Echte mannen eten wél kaas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 23:55

Wauw, wat een discussie.

Ik vind het jammer dat het perspectief van een aantal mensen met ervaring, zo maar aan de kant geschoven lijkt te worden.

Ik kan me in heel veel van Trennie haar posts vinden, ook ik werk in de jeugdhulpverlening en heb ook te maken met meisjes zoals Maria.
Natuurlijk kleurt onze ervaring ons beeld, maar juist ook onze ervaring maakt dat wij er specifieker naar kunnen kijken dan een 'leek' met veel empathisch vermogen.
Ik heb nergens gelezen dat het bijv. Trennie aan empathie ontbreek, ze is alleen realistisch.

En de verwijten dat Cayenne opruiend zou zijn, sorry maar die opmerking vind ik kant nog wal slaan.
Als lid van de nieuwsredactie richt ze zich op paardgerelateerd nieuws, iets wat dit absoluut niet is.. en ze post hier als 'gewone' Bokker en heeft i.m.o op dat vlak absoluut geen voorbeeldfunctie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:44

maar perspectief is geen objectieve onderbouwing...
Daar zit net zoveel waarheid in als het boek van Maria. ;)

En daarom is het geen goede basis voor oordelen en conclusies,
en vind ik dus ook niet dat je op basis daarvan mensen moet kunnen beschuldigen van liegen en verzinsels ed.

Want dan houd je er geen rekening mee dat het ook nog wel eens zou kunnen dat er een stuk meer waar is dan wat heel Nederland nu denkt..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:57

Cayenne schreef:
Ik lees net dat Manou waarschijnlijk toch aangifte wil gaan doen.
Hij heeft dit eerst niet gedaan omdat zijn naam niet bekend was gemaakt en hij het niet als directe laster zag, maar nu zijn echte naam wel bekend is gemaakt valt het er wel onder.

Wat een onzin. Hier wist iedereen gelijk over wie het boek ging.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 01:05

@Jesser:
Heb hetgeen ik op reageer in jouw post dik gemaakt en mijn reactie erop in schuingedrukt onderstreept neergezet.

Jesser schreef:
Menino schreef:
Ik weet niet exact wat ze doet,
maar met een beetje kennis van psychologie en een beetje empathie (en dat moet je beide toch hebben als jeugdhulpverlener denk ik) moet je toch weten dat zulke ervaringen in iemands hoofd ,zonder opzet en onbewust, ontzettend uitvergroot kunnen worden... En dan vind ik niet dat je iemand kan beschuldigen van 'verzinnen' als je daar dus niet zeker van bent...

Dit is precies wat ik bedoel in mijn vorige post. Heb echt wel de post van Trenni gelezen op blz 29, echter om nu te stellen dat ineens de slachtoffers van loverboys nog meer slachtoffer worden.. dat is nu echt aandikken..en de media en mensen die daar weer gelijk op springen..

Ik dik hier niets aan. Ik wil hier vanuit [u]ethisch standpunt gezien een punt duidelijk maken richting daadwerkelijke slachtoffers van het loverboyfenomeen. [/u]

Er is zoiets als een tussenweg.. die meid heeft het aangedikt... het boek geschreven vanuit therapie. Daar hadden hulpverlening en instanties kritischer naar moeten kijken. eenmaal geschreven kan het niet meer teruggedraait worden.

mee eens, zoals uit m'n post blijkt.

En ik bedoel met mijn post, als mensen in de hulpverlening werken, zeker met kinderen die van de 'straat' komen dan weet men ook dat men zeker in het begin niet met zulke lieve meiden/jongens werkt. Hier in de straat zit de rentray, we horen regelmatig daar verhalen over..zat voorbeelden die elke dag hierlangs fietsen.. en in het begin trajekt zijn er genoeg gevallen die helemaal uit hun dak gaan of verhalen verzinnen voor wat betreft omgang.. zelfs meiden die uitlok gedrag hebben naar hulpverleners, simpel omdat ze niet meer weten hoe het hoort.. of om te rebelleren..

vandaar dat het heel belangrijk is om in de realiteit te blijven en deze ook als zodanig te benoemen en te benadrukken. Maria's waarheid is niet de waarheid. Op het moment dat zij deze publiceert worden haar waarheden leugens.
Dit heeft gevolgen voor hoe haar gedrag zich verhoudt tot de maatschappij. De maatschappij heeft niet zo veel begrip als bijv een naaste of een hulpverlener. Daarom is het belangrijk dat er in de hulpverlening realiteitszin wordt aangebracht / aangeleerd.

