Stier verwondt beroemde matador gruwelijk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:40

Ik ben 38 en ik begrijp het ook niet.

Het kan nog zo traditie zijn, je móet beseffen dat je een dier aan het pijnigen, mishandelen bent. Je hebt toch inlevingsvermogen?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:41

Diablo schreef:

Het kan nog zo traditie zijn, je móet beseffen dat je een dier aan het pijnigen, mishandelen bent. Je hebt toch inlevingsvermogen?

Ja dat is wel zo, maar een traditie afschaffen, dat gaat niet zo snel. Er zijn (helaas) altijd mensen die ermee door blijven gaan. Sommige mensen hebben nou eenmaal geen gevoel voor dieren, en zien het niet zoals hoe wij dat zien.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:41

Dan snap je toch ook dat cultuur en traditie daar heel belangrijk is? En dat het tijd nodig heeft om te veranderen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:42

Thirty schreef:
Ah, je bent 16. Je zal het vast ooit begrijpen.

Wat flauw. :n

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:42

ik ben tegen stierenvechten en daarbij de stieren zijn al zwaar verzwakt voordat ze uberhaupt die ring ingaan door de slechte voeding en het vele zout dat ze geven van mij part mogen ze het per direct afschaffen.
mensen die vinden dat stieren gevechten er horen zijn mogen ze van mijn part paar klappen laten geven door een zwaargewicht k1 fighter.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:43

H_Nalanta schreef:
Thirty schreef:
Ah, je bent 16. Je zal het vast ooit begrijpen.

Wat flauw. :n

Niets flauws aan, tieners denken nu eenmaal vaak niet verder na over zulke dingen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:45

Dat zal ik nooit begrijpen. En ik hoop dat ik het ook nooit zal begrijpen :)

Ik snap dat je het hebt over een traditie afschaffen. En normaal kan dat ook niet zomaar, dat snap ik ook. Maar een traditie waarbij een dier pijn word gedaan vind ik gewoon een hele andere zaak. Stel je bent zo'n mongool die het leuk vindt om naar stierengevechten te gaan, en je leest een artikel dat het dier pijn heeft. Hoe kan je dat negeren en gewoon weer naar zo'n stierengevecht zijn? Blijkbaar kunnen de mensen dat en dát zal ik ook nooit begrijpen. Dat die mensen zo ontiegelijk egoïstisch zijn.

En ik denk juist verder na over hoe de mensen zo kunnen nadenken.

Diablo

Thirty schreef:
Dan snap je toch ook dat cultuur en traditie daar heel belangrijk is? En dat het tijd nodig heeft om te veranderen?

Dat snap ik. Maar ik snap niet dat er mensen zijn die het doen. Slavernij en het vaak bijbehorende mishandelen van die mensen was vroeger ook heel gewoon, maar ook toen waren er genoeg mensen die genoeg inlevingsvermogen hadden om dit niet te doen.

Als je willens en wetens (want traditie maakt je niet dom) een dier zo martelt, krijg je echt mijn medeleven/lijden niet.

Geryon

Diablo schreef:

En dat vind ik nou ook.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:47

Slaverij was vroeger ook de norm en heeft tijd nodig gehad om te veranderen. Zie het maar als hetzelfde.

Slavendrijvers zagen slaven niet als mensen; stierenvechters zien stieren niet als dieren. Maar als materiaal om een bepaald doel te bereiken.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:47

Dit topic volg ik al een tijdje, maar in dit geval ben ik het toch met HC eens.
De meest vreemde verwensingen worden hier geuit, om gewoon bang van te worden :brr:
En dit gaat om dieren, maar er zijn ook mensen die het heel gewoon vinden om andere mensen te martelen en daar niet mee zitten.
Niet dat ik het goedpraat, absoluut niet, maar het heeft tijd nodig om een traditie te veranderen.
Een paar jaar terug zaten we in een Spaans hotel en de vrijetijdsbesteding van een Spaans gezin, was gewoon gezellig stierenvechten op de TV kijken.
Ik kan me er verder geen voorstelling bij maken, dat dat leuk is om te zien.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:48

Thirty schreef:
Niets flauws aan, tieners denken nu eenmaal vaak niet verder na over zulke dingen.

