Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:48

Krips schreef:
Krips schreef:

A. Uiteraard.....zo is het altijd. Als cijfers niet passen,dan zijn ze geen weerspiegeling. Maar wat zijn de juiste cijfers dan wel? Die moet je weten, zo niet dan roep je dus maar wat!!
B. De grondwet wordt gemaakt door de democratie,en deze kan aangepast worden naar hoe de meerderheid dat wil.

A. Een onderzoek van nog geen 500 mensen lijkt me geen afspiegeling van de werkelijkheid. De hele bevolking zou dan ondervraagd moeten worden.
B. Daarom zeg ik in eerste instantie. Maar die meerderheid behalen zal heeeel moeilijk worden.

Dan is dus geen enkel onderzoek van waarde, want nooit wordt de hele bevolking gevraagd. Bij vele onderzoeken worden 500 ondervraagden wel degelijk gezien als representatief. Waarom nu niet?
Die meerderheid zal helemaal niet zo moeilijk worden als jij denkt. Daar zijn maar 100 zetels voor nodig in de kamer, en daar zitten we nu nog maar zo'n 20 zetels vandaan, en de onvrede blijft groeien. Kijk maar naar Belgie....wat daar gebeurd is gisteren, kan hier ook zomaar gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:51

Kanelly schreef:
Wat ik me toch afvraag, voor degenen die de segregatie willen stimuleren.
Op welke manier zal dit een positieve uitwerking hebben op onze samenleving?

Toch jammer dat hier nog geen antwoord op is gegeven.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:52

Dus dat in Nederland zo weinig vrouwen werken, dat is vrijwillig ? Dat de meeste vrouwen alle zorgtaken op zich nemen en het vervelende huishoudelijke werk doen is geen onderdrukking, dat een vrouw 10% minder verdiend voor hetzelfde werk.... dat is eigen keus ?

Een hoofddoekje, dat niet verplicht is ( staat niet in de Koran) is ook onderdrukking.

Ik vind het ook onderdrukking, absoluut. Maar aangezien we in Nederland nog zo veel vormen van vrouwen onderdrukking hebben (waar de gemiddelde vrouw zonder problemen mee instemt ) , vind ik dat hoofddoekje nou niet het ergste hoor.

Als we nu eerst eens het verschil in salaris aanpakken.... vind ik een veel groter probleem dan een hoofddoek.

Ik vind de discussie over hoofddoekjes een discussie om niets.

Als je het over vrouwen onderdrukking wil hebben : Graag!. Maar pak dan het hele probleem aan en niet het toevallig zichtbare deel van de hoofddoekjes.

Mensen die heel hard vrouwenonderdrukking roepen bij het zien van een hoofddoekje, verdenk ik eerder van een aversie tegen vreemdelingen dan dat ze oprecht met vrouwenonderdrukking bezig zijn.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:53

Dit is niet zomaar een onderzoekje. Misschien dat voor sommige onderzoeken 500 ondervraagden genoeg is. Maar voor zo een belangrijke zaak niet. En ik weet ook niet of de bokt gebruikers een afspiegeling zijn van de werkelijkheid. Als je naar dat tweede kamer topic keek was die verdeling onder de partijen in de poll ook heel anders dan die van heel Nederland.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:55

Kanelly schreef:
MamboBeach schreef:
Ik vind het 'buitenlands' aandoen en hier niet horen en dat kun jij misschien geen argument vinden maar voor mij is dat het wel.

En een Surinaamse of Afrikaanse vrouw in traditionele kledij?
En Hindoestaanse in een Salwar Kameez?
Een Indiase in een Sari?

En wat 'hoort' hier dan wel?

En wat Marieke zegt, als we het op 'onderdrukking' gaan gooien, kijk eens op onze eigen Bible Belt...
Vrouwen die niet in een broek mogen lopen, scholen waar broeken voor meisjes niet getolereerd worden, vrouwen die tot voor kort niet lid mochten worden van een politieke partij, waar ouders ook nog steeds bepalen met wie er getrouwd wordt etc.

Precies....je geeft nu zelf aan dat al deze onderdrukking van vrouwen uit geloof voortkomt!!! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:57

Ik weet dat ik een bijzondere vergelijking doe. Maar ik wil twee dingen aangeven

1 laten zien dat betreffende vrouwen het wellicht niet als onderdrukking zien, zoals vele van ons dat ook niet doen met het lagere salaris en de "zorgplicht " van vrouwen.

2 Dat het nou niet echt het grootste probleem is op het gebied van vrouwen onderdrukking.

Mensen dwingen hun cultuur op te geven werkt gewoon niet.

