Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

Princess_

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:40

Je zou het filmpje nog samenvatten? Ik wil hem graag zien, maar die *** verbinding laat het niet toe..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:42

in wat voor functie kan een hoofddoek dan voor een probleem zorgen? religie daargelaten, stel je draagt het uit principe, omdat je het fijn vind en overtuigd bent van het nut? dan vind ik echt dat er een groot deel van de bevolking word buitengesloten en dus minder kans heeft op de arbeidsmarkt.

ik vind dat een hele rechtse gedachte. mensen moeten allemaal uit het zelfde straatje komen. mantelpakje, 'representatief uiterlijk'. mocht je piercings, een hoofddoek of vreemde haarkleur hebben dan 'pas je niet in het team'.. heel vreemd. dus we zijn allemaal koeien, wit met zwarte vlekken

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:43

Princess_ schreef:
Je zou het filmpje nog samenvatten? Ik wil hem graag zien, maar die *** verbinding laat het niet toe..

sorry, zal het gelijk even doen. 10 min

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:43

Hmmm, Ik ben een aantal keer vrouwen met burka's tegengekomen (dat waren meestal moeders die hun dochters op kwamen halen met vader) en ik kon het daar niet aan vragen omdat ze A. in de auto bleven zitten en B. geen enkel woord nederlands spraken.
Nederlandse vrouwen die zich bekeert hebben tot het islamitisch geloof en daardoor een burka gaan dragen, zullen dat er heel veel zijn?
En nee, naar mijn mening kan je geen lerares worden als je een hoofddoek draagt, behalve op een islamitische school.
Hetzelfde geldt voor politieagent, ambtenar etcetc.
Publieke functies dienen neutraal te zijn, dus geen kruisjes,keppeltjes of hoofddoekjes of andere vormen van geloof (volgens mij is men al bezig hier een wetsvoorstel van te maken).

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:45

als ze in de auto bleven zitten, hoe weet je dan dat ze geen nederlands spraken?

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:48

jameyskatje schreef:
in wat voor functie kan een hoofddoek dan voor een probleem zorgen? religie daargelaten, stel je draagt het uit principe, omdat je het fijn vind en overtuigd bent van het nut? dan vind ik echt dat er een groot deel van de bevolking word buitengesloten en dus minder kans heeft op de arbeidsmarkt.

ik vind dat een hele rechtse gedachte. mensen moeten allemaal uit het zelfde straatje komen. mantelpakje, 'representatief uiterlijk'. mocht je piercings, een hoofddoek of vreemde haarkleur hebben dan 'pas je niet in het team'.. heel vreemd. dus we zijn allemaal koeien, wit met zwarte vlekken

Het heeft niks met te maken met niet in het team passen het heeft te maken met een neutrale uitstraling zonder eventuele vooroordelen.
Het heeft er niks mee te maken of jij je werk goed of slecht doet, het gaat erom dat je in dit soort functies je werk doet en niet je geloof tot uiting brengt.
En nee, het is niet rechts en nee je hebt niet minder kans op de arbeidsmarkt (zoek gewoon geen publieke functie), het is gewoon common sense.

liedje89

jameyskatje schreef:
nobel1 schreef:
En hoe weet je of ze het vrijwillig dragen?
Meestal kan je het ze niet vragen omdat ze of amper nederlands spreken of niet met je mogen of willen praten.
Mijn mening blijft (en ja dat is een ik-redenering) dat een burka niet in het westers straatbeeld past en een hoofddoek bij publieke functies ook gemeden moet worden.

spreken uitstekend nederlands hoor, zoals ik al zei, vele zijn zelfs nederlands. als een hoofddoek verboden moet worden in publieke functies, word ik gedwongen om thuis de zitten dus? kan ik geen lerares worden?

nee het probleem is niet dat jij het hun niet kan vragen omdat ze zogenaamd de taal niet spreken.. nee je kan het niet vragen, omdat je ze nooit tegen komt. en als je er al 1 tegenkomt, stap jij heus niet recht op de man af ;)

Bij onze openbare school mochten de leraren ook geen kruisjes dragen ed. Maar op een islamitische school zou zo iets natuurlijk niet snel een probleem vormen.

Imo moeten mensen in een publieke functie gewoon neutraal zijn en een neutrale uitstraling hebben. Als je dan met je geloofsovertuiging loopt te 'showen' vind ik dat nu niet echt neutraal. Maar imo kies je er voor om in een bepaalde tak te werken en kies je daar ook de gevolgen van. Het gaat dan imo ook niet om de collega's of het team maar om de klant. Als je daar als oudere voor de balie komt en je word geconfronteerd met een punker met piercings in het gezicht en paars haar dan voel je je als klant gewoon niet op je gemak.

nobel1

jameyskatje schreef:
als ze in de auto bleven zitten, hoe weet je dan dat ze geen nederlands spraken?