Verschilt per persoon denk ik, meiden van 15/16 kunnen soms dit soort dingen beter begrijpen dan iemand die 30 is, maar omgekeerd ook.
Het ligt niet altijd aan de leeftijd hoe mensen denken, denk ik. :)
Ik ben bijv. 15, en ik snap best dat die tradities er lastig uit gaan. Ik vond die vergelijking met Sinterklaas best goed, dat is ook een traditie wat niet zomaar wordt afgeschaft. En dat is met stierenvechten ook zo.

Thirty

Re: Stier verwondt beroemde matador gruwelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:49

'vaak' is een belangrijk woord in die zin.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:50

Thirty schreef:
Slaverij was vroeger ook de norm en heeft tijd nodig gehad om te veranderen. Zie het maar als hetzelfde.

Slavendrijvers zagen slaven niet als mensen; stierenvechters zien stieren niet als dieren. Maar als materiaal om een bepaald doel te bereiken.

En daarom zijn ze niet goed in hun hoofd :)

Hoe kan je een dier nou als materiaal zien? Hoe kan je door de pijn heen kijken die zo'n arm diertje heeft?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:50

palinglcw schreef:
ik ben tegen stierenvechten en daarbij de stieren zijn al zwaar verzwakt voordat ze uberhaupt die ring ingaan door de slechte voeding en het vele zout dat ze geven van mij part mogen ze het per direct afschaffen.
mensen die vinden dat stieren gevechten er horen zijn mogen ze van mijn part paar klappen laten geven door een zwaargewicht k1 fighter.

Ik ben geen voorstander van stierenvechten maar wat je hier beweerd is gelogen voor een stierenfokker is het namelijk belangrijk dat zijn stieren een goed gevecht geven anders verkoopt hij niet meer. Dus verzwakte stieren met slecht voer , drugs en zout is een fabel.
Niemand hier is voor stierenvechten en martelen van dieren geen dingen verzinnen aub.

Paar paginas terug heb ik een videoclip van madonna geplaatst hier nog 1 van Shakira met stierenvechters erin.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:51

De kern is volgens mij dat velen zich afvragen hoe je het toebrengen van verwondingen en het uiteindelijk doden van een dier, vanuit je menselijke gevoelens ooit kan gedogen... En hoe komt het dat mensen vanuit een bepaalde traditie of cultuur kennelijk over dit soort dierenleed heen kunnen stappen?

Volgens mij is de meest prangende vraag hoe het gevoel jegens dieren door cultuur en traditie zodanig gestuurd kan worden, dat het afwezig lijkt te zijn. Simpelweg: hoe is het mogelijk dat tradities in deze vormen uberhaupt bestaan, als mensen over gevoel en mededogen beschikken. Ontbreekt dat gevoel dan? Of is het er wel, maar wegen traditie of cultuur zwaarder?

En last but not least: hoe is het mogelijk dat de mensen die dit verafschuwen, die dus dat gevoel van mededogen jegens het dier in ieder geval bezitten, toch tegen andere mensen de meest vreselijke verwensingen kunnen doen? Schande spreken van mensen die stieren doden, maar vervolgens wel de dood toewensen aan die mensen?
Laatst bijgewerkt door gummie op 15-10-11 21:54, in het totaal 2 keer bewerkt

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:52

Paard van Sinterklaas zit wel vaak onder de drugs als ik weleens filmpjes zie op youtube.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:52

Thirty schreef:

Dat ben ik met je eens, maar voor mij is dat geen vrijbrief voor stierenvechters (nogmaals, traditie maakt niet dom) om hun ding maar te doen en ik kan dus geen begrip voor ze opbrengen. Sorry, maar ik vind het echt serieus niet erg wat de matador is overkomen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:53

Geryon schreef:
Thirty schreef:

En daarom zijn ze niet goed in hun hoofd :)

Hoe kan je een dier nou als materiaal zien? Hoe kan je door de pijn heen kijken die zo'n arm diertje heeft?

Omdat ze zo zijn opgevoed, met die traditie. Net zoals de slavendrijvers.
Zijn prima gezond in hun hoofd, het enige dat verschilt is dat ze andere waarden en normen hebben.