Net zoals het niet werkt als je ouders heel hard roepen dat je het uit moet maken met dat vriendje wat ze fout vinden. Of als mensen vinden dat je moet stoppen met paardrijden omdat dat dieronvriendelijk zou zijn.

Het werkt gewoon niet. Het enige wat je kan doen, is een aantal hele slimme mensen weer met oplossingen laten komen om ervoor te zorgen , dat de Nederlandse cultuur ook door mensen van een oorspronkelijk andere afkomt als hun eigen cultuur gezien wordt.

Nederlanders kunne ook slecht zich aanpassen aan andere culturen hoor. er zitten in veel landen buiten Europa Nederlandse enclaves, waar iedereen zich fijn Nederlands kan gedragen en de kinderen naar een Nederlandse school gaan.

Het is gewoon vreselijk moeilijk om jezelf zo veranderen dat je een andere cultuur als die van jou ziet.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:58

Ik denk dat het niet kunnen verdragen van vrouwen met een hoofddoekje vooral komt door vreemdelingenhaat.

Vrouwen worden overal ter wereld onderdrukt, in bijna alle culturen (kijk maar naar India, naar Afrika, naar Rusland).
Het is een ontwikkeling in de mensheid dat die onderdrukking stapje voor stapje minder wordt.
In de ene cultuur zijn ze daar al wat verder in dan de andere cultuur, maar dan moet die ene cultuur niet gaan vingertje wijzen naar de andere cultuur. Ze zijn immers net zo 'fout' geweest, ze zijn alleen al wat stapjes verder. Meer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:59

@springert

Nee het komt voor uit Cultuur ( genoeg islamitische vrouwen zonder hoofddoek)

En als je dat graag aan geloof wil koppelen....

Vrouwen zorgen voor hun man, zorgen voor de kinderen en zijn gehoorzaam aan de man is ook iets wat uit het geloof voortkomt, maar eigenlijk verweven is geraakt met de Nederlandse cultuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:02

Deels Springert, deels geloof, deels cultuur.
Ik ben zelf ook gelovig, gelovig opgevoed.
Mijn ouders gaan nog wekelijks naar de kerk, doen veel voor de kerkelijke gemeenschap.
Ze hebben een homoseksuele predikant, mét parner (partner zit ook altijd 's zondags in de kerk ;)).
Mijn moeder heeft altijd gewerkt, wij dragen allemaal broeken, studeren, hebben goede banen, eigen huis, auto, samenwonend met kind of in mijn geval vrijgezel... En ondanks het geloof, pas de problem ;) :)
Dus nee, het valt of staat niet met het geloof.

Laatst was hier nog een prachtige uitzending van Metropolis over... waarbij ook culturen zonder duidelijk geloof aan het woord kwamen.
Veel vrouwen uit bijv. Afrikaanse culturen vonden het belachelijk dat wij Westerse vrouwen vonden dat onze mannen de was moesten doen, of thuis bleven bij de kinderen. Hun letterlijke woorden 'dan ben je geen goede vrouw'.
Meisjes uit de Oostblok landen, wat wilden zij van een man? Veel geld, grote auto, groot huis... zodat ze zelf niet hoefden tet werken en thuis konden blijven bij de kinderen.

Kortom, onderdrukking vanwege geloof? Of cultuur?

En een cultuuromslag is niet van de ene op de andere dag gemaakt, dat heeft decennia nodig.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:06

MariekeB schreef:
Dus dat in Nederland zo weinig vrouwen werken, dat is vrijwillig ? Dat de meeste vrouwen alle zorgtaken op zich nemen en het vervelende huishoudelijke werk doen is geen onderdrukking, dat een vrouw 10% minder verdiend voor hetzelfde werk.... dat is eigen keus ?

Ja, puur eigen keus. Nergens staat een verbod, dus de vrouwen die niet werken, willen dit ook niet.

MariekeB schreef:
Een hoofddoekje, dat niet verplicht is ( staat niet in de Koran) is ook onderdrukking.

Echt wel! Er is zelfs onlangs een rechterlijke uitspraak geweest waar dit onomstoten zo staat!!!
Voor t geval je het niet gelooft, hier de link http://home.kpn.nl/c.brendel/Shariarechter.htm
Het gaat om de zin; Voor moslima’s bestaat een religieus voorschrift om het haar te bedekken.

MariekeB schreef:
Als we nu eerst eens het verschil in salaris aanpakken.... vind ik een veel groter probleem dan een hoofddoek.
Als onderdrukking door een hoofddoekje wel wordt toegestaan, waarom dan niet in salaris?

