Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:13

fokfanaat schreef:
ja maar blijft dat we heel veel meer produceren dan consumeren

Klopt, maar dat is dus ook het doel van de handel. Elk land produceert waar het goed in is en het het overschot wordt verhandeld. En gelukkig maar. Behalve koffie en thee zou Nederland ook nooit kunnen voorzien in de eigen vraag naar hout en papier. Daarvoor zijn we toch van anderen afhankelijk.

En als we in plaats van veevoer onze landbouwgrond gebruiken voor onze eigen voeding, wordt er nog steeds bemest. De megastallen met kippen en varkens zijn de grootste importeurs van diervoeding, maar helaas zijn juist de mensen die hun dieren buiten laten lopen zoals de koeien boer de 'grootste' vervuiler. Maar laat ook juist die koeien voor bijna 70% van eigen bodem, van het land van die boer gevoerd worden. Dat maakt het allemaal best dubbel.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:32

https://archive.ph/KUvpR

Zo eens een keer een positief verhaal in de Volkskrant over koeien (en grasland) :) het moet niet gekker worden :7 }:0 :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:33

journee schreef:
Behalve koffie en thee zou Nederland ook nooit kunnen voorzien in de eigen vraag naar hout en papier. Daarvoor zijn we toch van anderen afhankelijk.

Nogmaals: verschuiven van de doelpalen, daar ging het helemaal niet om.

Het is altijd nuttig om even terug te gaan naar het begin, en dat begin was deze uitspraak van Robert45:

Citaat:
Zelfs al zouden we 50 procent uitstoot verminderen in de agrarische sector dan nog halen we de waardes niet om te mogen bouwen in 90 procent van het land. Daar komt dan bij dat we nog meer moeten importeren. We importeren nu al een heleboel zaken maak maar eens een rondje in de supermarkt op de groenteafdeling.

Dat ging dus over import, EN het is onzin. Als wij een deel van onze veeteelt afstoten en de landbouwgrond die nu gebruikt wordt voor het verbouwen van veevoer, zouden inzetten om voedsel te verbouwen voor onszelf hoeven we MINDER te importeren, niet meer. De uitspraak is gewoon onjuist en stemmingmakend.

Maar nadat dat weerlegd is, wordt het verhaal steeds een beetje opgeschoven tot we het nu hebben over waarom export nodig zou zijn. Dat is echt een totaal ander argument.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:39

juval schreef:

Zo eens een keer een positief verhaal in de Volkskrant over koeien (en grasland) :) het moet niet gekker worden :7 }:0 :+

Haha heb je nou om dat laatste discussietje je onderschrift aangepast? :') zou daar wel de humor van kunnen inzien.
Zal zo je linkje lezen, ben benieuwd!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:44

juval schreef:

Ja! Aardappels.. en ik lees net dat het een goed idee is om meer zelf te gaan verbouwen.. daar vallen aardappels dan zeker wel onder denk?

:Y)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:49

juval schreef:

Zo'n zelfde reactie heb ik al eerder gelezen. Minder koeien lijkt op papier heel positief, maar in werkelijkheid blijkt dat lang niet altijd het geval. En met je onderschrift ben ik het helemaal eens. :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:52

Cer schreef:
Ja! Aardappels.. en ik lees net dat het een goed idee is om meer zelf te gaan verbouwen.. daar vallen aardappels dan zeker wel onder denk?

Gebalanceerd verbouwen van diverse groenten (en fruit) voor eigen gebruik zou zinnig zijn. De volgende monocultuur+roofbouw natuurlijk niet per se.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 17:56

Cer schreef:
juval schreef:

Ja, een allerlei soorten groenten natuurlijk ook. Helaas halen wij de snijbonen en de bloemkool in de winter niet voor de lol uit de zuidelijke landen, maar omdat deze groenten het in onze winters niet zo goed doen.

Dan kun je in de zomer natuurlijk wel 2x zoveel telen, maar dan nog zal in de winter veel groenten uit andere landen geïmporteerd worden. Tenzij iedereen natuurlijk een flinke diepvries aanschaft en deze zomers vult zoals veel moestuin eigenaren doen, of alleen seizoens groenten gaat eten. Maar dat zie ik om één of andere reden ook niet zo snel gebeuren. :)

Punt is natuurlijk alleen dat er sowieso niets verbouwd moet worden om de waarde van grasland te behouden. Weideland wordt blijkbaar toch vaak ondergewaardeerd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 18:26

Alsnog is er verschil tussen weideland en weideland. Weilanden met open grasland, sloten, hagen, bomen, riet, dat is top.

