13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:28

Kanelly schreef:
Heb alles doorgelezen hoor en toch niet gevonden waarom het concreet niet moet en wie dit dan voorschrijft?
Alleen een paar mager onderbouwde uitspraken over hulpverlening...

zag je bericht pas toen yinnar er op had gereageerd.. :o
maar idd.. zoals yinnar zegt, alles is hier al in het kwadraat besproken

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:28

Hoe maf kun je als ouder zijn om dit toe te laten??! Kind is dertien, kan niks zelf beslissen of inschatten, volgboot of niet, het is echt niet verantwoord. Verder mag ze zomaar een jaartje school overslaan? Kan ook nooit goed zijn voor haar mentale ontwikkeling, midden in de puberteit een jaar alleen op stap...

Kan er niet bij hoe je er nog maar aan zou kunnen denken het te overwegen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:30

Kanelly: ik lees alleen maar mager onderbouwde reacties op veel argumenten tegen haar vaart ;)

Kiwiko, waar ben je? :D Ik ben erg benieuwd hoe de zeil 'insiders' over deze kwestie denken.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:30

LimaMambo schreef:
Yinnar schreef:
Zeg ben jij ook met 13 jaar gaan zeilen ofzo en school gemist? 50 minus 6 = ????????

Kom op je kan het! :P

hey.. ik ben slimmer dan je denkt hoor.. want je zei namelijk:

Citaat:
Dat duurt nog zeker 6 jaar hoor voordat Sarah om de hoek komt kijken

zeker 6 jaar.. dus dat kunnen er ook 15 zijn :P ~~}>

Heb je me toch ffies te pakken...jij bent wel wakker hoor!

Maar deze jonge deerne is pas 44.....Ik heb overigens niets tegen gays.....Dus dat was niet mijn profiel...
;)

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:31

Daar ben ik ook nog benieuwd naar.. daarna kan ik rustig gaan slapen ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:31

Poeh, alsof het schoolsysteem nou de meest ideale omgeving is voor een kind om op te groeien...
Daar kunnen kinderen ook heel eenzaam zijn hoor... Jaaaren lang.
Dat is (ook) niet goed voor iemands mentale en sociale ontwikkeling ;(

Als er nou niet zoveel ruchtbaarheid aan gegeven zou zijn, had dit meisje gewoon verder kunnen ontwikkelen. En mogelijk na een paar maanden toch afgezien van deze expeditie.. Nu wordt het een soort prestige.

Ze lijkt me niet het type dat hele domme dingen doet... en risico's die zijn er altijd.
Voor zover ik het verhaal ken, lijkt ze een heel bijzonder mens. Daar kun je geen doorsnee verhaal op loslaten.
Ik denk dat dit meisje veel volwassenen een spiegel voorhoudt; wie is er nou bang en durft niet eigen dromen waar te maken. Waarom moet je dan ook een ander haar dromen ontnemen?

En wat ik me nou ook afvraag:
Als zij nou een jongen zou zijn.... zou er dan ook zo'n heisa over gemaakt worden?
Vast niet zoveel als nu.... :Z

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:32

Heino, volgens mij heb ik op de vorige pagina nog een behoorlijk onderbouwd verhaal geplaatst.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:32

Jammer dat ik dit topic niet eerder gevonden heb ;). Ik ben overigens ook erg benieuwd wat de kenners van het vak ervan vinden. In de telegraaf las ik iets over een solo zeiler die het afkeurde, maar goed, het is de telegraaf ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:33

Yinnar schreef:
Kanelly schreef:
Heb alles doorgelezen hoor en toch niet gevonden waarom het concreet niet moet en wie dit dan voorschrijft?
Alleen een paar mager onderbouwde uitspraken over hulpverlening...

Is al velen malen uitgekauwd hier! Leeftijd, leerplichtwet, gevaren en het er geestelijk nog niet aan toe zijn op ndeze jonge leeftijd. Slechts een paar van de argumenten. Wat mij betreft de belangrijkste.

