Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:27

Vienna2007 schreef:
Ik vind het zonde voor de ontwikkeling van de vrouw zelf, maar het blijft een eigen keuze. Ik zou er niet aan moeten denken.

Hoezo ontwikkel ik mij nu niet??

Nathalie

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:31

Ik ontwikkel mij volgens mij meer wanneer ik dingen doe die ik leuk vind en als ik gelukkig ben, dan wanneer ik doodongelukkig 40 uur werk.
Ja, ik ben gewoon geen werk-mens... Ik ben veel gelukkiger met mijn dochter thuis. Daar kan ik echt van genieten!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:56

Nathalie schreef:
Ik ontwikkel mij volgens mij meer wanneer ik dingen doe die ik leuk vind en als ik gelukkig ben, dan wanneer ik doodongelukkig 40 uur werk.
Ja, ik ben gewoon geen werk-mens... Ik ben veel gelukkiger met mijn dochter thuis. Daar kan ik echt van genieten!

met het argument 'ik ben gewoon geen werk-mens' heb ik eerlijk gezegd wel wat mijn bedenkingen eigenlijk. Mijn vriend zou ook liever thuis blijven hoor en ik heb ook honderd en één interessante dingen om me mee bezig te houden, dus zou ook liever niet werken, maar iemand zal het toch moeten doen als je een inkomen wilt?

ik vind niet dat het een probleem hoeft te betekenen als één van de twee thuis blijft voor de kinderen en het huishouden, maar er zijn wel veel mensen die niet altijd zin hebben om te moeten gaan werken, dus om dat nu als reden op te geven waarom jij niet zou moeten werken...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:04

Wat is dan het probleem als Nathalie graag thuis is bij de kindjes en haar man gaat wel graag werken? Mijn vriend is na het weekend al ongedurig omdat hij weer graag wil werken, ik sliep steevast niet van zondag op maandag omdat ik zo ontzettend gestressed was om de klas weer in te moeten.
*gaat nu even helpen een weggeschoten fiche te zoeken*

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:08

Nathalie schreef:

Als je niet gelukkig bent in je werk doe je iets fout.

Ik ben blij dat niet iedereen kleurenblind is wat dat betreft, dan zouden we helemaal geen economie hebben.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:09

Brainless schreef:
Vienna2007 schreef:
Ik vind het zonde voor de ontwikkeling van de vrouw zelf, maar het blijft een eigen keuze. Ik zou er niet aan moeten denken.

Het feit dat je die vraag al moet stellen :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:10

Brainless schreef:
Vienna2007 schreef:

Ik durf te zeggen dat ik me meer ontwikkeld heb in de afgelopen 6 jaar thuis, dan in die 15 jaar dat ik keihard heb gewerkt voor bedrijven. ;)
En ik had een hele dynamische, meer dan 40-urige baan in de muziek- en TV-wereld in die periode. Rara, hoe kan dat?
Het ligt aan jezelf, aan hoe je bent, hoe je je dagen invult en andere levenservaringen die je opdoet en ik ga hier niet uitleggen hoe en wat, maar kan wel zeggen dat het echt zo is. :D

Dus Vienna, het is nogal kortzichtig om het zo te stellen. ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:11

Brainless schreef:
Vienna2007 schreef:

Vienna2007 schreef:

Blijkbaar weet jij meer dan ik... daarom ben ik benieuwd wat jij onder ontwikkeling verstaat.
Ik vind dat je je niet alleen kan je ontwikkelen in je werk, maar ook op andere vlakken.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:12

En niemand ziet verder hoe zeer de huismoeders hier in de aanval gaan, dat zij het beste zijn voor de kinderen, en dan ze wel heel veel ontwikkelen?? :D

Iets te bewijzen?

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:13

Brainless schreef:
Ik vind dat je je niet alleen kan je ontwikkelen in je werk, maar ook op andere vlakken.

Daar beantwoord je de vraag zelf al. Op andere vlakken okee, op werk vlak, nee.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:13

Vienna2007 schreef:
Brainless schreef:

Goh, hoge dunk van jezelf zeker? Is niet nodig hoor, straal je niet echt uit aan je antwoorden te zien...

:roll:

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:14

Vienna2007 schreef:
En niemand ziet verder hoe zeer de huismoeders hier in de aanval gaan, dat zij het beste zijn voor de kinderen, en dan ze wel heel veel ontwikkelen?? :D

Iets te bewijzen?

Bewijs jij het tegendeel eens. :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:17

Vienna, jij valt aan ;) en blaast nogal hoog van de toren :+ ...... Ik heb mijn eigen persoonlijke situatie al veel eerder in het topic aangegeven. Het is jammer dat jij zo denkt, maar veel zegt het niet, eerlijk gezegd. Want jij kent mij (en anderen) niet persoonlijk. Ik denk dat je het gewoon niet zo kunt stellen, dat is alles wat ik aangeef. Er is veel meer in het leven dan werk en er zijn meerdere manieren om je als mens ontwikkelen. Niet elke huismoeder heeft hetzelfde verleden, om maar als een voorbeeld aan te geven. Niet elke huismoeder heeft geen diploma's of geen relevante werkervaring. Niet elke huismoeder is even oud. Niet elke moeder heeft een baan, waarin ze zich daadwerkelijk ontwikkelen (veel parttime banen zijn niet zo uitdagend, helaas ;) ). Je kunt niet iedereen over 1 kam scheren. Dat is wat ik aan wil geven. Wat jij daar verder mee doet, is aan jou.

Ik ga lekker mijn paard doen, daarna studeren en daarna nog op pad voor verkleedkleren voor mijn meisje.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:19

Urielle schreef:
Wat is dan het probleem als Nathalie graag thuis is bij de kindjes en haar man gaat wel graag werken? Mijn vriend is na het weekend al ongedurig omdat hij weer graag wil werken, ik sliep steevast niet van zondag op maandag omdat ik zo ontzettend gestressed was om de klas weer in te moeten.
*gaat nu even helpen een weggeschoten fiche te zoeken*

als de rollenverdeling zo is en dat is goed besproken geweest tussen de partners, heb ik er geen probleem mee neen dat de rollen zo verdeeld worden, maar ik vind het argument 'ik ben niet zo'n werk-mens' echt geen argument om niet te werken... dat klinkt zo... sja 'laat een ander het maar doen' of ' ik heb leukere dingen te doen' en uiteindelijk zouden heel veel mensen wel leukere dingen weten te doen dan naar hun werk gaan, maar die hebben die luxe niet om dat te zeggen...
ik ken ook mensen met een uitkering overigens die dit argument gebruiken en dat vind ik nog erger dan. de gemeenschap betaalt dan omdat jij jezelf niet zo'n werk-mens vind...leuk... (waarmee ik totaal niet bedoel dat de huismoeder in kwestie dit doet he; tging er me gewoon om dat ik dit een ongepast argument vind om niet te werken; zeg dan 'we hebben dat besproken en het is voor iedereen beter als ik het huishouden op mij neem en mijn man voltijds werkt')

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:21

Ik sluit me aan bij de post van Twiggy. Je kunt niet iedereen over 1 kam scheren...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:24

Maar huismoeder zijn is een taak op zich. En dat mensen het combineren en andere mensen ervoor op 'laten draaien' moeten ze zelf weten. Ik wil dat niet, ik ben moeder, daar heb ik voor gekozen en daar wil ik van genieten, de hele week lang! Dat iemand anders daar een probleem van maakt is niet mijn probleem. Dat iemand anders zijn kindjes 'dumpt' bij de creche zeg ik toch ook niets van?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:29

Jezelf ontwikkelen is het beste in jezelf naar boven halen.

Dat kan op alle vlakken en je persoonlijke voorkeur speelt ook mee.
bv mss kan ik wel heel goed voetballen, maar daar houd ik helemaal niet van. Dus zonde om daar mijn tijd (en geld) in te stoppen.

Ik ontwikkel mij nu als: partner, vrouw, opvoeder, vriendin enz.
Allemaal dingen op emotionele vlak.

Vroeger ontwikkelde ik mij op mijn werk, was dat het belangrijkste en wilde ik daar het beste in zijn.
Maar wat heeft mij dat gebracht? Dat ik daarbuiten weinig sociale-contacten kon onderhouden op het privé vlak. Mijn prioriteiten zijn verlegd sinds ik een gezin heb.

Ik had een drukke baan (60 uur) op PZ, en goh wat vond ik dat belangrijk.
Druk, druk, druk en ik was onmisbaar (in mijn ogen).
Toen ik verplicht werd opgenomen (zwangerschapsvergiftiging) kwam mijn baas met mijn agenda in het ziekenhuis nog de laatste dingen doornemen. Dat was de druppel (helemaal voor mijn man) en ik ben na mijn bevalling er niet meer gaan werken. Mijn kind was (en is) heel wat belangrijker dan welke baan ter wereld. Ik ben toen van baan veranderd, op een minder hoog niveau met veel minder uren, wat mij super beviel.
Na 3 kinderen vond mijn man het ook welletjes en ik ben langzaam steeds minder gaan werken en gestopt toen mijn jongste volledig naar school ging.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:33

Naast huismoeder, ben ik nog veel meer in elk geval :) . Ik heb aardig wat rollen tegenwoordig :D . Maar het moederschap is momenteel wel mijn hoofdtaak. Alle andere dingen doe ik ernaast, eerlijk gezegd. Dat is wel eens wat geplan en gedoe en soms moet je nee zeggen, maar ach..... Ik vind dat iedereen zijn of haar eigen keuze mag maken. Anderen hebben niets te oordelen. Zolang je je kind maar niet fulltime naar de opvang brengt, dat vind ik echt niets, maar is het gezinsleven in combinatie met werk in balans, prima. Ik ga zelf t.z.t. ook weer meer werken, maar kan met beide ervaringen zeggen dat jezelf ontwikkelen uit meer komt, dan alleen uit een baan. ;)

Mensen die dat echt maar blijven denken, zijn in mijn ogen erg kortzichtig. :j

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:37

MamboBeach schreef:
Maar huismoeder zijn is een taak op zich. En dat mensen het combineren en andere mensen ervoor op 'laten draaien' moeten ze zelf weten. Ik wil dat niet, ik ben moeder, daar heb ik voor gekozen en daar wil ik van genieten, de hele week lang! Dat iemand anders daar een probleem van maakt is niet mijn probleem. Dat iemand anders zijn kindjes 'dumpt' bij de creche zeg ik toch ook niets van?

Ieder zijn eigen ding. Leven en laten leven en heb respect voor elkaar. Ik zou het prettig vinden wanneer de mensen die er schijnbaar moeite mee hebben dat anderen hun kind(eren) naar de opvang brengen, dit iets anders zouden formuleren. Ook als je zegt dat je er niets van zegt, zo zeg je voor mijn gevoel (let wel: gevoel) genoeg.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:41

MamboBeach schreef:

jawel dat is soms wel jouw probleem; als je man er voor moet opdraaien, maar die stiekem ook wel leukere dingen dan werk kan bedenken om te doen of zn kinderen eigenlijk ook wel liever wat meer zou zien en verzorgen.
ik vind het fijn dat je een toegewijdde moeder bent, maar het is toch altijd een keuze van geven en nemen?
ik vind nu ook niet dat ik tegen mijn partner moet zeggen 'je kan op je kop staan, ik wil mij totaal aan het moederschap wijdden en jij gaat maar werken' als je partner zelf uiteraard voor geen geld van de wereld zijn baan wilt opzeggen, is de keuze natuurlijk snel gemaakt en zal geen van beiden er een punt van maken, maar bijvoorbeeld in onze situatie (van mij en mijn partner dan), zou het zo simpel niet liggen denk ik.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:44

Vienna2007 schreef:
Suzanne F. schreef:
had vaak medelijden met de kinderen die naar de BSO moesten.

Omdat die kinderen aangaven dat ze ongelukkig waren op de BSO?

Ik heb voor mijn kinderen opvang aan huis. Die gaan dus niet naar de BSO..
Maar de BSO schijnt zo leuk te zijn bij ons dat hij iedere dag zeurt dat hij zo graag naar de BSO wil. :roll:

Als ik een keer rondom lunchtijd thuis ben en hem wil ophalen om thuis te eten....wil hij niet. Overblijven is veel leuker.(lees spelen met andere kindjes)

Als ik hem zelf uit school haal vraagt hij altijd als eerste...mag ik naar de BSO? Ik zie daar ook altijd lachende gezichtjes naar toe gaan.
Mijn oppas geeft ook altijd aan dat hij liever naar de BSO gaat als zij hem gaat halen.

Zodra de jongste ook naar school mag gaan ze ook 1 dag naar de BSO...
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 20-10-10 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:45

Nathalie schreef:

Het scheelt wellicht ook dat ik een hele leuke baan heb, met veel flexibiliteit.
Ik zou bij voorkeur ook veel meer tijd hebben met zoonlief, dat zeg ik eerlijk, maar ik heb een tijd verplicht thuis moeten zitten (tijdens zwangerschapsverlof + een periode met mijn poot in het gips) en ik weet gewoon écht niet wat ik zou moeten doen hele dagen thuis. S'morgensvroeg raus ik al door mijn gehele huis heen, ik ben iemand die altijd alles bijhoud... Dus om 9 uur kijk ik om me heen, en denk... Tsja, en nu? :=
Smeer ik zijn boterhammen, spelen we wat spelletjes, bouwen hoge torens en knutselen wat... Wandelen een rondje, gaan naar het paard, haal mn boodschappen en gut dan heb ik nog 4 uur de tijd tot aan het avondeten. Dat heb ik na 3 dagen echt wel gezien, want de enige uitdaging die ik op zo'n moment tegen kom is zowel bij mezelf als zoonlief ultieme verveling voorkomen.
Menig thuisblijver zegt tegen mij altijd "Maar ik heb het vreselijk druk & zwaar" en tot op de dag van vandaag (terwijl ik het dus zelf ook enkele maanden heb ervaren) vraag ik me af: Waarmee in hemelsnaam??
En ik bedoel dat niet banketstaaf, maar ik voelde me die periode gewoon echt een vreselijk luie donder: Zeeën van tijd over, vrij indeelbaar & dan maar een beetje bankhangen. Ik kan me daar gewoon echt niet lekker bij voelen als gezond mens, waardoor ook mijn visie mbt thuisblijvers is verandert. Zo zie je maar weer hoe persoonsafhankelijk het is... :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:49

Dat herken ik wel PindaDipje. Ik heb een superbaan en na een week vakantie heb ik ook altijd veel zin om weer te gaan werken. Het scheelt ook dat wij het thuis goed geregeld hebben qua opvang, dat geeft ons de rust en de ruimte om te werken, onze dochter kan lekker spelen, het is een winwin-situatie! En het huishouden, daar redden we ons ook prima mee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:51

Alet74 schreef:
Ik zou het prettig vinden wanneer de mensen die er schijnbaar moeite mee hebben dat anderen hun kind(eren) naar de opvang brengen, dit iets anders zouden formuleren. Ook als je zegt dat je er niets van zegt, zo zeg je voor mijn gevoel (let wel: gevoel) genoeg.

Op mijn beurt zou ik het prettig vinden als huismoeders niet beschouwd worden als een soort afgestompte profiterende huissloofjes die alleen nog maar in titidadataal kunnen spreken over Plop en Teletubbies ;) Maar dat blijkt ook moeilijk te liggen :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:51

MamboBeach schreef:
Dat iemand anders zijn kindjes 'dumpt' bij de creche zeg ik toch ook niets van?

Alleen al door het op deze manier te zeggen, zeg je er wel wat van. Dumpen... dat is iets weggooien.

Ik dump mijn kinderen niet.

Ik zet ze af op school. Breng ze naar de oppas. Begeleid ze naar de peuterschool.

Maar je kind dumpen dat is hem in een mandje bij het klooster zetten....ofzo..