respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:52

mymy schreef:
Wat vinden de streng gelove van bv homo's , ongetrouwde vrouwen die moeder zijn , mensen die drugs gebruiken , mensen die bv iets met geesten/paranormaal zijn/ doen ( waarzeggers enz?)

De bijbel geeft wel aan wat God vind van "mannen die bij mannen liggen", hoererij, verontreiniging van je lichaam en spiritisme. Ik kan de teksten daar ook nog wel bij noemen.
Maar ik heb in mijn kennissenkring ook een homostel. We hebben het er wel eens over, zij kennen ook mijn geloofsovertuiging en we respecteren elkaar als mens. Dat kan ook zonder dat je het met elkaar eens MOET zijn. Gelukkig is het niet aan ons te oordelen, maar is dat voorbehouden aan God die in de harten van mensen kan kijken.

idefix4

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:40

Volgens mij is de bijbel geschreven door mensen. Dus lezen we wat mensen daar toen van vonden. Níet wat God daarvan vindt en dáár gaan heel wat christenen naar mijn mening de mist in. :D

Dan is de koran betrouwbaarder. Mohammed moest immers opschrijven wat god zei. Heel beangstigend!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:47

Idefix4 de bijbel is geschreven door mensen die door God daartoe geïnspireerd/opgedragen/geïnstrueerd werden. Staat ook in de bijbel

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:11

Hoe weet je dat die mensen het bij het rechte eind hadden? Dat ze écht contact met Hem hadden? Misschien beweerden ze maar wat omdat ze graag wilden dat mensen geloofden dat ze contact met Hem hadden. En waarom is het zo lang geleden dat iemand wat van Hem hoorde?
Ik kan ook wel zeggen dat ik instructies van Hem heb gehad, wie gelooft mij?

@Verootjoo en Blue Eyes; als iemand beweert dat je niet op het goede / rechte pad kan blijven of komen als je niet in God gelooft, lijkt het alsof je bedoelt dat dat niet kan als je niet gelooft. ;)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:34

Ik merk dagelijks dat God er is, alleen kan ik dat niet bewijzen. Zo zijn er wel meer dingen in het leven die niet onomstotelijk bewezen kunnen worden maar wel geloofd

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:47

trustHim , dus er kan ook niet bewezen worden dat er wel een god is......

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:08

sflj schreef:
Hoe weet je dat die mensen het bij het rechte eind hadden? Dat ze écht contact met Hem hadden? Misschien beweerden ze maar wat omdat ze graag wilden dat mensen geloofden dat ze contact met Hem hadden. En waarom is het zo lang geleden dat iemand wat van Hem hoorde?
Ik kan ook wel zeggen dat ik instructies van Hem heb gehad, wie gelooft mij?

@Verootjoo en Blue Eyes; als iemand beweert dat je niet op het goede / rechte pad kan blijven of komen als je niet in God gelooft, lijkt het alsof je bedoelt dat dat niet kan als je niet gelooft. ;)

Het rechte pad is het pad naar God. Lijkt me toch logisch dat je daar enkel kan komen als je gelooft. Jezus zegt in de Bijbel dat niemand bij God kan komen dan door Hem. En bovendien, als je er niet in gelooft, hoe zou je er dan kunnen komen? En waarom zou je er willen komen als je er niet in gelooft?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:31

Ik denk dat we van die benaming 'rechte pad' af moeten, want daar hangt een heel andere connotatie aan dan -in ieder geval- ik er nu mee bedoel. De weg naar de hemel is Jezus, dat is zeker, dat zegt Hij zelf ook. Maar of je ook in de hemel kunt komen als je niet in God gelooft, dat weet ik niet en daar durf ik geen uitspraken over te doen, want ik ben God niet. Ik mag, kan en wil daar helemaal niet over oordelen.

@Kuggur: respect of geen respect is niet hetzelfde als criminaliteit of niet. Je kunt heel goed respectloos met een ander omgaan zonder dat je direct crimineel bezig bent en het kan ook zomaar zijn dat je respectloos bejegend wordt zonder dat je het slachtoffer bent van een criminele actie. Neem bijvoorbeels iemand als Geert Wilders. Respectloosheid ten top, maar blijkbaar sociaal acceptabel. Dat vind ik nog veel enger en erger dan criminaliteit.
Met 'deze maatschappij' bedoelde ik overigens ook niet per definitie dat dat op een andere plek of in een andere tijd anders zou zijn (geweest). Ik leef hier en nu en ik zie het hier en nu om me heen.
Mondiaal wordt overigens de invloed van kerk/religie helemaal niet zo hard kleiner. In landen als China groeit met name het christendom als kool.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:47

xxStitchxx schreef:
trustHim , dus er kan ook niet bewezen worden dat er wel een god is......

Net zo goed als dat er niet bewezen kan worden dat hij er niet is ........

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:48

TH jouw naam is toepasselijk

Ik denk er is iets maar niet een god maar ook niet niets mm lastig

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:48

Hahaha, daarom is het ook mijn naam he ;-)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:49

Maar wat is er dan ;-) dat is geloof ik het ietsisme

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:52

aha ik noem het hetgeloofdatzegtdaterwelietsismaardwingttotniets :)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:55

Ik word ook nergens toe gedwongen en ben christen ;-)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:57

Mijn geloof is dan 'jezushoudtvanallemensenmaardwingttotniets'? :=

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:58

Zelfde geloof als ik heb b e

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:00

Ja inderdaad, maar dat is niets nieuws toch ;)

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:01

ik geloof liever in mezelf :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:02

Oh, maar ik geloof ook in mezelf, hoor. Dat wil niet zeggen dat er geen plek meer is voor Jezus! ;)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:03

Ik geloof in mezelf door Jezus

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:05

Ik snap ook niet zo goed waarom mensen zo vaak denken dat geloven in Jezus en geloven in jezelf elkaar uitsluiten?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:08

Snap ik ook niet. Je gaat echt niet op de bank zitten afwachten tot er wat gebeurd of zo, je moet toch echt je verantwoordelijkheid nemen enz... oh en leuke dingen doen natuurlijk

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:10

Blue_Eyes schreef:
Mijn geloof is dan 'jezushoudtvanallemensenmaardwingttotniets'? :=

Interessante definitie van "niet dwingen".
Je staat vrij er niet in te geloven, helemaal je eigen keus....oh ja, als je het waagt niet in mijn goddelijke status te geloven, en je aan mijn dogma´s te onderwerpen dan ben wél voor eeuwig verdoemd...
Doe wat je wil, maar als je niet doet wat ík wil dan is je straf gruwelijk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:12

En dat zeg ik nou net tot 3x toe - er zijn weleens christenen die denken dat ze daarover kunnen oordelen, maar er staat toch echt vrij duidelijk in de bijbel dat wij mensen er niet over gaan wie er verdoemd gaat worden of niet. Zelfs Jezus zelf zegt dat Hij niet degene is die de plaatsen van bepaalde mensen in de hemel bepaalt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:18

Weet ik toch, het is een typische good cop (Jezus, je vriend), bad cop (god, de oudtestamentische mopperpot die je in de hel mietert, en dat geintje met de erfzonde heeft geflikt...) taktiek.