kinderbijslag: onzin of nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kinderbijslag : onzin of nodig.

-onzin je moet je kind zelf kunnen onderhouden en niet met hulp van belasting betalend nederland.
110 (29%)
-nodig: moeten we alles zelf betalen?
266 (70%)

Totaal aantal stemmen: 376

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:04

Jongens, jullie gaan nu wel heel erg offtopic!

Even op een punt terugpakken wat op pagina 32 werd aangehaald. Kinderbijslag inkomen gerelateerd maken. Dat zou voor mij beter verenigbaar zijn. Eigenlijk net als zorgtoeslag en huurtoeslag. Daar maak je alleen gebruik van onder een bepaald salaris en dit bedrag kan ook bij zeer negatieve situaties aangepast worden. Ik verdien bijvoorbeeld nu genoeg, maar twee jaar geleden kwam ik in een situatie terecht waarbij ik hulp nodig had om een dak boven mijn hoofd te hebben en om zorg te kunnen betalen. Hier heb ik dankbaar gebruik van gemaakt. Een dak boven je hoofd en zorg zijn eerste levensbehoeften. Ik denk dat je het zo ook zou kunnen regelen met de KB. Hoe meer salaris, des te minder KB, je kunt immers in je eigen eerste levensbehoeften voorzien. Sport en dure kleding zijn geen eerste levensbehoeften. Een dak boven je hoofd, gezondheidszorg, eten en benodigde kleding wel. De KB zou ouders die het daadwerkelijk nodig hebben daarin moeten voorzien.

Dat mensen met een laag inkomen geen kinderen zouden mogen krijgen, dat vind ik een zeer slechte zaak. Als mensen met een laag inkomen 5 kinderen hebben, dan wordt het voor mij iets anders, dan ben je niet zo heel slim bezig. Boven de twee kinderen vind ik kinderen een luxe en moet je daar ook zelf in onderhoud in kunnen voorzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:07

Lante schreef:
Iddel schreef:
Offtopic: Het is onterecht, met één 'r'. Voortaan je berichtjes even checken met behulp van Word?

Dit vind ik altijd van die kinderachtige reacties... Er zijn maar weinig mensen die foutloos kunnen schrijven; je maakt zelf ook best een dikke grammaticale fout in de onderstaande quote; de schuingedrukte zin loopt voor geen meter. Je idee vind ik helemaal nog niet zo gek trouwens. ;)

Iddel schreef:
Ontopic: Ik vind dat de kinderbijslag afgeschaft moet worden en de ouders een bedrag krijgen voor het schoolgaande kind. Immers, een studie voor een kind is het duurste en ik vind dat ieder kind recht heeft op een fatsoenlijke opleiding.

Je hebt een mooie PB van me! Echter, ik zie de fout zelf niet.
Overigens vind ik ook dat mensen met een laag inkomen geen kinderen mogen hebben complete onzin. De mensen met een laag inkomen die ik ken, werken zich te pletter. Zijn ook altijd bereid om te werken en die mensen gun ik van harte kinderen. Dan betaal ik maar wat meer belasting, no problem at all. Als het goed is, heb ik over een aantal jaren een goede baan in het onderwijs en dan kan ik die (extra) belasting makkelijk betalen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-03-10 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:10

Lindy1982 schreef:
gatver...
dus mensen die weinig geld hebben mogen niet af en toe een wijntje drinken of een frisdrank die moeten meteen als een gevangen gaan leven.. kom op zeg we leven in 2010

Ik vind het goed dat het geld naar onze eigen mensen gaat en niet naar Haiti oid..
Vind het verschrikkelijk wat daar gebeurd is.. maar dat er zo mega veel geld heen gaat terwijl er hier in ons land ook nog een hoop armoede is en daar is geen geld voor maar en kunnen wel miljoenen als zijn het al geen miljarden naar dat soort landen..

het neemt niet weg dat ik het verschrikkelijk vind wat daar is gebeurd en vind wel dat er hulp heen moet, maar vind ook dat er eerst naar ons eigenland moeten kijken

:? Gaan we het nu serieus hebben over ontwikkelingshulp en noodhulp? Zo veel echte armoede is hier nu ook weer niet, dat valt reuze mee. De meeste armoede ontstaat omdat men niet met de welvaart hier om kan gaan. Moet je eens 'Dubbeltje op zijn kant' kijken wat veel van die mensen in dat programma per maand verdienen. Ik denk dan bij mezelf, hoe krijg je het voor elkaar om zo veel schulden op te bouwen met zo'n salaris! Er zijn best mensen die het echt krap hebben natuurlijk, maar ook een hoop die boven hun stand leven en dan heb ik het niet over het hebben van kinderen, roken, het drinken van frisdrank, een wijntje of een biertje...

