Boerka dragen verboden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Re: Boerka dragen verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:25

Ik had eigenlijk geen zin meer om te reageren, want alles is wel gezegd hierover, maar ik ben dus wel tegen kleding met hakenkruizen omdat dit kwetsend is voor mensen die de WO2 hebben meegemaakt of familie hebben verloren tijdens deze oorlog. Hakenkruizen is het symbool van de NSDAP.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:28

randalinpony schreef:
merenque schreef:
In sommige arabische landen mag je niet je ontblote schouders of knieen laten zien laat staan je boezem. Houd je je niet aan de regels draai je de bak in. Waarom kan dat hier dan niet met de boerka. Verschillende landen verschillende gewoonte.

Omdat ze in andere landen barbaarse en vrouwenonderdrukkende gewoonten en wetten hebben, moeten wij er hier ook een paar maken?

Stenigen, dat doen ze ook in sommige landen, hier ook maar invoeren dan? Vrouwenbesnijdenis? Het mishandelen van dochters die hun maagdelelijkheid iets te vroeg verliezen? Homosexualiteit, verbieden dan maar?

Doen ze in andere landen ook dus waarom niet hier. ;)

Slands wijs, slands eer, en ik vind de humanistische, tolerante en mensenrechten respecterende traditie hier in Nederland nou net zo mooi...

Dat is voor mij heel wat meer nederland dan een paar stoffige molens en klompen uit een vorige eeuw.

sorry maar deze vergelijking slaat kant nog wal. Die regels respecteer ik omdat ze niet baarbaars en vrouwenonderdrukkend zijn.
Laatst bijgewerkt door _Wodka_ op 21-09-11 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:28

Electra63 schreef:
Ik had eigenlijk geen zin meer om te reageren, want alles is wel gezegd hierover, maar ik ben dus wel tegen kleding met hakenkruizen omdat dit kwetsend is voor mensen die de WO2 hebben meegemaakt of familie hebben verloren tijdens deze oorlog. Hakenkruizen is het symbool van de NSDAP.

I know, ben daarom ook tegen dit soort kleding.... Alleen zit ik dan zo te denken dat het dus gaat om waar iets symbool voor staat. En wellicht staat de boerka ook symbool voor iets wat mensen raakt, wat ze op zijn zachts gezegd niet aanstaat, wat ze koppelen aan iets waarvan zij vinden dat het in onze rechtsstaat niet thuis hoort.

Ik zeg niet dat ik tot die groep behoor, ik zeg alleen dat ik het dan niet verwonderlijk vind, en ook wel legitiem, dat mensen om die reden vinden dat een boerka verboden zou moeten worden.

lindabrother

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:30

Ik begrijp het wel.

We moeten toch allemaal zichtbaar in ons paspoort staan, met je oren enzo.

Nou dan is het best logisch dat je op straat niet alles mag bedekken.

Een hoofddoek moet overigens wel mogen vind ik. Want die bedekt niet je gehele gezicht.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:35

gummie schreef:
Even iets anders... of misschien is het niet zo anders maar toch: vind je dan ook dat mensen met hakenkruizen op hun jas mogen lopen? Zo ja, waarom wel. Zo nee, waarom niet? Waar ligt de grens? Welk gedachtengoed mag uitgedragen worden en welke niet?

(laat ik voorop stellen dat ik het absoluut niet vind kunnen, en ik zeg hier niet dat ik een boerka en hakenkruizen vergelijk)

Eerlijk gezegd maakt het mij niet zoveel uit wat andere mensen willen uitdragen. Moeten ze lekker zelf weten. Ze hebben toch alleen zichzelf ermee als andere mensen hen dan voor minder aanzien??

Trouwens is het hakenkruis ook een "gekaapt" symbool het bestond al lang voor de Nazi's en had een vredige en/of religieuze betekenis. Aan de ene kant is dat natuurlijk niet minder kwetsend voor de mensen waarvoor het wel voor iets negatiefs staat maar het is gewoon geen negatief teken van zichzelf.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:37

Joanne1987 schreef:
vind het niet meer dan terrecht, wie weet wat ze allemaal onder dat ding verstoppen. van mij mogen ze hoofddoeken ook gaan verbieden, we zijn hier in nederland en daar moet je je maar naar gedragen... evenals de taal gewoon spreken

hihi, misschien alleen zichzelf alleen dan zonder verdere kleren???

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:50

liedje89 schreef:
gummie schreef:
Even iets anders... of misschien is het niet zo anders maar toch: vind je dan ook dat mensen met hakenkruizen op hun jas mogen lopen? Zo ja, waarom wel. Zo nee, waarom niet? Waar ligt de grens? Welk gedachtengoed mag uitgedragen worden en welke niet?

(laat ik voorop stellen dat ik het absoluut niet vind kunnen, en ik zeg hier niet dat ik een boerka en hakenkruizen vergelijk)

Eerlijk gezegd maakt het mij niet zoveel uit wat andere mensen willen uitdragen. Moeten ze lekker zelf weten. Ze hebben toch alleen zichzelf ermee als andere mensen hen dan voor minder aanzien??

Trouwens is het hakenkruis ook een "gekaapt" symbool het bestond al lang voor de Nazi's en had een vredige en/of religieuze betekenis. Aan de ene kant is dat natuurlijk niet minder kwetsend voor de mensen waarvoor het wel voor iets negatiefs staat maar het is gewoon geen negatief teken van zichzelf.

Klopt, net zoals Lonsdale aanvankelijk totaal niets met extreem rechts te maken had! Maar sinds het gebruik van het merk door rechts extremistische jongeren wel geassocieerd wordt met extreem rechts.... Dus waar het om gaat, dat is waar mensen het mee associeren, toch? Geldt dat dan ook niet voor de boerka?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:50

En als de Burka ipv zwart heel anders gekleurd is? Rood met gele bloemetjes ofzo?
Wordt het dan als minder bedreigend ervaren?
Er haalde al iemand de overeenkomst in de afbeelding van de man met de zeis naar voren. Is dat het symbool waar we onbewust associaties mee leggen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:53

Waarom zijn ze eigenlijk niet vrolijk gekleurd en waarom blauw in Afghanistan en hier zwart of grijs, weet iemand dat??

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:55

Ik kwam gisteren een Pakistaanse vrouw tegen in een lange lila/paarse jurk met een bijpassende sjaal om haar hoofd, haar gezicht vrij. Dit ziet er wel anders uit, vooral door de vrolijke kleur.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:07

gummie schreef:
paardenfreak schreef:
ik vind dit echt stom...

als het hard regent hebben veel mensen de capuchon tot boven hun ogen vast geshort van de regenjas.

als het koud is heeft iedereen een muts op en de sjaal heel erg hoof in het gezicht.

als de zon schijnt lopen der mensen met zonnebril en pet of hoed..

laat die mensen lekker als ze zich geroepen voelen in een boerka te lopen.

Dus jij loopt ook met een zonnebril en pet, met daaroverheen capuchon en muts en eventueel nog een sjaal tot aan de neus een winkel in, of een studiezaal, of een rechtbank, of een ziekenhuis of een bank?

ik niet maar ik heb mensen met een helm voor de kassa gehad, zon mega dikke zonnebril met pet ook.. en als ze snel boodschappen doen hebben ze muts en sjaal gewoon nog om..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:11

Ik moet zeggen dat ik ook weleens aan een kassa sta met mijn zonnebril nog op hoor, gewoon omdat ik helemaal geen erg meer in dat ding heb :o

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:14

Of het nou aanpassen aan een cultuur is of om iets anders. Van mij word ook verwacht dat ik me aanpas als adhder terwijl ik dat niet goed kan maar als je dat wel kan vind ik dat je dat ook moet doen. sterker nog ik slik medicijnen voor mn omgeving zodat ze me niet te druk vinden en ik daardoor geen problemen krijg. zodat ik redelijk normaal kan functioneren, das pas krom.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:22

Ja, maar ja, wat is normaal functioneren? Kun je boodschappen doen met een burqa aan? Ja hoor. Voor je kinderen zorgen? Ik zie niet in waarom niet. Koken? Poetsen? Allemaal best mogelijk. Als je niet méér verwacht van je leven dan dat, kun je dus prima normaal functioneren met een burqa aan.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:40

Blue_Eyes schreef:
Ja, maar ja, wat is normaal functioneren? Kun je boodschappen doen met een burqa aan? Ja hoor. Voor je kinderen zorgen? Ik zie niet in waarom niet. Koken? Poetsen? Allemaal best mogelijk. Als je niet méér verwacht van je leven dan dat, kun je dus prima normaal functioneren met een burqa aan.

Ja maar ik wil gewoon zien wie er tegenover me staat kom op zeg dit is een christelijk land en wij moeten ons daar ook bedekken .

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:56

gummie schreef:
Klopt, net zoals Lonsdale aanvankelijk totaal niets met extreem rechts te maken had! Maar sinds het gebruik van het merk door rechts extremistische jongeren wel geassocieerd wordt met extreem rechts.....

Wat echt jammer is want de kleding zit perfect.
gummie schreef:
Dus waar het om gaat, dat is waar mensen het mee associeren, toch? Geldt dat dan ook niet voor de boerka?

Je slaat de spijker op zijn kop.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:05

franka75 schreef:
Ja maar ik wil gewoon zien wie er tegenover me staat kom op zeg dit is een christelijk land en wij moeten ons daar ook bedekken .

Wij hebben, gelukkig, een scheiding van kerk en staat. Dus ik ben, als atheïst, erg blij dat we in een seculier land wonen.

Edit: en het is een gebruik van voor de Islam. Eigenlijk heeft het er totaal niets mee te maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:08

Thanks, Natasja,
Ik had het niet beter kunnen zeggen :D
Het leven zou een stuk makkelijker zijn, als iedereen atheïst is ;)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:10

Of als iedereen gewoon zich een beetje zou aanpassen....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:16

franka75 schreef:

Aanpassen aan wat?
(die vraag heb ik al 100 x gesteld op Bokt) :D

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:41

niet alles gelezen (geen zin geen tijd, jammer dan)

Ik ben voor. Als ik iemand in een burka of niqaab tegen kom dan word ik daar bang van ja. Je ziet niets van zo'n persoon wat het voor mij echt volkomen onvoorspelbaar maakt. Ik vind dat heel vervelend en ben zeker niet de enigste.

Nog iets wat mij irriteert: "het hoort bij het geloof". Ik hoor van alle kanten al een tijd lang dat er nergens staat dat een hoofddoek burka of wat dan ook verplicht is. Als de Islam niet zegt dat het moet, heeft het toch niets meer met geloof te maken. Eerder met cultuur of eigenlijk zelfs sub-cultuur.

En tja, hier willen wonen? Pas je maar aan. Het is gewoon niet eerlijk hoe de goeie onder de kwaaie lijden hier. "Oh BUITENLANDER" Het is een scheldwoord geworden net als allochtoon, neger en zelfs marokkaan en turk klinkt al als scheldwoord. Maar aan wie hebben we dat uiteindelijk te danken. Aan de gene die het dus zo ver verknald hebben dat mensen buitenlanders(waar het zichtbaar bij is !!) slecht gaan vinden.

De mensen die wel hun best doen om nederlands te leren en te integreren en hier al ik weet niet hoe lang wonen en eigenlijk gewoon nederlands zijn hebben moeite met een baan vinden. Waarom? Omdat de achternaam buitenlands is= slecht.