Omdat haar dochter me dat vertelde

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:49

jameyskatje schreef:

Dat we er divers uitzien heb ik zeker geen probleem mee hoor. ik heb jaren met piercings, gekleurd haar etc. in de rondte gelopen, en aangezien ik er zelf graag bijloop zoals ik wil, gun ik een ander dat net zo erg. Maakt het straatbeeld alleen maar interessant.

Maar bij functies als bijvoorneeld rechter vind ik het een ander verhaal. Dan moet je in mijn ogen objectiviteit uitstralen, en als je dan religie uitdraagt kun je de schijn tegen je krijgen dat je dat niet bent.
Zelf werk ik met asielzoekers. Deze mensen hebben diverse achtergronden en diverse problemen meegemaakt. In hun geval is het wel zo prettig dat ze een neutraal uitziende ambtenaar treffen.
Je zult maar in je land vervolgd zijn door bijvoorbeeld christenen en tegen een chtisten je verhaal moeten doen. komt het gesprek niet ten goede.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:01

Pebblesther schreef:
Ik heb ook gestemd maar had bijna verkeerd gestemd.
Je hebt als titel en ook als vraag: moet de Burka kunnen? Mijn antwoord is nee. Bijna wilde ik dit aanklikken maar toen bleek dat de vraag van je pol is: is een burka storend. Dan moet ik ja antwoorden.
Je had die vragen beter gelijk kunnen houden.

Ik vind een Burka veel te veel bedekkend. Het enige wat je ziet zijn de ogen. Net of je iets te verbergen hebt. Straks zit er een dikke bom ofzo onder die burka!

En de bom-negeriaan had ook zijn bom in z'n onderbroek zitten. Onder z'n strakke Levi's spijkerbroek hoor :)
En ik kan ook zo 3 geweren onder m'n Abercrombie vest stoppen, met nog 2 granaten in m'n oversized handtas. Slaat nergens op dit .

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:07

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:07

Shego schreef:
Ik vind de Burka niet echt kunnen, niet alleen omdat Nederlanders zich eraan storen, maar als het 35 graden is lopen die vrouwen in een zwaar zwart kleed, dat is toch niet te geloven?!
het heeft wel een keerzijde natuurlijk, als de burka verboden wordt mogen die vrouwen misschien wel helemaal niet meer naar buiten van hun man of geloof

Het is juist koeler onder een dik kleed, echt waar :j Daar komt ook de oorsprong van de burka vandaan. Tegen zandstormen en brandende zon uiterst nuttig.
En wat kort door de bocht dat ze het toch steeds doen voor hun man of geloof. Jeetje zeg, wat een vooroordelen allemaal.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:08

wbt het uiten van het geloof..........een collega van mijn vader is christen en draagt een klein gouden kruisje aan zijn ketting.
dit mocht niet meer,omdat het een te opzichtige uiting van het geloof was.
maar over een hoofddoekje of keppeltje bv doen ze op het bedrijf waar hij werkt niet moeilijk.
dat vind ik zo raar!
dan zou iedereen daar toch vrij in moeten zijn.

en begrijp ik nou iets verkeerd?een burka/niqaab wordt toch oa gedragen door/vanwege de cultuur?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:10

Snoevie schreef:
wbt het uiten van het geloof..........een collega van mijn vader is christen en draagt een klein gouden kruisje aan zijn ketting.
dit mocht niet meer,omdat het een te opzichtige uiting van het geloof was.
maar over een hoofddoekje of keppeltje bv doen ze op het bedrijf waar hij werkt niet moeilijk.
dat vind ik zo raar!
dan zou iedereen daar toch vrij in moeten zijn.

en begrijp ik nou iets verkeerd?een burka/niqaab wordt toch oa gedragen door/vanwege de cultuur?

Of niemand :Y). Maar dat vind ik ook wel discriminatie eigenlijk ik vind een hoofddoek en een keppeltje veel opzichtiger (springt meer in het oog) dan zo'n kruisje.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:12

Een kruisje kan best imo, maar dan wel onder je kleding.
Dus niet overduidelijk boven je kleding.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:13

oke,maar waarom geldt dat dan niet voor andere geloofsuitingen?ik kan goed begrijpen dat die man boos is omdat er wel met 2 maten gemeten wordt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:14

hij nodigd iedereen uit om na de lezing met moslims in gesprek te gaan. hij zegt onderandere:

vraag niet aan de CNN, FOX, australian times, of SkY hoe moslima's zich voelen. vraag niet aan niet-moslims hoe moslima's zich voelen, hoe ze leven, wat hun pricipes zijn, wat hun uitdagingen zijn.