En die kreten van 'eigen volk eerst' associeer ik ook met groeperingen waar ik niet bij wil horen...
Als ons hier een dergelijke ramp zou treffen vinden we het ook fijn dat we geholpen worden.

Ik denk niet dat dit soort zaken erg veel met de discussie 'wel of niet KBS' te maken heeft ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:12

maaikemuis schreef:
Jongens, jullie gaan nu wel heel erg offtopic!

Even op een punt terugpakken wat op pagina 32 werd aangehaald. Kinderbijslag inkomen gerelateerd maken. Dat zou voor mij beter verenigbaar zijn. Eigenlijk net als zorgtoeslag en huurtoeslag. Daar maak je alleen gebruik van onder een bepaald salaris en dit bedrag kan ook bij zeer negatieve situaties aangepast worden. Ik verdien bijvoorbeeld nu genoeg, maar twee jaar geleden kwam ik in een situatie terecht waarbij ik hulp nodig had om een dak boven mijn hoofd te hebben en om zorg te kunnen betalen. Hier heb ik dankbaar gebruik van gemaakt. Een dak boven je hoofd en zorg zijn eerste levensbehoeften. Ik denk dat je het zo ook zou kunnen regelen met de KB. Hoe meer salaris, des te minder KB, je kunt immers in je eigen eerste levensbehoeften voorzien. Sport en dure kleding zijn geen eerste levensbehoeften. Een dak boven je hoofd, gezondheidszorg, eten en benodigde kleding wel. De KB zou ouders die het daadwerkelijk nodig hebben daarin moeten voorzien.

Dat mensen met een laag inkomen geen kinderen zouden mogen krijgen, dat vind ik een zeer slechte zaak. Als mensen met een laag inkomen 5 kinderen hebben, dan wordt het voor mij iets anders, dan ben je niet zo heel slim bezig. Boven de twee kinderen vind ik kinderen een luxe en moet je daar ook zelf in onderhoud in kunnen voorzien.

Je hebt de kbs die iedereen krijgt, maar je hebt daar bovenop ook nog het kindgebonden budget en die is inkomensafhankelijk.

@Lante, die heb ik ook gezien. mensen met een netto inkomen van bijna 5000 euro die niet rond kunnen komen! Die gewoon ver boven hun stand leven.

maaikemuis

Re: kinderbijslag: onzin of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:17

Ik zou het een eerlijk iets vinden dat KB en kindgebonden budget samengetrokken worden. Salarisafhankelijk.

Die schuldprogramma's snap ik ook nooit zo goed. En vaak zitten daar ook kinderen in die gezinnen. Vind dat altijd zo zielig, want reken maar dat die kinderen het verkeerde voorbeeld krijgen. Ik ben altijd zo bang dat ook zij later de fout ingaan. Ouders die maar lenen en schulden hebben, het gaat tegenwoordig allemaal veel te gemakkelijk. Mijn ouders hebben mij en mijn broertje altijd heel duidelijk gemaakt wat de waarde van geld is. Kun je iets niet betalen, dan zul je er voor moeten sparen. En voor mij geldt dit nog altijd. Wil ik iets hebben, dan spaar ik ervoor. De enige lening die er bij mij inkomt is in de toekomst een hypotheek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:18

Citaat:
Overigens vind ik ook dat mensen met een laag inkomen geen kinderen mogen hebben complete onzin. De mensen met een laag inkomen die ik ken, werken zich te pletter. Zijn ook altijd bereid om te werken en die mensen gun ik van harte kinderen. Dan betaal ik maar wat meer belasting, no problem at all. Als het goed is, heb ik over een aantal jaren een goede baan in het onderwijs en dan kan ik die (extra) belasting makkelijk betalen.

