Tsunami treft Japan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:38

Anoniem

Re: Tsunami treft Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:40

Ja! Mijn moeder vroeg zich gisteren af hoe diep dat zou zijn.
Je zou er maar in vallen. :\

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:42

Ja, het deed me een beetje denken aan de film Der Bus.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:43

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:44

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:46

_San87_ schreef:
Laten we niet op de zaken vooruit lopen. De centrale is nog niet ontploft, de regering heeft er vertrouwen in dat het goed gaat en verschillende experts laten weten dat een meltdown van deze centrale anders is dan die in Tsjernobyl toen. Hoe dat precies zit weet ik niet, daar heb ik dan weer geen verstand van :')

Het verschil is vrij eenvoudig. Tjernobyl was op het moment van de explosie vollop actief, dat is met deze centrale niet het geval. Centrale ligt in weze stil

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:48

er zijn al 3 weken lang bijna meermaal per dag aardbevingen (tussen de 4.0 en 7.0) geweest in Japan, waarom hebben ze dat niet als een soort waarschuwing gezien? ik weet dat er wel vaker aardbevingen zijn in Japan, maar dan nog..

een filmpje van iemand die door japan loopt, je kan op sommige stukken de grond ZIEN bewegen, heel creepy.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:49

stef schreef:
_San87_ schreef:
Laten we niet op de zaken vooruit lopen. De centrale is nog niet ontploft, de regering heeft er vertrouwen in dat het goed gaat en verschillende experts laten weten dat een meltdown van deze centrale anders is dan die in Tsjernobyl toen. Hoe dat precies zit weet ik niet, daar heb ik dan weer geen verstand van :')

Het verschil is vrij eenvoudig. Tjernobyl was op het moment van de explosie vollop actief, dat is met deze centrale niet het geval. Centrale ligt in weze stil

Simpele verklaring :) Zo had ik er nog niet over nagedacht, terwijl ik het wel weet. Maar goed, laten we hopen dat het goed gaat :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:51

Tammy_ in Japan zijn standaard elke 5 minuten ergens wel een aardbeving aan de gang, dus de mensen zijn er aan gewend en doorgaans gebeurt er niks heftigs behalve een beetje trillen. Dus ze waren hier niet op voorbereid (wel op een aardbeving maar niet met deze impact)
Ik las op internet ook al vanuit Tokyo dat ze maandag gewoon aan het werk gaan en dat de mensen daar helemaal niet in paniek zijn oid (wel aangeslagen, maar niet doodsbang of hysterisch).
Laatst bijgewerkt door Urielle op 12-03-11 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:51

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:53

Tammy: Kleinere aarbevingen zijn vrij makkelijk te voorspellen, de ene plaat schuift steeds stukje bij beetje onder de andere plaat, wat diverse trillingen veroorzaakt. Dit is door seismologen (:?) redelijk eenvoudig te meten. Echter nu is er iets anders gebeurt. Japan ligt op een punt waar 3 aardplaten bij elkaar komen, dus zowiezo kritiek punt, maar dit is iets anders dan de reguliere aardbevingen zeg maar (wat ik dus van de experts begrijp)

cayenne, de foto die jij laat zien is een sinkhole, en das weer heel wat anders ;) (maar wel "mooi" om te zien)

De Japanners zijn zowiezo niet in paniek. Zelfs bij de waterpunten staan mensen keurig in de rij te wachten, kunnen wij westerlingen nog wat van leren :j

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:53

:oo :oo :oo Woow man.... Is dat ook in Japan? :=

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:55

omg dat filmpje :oo

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:56

stef schreef:
cayenne, de foto die jij laat zien is een sinkhole, en das weer heel wat anders ;) (maar wel "mooi" om te zien)

I know, maar het deed me aan deze foto herinneren omdat je opeens de grond inkijkt en het gevoel hebt dat het een soort van oneindig gat is. Dat gevoel krijg ik ook bij die scheuren in de grond door de aardbeving :j

Nee, dit was in Guatemala.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:01

Toch mis ik het geluid op dat filmpje.
Hier in Hoogezand Sappemeer is in 2005 en vorig jaar een kleine aardbeving geweest.
(stelt niks voor bij dat in Japan en waarschijnlijk veroorzaakt door de nam)
En bij die kleine bevingen zat je al te trillen op je stoel en daarnaast hoorde je een zwaar gegrom.
Alsof er een heeele zware vrachtwagen door de straat reed of een hele harde onweer-klap.
En op dat filmpje gaat het er een stuk heftiger aan toe, maar je hoort niks.. en dat vind ik apart.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:05

zo, dat filmpje zeg. Is wel heel erg freaky

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:13

Urielle schreef:
Tammy_ in Japan zijn standaard elke 5 minuten ergens wel een aardbeving aan de gang, dus de mensen zijn er aan gewend en doorgaans gebeurt er niks heftigs behalve een beetje trillen. Dus ze waren hier niet op voorbereid (wel op een aardbeving maar niet met deze impact)
Ik las op internet ook al vanuit Tokyo dat ze maandag gewoon aan het werk gaan en dat de mensen daar helemaal niet in paniek zijn oid (wel aangeslagen, maar niet doodsbang of hysterisch).

Op de aardbeving idd wel. Maar niet op de tsunami. :) Die heeft in feite alles verwoest.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:16

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:16

Ik vind die Japannerts wel wat overdreven koel reageren, hele land ligt in puin en dan gewoon doorgaan als usual

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:18

Overdreven koel? :? Moeten ze dan gillend in rondjes rennen?
Ze kunnen verder toch weinig doen. Eerst moeten de ergste naschokken over zijn en dan komt de hulpverlening pas echt op gang. Dan kun je maar beter proberen het leven zo goed mogelijk op te pakken voor jezelf.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:19

mwah koel? Ik heb er heel erg veel respect voor. Japanners zijn een heel gesloten volk, die emotie's zelden naar buiten zullen tonen. Dat houdt ook in dat in geval van een ramp ze prima weten te handelen in alle "rust", waardoor de ramp niet nog groter wordt....

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:21

Het zal deels ook wel een shock reactie zijn.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:22

misschien wel, tuurlijk ga je niet rondjes lopen gillen, maar wat emotie kan toch geen kwaad, het is immers heel erg wat er gebeurd is en dit zie je niet aan ze, misschien komt het later nog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:23

Cayenne schreef:
Het zal deels ook wel een shock reactie zijn.

zal het deels ook zijn denk ik

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:24

sjorsie schreef:
misschien wel, tuurlijk ga je niet rondjes lopen gillen, maar wat emotie kan toch geen kwaad, het is immers heel erg wat er gebeurd is en dit zie je niet aan ze, misschien komt het later nog

Emotie openbaar tonen kan wel kwaad, want dan stel je je kwetsbaar op. Althans, in de beleving van een japanner, die worden zo opgevoed en weten dus niet beter dan zo te handelen.

vergeet niet dat we het over een hele andere cultuur hebben dan de onze