Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 07:40

prompter schreef:
Ik denk dat het de BBB stemmen gaat kosten, die trokken veel ontevreden mensen, die zien ook wel wat in Omtzigt. Hij geeft zelf al aan niet te groot te willen worden om LPF-achtige toestanden te voorkomen, dat is verstandig. Ik hoop alleen niet dat hij Mona Keijzer als voorvrouw binnen haalt, die gaat ook meer voor eigen succes dan voor het algemeen belang.

Ik ben ook benieuwd hoeveel het CDA in gaat leveren

Marije_jiplover

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 07:45

Ben wel benieuwd hoe hij in de hand wil houden dat hij niet te groot wil worden?
Als 1/5 van de kiezers op zijn partij stemt, maar hij niet meer dan 20 zetels wil bezetten, geeft hij die andere 10 dan terug?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 07:51

purny schreef:
Ik denk dat Omtzigt een hoop stemmen gaat trekken. Maar niet vanwege zijn programma maar gewoon sympathie stemmen.

Het hele toeslagensysteem moet op de schop. Het is van de zotte dat je de toeslagen als voorschot krijgt en je vervolgens over het vorige jaar moet terugbetalen omdat je meer bent gaan verdienen midden in het jaar. Of dat je in de loop van het huidige jaar getrouwd bent.

Ik denk het ook, maar is dat eigenlijk wel wenselijk? Laatst was er een analyse geplaatst over zijn stemgedrag en hij was blijkbaar op veel vlakken toch best rechts. Terwijl -voor mijn gevoel- veel mensen die hem wel zien zitten dat niet echt zijn.

Ben heel benieuwd naar zijn programma. Hoop wel dat mensen in ieder geval eerst kijken of zijn partij bij hun standpunten past in plaats van enkel en alleen stemmen omdat hij zich goed heeft ingezet voor de toeslagenaffaire.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:05

ZWOLLE (ANP) - Eddy van Hijum, tot voor kort gedeputeerde in de provincie Overijssel, stapt over van het CDA naar de nieuwe partij van Pieter Omtzigt. Van Hijum (51) laat op LinkedIn weten dat hij lid is geworden van het afgelopen weekeinde opgerichte Nieuw Sociaal Contract. Hij gaat aan de slag als voorzitter van de commissie die het verkiezingsprogramma van de partij opstelt.

Ben heel benieuwd of de kiezer zich kan vinden in zijn programma,
Laatst bijgewerkt door mce op 21-08-23 08:26, in het totaal 3 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:06

Hoe lang hebben ze eigenlijk nog om een programma op te stellen enzo? November, dan zijn de verkiezingen toch?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:12

nps schreef:
Pfoe ik zou wel een programma willen zien. Vind het onbegrijpelijk dat men wil stemmen op een persoon die niet eens een partijprogramma heeft. Wat zijn zijn standpunten? Wordt dit alwéér een one man partij? Het worden hoe dan ook bijzondere verkiezingen…

Hij heeft toch al een boek geschreven waar zijn partij programma uitgehaald word? Er word nu net gedaan alsof hij inhoudelijk helemaal niets heeft.

Dat is volgens mij gewoon niet waar? Als je je in hem zou willen verdiepen en zijn boek zou lezen, dan zou je zijn standpunten weten denk ik?

Heb ik ook niet gedaan hoor :o . Maar ik zeg dit dan ook niet :')

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:20

ruitje schreef:
nps schreef:
Pfoe ik zou wel een programma willen zien. Vind het onbegrijpelijk dat men wil stemmen op een persoon die niet eens een partijprogramma heeft. Wat zijn zijn standpunten? Wordt dit alwéér een one man partij? Het worden hoe dan ook bijzondere verkiezingen…

Hij heeft toch al een boek geschreven waar zijn partij programma uitgehaald word? Er word nu net gedaan alsof hij inhoudelijk helemaal niets heeft.

Dat is volgens mij gewoon niet waar? Als je je in hem zou willen verdiepen en zijn boek zou lezen, dan zou je zijn standpunten weten denk ik?

Heb ik ook niet gedaan hoor :o . Maar ik zeg dit dan ook niet :')

Een boek is volgens mij iets anders dan een partijprogramma?

Wat @Marije_jiplover zegt idd. Waar haalt ie de mensen vandaan, ten eerste. Ten tweede is het en blijft het een CDA’er van origine, dus zal hij vast raakvlakken hebben mer die partij.