Namate de trajekten vorderen zie je die meisjes over het algemeen positief veranderen...

Met als doel om terug te keren in de maatschappij. Jongeren zullen zich dan toch voldoende adequaat gedrag eigen moeten hebben gemaakt om zich staande te houden in de maatschappij om er zich een volwaardige plek in te kunnen verwerven. Zij moeten oa dus leren in de realiteit te staan. Dat betekent dus ook het besef krijgen van wat de waarheid is en wat eigen waarheid is. En wat de gevolgen zijn als je niet DE waarheid verteld.
En in deze heel belangrijk: wanneer de eigen waarheid een leugen wordt.

en dat is maar goed ook! Als hulpverlener weten ze vaak ook wel met wat voor meiden ze te maken hebben.. Als er dan zulke beschuldigingen geplaats worden ten opzichte van personeel behoort het onderzocht te worden maar ook van te voren moeten risico's voorkomen worden. Op het moment dat zo'n kind zich tegen je keert behoor jij als hulpverlener de verantwoording te hebben om in ieder geval zoveel mogenlijk gedaan te hebben om te voorkomen dat ze de kans krijgen zich tegen je te keren.

Zoals uit mijn post blijkt, gebeurd dit ook.

Ik vind het dan ook niet terecht om zulke voorbeelden te vergelijken met het geval Maria. Ook niet professioneel..

Deze begrijp ik niet? Maria was een client in de jeugdhulpverlening, zoals de vergelijkbare voorbeelden die ik aan haal dit eveneens waren. Wat is hier mis mee? Wat is hier niet professioneel aan? Ik benader het juist vanuit professioneel perspectief.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 01:20

Menino schreef:
maar perspectief is geen objectieve onderbouwing...
Daar zit net zoveel waarheid in als het boek van Maria. ;)

En daarom is het geen goede basis voor oordelen en conclusies,
en vind ik dus ook niet dat je op basis daarvan mensen moet kunnen beschuldigen van liegen en verzinsels ed.

Want dan houd je er geen rekening mee dat het ook nog wel eens zou kunnen dat er een stuk meer waar is dan wat heel Nederland nu denkt..

De discussie tot dusverre is nog steeds naast persoonlijke meningen, gebaseerd op feiten met een heldere objectieve onderbouwing. Niets meer, niets minder.
Perspectief is in deze ook niet ter zake doende.
Ik snap echt niet dat je dit zegt en ik vind het ook echt nergens op slaan... ?!?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:19

Wat ik niet proffesioneel vond is het feit dat je klaagt dat collega's beschuldigd worden door meisjes die beweren dat die collega's ze misbruikt zouden hebben.. En beweren dat Maria eenzelfde type is.Dat staat los ervan..
Mede het feit dat je zegt dat Maria nu op dit moment ervoor zorgt dat slachtoffers van Loverboys niet meer serieus genomen wordt. Dat vind ik onzin..Mijn mening hoor.. Want een ieder die verder kan kijken dan zijn neus lang is nemen die slachtoffers wel serieus..
Ik denk dat er persoonlijk echt wel dingen met die Maria gebeurd zijn die wij niet mee willen maken.. neem die groepsverkrachting, dat is geen kattepis en kan je de rest van je leven achtervolgen.. Ze is niet voor niets naar India gestuurd om bij te komen en gerehabiliteerd te worden. Dat doet men niet als men denkt met een meisje te maken heeft die alleen maar verzinsels bedenkt..

Voor wat betreft Cayenne, het feit dat er geginnegapt wordt en dat lees ik uit deze smily := (staat letterlijk bij het figuurtje gniffelen) over dat haar webside gesloten is of haar agenda en haar gastenboek gesloten, zegt dan al heel veel.. en meteen haar webside erbij zetten is in mijn ogen opruiend of sensatiebelust.. denk niet dat dat past bij iemand die een algemene publieke functie van bokt heeft..daar zit ook een stukje eigen verantwoording bij.
Los van het feit dat Cayenne recht heeft op een eigen mening..

Blijkt wel weer dat Nederland zo'n meisje meteen dood wenst of weet ik hoeveel euro's biedt voor haar adres.. en ze nu fijn mag gaan onderduiken..

