baas-in-eigen-buik-kamp en vond abortus één van de fantastische nieuwe vrijheden van de huidige tijd. Niet opgescheept hoeven zitten met een kind waarop je niet zat te wachten, perfect toch?

Tot ik zelf zwanger was, weliswaar gewenst (na heel, heel, heel veel jaren geroepen te hebben nooit kinderen te willen, vandaar ook mijn "simpele" gedachten over abortus), en daardoor ineens heel bewust werd van "dat klompje cellen". Dat klompje cellen is al na een paar weken zo veel méér dan een klompje cellen!! En in week 24, de laatst mogelijke week voor abortus, heb je het over een baby die al heel lang helemaal af is. In Amerika proberen ze zo'n baby bij een te vroege bevalling al in leven te houden, hier in Nederland beginnen ze daar 2 weken later mee.
Gemiddeld vanaf een week of 16 kan je een baby al voelen bewegen. En ze bewegen niet alleen, ze reageren ook op je: hand op je buik en een paar seconden later krijg je er een trap tegen :D Zodra het gehoor werkt, "voel" je je kind soms schrikken van een hard geluid. En overdag laat het mens-in-wording zich lekker in slaap wiegen door jouw bewegingen, 's nachts begint de gymnastiek omdat jij saai stil ligt.

Heeft zo'n baby nog geen bewustzijn??

Tot 8, 10, 12 weken kan je misschien zeggen dat het voor het mensje-in-wording echt niet uitmaakt en dat het niets merkt van de abortus. Daarna betwijfel ik of dat nog steeds het geval is en hoe humaan het dus is om zomaar vanwege een ongelukje over te gaan tot abortus. Ieder geval is verschillend en ik ben nog steeds van mening dat het goed is dat de mogelijkheid bestaat om op een fatsoenlijke manier abortus te mogen plegen.
Maar vanaf het moment dat er toch enige sprake lijkt te zijn van bewustzijn, zou wel de grootste terughoudendheid in acht genomen moeten worden. En de impact op de moeder moet ook niet onderschat worden, die hormonen zijn al in de war geschopt. Je wordt moeder, maar zonder kind. En dat gaat niemand zomaar in de koude kleren zitten.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:36

Ik ben "voor" abortus. Het is een kwestie van jezelf te beschermen tegen de gevolgen die de baby met zich meebrengt, het is niet altijd omdat je de baby niet wilt. Volgens mij ben je nog steeds baas over je eigen lichaam en leven. Een baby brengt heel wat verandering en toepassing met zich mee. In welk geval dan ook, zou ik abortus toelaten: ongewenst zwanger, zwakke of geen werking van anticonceptie, ongeschikt voor moederschap etc. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:05

mandymonica schreef:
Niet het hele topic doorgelezen, gelijk op de eerste pagina staat al heel ongenuanceerd "VOOR" gepost door diverse mensen en ook "dat zo'n klompje cellen nog geen bewustzijn heeft".

Ik behoorde ook altijd tot het baas-in-eigen-buik-kamp en vond abortus één van de fantastische nieuwe vrijheden van de huidige tijd. Niet opgescheept hoeven zitten met een kind waarop je niet zat te wachten, perfect toch?

Tot ik zelf zwanger was, weliswaar gewenst (na heel, heel, heel veel jaren geroepen te hebben nooit kinderen te willen, vandaar ook mijn "simpele" gedachten over abortus), en daardoor ineens heel bewust werd van "dat klompje cellen". Dat klompje cellen is al na een paar weken zo veel méér dan een klompje cellen!! En in week 24, de laatst mogelijke week voor abortus, heb je het over een baby die al heel lang helemaal af is. In Amerika proberen ze zo'n baby bij een te vroege bevalling al in leven te houden, hier in Nederland beginnen ze daar 2 weken later mee.
Gemiddeld vanaf een week of 16 kan je een baby al voelen bewegen. En ze bewegen niet alleen, ze reageren ook op je: hand op je buik en een paar seconden later krijg je er een trap tegen :D Zodra het gehoor werkt, "voel" je je kind soms schrikken van een hard geluid. En overdag laat het mens-in-wording zich lekker in slaap wiegen door jouw bewegingen, 's nachts begint de gymnastiek omdat jij saai stil ligt.