MariekeB schreef:
Mensen die heel hard vrouwenonderdrukking roepen bij het zien van een hoofddoekje, verdenk ik eerder van een aversie tegen vreemdelingen dan dat ze oprecht met vrouwenonderdrukking bezig zijn.

Verdenken mag, maar hier blijft men nog steeds onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
Laatst bijgewerkt door Springert op 01-05-10 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:08

Krips schreef:
Dit is niet zomaar een onderzoekje. Misschien dat voor sommige onderzoeken 500 ondervraagden genoeg is. Maar voor zo een belangrijke zaak niet. En ik weet ook niet of de bokt gebruikers een afspiegeling zijn van de werkelijkheid. Als je naar dat tweede kamer topic keek was die verdeling onder de partijen in de poll ook heel anders dan die van heel Nederland.

Nou....zo ver zaten die polls er niet naast hoor. Maximale verschil met de polls en de daadwerkelijke verdeling was nog geen 3%!
Trek dan maar 3% van de bovenstaande poll af, en de meerderheid blijft nog steeds meerderheid.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:10

Hoofddoek is een voorschrift dat zeg je zelf. Geen verplichting en al helemaal geen wettelijke verplichting. Er zijn ook genoeg moslim vrouwen die geen hoofddoek dragen.

Ik ben het ook zeker eens dat áls het onderdrukking is. Ik ontken niet dat er geen gevallen zijn waarin de Islam wel onderdrukkend is, of de cultuur. Dan is het verbieden van de hoofddoek enkel symptoom bestrijding en wordt de kern van het probleem daarmee niet opgelost én zijn er ook heel veel andere moslima's die de dupe worden.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:13

Springert schreef:
Krips schreef:

Nou....zo ver zaten die polls er niet naast hoor. Maximale verschil met de polls en de daadwerkelijke verdeling was nog geen 3%!
Trek dan maar 3% van de bovenstaande poll af, en de meerderheid blijft nog steeds meerderheid.

Het CDA had 2% van de stemmen. GL was groter dan de PVDA. Bijvoorbeeld. Nou dat lijkt me niet helemaal de werkelijkheid.
Maar goed dit lijkt me een beetje een doelloze discussie

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:15

MariekeB schreef:
@springert

Nee het komt voor uit Cultuur ( genoeg islamitische vrouwen zonder hoofddoek)

Dat zijn ook juist de vrouwen die het goede voorbeeld geven. Laten zich niet onderdrukken, en om dat te uiten gooien ze die hoofddoek af. Dus eigenlijk ook een statement door middel van de hoofddoek.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:20

Kanelly schreef:
Kanelly schreef:
Wat ik me toch afvraag, voor degenen die de segregatie willen stimuleren.
Op welke manier zal dit een positieve uitwerking hebben op onze samenleving?

Toch jammer dat hier nog geen antwoord op is gegeven.....

ik vind de segregatie (en dan volledig) een goed punt, beter dan integratie... aangezien met integratie moeten 2 (in mijn ogen heel verschillende) culturen in elkaar gevoegd worden, en dat levert verschillen en discussies op. bijvoorbeeld in dit geval het hoofddoekje...

mensen kiezen ervoor om hier heen te komen (het zij door een slechte economie/oorlog/etc hoe of wat doet er even niet toe) dan kiezen ze ook voor de 'Nederlandse' cultuur en daar zie ik geen hoofddoeken in!

daarnaast irriteer ik me mateloos aan het feit dat er tegenwoordig moskees pontificaal in beeld geplaatst worden, ik vind dat ook niet netjes... hier in nederland kent men van oudsher de KERK en niet een moskee... dus als jij persee je geloof wil uitten doe je dat maar in een achterafgebouwtje wat mij betreft... ik ben daar heel hard in... de laatste 50-100 jaar is de 'standaard' // 'Nederlandse cultuur' vervaagd door het feit dat er teveel nieuwe invloeden van andere culturen is! ik heb verder geen problemen met het feit dat turken/marokkanen/molukkers/polen/duitsers/belgen/amerikanen/etc. hier wonen maar ik heb wel moeite met de nieuwe invloeden die zij meebrengen...

