Waarom discrimineert Geert Wilders wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Re: Waarom discrimineert Geert Wilders wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:40

Door het verhaal van die man te vertellen scheer je de nederlanders ook over 1 kam :) iets wat niet mag als je het over de allochtone mensen hebt.

Ik denk dat dit niet zo bepalend is voor een nederlander maar meer voor de mens, ieder mens is anders. Aanpassen vind ik in een ander land wel erg belangrijk. Als ik ergens anders ben vind ik ook dat ik me aan moet passen en dat hoeft niet eens een ander land te zijn maar bijvoorbeeld bij iemand in huis of iets dergelijks.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:47

Het was een illustratief verhaal MB ;) dit soort dingen hoor je vaker, Nederlanders die met zijn allen op een kluitje wonen, of die gaan emigreren naar Frankrijk en geen woord Frans spreken (met die programma's zoals 'het roer om'). Ik denk dus niet dat je kunt zeggen dat de gemiddelde Nederlander op het gebied van aanpassen veel beter zal zijn dan de gemiddelde allochtoon.
Verandering moet uit mensen zelf komen, daaraan helpen we volgens mij niet mee door ons negatief op te stellen ten opzichte van allochtonen, hoe slecht sommigen zich misschien ook mogen gedragen.
Laat ik er een leuk spreekwoord bij halen: wie goed doet, goed ontmoet. Probeer niet te reageren op/mee te gaan in de negativiteit van anderen, maar blijf positief reageren, dan draait het vanzelf eens om de goede kant uit. (toepasbaar op vele gebieden! ;) )

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:05

Dan heb je het nu bijvoorbeeld over aanpassen maar het gaat ook om relschoppers en dergelijke.
Natuurlijk zijn er ook eigenwijze mensen die in bijvoorbeeld Frankrijk zich niet aanpassen, dat vind ik echt niet netjes. :n

Het verhaal van Brainless bijvoorbeeld, over het verhuizen naar Friesland... Zo kunnen de groningse mensen ook zijn hoor en dan ben ik maar een westerling, als ik me daar druk om moet maken. :) Wel wil ik zeggen dat aanpassen in bijvoorbeeld een andere provincie ook wel van jezelf moet komen, als je ergens naartoe verhuisd. Als jij je bijvoorbeeld niet voorstelt of een hand geeft aan de nieuwe buren, tja, vind ik persoonlijk niet echt netjes. Je hoeft niet te veranderen, zo is het niet maar een bepaalde beleefdheidsvorm hanteer je toch wel, lijkt mij.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:02

MamboBeach schreef:
Dan heb je het nu bijvoorbeeld over aanpassen maar het gaat ook om relschoppers en dergelijke.
Natuurlijk zijn er ook eigenwijze mensen die in bijvoorbeeld Frankrijk zich niet aanpassen, dat vind ik echt niet netjes. :n

Het verhaal van Brainless bijvoorbeeld, over het verhuizen naar Friesland... Zo kunnen de groningse mensen ook zijn hoor en dan ben ik maar een westerling, als ik me daar druk om moet maken. :) Wel wil ik zeggen dat aanpassen in bijvoorbeeld een andere provincie ook wel van jezelf moet komen, als je ergens naartoe verhuisd. Als jij je bijvoorbeeld niet voorstelt of een hand geeft aan de nieuwe buren, tja, vind ik persoonlijk niet echt netjes. Je hoeft niet te veranderen, zo is het niet maar een bepaalde beleefdheidsvorm hanteer je toch wel, lijkt mij.

Ben ik met je eens, MB.

Ik geeft toe, ik ben een van de personen die hard schreeuwt dat iedereen zich aan moet passen aan het land waar je woont. Ik heb dit zelf ook gedaan toen ik naar Duitsland verhuisde. Ik heb de taal geleerd, me in de samenleving geintegreerd en hoe me aan hun regels, waarden en normen. Nu mag het verschil tussen de culturen niet zo groot zijn, maar er is wel een verschil wat om aanpassing vraagt...