Ik gun een ieder ook kinderen hoor. Maar ik vind wel dat je voor je gaat beginnen aan kinderen, kritisch naar je levenssituatie moet kijken. Als wij van te voren zouden weten dat met een kind echt elk duppie omgedraaid zou moeten worden, dat er geen ruimte voor dingen zou zijn, dan was ik persoonlijk niet gaan proberen om zwanger te geraken. Ik moet zeggen dat ik de kbs in dat plaatje nooit heb mee genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:22

maaikemuis schreef:
Ik zou het een eerlijk iets vinden dat KB en kindgebonden budget samengetrokken worden. Salarisafhankelijk.

Die schuldprogramma's snap ik ook nooit zo goed. En vaak zitten daar ook kinderen in die gezinnen. Vind dat altijd zo zielig, want reken maar dat die kinderen het verkeerde voorbeeld krijgen. Ik ben altijd zo bang dat ook zij later de fout ingaan. Ouders die maar lenen en schulden hebben, het gaat tegenwoordig allemaal veel te gemakkelijk. Mijn ouders hebben mij en mijn broertje altijd heel duidelijk gemaakt wat de waarde van geld is. Kun je iets niet betalen, dan zul je er voor moeten sparen. En voor mij geldt dit nog altijd. Wil ik iets hebben, dan spaar ik ervoor. De enige lening die er bij mij inkomt is in de toekomst een hypotheek.

Dan krijg je dat de 'armere' gezinnen alle potjes krijgen en boven modaal niets. Wij krijgen alleen kbs, zelfs de hypotheekrente wordt verrekend, maar dat is in onze situatie een ingewikkeld verhaal. We betalen klauwen met geld aan de belasting en wij zien er behalve de kbs nooit wat van terug.

Wij hebben alleen een hypotheek, ik koop niets op krediet. De auto hebben we contant betaald. Lenen is met te duur.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:22

Lante schreef:
Lindy1982 schreef:
gatver...
dus mensen die weinig geld hebben mogen niet af en toe een wijntje drinken of een frisdrank die moeten meteen als een gevangen gaan leven.. kom op zeg we leven in 2010

Ik vind het goed dat het geld naar onze eigen mensen gaat en niet naar Haiti oid..
Vind het verschrikkelijk wat daar gebeurd is.. maar dat er zo mega veel geld heen gaat terwijl er hier in ons land ook nog een hoop armoede is en daar is geen geld voor maar en kunnen wel miljoenen als zijn het al geen miljarden naar dat soort landen..

het neemt niet weg dat ik het verschrikkelijk vind wat daar is gebeurd en vind wel dat er hulp heen moet, maar vind ook dat er eerst naar ons eigenland moeten kijken

:? Gaan we het nu serieus hebben over ontwikkelingshulp en noodhulp? Zo veel echte armoede is hier nu ook weer niet, dat valt reuze mee. De meeste armoede ontstaat omdat men niet met de welvaart hier om kan gaan. Moet je eens 'Dubbeltje op zijn kant' kijken wat veel van die mensen in dat programma per maand verdienen. Ik denk dan bij mezelf, hoe krijg je het voor elkaar om zo veel schulden op te bouwen met zo'n salaris! Er zijn best mensen die het echt krap hebben natuurlijk, maar ook een hoop die boven hun stand leven en dan heb ik het niet over het hebben van kinderen, roken, het drinken van frisdrank, een wijntje of een biertje...

En die kreten van 'eigen volk eerst' associeer ik ook met groeperingen waar ik niet bij wil horen...
Als ons hier een dergelijke ramp zou treffen vinden we het ook fijn dat we geholpen worden.

Ik denk niet dat dit soort zaken erg veel met de discussie 'wel of niet KBS' te maken heeft ook...

wil je het wel goed lezen....
Er staat dat ik het super vind dat er hulp heen gaat maar of dat nou gepaard moet gaan met miljarden terwijl er hier in NL nu ook economische crisis is en een hoop gezinnen in de bijstand..