@Exitium partijen die in ieder geval iets over digitalisering in hun programma hebben staan zijn Volt en D66. Volt wil ook een minister van Digitale zaken bijvoorbeeld. Beide zetten in op digitalisering. En een punt wat me zelf aan het hart gaat is ook regulering van grote tech bedrijven zoals social media ivm de grote impact die ze hebben in de maatschappij. Maar das iets wat ík dan weer belangrijk vind ;)
Laatst bijgewerkt door nps op 21-08-23 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:22

Dat zeg ik gelukkig zelf ook in mijn bericht, dat scheelt :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:27

De regulering van Social Media.. wat zou zoiets moeten behelzen?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:29

ruitje schreef:

Hiermee suggereer je inderdaad helemaal niet dat als je meer over zijn partijprogramma wil weten je eigenlijk zijn boek moet lezen. Een boek is geen partijprogramma, een persoon is geen partij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:40

Citaat:
Concurrentie in de zorg is in basis een goed idee alleen zit het nog te veel op slot, wellicht ook vanwege patenten.

pien_2010 schreef:
Of anders gezegd concurrerende zorginstellingen vind ik waanzin en totaal niet horen bij zorg.

Niet mijn quote, maar ik wakkerde het wel aan. Winst maken doe je door meerdere factoren natuurlijk, maar je kosten laag houden is een belangrijke. Dit kun je doen door dingen uit te knijpen, maar die tijd is bij veel bedrijven wel voorbij gelukkig. Het draait nu om slimmer werken. [/quote]
Hoe precies kun je in de zorg kwaliteit leveren en slimmer werken...?
Citaat:
Een voorbeeld uit de logistiek (wat ook gewoon een deel vd zorgkosten is overigens): een deel van de vrachtwagens rijdt leeg. Dat is hartstikke duur. Als je je ritten beter combineert, is dat niet nodig. Iedereen wordt daar beter van. De klant (lagere prijs), de wereld (het milieu) en het bedrijf (betere prijs).

Ben ik voor - zij het dat het geregel betekent dat iemand er bovenop moet zitten.
Citaat:
Bij concurrentie ben je hard op zoek naar deze vormen van slimmer werken. Zonder concurrentie heb je veel minder reden om hard te zoeken naar efficientie en innovatie.

|(
Mijn mond valt open.
Zonder concurrentie kunnen onze cliënten ons zo weinig schelen dat we niet zoeken naar innovatie?
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 21-08-23 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 08:52

En het is ook gewoon een mening. Binnen de economie zijn er namelijk ook tegenstromingen, die juist beweren dat samen werken, zonder dat daar direct geld voor wordt gevraagd/directe positieve gevolgen uit hoeven te komen, positief is. Gebeurt overigens ook in de natuur, daar is het ook lang niet allemaal concurrentie, maar ook samenwerken.
Helaas ben ik geen econoom, maar heb hier weleens een lezing over gehad van Luigino Bruni. Was heel erg interessant. Mooie quite van wikipedia:

Citaat:
De stelling die Bruni in dit werk, en overigens ook in veel van zijn latere werk, verdedigt is dat de economie in de afgelopen tweehonderd jaar steeds meer uitsluitend een voertuig is geworden voor wat hij "vrijblijvend wederzijds voordeel" noemt, en dat de economie als wetenschap zich vervolgens uitsluitend is gaan richten op dat wat meetbaar is in geld.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:03

Ons bedrijf was eerst van de gemeente, nu al jaren een NV. Dat heeft echt voor veel meer efficiëntie gezorgd. Soms is concurrentie wel degelijk een drijfveer om dingen beter te organiseren en netter om te gaan met gemeenschapsgeld.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 09:58

ik denk dat het heel goed is dat Pieter Omtzigt een eigen partij heeft opgericht. Hoe hij het klein zal gaan houden daar ben ik heel benieuwd naar, het zou best eens een grote verrassing kunnen worden bij de verkiezingen. Grote verschuivingen, ik denk ook op links.
De punten die vanmorgen al via de radio naar buiten komen dat hij werk gaat maken van de armoede, voedselnood en woningnood dat spreekt denk ik heel veel mensen aan.

Welke partijen flink gaan inleveren is afwachten, sowieso CDA alhoewel ik Bontenbal best sympathiek vind overkomen. BBB wellicht, maar die kijken wel uit naar een goede samenwerking met Pieter, denk dat die redelijk op 1 lijn zitten.

Het worden leuke verkiezingen denk ik.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:02

Ook bij hem vraag ik me dan af hoe hij dat gaat doen, armoede, voedselnood en woningnood houdt alle partijen wel bezig toch? Althans, de meesten?
Niemand wil dat medelanders in armoede leven, denk ik?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:03

Is het programma al bekend van de nieuwe partij van omtzigt?waar vind ik dat?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:03

Cer schreef:
Ook bij hem vraag ik me dan af hoe hij dat gaat doen, armoede, voedselnood en woningnood houdt alle partijen wel bezig toch? Althans, de meesten?

Klopt, het zijn populaire uitspraken in verkiezingstijd uiteraard, daarom ben ik ook benieuwd naar alle programma's.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:06

Cer schreef:
De regulering van Social Media.. wat zou zoiets moeten behelzen?

Een aantal verschillende dingen. Regelgeving op Europees niveau over omgang met privacy en data van de gebruikers, regelgeving over het modereren van verspreiding van mis- en desinformatie (denk aan russische trollenlegers die invloed hebben gehad op zowel de Brexit stemming als bijvoorbeeld de Amerikaanse presidentsverkiezingen). Regelgeving rondom delen en openbaar maken van algoritmes. Regelgeving rondom het kunnen verplichten van tech giganten om openbaarheid te geven rondom data die van invloed is op de maatschappij (denk nu bijvoorbeeld X die niet wil meewerken aan rechtszaken rondom Trump. Of de explosieve stijging van haatberichten, racisme en complottheorieen nadat Elon Musk de moderatie van Twitter de deur uit heeft gegooid). Zelf zou ik het fijn vinden als er op de middelbare school een stukje digitalisering wordt opgenomen in maatschappijleer. Hoe werkt social media, hoe werkt journalistiek, hoe werkt wetenschap, wat gebeurt er met je data.

De invloed van social media op het publieke en maatschappelijke debat is niet te onderschatten, de invloed van digitalisering op het dagelijkst leven en de verantwoordelijkheid die komt kijken met databeheer ook niet. En dan ben ik ook benieuwd naar de ontwikkelingen van ChatGPT, deepfaken van beelden en / of geluiden of ChatGPT in het onderwijs. Regelgeving loopt mijlenver achter op de digitale ontwikkelingen. Daarom vind ik het écht heel belangrijk dat een politieke partij de invloed van digitalisering onderkent, zowel op vlak van social media als het verbeteren van digitale processen voor de burger en er naar handelt. Een partij die hier geen aandacht aan besteed in zijn programma valt voor mij dus al af.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:07

Marije_jiplover schreef:
Ben wel benieuwd hoe hij in de hand wil houden dat hij niet te groot wil worden?
Als 1/5 van de kiezers op zijn partij stemt, maar hij niet meer dan 20 zetels wil bezetten, geeft hij die andere 10 dan terug?

Door bijvoorbeeld niet in elke kieskring mee te doen kun je dus het aantal te behalen zetels beperken. Nederland heeft 20 kieskringen en je moet je dus voor elke kieskring waar je mee wil doen opgeven. Anders kunnen mensen in die kring niet op jouw partij stemmen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:08

veneri schreef:
Is het programma al bekend van de nieuwe partij van omtzigt?waar vind ik dat?

Je moet gewoon het boek van Pieter Omtzigt lezen heb ik hier eerder gelezen ;). Nee grapje, niemand weet het programma van Pieter Omtzigt behalve Pieter Omtzigt. Ik ben ook benieuwd of hij een programma kan maken samen met anderen want hij stond niet bepaald bekend als een man die makkelijk samenwerkt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:11

Cer schreef:

Hij zegt niet dat hij het op gaat lossen maar wel dat dit zaken zijn die voorop moeten staat , dat en vooral het vertrouwen in de politiek weer terugkrijgen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:12

juval schreef:
Klopt, het zijn populaire uitspraken in verkiezingstijd uiteraard, daarom ben ik ook benieuwd naar alle programma's.

In ieder geval wordt dit jaar van een recordaantal partijen de programma's niet doorberekend: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... denen%20af.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:26

Oh ik dacht dat alleen de BBB niet liet doorrekenen...
Ik zie dat de PvDD het al eerder ook niet liet doorrekenen..

@BigOne, ik zeg ook niet dat hij het gaat oplossen.. maar 'het vooropzetten' is stap 1.. daarna moet er denk wel iets mee gebeuren, anders is het ook zo'n wassen neus ...

Citaat:
Je moet gewoon het boek van Pieter Omtzigt lezen heb ik hier eerder gelezen

Ik ben benieuwd of er in zn partijprogramma dan iets heel anders komt te staan dan wat er in zijn boek staat... dat zou wel gek zijn...

@nps: ah zo, helder.. ja meer informatie over social media zou geen overbodige luxe zijn. Ik ben erg tegen het beperken van wat mensen mogen zeggen en vinden, maar er kan nog wel iets verbetert worden aan hoe bepaalde informatie tot stand komt. meer openbaarheid overal over lijkt mij idd wel goed
maar goed, journalistiek an sich is ook niet meer wat het geweest is, als je ziet hoe makelijk die berichten overnemen en niet perse meer aan fact checking doen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 10:56

Mensen verwachten ook veel van hem. En de vraag is of hij het waar kan maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 11:01

Cer schreef:

Voor sommige liberalen en (andere) rechtse lui valt dat onder 'eigen verantwoordelijkheid' en hoeft de overheid er niets mee.

(Ik plaag die mensen altijd met dat ze anarchist zouden zijn. Gewoon de overheid afschaffen... :') )