als je eerlijk wilt zijn. vraag het een moslima. vraag het mijn vrouw. vraag het mijn moeder

vraag het een moslima die haar religie kent en een relatie heeft met haar Schepper, wie stabiel is in haar samenleving/gemeenschap, haar verantwoordelijkheden begrijpt.. vraag het haar!

hij denkt, als je eerlijk bent, dat je het niet nodig hebt om het iemand anders te vragen

maar het probleem is, niemand wil het werkelijk vragen aan een moslima

jullie willen foto's van vrouwen in afghanistan, palestina, pakistan en jullie willen horen dat alle vrouwen besneden worden, alsof ze allemaal besneden worden, crazy

Steven Spierberg- stuf

een statitstiek:
bijna alle moslima's in deze ruimte zijn geslaagden(diploma) of is hier mee bezig of zijn erg intilligent (of... versta ik niet)

en in de familiestructuur vinden wij dat vrouwen het welzijn beter controleren dan mannen, wat zegt dat?

je kan mij niet vertellen dat de 108000 prostituees in de straten van de UK of de 76000 prostituees in de Nederlandse straten, die vergunningen hebben dat te doen.. je kan mij niet vertellen dat jonge naakte meiden lopend in australie, dat zij de vrijheid vertegenwoordigen.

of dat die 2350 abortussen die eruit voorkomen de bevrijding vertegenwoordigen?

je kan mij niet vertellen, dat een naakte vrouw, zittend op een choclatbar.. een naakte vrouw die alles verkoopt. dat zij niet de uitbuiting vertegenwoordigen.

laten we juist over zaken praten en eerlijk zijn en objectief

we kunnen verder praten als jullie willen.
maar laat me je nog 1 statistiek geven

prostitutie, SOA'S, abortus en pedofilie en het aantal kinderen die zij verkracht en gekidnapt.. ze bestaan in het westen, maar ze zijn vrijwel ongehoord in de islamitische wereld.

toch raad ik jullie aan om, wanneer mogelijk, het filmpje zelf te aanschouwen.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:14

Focussed schreef:
Nee hoor, kijk maar naar alle expats die in Islamitische landen gaan wonen. Blijven gewoon volledig "westers". Geen moslim die daarover zeurt :) .
En nu is een non weer heel wat anders :=
Zet astjeblieft eens die Christelijke bril af. Wij zijn hier allemaal zó Christelijk opgevoed. Ik ook hoor, maar ik heb inmiddels geleerd die bevooroordeelde bril af te zetten en andere geloven ook te accepteren. Tuurlijk, jullie accepteren dat een ander gelooft. Maar zolang hij daarbij niks uitvoert is het allemaal oke. Anders is het gemekker, religeuze klederdracht mag niet, religeuze feestdagen (offerfeest bijv.) mag ook allemaal niet...
Daarbij heet een burka/niqaab ook een functie. In de tijd dat de Koran geschreven is droeg de plaatselijke bevolking allemaal dit soort "gewaden", nl. tegen de zandstormen en de hitte. Dit gebruik is blijven hangen, netzoals er zoveel onnodige andere religieuze gebruiken zijn blijven hangen. En waarom moet een non bedekt zijn? Tegen de Nederlandse zandstormen? := Volgens mij heeft dát tenue geen enkele nut, nu niet en nooit gehad.

Als ik iets NIET heb is het een christelijke bril, want dat vind ik zo'n schijnheilig geloof!!! (ik wil geen mensen beledigen, maar dit is MIJN mening)

Mijn beste vriendin, nu al zo'n 38 jaar, is moslim. Voorbeoordeeld ben ik dus zeer zeker niet. Maar er hangen nou eenmaal een hoop dingen 'aan' die burka vast, o.a. onderdrukking. (Was het Jesser die dat schreef?) Ik ben het daarmee eens. Veel van deze vrouwen kiezen hier niet zelf voor. Wat ik dus ook vernomen heb van mijn moslim vriendin.

