http://www.joop.nl/opinies/detail/artik ... terreur-1/
Citaat:Van de gil tot het moment dat de koningin de plechtigheid hervat. Drie minuten, dat is net zo lang als de songfestivalinzending van Sieneke, ook al lijkt die weliswaar een eeuwigheid te duren. Drie minuten en de massa komt tot bedaren. Is dat de reactie van een bang volk?
Ik vind het juist verbazingwekkend hoe snel iedereen weer bij zinnen was. Ja, er was even paniek geweest. Is dat raar? Tijdens die twee minuten stilte is het altijd spannend, dat is het al zo lang ik me kan herinneren. Blijft iedereen stil, stoppen de auto’s, gaat er geen kind huilen? Het is een gezamenlijke inspanning die spannend is.
En dan gebeurt er iets geks. Iemand roept ‘bom, bom’ en er is paniek. Is dat uitzonderlijk? Nee, natuurlijk niet. We weten allemaal wat er gebeurt als je in de bioscoop brand roept. Daarom is dat zelfs strafbaar.
Wat echt bijzonder bleek, was dat het publiek zo snel weer kalm werd. Op Twitter merkte NOS-verslaggever Olof van Joolen op dat zovelen in het publiek ‘rustig, rustig’ riepen. Om de paniek te bedwingen. Wat nou bang volk?