En waarom mag ik dan niet, iemand die zelf naar een ander land is verhuist en zich netjes aan heeft gepast, van andere buitenlanders verlangen dat zij zich aanpassen wanneer ze in Nederland willen wonen?

Waarom zou Wilder dat niet mogen verlangen....?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 11:06

MamboBeach schreef:

Ik heb al leuk contact met de buren (en dat zonder hand te geven :D ).
Meestal als mensen op de dam komen voor bv een paard zeg heel enthousiast:
Hallooo, u bent zeker Pietje die komt kijken naar Klaasje!
Zullen we gelijk gaan kijken?
(dan draai ik mij om en loop voorop).

Nooit problemen mee gehad (ik heb op PZ gezeten, en daar ook nooit problemen mee gehad).

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 11:41

Adil18 schreef:
En waarom mag ik dan niet, iemand die zelf naar een ander land is verhuist en zich netjes aan heeft gepast, van andere buitenlanders verlangen dat zij zich aanpassen wanneer ze in Nederland willen wonen?

Tuurlijk mag dat, dat moet zelfs vind ik. Ik krijg alleen in dergelijke topics nogal eens de indruk dat het vooral van één kant moet komen, de kant van de "nieuwkomers". En dat als zij zich niet aanpassen, ja, waarom zou je dan een stap in hun richting zetten? Waarom niet elkaar helpen? Waarom niet sámenleven? En ja, dat moet van allebei de kanten komen. Maar ik blijf erbij dat het best lastig gemaakt wordt voor veel allochtonen om hier te integreren. Waarom zou men Nederlands leren wanneer de Marrokaanse folders op het gemeentehuis liggen? Waarom zou men proberen een baan te zoeken wanneer je Marrokaanse diploma's hier niets waard zijn en/of je nog altijd gediscrimineerd wordt bij sollicitaties? Ik vind dat geen excuses, maar wel verklaringen. Waar we zo simpel iets aan zouden kunnen doen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:09

Adil18 schreef:
MamboBeach schreef:

Ben ik met je eens, MB.

Ik geeft toe, ik ben een van de personen die hard schreeuwt dat iedereen zich aan moet passen aan het land waar je woont. Ik heb dit zelf ook gedaan toen ik naar Duitsland verhuisde. Ik heb de taal geleerd, me in de samenleving geintegreerd en hoe me aan hun regels, waarden en normen. Nu mag het verschil tussen de culturen niet zo groot zijn, maar er is wel een verschil wat om aanpassing vraagt...

Waarom zou Wilder dat niet mogen verlangen....?

Dat vind ik heel netjes van jou dat je dat zo hebt gedaan! :j Kan me ook voorstellen dat je dat dan ook van een 'ander verlangt'. ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:10

Heino schreef:
Adil18 schreef:

Tuurlijk mag dat, dat moet zelfs vind ik. Ik krijg alleen in dergelijke topics nogal eens de indruk dat het vooral van één kant moet komen, de kant van de "nieuwkomers". En dat als zij zich niet aanpassen, ja, waarom zou je dan een stap in hun richting zetten? Waarom niet elkaar helpen? Waarom niet sámenleven? En ja, dat moet van allebei de kanten komen. Maar ik blijf erbij dat het best lastig gemaakt wordt voor veel allochtonen om hier te integreren. Waarom zou men Nederlands leren wanneer de Marrokaanse folders op het gemeentehuis liggen? Waarom zou men proberen een baan te zoeken wanneer je Marrokaanse diploma's hier niets waard zijn en/of je nog altijd gediscrimineerd wordt bij sollicitaties? Ik vind dat geen excuses, maar wel verklaringen. Waar we zo simpel iets aan zouden kunnen doen.

Ik moet zeggen dat de gezinnen die ik ken echt ontzettend veel hulp kregen van nederlandse mensen, daar ligt het in mijn ogen niet aan, de mensen mogen zelf ook initiatief nemen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 12:18

Dat zeg ik toch ook ;)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:14

Brainless schreef:
@RB
Opstaan voor de rechter vind ik ook dat dat moet (maar om dan er maar zo vanuit te gaan dat die advocaat een dubbel paspoort heeft?!).