En ik kan heel goed begrijpen dat de vrouwen zich in nederland moeten beschermen tegen zandstormen........ :roll:
Laatst bijgewerkt door Emerald op 17-02-10 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:15

uiteraard, geen kruisje betekend ook geen hoofddoeken,burka's, keppeltjes e.d.
Het klinkt een beetje vreemd dat een kruisje niet mag maar de rest wel.
Beetje met 2 maten meten inderdaad.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:17

en ja hoor. de discussie begint weet bij pagina 1.. als jullie nou eerst alle 33 pagina's lezen.. misschien kan je nog iets bedenken dat nog niet gezegd is in dit topic, ben namelijk benieuwd. aangezien de geschiedenis zich weer eens herhaald

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:18

Emerald,dat je het christelijk geloof schijnheilig vind is je goed recht,maar mensen die hier hetzelfde zeggen over de islam worden aangevallen..........dat begrijp ik niet.

wellicht dat iemand hier kan vertellen wat de kleding van nonnen voor nut heeft?

wbt de nederlandse zandstormen..........je weet het maar nooit,wie weet gebeurd dat nog weleens :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:21

jameyskatje schreef:
hij nodigd iedereen uit om na de lezing met moslims in gesprek te gaan. hij zegt onderandere:

vraag niet aan de CNN, FOX, australian times, of SkY hoe moslima's zich voelen. vraag niet aan niet-moslims hoe moslima's zich voelen, hoe ze leven, wat hun pricipes zijn, wat hun uitdagingen zijn.

als je eerlijk wilt zijn. vraag het een moslima. vraag het mijn vrouw. vraag het mijn moeder

vraag het een moslima die haar religie kent en een relatie heeft met haar Schepper, wie stabiel is in haar samenleving/gemeenschap, haar verantwoordelijkheden begrijpt.. vraag het haar!

hij denkt, als je eerlijk bent, dat je het niet nodig hebt om het iemand anders te vragen

maar het probleem is, niemand wil het werkelijk vragen aan een moslima

jullie willen foto's van vrouwen in afghanistan, palestina, pakistan en jullie willen horen dat alle vrouwen besneden worden, alsof ze allemaal besneden worden, crazy

Steven Spierberg- stuf

een statitstiek:
bijna alle moslima's in deze ruimte zijn geslaagden(diploma) of is hier mee bezig of zijn erg intilligent (of... versta ik niet)

en in de familiestructuur vinden wij dat vrouwen het welzijn beter controleren dan mannen, wat zegt dat?

je kan mij niet vertellen dat de 108000 prostituees in de straten van de UK of de 76000 prostituees in de Nederlandse straten, die vergunningen hebben dat te doen.. je kan mij niet vertellen dat jonge naakte meiden lopend in australie, dat zij de vrijheid vertegenwoordigen.

of dat die 2350 abortussen die eruit voorkomen de bevrijding vertegenwoordigen?

je kan mij niet vertellen, dat een naakte vrouw, zittend op een choclatbar.. een naakte vrouw die alles verkoopt. dat zij niet de uitbuiting vertegenwoordigen.

laten we juist over zaken praten en eerlijk zijn en objectief

we kunnen verder praten als jullie willen.
maar laat me je nog 1 statistiek geven

prostitutie, SOA'S, abortus en pedofilie en het aantal kinderen die zij verkracht en gekidnapt.. ze bestaan in het westen, maar ze zijn vrijwel ongehoord in de islamitische wereld.

toch raad ik jullie aan om, wanneer mogelijk, het filmpje zelf te aanschouwen.

Ongehoord is niet hetzelfde als niet gebeurd. Dat betekend gewoon dat het word weggestopt.

Abortus zal misschien niet gebeuren maar dat komt ook meer omdat het illegaal is. Ik vind abortus juist wel een teken van de bevrijding van de vrouw trouwens, er zijn genoeg vrouwenlevens (en kinderlevens) verpest doordat ze gedwongen zijn om de procudure door een kwakzalver te laten doen of hun kinder te houden terwijl er geen mogelijkheid is het te verzorgen.

Ik vind het wel vrijheid dat een vrouw de keus heeft om haar lichaam te laten zien. Of om het te verbergen in beide gevallen kan zij uitgebuit worden maar ik vind geen van beide een teken van uitbuiting.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:23

Ik denk dat Jameyskatje bedoelt 'unheard of' en letterlijk (en fout) vertaald zeg je dan inderdaad 'ongehoord'. Ik heb de link niet bekeken maar kan het zo wel duiden.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:24

jameyskatje schreef:
76000 prostituees in de Nederlandse straten,

Grappig, ook die hele 'handel' is in handen van buitenlanders... Ongrijpbare Russische / Oostblok mafia bijv.
Vandaar ook de wantoestanden.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:25

jameyskatje schreef:
en ja hoor. de discussie begint weet bij pagina 1.. als jullie nou eerst alle 33 pagina's lezen.. misschien kan je nog iets bedenken dat nog niet gezegd is in dit topic, ben namelijk benieuwd. aangezien de geschiedenis zich weer eens herhaald

Blijkbaar zijn dit de zaken die de mensen bezig houdt,Jamey.
En de een bergt iets makkelijker zijn kruisje op dan de ander haar hoofddoek.