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:23

maaikemuis schreef:

zo zijn wij ook opgevoed helemaal top instelling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:24

Ben ik helemaal met je eens, het zou inderdaad niet handig zijn als je vijf kinderen neemt terwijl je je het financieel niet kunt veroorloven.

Maar als er mensen zijn met een wat lager inkomen die graag een eerste of tweede kindje willen en die zich dit ook kunnen veroorloven, maar maandelijks de kinderbijslag wel nodig hebben...Voor die mensen wil ik best extra belasting betalen.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:24

en dat van dubbeltje op zijn kant vind ik ook belachelijk ( 1 gezin in dat programma kwam hier uit het dorp vandaan )
en vond dat ook belachelijk vooral omdat ze een behoorlijk hoog inkomen hadden maar er gewoon niet mee om konden gaan

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:25

Ik heb nooit gezegd dat mensen met een lager inkomen geen kinderen mogen nemen. Ik heb gezegd dat mensen die zelf hun kinderen niet kunnen onderhouden geen kinderen zouden moeten nemen.

Ik ken een koppel wat een zéér minimaal inkomen heeft (alle 2 ziek en grotendeels arbeids ongeschikt). Toch hebben ze een zoontje (jochie is nu n jaar of 4). Ze wonen anti-kraak, drinken idd aanmaak, hebben telefoons om gebeld te worden niet om te bellen, hebben geen auto, maar ze hebben altijd genoeg kleding en genoeg te eten, iedereen is welkom, er is daar altijd plaats op de vloer (geen eetkamertafel). Jochie ziet er keurig netjes uit, en is een genot om mee om te gaan. Prima toch. Ze vertelde me dat ze er voor t gozertje geboren werd niet eens bedacht hadden dat ze kbs zouden krijgen, ze hadden gekeken hoeveel ze nog konden missen per maand, wat ze vrij konden maken, en voila, daar is een gezin met zéér weinig inkomen wat zelf hun kind kan onderhouden...

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:28

Maar dat is meestal het geval, er niet mee om kunnen gaan. Je ziet in programma's op tv waar mensen klagen dat ze zo weinig te besteden hebben bijna altijd sigaretten liggen. Een luxe platte tv. Vaak nog een dvd recorder eronder en mooie stereo set. Allemaal van dat soort luxe dingen. Auto voor de duur terwijl ze in de stad wonen en dan alles ook met de fiets kan. Al die dingen bij elkaar dan kun je veel besparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:28

Vjestagirl schreef:
Ik heb nooit gezegd dat mensen met een lager inkomen geen kinderen mogen nemen. Ik heb gezegd dat mensen die zelf hun kinderen niet kunnen onderhouden geen kinderen zouden moeten nemen.

Ik ken een koppel wat een zéér minimaal inkomen heeft (alle 2 ziek en grotendeels arbeids ongeschikt). Toch hebben ze een zoontje (jochie is nu n jaar of 4). Ze wonen anti-kraak, drinken idd aanmaak, hebben telefoons om gebeld te worden niet om te bellen, hebben geen auto, maar ze hebben altijd genoeg kleding en genoeg te eten, iedereen is welkom, er is daar altijd plaats op de vloer (geen eetkamertafel). Jochie ziet er keurig netjes uit, en is een genot om mee om te gaan. Prima toch. Ze vertelde me dat ze er voor t gozertje geboren werd niet eens bedacht hadden dat ze kbs zouden krijgen, ze hadden gekeken hoeveel ze nog konden missen per maand, wat ze vrij konden maken, en voila, daar is een gezin met zéér weinig inkomen wat zelf hun kind kan onderhouden...

Maar ik neem aan dat de kbs in hun geval best welkom is toch?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:29

Lindy1982 schreef:
maaikemuis schreef:

zo zijn wij ook opgevoed helemaal top instelling

Wij ook. Als je wilt lenen, dan alleen voor een huis. Voor al het andere kun je sparen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:31

_sparta_ schreef:
Maar dat is meestal het geval, er niet mee om kunnen gaan. Je ziet in programma's op tv waar mensen klagen dat ze zo weinig te besteden hebben bijna altijd sigaretten liggen. Een luxe platte tv. Vaak nog een dvd recorder eronder en mooie stereo set. Allemaal van dat soort luxe dingen. Auto voor de duur terwijl ze in de stad wonen en dan alles ook met de fiets kan. Al die dingen bij elkaar dan kun je veel besparen.

Ik erger me altijd dood aan die programma's iig. Daar hoeft geen extra geld heen, naar dat soort mensen. Die moeten leren de paasei naar de nering te zetten. Misschien dat in die gezinnen de kbs niet aan het kind wordt besteed, maar op de grote hoop gaat, terwijl de mensen in Vjestagils voorbeeld het wel aan het kind besteden.
Het is maar net een kwestie van opvoeding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:32

Vjestagirl schreef:

Dat berichtje van mij gold voor het hele topic en niet voor jou specifiek ;) Heb namelijk ook nergens gezien dat jij zoiets hebt beweert. Overigens dikke respect voor jouw kennissen.

Ik zou ook niet snel ergens geld voor lenen, maar voor mijn studie maak ik een uitzondering. Dan leen ik het gewoon bij IB-groep (heet nu DUO, geloof ik?) en als ik mijn diploma heb gehaald, kan ik dat makkelijk terugbetalen.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:33

wij hebben ook alleen een hypotheek voor ons huis meer niet..
mensen vragen het zich soms af hoe we het doen 2 auto's 3 motoren en 4 paarden..
Maar ze zien niet dat wij niet uitgaan ons geld niet onnodig verbrassen en sparen voor onze hobby

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:36

Mindim schreef:
Vjestagirl schreef:

Maar ik neem aan dat de kbs in hun geval best welkom is toch?

Oh ja tis welkom, maar niet nodig. Ik weet niet precies wat ze ermee doen (hoewel k t wel kan raden), maar voor hun kind hebben ze t niet nodig

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:39

@Lindy: ik heb ook geen merkkleding, ga nooit luxe op vakantie, weinig uit eten en op stap. Het is maar net waar je prioriteiten liggen. :)

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:48

hier het zelfde al heeft mijn dochter wel merk kleding ( 16 maanen oud )..ik overgens niet.. luxe op vakantie doen wij ook niet, uit eten deden we wel veel maar nu die kleine er is niet meer is niet zo handig met haar.. en idd is net waar je de prio legt

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:49

Mindim schreef:
maaikemuis schreef:

Dan krijg je dat de 'armere' gezinnen alle potjes krijgen en boven modaal niets. Wij krijgen alleen kbs, zelfs de hypotheekrente wordt verrekend, maar dat is in onze situatie een ingewikkeld verhaal. We betalen klauwen met geld aan de belasting en wij zien er behalve de kbs nooit wat van terug.

Wij hebben alleen een hypotheek, ik koop niets op krediet. De auto hebben we contant betaald. Lenen is met te duur.

Maar nu krijgen de arme gezinnen ook van alles uit potjes, maar krijgen de mensen die het absoluut niet nodig hebben wel KB. Ik betaal liever geen belasting als wel, maar als ik dan toch belasting moet betalen, dan zie ik graag dat dit geld terecht komt bij die mensen die het nodig hebben. Daarnaast ben ik van mening dat KB en potjes moeten gelden voor kind 1 en 2. Bij meer kinderen, niet meer potjes. Voor die luxe wil ik niet meebetalen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 22:55

Mams kwam net even over mijn schouder meelezen. Die kwam gelijk met een verhaal over een kennis van vroeger. Die had 8 kinderen en van de KB van die 8 kinderen reed ze auto!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 23:00

En jouw moeder?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 23:04

Die gebruikte het voor ons, we reden er iig geen auto van! Wij gingen op 4 jarige leeftijd al in het andere dorp naar school (heerlijke tijd van de verzuiling). In die tijd liep de KB overigens cumulatief op, hoe meer kinderen hoe meer geld.

Mams geeft ook hard toe dat ze het niet echt nodig hadden om de maand door te komen met twee koters.

Toch vraag ik me dat wel eens af. Mijn moeder was na mijn geboorte fulltime huismoeder. Hoe deden mijn ouders dat toch op 1 salaris.