opzich sta ik best open voor nieuwe culturen hoor, maar ik vind dat er nu teveel invloeden maar worden toegestaan... ik bedoel, in turkije loopt 49/50 ook zonder hoofddoek waarom zouden ze dat hier dan wel persee moeten?! ik snap dat niet hoor :S

mensen lokken in mijn ogen gewoon een soort van ruzie/meningsverschillen (weet niet precies hoe ik t noemen moet) uit door juist hun eigen cultuur hier te vertonen... daarnaast vind ik extreem gelovigen gewoon ***... ik ga er geneens een woord voor bedenken maar jullie begrijpen vast dat ik daar tegen ben ;)

een keppeltje heb ik minder moeite mee dan een hoofddoek! idioot zou je zeggen maar dat slaat op het feit dat je oren zichtbaar zijn, dat je haar voor het overgrote deel zichtbaar is en dat mensen dus een beeld van je krijgen... zet voor mij 15 hoofddoekdragers met 't zelfde hoofddoek op/om naast elkaar en ik zou ze niet uit elkaar kunnen houden! en ik vind dat men tegenwoordig wat meer moet kunnen laten zien!

http://www.muziektheaterproducties.nl/e ... fddoek.jpg
als een hoofddoek op deze manier gedragen zou worden zou ik er minder moeite mee hebben aangezien je nu een reeel beeld van iemand kan vormen!

nu lijkt het trouwens of ik alleen commentaar heb op de moslims maar wat er laatst gebeurde met de praktiserende homo's vind ik ook nergens op slaan... ieder mens is voor 'god' toch gelijk?! waarom zou je dan homo's aan de kant schuiven?!

conclusie: de verschillen zijn gewoon te groot en ik vind dat meer aanpassing nodig is vanuit binnenkomende culturen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:21

ga geen 33 pagina's doorlezen, maar heb totaal geen problemen met hoofddoekjes.

Wel vind ik eigenlijk dat je als docent op een openbare school je je geloof voor jezelf moet houden, dus geen hoofddoekjes of een kruisje moet dragen. Als docent op een (openbare) school hoor je objectief te zijn, en daarnaast staat het geloof niet alleen voor positieve dingen (bv. ook wel een beetje voor vrouwenonderdrukking, kan even geen beter voorbeeld bedenken ) en dat je daar achterstaat, a la... Maar dat hoor je als docent wel voor je zelf te houden vind ik, omdat je niet alleen aan mannelijke leerlingen lesgeeft (ok, dit is een heel stom voorbeeld.... maar ik kan nu even niets beters bedenken...)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:22

Krips schreef:
Hoofddoek is een voorschrift dat zeg je zelf. Geen verplichting en al helemaal geen wettelijke verplichting. Er zijn ook genoeg moslim vrouwen die geen hoofddoek dragen.

Je zegt niet als een kind behandeld te willen worden, maar nu vraag je daar echt wel om, want je schijnt de betekenis van voorschrift niet te kennen. http://www.encyclo.nl/begrip/voorschrift

Letterlijk; voorschrift
Uitspraak: 'vorsxrɪft het -woord voorschriften Zelfst. Naamw. regel die zegt wat je moet doen of niet mag doen
met de nadruk op moet!!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:25

Krips schreef:
Springert schreef:

Het CDA had 2% van de stemmen. GL was groter dan de PVDA. Bijvoorbeeld. Nou dat lijkt me niet helemaal de werkelijkheid.
Maar goed dit lijkt me een beetje een doelloze discussie

Misverstandje dan, want ik dacht dat je het over de echte polls had. Die van Maurice de Hond zat er maar 2.8% naast.
Die politieke poll hier op bokt....heb je daar een linkje van?
Ik zie alles graag met eigen ogen.

Krips

Re: Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:28

Ja, zoek maar even. Op pagina 2 staat ie. Tweede kamerverkiezingen.

Op je eigen link staat ook dat voorschrift meerdere betekenissen heeft. Zoals ook richtlijn. Voor mij is de betekenis van voorschrift meer een richtlijn. Dat is in mijn ogen sowieso hoe er met geloof moet worden omgegaan. Het zijn richtlijnen. Het zijn wel regels, maar hoe die worden nageleefd is eigen interpretatie en verantwoordelijkheid

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:29

@champie: wat vind je dan van het feit dat de kerk in andere landen wordt opgedrongen?
Dat vanuit Europa en Amerika zendelingen naar Afrika gaan om daar koste wat het kost de mensen te bekeren tot het christendom en daar in de Afrikaanse steppes kerk na kerk laten verrijzen?

Wat vind je dan van de kruistochten die de christenen eeuwen geleden hielden, waarbij alle niet-christelijken het hoofd werd afgehakt?

Zijn wij als Nederlanders zoveel anders in het niet aanpassen naar een andere cultuur?
Nee ik denk dat wij net zo vasthouden aan onze cultuur in het buitenland.

Blijkbaar is dat mens-eigen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:32

@Champie_Me

Dat verwoordt in hele grote lijnen ook mijn mening.
Maar tegenwoordig heb ik het gevoel dat het me, goedschiks of kwaadschiks, door de strot geduwd moet worden. En dan krijg ik, en met mij velen, een groot gevoel van protest.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:36

Krips schreef:
Ja, zoek maar even. Op pagina 2 staat ie. Tweede kamerverkiezingen.

Op je eigen link staat ook dat voorschrift meerdere betekenissen heeft. Zoals ook richtlijn. Voor mij is de betekenis van voorschrift meer een richtlijn. Dat is in mijn ogen sowieso hoe er met geloof moet worden omgegaan. Het zijn richtlijnen. Het zijn wel regels, maar hoe die worden nageleefd is eigen interpretatie en verantwoordelijkheid

Ga maar eens vragen aan een moslim of de koran een richtlijn of regel is. Dan krijg je je antwoord wel.
Want zoals jij het intrepeteert, is onjuist. Voorschrift is gebod of verbod.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:38

laetitia schreef:
@champie: wat vind je dan van het feit dat de kerk in andere landen wordt opgedrongen?
Dat vanuit Europa en Amerika zendelingen naar Afrika gaan om daar koste wat het kost de mensen te bekeren tot het christendom en daar in de Afrikaanse steppes kerk na kerk laten verrijzen?

Wat vind je dan van de kruistochten die de christenen eeuwen geleden hielden, waarbij alle niet-christelijken het hoofd werd afgehakt?

Zijn wij als Nederlanders zoveel anders in het niet aanpassen naar een andere cultuur?
Nee ik denk dat wij net zo vasthouden aan onze cultuur in het buitenland.

Blijkbaar is dat mens-eigen.

ik vind de kerk in het buitenland net zoals de moskee in nederland... ook niet kunnen

en mbt die kruistochten: ik vind dat dus weer bij de extreem gelovigen horen en daar ben ik fel op tegen (maar dat had ik in eerdere posts ook al gezegd volgensmij..)

ik zou niet eens naar turkije/marokko/oid willen verhuizen omdat ik niet zou kunnen dealen met een andere cultuur...! en opzich dat nederlanders vasthouden aan hun cultuur is misschien ook wel zo maar ik DENK dat er meer immigranten zijn dan dat er daadwerkelijk nederlanders naar het buitenland vertrokken zijn...

en dan kom je weer op het maatschappelijke gedrag van (velen van) de immigranten, 1/2 of volgensmij nog wel meer heeft GEEN baan en doet het hier op de uitkeringen die ze krijgen... vind je dat tof dan?! ik vind dat dus niet kunnen! ik vind dat je hier wel mag blijven voor een bepaalde periode maar dat je daarna echt weg moet, veilig of niet... dan moet men maar naar een ander land gaan om hun geluk te beproeven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:42

Oké Champie, je vind volledige segregatie een goed iets, prima.
Maar op welke wijze heeft dit dan een positieve uitwerking op onze samenleving?
Je moet namelijk wel realistisch blijven, zaken die bepaalde partijen willen zijn onmogelijk en zullen er ook nooit door komen in de wet. Ik neem aan, dat als je toch kritisch bent, dit ook al uitgezocht hebt.
Hoe je het ook wendt of keert, wij zijn nou eenmaal een multi cultureel land geworden en dat zal het na 9 juni ook blijven.
De vraag is dus hoe de segregatie hier een positieve oplossing aan geeft?

Citaat:
ik heb verder geen problemen met het feit dat turken/marokkanen/molukkers/polen/duitsers/belgen/amerikanen/etc. hier wonen maar ik heb wel moeite met de nieuwe invloeden die zij meebrengen...

Geen McDonalds meer, geen Starbucks, KFC, Burger King, Warsteiner, Jupiler, Bami, Nasi, Fou yung Hai, Kebap, Pizza.... :+
Nieuwe invloeden kán je niet tegengaan...

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:43

@ Springert

Dat is het dus niet. Als je op internet kijkt zie je dat voorschrift zowel regel of gebod als richtlijn betekend. Maar dat doet er ook niet toe.
Als ik die vraag aan een moslim is zal ik van elk individu een ander antwoord krijgen. Net als wanneer je dat zal vragen aan een christen. Er zijn namelijk ook hele grote groepe moslimvrouwen die geen hoofddoek dragen. Zij zijn net zo goed religieus alleen vatten zij het geloof anders op.
Het is een geloof geen wet.