Tot 8, 10, 12 weken kan je misschien zeggen dat het voor het mensje-in-wording echt niet uitmaakt en dat het niets merkt van de abortus. Daarna betwijfel ik of dat nog steeds het geval is en hoe humaan het dus is om zomaar vanwege een ongelukje over te gaan tot abortus. Ieder geval is verschillend en ik ben nog steeds van mening dat het goed is dat de mogelijkheid bestaat om op een fatsoenlijke manier abortus te mogen plegen.
Maar vanaf het moment dat er toch enige sprake lijkt te zijn van bewustzijn, zou wel de grootste terughoudendheid in acht genomen moeten worden. En de impact op de moeder moet ook niet onderschat worden, die hormonen zijn al in de war geschopt. Je wordt moeder, maar zonder kind. En dat gaat niemand zomaar in de koude kleren zitten.

Wat is het toch met moeders dat ze altijd zo'n idee geven van het licht gezien te hebben en hun berichten zo op te stellen dat ze de "onwetenden" willen verlichten... :)

Ik blijf voor abortus, ook na deze verlichting. En vindt het net als mijn voorgangers, niemands zaken of iemand abortus laat doen, of niet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 16:00

Ayasha schreef:
Wat is het toch met moeders dat ze altijd zo'n idee geven van het licht gezien te hebben en hun berichten zo op te stellen dat ze de "onwetenden" willen verlichten... :)

goede vraag...

Citaat:
Ik blijf voor abortus, ook na deze verlichting. En vindt het net als mijn voorgangers, niemands zaken of iemand abortus laat doen, of niet.

Mee eens. Kijk, ik ben geen moeder maar ik ben wel ooit een baby geweest :)*. Net als ik heeft volgens mij niemand herinneringen van vóór de geboorte. Als mijn moeder mij toen had laten aborteren had ik er dus geen last van gehad. Ik vind het leuk om te leven, daar niet van... maar als ik niet geleefd had had ik het niet gemerkt dus had ik er ook niet mee gezeten.

Anderen ook niet, want zijn er überhaupt mensen die tegen abortus zijn die zich ook maar één moment van hun leven beter hebben gevoeld voor een niet uitgevoerde abortus? Hebben ze wel eens een ongewenst zwangere vrouw voor zich gehad en een praatje gehouden namens het potentiële kind? Werden ze dan blij als de moeder geen abortus liet plegen? Hield dat 'geluksgevoel langer aan dan een halve minuut?

Als mijn moeder abortus had gepleegd had er niemand last van gehad, behalve dan misschien mijn moeder :D Daarom ben ik dus pro-choice. De vrouw moet leven met de keuze, niet de pro-life of pro-choice lobby; voor hen is het alleen een filosofische/ethische discussie, geen keuze die je leven beinvloed.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:44

Geweldig verwoord sallandval

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:05

mandymonica schreef:

Voor bewustzijn heeft een baby taal nodig. En dat duurt echt nog heel lang voordat ze dat ontwikkelen.

De huidige abortus grens lijkt mij een prima grens. Voor die tijd is een kindje niet levensvatbaar. Bewust zijn heeft het nog niet en pijn voelt het ook nog niet. Bewegen behoort tot de onbewuste bewegingen die nodig zijn om de zenuwbanen te ontwikkelen. Een anencefaal kind(zonder hersenen) voel je ook bewegen in de buik maar pijn voelen en bewustzijn zal er nooit zijn.

Overigens ben ik ook moeder.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:11

Voor! Als het maar binnen de wettelijke termijn is!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 19:34

NatasjavE schreef:
Voor bewustzijn heeft een baby taal nodig. En dat duurt echt nog heel lang voordat ze dat ontwikkelen.

Daar valt over te twisten :)

Voor mij is denk ik 'levensvatbaarheid' een belangrijkere grens dan bewustzijn overigens.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 20:25

Dat weet ik wel zeker. Je kan je wellicht niks meer herinneren van voor je derde levensjaar, maarrr je leert in die periode wel degelijk! Dat kan niet als je hersenen niet functioneren/ niks opslaan en er geen ''bewustzijn'' is. Om maar even bij taal te blijven, als een kind voor een bepaalde leeftijd niet in aanraking komt met taal zal hij het op latere leeftijd ook NOOIT meer fatsoenlijk leren. Hij begrijpt het, hij snapt het, maar zelf verstaanbaar maken zal niet meer lukken. En als jij tijdens je zwangerschap bepaalde muziek speelt en je speelt die muziek ook als een baby/peuter gestressed is of verdriet heeft dan wordt het kind dus rustiger.

Wetenschappers zijn er ook nog niet helemaal uit waarom je van de baby tijd en enkele jaren daarna niks meer kan herinneren. Theorieen zat. Overigs babys die nare dingen meemaken nemen dat mee. Werd hier toch ook zo geopperd over hechtingsproblemen? Dus om die reden voor abortus te zijn vind ik lichtelijk onzinnig. Eigen keuze prima, maar spreken dat er geen bewustzijn/geen herinneringen zijn dus dan is het oke is dus gewoonweg niet waar.

Men weet helemaal nog niet zoveel over de bewustzijn van baby's en kinderen, maar het zijn geen poppen die pas na drie jaar of pas na de bevalling aangaan. En juist omdat men dat niet met zekerheid kan zeggen is er dus juist zoveel discussie over abortus met x weken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 20:43

Shadow0 schreef:
NatasjavE schreef:

Daar valt over te twisten :)

Voor mij is denk ik 'levensvatbaarheid' een belangrijkere grens dan bewustzijn overigens.

Dat ben ik absoluut met je eens.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 23:34

Volgens mij is het eerste wat je krijgt als je aangifte gaat doen van verkrachting een morning after-pil. Als het dus kort geleden was. Maarrr die beschermt 'maar' 95%, dus je kunt alsnog erdoorheen zwanger raken.

Ik weet trouwens niet wie het zei, maar vanaf 24 weken is een baby levensvatbaar in Nederland, niet 26.
Is trouwens veel discussie over geweest. Men meet met twee maten, Nederland zou een hoge zuigelingensterfte hebben, maar een kind dat hier met 25 weken wordt geboren zou in een ander land al 'afgeschreven' zijn en hoeft dus ook niet gemeld te worden als die het niet redt. Maar da's offtopic.

Vind het toch raar dat er mensen zijn die vinden dat je de consequenties maar moet dragen als je laks bent geweest met voorbehoedmiddelen. Je wilt toch niet serieus dat iemand die niet de moeite neemt om een condoom of de pil te gebruiken, een kind op gaat voeden!?
Als ik nu zwanger zou worden, dan kan het echt niet blijven. Ik zit volop in mijn studie, als ik daar nu mee stop zijn ik en mijn ouders massa's geld kwijt. Bovendien heb ik geen fatsoenlijke baan, mijn vriend ook niet, hij woont bij zijn moeder en ik in een huurwoning die eigenlijk te duur voor me is en waar ik uit moet als ik stop met mijn studie.
Zwanger worden en het doorzetten zou voor ons betekenen: halsoverkop op zoek naar een huurwoning voor ons beiden, in de buurt van Delft, hopen dat ik fulltime aan de slag kan bij mijn bijbaan, mijn vriend met tegenzin hierheen halen (hij wil niet hier wonen) en vervolgens met een uitkering en een minimumloon een kind op de wereld gaan zetten. Ohja, en een studieschuld af gaan betalen voor de jaren stufi en OV die ik heb ontvangen zonder een diploma te behalen :)
Zeg nu zelf, dat is toch geen ideale situatie voor een kind om ter wereld te komen?
Dan maar weghalen wanneer het er nog niets van merkt..

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 00:12

Sammie schreef:
Dus bij verkrachting ga direct naar het ziekenhuis.

Nou, die is wel heel makkelijk :=

Ik sluit me bij Magrathea aan. Zelf zou ik nu absoluut geen kind op de wereld willen zetten, om min of meer dezelfde redenen, plus dat ik helemaal geen kinderwens heb. Mensen die niet hebben opgepast voor straf een kind laten krijgen vind ik ook wel erg grof. :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 08:45

Nee die is niet makkelijk. Dat zal best heel moeilijk zijn, maar daarom nog wel de enige juiste move om te maken :+ Dus ik begrijp je opmerking in die zin niet zo. Jij adviseert vrouwen liever gewoon naar huis tegaan, onder de douche te stappen en that's it?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 08:56

Dat adviseer ik of course niet, maar ik kan me heel goed voorstellen dat dat váák gebeurt, en ik vind niet dat je ze dat kwalijk kunt nemen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 08:59

Er staat nergens dat het ze kwalijk genomen wordt als ze niet gaan :+

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:07

Nee, maar verkrachting gebeurt natuurlijk niet alleen op straat, door een onbekende... Helaas zijn er zat meiden die vanaf jongs af misbruikt worden, en die op een gegeven moment vruchtbaar worden... Vaak is het in 'dat soort gezinnen' niet gebruikelijk om met je kind om de tafel te zitten en te vertellen over anticonceptie ed.

Het treft ook vaak jonge meiden, die er niet meteen mee naar de ouders durven gaan. Na een tijd wordt pas gemerkt dat er echt wat aan de hand, en kon een gymleraar, zwemleraar, muziekdocent of zelfs een familielid zijn handen niet thuis houden. Die meiden worden zo bedreigd, dat die echt niet meteen denken aan anticonceptie: je denkt dan eerst aan overleven...

Dus om dat zo makkelijk te stellen, dat je dan maar meteen een MAP moet halen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:08

Net een discussie gehad over 'makkelijk' komt nummer twee. Lees gewoon even terug :+

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:20

Ik hoef niet terug te lezen (overigens toch gedaan :+ ) want ik volg het topic. Maar vorige keer heb ik niet gereageerd hierop, en nu werd het nogmaals door Appelmoes ge-quote, en dan jouw reactie erop dat het de enige juiste move is, laat mij wederom denken dat je vindt dat je altijd een MAP kan halen.

En ja, nu op mijn leeftijd zou ik dat ook doen, maar toen ik 15 jaar jonger was, of nog jonger, zou ik daar niet als eerste aan gedacht hebben :n

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 09:41

Ik vind naar een ziekenhuis/ arts enz. gaan de enige juiste move ja (voor dna, voor testen, voor hulp, om het tij te keren etc. etc.), maar ik zeg nergens dat het makkelijk is, ik zeg nergens dat er geen schaamte bij komt kijken bij die vrouwn of dat de drempel niet hoog is.. En er wordt al helemaal geen waardeoordeel gegeven over vrouwen die niet gaan. Dat verzinnen jullie er allemaal zelf bij.

Als er maar één vrouw die opmerking kan herinneren en na verkrachting naar het ziekenhuis of naar de arts is het al genoeg. Dus zal ik het nogmaals herhalen na verkrachting, ook stelselmatig, zoek hulp! Ga naar het ziekenhuis, ga naar de arts..

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 10:37

Sammie schreef:
Dat weet ik wel zeker. Je kan je wellicht niks meer herinneren van voor je derde levensjaar, maarrr je leert in die periode wel degelijk! Dat kan niet als je hersenen niet functioneren/ niks opslaan en er geen ''bewustzijn'' is. Om maar even bij taal te blijven, als een kind voor een bepaalde leeftijd niet in aanraking komt met taal zal hij het op latere leeftijd ook NOOIT meer fatsoenlijk leren. Hij begrijpt het, hij snapt het, maar zelf verstaanbaar maken zal niet meer lukken. En als jij tijdens je zwangerschap bepaalde muziek speelt en je speelt die muziek ook als een baby/peuter gestressed is of verdriet heeft dan wordt het kind dus rustiger.

Wetenschappers zijn er ook nog niet helemaal uit waarom je van de baby tijd en enkele jaren daarna niks meer kan herinneren. Theorieen zat. Overigs babys die nare dingen meemaken nemen dat mee. Werd hier toch ook zo geopperd over hechtingsproblemen? Dus om die reden voor abortus te zijn vind ik lichtelijk onzinnig. Eigen keuze prima, maar spreken dat er geen bewustzijn/geen herinneringen zijn dus dan is het oke is dus gewoonweg niet waar.

Men weet helemaal nog niet zoveel over de bewustzijn van baby's en kinderen, maar het zijn geen poppen die pas na drie jaar of pas na de bevalling aangaan. En juist omdat men dat niet met zekerheid kan zeggen is er dus juist zoveel discussie over abortus met x weken.

Amen!

Ik zeg in mijn post overigens ook niet dat ik "tegen" ben, ik ben alleen niet meer zo zomaar "voor" als dat ik was vóórdat ik moeder werd. Waarom zou ik niet mogen melden dat mijn mening daardoor veranderd is? En feitelijk alleen maar "genuanceerd". Het is niet zo gemakkelijk als gedacht wordt door degenen die nooit daadwerkelijk met deze materie te maken gehad hebben, "hoppa, even dat klompje cellen weghalen". Of dat nou is door een gewenste of een ongewenste zwangerschap.
In een discussie mogen toch verschillende meningen geventileerd worden? Anders is er weinig te discussieren ;-) Was er niet een krant met de advertentieslogen "wie nog nooit van mening verandert is, heeft nooit wat bijgeleerd"? Meningen mógen veranderen gedurende je leven!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:02

mandymonica schreef:
Waarom zou ik niet mogen melden dat mijn mening daardoor veranderd is?

Als je serieus antwoord wilt op deze vraag wil ik best een poging doen. Om precies te zijn heeft niemand gezegd dat je niet mag melden dat je van mening veranderd bent. Iemand heeft wel op subtiele wijze aangegeven dat jouw persoonlijke ervaring geen enkele invloed heeft op haar mening. Ik kan wel raden waarom:
mandymonica schreef:
na heel, heel, heel veel jaren geroepen te hebben nooit kinderen te willen, vandaar ook mijn "simpele" gedachten over abortus

Dit suggereert dat vrouwen die geen kinderen willen 'simpel' denken over abortus. Maar dat is volslagen onzin. Dat jíj voor je zwangerschap 'simpel' dacht over abortus zegt uitsluitend iets over jóu en niets over of andere vrouwen, al dan niet met kinderwens, 'simpel' denken over abortus. En dat soort onzin kan nogal irritant zijn.
mandymonica schreef:
Het is niet zo gemakkelijk als gedacht wordt door degenen die nooit daadwerkelijk met deze materie te maken gehad hebben

En daar doe je het vrolijk nog een keer. Waar haal je het vandaan dat mensen die nooit daadwerkelijk met deze materie te maken gehad hebben denken dat het gemakkelijk is??? Jij kunt je misschien niet voorstellen dat mensen die er wél mee te maken hebben gehad abortus niet zo'n punt vinden of waarom dergelijke mensen dat vinden. Jij kunt je misschien ook niet voorstellen dat mensen die er niet mee te maken hebben gehad tóch een heel goed beeld hebben van wat abortus fysiek betekent en emotioneel kán voorstellen (en dat varieert toch echt van uitsluitend opluchting en het lekker gaan vieren in de kroeg tot een voor de rest van het leven meegedragen trauma). Maar dat zegt alleen iets over jou.

mandymonica schreef:
Was er niet een krant met de advertentieslogen "wie nog nooit van mening verandert is, heeft nooit wat bijgeleerd"? Meningen mógen veranderen gedurende je leven!

De 'slogan' die je bedoelt is een bekend gezegde dat inderdaad door een krant is gebruikt. Maar het luidt: 'wie nog nooit van mening is veranderd heeft zelden iets geleerd'. En voor de duidelijkheid: 'nooit' is niet hetzelfde als 'zelden'.

Dat jij voor jezelf van mening bent veranderd is prima, dat jij blij bent met je kind(eren) des te beter. Maar dat je, ondanks je eigen ervaring blijkbaar nog steeds van mening bent dat ánderen zelf mogen kiezen voor wel of niet abortus vind ik een applausje waard: *\o/*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:15

maura legt het inderdaad mooi uit. Ben het helemaal met jou eens maura. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:20

Sammie schreef:

Dat ligt ermaar aan wat je onder bewustzijn verstaat. natuurlijk leert een kind heel erg veel de eerste 3 jaar. Het is een mensje wat voelt en leeft.(eigen ervaring, ik ben moeder)

kinderpsychologen zijn er overigens weldegelijk uit waarom baby's zich niets herrinneren voor het 2de jaar. Om een herrinering te kunnen onthouden, naar boven kunnen halen heb je taal nodig(dit staat gewoon in Ontwikkelings psychologie van R. Kohnstam

Hechtingsproblematiek bij adoptie is een goede vriendin van mij opgestudeerd. Conclusie: Als een baby niet voor de 7 maanden geadopteerd is onstaan er zeer frequent hechtingsstoornissen.
Dikwijls is een adoptie niet voor het eerste jaar rond. En het kan nog erger. Soms komt een biologische moeder terug op haar beslissing en gaat het kindje weer terug. Dan blijkt dat ze er niet voor kan zorgen en hop weer ter adoptie.
Drama voor kinderen.

Maar het is niet alleen erg voor de kinderen, de biologische moeder moet de rest van haar leven met de gedachte leven dat zij haar kind weggegeven heeft. Welleens bij vermist gezien hoe dat vreet aan een moeder?
Dat is een ergere straf dan toch maar zelf voor het kindje gaan zorgen vind ik.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 12:16

Ik denk dat er in dat onderzoek (of je legt de uitkomst van dat onderzoek verkeerd uit) toch iets niet goed is gekoppeld wat betreft herinneringen en taal. En anders is er inderdaad een meningsverschil over ‘bewustzijn’. Je vroegste herinneringen zijn vanaf je vierde/ vijfde jaar (en dan alleen de meest intense herinneringen). Taal ken en leer je al van ver vooooooooor die tijd. Sterker nog je leert veel woordjes goed en wel voor je zinnelijk bent, terwijl niemand zich kan herinneren dat ie ooit zinnelijk gemaakt moest worden. (Anders dan op je vijf/de zesde nog een nachtluier). M.I. zou het logischer zijn dat je taal nodig hebt om je herinneringen uit te leggen. Baby’s dromen al , dus kunnen zich al iets visualiseren. Maar het enige dat zij kunnen doen is huilend wakker worden. En onze voorouders die niet verder kwamen dan oeh oeh arch arch urch urch konden wel paarden en runderen tekenen op rotswanden. Kleine kans dat ze zo’n paard in de rots mee kregen om na te tekenen, maar moesten ze op basis van hun herinnering tekenen. Zónder kennis te hebben van (fatsoenlijke) taal. Niettemin interessant, maar heb met deze uitleg toch wat moeite mee om het klakkeloos te accepteren. En blijkbaar wordt het ook niet algemeen geaccepteerd, anders zou het wel bij elk opgroei/ inzicht in mens programma/boek genoemd worden. Dat beperkt zich nu toch echt nog tot het is niet helemaal zeker/duidelijk/men is er niet overuit waarom… etc etc.

Keuze voor adoptie is (net als abortus) persoonlijk, maar om te concluderen of te zeggen dat een kind beter af is dood te zijn dan geadopteerd.. dat vind ik nog al wat.. Net als dat je spijt kan krijgen van je abortus (maar kind valt niet meer terug te halen) kun je ook spijt krijgen van adoptie. Maar het kind is er wel en zeker in Nederland (waar adoptie intern amper voorkomt) is open adoptie of na/terug zoeken tegenwoordig een stuk makkelijker. Ja het kan vreten, maar dat kan een abortus toch ook gaan doen. Dus dan kun je toch ook zeggen, zorg er zelf dan toch maar voor.

Er heerst hier een beetje een cultuur van als ik niet de juiste (financiële) middelen ervoor heb dan maar weg, maar je kan een kind niet behoeden voor alle nare dingen die de wereld in petto heeft. Een kind heeft er echt geen last van hoor als ie niet jaarlijks op vakantie kan, of niet in merkkleding kan lopen of niet de nieuwste ds, game cube, wii en weet ik het allemaal heeft. En kinderen kunnen ook best opgroeien zonder op een sportclub te kunnen zitten of een fiets van 2000 euro te hebben. Ik begrijp dat mensen het beste willen, maar af en toe zie ik hier opmerken voorbij komen dat ik het een beetje door vind slaan. Als je dan in de veronderstelling bent dat je alles kunt plannen en behoeden is de opmerking dan maar zorgen dat je niet zwanger wordt makkelijk gemaakt. (maar dan weten mensen wel opeens de weg te vinden naar variabelen die hun leven kunnen treffen zoals 1% kans door de pil heen zwanger te worden enz. enz.)