Nederland wilt dat mensen zich aanpassen, integreren, dat is goed als ze het toe laten en niet tegen werken. Extra geld voor een allochtoon kind op school, hoe ver gaat het?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 00:33

Eigenlijk zou iedereen die altijd zo loopt te schelden op die buitenlander als verbreding van zijn wereld eens moeten gaan praten met een ca. 50-jarige halfbloed die het kind is van een Nederlandse soldaat in Indië en een Indische moeder. Die zijn van jongs af aan geconfronteerd met al die vooroordelen die jij nu uitspreekt. Tijdens de treinkaping bij de Punt werden ze alleen om hun kleurtje bekogeld met stenen.... Alleen omdat ze ook zo'n kleurtje hadden.

Uiterlijkheden zeggen NIETS over de persoon die eronder zit en ze hebben ongeacht de kleur aan de buitenkant allemaal gewoon rood bloed.

Zet je vooroordelen in de ijskast en ga eens gewoon het gesprek aan. Op de juiste toon is IEDEREEN aanspreekbaar. Het is alleen de kunst om de juiste toon te vinden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 07:03

franka75 schreef:

+:)+

Inderdaad. Jij dus ook. Wij allemaal.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:37

als we ons nou eens aan zouden passen aan elkaars manier van doen, en aan hoe iedereen eruit wil zien.. Ik vind het voorbeeld met adhd niet heel gepast.. ik ken alleen mensen met adhd die medicijnen slikken voor hunzelf, niet voor een ander...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:56

Anne_GTI schreef:
Eigenlijk zou iedereen die altijd zo loopt te schelden op die buitenlander als verbreding van zijn wereld eens moeten gaan praten met een ca. 50-jarige halfbloed die het kind is van een Nederlandse soldaat in Indië en een Indische moeder. Die zijn van jongs af aan geconfronteerd met al die vooroordelen die jij nu uitspreekt. Tijdens de treinkaping bij de Punt werden ze alleen om hun kleurtje bekogeld met stenen.... Alleen omdat ze ook zo'n kleurtje hadden.

Uiterlijkheden zeggen NIETS over de persoon die eronder zit en ze hebben ongeacht de kleur aan de buitenkant allemaal gewoon rood bloed.

Zet je vooroordelen in de ijskast en ga eens gewoon het gesprek aan. Op de juiste toon is IEDEREEN aanspreekbaar. Het is alleen de kunst om de juiste toon te vinden.

Of misschien moeten we eerst met z'n allen gaan onderscheiden wat vooroordelen zijn, en wat disciminatie is, en wat niet. Want ik word al net zo lang als die 50-jarige halfbloed geconfronteerd met de opmerking dat van alles en nog wat een vooroordeel is, terwijl ik nu juist vind dat iedereen voor de wet gelijk is, dat iedereen gelijkwaardig is, dat iedereen zijn bijdrage moet leveren, dat juist GEEN onderscheid gemaakt moet worden ogv bijvoorbeeld geloof, sekse of afkomst. Ik vind dat iedereen zich aan de spelregels moet houden. En ik vind het veel te makkelijk om het dragen van en boerka onder godsdienstvrijheid te laten vallen, want in de discussie over wat nog godsdienst is en wat niet meer is nog lang niet uitgevochten. Ook niet door moslims.

En daarbij heb ik ondervonden dat het in bepaalde gevallen er niet toe doet welke toon je aanslaat, omdat er altijd mensen zijn en blijven die vinden dat ze buiten de regels vallen, boven de wet staan, voorrang moeten hebben, etc. Bijvoorbeeld ogv godsdienst. En daar word ik nu onderhand wel eens moe van.

En ik heb het dus niet over moslims in het bijzonder, omdat het nu toevallig in dit topic daar veel over gaat. Ik heb het ook over een man die bij wegmisbruikers wordt aangehouden omdat hij veeeeeeeeel te hard rijdt en de verkeersregels aan zijn laars lapt, en dan vervolgens roept dat de politie hem alleen maar aanhoudt omdat hij een Turk in een mercedes is. Ik heb het ook over een vrouw die zich gediscimineerd voelt omdat ze niet als bestuurslid wordt gekozen, terwijl ze gewoon niet gekozen is omdat de andere mannelijke kandidaat meer in zijn mars had. Soms is het de omgekeerde wereld.