Het ging hier niet om Laura's reis.
Maar de uitspraak van LM, dat het leven vol risico's zit en dat je sommige risico's niet op moet zoeken en al helemaal niet als 13 jarige.
En daaruit vloeide de discussie wat een aanvaardbaar risico is en wat niet. En wie bepaald dus wat een aanvaardbaar risico is en wat niet.
En wie bepaald dus dat je bepaalde risico's niet op moet zoeken...

Ik heb hier namelijk thuis nergens een handleiding 'risico's' liggen, waarin staat welke ik wel en niet moet nemen en wie dat voor mij bepaald.

Yinnar

senna21 schreef:
Als zij nou een jongen zou zijn.... zou er dan ook zo'n heisa over gemaakt worden?

Jongen of meisje doet niets af aan de leeftijd van 13 en de leerplicht. Dus wat mij betreft geen verschil.

Wiwabalia

Al ging ze backpacken, dan was ik er nog 'tegen'.

Wiwabalia

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:34

Een jongen van 13 kan net zo goed verkracht, ontvoerd worden etc. Nee geen verschil.

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:34

senna21 schreef:
Poeh, alsof het schoolsysteem nou de meest ideale omgeving is voor een kind om op te groeien...
Daar kunnen kinderen ook heel eenzaam zijn hoor... Jaaaren lang.
Dat is (ook) niet goed voor iemands mentale en sociale ontwikkeling ;(

Als er nou niet zoveel ruchtbaarheid aan gegeven zou zijn, had dit meisje gewoon verder kunnen ontwikkelen. En mogelijk na een paar maanden toch afgezien van deze expeditie.. Nu wordt het een soort prestige.

Ze lijkt me niet het type dat hele domme dingen doet... en risico's die zijn er altijd.
Voor zover ik het verhaal ken, lijkt ze een heel bijzonder mens. Daar kun je geen doorsnee verhaal op loslaten.
Ik denk dat dit meisje veel volwassenen een spiegel voorhoudt; wie is er nou bang en durft niet eigen dromen waar te maken. Waarom moet je dan ook een ander haar dromen ontnemen?

Ik denk dat ik bij een jongen hetzelfde zou denken.. die kan evengoed worden beroofd of worde verkracht of wat er dan allemaal niet kan gebeuren.

Ik herken ook in dit verhaal van die typisch pushende ouders die alleen gericht zijn op het presteren van het kind in de topsport. Triest toch? Ik geloof zeer zeker dat dit meisje ontzettend goed kan zeilen en dit ook leuk vind. Maar laat het alsjeblieft nog kind zijn. Dit kan echt NIET op een boot midden op zee. Volgboten, papsie en mamsie, reddingsbrigades of niet..het maakt niets uit!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:35

pappie wil graag beroemd worden..

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:35

KellyZ schreef:
Een jongen van 13 kan net zo goed verkracht, ontvoerd worden etc. Nee geen verschil.

Zoals al eerder gezegt dat kan je ook hier op de hoek van de straat gebeuren ... naar mijn idee klink klare onzin.

Jongen of meisje maakt niets uit, hier of op de oceaan maakt in dat geval ook niet uit.
Laatst bijgewerkt door Happinez op 25-08-09 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:36

Kanelly schreef:
Het ging hier niet om Laura's reis.
Maar de uitspraak van LM, dat het leven vol risico's zit en dat je sommige risico's niet op moet zoeken en al helemaal niet als 13 jarige.
En daaruit vloeide de discussie wat een aanvaardbaar risico is en wat niet. En wie bepaald dus wat een aanvaardbaar risico is en wat niet.
En wie bepaald dus dat je bepaalde risico's niet op moet zoeken...

Ik heb hier namelijk thuis nergens een handleiding 'risico's' liggen, waarin staat welke ik wel en niet moet nemen en wie dat voor mij bepaald.