Heb jij die mensen verteld dat het "vervelend" is dat zij geen Nederlands spreken? Heb jij het gemeld bij de gemeente?

Ik geef geen kussen (behalve aan hele goede vriendinnen/vrienden) en ik geef ook bijna/nooit geen handen.
Dat was nooit een probleem, totdat er 1 of andere imam een vrouw geen hand wilde geven, dit groots in de publiciteit kwam...... en heel Nederland hecht er ineens veel waarde aan.

Ik neem aan dat RB voor mij bedoelt is?? Als ik het mis heb, meld het even :D. De advocaat waar ik het over heb.......... is volgens mij van Marokaanse afkomst......... Die hebben allemaal een Marokaans paspoort dus een dubbele nationaliteit. Aangezien hij de rechtelijke macht in Nederland niet erkent.......... heeft hij ook geen recht om advocaat te zijn.

Ja, ik heb gemeld dat ik het vervelend vind als ik poging onderneem om te communiceren met die mensen dat dit niet gaat. Wat heeft de gemeente hiermee te maken?? Het waren/zijn collega's van ex. Dus met een bedrijfsuitje praat je eigenlijk met iedereen, alleen met die mensen moest er dus een tolk (lees: zijn zoon) bij komen. Zeer irritant!!

Wat is de reden dan dat jij geen hand geeft??

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:55

Ik denk dat de meeste buitenlanders, die geen/slecht nederlands praten, de buitenlanders van de 1e generatie zijn.
Hun kinderen gaan/gingen hier naar school.
De 1e gastouders in Nederland kwamen eigenlijk tijdelijk naar Nederland, pas later kwamen vaak vrouw en eventueel de kinderen over.
Ook waren de 1e generatie gastarbeiders vaak analfabeet, dus was het erg moeilijk voor hun Nederlands te leren.
Dat is geen excuus, maar wel vaak de reden.
De jongere generatie gaat natuurlijk hier naar school, dus over een aantal jaren en met de inburgeringsplicht zal dat probleem van de taal ook over zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:58

En dat van die advocaat vind ik inderdaad ook belachelijk, als iedereen in de zaal opstaat voor de rechter, moet hij dat ook doen, geen uitzonderingen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 22:15

Electra63 schreef:
De jongere generatie gaat natuurlijk hier naar school, dus over een aantal jaren en met de inburgeringsplicht zal dat probleem van de taal ook over zijn.

Dat verwacht ik ook ja :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:18

Electra63 schreef:
Ik denk dat de meeste buitenlanders, die geen/slecht nederlands praten, de buitenlanders van de 1e generatie zijn.
Hun kinderen gaan/gingen hier naar school.
De 1e gastouders in Nederland kwamen eigenlijk tijdelijk naar Nederland, pas later kwamen vaak vrouw en eventueel de kinderen over.
Ook waren de 1e generatie gastarbeiders vaak analfabeet, dus was het erg moeilijk voor hun Nederlands te leren.
Dat is geen excuus, maar wel vaak de reden.

Maar denk je niet dat de kinderen van de 1e generatie zich niet optimaal aan kunnen passen wanneer hun grote voorbeeld, hun ouders, dit ook niet doen? Het belemmert imo de aanpassing wanneer je thuis nog steeds in de moedertaal van je ouders moet communiceren. En wanneer ouders dan ook nog eens heel veel waarde hechten aan bepaalde waarden en normen die in de Nederlandse cultuur eigenlijk helemaal niet thuishoren...Tja, ik denk niet dat de integratie dan zo verloopt als wij het graag zouden willen zien, zoals het imo ook hoort...

