Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Diablo schreef:Ik ben 38 en ik begrijp het ook niet.
Het kan nog zo traditie zijn, je móet beseffen dat je een dier aan het pijnigen, mishandelen bent. Je hebt toch inlevingsvermogen?
Thirty schreef:Dan snap je toch ook dat cultuur en traditie daar heel belangrijk is? En dat het tijd nodig heeft om te veranderen?
Thirty schreef:Niets flauws aan, tieners denken nu eenmaal vaak niet verder na over zulke dingen.
Thirty schreef:Slaverij was vroeger ook de norm en heeft tijd nodig gehad om te veranderen. Zie het maar als hetzelfde.
Slavendrijvers zagen slaven niet als mensen; stierenvechters zien stieren niet als dieren. Maar als materiaal om een bepaald doel te bereiken.
palinglcw schreef:ik ben tegen stierenvechten en daarbij de stieren zijn al zwaar verzwakt voordat ze uberhaupt die ring ingaan door de slechte voeding en het vele zout dat ze geven van mij part mogen ze het per direct afschaffen.
mensen die vinden dat stieren gevechten er horen zijn mogen ze van mijn part paar klappen laten geven door een zwaargewicht k1 fighter.
Thirty schreef:Slaverij was vroeger ook de norm en heeft tijd nodig gehad om te veranderen. Zie het maar als hetzelfde.
Slavendrijvers zagen slaven niet als mensen; stierenvechters zien stieren niet als dieren. Maar als materiaal om een bepaald doel te bereiken.
Geryon schreef:Thirty schreef:Slaverij was vroeger ook de norm en heeft tijd nodig gehad om te veranderen. Zie het maar als hetzelfde.
En daarom zijn ze niet goed in hun hoofd
Hoe kan je een dier nou als materiaal zien? Hoe kan je door de pijn heen kijken die zo'n arm diertje heeft?
gummie schreef:De kern is volgens mij dat velen zich afvragen hoe je het toebrengen van verwondingen en het uiteindelijk doden van een dier, vanuit je menselijke gevoelens ooit kan gedogen... En hoe komt het dat mensen vanuit een bepaalde traditie of cultuur kennelijk over dit soort dierenleed heen kunnen stappen?
Volgens mij is de meest prangende vraag hoe het gevoel jegens dieren door cultuur en traditie zodanig gestuurd kan worden, dat het afwezig lijkt te zijn. Simpelweg: hoe is het mogelijk dat tradities in deze vormen uberhaupt bestaan, als mensen over gevoel en mededogen beschikken. Ontbreekt dat gevoel dan? Of is het er wel, maar wegen traditie of cultuur zwaarder?
En last but not least: hoe is het mogelijk dat de mensen die dit verafschuwen, die dus dat gevoel van mededogen jegens het dier in ieder geval bezitten, toch tegen andere mensen de meest vreselijke verwensingen kunnen doen?
gummie schreef:De kern is volgens mij dat velen zich afvragen hoe je het toebrengen van verwondingen en het uiteindelijk doden van een dier, vanuit je menselijke gevoelens ooit kan gedogen... En hoe komt het dat mensen vanuit een bepaalde traditie of cultuur kennelijk over dit soort dierenleed heen kunnen stappen?
Volgens mij is de meest prangende vraag hoe het gevoel jegens dieren door cultuur en traditie zodanig gestuurd kan worden, dat het afwezig lijkt te zijn. Simpelweg: hoe is het mogelijk dat tradities in deze vormen uberhaupt bestaan, als mensen over gevoel en mededogen beschikken. Ontbreekt dat gevoel dan? Of is het er wel, maar wegen traditie of cultuur zwaarder?
En last but not least: hoe is het mogelijk dat de mensen die dit verafschuwen, die dus dat gevoel van mededogen jegens het dier in ieder geval bezitten, toch tegen andere mensen de meest vreselijke verwensingen kunnen doen? Schande spreken van mensen die stieren doden, maar vervolgens wel de dood toewensen aan die mensen?
jus schreef:gummie schreef:De kern is volgens mij dat velen zich afvragen hoe je het toebrengen van verwondingen en het uiteindelijk doden van een dier, vanuit je menselijke gevoelens ooit kan gedogen... En hoe komt het dat mensen vanuit een bepaalde traditie of cultuur kennelijk over dit soort dierenleed heen kunnen stappen?
Tsjaaa in Afrika worden meisjes nog steeds (genitaal) verminkt en in India gooien ze zuur over hun eigen kinderen om ze te verminken (om te bedelen) en deze voorbeelden zijn eigen kinderen .
Citaat:En wat wil je daarmee zeggen?