Om ze daarom nu dood te wensen %)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:54

gummie schreef:
De kern is volgens mij dat velen zich afvragen hoe je het toebrengen van verwondingen en het uiteindelijk doden van een dier, vanuit je menselijke gevoelens ooit kan gedogen... En hoe komt het dat mensen vanuit een bepaalde traditie of cultuur kennelijk over dit soort dierenleed heen kunnen stappen?

Volgens mij is de meest prangende vraag hoe het gevoel jegens dieren door cultuur en traditie zodanig gestuurd kan worden, dat het afwezig lijkt te zijn. Simpelweg: hoe is het mogelijk dat tradities in deze vormen uberhaupt bestaan, als mensen over gevoel en mededogen beschikken. Ontbreekt dat gevoel dan? Of is het er wel, maar wegen traditie of cultuur zwaarder?

En last but not least: hoe is het mogelijk dat de mensen die dit verafschuwen, die dus dat gevoel van mededogen jegens het dier in ieder geval bezitten, toch tegen andere mensen de meest vreselijke verwensingen kunnen doen?

Zo goed als jij kan ik het niet verwoorden, maar dit is precies wat ik bedoel.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:56

gummie schreef:

Tsjaaa in Afrika worden meisjes nog steeds (genitaal) verminkt en in India gooien ze zuur over hun eigen kinderen om ze te verminken (om te bedelen) en deze voorbeelden zijn eigen kinderen .

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:57

gummie schreef:

En last but not least: hoe is het mogelijk dat de mensen die dit verafschuwen, die dus dat gevoel van mededogen jegens het dier in ieder geval bezitten, toch tegen andere mensen de meest vreselijke verwensingen kunnen doen? Schande spreken van mensen die stieren doden, maar vervolgens wel de dood toewensen aan die mensen?

Je eerste twee alinea's leggen echt uit wat ik bedoel en wat ik nooit zal snappen. Je derde alinea vind ik alleen nergens op slaan. De mensen die voor de stierengevechten zijn, doden dieren die zelfs niks gedaan hebben. Ik wens die mensen dood OMDAT ze zelf wél iets gedaan hebben, namelijk onschuldige dieren pijn doen. Dat is iets heel anders!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 21:59

@ Jus: Dat zou dan dus tot de conclusie moeten leiden dat de macht der gewoonte het wint van het menselijk gevoel.... Maar hoe verklaren we dan dat er altijd mensen zijn die, ondanks hun cultuur en tradities, op een gegeven moment afstand willen nemen ervan en het foute van sommige handelingen gaan zien? Is dat alleen voorbehouden aan diegenen die zowel intelligent als zeer sensibel zijn?

@ Geryon: ieder heeft recht op zijn of haar eigen mening :) Maar persoonlijk vind ik dat je datgene wat je afkeurt zelf niet moet toepassen... Ik begrijp zulke gevoelens wel, maar ik vind het best wel heftig om iemand de dood te wensen. Ik wens geen enkel mens, en geen enkel dier, de dood toe. wat ze ook gedaan hebben.
Laatst bijgewerkt door gummie op 15-10-11 22:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:00

jus schreef:
gummie schreef:

Tsjaaa in Afrika worden meisjes nog steeds (genitaal) verminkt en in India gooien ze zuur over hun eigen kinderen om ze te verminken (om te bedelen) en deze voorbeelden zijn eigen kinderen .

En wat wil je daarmee zeggen?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:11

Gummie het is zo te hopen dat de mensheid hun fouten in gaan zien maar helaas geloof ik er niet erg in.
Zoals ik al eerder heb geschreven heeft de spaanse jeugd steeds minder interesse in het stierenvechten dus over tientallen jaren zal het niet meer voorkomen niet omdat het afgeschaft word maar geen interesse is het economisch ook niet haalbaar , zuid amerika vecht stieren hier zal het iid veel langer gaan duren kwa mentaliteit.
Cataluña heeft stierenvechten afgeschaft om politieke redenen niet voor het leed van de stier want ze vertikken het om dorpsfeesten af te schaffen die typisch catalaans zijn en de stier veel meer lijd.

Citaat:
En wat wil je daarmee zeggen?

Als sommige mensen al geen gevoel hebben voor hun eigen kinderen wat heeft een dier in zo'n land voor kans.