Dat is dat wat mij het meeste stoort...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 22:19

Maar die jongeren krijgen de kans niet om geen Nederlands te leren, leerplicht zorgt er wel voor (of, hoort er voor te zorgen) dat iedereen Nederlands leert.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:23

Heino schreef:
Maar die jongeren krijgen de kans niet om geen Nederlands te leren, leerplicht zorgt er wel voor (of, hoort er voor te zorgen) dat iedereen Nederlands leert.

Maar wanneer je dan met je ouders en mogelijk ook vrienden in een andere taal spreekt..? Ik merk zelf al hoe moeilijk het is twee talen vaak te moeten gebruiken...telkens omschakelen...en dan het schrijven....Dan schijf ik ineens "schlecht" of "Maschine" of begin alles zelfstandige naamwoorden met een hoofdletter te schrijven...eigenlijk erg onschuldig, maar het is wel een belemmering...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 22:24

Maar als het goed is komen ze dan ook niet van school af. Dus wat dat betreft mag men op scholen ook strenger zijn vind ik. Denk dat je daarmee het taalprobleem echt een heel groot stuk reduceert :)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:30

Je zult er verbaasd over staan hoe gemakkelijk kinderen tweetalig kunnen worden, als het maar consequent wordt toegepast en ze jong genoeg beginnen. Dus nee, dat probleem zie ik - als taaldocent - absoluut niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:36

Adil, ik zie dat jij in Duitsland woont en misschien werkt?
Spreek je dan alleen nog maar Duits (ook thuis) of spreek je thuis met je partner/kinderen/ouders ook Nederlands?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:40

Ik heb een schoonvader uit Griekenland (genaturaliseerd tot Nederlander). Hij heeft zijn kinderen dus niet tweetalig opgevoed, vond hij niet nodig, omdat hij in Nederland woonde, maar de kinderen balen daarvan, een extra taal is altijd handig (ook bijv. soms voor je werk).

Het grootste deel van de kinderen zit toch op school tot de leerplicht, dus leren Nederlands.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 22:40

Ik merkte dat toen ik 2 weken terug een weekje in Duitsland was bepaalde woorden alweer fout ging schrijven :') Gaat echt zoooo snel als je er niet continu op let.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:47

Ach, zolang de meeste Nederlands onze taal niet foutloos kunnen schrijven, vind ik het niet zo vreemd dat buitenlanders fouten maken. Nederlands is gewoon een moeilijke taal om te leren, alleen misschien niet voor Denen, Zweden e.d.
En iedere keer die nieuwe spellingsregels, die maken het ook niet makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:57

Brainless schreef:
Nederlanders willen graag dat andere zich aanpassen (terecht natuurlijk).
Maar de "ongeschreven regels" van de ene wijk verschilt soms al met de andere wijk.

Wij gaan verhuizen naar Friesland het is niet van de lucht: Daar ga je nooooit tussen passen.... die mensen accepteren jullie nooit.

Of als niet wetende mensen in een "christelijke" wijk gaan wonen en op zondag gaan klussen of hun auto gaan wassen. Dan hoor je ook: jeeh wat zijn die onaangepast. Zonder die mensen wat te zeggen liggen ze er al uit, want ja ze passen zich niet aan.

Maar het is fijn om mensen eerst de kans te geven zich aan te passen en ook aan te geven wat de ongeschreven regels in een bepaalde wijk/dorp zijn.
Mensen worden gelijk uitgemaakt als "onaangepast zooitje".

Nederlanders hebben de neiging niet te zeggen als ze zich irriteren aan een ander (bv hun buren), de ander moet het maar ruiken dat ze iets doen wat niet geliefd is onder het mom van: jeeh dat begrijpen ze zelf toch ook wel....

Jij generaliseert de boel ook nogal. Dat gaat er niet overal zo aan toe. Iemand zei eerder in het topic dat de meningen van mensen over allochtonen gebaseerd zijn op negatieve persoonlijke ervaringen, daar lijkt dit ook op. Dus dit is niet algemeen van toepassing.

Het lijkt een beetje of de ene partij af geeft op Nieuwe Nederlanders en de andere partij daarom de Nederlanders maar af zeurt. Nerderlanders zijn niet perfect echt niet, maar ik ben nog nooit een vakantieganger hier in nederland tegen gekomen, die de moeite neemt om zich in het nederlands verstaanbaar te maken. Terwijl veel nederlanders dat wel doen. Ik heb nog nooit bij een bakkerij in frankrijk gestaan en gezegd: "mag ik een stokbrood?", Nee, ik zeg braaf 'Je voudrais un pain svp". Een fransman zegt dat ook in een nederlanse bakkerij en dan verwacht hij wel dat we dat verstaan. Dat noem ik een heel sociaal punt van de nederlander.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:02

Ik noem dat: feit dat Nederlanders engels/duits/frans leren op school.. En in andere landen leert men geen Nederlands.. Ben ook in andere landen op vakantie geweest, zoals in Denemarken, daar waren ook Nederlanders, maar die hoorde ik toch echt niet in het Deens bestellen, wel in Engels ;) Dus in mijn ogen gaat die vergelijking niet helemaal op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 23:03

Alet74 schreef:
Ik moest er ook erg om lachen; ik vind Nederlanders helemaal niet sociaal. En om nu te zeggen dat zij zich wel aanpassen in een ander land, nou nee. Toevallig hoorde ik van de week nog een Nederlander op de radio die al 30 jaar (of 20, maar erg lang in ieder geval) in Thailand woonde. Maar de taal sprak hij niet en verstond hij eigenlijk ook niet. En reken maar niet dat hij de enige is.
Dus nee, Nederlanders zijn in dat opzicht net zo als ieder ander (uitzonderingen daargelaten).
En net wat Heino zegt, de meeste Nederlanders (ik ook hoor) denken eerst aan zichzelf, aan hun eigen belangen en dan pas aan die van een ander. Krijgt een asielzoeker een huis en een inrichting, dan is dat niet eerlijk, want 'de Nederlander' krijgt dat niet. Hmmmm... stel je krijgt een uitkering, dan heb je recht op van alles en nog wat, dat is toch ook al erg fijn en schijnbaar erg vanzelfsprekend, daar hoor je nooit iemand over. Maar een beetje inlevingsvermogen in iemand die een hoop ellende heeft meegemaakt en graag opnieuw in een ander land wil beginnen, dat is er niet bij. Jammer vind ik dat en sociaal al helemaal niet.
Stel dat een allochtoon een overtreding begaat, dan hoeft hij of zij om kleine dingen echt niet terug naar het land van herkomst. En ik twijfel erover of ik dat ook vind wanneer iemand echt grote criminele dingen uithaalt, vaak is men niet voor niets gevlucht. En tja, zo braaf zijn alle autochtonen ook niet. We zijn allemaal mensen, dus waarom zou je dan de ander heel hard aanpakken en met gevaar voor hun leven terugsturen? Ik vind dat moeilijk hoor. Ik kan ergens wel begrijpen dat mensen zo denken, maar zelf denk ik niet zo. Misschien ben ik soft, misschien is dat sociaal, ik weet het niet.

Totdat bij de betreffende familie fietsen van de gemeente krijgt, normale fietsen en ze daarmee terug gaan naar de gemeente want ze willen atb en krijgen die dan ook met welgemeende excuses. De mensen zijn de hele dag thuis in hun huurwoning van 800 euri!!! en de gemeente maait hun gras, ja dat vind ik erg sociaal, te sociaal.

Er zijn hier trouwens ook een hele hoop economische vluchtelingen hoor, misschien nog wel meer dan de politieke, das al een groot probleem. De een kun je dus prima terug sturen bij de ander wordt het minder. Neemt niet weg, dat die mensen hier te gast zijn (ze hebben immers nog geen verblijfsvergunning?) en je je als gast gewoon hoort te gedragen en als je dan crimineeltje gaat spelen, dan verspeel je je kans. En dat is dan een gevolg op wat je hebt gedaan en dat is je crimineel gedragen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-05-10 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt