Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koopto666

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:26

natuurlijk kan je geloof wel snappen en begrijpen. juist veel makkelijker. want als je iets niet snapt, dan is dat gods wil dat je dat niet snapt :P

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:27

ik geloof eerder in de evolutie...
ik vind de verhalen uit de bijbel allemaal zo verschrikkelijk ongeloofwaardig :o
Laatst bijgewerkt door mang op 13-08-10 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:29

Koopto666 schreef:
natuurlijk kan je geloof wel snappen en begrijpen. juist veel makkelijker. want als je iets niet snapt, dan is dat gods wil dat je dat niet snapt :P

dingen zoals drieeenig God begrijpt niemand want dat is iets onbegrijpelijks.. hoe kun je nou ooit begrijpen dat er geen begin geweest is aan de Godheid??

Koopto666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:31

arjavdham schreef:
Koopto666 schreef:

dingen zoals drieeenig God begrijpt niemand want dat is iets onbegrijpelijks.. hoe kun je nou ooit begrijpen dat er geen begin geweest is aan de Godheid??

en evolutie wijze gezien, kan je dan wel begrijpen dat er ooit niets was en hoe er dan iets is ontstaan?

Koopto666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:31

mang schreef:
ik geloof eerder in de revolutie...
ik vind de verhalen uit de bijbel allemaal zo verschrikkelijk ongeloofwaardig :o

je bedoeld evolutie?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:56

jaa sorry ik bedoel inderdaad evolutie :o

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 14:56

:D Revolutie is ook wel grappig :D

Koopto666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:02

haha ja idd, k geloof ook wel in een revolutie.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:48

Marinka90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:48

Evine schreef:
schepping :)
ik vind evolutietheorie zoveel missende dingen hebben en er zijn zoveel verschillende manieren evolutietheorie, geloof je in de big bang? of in natuurlijke selectie waardoor de sterksten overblijven?
of weer in soorten die ontstaan uit andere soorten?(bijv landdieren uit vissen)
natuurlijke selectie bestaat zeker maar dat is geen bewijs tegen god. Ik zeg dit allemaal echt niet omdat ik mezelf nog nooit verdiept heb in de evolutie theorie want dat heb ik wel op school :D maar ik geloof gewoon in een schepping omdat ik niet denk dat dit allemaal toevallig uit zichzelf heeft kunnen ontstaan :)

Het zou inderdaad eventueel mogelijk zijn dat er schepping was en dit zich door evolutie (natuurlijke selectie) heeft ontwikkeld.

Maar ik zeg evolutietheorie, zeker weten! Heb overigens ergens een keer een heel verhaal gelezen over hoe en paar cellen zich ontwikkeld hebben tot de wereld enz.. maar weet niet meer waar ik dat heb gezien, was wel op school volgens mij,

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 20:22

Marinka90 schreef:
Evine schreef:
schepping :)
ik vind evolutietheorie zoveel missende dingen hebben en er zijn zoveel verschillende manieren evolutietheorie, geloof je in de big bang? of in natuurlijke selectie waardoor de sterksten overblijven?
of weer in soorten die ontstaan uit andere soorten?(bijv landdieren uit vissen)
natuurlijke selectie bestaat zeker maar dat is geen bewijs tegen god. Ik zeg dit allemaal echt niet omdat ik mezelf nog nooit verdiept heb in de evolutie theorie want dat heb ik wel op school :D maar ik geloof gewoon in een schepping omdat ik niet denk dat dit allemaal toevallig uit zichzelf heeft kunnen ontstaan :)

Wat mist er? En welke manieren van evolutietheorie heb je dan?
Je zegt dat natuurlijke selectie bestaat, waarom zet je dan een vraagteken of soorten uit anderen soorten kunnen ontstaan? Dat heeft namelijk te maken met natuurlijke selectie.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:13

Ik geloof absoluut niet in de schepping, ben ook niet gelovig. Neen voor mij is het gewoon de evolutietheorie ;)
Het gaat er bij mij echt niet in dat iemand even de wereld 'schept' of dat er leven ontstaat uit een rib van iemand :')

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:22

Ik geloof ook in ovulatie! :))

Nee hoor, ook voor mij geen schepping/evolutietheorie. Het interesseert mij allemaal vrij weinig.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:29

Koopto666 schreef:

Dus dan is het ook Gods schuld dat er ongelovigen zijn.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:32

Met beide theorieen ben je er nog niet.

Wat was er bijvoorbeeld vóór de Big Bang?

Wie heeft God geschapen.

Volgens mij is het een kwestie van point of view. Volgens de Bijbel waren mensen perfect toen we begonnen en wordt het met de jaren alleen maar minder...

Volgens de evolutieleer begon het met eencelligen en is de mens alleen maar sterker/ meer aangepast geworden.

Mensen zijn in de afgelopen decennia steeds ouder geworden (voor de indutriele revolutie werden mensen gemiddeld zo'n 30 to 35 jaar oud). Dat is in tegenspraak met de bijbel.

ik vind het knap als mensen in de Bijbel kunnen geloven. Helaas lukt mij dat niet; ik lees te veel boeken en kijk teveel TV :o

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:50

In de middeleeuwen werden mensen rond de 40-50. Gemiddeld 30 tot 35 is echt te laag ingeschat. In dorpen/platteland kon men gewoon ook rustig 60 jaar worden hoor. In 1700 zijn zeker al leeftijden van dik 70/80 gehaald. En rond het jaar 0 zijn ook mensen dik 80/90 geworden. Ramses de grote -> 97

Volgens de bijbel zijn de eerste mensen (noach) bijv. 600 (ong?) geworden. := Ik denk dat vooral gedaan is omdat mensen vroeger bang waren voor de dood, lang (gezond) willen leven. (dat willen we nog steeds toch). Dus als je maar goed 'christelijk' leeft wordt je misschien ook wel zo oud.

Gek genoeg snapten ze in de Middeleeuwen niet echt dat dat veelal ook met hygiene e.d. te maken heeft :=

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:51

sallandval schreef:
ik vind het knap als mensen in de Bijbel kunnen geloven. Helaas lukt mij dat niet; ik lees te veel boeken en kijk teveel TV :o

Jaaaa, want ik lees nooooit boeken en ik kijk ook nooooit tv. Christenen zijn niet achterlijk, weet je ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:09

Koopto666 schreef:

Het is God's wil dat iemand in de bijstand geld krijgt van de overheid over de rug van de mensen die wel hard werken, dat idee?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:12

Blue_Eyes schreef:
Jaaaa, want ik lees nooooit boeken en ik kijk ook nooooit tv. Christenen zijn niet achterlijk, weet je ;)

Ik weet natuurlijk niet wat iedereen leest en ik zal de laatste zijn die beweert dat Christenen achterlijk zijn. Wat ik alleen weet is dat dit onderwerp me al vele jaren trekt en dat ik gek ben op lezen en dat ík het niet kan geloven. Maar dat beteknt niet dat het niet waar is.

Ik ken genoeg Christenen die niet willen dat hun kinderen TV kijken, het internet bezoeken of de verkeerde boeken lezen, omdat het hen van hun geloof af zal brengen. Ik kan dat alleen maar beamen aangezien het bij mij zo gegaan is.

Zelf geloof ik dat de beide testamenten vooral gaan om de moraal; niet om de letterlijke inhoud. En als je het zo ziet kunnen de bijbel en de evolutieleer prima naast elkaar bestaan.

http://www.youtube.com/watch?v=2S9CC2djCSw&NR=1

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:14

Dat laatste geloof ik ook wel; ik denk dat heel veel mensen de bijbel verkeerd lezen (en dat geldt dan ook vooral voor mensen die christenen willen pakken op wat er allemaal niet klopt aan de bijbel).
Maar jouw eerdere tekst insinueerde toch vooral 'ik kijk tv en lees boeken, dus ik kan de bijbel niet geloven' en dat is waar ik op reageerde.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:22

Blue_Eyes schreef:
Dat laatste geloof ik ook wel; ik denk dat heel veel mensen de bijbel verkeerd lezen (en dat geldt dan ook vooral voor mensen die christenen willen pakken op wat er allemaal niet klopt aan de bijbel).
Maar jouw eerdere tekst insinueerde toch vooral 'ik kijk tv en lees boeken, dus ik kan de bijbel niet geloven' en dat is waar ik op reageerde.

ja dat snap ik wel; als ik het achteraf terug lees vind ik het ook een beetje ongenueanceerd van mezelf (heb ik wel vaker last van). Maar ik ben zelf best spiritueel ingesteld; ik hou alleen niet zo van die hele vastomlijnde letterlijke interpretatie.

Alleen al gezien de vele vertalingen en toevoegingen van heilige schriften is het onmogelijk het geheel letterlijk te zien.

cloaca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:35

evolutie

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:36

@cloaca, lekker onderbouwde reactie wel! ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:50

Evolutie, omdat het bewijs voor de evolutietheorie overweldigend is. En het bewijs voor de scheppingstheorie vér onder de maat.
I rest my case.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:52

sallandval schreef:
Zelf geloof ik dat de beide testamenten vooral gaan om de moraal; niet om de letterlijke inhoud. En als je het zo ziet kunnen de bijbel en de evolutieleer prima naast elkaar bestaan.

Dat is heel erg waar wat je daar zegt sallandval. Ik vind dat een moderne gelovige prima beide kan combineren.

eerlijk gezegd vind ik het al belachelijk genoeg dat schepping tegenover evolutie wordt gezet. Ik vind het belachelijk dat wetenschap wederom weer tegenover religie wordt gezet. De wetenschap is niet uitgevonden om gelovigen het tegendeel te bewijzen. De wetenschap is ook niet uitgevonden om religieuze zaken te BEwijzen. De wetenschap zou een neutraal medium moeten zijn die simpelweg een hoop feiten op een rij zet. Waarna een professor of een wetenschappersteam er een (volgens hen) logische conclusie uit trekt. De kracht van de wetenschap is juist het feit dat het zichzelf constant in twijfel trekt, verbetert, aanpast en onwaarheden vervangt met nieuwe waarheden. Dát is de kracht van de wetenschap. De evolutieleer is maar een ieniemienie klein deeltje van de wetenschap. Andere disciplines wijzen ook allemaal naar onwaarheden in de bijbel. Dingen die fysisch onmogelijk zijn. Lopen op water, water veranderen in wijn etc. is gewoon op chemisch en fysisch vlak ONMOGELIJK voor een mens. Dat is een feit. Wanneer je ervoor kiest de feiten in twijfel te trekken is dat een goede eigenschap. Immers dat is precies wat een wetenschapper doet. Zo dachten ze lang dat fotonen slechts straling was, echter hebben wetenschappers dit lang genoeg in twijfel getrokken waardoor nu blijkt dat het ook een golfkarakter heeft. Echter wanneer je de feiten in twijfel trekt met als enige reden dat je gelooft dat er een god is (want NIEMAND kan het met zekerheid zeggen, iig niet met keihard bewijs) en in gods boek staat dat wonderen bestaan. Dan ben je imo jouw intellectuele grenzen niet aan het verleggen, maar ernstig aan het beperken. Letterlijk geloven wat er in de bijbel staat is een belediging voor je eigen intelligentie. Het heeft totaal geen zin om in discussie te gaan met iemand die niet wil luisteren naar andere dingen behalve het woord van god. Het is niet aan de wetenschap om mensen van hun geloof af te praten. Je gelooft er in. GELOVEN, meer uitleg hoef ik niet van iemand. Jij gelooft, ik geloof niet. Prima.
Dit is mijn mening, ik doel niet specifiek op 1 geloof of gelovige.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 01-09-10 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.