Het is vooral die monocultuur in NL dat niet goed is voor bodem en natuur.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 18:32

Afbeelding

Ik gooi deze er nog maar een keer in :).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 18:38

Ik dacht “huh, sinds wanneer hebben we eenhoorns” maar dat is blijkbaar een hele poshy vos :D

#grapje

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 19:04

Cer schreef:
Ik dacht “huh, sinds wanneer hebben we eenhoorns” maar dat is blijkbaar een hele poshy vos :D

#grapje

Dat zijn gewoon de positieve vibes van Juval. :j Als je iets op een positieve manier bekijkt, zie je magische dingen gebeuren. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 19:08

_O-

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 08:26

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 08:30

journee schreef:
Ja, een allerlei soorten groenten natuurlijk ook. Helaas halen wij de snijbonen en de bloemkool in de winter niet voor de lol uit de zuidelijke landen, maar omdat deze groenten het in onze winters niet zo goed doen.

Dan kun je in de zomer natuurlijk wel 2x zoveel telen, maar dan nog zal in de winter veel groenten uit andere landen geïmporteerd worden. Tenzij iedereen natuurlijk een flinke diepvries aanschaft en deze zomers vult zoals veel moestuin eigenaren doen, of alleen seizoens groenten gaat eten. Maar dat zie ik om één of andere reden ook niet zo snel gebeuren. :)

Punt is natuurlijk alleen dat er sowieso niets verbouwd moet worden om de waarde van grasland te behouden. Weideland wordt blijkbaar toch vaak ondergewaardeerd.

't is ook zo vervelend als er een hittegolf of langdurige droge periode is. En mogen we dan wel sproeien?
En ook zo klote om al dat ongedierte voor al die groente te bestrijden. Of gaan mensen dan vrijwillig uren door de gewassen lopen om ongedierte te verwijderen? Dat zie ik ook niet zo snel gebeuren :+
Wie gaat er trouwens voor zorgen dat die landbouwer genoeg verdient om al dat werk te doen voor al die ondankbare consumenten?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 08:42

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 08:48

journee schreef:
Cer schreef:

#grapje

Dat zijn gewoon de positieve vibes van Juval. :j Als je iets op een positieve manier bekijkt, zie je magische dingen gebeuren. :D

uiteraard O:)

ik weet niet of individuele biologisch dynamische moestuinen de toekomst voor ons land zal zijn. Ik wil iedereen heel veel succes wensen in ieder geval met hun voedselproductie!! Ik heb wel eens moestuin geprobeerd hier op de kleigrond, maar dat valt echt niet mee. De slakken hebben gewonnen :) Je hebt dan in iedergeval genoeg lichaamsbeweging en weinig tijd voor vervuilende chatgpt ed.
(maar ik vrees dus dat de verwende 'gemiddelde' Nederlander zijn handen niet vuil wil maken aan de voedselproductie en dat daar weer arbeidsmigranten voor moeten worden ingevlogen)

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 08:53

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 08:55

prompter schreef:
Het is hier al eerder aangehaald, maar nu zijn er ook harde cijfers; PVV'ers doen het minste kamerwerk van alle partijen, en dat voor 144.000 euro per jaar:

https://nos.nl/artikel/2575214-pvv-frac ... -kamerwerk

En toch zal het de meeste kiezers waarschijnlijk niks uitmaken... Die stemmen toch wel weer op Geert.

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 08:58

juval schreef:

Leuk artikel Juval. Geeft weer dat 1-op-1 overschakelen naar (reguliere) akkerbouw ook ongewenst is. Misschien beter voor stikstof, maar niet mer op andere vlakken (Waterhuishouding/pesticiden/biodiversiteit).
Blijk maar weer dat Nederland een heel groot en moeilijk Ruimtelijk Ordenings vraagstuk heeft.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 08:59

Shadow0 schreef:
Dat ging dus over import, EN het is onzin. Als wij een deel van onze veeteelt afstoten en de landbouwgrond die nu gebruikt wordt voor het verbouwen van veevoer, zouden inzetten om voedsel te verbouwen voor onszelf hoeven we MINDER te importeren, niet meer. De uitspraak is gewoon onjuist en stemmingmakend.

Maar nadat dat weerlegd is, wordt het verhaal steeds een beetje opgeschoven tot we het nu hebben over waarom export nodig zou zijn. Dat is echt een totaal ander argument.

Blijkbaar denkt zelfs het CBS daar anders over. Wat jij precies weerlegd weet ik niet. Je zegt alleen dat we de meer zelf moeten verbouwen en dat dat de oplossing is.

Zelfs als Nederland haar export stopt en iedereen vegetarisch gaat eten, kan de Nederlandse landbouw de Nederlandse bevolking niet voeden. Dat blijkt uit de cijfers van de landgebruikvoetafdruk van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). In totaal heeft Nederland 3,59 miljoen hectare voor de voedselconsumptie nodig, terwijl het landbouwareaal slechts 1,82 miljoen hectare bedraagt. Een nationale kringlooplandbouw heeft derhalve weinig nut, omdat we fors moeten importeren en ook een halvering van de veestapel verandert niets aan onze landgebruikvoetafdruk.
De cijfers zijn niet nieuw en de landgebruikvoetafdruk wordt al jarenlang door PBL, CLO (Compendium voor de Leefomgeving) en CBS berekend. Toch zijn de cijfers bij weinigen bekend en geeft het een totaal andere context op de landbouwproductie en exportpositie. Velen veronderstellen dat Nederland teveel landbouwproducten produceert, omdat we de tweede landbouwexporteur in de wereld zijn.

Het feit is dat we als land ook heel veel grondstoffen en voedselproducten importeren. In de discussie worden deze cijfers (wellicht bewust) ook niet gebruikt, want dan zou iedereen in Nederland zich realiseren dat we zuinig op de landbouwgrond moeten zijn en dat zal het debat enigszins nuanceren. In plaats van minder zouden de boeren dus juist meer voedsel moeten produceren om Nederland zelfvoorzienend te maken.

https://www.vee-en-gewas.nl/artikel/298 ... te-voeden/ in het artikel vind je de links naar het CBS. Of ga je nu zeggen dat het CBS ook aan stemmingmakerij doet?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 09:48

juval schreef:
journee schreef:

uiteraard O:)

ik weet niet of individuele biologisch dynamische moestuinen de toekomst voor ons land zal zijn. Ik wil iedereen heel veel succes wensen in ieder geval met hun voedselproductie!! Ik heb wel eens moestuin geprobeerd hier op de kleigrond, maar dat valt echt niet mee. De slakken hebben gewonnen :) Je hebt dan in iedergeval genoeg lichaamsbeweging en weinig tijd voor vervuilende chatgpt ed.
(maar ik vrees dus dat de verwende 'gemiddelde' Nederlander zijn handen niet vuil wil maken aan de voedselproductie en dat daar weer arbeidsmigranten voor moeten worden ingevlogen)

Ik 'moestuin' zelf maar het is inderdaad hard werken en je weet nooit vooraf wat de oogst is. Slakken, aardappelkevers, luizen, rupsen, andere kevers en Wortelvliegen. Maar ook bladschimmel bij warm en vochtig weer of veel bladgroenten dat doorschiet (gaat bloeien) als het heet en droog is. En natuurlijk het onkruid wat vaak harder groeit dan je gezaaide groenten. :)

En hoeveel aandacht je ook geeft, aan ongedierte, water, bemesting en dergelijke, de ene zaailing groeit op als kool, terwijl een het plantje 30 cm verderop maar niet groter wil groeien. Het ene keer komt alles snel op, het andere jaar duurt het eeuwig of moet je meerdere keren zaaien omdat de zaden /stekjes opgegeten of verrot zijn om om een andere reden maar niet aan willen slaan.

Sommige jaren heb je een overvloed aan aan de ene groenten, maar als het jaar erop iets minder zaait, komt er maar juist vrijwel niets op. :) Dus Juval, bij deze bedankt voor de gelukwensen, die kunnen we goed gebruiken! :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 10:35

Ik kijk de serie van Jeremy Clarke's Farm, nu is daar een groot gedeelte van gescript, maar je kunt daar wel goed zien dat het allemaal niet meevalt met telen van gewassen :+

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 10:42

Ik heb een paar jaar een buurttuintje gehuurd bij de gemeente Den Haag, van 5 bij 3 meter. Stukje van niks dus, maar je moet er inderdaad wel wat voor doen. Door slim op te volgen met zaaien en planten heb ik er veel vanaf kunnen halen (voor een jaar snij- en sperziebonen bijvoorbeeld), maar het is erg arbeidsintensief. Ik hoop na mijn pensioen een grote tuin te kunnen bemachtigen zodat ik al mijn groenten zelf kan kweken, maar daar zou ik nu echt geen tijd voor hebben, dus ik begrijp hoe moeilijk het telen van gewassen is op een volledig biologische manier zoals ik dat deed (geen bemesting, geen ongediertemiddelen).

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 10:43

Het is een klein beetje offtopic, maar ik ben er van overtuigd dat als meer mensen overschakelen naar biologische landbouw, meer (onderzoeks)interesse daarnaar komt vanuit het bedrijfsleven waardoor voor diverse problemen sneller een oplossing gevonden zal worden.

Wat mij betreft mag het wel meer gestimuleerd worden, die monoculturen schieten geen zak op. Lijkt me een goede besteding van alle landbouw subsidies.

https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... ken-141320