Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:46

irmaz schreef:
en ik zeg dat, niet alleen dat deze militairen zich moedig hebben gedragen maar dat deze militairen moedig zijn (of in de meeste gevallen, waren)

En nog een keer: Ik vind het enorm dapper dat je, terwijl je weet dat de kans dat je het zelf overleeft vrijwel nihil is, toch in actie komt om te zorgen dat andere mensen kunnen overleven.

Hoe weet je dat dit echt heeft plaats gevonden dan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:49

enzino schreef:
bigone schreef:

In dat geval: de Oekraïense president zegt dat de Oekraïense strijdkrachten zich moedig hebben gedragen.

Wat wil je hier nu precies mee zeggen of beter nog, bereiken?
Weer de zogenaamde : bekijk het van twee kanten verhaal spelen?
Dus omdat er tijdens de gevechten om Azovstal niets over vermeld werd of omdat de president en de leider van de Azov militairen het zeggen klopt het misschien niet?

Je zal als land in oorlog wel compleet idioot zijn wanneer je tijdens een ongoing operation al even verteld dat je er in geslaagd bent om materiaal af te leveren: o ja, morgen om vijf uur vliegen we weer!

En ter info : Rusland heeft enkele keren melding gemaakt van neergeschoten helicopters en in feite is dat nu bevestigd door de Oekraïne omdat er in dat gebied nu toch niets meer op het spel staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:53

Ik probeer uit te vinden of we het hier over een fictief verhaal hebben dat verzonnen is voor propaganda redenen of dat dit echt heeft plaats gevonden. Dat zou niet de eerste keer zijn. Lijkt me niet zo vreemd, of wel soms?

Tot nu toe is er dus alleen het woord van Zelensky zelf, iets dat natuurlijk niet heel betrouwbaar is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-05-22 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:53

Dit bericht keek ik wel van op en zag het paar dagen geleden langs komen op twitter maar wilde meer bronnen.
Nu schrijft ook de Volkskrant en anderen hierover en het gaat over een hoge Russische diomaat die bij de NAVO werkt en een vernietigende brief heeft geschreven waarin hij schrijft zich te schamen voor zijn land.
Ik kijk hier toch wel vanop eerlijk gezegd en in eerste instantie kon ik het niet geloven vandaar twitter link niet geplaatst
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bf5f9da4/

Ik citeer
Citaat:
Bondarev, die sinds 2019 voor de missie van Rusland bij de Verenigde Naties in Zwitserland werkte, is de eerste Russische diplomaat die publiekelijk opstapt en afstand neemt van de oorlog. Hij zegt niet langer deel te willen uitmaken van ‘deze bloedige en absoluut onnodige schande’. Voorlopig wil hij in Genève blijven want een terugkeer naar Moskou is onmogelijk geworden.

En iets grappigs over hondje patron, zie hilarisch filmpje in de link, de bommenvinder van Oekraïne. Wij hadden vroeger zo'n hondje en ze zijn zo vreselijk grappig.
Dus ik begrijp wel dat hij wordt ingezet als propaganda held. Hij wordt in het filmpje, als een pakketje gedragen en dat deden wij ook wel eens met onze Sjors <3 _O-

https://twitter.com/nexta_tv/status/152 ... OP-UFwYz6g

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:17

enzino schreef:
Ik probeer uit te vinden of we het hier over een fictief verhaal hebben dat verzonnen is voor propaganda redenen of dat dit echt heeft plaats gevonden. Dat zou niet de eerste keer zijn. Lijkt me niet zo vreemd, of wel soms?

De manier waarop is vooral vreemd.

Even voor de duidelijkheid: Ik vind dat mensen die, wetende dat ze het zelf zeer waarschijnlijk niet zullen overleven, er voor zorgen dat anderen kunnen overleven enorm moedig zijn.
Dit is niet fictief, verzonnen of uit derde hand, dit vind ik persoonlijk en het zal me aan mn r..t roesten of jij dat gelooft of niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:18

enzino schreef:

Tot nu toe is er dus alleen het woord van Zelensky zelf, iets dat natuurlijk niet heel betrouwbaar is.

Ik heb je een link van Zelenski gegeven en een link van één van de azovleiders. Niet genoeg voor jou natuurlijk want moet zwart op wit staan met als het even kan foto’s en video’s .
Want stel je voor dat het propaganda is , weet je Enzino , propaganda zou zijn dat je het niet over de doden hebt maar alleen over de geslaagde acties. Dat is propaganda, net zoals de Russen inmiddels bijna 30.000 soldaten verloren en ze het vertikken ze te repatriëren want dan hebben ze een extra probleem in Rusland.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:22

Afgezien van het feit dat er op “ zwart en wit “ net zo hard gelogen kan worden als bij, hear hear en bewegende beelden.

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:26

Klopt, maar wanneer Rusland zegt dat ze helicopters hebben neergehaald en Oekraïne zegt helicopters hebben verloren wat is daar dan zo moeilijk aan te begrijpen ? Of iemand heeft moeite om het woord helden te verbinden aan deze piloten.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:30

Wat Enzino bedoelt, en daar heeft hij best wel een punt, is dat vrijwel alle informatie die wij hier krijgen rechtstreeks vanuit één van de strijdende partijen komt.

Die hebben allebei niet per se belang bij het verspreiden van de waarheid, maar bij het winnen van de strijd, het gunstig beïnvloeden van de eigen moraal, het genereren van (buitenlandse) steun.

Onafhankelijke waarheidsvinding en vrije journalistiek is lastig in zo'n situatie.
Dat Rusland schaamteloos leugens en halve waarheden verspreidt vanuit propagandadoelen, betekent niet dat Oekraïne het dús niet doet.
Dat de ene kant zich als duivels gedraagt, maakt niet dat de andere kant daarom als engelen is.

Het is altijd goed om daaraan te denken, ook als het om berichtgeving vanuit de good guys gaat. Wanneer de Oekraïense strijdkrachten berichten over hun eigen prestaties naar buiten brengen, dan is het altijd goed om je af te vragen of het waar is/hoeveel ervan waar is, wat er (bewust) niet naar buiten wordt gebracht/wordt weggelaten, en met welk doel de informatie wordt gedeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:31

Bottom line is dus dat er geen enkel bewijs is dat dit echt heeft plaats gevonden op het woord van Zelensky en een oprichter van Azov na. Aangezien dat die duidelijke beweegredenen hebben om soortgelijke verhalen gewoonweg te verzinnen kunnen we niets anders doen dan concluderen dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat het echt zo is gegaan.

Verder mag iedereen zelf weten of ze deze militairen in deze fictieve situatie helden vinden of niet.

Dat Rusland zegt daar helikopters neergehaald te hebben bewijst toch niets behalve dan dat Rusland daar helikopters neergehaald heeft (aangezien Oekraïne dat nu bevestigd)?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:40

Moderatoropmerking:
Bericht leeggehaald omdat het tegen de Boktregels was.
Laatst bijgewerkt door Dani op 27-05-22 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht leeggehaald.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:41

oomens schreef:
Wat Enzino bedoelt, en daar heeft hij best wel een punt, is dat vrijwel alle informatie die wij hier krijgen rechtstreeks vanuit één van de strijdende partijen komt.

Die hebben allebei niet per se belang bij het verspreiden van de waarheid, maar bij het winnen van de strijd, het gunstig beïnvloeden van de eigen moraal, het genereren van (buitenlandse) steun.

Onafhankelijke waarheidsvinding en vrije journalistiek is lastig in zo'n situatie.
Dat Rusland schaamteloos leugens en halve waarheden verspreidt vanuit propagandadoelen, betekent niet dat Oekraïne het dús niet doet.
Dat de ene kant zich als duivels gedraagt, maakt niet dat de andere kant daarom als engelen is.

Het is altijd goed om daaraan te denken, ook als het om berichtgeving vanuit de good guys gaat. Wanneer de Oekraïense strijdkrachten berichten over hun eigen prestaties naar buiten brengen, dan is het altijd goed om je af te vragen of het waar is/hoeveel ervan waar is, wat er (bewust) niet naar buiten wordt gebracht/wordt weggelaten, en met welk doel de informatie wordt gedeeld.

Dit is niet helemaal waar Oomens. Veel wordt bevestigd door UK of USA inlichtingendienst, cq door mensen die al die sateliet beelden bestuderen. UIt die beelden blijkt dat er enorm veel Russische mannen en jongens zijn overleden |( waar nog geen enkele melding van is gedaan door Rusland. Tevens blijkt uit de satelietbeelden inderdaad executies die plaats hebben gevonden.

Wat mij opvalt is dat vrij vaak zaken die Zelensky aangeeft, of Nexta dat die vaak (bewijsbaar) bevestigd worden .

Ik heb wel zelf met de berichten van Daks, die ik graag lees, dat ik altijd een slag om de arm houd want dit zijn natuurlijk ook verhalen van mannen die het moreel hoog houden. Vaak komen ook die berichten een of twee weken later terug in de main stream, maar zeer zeker niet alles.

Wel ben ik het met je eens dat kritisch zijn erg belangrijk is en ik ben me erg bewust van het feit dat beiden partijen gebruik maken van allerlei propaganda praat en dat dit wel degelijk een "wapen" is in deze strijd om de ander te demoraliseren of kwaad te spreken over de ander.

Dus bv met dat bericht dat ik net geplaatst heb over die navo hoge diplomaat, dat vond ik zo stug, dat ik dacht "dat kan iedereen wel beweren", dat betekent nogal wat→ zeker als dit vaker gaat gebeuren. Daar wacht ik dan net zolang mee tot ik bewijs heb.

Zo heb ik ook nog twitter link berichten opgeslagen vanuit het begin van de oorlog van bv anonymous die ik zo stug vond (misschien waar, misschien ook niet) dat ik ze eerst bevestigd wil zien door de gebeurtenissen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:45

oomens schreef:

Niemand zegt dat de Ukraïne niet bepaalde zaken wel of niet naar buiten brengt om propaganda redenen.

In dit topic hebben we ons al best vaak afgevraagd hoe de mensen in Azovstal-fabriek aan eten en munitie kwamen om het al die tijd vol te houden. De Russen hebben boven Azovstal diverse helicopters neergehaald en inmiddels hebben de laatste mensen de Azovstal-fabrieken verlaten. Dus als nu Zelensky komt met het verhaal dat deze zaken met elkaar te maken hebben gehad, klinkt mij dat niet onaanneemlijk in de oren.
Of het echt waar is of niet maakt verder helemaal niet uit. Het verandert niks aan het feit dat Rusland ongevraagd met grof geschut en bommen en granaten het souvereine land Ukraïne is binnengevallen en dat als gevolg daarvan een groot deel van Oost-Ukraïne nu in puin ligt, er een aantal doden (aan beide zijden) is gevallen dat inmiddels de 100.000 moet zijn genaderd en een aantal gewonden die een veelvoud zijn van dat. En dan laat ik geestelijk lijden nog buiten beschouwing.

De enige echte heldendaad die Russen op dit moment kunnen verrichten is zo snel mogelijk Ukraïne verlaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:52

irmaz schreef:
Of het echt waar is of niet maakt verder helemaal niet uit. Het verandert niks aan het feit dat Rusland ongevraagd met grof geschut en bommen en granaten het souvereine land Ukraïne is binnengevallen en dat als gevolg daarvan een groot deel van Oost-Ukraïne nu in puin ligt, er een aantal doden (aan beide zijden) is gevallen dat inmiddels de 100.000 moet zijn genaderd en een aantal gewonden die een veelvoud zijn van dat. En dan laat ik geestelijk lijden nog buiten beschouwing.

Voor de strijd zelf niet, maar voor dit topic wel hoop ik.
Het lijkt me prettig als mensen een bron bij nieuwsberichten zetten en mogelijk zelf aangeven wanneer een bron onbevestigd of twijfelachtig is qua betrouwbaarheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:54

pien_2010 schreef:
Dit is niet helemaal waar Oomens. Veel wordt bevestigd door UK of USA inlichtingendienst, cq door mensen die al die sateliet beelden bestuderen.

Zou je die als onafhankelijk bestempelen?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:59

enzino schreef:
irmaz schreef:

Voor de strijd zelf niet, maar voor dit topic wel hoop ik.

Nee waarom? "Aannemelijk" of logisch passend in de andere informatie die er in die context bestaat" in combinatie met "niet schadelijk" lijkt mij voldoende kwalificatie voor dit topic.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 16:59

enzino schreef:
pien_2010 schreef:
Dit is niet helemaal waar Oomens. Veel wordt bevestigd door UK of USA inlichtingendienst, cq door mensen die al die sateliet beelden bestuderen.

Wat je doet Enzino is alles en iedereen in diskrediet brengen zodat we uiteindelijk niets meer kunnen aannemen. De westerse journalistiek is zeer kritisch, en als er wordt gelogen dan komt zeker achteraf de klap als een boemerang terug (Zie maar rondom dat hele gedoe met Assad in Irak→ vreselijk).
Dit soort kritiek op Poetin hoef je in Rusland amper of niet te verwachten want de journalistiek is geregeld door Poetin en staat onder staatstoezicht zoals bij alle dictators.

Biden, Boris Johnson zijn geen dictaters, hebben onafhankelijke journalistiek die veel zo niet alles onderzoeken en checken. Dus ja, ook al zijn dit landen die duidelijk het standpunt hebben ingenomen dat ze tegen de Russische inval zijn, zijn het ook landen die wel degelijk hun berichtgeving vanuit de journalistiek op orde hebben .
Dus er zal echt wel eens iets mis gaan, of bewust gelogen worden maar "al is de leugen dan nog zo snel, de waarheid achterhaald ze wel". Dus vooralsnog zijn dit voor mij betrouwbare bronnen totydat het tegendeel bewezen is.

Bij Poetin heb ik het vaak andersom. Ik geloof het pas als bewezen is dat het klopt, want dat hangt van leugens en idioterie aan elkaar en dat is een hele bewuste strategie die door dictators gehanteerd wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:02

enzino schreef:
Bottom line is dus dat er geen enkel bewijs is dat dit echt heeft plaats gevonden op het woord van Zelensky en een oprichter van Azov na. Aangezien dat die duidelijke beweegredenen hebben om soortgelijke verhalen gewoonweg te verzinnen kunnen we niets anders doen dan concluderen dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat het echt zo is gegaan.

Verder mag iedereen zelf weten of ze deze militairen in deze fictieve situatie helden vinden of niet.

Dat Rusland zegt daar helikopters neergehaald te hebben bewijst toch niets behalve dan dat Rusland daar helikopters neergehaald heeft (aangezien Oekraïne dat nu bevestigd)?

Dus wanneer Rusland het zegt klopt het en wanneer Oekraïne het zegt is het maar de vraag of het klopt. Mijn pa had vroeger een term voor dit soort stellingen.
Wat een ongelofelijke mierenneukers .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:06

bigone schreef:
Dus wanneer Rusland het zegt klopt het en wanneer Oekraïne het zegt is het maar de vraag of het klopt.

Nee, wanneer Rusland het zegt is het maar de vraag of het klopt. En wanneer Oekraïne het zegt is het ook maar de vraag of het klopt. Dat lijkt me toch geen rare insteek.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:06

enzino schreef:
pien_2010 schreef:

Als ik jou was zou ik helemaal niks meer lezen want 99,99% van wat je op het internet leest is niet onafhankelijk.
Als je graag zeker wilt weten of iets wel of niet gebeurd moet je zelf gaan kijken. Wie weet is de hele oorlog (of speciale operatie) wel een verzinsel van de eerder aangehaalde hypothetische bewoners van Pluto of Mars :7

Leuke draad voor je op Twitter: De bekende Russische hof-propagandist vertelt dat de taal, het geloof en de geschiedenis van Ukraïne verzonnen is en helemaal niet bestaat:
https://twitter.com/JuliaDavisNews/stat ... 3797815297

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:07

pien_2010 schreef:
Wat je doet Enzino is alles en iedereen in diskrediet brengen zodat we uiteindelijk niets meer kunnen aannemen.

Je mag alles aannemen, maar ik hoop wel dat iedereen overal kritisch over blijft. Of het nou binnen je straatje past of niet, je moet het nooit zomaar aannemen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:08

enzino schreef:
bigone schreef:
Dus wanneer Rusland het zegt klopt het en wanneer Oekraïne het zegt is het maar de vraag of het klopt.

Nee, wanneer Rusland het zegt is het maar de vraag of het klopt. En wanneer Oekraïne het zegt is het ook maar de vraag of het klopt. Dat lijkt me toch geen rare insteek.

Daar ga je fout. Wanneer Rusland het zegt is het helemaal niet de vraag of het klopt :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:08

irmaz schreef:
Als ik jou was zou ik helemaal niks meer lezen want 99,99% van wat je op het internet leest is niet onafhankelijk.

Andere oplossing, je zoekt in verschillende bronnen naar bevestiging/bewijs. Is toch geen raar idee. Je opmerking over bewoners van Pluto en Mars zal ik links laten liggen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 17:09

enzino schreef:
irmaz schreef:

Andere oplossing, je zoekt in verschillende bronnen naar bevestiging/bewijs. Is toch geen raar idee. Je opmerking over bewoners van Pluto en Mars zal ik links laten liggen.

Nou wat let je? :Y)