Dat bepaald de nederlandse wetgeving.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:37

jackgirl schreef:
KellyZ schreef:

Zoals al eerder gezegt m dat kan je ook hier op de hoek van de straat gebeuren ... naar mijn idee klink klare onzin.

tja..pliesie bellen midden op zee gaat natuurlijk erg makkelijk.. : 'ja meiske, we zijn binnen 24 uur bij je'

Serafina80

freespirit schreef:

Dat idee krijg ik zeer sterk inderdaad. Wat boeit het nou of je dat record haalt. Want daar gaat het tenslotte om in dit verhaal. Zo snel mogelijk het record halen met als smoes dat Laura dit enorm graag wil (waar ik ook opzich niet aan twijfel maar het is ZO naief!) en dat pappie en mammie het steunen, goh wat lief !!

Yinnar

freespirit schreef:

Dat idee leeft dus al bij mij vanaf de dag dat ik het hoorde.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:38

Ik vind het niet bepaald krachtig, Karl :)

Ten eerste: het gaat men niet zozeer om de leerplicht en het onderwijs dat ze tekort zal komen, maar om het feit dat de leerplichtwet aan geloofwaardigheid zal verliezen wanneer ze dit meisje zo lang vrij af geven. Dan krijg je nou eenmaal duizenden andere tieners, de een met een goed onderbouwd verhaal over een wereldreis, weer een ander die drie dagen eerder vakantie wil claimen. Dat kun je niet voorkomen, dat is simpelweg menseigen. En tuurlijk zal niet iedereen dat doen, maar er zullen er zat zijn. En ga dan maar eens uitleggen waarom zij wel en jij niet.

Ten tweede: ja ze is tussen de mensen, maar nee ze volgt niet een normale sociaal-emotionele ontwikkeling. Dat is praktisch gezien onmogelijk. En je kan ontkennen dat mensen die in dergelijke extreme omstandigheden opgroeien een grotere kans hebben op psychische problematiek, maar dan ontken je tig wetenschappelijke onderzoeken.

Ten derde: ik ben hier nog egen ervaren zeilers tegengekomen die precies uit kunnen leggen wat de potentiële gevaren wel of niet zijn op zee. Aangezien ik daar zelf ook geen verstand van heb ga ik daar ook geen uitspraken over doen. Daarom ben ik erg benieuwd naar Kiwiko's connectie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:39

Hmm Yinnar, heb meerdere wettenbundels in m'n boekenkast staan, maar nergens een kopje 'risico's' ;)

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:40

Yinnar schreef:
freespirit schreef:

Dat idee leeft dus al bij mij vanaf de dag dat ik het hoorde.

Je ziet het toch vaker? Van die vreselijk schreeuwende ouders langs de zijlijnen van het voetbal veld. In dit verhaal dan de ouders die toekijken vanuit de havens. Ouders, die zelf nog chagerijniger zijn als het kind niet goed presteert dan het kind zelf? Ja, op een gegeven moment gaat het kind wel denken dat hij of zij de sport heel erg leuk vind maar in weze zijn ze gewoon bang voor hun ouders. Dat ze door mindere prestatie niet meer trots op hen zijn.

edit: spelfout
Laatst bijgewerkt door Serafina80 op 25-08-09 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:40

Wanneer denkt ze te gaan slapen? Je kunt namelijk niet je bootje voor anker leggen midden op zee.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:41

Kanelly schreef:
Hmm Yinnar, heb meerdere wettenbundels in m'n boekenkast staan, maar nergens een kopje 'risico's' ;)

je kind willens en wetens goed onderwijs onthouden, piet piraat gebied in sturen met een zeilbootje op 13 jarige leeftijd vind ik toch echt onder het kopje 'groot risico' vallen

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:42

KellyZ schreef:
Wanneer denkt ze te gaan slapen? Je kunt namelijk niet je bootje voor anker leggen midden op zee.

Nog een argument waardoor het gewoon onverstandig is! :D

Ik ga in iedergeval slapen in een lekker bedje veilig op Nederlandse bodem ;)

Morgen lees ik weer bij en ik vond het toch leuk dat ik heb kunnen deelnemen aan deze zeer interessante discussie! :D
Laatst bijgewerkt door Serafina80 op 25-08-09 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt