enzino schreef:bigone schreef:
In dat geval: de Oekraïense president zegt dat de Oekraïense strijdkrachten zich moedig hebben gedragen.
Ik ben het met hem eens. Jij niet?
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
irmaz schreef:en ik zeg dat, niet alleen dat deze militairen zich moedig hebben gedragen maar dat deze militairen moedig zijn (of in de meeste gevallen, waren)
En nog een keer: Ik vind het enorm dapper dat je, terwijl je weet dat de kans dat je het zelf overleeft vrijwel nihil is, toch in actie komt om te zorgen dat andere mensen kunnen overleven.
enzino schreef:bigone schreef:
In dat geval: de Oekraïense president zegt dat de Oekraïense strijdkrachten zich moedig hebben gedragen.
Citaat:Bondarev, die sinds 2019 voor de missie van Rusland bij de Verenigde Naties in Zwitserland werkte, is de eerste Russische diplomaat die publiekelijk opstapt en afstand neemt van de oorlog. Hij zegt niet langer deel te willen uitmaken van ‘deze bloedige en absoluut onnodige schande’. Voorlopig wil hij in Genève blijven want een terugkeer naar Moskou is onmogelijk geworden.
enzino schreef:Ik probeer uit te vinden of we het hier over een fictief verhaal hebben dat verzonnen is voor propaganda redenen of dat dit echt heeft plaats gevonden. Dat zou niet de eerste keer zijn. Lijkt me niet zo vreemd, of wel soms?
enzino schreef:Ik probeer uit te vinden of we het hier over een fictief verhaal hebben dat verzonnen is voor propaganda redenen of dat dit echt heeft plaats gevonden. Dat zou niet de eerste keer zijn. Lijkt me niet zo vreemd, of wel soms?
Tot nu toe is er dus alleen het woord van Zelensky zelf, iets dat natuurlijk niet heel betrouwbaar is.
oomens schreef:Wat Enzino bedoelt, en daar heeft hij best wel een punt, is dat vrijwel alle informatie die wij hier krijgen rechtstreeks vanuit één van de strijdende partijen komt.
Die hebben allebei niet per se belang bij het verspreiden van de waarheid, maar bij het winnen van de strijd, het gunstig beïnvloeden van de eigen moraal, het genereren van (buitenlandse) steun.
Onafhankelijke waarheidsvinding en vrije journalistiek is lastig in zo'n situatie.
Dat Rusland schaamteloos leugens en halve waarheden verspreidt vanuit propagandadoelen, betekent niet dat Oekraïne het dús niet doet.
Dat de ene kant zich als duivels gedraagt, maakt niet dat de andere kant daarom als engelen is.
Het is altijd goed om daaraan te denken, ook als het om berichtgeving vanuit de good guys gaat. Wanneer de Oekraïense strijdkrachten berichten over hun eigen prestaties naar buiten brengen, dan is het altijd goed om je af te vragen of het waar is/hoeveel ervan waar is, wat er (bewust) niet naar buiten wordt gebracht/wordt weggelaten, en met welk doel de informatie wordt gedeeld.
oomens schreef:Wat Enzino bedoelt, en daar heeft hij best wel een punt, is dat vrijwel alle informatie die wij hier krijgen rechtstreeks vanuit één van de strijdende partijen komt.
Die hebben allebei niet per se belang bij het verspreiden van de waarheid, maar bij het winnen van de strijd, het gunstig beïnvloeden van de eigen moraal, het genereren van (buitenlandse) steun.
Onafhankelijke waarheidsvinding en vrije journalistiek is lastig in zo'n situatie.
Dat Rusland schaamteloos leugens en halve waarheden verspreidt vanuit propagandadoelen, betekent niet dat Oekraïne het dús niet doet.
Dat de ene kant zich als duivels gedraagt, maakt niet dat de andere kant daarom als engelen is.
Het is altijd goed om daaraan te denken, ook als het om berichtgeving vanuit de good guys gaat. Wanneer de Oekraïense strijdkrachten berichten over hun eigen prestaties naar buiten brengen, dan is het altijd goed om je af te vragen of het waar is/hoeveel ervan waar is, wat er (bewust) niet naar buiten wordt gebracht/wordt weggelaten, en met welk doel de informatie wordt gedeeld.
irmaz schreef:Of het echt waar is of niet maakt verder helemaal niet uit. Het verandert niks aan het feit dat Rusland ongevraagd met grof geschut en bommen en granaten het souvereine land Ukraïne is binnengevallen en dat als gevolg daarvan een groot deel van Oost-Ukraïne nu in puin ligt, er een aantal doden (aan beide zijden) is gevallen dat inmiddels de 100.000 moet zijn genaderd en een aantal gewonden die een veelvoud zijn van dat. En dan laat ik geestelijk lijden nog buiten beschouwing.
enzino schreef:irmaz schreef:Of het echt waar is of niet maakt verder helemaal niet uit. Het verandert niks aan het feit dat Rusland ongevraagd met grof geschut en bommen en granaten het souvereine land Ukraïne is binnengevallen en dat als gevolg daarvan een groot deel van Oost-Ukraïne nu in puin ligt, er een aantal doden (aan beide zijden) is gevallen dat inmiddels de 100.000 moet zijn genaderd en een aantal gewonden die een veelvoud zijn van dat. En dan laat ik geestelijk lijden nog buiten beschouwing.
Voor de strijd zelf niet, maar voor dit topic wel hoop ik.
enzino schreef:pien_2010 schreef:Dit is niet helemaal waar Oomens. Veel wordt bevestigd door UK of USA inlichtingendienst, cq door mensen die al die sateliet beelden bestuderen.
Zou je die als onafhankelijk bestempelen?
enzino schreef:Bottom line is dus dat er geen enkel bewijs is dat dit echt heeft plaats gevonden op het woord van Zelensky en een oprichter van Azov na. Aangezien dat die duidelijke beweegredenen hebben om soortgelijke verhalen gewoonweg te verzinnen kunnen we niets anders doen dan concluderen dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat het echt zo is gegaan.
Verder mag iedereen zelf weten of ze deze militairen in deze fictieve situatie helden vinden of niet.
Dat Rusland zegt daar helikopters neergehaald te hebben bewijst toch niets behalve dan dat Rusland daar helikopters neergehaald heeft (aangezien Oekraïne dat nu bevestigd)?
enzino schreef:pien_2010 schreef:Dit is niet helemaal waar Oomens. Veel wordt bevestigd door UK of USA inlichtingendienst, cq door mensen die al die sateliet beelden bestuderen.
Zou je die als onafhankelijk bestempelen?
enzino schreef:bigone schreef:Dus wanneer Rusland het zegt klopt het en wanneer Oekraïne het zegt is het maar de vraag of het klopt.
Nee, wanneer Rusland het zegt is het maar de vraag of het klopt. En wanneer Oekraïne het zegt is het ook maar de vraag of het klopt. Dat lijkt me toch geen rare insteek.
irmaz schreef:Als ik jou was zou ik helemaal niks meer lezen want 99,99% van wat je op het internet leest is niet onafhankelijk.
enzino schreef:irmaz schreef:Als ik jou was zou ik helemaal niks meer lezen want 99,99% van wat je op het internet leest is niet onafhankelijk.
Andere oplossing, je zoekt in verschillende bronnen naar bevestiging/bewijs. Is toch geen raar idee. Je opmerking over bewoners van Pluto en Mars zal ik links laten liggen.