Eigen schuld?? Hoe oud was ze toen ze dat boek schreef als opdracht voor haar verwerking? Waar waren de de hulpverleners toen.. en hoe objektief waren ze dat ze zo'n boek gingen aanmoedigen om te publiceren, en waar zijn die hulpverleners nu.. denk ik maar zo.. dat ze verantwoordelijk is, begrijp ik, maar de rest erom heen ook.. en die hoor en zie je niet meer..

Peter R kan het geen bal schelen dat ze nu mag onderduiken.. Die heeft zijn kijkcijfers en centjes weer verdiend..

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:21

Ik heb de laatste 7 pagina's van dit topic niet meer gelezen omdat er steeds hetzelfde herhaald wordt. Ik heb gister in 4 uur het boek Echte mannen etel wél kaas uitgelezen. Het komt er echt wel op neer dat 90% uit het boek van Maria gelogen is. Echt ongelooflijk maar waar. Ik ben nog steeds in shock. :+

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:35

@ Jesser: ik vind het jammer dat je zegt dat ik "klaag" over dat collega's beschuldigd worden.
Dat doe ik namelijk niet en zal ik ook niet doen.
Ik geef voorbeelden met eenzelfde strekking weer als het verhaal van Maria.
Zoals ik het geformuleerd heb, zie ik niet wat daar onprofessioneel in is.
Gewoon een weergave van zaken die hebben plaats gevonden, dat is alles.
Jij hangt er een waardeoordeel aan, nl dat ik klaag.
Maar dat blijkt uit niets in mijn tekst dus ik weet niet waar je dat vandaan haalt.

Ik ben het helemaal met je eens dat het erg triest is dat ze nu onder vuur ligt, tot bedreigingen aan toe.
Dit is exact waar ik me over uit sprak in het laatste stukje in m'n post.
De gevolgen die het nu voor haar gaat hebben in haar dagelijks leven.
Dat meisje heeft op dit moment geen leven meer...

Ik weet niet of het stukje over eigen schuld, waarmee je besluit, een reactie op de mijne betreft?
Want wat jij daar zegt, kan ik me alleen maar bij aan sluiten.
Ook dat vond ik ook al in m'n post.
Laatst bijgewerkt door Trennie op 11-05-10 08:43, in het totaal 2 keer bewerkt

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:36

@ Nadir;

Hoe is dat boek geschreven en hoe komt het erop neer

(nieuwsgierig)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:43

miepje17 schreef:
@ Nadir;

Hoe is dat boek geschreven en hoe komt het erop neer

(nieuwsgierig)

Het leest heel makkelijk weg. Korterink behandeld gewoon een aantal onderwerpen uit haar boek. Hij vraagt mensen die haar in die periode kenden hoe het volgens hun gegaan is en die komen stuk voor stuk met een ander verhaal.

Haar stiefvader komt aan het woord, 'Manou' heeft zelf zijn verhaal gedaan, een vriendin uit die periode, klasgenootje 'Nikki', een tante etc.

De onderwerpen die hij behandeld zijn bijv. haar afwezigheid op school, haar ontmaagding, het project India, Manou zelf etc.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:48

Het is geen waardeoordeel.. Het feit dat ik dat schreef is dat het zo op me over kwam.. heb het echt wel ergens gelezen, het doet er echter niet zoveel toe(ga niet alles terug uitspitten).. iets schrijven en interpreteren kan anders liggen.. daar gaat het niet om...

Een feit is wel dat op dit moment het een behoorlijk rotzooitje is en dat mensen graag naar of het een of het ander veroordelen..mensen zijn sensatiebelust en hoe men kan oordelen of veroordelen dat vind ik tries.. Er is altijd een middenweg en daar denkt het gros niet snel aan..

Overigens vraag ik me oprecht af waar nu de hulpverlening is gebleven die haar toen begeleidde.. hierin zie ik een stuk verantwoording die men niet heeft willen nemen door simpelweg kritischer te zijn..het heeft altijd gevolgen, ook op de langere termijn en daar is op dat moment niet naar gekeken.

Anoniem

Re: Echte mannen eten wél kaas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:57

Een flink aantal pagina's geleden heb ik het adviesrapport van de inspectie geplaatst n.a.v. het Valor project Jesser.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:12

Citaat:
Overigens vraag ik me oprecht af waar nu de hulpverlening is gebleven die haar toen begeleidde.. hierin zie ik een stuk verantwoording die men niet heeft willen nemen door simpelweg kritischer te zijn..het heeft altijd gevolgen, ook op de langere termijn en daar is op dat moment niet naar gekeken.

Ben het wederom helemaal met je eens:
Ik kan je over de hulpverlening het volgende zeggen:

Ze is vertrokken naar India onder de vlag van de Hoenderloo Groep in de vorm van een PEL-project.
Een PEL-project wordt nooit opgelegd, maar is op vrijwillige basis.
Een jongere kiest dus zelf of hij hier wel of niet aan wil deel nemen.
Dit omdat het slagen van het project staat of valt met de eigen motivatie.

Het P.E.L. (Project Ervarend Leren) geeft een jongere de mogelijkheid om zaken op een rijtje te zetten en plannen voor de toekomst te maken. Ver van huis, weg uit de voor de jongere bekende omgeving, lukt dat meestal wat makkelijker.

In eerste instantie had ik begrepen dat ze het boek geschreven had vanuit therapeutisch oogpunt, maar dit blijkt niet zo te zijn.
Later bleek dat ze dit op eigen initiatief heeft geschreven omdat ze zich in India bij regelmaat verveelde.
Hulpverlening heeft in het ontstaan van dit boek en in het uitgeven geen rol gehad.

Maar dat de hulpverlening steken heeft laten vallen, moge duidelijk zijn.
Er is dus ook een onderzoeksinspectie gezet op het PEL-project waar Maria aan deel nam.
Hier is een rapport van bevindingen en aanbevelingen over geschreven.
Dit is dat rapport wat Kanelli in bovenstaande post benoemd:
http://www.inspectiejeugdzorg.nl/docume ... 0Valor.pdf

Vanaf pagina 25 in dit topic hebben we het er over waar de hulpverlening volgens Kanelli en mij in hebben gefaald.
Ik hoop dat je begrijpt dat ik het niet weer opnieuw op ga schrijven, maar nu kun je wel iets gemakkelijker terug lezen.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:20

Ik heb net het rapport gelezen. Dat bevestigd de gedachte die ik erover heb. Er is altijd die middenweg. In mijn optiek is het nooit een persoon die het helemaal fout heeft gedaan. Ondanks het feit dat ze zelf dat boek had geschreven werd ze nog wel begeleid door die mensen..

Kan je eerlijk zeggen dat ik (en ik denk ook velen van ons) ook een boek over mijn jeugd kan schrijven, met wat ik mede heb meegemaakt. Maar dat wil niet zeggen dat het allemaal zo verlopen is.. Wat een kind aan ideeen heeft opgedaan of de indruk heeft gekregen van wat zo iets was, hoeft in werkelijkheid niet zo te zijn. Ik schrijf hoeft, want het kan wel degelijk zo zijn gebeurd, maar de interpretatie kan ook heel anders zijn geweest qua gevoel..

Mede het feit dat kinderen minstens tot hun 18e niet echt een verantwoordelijksgevoel hebben/opbouwen, (daar zijn een aantal studies over gemaakt, het schijnt dat je pas vanaf je 18e verantwoordingsgevoel gaat ontwikkelen schijnt met de ontwikkeling van de hersenen te maken hebben) zijn er wel volwassen en medeverantwoordelijken in haar omgeving geweest.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:34

Laatste pagina's gaan inderdaad amper nog over de boeken zelf maar meer over hoe
iedereen zijn zinnen getypt heeft en wie er wel of niet gelijk heeft. Jammer zoiets.

Ik denk dat 'Manou' nu ineens wel heel erg als lieverdje, onschuldig en slachtoffer wordt bekeken..
Ik wil best geloven dat grote delen van het boek gelogen zijn.. maar die jongen is vast niet altijd
een lieverdje geweest.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:34

Jesser schreef:
Ik heb net het rapport gelezen. Dat bevestigd de gedachte die ik erover heb. Er is altijd die middenweg. In mijn optiek is het nooit een persoon die het helemaal fout heeft gedaan. Ondanks het feit dat ze zelf dat boek had geschreven werd ze nog wel begeleid door die mensen..

Kan je eerlijk zeggen dat ik (en ik denk ook velen van ons) ook een boek over mijn jeugd kan schrijven, met wat ik mede heb meegemaakt. Maar dat wil niet zeggen dat het allemaal zo verlopen is.. Wat een kind aan ideeen heeft opgedaan of de indruk heeft gekregen van wat zo iets was, hoeft in werkelijkheid niet zo te zijn. Ik schrijf hoeft, want het kan wel degelijk zo zijn gebeurd, maar de interpretatie kan ook heel anders zijn geweest qua gevoel..

Mede het feit dat kinderen minstens tot hun 18e niet echt een verantwoordelijksgevoel hebben/opbouwen, (daar zijn een aantal studies over gemaakt, het schijnt dat je pas vanaf je 18e verantwoordingsgevoel gaat ontwikkelen schijnt met de ontwikkeling van de hersenen te maken hebben) zijn er wel volwassen en medeverantwoordelijken in haar omgeving geweest.

Ik formuleer zaken vaak op een diercte en vrij zakelijke manier.
Dat kan als hard en confronterend ervaren worden.
Maar ik merk dat wij over veel dingen hetzelfde denken en aardig dezelfde mening zijn toebedeeld.

Missy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:40

Debbie schreef:
Laatste pagina's gaan inderdaad amper nog over de boeken zelf maar meer over hoe
iedereen zijn zinnen getypt heeft en wie er wel of niet gelijk heeft. Jammer zoiets.

Ik denk dat 'Manou' nu ineens wel heel erg als lieverdje, onschuldig en slachtoffer wordt bekeken..
Ik wil best geloven dat grote delen van het boek gelogen zijn.. maar die jongen is vast niet altijd
een lieverdje geweest.

Ik denk idd ook dat er een kern van waarheid in het boek is, maar denk niet dat "Manou" zo´n grote jongen is als dat Maria schrijft. Het lijkt mij dat iemand die zo in de "onderwereld" leeft, niet met zijn neus op de tv wil komen. Veel mensen die hem herkennen en meisjes zullen er na deze uitzending helemaal niet meer intrappen bij hem.
Laatst bijgewerkt door Missy123 op 11-05-10 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:59

Er wordt wel gesteld dat 'Manou' vast geen lieverdje geweest is, maar waar blijkt dat dan uit? Niet uit de politiedossiers. Anders gezegd, hij is geen bekende van de politie. De enige keren dat hij in aanraking is gekomen met de politie was toen hij onverzekerd in zijn auto rond reed en geen geldig rijbewijs kon tonen. Ook hebben ze een keer 180 wietplanten in zijn huis aangetroffen. Met dat aantal planten ben je verre van een professional, dus zo'n grote jongen is het niet...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:01

Beetje dom ook om als grote baas van een organisatie wietplanten in je eigen huis te hebben staan :+

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:06

Nee dat zie je verkeerd, dat had hij om al die meisjes direct te kunnen voorzien van hun dagelijkse dosis :j

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:13

:D

Hoe dan ook, ik ben erg benieuwd naar wat hij morgen te zeggen heeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:19

als ik manou was geweest had ik ernstig rijk geworden van deze mensen :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:23

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:52

Jeetje.. hij beweerd zelf nooit seks met haar te hebben gehad!
Pff.. ik weet ook niet wie of wat we nou precies moeten geloven hoor! De waarheid zal vast ergens in het midden liggen?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:14

Vind het erg frappant dat hij nu wel met z'n kop op tv wil komen, en niet eerder aanklachten tegen haar had ingediend als zijnde smaad. Nu ineens een Peter R. de Vries zijn 'twijfels' heeft opengesproken..

En waarom nu ineens al die ophef, waarom niet toen het boek uitkwam en ze al die intervieuws gaf.. Als ik van zulke dingen beschuldigd werd, en in aanzien van heel Nederland te kakken werd gezet had ik wel eerder ingegrepen. Je laat zulke dingen namelijk niet over jezelf zeggen als het niet waar is..

In mijn optiek mogen journalisten als Peter wel eens aangesproken kunnen worden op hun gedrag en verantwoording, mede het feit dat hij behoorlijk mediageil is, en graag als 'waarheidsprediker' te boek wil staan... maar stil staan bij de gevolgen van wat hij doet doet hij niet, en hoe het leven van maria nu op haar kop staat en ze waarschijnlijk onder moet duiken.. met baby en al.. omdat er nu een prijs op haar hoofd staat...het feit dat er geschreven wordt 'spring voor de trein' en '100.000 euro voor haar adres, dood of levend' gezet, Wat denk je dat er gaat gebeuren als men erachter komt waar ze is...???

Eigen schuld dikke bult?????

En nogmaals de hulpverlening die toendertijd haar begleidde... de uitgever die haar begleidde...

Nu staat ze er alleen voor..