Als je nu moest gaan stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Als je nu moest gaan stemmen...

VVD
170 (17%)
CDA
27 (2%)
PvdA
64 (6%)
Sp
197 (20%)
Pvv
190 (19%)
Groen links
37 (3%)
D66
89 (9%)
PvdD
27 (2%)
Sgp
9 (0%)
Anders
28 (2%)
Blanco
22 (2%)
Weet het écht niet
101 (10%)

Totaal aantal stemmen: 961

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:51

Rinske schreef:
Ik vind het erg jammer dat de BTW naar 21% gaat. En ik moet me ff inlezen over de extra belastingen voor ondernemers.

Ja verlies van de koopkracht heel slecht

Electra63

Re: Als je nu moest gaan stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:54

Ik begrijp niet helemaal de redenen van Groen Links om akkoord te gaan. Ik vraag me af, wat hiervan de gevolgen zijn bij de verkiezingen?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:54

Vind overigens wel goed dat die 9 euro per recept is geschrapt.

21% btw is idd koopkracht verlies. En ook klantverlies trouwens, want nu komen de Belgen niet meer naar NL voor de boodschappen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:56

Rinske schreef:
Vind overigens wel goed dat die 9 euro per recept is geschrapt.

21% btw is idd koopkracht verlies. En ook klantverlies trouwens, want nu komen de Belgen niet meer naar NL voor de boodschappen.

Ik heb altijd begrepen, dat de Hollanders in de grensstreken juist naar Belgie gaan voor de boodschappen, benzine en sigaretten :D

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:57

Benzine wel, maar België heeft al 21%, waardoor boodschappen daar duurder zijn. Mijn zwager doet ook altijd boodschappen in NL, woont in Bels.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:04

Rinske schreef:
Ik vind het erg jammer dat de BTW naar 21% gaat. En ik moet me ff inlezen over de extra belastingen voor ondernemers.

tja...of dat slim is weet ik niet....als mensen niets kopen omdat het te duur is,gaat de economie ook naar de k.l.o.t.e.
Zoals Wilders zegt...kapotbezuinigen.
Ik vond die banken belasting wel een goede ;) de grootste boeven.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:07

Ik vind dat een verhoging van de btw op luxe producten zo gek nog niet is hoor. We moeten allemaal bezuinigen, dus je ontkomt gewoon niet aan koopkrachtverlies.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:10

Bezuinigen is minder uitgeven, niet ergens anders geld vandaan halen zodat daar een gat komt.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:12

Er wordt ook minder uitgegeven, maar er moet ook meer binnen komen. Als jij part-time werkt, en je komt niet uit, draai je de kachel lager, gaat naar de Lidl, en vraagt om meer uren bij je baas.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:14

Maar dan ga ik niet naar de buurman om daar een tientje te lenen. Dat bedoel ik :) .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:22

Even voor de goede orde: in Nederland bestaat (nog) GEEN multiculturele samenleving. Dat is namelijk een samenleving waarin meerdere culturen dominant zijn, en in ons geval is de Nederlandse cultuur echt nog steeds dominant.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:26

Lovely schreef:
Nicolletje schreef:
Ik bedoel, de druk van Europa om persé NU 3% te bezuinigen is eraf,

Dat is de issue helemaal niet en dus ook niet de 'opdracht' van Europa.

Ik zei het verkeerd, ik bedoelde begrotingstekort van 3%, excuses.
Hm volgens mij was dat nou net de issue waarom het kabinet was gevallen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:27

Electra63 schreef:
Ik begrijp niet helemaal de redenen van Groen Links om akkoord te gaan. Ik vraag me af, wat hiervan de gevolgen zijn bij de verkiezingen?

Nou zo te horen waanden Groenlinks en de CU zich al in het volgende kabinet, zoals ik al zei ze zijn al aan het formeren

Samsom kreeg heel veel drek over zich heen, maar ik denk dan hij afgemaakt zou zijn door Roemer in de verkiezingsstrijd als hij hierin meegegaan was.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:31

Samson wil geen handtekening zetten onder iets waar hij het niet mee eens is....en dat is te prijzen vind ik.
Dat waardeer ik ook van Wilders.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:34

Alleen zei Wilders er eerst ja tegen nadat hij er 7 weken over onderhandeld had dat is toch een andere situatie

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:38

sarabande schreef:
Alleen zei Wilders er eerst ja tegen nadat hij er 7 weken over onderhandeld had dat is toch een andere situatie

uiteraard :j

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:44

Wat ik dan weer raar vond is dat de pers zich als een hongerige meute op Samsom stortte en hij door diverse partijgenoten ondergeschoffeld werd (gewonnen van vriendjes bij de verkiezingen tot partijleider???) maar dat Roemer totaal buiten beeld bleef.
Die deed toch ook niet mee???

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:46

Ik heb maar een klein gedeelte gevolgd, maar ik begrijp wel dat VVD en CDA blij zijn met zo'n snelle uitkomst. D66 kan ik mij nog wat bij voorstellen, maar ik zie weinig in het akkoord (voor zover ik het heb begrepen) terug van de idealen van GL.

Ik vind het jammer dat het grootste gedeelte van de bezuinigingen op de GGZ worden doorgezet. Behalve dat het onmenselijk is voor de cliënt, het een negatief gevolg heeft op de werkgelegenheid in die sector, geeft het straks veel overlast op straat, met daardoor weer negatieve gevolgen voor de veiligheid.

Ik probeer nu minister de Jager te volgen, maar die komt er niet uit op dit moment, geloof ik, wat een blamage op TV. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:48

sarabande schreef:
Wat ik dan weer raar vond is dat de pers zich als een hongerige meute op Samsom stortte en hij door diverse partijgenoten ondergeschoffeld werd (gewonnen van vriendjes bij de verkiezingen tot partijleider???) maar dat Roemer totaal buiten beeld bleef.

Ja, beetje raar. Dat is misschien een beetje uittesten van de nieuwe fractievoorzitter?

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:48

@ jameyskatje: ik durf het gewoon te zeggen hoor als iemand mij vraagt op wie ik stem, zowel hier als op straat.
zelf heb ik geen problemen met 'buitenlanders' die hier komen, werk hebben de nederlandse taal goed beheersen en weet hebben van nederland. en van mij mogen ze ook best een hoofddoek dragen hoor ;)
WEL heb ik problemen met mensen die hier komen voor het makkelijke geld (je krijgt hier vrij eenvouding een uitkering) en vervolgens niet de moeite doen om zich hier aan te passen (en zo vinden ze natuurlijk ook geen baan)
met de koran heb ik ook geen moeite, vind het zelfs best een mooi geloof! het is alleen jammer dat ik zoveel moslims ken die zich er niet aan houden en die verpesten het eigenlijk. (dat zijn dan ook meestal de mensen die zich niet aanpassen)
uiteindelijk heb ik op geert wilders gestemd voor het lef wat hij had om hier zo over te praten (dat hij later een beetje doorsloeg vond ik dan ook minder) en om zijn andere punten.

zelf woon ik ook aan de grens en ga absoluut niet in nederland tanken! ik ben zowel snel in belgie als in duitsland en tank altijd in belgie (waar ik nu rond de 1,62 per liter benzine betaal.
boodschappen doe ik wel in nederland omdat ik vooral de groenten en fruit in belgie hel duur vind.
producten als shampoo, douchegel etc. haal ik altijd in duitsland bij de DM omdat dat daar een heeeeel stuk goedkoper is!
vind het wel jammer dat de staat zoveel aan de benzine moet verdienen hier in nederland (ik geloof dat 60% van de prijs van een liter benzine naar de staat gaat?)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:49

sarabande schreef:

Maar zijn partij doet nooit mee, dus dat vonden de journalisten misschien normaal ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:59

Nicolletje schreef:
Ik bedoel, de druk van Europa om persé NU 3% te bezuinigen is eraf,
Nicolletje schreef:
Lovely schreef:

Dat is de issue helemaal niet en dus ook niet de 'opdracht' van Europa.

Ik zei het verkeerd, ik bedoelde begrotingstekort van 3%, excuses.
Hm volgens mij was dat nou net de issue waarom het kabinet was gevallen.

Dat klopt inderdaad, het kabinet is gevallen over de Europese eis om het begrotingstekort terug te brengen. Het geeft niet om je te vergissen, dat is ook niet echt te vermijden in een discussie waar veel cijfers over tafel gaan die niet altijd de toelichting krijgen die ze verdienen en ook nog eens op elkaar gaan lijken.

De Jager ging helemaal niet nat achter de microfoon, ik vond juist dat Samsom erg aan het klieren was en er bijna aan toe was om propjes te gaan gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 23:06

Magrathea schreef:
Even voor de goede orde: in Nederland bestaat (nog) GEEN multiculturele samenleving. Dat is namelijk een samenleving waarin meerdere culturen dominant zijn, en in ons geval is de Nederlandse cultuur echt nog steeds dominant.

Hier heb ik een vraag over :). Vanuit mijn naïeve blikveld gaat het er bij een multiculturele samenwerking om dat de verschillende culturen in gelijkwaardigheid kunnen bestaan en dat er geen beletsel is om die culturen tegelijkertijd te beleven binnen de normen en waarden zoals wetten en fatsoensregels. Het is dus niet zo dat alles maar moet kunnen en mogen, maar dat lijkt me begrijpelijk. De politiek hoort zich dus blanco op te stellen tov de praktische effecten van de aanwezige culturen en dat de politiek zich dus ook niet over de culturen inhoudelijk mogen uitspreken. En ja, ik ben zo iemand die zich ergert aan de bijbelse verwijzingen van Slob toen hij achter de microfoon stond. Een parlement vertegenwoordigt elke burger en daar mag het parlement geen onderscheid in maken anders dan de wet voorsschrijft. Althans, zo zou ik het graag zien.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 23:11

Ik vind het bewonderingswaardig dat er een akkoord is ontstaan doordat er samenwerking heeft plaatsgevonden en water bij de wijn is gedaan. Ik heb er respect voor dat dat mogelijk is gebleken. Met tegenover elkaar blijven staan, ruggen recht houden en niet willen/kunnen toegeven op standpunten komt er geen millimeter beweging en komt er geen "oplossing". Het stemt me wat optimistischer dat dit mogelijk was in crisistijd en tussen heel verschillende partijen. Daar waar ik van de week nog heel pessimistisch was. De betrokken politici proberen af te schieten op waarop ze hebben toegegeven vind ik veel makkelijker dan een akkoord tot stand te brengen.
Laatst bijgewerkt door Boras op 26-04-12 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 23:12

Ik heb ook een andere definitie van de term multiculturele samenleving geleerd dan Magrathea.